HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retró - valóra vált álmok?

2011.05.12. 16:01 miguel_

Mivel Stöki megint el van maradva a munkájával (nem jött be a paksi látogatás, azt remélte, hogy szuperhőssé változik, vagy legalább sugárzó jó fejjé, de nem, minden maradt a régiben), megint alibi retró van, de ha minden igaz, az ilyenkor megszokott emlék- és kommentcunami is jön majd. A minap elgondolkoztam azon, hogy fejlődő játékosként (vagyis gyerekként) mi mindenről álmodoztam, hogy hű, remélem, tíz év múlva már annyival előrébb lesz a gamer technológia, hogy megvalósul a...

1. Kontroller nélküli irányítás

Nos, ez igazából már többször, több formában is megvalósult azóta, bár a teljes kontroller nélküliséget a Microsoft Kinectje érte el. Ettől függetlenül gyerekkorom minden álma volt a Nintendo Power Glove-ja, vagy a Sega Activatorje, szerencsére akkoriban nem álltunk úgy (sem az ország, sem a család), pedig azért elég jól hangzik, hogy hadonászol meg rugdalsz a levegőben, cserében a játékban ugyanez történik, picit talán szebben kivitelezve. A furcsa az egészben az, hogy bár az álom végül valóra vált, nagyon úgy fest, hogy a fejlesztők nem tudnak mit kezdeni a hirtelen támadt szabadsággal - a milliárdos hardvereladások még összejönnek, de mintha nem állnánk térdig a speciális technológiát maradandó élménnyé konvertáló játékokban. Ráadásul az is kiderült, hogy nem akkora baj, ha mégiscsak akad pár gomb a közelben, mert mi van, ha valaki nem képes felugrani, körbepörgőrúgni, majd egy darabban talajt fogni.

 

2. Tökéletesen szabad játékmenet

Mindig azt mondom, hogy majd akkor kezdek MMO-zni, ha lehet olyat, hogy favágó/bárpultos/bútorasztalos vagyok az adott világban, és pont annyi küldetés vár rám, mintha harcos vagy varázsló karaktert indítok. Az eredeti ötlet huszonkét évvel ezelőtt azonban nem ez volt (sajnos, mert ha akkor megjósolom az MMOG-k előretörését, ma talán enyém az egész világ), hanem hogy milyen jó lenne már egy olyan autós játék, amiben a szülővárosom helyszíneit járhatnám be (van ott egy olajfinomító meg egy hőerőmű, szóval lenne látnivaló bőven), méghozzá könnyfakasztóan élethű grafika mellett. Így utólag már nem látom az ötlet zsenialitását, de tény, hogy ehhez hasonló játékokkal a pokol minden folyóját meg lehetne rekeszteni: egyrészt a Test Drive-sorozat szépen lassan eljutott oda, amit ÉN kitaláltam, másrészt ma már egy jó szerveren komplett háborúkat vívhatunk meg tetszőleges három betűs rövidítésekben (FPS, TPS, RTS, TBS), és ha elég perverzek vagyunk, a bandaháborúzás mellett beállhatunk földközeli légiirányítónak is, bár erről szerintem csak potenciális sorozatgyilkosok ábrándoznak gyerekként.

 

3. Tökéletes, életszerű grafika

Na, ez bizonyos szempontból kakukktojás, hiszen nagyjából négyévente megjelenik A Játék, Ami Tökéletesen Életszerű, de ha visszatekintünk, nem értjük, hogy alkohol nélkül hogy gondolhattuk szépnek a Doomot. Vagy a Tomb Raider. Vagy a Quake. Pedig a maguk idejében ezek a címek mind-mind a monitor köré gyűjtötték a haverokat meg a családot, főleg a 3D-s gyorsítók megjelenésekor volt nagy "vábazmeg, ez már olyan, mintha a tévében néznéd", de sosem felejtem el, hogy a szüleim szerint már az NHL '94 is megszólalásig utánozta a közvetítéseket (amúgy tényleg megszólalásig, mert a hangeffektek már akkor nagyon ültek: Ciccarelli, a Red Wings jobbszélsőjének lecsúszott korongja tompa puffanással fejbe nyomja a vonalbírót, a közönség vadul őrjöng). Pont itt a blogon kaptam meg, hogy a hazai videojáték-újságírás elkoptatta a fotorealisztikus jelzőt, pedig az elmúlt 15 évben egyik ámulatból estünk a másikba - egy játékkal kapcsolatban általában kétszer, öt év csúszással: egyszer azért esett le az állunk, mert gyönyörű volt, egyszer meg azért, mert rájöttünk, hogy bumfordian rusnya kockák pattogtak a képernyőn, és ez annak idején mégiscsak tetszett. Ettől függetlenül ma már tényleg egészen megdöbbentő eredmények születnek, és mi sem mutatja ezt jobban, mint az, hogy ma már nem azt mondjuk, hogy nem tetszik, hanem hogy nem tetszik a karakterek mimikája.

 

+1: VR-sisak

Másfél órás sort álltam ki (szerintem sok olvasóval együtt) 90-valahányban a Compfairen (vagy IFABO-n, fene tudja már) csak azért, hogy három percig részese lehessek a Virtuális Valóságnak - atyaég, mekkora pillanat volt, ahogy a fejemre húzott sisakban, futurisztikus kesztyűben átléptem a tegnap és a holnap közti határt... Így utólag már inkább a külső szemlélők nézőpontjából mesélem a dolgot, hiszen ritka ostobán néztünk ki egy bilivel a fejünkön, határozatlan, részeg bokszolóként kalimpálva. Ráadásul egy óvatlan pillanatban a technika világa is átlépett a VR-sisak, meg úgy általában az egész virtuális valóság felett: ma már az Augmented, vagyis kiterjesztett valóság a divat, és az aktuális alkalmazások alapján (a Nintendo 3DS, a Sony féle EyeToy, illetve az okostelefonok különböző, válogatottan ostobácska játékai) talán nem túlzó a megállapítás, hogy pont ott tartunk, mint a kilencvenes években, csak Compfair nincs már.

80 komment

Címkék: retro kinect heti retro egyéb

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr42898533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szepi79 2011.05.12. 17:00:59

"hogy pont ott tartunk, mint a kilencvenes években, csak Compfair nincs már."

mér, IFABO van még? :D

tetszett a cikk egyébként, én is gyakran elmélázok azon, hogy mikor lesz már _tényleg_ fotorealisztikus egy játék, és hány videókártya fog majd hozzá kelleni :D

Gretzky99 2011.05.12. 17:21:44

"Ciccarelli, a Red Wings jobbszélsőjének lecsúszott korongja tompa puffanással fejbe nyomja a vonalbírót, a közönség vadul őrjöng"
Végre egy hoki szurkoló itt is. Már azt hittem, egyedül vagyok.
A grafikáról meg csak annyit, hogy erre szokták mondani, hogy az élet egy iszonyú szar videojáték, de baromi király a grafikája.

Kraivan 2011.05.12. 17:35:29

A múltkor volt cikk az EEG fejfedőről, amivel Angry Bird-öt tolt a tag.

Illetve japánok Neurowear-re építenek, azaz...
A video sztem mindent elmond h mennyire jó öltet, ám gyakorlati haszna erősen vitatható:
www.youtube.com/watch?v=w06zvM2x_lw

Amikor néztem a két videot, az első dolog ami eszembe jutott h a mobil EEG, illetve ez a Neurowear a kinect hatalmas hibáját képes lenne kiküszöbölni, mégpedig a gombok, macrók hiányát.

Én ha mérnök lennék keresztezném az áttörésért a két technológiát.

Toalettduck 2011.05.12. 17:35:40

én minden karácsonyra virtuális valóságot kérek

Delebriel 2011.05.12. 18:12:27

"pedig az elmúlt 15 évben egyik ámulatból estünk a másikba"
A Battlefield 3 lesz a következő állomás. Sokszor mondták már ezt előttem abban biztos vagyok, de nem tudom hova lehet már azt a minőségű grafikai élményt fokozni...

Sebaj, nemsokára elérünk a holofedélzet korába. :D

Archenemy 2011.05.12. 18:30:34

Én is akartam olyan MMO játékot, amiben lehet "csak úgy" élni, mint kovács, vagy ilyesmi. Akkoriban még csak MUD-ok voltak.

Aztán MUSH-oztam kicsit, és rájöttem, hogy annyira mégsem nagy fun.

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2011.05.12. 18:55:06

"majd akkor kezdek MMO-zni, ha lehet olyat, hogy favágó/bárpultos/bútorasztalos vagyok az adott világban"

Ezen még most is röhögök.

Adani 2011.05.12. 19:14:55

Anno gyerekként mikor C64-en nyomtam az autós játékokat én is arról álmodtam, h de jó lenne egy olyan játék ,ahol be lehet barangolni az egész várost nincs olyan ,h most erre fordulnék, de nem enged. Hasonló volt a PC-s korszakban is. A GTA-val vált valóra az álmom, a városban nincs fix útvonal mehettél amerre akartál fél napokat töltöttem el vele, már az első résszel is. Az igazi szabadság érzése, ha melózni akartál odamentél a telefonhoz és felvetted a küldetést, de nem volt kötelező. Lehetett szabadon kocsikázni, felhajtani a járdára és vérfürdőt rendezni vagy épp gépfegyverrel lövöldözni az utcán stb. Aztán persze a GTA is fejlődött először 3D-s lett aztán nőtt a bejárható terület, élethűbb lett a grafika stb.

midnight coder 2011.05.12. 19:25:47

Én szabad játékmenettel először ZX-Spectrumon találkoztam, az Elite-ben. Ugyanez volt szvsz az első igazán jó 3D-s játék, legalábbis akkoriban nem nagyon láttam mást. Illetve, volt akkoriban egy másik elég jó ál-3d-s game Spectrumra, a Death Star. Akkoriban az volt a fotorealisztikus :-). Illetve, sokat álmodoztunk róla hogy ha egyszer olyan játékot lehetne csinálni, ami úgy néz ki mint a Raid Over Moscow betöltő képernyője... :-)

Amúgy anno a Heroes Of Might and Magic III előre rendrelet bevezető animációja is milyen szép volt, ma meg már egy közepes 3d-s játékban is jobbat látsz valós időben.

Dester 2011.05.12. 19:33:33

@Adani: Az első ilyen élményt nekem a Test Drive III adta meg. Arra mentél, amerre akartál, még a vízbe is bele lehetett hajtani. Kár, hogy 386DX-en turbo gombbal már játszhatatlan volt, akkor még ismertük a "processzorfüggő" fogalmát. :)
A teljes álleesést viszont a GTA3 hozta el. Csak bámultam tátott szájjal, hogy TÉNYLEG arra megyek, amerre akarok.

Évekkel ezelőtt pedig azt mondtam (és még mindig tartom), hogy majd az lesz az igazi autóversenyzős játék, amikor a Földről lesz olyan minőségű térképadatbázis, hogy akárhová bökve ott autózok, ahol akarok. Minden le lenne modellezve, az útmenti fáktól az épületekig. Ha épp úgy tartja kedvem, akkor Moszkvában, Máltán, vagy akár Mongóliában. Az adatmennyiség persze dinamikusan jön le a szerverekről, mert egy ekkora komplett adatbázis óvatosan számolva is több petabyte-ot tehet ki. A Test Drive Unlimited II már nem rossz, de ha belegondolok, hogy mekkora munka kellett Ibiza és Hawaii lemodellezéséhez, nos... Odébb van ez a fenti álmom még.

Adani 2011.05.12. 19:44:00

@Dester:

Az tényleg szép lenne. Elképzelem ,ahogy virtuálisan teszem meg a Budapest-Békés távot úgy, h ész nélkül nyomom a gázt mint az NFS-ben és ha 200-al koccanok egy platós IFA-val akkor csak annyi történik ,h visszalassulok 50-re és nyomhatom tovább. A GTA-ban is szerettem Niki Laudásat játszani ész nélkül nyomni a gázt és tökön-paszúlyon keresztül a célig.

Penya64 2011.05.12. 19:58:00

@Adani: Nem is tom az elso ilyen oda megyek ahova akarok feeling valoban a td3 volt, nekem 286/16on egaval, ugy ment jol, el lehetett utni a tyukot vagy kacsat vagy mifenet az uton. De a Midtown madness kimaradt! Az volt a masodik ilyen, aztan jott a gta3, mar ha a 3dseket nezzuk, ha nem akkor a gta1.

usernev 2011.05.12. 20:03:01

"Másfél órás sort álltam ki (szerintem sok olvasóval együtt) 90-valahányban a Compfairen (vagy IFABO-n, fene tudja már) csak azért, hogy három percig részese lehessek a Virtuális Valóságnak - atyaég, mekkora pillanat volt, ahogy a fejemre húzott sisakban, futurisztikus kesztyűben átléptem a tegnap és a holnap közti határt... "
Én ezt konkrétan a '95-ös Ifabo-n ás a '96-os Comfair-en csináltam, remélem mögöttem álltál a sorban :) Így visszagondolva a sisak nehéz volt, a képminőség meg vacak és 3 percet tötlöttem el egy olyan progamban amiben repülni kellett, de az se derült ki mivel repülök, meg hát az irányítást se nagyon sikerült az adott idő alatt kiismerni xD. Tulajdonképpen az eégsz esetlen volt meg béna, még is úgy éreztük, mintha egy időutazáson vettünk volna részt.
Amúgy a '96-os az egyik legnagyobb standja ennek a játéknak volt:
www.youtube.com/watch?v=E_j1MlzjiZo

meglivorn 2011.05.12. 20:05:03

Egy komoly ilyen emlékem van, nagymamámnál ültünk öcsémmel nyáron, a Speccyvel játszogattunk, és az utánjátszó(!) mozi az Utolsó csillagharcost adta, amit persze nagyjából 3× megnéztünk, pedig már láttuk előtte. Aztán pedig arról bszélgettünk, milyen csúcs lenne, ha olyan grafikájú játékok lennének otthoni kis gépeken, mint a filmbeli játékban...
Ma megnézve nem a játék, a film "grafikája" is elég elmaradott, bármelyik átlagos gép többet nyom ki magából :D

mizrolist 2011.05.12. 20:07:44

Speciel ehhez a szabad MMO-hoz talán a pre-NGE Star Wars Galaxies állt a legközelebb, de azért manapság is létezik pár sandbox MMO, mint a Fallen Earth vagy a Darkfall... viszont ezek jellemzően a hardcore játékosokat próbálják megfogni és nem casualbarátok.

Kampec 2011.05.12. 20:26:50

én tököm tudja pontosan hányban egy pécsi Antiq találkozón próbáltam ki a VR sisakot, valamikor nagyon későn, vagy inkább korán, éjjel 2-3 körül, épp ezért már senki nem állt sorba rá, szinte rosszullétig nyomtam a doomII-őt :)

Fodri · http://aprochef.blog.hu/ 2011.05.12. 20:36:21

Én még relatíve fiatalka vagyok, de én sem felejtettem el ahogy anno a jó öreg Super Nintendot nyüstöltem. Ej de szalad az idő, a technika meg még ennél is gyorsabb. :)

franxepe 2011.05.12. 20:46:13

szabad jatekmenet :) regi vesszoparipam nekem is. ha valakit meg akarok gyozni arrol hogy miert is jo programozonak lenni, mindig azt hozom elo, hogy a gta-ban gyakorlatilag oda mentel ahova csak akartal, ugy ahogy akartal, vagyis csak majdnem, mert voltak - bar nagyon tag - hatarok, alapveto szabalyok. de ha te vagy a programozo, te irod a szabalyokat is. na az a szabadsag :)

szabad jatekmenet csucsa nekem most a flightgear, a teljes bolygonk le van benne modellezve kulonbozo reszletessegel, bar sokszor csak magassagterkep szintig, megszamlalhatatlan repuloter, rengeteg repulogep, es raadasul ingyen :)

moli 2011.05.12. 21:02:40

@Dester: az van, hogy en a Test Drive Unlimited 2-ben kigyujtottem a 100% Discovery-t mindket szigeten, majd toroltem.
vegre olyan autosjatek, amiben nem kell versenyezni, csak kocsikazni.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2011.05.12. 21:03:54

Anno a VR sisakot lattam mukodes kozben.
Ha jol emlekszem valami stencil vektor szobaban kellett elkapni egy a jatekos fele dobott doboz cigit.

Johnfive 2011.05.12. 21:27:52

"...(van ott egy olajfinomító meg egy hőerőmű,...":
Huh? Csak nem Százhalombattáról van szó? :)

ErEr 2011.05.12. 22:53:01

Compfair és IFABO igen! Komoly emlékek :-) X-Wing volt a best game a képernyőkön (tényleg az mikor lesz retro rovatban?)... VR sisak nem azért halt meg mert bumfordi volt, egy csoda volt, emlékszem viszont a csalódásra is, mikor végre felvettem kipróbáéni a fejemre: a kis kijelzők széleit lehetett látni, így igazából ugyanúgy volt egy "keret" a szemed előtt mint mikor TV-t nézel, max. a fejmozgásoddal irányíthattad a körbenézést. Furcsálom, hogy nem hozták vissza, pedig most már tudnának teljesen használhatót gyártani a cuccból! Sőt! Gondoltatok már ár hogy egy Kinect szerű cucc leolvasná a mozdulataitokat, a fejeteken levő sisakban meg körbe tudnátok nézni egy teljesen 360 fokos virtuális térben, látva a virtuális testetek amit a Kinect-nek köszönhetően átveszi, rámappolja a virtuális testre a valódi mozgásotok? Ütne picit...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.12. 22:54:17

Bár nem 1:1, de VR sisak helyett van Track IR és társai.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.05.12. 22:57:24

@Delebriel: Soroljam? Attól, hogy szépen villog a játék attól pl. nincs rendes törésmodell épületnek és járműveknek.

baloghao 2011.05.12. 22:59:26

Hehhe, MrEd, szóval a szülővárosodban olajfinomító meg hőerőmű?
Rákérdezhetek, Százhalombatta? =)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2011.05.12. 23:10:23

Az exem faterja tényleg azzal foglalkozik, hogy a MS FlájtSzimultáorban nemzetközi szerveren légiirányító, és még nem is tud nagyon ingeleszül - azt nemtom, hogy sorozatgyilkos-e, igaz az előző felesége meghalt...

algi 2011.05.12. 23:12:20

Tökéletesen szabad játékmenet? Mint a Mercenary sorozatban?

G.kommenter 2011.05.12. 23:13:45

Én feldobnék némi témába vágó spammet.
Vuzix iWear VR920 virtuális valóság szemüveg.
Ugyan elég korlátozott a hivatalosan támogatott játékok száma, de ezekkel azért egész jó élményt ad.
Én Flight Simulator-hoz vettem és ott egész jól működött. (egy kis tuning nem ártott, a mágneses elfordulásérzékelő (mint az iránytű) jobban működött, ha raktam egy mágnest a szék fejtámlájára)
Amiért spam: szívesen eladnám, mivel a gép sincs meg egy éve amihez vettem. Az pedig, hogy használom a következőben hiú álom marad, mivel nincs időm egész estés játékokkal játszani. (kazuár lettem szégyenszemre, de legalábbis családos dolgozó ember) Ugyanitt eladó még egy Logitech MOMO forcefeedback-es kormány és egy force-os joy is.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2011.05.12. 23:14:13

Amit viszont síratok, az a két régi nagy számtech vásá nálunk. No, azokat mind imádtam anno. Hüpp-hüpp

flamer 2011.05.12. 23:16:09

@Delebriel: A BF3 az előzetes videók alapján addig szép, amíg pontosan követed a scriptet - ha eltérsz tőle, abban a pillanatban darabokra törik az illúzió és minden lesz, csak nem élethű. Na meg persze az előzetes videók viszonylag alacsony felbontása is ápol és eltakar.

G.kommenter 2011.05.12. 23:30:37

A szabad játékmenetben azért volt pár jó program. Autóban: Carmageddon sorozat, Driver, és hogy valami hazait is említsek: Screamer 4x4. Ahoz vettem életem első 3D shutter szemüvegét egy Elsa TNT2-essel együtt. Ütős volt ahogy a lehetett látni: a kormány mennyivel közelebb van az autóban.

ehran 2011.05.12. 23:30:55

Ha már "ki milyen fejlődést várt a játékoktól gyerekkorában"-t játszunk, akkor megemlíteném, hogy amióta csak láttam az első Star Wars részt (a 4.-et ugye), kb. azóta várok egy olyan játékra, mint a sakk a Millenium Falcon fedélzetén - bár én inkább valami RTS-ben képzelném el. :) Magyarán egy jó kis 3d-s, életszerű hologram-stratégiát szeretnék látni majd egyszer.

KaeL 2011.05.13. 00:29:09

Ha már szabadság, akkor az Elite mellett én a Descentről is megemlékeznék, igaz ugyan, hogy monumentális zárt terekben játszódott, de talán éppen ettől volt igazán szabad élmény.

És ha autós játék, akkor a Carmageddon mellett a Terep2 ős-csoda is ide illik.

KaeL 2011.05.13. 00:30:01

Ja, és még korábbról a szabadság érzése: Mercenary :)

GNurr 2011.05.13. 01:11:32

A '90-es évek elején a Nyugatinál volt az Anubis kft. Volt egy repülöszimulátor VR gépük. Talán 600 forint volt pár perc, és irtó jó volt! Olyan jó, stabil sisakot azóta sem láttam.

Fekete Sámuel 2011.05.13. 01:40:47

Bloggerkém, te hülyébb vagy, mint egy újságíró...

miguel_ 2011.05.13. 02:05:18

@Pszientológus: szerencsére ezzel az egy mondattal helyretettél, köszönöm. Vigyázz, ki ne fejtsd, mire gondolsz, mert elszáll a varázs...

szbszig 2011.05.13. 02:33:16

@Dester: Pontosan, nekem is az eredeti GTA 3 volt a fordulópont, azt hiszem. Ott nagyon elámultam és izgalomba jöttem, amikor először megláttam, hogy ekkora szabadon bejárható, valósághű terület három dimenzióban, gyönyörű grafikával.

És igen, én is elképzeltem már egy ilyen "játékot", vagy inkább szimulátort, ahol a világon bárhol lehetne szabadon autókázni a netről valós időben letöltött térképeken. Szerintem lesz is ilyen egyszer, de még valóban távol van ez az idő. Nagyon primitív változatai egyébként már léteznek, ahol Google Earth-szerű térképeken lehet végigkövetni egy autóutat A pontból B pontba. Ez azonban tényleg csak annyi, hogy a domborzatra van rávetítve a kétdimenziós műhöldfelvétel, illetve a nagyobb városokban lehet látni egy-két háromdimenziós épületet és tereptárgyat az út mentén.

szbszig 2011.05.13. 02:36:07

@GNurr: Azért a '90-es évek elején 600 forint egy percért elég húzós árnak tűnik... Bár biztosan érdekes lehetett. ;)

Zabalint (törölt) · http://sznobizmus.blog.hu 2011.05.13. 03:01:34

@G.kommenter:
Driver es Carmegeddon elegge kotott GTA-hoz kepest. Sokan szerintem felreertik a szabad jatekmenetet, nem eleg bejarni egy nagy teruletet, mert ilyen alapon minden idok leglinearisabb jateksorozataa Final Fantasy is szabad jatekmenetu lenne. Alapvetoen a GTA sem szabad jatekmenetu, mert tobbnyire a kuldeteseket fix sorrendben kel megcsinalni(ok, van amikor nem egeszen), es a komolyabb kuldetesek mind fixek, nincsen generalt. Ami a GTA-ban a szabadsagot adja, azok a szabadon barmikor vegezheto tevekenysegek(ilyen pl. a taxizas, de a nepirtas is szabadon), meg a szabadon valaszthato kuldetesek. De en leginkabb egy olyan jatekra vagyok, ahol szabadon azt csinalok, amit akarok, es a kovetkezmenyeit a gep generalna, dd nem gagyi modon, hanem legalabb olyan erdekesen, mint a linearis jatekmenetu jatekokban.

algi 2011.05.13. 05:42:58

@Zabalint: Az a baj, hogy a szabad játékmód és az izgalmas kalandok kizárják egymást. Asztali szerepjátékban a játékosok tudnak izgalmas tartalmakat rögtönözni, de egy számítógépes játékban lényegében kétféle tartalommal találkozhatsz:
- A véletlenszerűen generálttal, amely szimulál egy rendszert, egy világot,
- és az előre megírttal, ami izgalmas, akár mögöttes mondanivalója is lehet.

A lényeg az, hogy míg a valóságban, illetve egy szimulált világban a játékos számára véletlenszerűnek tűnnek az egymást követő dolgok, addig egy érdekes sztorinak van eleje és vége, és tudatosan van strukturálva. Ebből következik, hogy a szimulációs részben csak nagyon kis eséllyel jöhetnek létre izgalmas sztorik, és azokat is csak utólag képzeli bele a játékos.

Olyan sose lesz a GTA-ban, hogy egyszercsak beül a taxidba egy utas azzal, hogy "kövesse azt a kocsit", hacsak nem ez egy olyan esemény, amit minden 100. utas megcsinál (random esemény) vagy előre meg van írva egy konkrét esetre (pl. adott kocsiba kell beülni, hogy beinduljon). Olyan nem lesz, hogy neked ez megtörténik, másnak nem, viszont másnak valami egészen más izgalmas dolog történik meg.

különvélemény 2011.05.13. 07:39:20

"Mindig azt mondom, hogy majd akkor kezdek MMO-zni, ha lehet olyat, hogy favágó/bárpultos/bútorasztalos vagyok az adott világban, és pont annyi küldetés vár rám, mintha harcos vagy varázsló karaktert indítok."

Ilyet én is szeretnék.

Diopapa_sok 2011.05.13. 07:50:51

@Archenemy: Ha most akarsz, Wurm Online ;)

Celtic 2011.05.13. 07:53:54

@ehran: Tenyleg, az engem is nagyon megfogott akkoriban. Nem is rendes sakk volt asszem, mert kor alaku volt a tabla.

különvélemény 2011.05.13. 08:10:01

@Diopapa_sok:

Én próbáltam a Wurmot, hááát...

algi 2011.05.13. 08:18:43

@különvélemény: Mondjuk ironikus, hogy sokan harcos, meg varázsló karaktert indítanak, hogy aztán aranyat bányásszanak, meg XP-t fejjenek ahelyett, hogy izgalmas kalandokra indulnának.

2011.05.13. 08:27:54

Nekem is az elite volt az alap, lehetett kalózkodni, vagy akár békésen kereskedni, sőt néha bányászni, üzemanyagot tölteni...

Nekem még mindig hiányzik a teljesen szétlőhető környezet a lövöldözős játékokból (persze valaki biztos ír olyat, amiben ez már megvan), a tankkal legázolható fakunyhó/dzsip/akármi, az AK-val átlőhető vékony falak...

Magon_ 2011.05.13. 08:47:35

(OFF: @Zabalint: A Final Fantasy-knél még RPG is van lineárisabb, nemhogy más :) Persze attól is függ, hogy melyik részről beszélsz. Nézz bele egy hatosba, pölö.)

ON: Úgy gondolom, ameddig érdemben (értsd: hosszútávon!) nem lehet beleavatkozni egy sandbox jellegű játékba, addig akárhogy fejlődik a grafika, nem lesz igazán olyan, ami valóra válhatna az 'álmaimból'. Ilyesmikre gondolok, hogy péel kiírtod a fantasy falucska tehénállományát, aminek hatására az emberek először éheznének, aztán megpróbálnának először exportálni húst a szomszédoktól, emiatt felmennének az árak, aztán beindítják megint a tehenészetet, de közben a másik falu emiatt prosperálásnak indul, stb. De mindezt a folyamatot érdemben végig lehetne követni, találkozni a kereskedővel az úton és hasonlók. Nagyon speciális ilyen jellegű esetek pár speckó játékban le vannak kezelve (igen, már az Elite-ben is lehetett extra basic megvalósítást látni erre), de jelenleg ezek nagyjából olyen szinten vannak lekezelve még a legprofibb megvalósításnál is, mintha a grafika még mindig a Pong szintjén vegetálna..

rognork 2011.05.13. 08:49:54

én olyat szeretnék, hogy a különböző mértékű gravitációt, és a pedálra visszarázó ffb-et rakják valahogy egy szimulátor gépbe, na akkor játszanék egy csomót. amíg nem présel valami az ülésbe, addig az autós játékok szarok.

különvélemény 2011.05.13. 08:59:37

@Magon_:
Meg lehetne csinálni, ha valamelyik nagy cég áldozna rá.
Olyan "motor" kellene, ahol könnyen le lehet scriptelni eseményeket, akár menet közben is.
Majd felvenni mondjuk 100 "játékmestert" Indiából vagy Kínából, mert az nem olyan drága, kiosztani a területeket, rájuk bízni a döntéseket.
Így nem kellene bazi bonyolult ai-t írni.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.05.13. 09:03:20

A magam részirül örülök, hogy nincs még tökéletes VR-élmény. Remélem, soha nem is lesz. Abban a pillanatban kezdődne az emberiség teljes kihalása. Legalábbis az emberiség azon részének, akik megengedhetik maguknak, hogy 24/7 Azerothban töltsék az időt.

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2011.05.13. 09:03:27

Elismerésem a grafikai motorok fejlesztőinek, de 2 dolog nagyon nem megy még:

- hagyományosan van egy perspektíva-hiba MINDEN fps-ben (itt arra gondolok, hogy ha pl. ferdén felfele nézel, bedőlnek a falak, hol erre, hol arra; a valóságban nem így lát az ember), pedig annyira nem lenne bonyolult kiküszöbölni ezt

- nem mindig lehet érezni, hogy mi van közelebb és mi van távolabb.

Bicikliző medve 2011.05.13. 09:11:37

@mityu: - nem mindig lehet érezni, hogy mi van közelebb és mi van távolabb.

Ez valoszinuleg azert van, mert a 3D-s kepet levetiti a gep a 2D-s monitorra.

@rognork: Az mekkora lenne mar, en is akkor jatszanek csak autos jatekkal. Meg kellene hozza egy jo nagy monitor, oszt' csapassuk :)

SnakeHB 2011.05.13. 09:33:37

@Gretzky99:

Annyira azért nem vagy itt egyedül! Go Islanders! ;)
Meg persze: Hajrá Magyarok! Jövőre meglesz az Elit! :)

VilMarci 2011.05.13. 09:37:44

Virtuális sisak: Már nem emlékszem, hol, de én is sorban álltam egy sisakért meg 3D-s kontrollelért, hogy pár percet játszhassak, talán a Dark Forces-zal. Sajnos ez a pár perc nem volt elég a kis kijelzők beállítására sem, így az élmény elmaradt.

algi 2011.05.13. 10:11:56

@különvélemény: @Magon_: Nem lehet minden eshetőségre felkészülni. A játékos mindig meg tudja lepni a játékot. Ugyanis ha elkezded leölni a teheneket, akkor annak nemcsak gazdasági vetülete van. Először is az egyik tehenet nagyon megszerette az egyik gyerek. A halála hatására világgá megy, és rendkívüli kalandokat él át. A szegényebb tehenészgazda felakasztja magát, mert már nem lát kiutat. A sok kiömlött vér hatására könnyebben lehet a területen nekromanta varázslatokat végrehajtani. Pontosan tudni fogják, hogy ki ölte le a teheneket, mert a karakterek valószínűleg feltűnő jelenség voltak, amikor átutazóba megérkeztek, és a környéken nem sok ilyen figura volt. Ennek hamar híre ment, és értesítették a helyi földesurat, aki a familiáris lovagját a karakterekre küldi. De ez nem minden: magukra, a karakterekre is hatással van a dolog. Az egyik traumatizálódik az élménytől, a másik kétségekben marad, a harmadik megkeményedik, és ennek megfelelően lehet őket irányítani, és nem mindig engedelmeskednek az irányításnak.

Ezeket mind nem fogják lemodellezni. És ha ezt mind nem modellezik le, akkor egy idő után legalább az egyik hiányozni fog. A 12 éves tolvaj lelkivilága miért nem változik, miután lemészárolnak 23 falut? Miért nem küldenek hősöket megfékezni a teheneket mészároló kalandozókat? Egy idő után gyanúsan nem fog reagálni a világ.

Gretzky99 2011.05.13. 10:14:02

@SnakeHB: Láttad a csoportbeosztást? Nem lesz könnyű. Persze a fiúk már párszor túlszárnyalták, amit vártam tőlük. És csakazértis Pens a király.

különvélemény 2011.05.13. 10:17:49

@algi:
Nem kell túlzásokba esni.
Nem írtam, hogy nulláról rögtön 100%-ra kell ugrani. :)

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2011.05.13. 10:20:26

@ċsirke72: hát nem tudom, filmeknél pl. nincs ilyen problémám.

Magon_ 2011.05.13. 10:40:36

@algi: Ez nyilván igaz, de a grafika sem ugrott a Pongtól a Crysis-ig egyből, ráadásul nem mintha a Crysis-ba nem lehetne belekötni. Én csak azt akartam mondani, hogy ez a folyamat nagyon-nagyon gyerekcipőben jár, és szerintem ez az (meg úgy általában a MI) ahol óriási fejlődésre van lehetőség. Jelen pillanatban belekötünk abba, hogy ha nem jó a mimikája az arcoknak, régebben már azért is ámultunk, ha egyáltalán lipsync volt.. Őszintén? Szeretnék oda eljutni, hogy 'Mekkora béna az, hogy csak 120 különböző kimenetele lehet a tehéngyilkosségnak nem 2500', mert most éppen 0 van.

algi 2011.05.13. 10:41:34

@különvélemény: Jó, hát, akkor mondjuk ott van a STALKER. Még nem ismertem ki teljesen, csak pár órácskát játszottam vele, de számomra teljesen véletlenszerű, hogy mikor csinálnak ki, és mikor állnak szóba velem. A gyanúm szerint azért, mert annyira bonyolult rendszerrel szimulálja az NPC-k kapcsolati hálózatát, hogy kiszámíthatatlan az eredmény.

Talán kezdetnek megteszi.

De egyébként gazdasági szinten az EVE Online nem modellezi le a tehenes példát? Nem kell, hogy NPC-k legyenek, akik a gazdaságot modellezik, játékélmény szempontjából az is megfelel, ha PC-k közt alakul ki valóságos gazdaság.

algi 2011.05.13. 10:46:35

@Magon_: Hadd fejezzem ki teljes támogatásomat a törekvés iránt, meg minden, de jelenleg azt látom, hogy a cél az, hogy minél egyszerűbbek legyenek a játékok. És nem azért, mert ilyen gonoszak a fejlesztők, hanem azért, mert úgy tűnik, az egyszerűbb játékokat jobban élvezzük.

Lám, én is sokkal szívesebben játszom a Portal 2-vel, mint a STALKER-rel, pedig elméletben a STALKER koncepciója szimpatikusabb.

Magon_ 2011.05.13. 11:00:25

@algi: "de jelenleg azt látom, hogy a cél az, hogy minél egyszerűbbek legyenek a játékok"
Ez azért nekem ebben a formában kicsit túl sommás ítéletnek. Vannak játékok, ahol a szétscriptelés nyújtja a játékélményt (legyen ez a CoD, mint a scriptelés élharcosa), van ahol meg a sandbox (mondjuk az mmo-k), van ahol a kettőt kombinálják (GTA-k, Bethesda rpgk), stb. Lévén én rpg freak vagyok, ahol ez a terület sokszor központi téma, én egyáltalán nem vagyok az egyszerűsítés híve minden áron; igaz, a bonyolításé sem.

Például az általad említett Portal2 és Stalkerből én tuti az utóbbit választanám (bár leginkább egyiket se), a P2 már az ötödik pályán untatott. :)

Bobby Newmark 2011.05.13. 11:01:34

@algi: Ezt mind-mind tudja a Dwarf Fortress.

SnakeHB 2011.05.13. 13:41:50

@Gretzky99:

Láttam hát. De szerencsére elég lesz másodiknak is lenni. Remélem a szlovénok rendezik és akkor kint tudok lenni (nem úgy, mint tavaly :( ). Angolok, japók sima ügy, Ukrajna, Ausztria verhető, a szlovénokat is elkaptuk majdnem, csak akkor is az agyagedény bírók szívattak minket (no, meg jég helyett pocsolya volt). Szóval, nem teljesen reménytelen.

Amúgy hogy on-topic legyen: Már csak az kéne, hogy valóra váljon, hogy az NHL-be benne legyen a magyar válogatott!

Karvaly 2011.05.13. 13:41:52

Nem látom be, hogy miért lenne jó bútorasztalosnak lenni egy virtuális világban - túlságosan monoton lenne. Volt hasonló kisérlet, ugye a Second Life, ahol bárki lehetett volna akár kutyasétáltató vagy cipőpucoló is - aztán valahogy a szigetépítés meg a szex többeket érdekelt :)

@meglivorn: én még arra is emlékszem az Utolsó Csillagharcosból, hogy a főhős elővett pár fényképet, hogy megmutassa a wingmannek, erre az is elővett egyet, majd nyomkodta a tetejét, erre szépen váltotta a képeket. Akkor azt mondtam, hát igen, ez a jövő, most meg azt, hogy ez a jelen, bármelyik PDA tudja.

@Dester: volt annó a Vette PC-re, ott is lehetett szabadon mászkálni - ha jól emlékszem - San Franciscoban egy Corvette-tel. Sőt, ha a rendőr elkapott, több lehetőségből lehetett kamudumát választani, pl. a feleségem szül, azért siettem :)

Gretzky99 2011.05.13. 13:43:50

@SnakeHB: Meg hogy kiadják pc-re :s

Dester 2011.05.13. 15:25:02

@moli: csak én érzem úgy, hogy ellentmondás van a két mondatod között? Vagy a második mondat irónia volt?

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: én Duke3D-t is toltam VR sisakban + kontrollerrel (az már akkor háromtengelyes mozgásérzékelős volt, nesze neked Wii :))

@szbszig: igen, láttam már én is, de ez alapvetően nem elég. Egy Google Maps szerintem a szükséges infóknak kb. az 1%-át tárolja jelenleg. Norc 3D-s képekkel + Google Maps és az egészet valami normális formába összegyúrni, az már jó alap lehetne.

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: láttad már a Hasonmás c. filmet Bruce Willis-szel? Tavaly ment a mozikban. Ha nem, érdemes megnézni, az pont erről szól. (Angol címe: Surrogates.)

@Karvaly: a játék neve rémlik, maga a játék már sajnos nem.

moli 2011.05.13. 15:42:51

@Dester: huu, ezt nem ertem, kivetelesen most nem gondoltam bele tobbet abba, amit irtam. mar a td1-ben is az utak kigyujteset imadtam, td2-vel is ezert jatszottam, de amint meglett, mar nem erdekelt.

különvélemény 2011.05.13. 20:47:10

@algi:
Az EVE meg a valóság...
Elárulom, az EVE-et folyamatosan módosítják/balanszírozzák mesterségesen, hogy ne legyen belőle "valóság".

Mert a valóság az egy kegyetlen dolog, márpedig a CCP az előfizetésekből él.

Ha még mindig nem értenéd:
valóság = kevés ember jól érzi magát 1000* annyi nem, akik sokat dolgoznak, keveset keresnek
játék = nagyon nem bánthatnak, ha sokat dolgozol, sokra viszed

lokkoLori 2011.05.14. 20:58:08

gyerek koromban még én is álmodoztam arról hogy a szimulált valóság királyság ... ma már tudom, hogy a lényeg a játék, ami pont hogy nem a valóságról szól, hanem az elvonatkoztatásról

lokkoLori 2011.05.14. 20:58:39

az augmented reality ma elfogadott fordítása: kibővített valóság

Dester 2011.05.15. 21:50:50

@moli: így már világos, értem. :)

anarch 2011.05.16. 09:50:25

@Karvaly: Ettől függetlenül elég sokan "dolgoznak" SL-ben, leginkább bolti eladóként, esetleg bárpultosként. Van aki ebből él meg, bármilyen fura is. A legtöbben azonban bolt tulajdonosként eladásból vagy dolgok design-olásából élnek.

@algi: Nemrég volt egy elég bő lére eresztett Ars cikk, amiben a komplexitást, játékok hosszúságát tárgyalják. Mivel manapság már minden online így tudják mérni az egyes játékosok aktivitását. Ezek alapján az jön le, hogy a alapvetően a rövidebb, pörgősebb játékok a jók, mert a hosszabbakat egész egyszerűen nem játszák végig az emberek. Pl. a GTA4-et 30%, az AC2-t (18-20 órás ígért játékidő) 40% fejezte be azok közül, aki elkezdte. A Read Dead Redemption-nél ez a szám 7%...

Tudják, hogy vannak játékosok akik a hosszabbakat szeretik, nekik az MMO-kat szánják, valamiféle előfizetéses rendszerben. (Ezt a játékkal töltött idő alapján hozták ki, hogy így jobban megéri.) Érdemes végigolvasni a [url=http://arstechnica.com/gaming/news/2011/04/the-incredible-shrinking-game-the-truth-of-game-length-in-the-modern-industry.ars]cikket[/url].

Cikkírót meg kérdezem, ha nyílt világot szereti, meg kocsmárosként akart dolgozni, akkor miért nem MUD-olt? Ott ezek már régóta, nagyon-nagyon régóta megvoltak.

Adani 2011.05.16. 11:09:58

@anarch:

A GTA 4 elég hosszú viszont jó játék, meg ugye kérdés mit tekintesz végigjátszásnak. A főküldetéseket végigjátszva ugye a sztori már megvan, sőt a végén kétféle kimenetel is lehet attól függően, h mit választasz a végén. Menet közben is van párdöntési helyzet, de az a végkimenetelt nem befolyásolja. Viszont ott a sok mellékküldetés, ez már az előző GTA verziókban is így volt 100%-ra kijátszani sok idő és nem sokan csinálják meg.

Viszont már régebben is voltak neverendig story játékok, ahol sosincs vége pl. a Simcity vagy a Sims ilyen. Sokáig el lehet játszani ezekkel a tamagochi stílusú játékokkal vége sosem lesz, de emlékszem még gyerekkoromból egy vidámparkos játékra is, ahol vidámparkot kellett építeni és üzemeltetni, ott se lett soha vége, sok vendéged lett, ezért sok pénzed, vehettél több cuccot a parkodba, építhettél új dolgokat ameddig be nem telt a pálya. Ha betelt akkor csak a pénzed gyűlik és vagy bontasz és mást építesz vagy nem.

moli 2011.05.16. 11:36:26

@Adani: a fokuldetes veget tekintik vegigjatszasnak. a szamolgatast ugy a legkonnyebb megoldani, hogy a jatekfejlesztok achievementet adnak (igy nem kell kulon kod, hazatelefonalas), majd kernek egy statot, hogy az hany szazaleknak van meg. asszem steam-en is lehet szabadon nezegetni.

anarch 2011.05.16. 12:32:44

@Adani: Végigjátszás = utsó küldetés megnyitása / befejezése, értsd: végéig játszás. A legegyszerűbb, ha valami achi-t kötnek hozzá, így nem kell komolyabban elemezni, elég megnézni hány reggelt játékosnak van meg az az achievement. A játékok meg üzengetik szépen haza az egyes nagyobb lépéseket. Van amelyik folyamatosan, van amelyik csak belépéskor.

A stat oldalakból vannak akik zárt körben saját adataikat dolgozzák fel (pl. Live, Psn), de van aki külsőst kér fel elemzésre. Az Ars-os cikkhez a Raptr adatait használták.

Cirmi&Malac · http://cirmiesmalac.blog.hu/ 2011.05.21. 00:21:30

@Karvaly: Elég vicces, amikor valaki úgy beszél egy dologról mintha múlt idő lenne, pedig mai napig fejlődik, és napi szinten több-százezres felhasználóbázisa van. No meg nem csak cipész, bolti eladó, favágóként lehetsz ott, hanem akár stalkerként, borgként, jediként, vagy haszon- esetleg háziállatként is. Bár gyárilag retro game és FPS fan vagyok, az rpg minden válfaja távol áll tőlem, mégis bele tudok időnként merülni SL-be. Főleg mert nem feltétlen kell harcolni, túlélni, gyarapítani stb. Mostanában egyre több és egyre korrektebb RPG sim is működik ott, némelyik hihetetlen komplexitással elkészítve, és ma már jól is néznek ki. Nemrég engem is hívtak pl. pont bárpultosnak. :) A fentebb valaki által írt könnyű alakíthatóság is megvan, ismerek bent olyan embert, aki néhány óra alatt elkészít neked akár egy egész falut. (Igaz engem ott főleg a művészet érdekel.)

Blobov 2011.06.17. 09:24:37

Mikó' lesz már Darklands a retrón?
süti beállítások módosítása