HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Ghosts’n Goblins

2012.04.20. 08:00 Stöki

A nyolcvanas évek elején, amikor nálunk szárba szökkent a játékkultúra, főleg a Spectrum- és a C64-programok mentén haladtak a dolgok, japán játékok elég ritkán jutottak el hozzánk akkoriban. Persze egy-két szerencsés akadt, ezek többnyire valamilyen sikeres konverziónak köszönhetően vetették meg a lábukat a keleti blokkban. Mint a legutóbbi játékos Heti retro alatt megszavazott Ghosts'n Goblins, születési nevén  Makaimura.

A név, amit ezúttal meg kell jegyeznünk, Fudzsivara Tokuroé, aki a Capcomnál elég sok klasszikus játéktermi gép fejlesztését irányította a nyolcvanas években. A blogban is volt már szó róla, például a Commandót is neki köszönhetjük, de ő készítette a Pooyant is, amit ugyebár a CoV-generáció LUFIS TAMADAS néven ismert. A Ghosts'n Goblins annyival emelkedett ki a Fudzsivara-életműből, hogy irgalmatlanul nehéz volt – aki játszott már akár egy fél pályát vele, az tudja, hogy miről beszélek.

Műfaját tekintve a program egyszerű ügyességi/akciójáték volt, balról jobbra kellett haladni és ugrálgatni, közben szörnyeket kinyírni, néha tárgyakat felvenni. Fudzsivarával pár éve interjút készített a Retro Gamer, a fejlesztő akkor elmondta, hogy a környezet megalkotásánál gyerekkora rajzfilmjeit vette alapul. Ezek után érdekelne, milyen gyerekkora volt a mesternek, mert a végeredmény egy zombikkal és démonokkal teli játék lett (a Makaimura szó jelentése is kb. „pokoli falu”), bár a konfliktus valóban gyerekmesébe illően egyszerű: Arthur lovag szerelmét, Prin Prin hercegnőt elrabolja a gonosz Astaroth (más verziókban Satan), és a hős lovag elindul, hogy megmentse őt.

A játék nehézsége több dologból fakadt. Voltak ugye a szörnyek, nem kis számban, amelyek közül egyesek még újra is termelődtek (gyakran szinte közvetlenül Arthur mögött), mások pedig trükkös, cikkcakkos mozgással zavarták meg lovagunkat, vagy messziről lődöztek. Ezen túl külön aljasság volt, hogy a szörnyek néha elpottyantottak fegyvereket, de mivel ezek közül több nem sokat ért (pl. a fáklya), sokszor inkább arra kellett vigyázni, nehogy felvegyük ezeket. A hibákkal szemben sem volt túl elnéző a játék: Arthur csak egyszer érhetett szörnyhöz, ekkor leesett róla a páncél (és a tartalék páncélt nagyon szűkmarkúan mérte a program), a második találkozás pedig már halálos volt. Ha még ez sem lett volna elég, a játék időre ment, szóval ha a játékos sokat tökölődött, a jó lovag egyszer csak minden ok nélkül kinyúlt. De mind közül a legnagyobb szemétség: amikor a játékos elért az utolsó pálya végére, visszakerült a legelső pályára, és gyakorlatilag az egész játékot újra kellett játszania, hogy megjelenjen Astaroth.

A Ghosts'n Goblinst már 1985-ös megjelenésekor az egyik legnehezebb játéknak tartották, de Fudzsivara az említett interjúban úgy fogalmazott, hogy a program szerinte nem volt nehezebb a kor átlagánál, és különben is, akkoriban minden játékkal sok pénzt kellett keresni a játéktermekben, ezért a sűrű elhalálozás szinte alapkövetelmény volt. „Soha nem éreztük úgy, hogy kegyetlenek lennénk” – emlékezett vissza a Retro Gamernek. „A játékoknak nem szabad túl könnyűnek lenniük, de az is fontos, hogy ne legyenek annyira nehezek, hogy a játékosok ne tudjanak előrehaladni.” Az előrehaladás pedig valóban nem volt lehetetlen, csak éppen majdnem lehetetlen. E kétes hírnév mellett egyébként a játék annak köszönhette sikerét, hogy remek grafikája volt, és karakteres szörnyeket vonultatott fel a húsevő növénytől a koponyadobáló szárnyas démonig.

Ahogy lenni szokott, a menő arcade játéknak kismillió átirata lett, például Spectrumra, Amstrad CPC-re, Commodore 16-ra(!), NES-re, később GBA-ra is. Az Amiga-verzió egész hűen követte az eredetit, de több konverzió eltért attól. Például a C64-es Ghosts'n Goblinsban kevesebb pálya volt, nem kellett újrakezdeni a végén az egészet, és – akárcsak a fentebb említett Commando esetében – a zene is más volt, mint az arcade verzióban. Mark Cooksey írt új zenét a játékhoz, Frédéric Chopin 20-as prelűdjének felhasználásával (utóbbiba tessék csak belehallgatni). Persze az átiratok is elég sikeresek voltak, főleg a C64-es és a NES-es, csak az utóbbiból egymillió kelt el.

Persze lett a játéknak folytatása is, az 1988-as Ghouls'n Ghosts (Daimakaimura), ami még szebb és ütősebb volt - a Capcom új hardvere, a CPS1 akkoriban jelent meg, ez a játék az elsők között használta ki a lehetőségeit, szóval bitang jól nézett ki. Fudzsivara később próbálkozott saját céggel (WhoopeeCamp), amivel adott ki platformereket (pl. az itthon nem túl ismert Tomba!/Tombi!-t), aztán visszatért a Capcomhoz, ahol az Ultimate Ghosts'n Goblinsszal (leánykori nevén Gokumakaimura) lehelt új életet a brandbe. Akadt még pár konzolos, kézikonzolos meg virtuális konzolos mutációja az alapjátékoknak, de egy közös volt bennük: mindegyik rohadt nehéz volt. A Gametrailers minden idők második legnehezebb játéksorozatának választotta meg (a Battletoadsot azért nem nyomta le) a szériát, aminek az eredeti játéktermi változatai egyébként 4,4 millió példányban mentek el. És persze nagy hatással voltak több fejlesztőre, Mikami Sindzsi, a Resident Evil atyja például legnagyobb mesterének nevezte Fudzsivarát.

A fenti lejátszóban a C64-es verzió zenéjének néhány remixe hallgatható meg, aki pedig a játékra kíváncsi: C64-verzió (és emulátorok), Amiga-verzió, pc-verzió. Aki mélyebben beleásná magát a sorozatba, itt talál egy wikioldalt róla. És akkor már csak a szokásos szavazás és a borítóképek vannak hátra. Jövő héten megint lesz Heti retro, kicsit rendhagyó tartalommal.

67 komment

Címkék: retro capcom heti retro jatek ghosts n goblins

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr654461932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fulibacsi 2012.04.20. 08:38:26

Nekünk annó volt egy sega megadrive II-nk (16 bit! :D), és ahhoz a géphez adott sonic 2 mellé szüleinktől kaptuk meg ezt a játékot.
Így utólag már tiszta, hogy miért is nem ment annyira jól, és miért torkollott néha a nagy játék sírásba. :D
De öcsémmel akkor is nyomtuk! Ő egészen a legutolsó pályáig el tudta vinni már a végére, én meg örültem, ha a legelsőn átvergődtem. Jah, béna vagyok. :D

Flankerr 2012.04.20. 08:41:50

C-64-n az első két pályáig jutottam anno. viszont a borítók marha jól néznek ki..:)

Adani 2012.04.20. 08:59:30

Sokat nyomtam ezt a játékot, de végigvinni sosem sikerült csak emulátorral, quickload/quicksave opcióval

ojio 2012.04.20. 09:02:30

Érdekes, hogy a C64-es verziónál ha lő a játékos, akkor a lövés hangja a zene egyik sávját használja, és csak a következő "ütemnél" jön vissza az adott zenesáv.

copass 2012.04.20. 09:22:14

én útáltam nagyon, mert piszok nehéz volt.
c64-en is, árkádon is, ráadásúl olyanon játszottam ami egy asztalban volt!:D
de azért nagy kedvenc.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.04.20. 09:29:03

@ojio: Persze, mert a c64 3 hangot tud egyszerre megszolaltatni, és a zene háromszólamú, ezért valamelyik sávot be kell áldozni a hangoknak. A zenei hangokat meg úgy adják meg, hogy adott pillanatban szólaljon meg és tartson x ideig. Ha ezt megszakítjuk, folytatni nem lehet, csak a következő hangtól.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.04.20. 09:30:43

Én se jutottam tovább soha a második pályánál. DRAT!

ac3^BB 2012.04.20. 09:37:19

hatalmas jo a c64es zeneje ;) nagy kedvenc volt anno :D [vegre lattam a palyakat vegig ;)))

don brada · http://www.sajatwebsite.hu/ 2012.04.20. 10:03:05

Óriási játék volt... Tesómmal heteket éjszakáztunk egész nyáron. Zombik lettünk magunk is...

--------
Mosógépszerelés ma: mosogepszerelok.eu

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2012.04.20. 10:05:13

Nekem Commodore 16-oson volt meg. 8 éves voltam, és rettegtünk, miközben játszottunk. (ma is összerezzenek kicsit, ha meghallom a zenét:)!)

Ez a plus4-es verzióról készült, de a grafika ugyanaz volt:

www.youtube.com/watch?v=WH6xhBPkx5Y

Az egyik 1001-es játék könyvben volt egy cikk, amiben szó volt róla, valami ilyesmivel kezdődött, hogy "mindenki eldöntheti, hogy kiknek a harapása a kellemesebb, a mumusoké, vagy a szexbombáké". Akkor még azt sem tudtam, hogy mik ezek:)

Amúgy C16-oson is piszok nehéz volt, ezért örökélet poke-kóddal kellett játszani, főtt krumplit majszolgatva.

Rihárdó · http://rihardo.blog.hu 2012.04.20. 10:06:44

Ja bocs, a C16-osnak nem volt zenéje, a C64-esére emlékeztem:)

zyrobs 2012.04.20. 10:10:24

Nagyon nagy játék, csak tényleg brutálisan nehéz. És tényleg nem nehezebb mint sok korabeli játék, pl. az Adventure Island is hasonló pofátlan tudott lenni.

Én személy szerint nem vagyok hajlandó vele játszani az első pályán túl - az első pálya zenéje hatalmas nagy, de a többi felejtős (c64-es verzió zenéje jó, de közelébe nem ér az eredeti fődalnak).

Emlékszem volt egyszer egy japáni gameshow, ahol az volt a lényeg hogy játékokhoz nem értő embereknek kellett végigvinnie x játékot... Egy vérprofi, a játékot kívülről fújó manusz tanitotta be a szerencsétlent, minden egyes csapda trükkjére, hogy hogyan kell időziteni melyik ugrást, hogy a Red Arreemert-t (a vörös szárnyas démon) úgy kell kinyírni hogy hátraugrasz amikor leszáll és közben előre támadsz, stb.
A manusz egy vagy két napig nonstop CSAK a játékkal kellett szenvednie, amíg végig nem vitte. Aztán amikor végre kinyírta a főellenfelet, és ujraindult a játék, kicsit megállt benne a léc. A végén gratuláltak neki és annyiba hagyták, a tanácsadó gyerek meg végignyomta másodjára is, hogy láthassa a megnyerést a szerencsétlen.

kozi001 2012.04.20. 10:11:14

Szerettem, de a 2. pályára is csak nagy nehezen jutottam el! :)

Leadfoot 2012.04.20. 10:13:15

Az egyik klasszikus, amivel sosem játszottam. Viszont a Pooyan... azzal rengeteget. :-)

gatsy 2012.04.20. 10:16:09

Az első pályán tipikus mondat volt az röpködő fehér bigyóknál, mikor keresztbe fordulnak, hogy "Vigyázz, le fog sz@rni!"

Remek játék! Kiváló poszt!

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.04.20. 10:27:15

Nekem ,sajnos, nem volt meg, de a zenéje most is ott figyel a mobilomon :)

lajafix 2012.04.20. 10:28:48

kellett még hozzá kiváló joystick is, kicsit bénázott a joy, rögtön büntet a game amikor elrontotta az ember az átkelést a gödrökön. Rengeteget játszottam vele de nem emléxem hogy végig vittem-e?

cukorrépa 2012.04.20. 10:34:48

jó a poszt!
köszi :)

azok a csodás, visszahozhatatlan 80-as évek... se internet se semmi, csak a joystickok törögetése a szobák félhomályában.
:)))

bírtam.

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.04.20. 10:41:01

@cukorrépa:
Be szép is volt :)
Rengeteg Quickshot II-est fogyasztottunk és mindenféle fémdarabbal pótoltuk ki az eltört rugó/érintkezőt. Illetve a legjobban az vált be, hogy két töröttből össze lehetett rakni egy jót, ha egymásra raktad őket...

obermotz 2012.04.20. 10:50:53

A zenéje jelenleg az egyik csengőhangom - örök kedvenc.

Mad Mind 2012.04.20. 10:56:37

Második pályáig vergődtem csak el. :)

AvgDvl 2012.04.20. 11:10:26

de nagyon szerettem.... pedig sosem tudtam sokáig vinni...

bőrmók 2012.04.20. 11:13:56

Én az első szintet sem tudtam lenyomni. És egy csomót töltött.

(त्वष्टृ) (törölt) 2012.04.20. 11:17:05

Drága IDDQD boss creep-ek!
Csak kíváncsiságból kérdem, hogy a ti történetírásotok szerint meddig tart időben a játékok retro kvalifikációja? 90-es évek közepe? Vagy ez függ az adott genre-től is?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.04.20. 11:22:00

@(त्वष्टृ): nincs kimondva semmi, de legyen mondjuk 15 év
miről olvasnál?

kozi001 2012.04.20. 11:23:47

@cukorrépa:

1-2 évente Bécsbe járás joystick-ért!

Rokonok leverése archon-ban, international karateban, bruce lee-ban vagy barbarian-ban.

Oil imperium hot seat miközben ketten kábeltv-n nézik az mtv-t vagy sky channel-t.

Közös játék druids-al!

Irigykedés fogadása, hogy az embernek floppy-s meghajtója van nem kazettás!

Haverok közt elsőként végigjátszani az impossible mission-t, defender of the crown-t, last ninja-t.

stb :)

moli 2012.04.20. 11:26:06

@Stöki: """remek grafikája volt, és karakteres szörnyeket vonultatott fel"""

ööööö... mivan?
aztan rajottem.
at lehetne fogalmazni?

vemalsar · http://freealternativegames.blogspot.com/ 2012.04.20. 11:34:40

Nehézségről nekem a Contra ugrott be, ott se sokat lehetett hibázni :D

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2012.04.20. 11:42:27

@Stöki:
koziról jut eszembe, fel tudnátok venni a wishlistre, az Oil imperiumot és a Bruce Lee-t?

Nincs kedvetek egy olyat posztot csinálni, ahol kívánni lehet, hogy a magamfajta trollok ne offolják szét kívánságokkal? :)

(त्वष्टृ) (törölt) 2012.04.20. 11:42:30

@Stöki: Retró kategóriában már igazából mindent kimerítettetek amiről én szívesen olvasnék!
Ha meg egy évtizedes játékok érdekelnek, akkor való igaz, könnyen találok róluk háttérinfót a neten.

Olyan régi játékokkal ismertettetek meg engem a retró rovatokban, mint a Monkey Island sorozat (meg a többi Tim Schafer féle), vagy az Another Wolrd! Ezekért nagyon hálás vagyok!

Még a Populous is volt már, de még milyen cikkben! Mit lehet még itt kérni (nekem)?
Talán a Realms-t.. talán a Megalomania-t, de csak azért mert régen oda voltam ezekért a játékokért azt sem tudom, hogy mennyire fontosak. :)
Na szóval további jó munkát boss!

glezmen 2012.04.20. 11:53:00

csak en nem latom a szavazast, vagy tenyleg nincs? :S
+1 az Oil Imperiumnak, hatalmas jatek volt, par honapja elovettem emulatorban is, de nagyon elfelejtettem hogy is kell vele jatszani :D

Valandil 2012.04.20. 12:00:26

Oil Imperium jöhet. Vagy Space Quest.

Mr. Vissarionovich (törölt) 2012.04.20. 12:00:55

@don brada: zombi bizony csucsicsóka, azért lettél gyurcsanyista, igaz Bódi? :D
na húzzál vissza az origóra :)

@kozi001: rendőr szomszéd gyereke is kisírta magának a c64-et miután nálunk látta és játszott párszor. egy igazi elmebeteg állat volt a zsernyák.
mikor hazaért bécsből az ajándék c64-gyel, jól elverte a gyerekét.

miért? mert a srác felírta a papírra a következőket
-alapgép
-datasette
-joystick
-turbo

és ugye turbót nem árultak bécsben, csak néztek a hülye rendőrre és kiröhögték. cserébe hazaérve jól elverte a gyereket :)

Mr. Vissarionovich (törölt) 2012.04.20. 12:04:08

PP Hammer volt már? nagyon nagy kedvenc volt.
'vmi Balogh Zsolttól' rendeltem játékokat lemezen, és vmelyiken rajta volt ez is, pedig ezt nem is kértem, aztán egyik legnagyobb kedvenc lett a késői c64-es korszakomban. 1 év múlva már a 286-ost nyűttem, a fent említett oil imperiumot én már azon ismertem meg.

moli 2012.04.20. 12:05:38

@glezmen: operaban nem latszik.

kozi001 2012.04.20. 12:08:13

@Mr. Vissarionovich: Szép! Még jó, hogy nem kocsiba való turbót vett.:)

@glezmen: Mondjuk Oil Imperiumban az emulatorban sztem hianyzik az a szerencsetlenkedés a fúrásnál a c64-es joystickkal...!
Gondoltam rá h megtöröm a hagyományt és veszek PC-s joystick-ot! :)

Terror Dzsoni 2012.04.20. 12:10:11

Gyerekkorom egyik megkeserítője a játék, sose sikerült az első pályán átvinni. Türelmetlen tipus vagyok... :)

@kozi001: Druids! Na az a játék! Bár én a második résszel játszottam haverral, de azt sem vittük végig, baszott hosszú volt egy ülésből.

glezmen 2012.04.20. 12:42:44

@moli: es tenyleg...
chrome-ban meg az itteni hulye ceges tuzfal miatt nem latszott, azert is kerdeztem ra, a kettobol semmi gyanus volt
szerencsere van keznel jo kis proxy :D

lobaszopiatej 2012.04.20. 12:50:21

Portolták ezt plusira is, de szinte játszhatatlan volt.

Kivlov 2012.04.20. 13:02:07

@kozi001:
Archon, te jó ég! Az is mekkora játék volt! :D

Savior 2012.04.20. 14:26:47

@(त्वष्टृ): Azért van még bőven retró játék, amiről én szívesen olvasnék. Dizzy, Sierra cuccok, stb. voltak már? Szóval maradjunk csak 15+ évvel ezelőtt, nekem mondjuk már az UFO is túl új ;)

csarli firpo 2012.04.20. 14:26:59

@kozi001: Tökéletes leírása az akkori időnek, köszi :)
Mintha magamat látnám anno...

Styxx 2012.04.20. 14:32:57

@Stöki:
Stöki, bocs az offért, de nem terveztek egy aktuális játékfüggés = kapudrog a sorozatgyilkosságig, pro és kontra Cikket?
Mondjuk: Uttoyától Kulcsig, kiirtanak minket a gémerek? -címmel?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.04.20. 14:43:46

@Styxx: dehogynem, de fontossága túlmutat rajtunk, ez inkább Index-cikk lesz

Styxx 2012.04.20. 14:46:21

@Stöki:
Köszi, és hajrá, ne szerénykedj, legyen Index-főoldal breaking, de innen linkelve:-)

B-Bird 2012.04.20. 15:03:57

Ciki, ha az ember azt vallja be, hogy már csak PSP-n volt hozzá szerencséje? Ott is gyönyörű volt.

www.mobygames.com/game/psp/ultimate-ghostsn-goblins/screenshots

Mozgásban szebb: www.youtube.com/watch?v=oUzgPf0Rj9s

rognork 2012.04.20. 15:06:33

pont a poszt előtt gondolkodtam, hogy de jó lenne egy ufo post.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2012.04.20. 15:51:23

@Styxx: Valamint kiírtanak minket a tévénézők: az utóbbi 20 év sorozatgyilkosai közül mind nézett tévét. A tévében mutatott sok erőszaktól lettek ilyenek biztos.
És kávét is ivott mind. A kávéivók is potenciális gyilkosok.
Meg az ágybanalvók, az este zuhanyzók, és a jogosítvánnyal rendelkezők.

Styxx 2012.04.20. 16:10:47

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
Jaja, de a kommentelők a legveszélyesebbek:-)

kicsitian_real 2012.04.20. 16:11:30

Az elsőt még C-64-en játszottuk a helyi művelődési házban Junoszty tévén, a második pályánál tovább asszem sosem jutottunk, iszonyat szopatós volt. A Ghouls'n'Ghosts-ot viszont sikerült végigtolnom, azt már Sega Master Systemen gyűrtem, és volt benne csomó könnyítés :)

PL lehetett páncél upgradeket venni, amivel fel lehetett tornázni az elszenvedhető sebzések számát négyre, plusz lehetett upgradelni a csizmát is, amitől Arthur gyorsabban szaladt és nagyobbat ugrott. A sisak upgrade már nemtom mit csinált.

(त्वष्टृ) (törölt) 2012.04.20. 16:44:55

@Savior: "Azért van még bőven retró játék, amiről én szívesen olvasnék. "

Biztosan így van, de ha újra elolvasod fentebb írt soraimat láthatod, hogy hozzátettem a nekem szót, miszerint mit tudna még szerény személyem kérni? Én nem ismerem olyan régóta ezt az ipart.

kozi001 2012.04.20. 22:00:38

@Kivlov: Archonban egyébként ha belejött az ember gyakorlatilag két unikornissal le lehetett verni a gép sereg nagy részét!

@csarli firpo: Nincs mit! :)
És még internet, wow meg konzolok nélkül is volt élet! :)

zenador 2012.04.20. 22:54:05

Piszok nehéz játék volt. Úgy emlékszem, hogy egyszer sikerült kijutnom az erdőbe és bejutni a várkastélyba. Onnan már nem tudtam továbbjutni.

Furcsa, utólag megnézni a végig játszást. Már nem tűnik nehéznek, persze ez csak érzéki csalódás, nagyon profi volt, akinek a játékát felvették a YouTube-os videóban.

C-64-en szerintem jobb a zenéje. Hatalmas játék volt.

nál 2012.04.22. 00:03:18

@moli:
Na, akkor nem csak én nem értettem először! :)

Egyébként kérdés mindenkinek:
Találkozott valaki C-64-en a Hobgoblins c. játékkal? Nagyon hasonlított ehhez, de annyira azért mégse, hogy GnG-nek pontos átirata legyen, így visszanézve inkább csak "megihlette" a készítőket.
Azonban a Hobgoblinsről soha-de-soha nem hallott senki az ismeretségi körömben. Itt valaki?

RTSnip 2012.04.22. 23:42:56

Én C64-en játszottam, a zenéje és a hangulata egyaránt nagyon elvarázsolt. Hosszú ideig idegesített engem is a nehézsége, de egyszer csak sikerült végigmennem rajta, de az lehet már felnőttkorban volt, egy retró játék keretében, ezt a részt már homály fedi. :) Később a zenéjét feldolgoztam Amigán Pro Trackerben. :)

nál 2012.04.23. 16:15:16

@dabadab:
Köszi, Lemon64-et szoktam látogatni. :)
Lehet, hogy félreérthetô voltam, de én pont arra lennék kíváncsi, hogy más ismerte-e akkoriban. Nekem nem volt túl sok beszerzési forrásom a Commodore-os korszakban - kicsi voltam még :) -, és utólag úgy látom, hozzám kifejezetten kevésbé ismert játékok jutottak el, ellenben a népszerûbbek meg nem annyira.

bahahaha 2012.04.23. 18:06:26

@nál: Ja, hogy úgy. Soha életemben nem hallottam erről a játékról eddig, tényleg valami nagyon egzotikus dealered lehetett :)

nál 2012.04.23. 18:33:29

@dabadab:
És ennek még tudom a címét... :)
Van egy csomó, amire úgy-ahogy emlékszem, de fogalmam sincs, hogy hívhatták. Pl. a csillés játék. :D

Kellene egy közösségi játékmegtalálós oldal, ahol az emlékezetmorzsákat összeszedve lehet egymásnak segíteni, hogy mi lehet a keresett játék címe. Vagy van már ilyen? Zenére például létezik.

Dukefazon 2012.04.24. 11:06:55

Én régen c64-es verzióval játszottam, de nem jutottam el sokáig, csak a zenéjét szerettem. Nemrég megvettem Wii shopping channel-en, belevetettem magam és néha legszívesebben széttörtem volna a classic controlleremet... Ez a játék valami istencsapása! De jó zenéje van :)

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.04.25. 13:58:23

Tök jók ezek a dobozos C64 játékok! A játék sokszor köszönő viszonyban sincs a borítón levő rajzokhoz, képekhez, de hát valahogy el kellett adni ezeket... :)

Chocho86 2012.04.27. 12:18:17

Nagyon jó post lett, mindössze annyit fűznék hozzá kiegészítésként, hogy Nintendón a G'nG egy spin-off sorozatot is szült, melynek címe Gargoyle's Quest, és az a piros kis repülő ördögöcske a főhőse. :)

Rudymester · http://retrofaktor.blog.hu 2012.05.06. 20:25:17

Játékteremben imádtam, de nagyon nehéz volt nekem. Később emulátoron is próbálkoztam, de egyszerűen naaagyon nehéz. feladtam. :(