HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • kemi242: Most tudtam meg, hogy a ZX Spectrum atyja, Sir Clive Sinclair nemrég elhunyt. Nem akartok egy adás... (2021.09.21. 22:15) Checkpoint Mini #163: Shadowcaster
  • Szekrényszagú néni: "Odamész az ellenfélhez, és nyomogatod a gombot." Kb. ennyiből áll a Diablo is, mégis világsiker l... (2021.09.20. 19:28) Checkpoint Mini #163: Shadowcaster
  • Generic Jingle: Az ilyeneket látva kértem sírva bocsánatot a C64-esemtől és az Amiga 500-asomtól, hogy eladtam őke... (2021.09.20. 15:11) Checkpoint Mini #163: Shadowcaster
  • Zolexx: Ez az erőltetett ikonvezérelt irányítás ebben az inkább akciójátékban tényleg elég gáznak tűnik, r... (2021.09.20. 10:43) Checkpoint Mini #163: Shadowcaster
  • Kit Fisto: @Stöki: Szia! Akkor elnézést kérek, végülis én sem tartom lehetetlennek, hogy valami ilyesmi törté... (2021.09.20. 08:03) Checkpoint 7x09: U. S. Gold
  • Utolsó 20

Heti retro: Frogger

2011.09.08. 17:30 Stöki

A napokban jött ki a Konamitól egy új Frogger-játék, és még kettő készülőben van – ezekkel a cég a klasszikus program harmincadik születésnapját ünnepli. Az évforduló mellett mi sem mehetünk el szó nélkül: Heti retrónk főszereplője ezen a héten a játékipar leghíresebb kétéltűje (na nem mintha olyan nagyon hemzsegnének a kétéltűek a játékiparban, a Superfrogon és a Battletoadson kívül hirtelen nem is jut eszembe más).

Most vagy én vagyok béna, vagy japán nyelvű forrásokat kellene keresgélni, vagy tényleg a múlt ködébe veszett, hogy pontosan kik és hogyan készítették a Froggert, de az istennek nem bírtam kinyomozni a fejlesztőket. Mindenhol csak cégneveket találtam: a Konami fejlesztette a programot pénzbedobós játékautomata formájában, és a Sega, illetve a Gremlin forgalmazta ezeket a játékgépeket. 1981-ben már eléggé benne voltunk a videojátékok Arany Korszakának nevezett időszakban, akkor a Frogger már csak egy cím volt a sok közül, simán el tudom képzelni, hogy a Konami nem is sejtette, mekkora siker lesz a játék. Már csak azért sem, mert az eredeti arcade verzió nem is kaszált akkorát, mint mondjuk a Pac-Man vagy a Space Invaders. Szép szolidan hozott a konyhára, de az igazi nagy sikert a későbbi portok jelentették. Az eredeti játékgép egyébként az egyik első olyan arcade masina volt, ami két processzort (esetünkben Z80-ast) rejtett, és eredetileg Highway Crossing Frog lett volna a neve, de ezt szerencsére megváltoztatták az egyszerűbb Froggerre.

A Frogger nekem az ügyességi játékok egyik alapvetését jelenti, és akár még azt is ráfoghatjuk, hogy az egyik első platformjáték volt. A pálya első szakaszán ugye egy úttesten kellett kerülgetni a jobbra-balra haladó autókat és motorosokat, mert a velük való érintkezés a halálos balesetek statisztikáját rontotta. A második szakaszban viszont éppen hogy keresni kellett a szintén jobbra-balra haladó farönkök és teknősök társaságát, mert csak ezeken juthattunk át egy folyón az öt biztonságos békaotthon egyikébe (megjegyzem, elég béna kétéltű az, amelyik a vízbe esve megdöglik). A játékot még néhány extra akadály (krokodilok) és bónusz feladat (elkapható légy, hazakísérhető békahölgy) komplikálta, és ha mindegyik otthonba juttattunk egy békát, a játék sebességet váltott, és kezdődött elölről az egész békahadművelet. Ja, és mindez időre ment.

A portok nagyjából követték a fenti játékmenetet, bár kisebb eltérések akadtak. A ZX81-es verzió például a gép szerény képességei miatt két részletben jelenítette meg a játékteret. Egyébként ez volt a legelső konverzió (még 1981-ben, pár hónappal az arcade után jelent meg), egyben az egyik első hivatalos játéktermijáték-átirat, az első (és talán egyetlen) hivatalos ZX81-konverzió. Igazán megérdemel egy videót:

A portok licencjogát két cég birtokolta: a Parker Brothers a cartridge-es platformokra, a Sierra On-Line pedig a mágneses adathordozós platformokra készíthetett Frogger-átiratokat. Voltak platformok, amik mindkettőt támogatták, a Sierra pedig ügyeskedett a licencek továbblicencelésével, így fordulhatott elő, hogy egyes platformokon (például Atari 2600-on) két hivatalos átirat is létezett. Több mint húsz platformra készült hivatalos konverzió, és százszámra készültek Frogger-klónok a nyolcvanas években.

Az átiratok sikerére jellemző, hogy a játék második része, a Frogger II: Threedeep is először otthoni gépeken jelent meg 1984-ben. A Sega csak 1991-ben adta ki az arcade folytatást Ribbit néven, jóval szebb grafikával (nyilván), több pályával és kétszemélyes móddal. Az 1984-es 8-bites második rész egyébként eléggé zavarba ejtő volt: a békának itt is több pályán kellett áthaladnia, de volt, ahol kerülnie kellett a vizet, volt, ahol éppen vízben haladt, a krokodilok itt halálosak voltak, ott a hátukon kellett utazni, egy vadliba néha felvitte a békát a felhők közé, és ott is kellett kicsit ugrálni... furcsa egy folytatás volt.

A folytatások sora az ezredforduló után a játékiparon végigsöprő nosztalgiacunami révén szinte követhetetlenné vált. 2001-től például GBA-n több részt is megért egy Frogger Adventures nevű mutáció, 2002-ben pc-n jelent meg a The Great Quest alcímű program, ami már minden ízében platformjáték volt, de később is akadtak pc-n és konzolon olyan követők, mint a 2003-as Frogger Beyond, a 2005-ös Frogger: Ancient Shadow vagy a 2006-os XBLA változat, amiben már kooperatív mód is van. A franchise több mint húszmillió eladott példánynál tart, és a harmincadik évforduló vélhetően hoz még neki egy-két milliót.

Érdemes még szót ejteni az eredeti arcade verzió rekordjáról, amit nagyon sokáig az amerikai Mark Robichek tartott. 1982 nyarán nagy versengés ment Kalifornia és Észak-Karolina között, hogy melyik állam gémerei tudnak több pontot elérni az akkori játéktermi sikerjátékokon. Robichek ekkor, augusztus 30-án állította be a 442 330 pontos rekordot (mivel a gépen százezer után átfordul nullára a pontszám, az első számjegyet a bíráknak kellett jegyezni), egy perc híján kerek három óráig játszott. Ezt aztán 23 évig nem tudták megdönteni, majd rögtön két trónkövetelő is akadt, Pat Laffaye és Donald Hayes. Ők egymás elől orozták el az elsőbbséget az elmúlt években, most éppen Hayes a második az örökranglistán 698 850 ponttal, Laffaye pedig az első 896 980 ponttal – utóbbi ezzel nagy álmát váltotta valóra: elérte azt a 860 360 pontos álomrekordot, amit a Seinfeld egyik epizódjában lehet látni. Szerintem nincs az a nerd-o-méter, aminek erre ne akadna ki a mutatója.

Legegyszerűbben böngészőben lehet kipróbálni a játékot, van egy csomó nem hivatalos átirat – javaslom ezt, elég hű az eredetihez. Játéktermi géppé ugye a MAME emulátorral lehet alakítani pc-nket, a MAME itt, a Frogger fájlja itt található. Aki a többi konverzióra, folytatásra kíváncsi, keressen utána, lemenne a nap, mire mindet felrakosgatnám ide. Végül rég látott ismerősötöket, a szavazást köszönthetitek, teljesen szubjektív módon négy olyan játék közül válogathattok, amivel rengeteg időt elcsesztem, és nem nyugodtam addig, amíg végig nem játszottam őket.

 

56 komment

Címkék: retro frogger heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr663208734

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zyrobs 2011.09.08. 18:32:30

>nem mintha olyan nagyon hemzsegnének a kétéltűek a játékiparban, a Superfrogon és a Battletoadson kívül hirtelen nem is jut eszembe más

Majdnem mondtam a sok pofátlan jó 16-bites Tini Nindzsa Teknőcös játékokat, de most hogy így utánanéztem, a teknőcök nem kétéltűek.

Szalamandrát nem tudok fejből egy játékban sem, de a Worms férgei között lehet hogy megfordult egy-két földigilisztára hasonlító lábatlan hüllő? Békára több példa nekem sem jut eszembe.

moli 2011.09.08. 18:42:36

ez a ZX81 verzio nem teljesen textmode-ban van?

"""elérte azt a 860 360 pontos álomrekordot, amit a Seinfeld egyik epizódjában lehet látni."""
ha csak 5 digites a kijelzo, hogy lehetett latni?

tb79 · http://www.ukulele.hu 2011.09.08. 19:22:29

Hány és hány órán keresztül puttyogtattuk át az úton azt a pár pixelt!!

brump 2011.09.08. 19:43:28

@zyrobs: A Nebulus is olyan békaszerű volt.

t.peter 2011.09.08. 19:49:23

Ez egy piszok jó blog, köszi, hogy írod! Csak nem tudok tőle dolgozni. :D

t.

bahahaha 2011.09.08. 19:58:46

Az ismertebb kétéltűek között ott lehet a Back to Nature ( www.lemon64.com/?mainurl=http%3A//www.lemon64.com/games/details.php%3FID%3D4117 - remélem a blogmotor nem mészerolja le a linket) főhőse is, ez az 1541 mellé adott demólemezen volt, szóval elég sokan találkozhattak vele.

Member · http://lehetvelem.blog.hu 2011.09.08. 20:04:54

@zyrobs: A Worms-ben gyűrűsférgek voltak, amik gerinctelenek ugye. A teknős meg jujj, ez fájt.

Adani 2011.09.08. 20:08:56

Ezt a játékot még emlékszem ,h Atari 2600-on játszottam. Le tudott kötni hosszú időre. Ekkor született sok eredeti játékötlet, valaki látott egy békát átugrálni az úton és eszébe jutott róla egy játék.

B-Bird 2011.09.08. 20:15:00

Es a perestroika fele Toppler? Meg azert volt egy Dimo's Quest is. Vagy par eve divat volt a bringinginging daaaaaaa fele Crazy Frog Racer.

Meg Frogger polom is van, jo kis retro, pixeles bekaval a kepen. Sotetben zolden vilagit a zold resze a bekanak. :-D

Syolos 2011.09.08. 21:10:37

Imádom a retrót, ebből következően a régi játékokat is (nyúzom is őket vagy 25 éve), de az a spektrumos Frogger, az valami isten büntetése, ahogy kinéz...

Syolos 2011.09.08. 21:11:31

Ugyanakkor a zenéje nagyon baró, tudott ilyet anno a Speccy?

Meggymag81 2011.09.08. 21:26:48

Sőt, még magyar fejlesztésű kétéltűs játék is létezik :) Készítője fel is szokott néha bukkanni a hozzászólók között.

OkoskaTo:rp 2011.09.08. 21:40:46

@Syolos: Kicsit figyelmesebben kellene olvasnod, vagy nézned a video elejét. A grafika ZX81 (alapból 1 kilobyte RAMmal, azért karakteres módú a játék), egy Spectrum 128-on futó emulátorban. Alatta a 128-as vertyogja a zenét.

B-Bird 2011.09.08. 21:44:28

@Meggymag81: Tényleg, most, hogy mondod... mi is ki akartunk adni egy békás kalandjátékot, klasszikus lucasarts féle stílusban, kütyükre (pda, iphone). Csak hát sajnos bezárt a bazár kiadástól nem messze. :-(

Amúgy Stöki, nemááááá... a joygyilkos, idegörlő Azteca -t neeeee. 5 évnyi pszichiátriai kezelés kellett hozzá, hogy ne izzadva ébredjek az éjszaka középen a rémálmokból, ahol dárdák repkednek, rám zuhan valami, rossz kőre lépek... És most ezt a régi sebet fel akarod tépni? Pedig biztos sokan mások is nehezen tették túl magukat rajta. :-D

Viszont ha Deathtrack -ről bármit tudsz, ki vele... ne tartsd magadban, mindent tudni akarok róla. (Pár klasszikus közül az egyik, amit alig ismertek mások, mégis szívembe zártam és mai napig emlékszem minden mozzanatára, pályákra, fegyverekre, ellenségekre)

64lander 2011.09.08. 21:45:57

@dabadab: Ez jutott nekem is eszembe! :-))) Ezt a játékot egyébként BASIC-ben írták :-)
Lehet, hogy nagyot tévedek, de egyúttal nem az Evolution c. játék egyik pályája volt a Back to Nature?

64lander 2011.09.08. 21:52:16

@moli: Persze, hogy text mode! Nem is tudom, a Speccy ismerte-e a sprite-okat... arra emlékszem csak, hogy egy 8x8-as mezőn belül csak 2 színt tudott megjeleníteni :-)

Meggymag81 2011.09.08. 21:53:36

@B-Bird: Akkor az a második békás, magyar adventure lett volna, én másik játékra gondoltam. Kár, hogy nem fejeztétek be.

64lander 2011.09.08. 21:55:46

Apropó Aztec Challenge... nekem is hasonló éjszakákat okozott.
Az megvan, hogy Mel Gibson Apocalypto c. filmjének egyik jelenetében mintha egy-az egyben az Aztec Challenge dárdás pályáját dolgoznák fel? Vagy az Aztec is valami régebbi filmből (esetleg korabeli ábrázolásból) merített ötletet?

TREX · http://polarmacko.blog.hu 2011.09.08. 22:10:09

Igen, igen, igen! És egy Loco-t meg egy Suicide Express-t még, hogy teljes legyen a boldogságom! :)

Archenemy 2011.09.08. 22:22:25

Tadaam, történelmi pillanat. Ez a leges-leges-legelső számítógépes játék, amit valaha is láttam, apám munkahelyről hazahozott c64-esén. Lehettem vagy 3 éves.

Naib 2011.09.08. 22:36:35

@B-Bird: Hogy én a Topplerrel mennyit játszottam kisgyerekként (6-7 évesen kb). Persze jó béna is voltam hozzá, de az az intrózene egy életre megragadt...egyik első PC-s játékom volt a Rick Dangerous II-vel karöltve :)

Kétéltűek (ha nem valódiakról van szó feltétlenül) akadtak pl. az Ascendancy-ban is. Apropó, erről a játékról szívesen olvasnék, bár olyan '95-ös lehet, szóval "új" :)

Az Aztec Challenge-ről nekem mindig a Rossz PC Játékok idevágó videója ugrik be.

B-Bird 2011.09.08. 22:56:32

@Naib: www.youtube.com/watch?v=bpNV5R0yurc&feature=related

Hát lehet ezt a képet és zenét elfelejteni? PC Speaker for President! >:-D

Chomy 2011.09.08. 23:18:10

@B-Bird: csezz, a Deathtrack volt a legjobb, legcoolabb játék 286-oson. Megvolt benne minden, amire igényem volt akkoriban - versenyzés, agresszió, resource management, és sötét antiutopisztikus hangulat. (Nagy kedvencem volt az "Országút harcosa" KJK-könyv, az is közrejátszhatott.)

De szép is volt... ugrás a Pitbullba, feltankolni caltropsból, aknákból, terminátorból meg missile-okból, rajtnál előreengedni mindenkit, aztán hadd szóljon! :)

Kár, hogy a pár éve, oroszok által fejlesztett Deathtrack Resurrection alsó-középszerű gagyi lett.

B-Bird 2011.09.08. 23:42:57

@Chomy: Igen, sejtettem, hogy az orosz remake már nem üti meg azt a hangulatot. A videók alapján már nem azt hozta. Így azt ki is hagytam, nem akartam elrontani az emlékeket vele. Pedig "szokkiciócóé" bótba.

Eredetiben milyen király is volt a Terminator. Kiengedted, aztán paráztál, hogy ne téged durrantson seggbe. Tiszta feszkó volt, volt értelme a visszapillantó tükörnek. :-) Kiengedtem, s mentem a pálya szélén inkább. Az ellen meg milyen idegesítő volt, direkt húzták az agyad, egyedi vezetési stílus, stb... Óóó és azok a gyönyörű és színes robbanások... Herculesen. :-D

Igen, az ilyen autós-poszt-apokaliptikus cuccok mindig jók voltak. Ha film, alap a Mad Max, könyvben pedig nem csak az Országút harcosa volt, hanem egy Kaliforniai visszaszámlálás c. kalandkönyv is. Talán még jobb is a KJK sorozatnál. Játékban meg persze számtalan ilyen cucc volt DeathTrack -n kívül. Pl. a későbbi Interstate '76 ugrik be, ami még sirály volt. (Bár hangulatban talán a Carmageddon első része passzolt a DeathTrack -hez)

onderon 2011.09.08. 23:53:42

aztec challenge, uramisten! azt hiszem 1 joy-t is szétvertem miatta! :D

bahahaha 2011.09.09. 00:16:54

@B-Bird: Az Aztec szerintem nem volt annyira durva, csak ff tévén nem látszottak a pirahák :)
Na megyek, meghallgatom a zenéjét Ouwehand mester előadásában :-)

DeToXXX 2011.09.09. 02:00:33

nebulus legjobb game :)

Stefan Derrick 2011.09.09. 02:26:13

@dabadab: Ez nekem még meg is van (mármint a demo lemez). Rengeteget játszottam vele. Komolyan.

a Bloom 2011.09.09. 03:21:57

Bekas jatekok kozul a Zumat kifelejteni megbocsathatatlan bun.

Magon_ 2011.09.09. 07:41:28

Mint az várható volt a "na nem mintha olyan nagyon hemzsegnének a kétéltűek a játékiparban, a Superfrogon és a Battletoadson kívül hirtelen nem is jut eszembe más" kommentcsalogató mondat lösz, szóval:
Úristen, Stöki! (Néz az égre, szem forog, nemhisziel) Hát hogy lehet a Chrono Triggerből Frog-ot kihagyni?!! (Ja, SNES-t és PSX-et annak idején skipelőknek:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_characters_in_Chrono_Trigger#Frog)

armitage 2011.09.09. 08:20:42

Frogger. Az egyik ős-alapjáték, amit még eredeti állóképernyős arcade verzióban ismertem meg és játszottam ronggyá 83-ban a jugó tengerparton.

Nebulus, igen, az is megérne egy misét, a korai ál3D, hangulatos dizájn, a parallax scroll, a frusztráló nehézségek, és az antiklimax befejezés miatt :)

lojzi1 2011.09.09. 08:30:51

Én VIC20-on láttam először, amikor már C64 is volt, így mérhetetlenül lesajnáltuk, hogy azon kis sz*r gépen milyen gagyi játékok vannak. Emiatt a prekoncepció miatt sajnos nekem tulajdonképpen kimaradt, mert 5 percnél többet nem játszottam vele.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.09. 09:08:23

@B-Bird: Pontosan ez fog történni. Sebfeltépés. Tekints rá úgy, mint egy durva pszichoterápiás ülésre. :)

@a Bloom: @Magon_: És mennyire igazatok van.

Zozosoft 2011.09.09. 09:37:42

Ha békás játékot keresünk még, akkor itt van egy magyar készítésű: www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Up_and_Down.htm

Dester 2011.09.09. 09:57:17

Szerettem a Froggert, az általános iskolás időkben egy-egy havernál rendszeresen összegyűltünk, hogy a Froggert, Wizard of Wort és a Motor Maniát nyomjuk. Rengetegszer, sok-sok emlék. :)

glezmen 2011.09.09. 11:09:15

@B-Bird: Aztec-ot szerintem sem, akit erdekel az nezze meg a 'rossz pc jatekok' sorozatban, az boven kimerito bemutatasa a jateknak :D

glezmen 2011.09.09. 11:11:16

@Naib: +1 az Ascendancynek, nagy kedvenc volt a jatek, kar hogy a vege fele mar eleg kovethetetlen lett a nagy csillagrendszereknel

B-Bird 2011.09.09. 11:23:07

@Stöki: Szadista állat... :-D Lefizetlek, hogy ne kerüljön ki a cikk...

B-Bird 2011.09.09. 11:28:27

@glezmen: Azt hiszem az angry videogame nerds csóka is feldolgozta a témát...

Naib 2011.09.09. 14:15:34

@glezmen: Én azt sajnáltam egyedül, hogy a gép nem igazán fejtett ki semmiféle érdemi ellenállást, pedig szakítva az ilyesfajta játékokban a rám jellemző "csak azt irtjuk ki, akit muszáj" felállással direkt megpróbáltam mindenkinek a sarkára lépni...de akkor is inkább egymás közt kiirtották nekem magukat a gyengébbek, mert nekem, mint jobban fejlődőnek nem akart szinte senki nekiugrani :(

Ezen valamit javított a játék AI patch-e, de nem sokat.

(Kedvenc faj? Én a Govorom-ot imádtam, édenné tenni a leggyérebben lakott bolygódat mindig piszok erős volt...apám meg azt hiszem a Chamachians-ra esküdött, akiket következetesen csevabcsicsáknak hívott :D)

lokkoLori 2011.09.09. 16:00:43

erősen kapcsolódik az adott jelenet:
www.youtube.com/watch?v=4eY4qU80lPM&t=6m30s
a 2003 MTV Movie Awards-os Matrix paródiából

Adani 2011.09.09. 16:03:34

@Naib:

A toppler nem az volt mikor szigetekre kellett ugrálni?

A Game Over szignál ugrik be róla, de lehet,h tévedek és egy tök más játék volt. "Csecsecse döm döm csecsecse döm döm"

Aztech Challenge C64-ről ismerős, de nagyon utáltam azt a játékot, borzasztó és bizony sokszor csapkodtam az asztalt meg állítottam röppályára a joyt miatta. Van benne az a rész mikor a piranhák között kell úszni és van olyan mikor kivédhetetlenül jön a halsereg egyszerűen lehetetlen kitérni ,gondolom random függvénnyel csinálták és bzony adott be olyat, amit nem tudtákl kikerülni.

HS 2142 2011.09.09. 18:07:25

Nekem az újabb játékok közül csak a Zuma ugrott be, ahol béka állt a főszerepben. : D

a kis lebowski 2011.09.09. 20:27:02

Sziasztok, amennyiben érdekelnek valakit az abandonware verziók, DosBox alól tökéletesen futnak:
www.abandonia.com/en/search_abandonia/frog

Maga az oldal remek lelőhelye a heti retro sorozat korábbi példányainak is amúgy.

TH 2011.09.10. 02:14:44

Froggert eléggé szerettem játszani a Spectrumon, jó volt újra látni és olvasni róla. :-)

Typ3 2011.09.11. 17:18:44

"négy olyan játék közül válogathattok, amivel rengeteg időt elcsesztem, és nem nyugodtam addig, amíg végig nem játszottam őket."

Az Aztec Challenge-nél ez mind a négy fokozatot jelenti? Ha igen, akkor egy igazi hős vagy :).

(Hál' Istennek elég meggyőző fölénnyel vezet...)

Adani 2011.09.11. 17:19:39

@Typ3:

A legnehezebb fokozaton ha megcsináltad akkor istenkirály vagy.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.11. 17:41:14

@Typ3: Természetesen nem. A negyediket nincs, aki végigjátssza. :)

Viszont az első fokozatot örökélet nélkül toltam végig.

Savior 2011.09.13. 23:18:15

Nekem C64-en volt meg egy változat, de abban nem hazakísérte a békahölgyet... :)

UnrealFCY 2011.09.16. 16:13:38

Pont az ilyen leirasok hianyoztak nekem a Pixelhosok olvasasa kozben...
süti beállítások módosítása