HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Tir Na Nog

2010.12.16. 12:00 Stöki

A heti retróban a játékok alkotóiról szólva általában lelkes fiatalokról írok, akik egyetem mellett vagy után hoztak össze játéktörténeti remekműveket. A Tir Na Nog ebből a szempontból kivétel: meglett középkorú emberek készítették, akiket főleg a pénz motivált. Ehhez képest igen szép lett a végeredmény.

A két úriember Greg Follis és Roy Carter (a baloldali képen balra Follis, jobbra Carter), akik a Gargoyle Games játékait készítették az angliai Dudley-ban, főként a spectrumosok nagy örömére. Follis és Carter már a hatvanas évek végén a számítástechnikában dolgozott, tehát már a játékipar megszületése előtt. A kor legjelentősebb brit számítástechnikai vállalata, az International Computers Ltd. 1968-ban alakult, Carter és Follis pedig egy évvel később már ICL gépeken dolgozott a Hewitts vállalatnál. Az ICL 7901 volt az egyik első gép, amivel dolguk volt – egy egész szobát betöltő mainframe-et kell elképzelni kemény 8K memóriával. A két – akkor még – fiatal természetesen úgynevezett hasznos programokat készített, elemzéseket, ügyviteli szoftvereket, és egyre megbecsültebb tagjai lettek a cégnek. Egy idő után kaptak saját irodát is és az új termékek kutatásával és fejlesztésével foglalkozó osztályt (amit ők maguk találtak ki) is vezethették. Nagyjából 15 éve dolgoztak, amikor megérkeztek az első hírek arról, hogy pár programozó egész jól megszedte magát sikerjátékok készítésével. Follis és Carter ennek hatására és a jó pénz reményében találta ki, hogy megpróbálkozik játékokkal. Megalapították a Gargoyle Gamest és jó britek módjára ZX Spectrumra kezdtek játékokat gyártani.

Első játékukat, az Ad Astrát még szabadidejükben fejlesztették kilenc hónap alatt. Kellemes kis lövöldözős program volt néhány szép grafikai megoldással, és elég jól bejött ahhoz, hogy Carterék teljesen átálljanak a játékkészítésre. Felvették maguk mellé Greg egy régi barátját, Ted Heathcote-ot, aki egyszemélyes sales osztály volt. Egy négyemeletes irodaház harmadik emeletén béreltek helyiségeket, ahol egy biztosítóval kellett osztozkodniuk. Volt egy irodája Heathcote-nak, egy közös iroda a két fejlesztőnek és egy raktárhelyiség a játékoknak. Follis és Carter ekkor már közelebb volt a negyvenhez, mint a harminchoz, és a felnőttek megfontoltsága érződött is következő játékukon, ami már a Tir Na Nog volt.

Mint akkoriban több játék, ez is egy animációval indult. Carter készített egy rutint, ami egy 14 fázisban sétáló embert jelenített meg scrollozó háttér előtt. Ez ma már nem tűnik nagy számnak, de akkoriban a scrollozódás – pláne a több szintű parallax scroll – nagy szám volt, akárcsak az, ha egy főhős nem 8 pixel magas volt, hanem a fél képernyőt betöltötte (ugye a Barbarian sikerének is ez volt az egyik titka). Carter animációja ezekkel az erényekkel bírt, ezért a duó hamar eldöntötte, hogy történetet talál ki és játékot készít a sétáló ember köré. A programozás nagy részét Carter végezte, a grafikát többnyire Follis gyűrte bele a játékba. Akkoriban mindketten szívesen emlegettek interjúikban egy esetet, amikor Carter egy kacsát próbált rajzolni, majd felnézett, és megkérdezte: „A kacsának nagy füle van?” Ekkor dőlt el, hogy inkább Follis legyen a grafikus.

Amikor a nyolcvanas évek közepén először találkoztam a Tir Na Noggal, először azt hittem, hogy a főhőse egy csöves, akivel szét kell majd verni mindenfélét, aztán a Spectrum Világ felvilágosított, hogy ez nem egy verekedős játék, és hogy a főhős egyenesen a kelta-ír mondavilágból jött. Carter sétáló embere ugyanis nem más lett, mint Cú Chulainn, játékbeli nevén Cuchulainn, akit a Germán, kelta regék című, nagy becsben őrzött könyvem magyar átírásban Kuhulinként emleget (egyébként először Carterék a Gilgames-eposzt akarták feldolgozni, de végül nem találták elég izgalmasnak). Kuhulin Lug tündér és Konhovár király fia, aki Szetanta néven született. Miután az ifjú Szetanta egy fatális félreértésből kifolyólag egy vendégségben megölte vendéglátója, Kulán kovács vérebét, felajánlotta Kulánnak, hogy majd ő őrzi a házát – így szerzett új nevet, a Kuhulin ugyanis azt jelenti, hogy „Kulán kutyája”. Kuhulin onnantól kezdve rengeteg hőstettet vitt végbe, amíg fiatalon meg nem halt (árulás okozta a vesztét). Kuhulint sokszor hasonlítják más mitológiák hasonló alakjaihoz, nagyjából ő az az íreknek, aki Akhilleusz a görögöknek.

A játékbeli Cuchulainn azonban csak lazán kötődött a mítoszhoz, ugyanis már a hős halála után játszódott. Cuchulainn halála után az örök fiatalság földjére, Tír Na nÓgba került – ez az alvilág nagyjából a Valhalla megfelelője az íreknél –, ahol egy pecsét négy darabját kellett megszereznie. A játék ügyességi-kaland volt, amiben ugyan nem lehetett meghalni, de az alvilágban kóborló rossz szellem, sidhe (aki a játékban úgy nézett ki, mint egy bakancsos jeti) elég sok borsot tört Cuchulainn orra alá – ha ugyanis ők ketten összefutottak, Cuchulainn visszakerült a játék kezdőhelyszínére, a tárgyai nélkül. A sidhe-en kívül maga a tájékozódás is nagy kihívást jelentett, a játék ugyanis furcsán próbálta 2D-re lefordítani Tír Na nÓg világát. Attól függően, hogy Cuchulainn melyik égtáj felé nézett, mást látott ugyanaból a helyszínből, ami eléggé nehézkessé tette a navigálást. Természetesen a játék erősen igényelte a térképezést – kivéve azoknak, akiknek a gyári verzió volt meg, ahhoz ugyanis járt egy térkép. Érdekes, hogy ez a játékstílus akkoriban teljesen filmszerűnek számított, a játék hirdetése (lásd fent) is "computer movie"-ként említi a programot.

Nehézkessége ellenére a Tir Na Nog nagy sikert aratott 1984-ben, amikor megjelent (egy évvel később C64-re is portolták). Főleg a látványvilág adta el: a nagy – egészen pontosan 56 pixel magas –, szépen animált karakter, a parallax scroll és az animált hátterek (a háttérben néha kitört egy vulkán és madárrajok is köröztek). A Z80 assembly nyelven készült játék alig 40K-s volt, de ebből 20K-t a grafika tett ki. A tárgygyűjtögetős, hosszú menetet ígérő epikus játékmenet elég szokatlan volt akkoriban, így persze ez is hozzájárult a sikerhez. Zenéje nem volt a programnak, mert Carterék nem godnolták, hogy pár prüttyögés megfelelne aláfestésnek – inkább azt javasolták a játékosnak, hogy hallgasson játék közben valamilyen ír népzenét vagy Mike Oldfieldet.

A Tir Na Nog egy csapásra a legjobb Spectrum-fejlesztők közé repítette a Gargoyle Gamest, és a cég ráállt a hasonló programokra. Először a Dun Darach című folytatás készült el, szintén Cuchulainn főszereplésével. Ez igazából prequel volt, mert Cuchulainn még élt, és tudott vásárolni, lopni és szerencsejátékot játszani – és nem mellesleg más karakterek is voltak a játékban. A Dun Darachot követte a Marsport, ahol már scifi környezetben mászkált a nagy figura. A Marsport egy tervezett, Siege of Earth nevű trilógia első része volt, de a második rész már sosem jelent meg hozzá. Megjelent viszont a Heavy on the Magick, ami szintén nagy karakteres mászkálós kaland volt, de már több akcióval. Aztán a Gargoyle Games becsukta a boltot – hogy mi történt velük, azt sajnos nem tudtam kideríteni a neten talált forrásokból. Nekem úgy tűnik, hogy Carter és Follis Spectrumról már nem nyergelt át más platformra. Talán visszatértek az ügyviteli programokhoz, és persze az sem biztos, hogy élnek még. Ha valaki esetleg tud róluk bővebbet, feltétlenül írja meg a kommentekben.

Két dolgot szeretnék még megemlíteni, az egyik az, hogy a kilencvenes években a Psygnosis a fejébe vette, hogy Tir Na Nog remake-et készít (lásd a fenti videót), de aztán sajnos lelőtte a projektet. A másik pedig egy magyar vonatkozás: ez a weboldal, amit Kovács Zoltán szegedi matematika-számítástechnika tanár készített. Kovács 2005-ben gimnazista diákjaival elkezdte visszafejteni a játék kódját. Nem fejezték be, de így is nagyon szép, amit összehoztak – aki bitvadászatra gerjed, mindenképpen nézze meg az oldalt.

És akkor további linkek: a játék spectrumos változata, illetve a Dun Darach (hozzájuk emulátor), C64-verzió (és emulátor), térkép, ami anno a Crash magazinban jelent meg, a játék kézikönyve, Tir Na Nog leírás a Spectrum Világ 8. számában (a 3. oldaltól), Dun Darach leírás a 14. számban (a 10. oldaltól). Jövő héten megint 16 bites játék lesz a rovatban, a lentiek közül valamelyik.

Melyik legyen a következő heti játék?
Darklands
Comanche
Eye of the Beholder
Worms
Star Control II
  
pollcode.com free polls

98 komment

Címkék: retro spectrum heti retro jatek tirnanog

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr62518948

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2010.12.16. 12:20:21

Éppen be akartam írni a kommentbe a Kovács Zoli munkáját a kódvisszafejtéssel kapcsolatban, még mielőtt a cikket elolvastam volna, de látom, hogy ti is megtaláltátok.
Azt azért furcsállom, hogy nem találtatok infót a két jóemberről..

Arilian 2010.12.16. 12:39:58

EoB és Worms egy héten, nehéz..

Dukefazon 2010.12.16. 12:47:31

Nem ismertem ezt a játékot, pedig sok nagy művet ismerek régről. Talán 1x kipróbáltam c64 emulátoron, mert egy ilyen borzalmas térkép nézet rémlik. A feldolgozás videóból az 1:50nél lévő kép ismerős, mintha láttam volna egy régi Cov-ban, vagy valahol.

glezmen 2010.12.16. 12:50:53

hat sosem lesz beszavazva a SC2? :(

glezmen 2010.12.16. 12:51:57

hat sosem lesz beszavazva a SC2? :(

algi 2010.12.16. 13:11:13

Én a maga idejében próbálgattam a játékot, de irtó nehéz volt számomra. Viszont az SpV-s leírásokat tetszettek. Kövezzetek meg, de engem leginkább a Marsport izgatott. :)

moli 2010.12.16. 13:50:00

sose ertettem, mit lehetett elvezni ezen a jatekon, es igy kesobb megnezve a videot sem ertem.

siz · http://siz.hu 2010.12.16. 13:50:28

Én arra emlékszem, hogy két különböző forrásban is benne volt ugyanaz a leírás róla (SpV és 100+4 valamelyik kötete talán?), és az egyikben hiányzott egy mondat: "A kulcs a margaréta (daisy)". Elég sokat szívtam vele, mire rájöttem, hogy valahol máshol is már láttam egy leírást erről a játékról. :)
Talán ez volt az első játék, amit végigjátszottam.
A plus/4-es átirat nem tartalmazott gyorstöltőt és egy játékállás töltése/mentése egy teljes magnókatetta oldal volt. :O Reggel játékállás betölt (közben reggeli), este mentés (közben vacsora+fürdés) :D

TetraB 2010.12.16. 14:12:28

csatlakoznék az SC2 támogatók népes táborához.

mudszeparator 2010.12.16. 14:16:49

a marsport nekem is jobban bejött, az a vörös háttér különös hangulatot adott a játéknak. amúgy térkép nélkül, kezdő angol tudással geci nehéz volt, el is akadtam valahol az elején.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.12.16. 14:23:02

@TetraB: Pedig Beholder lesz, nincs mese :-))

(Bocs, az SC nekem kimaradt, a bihit viszont rengeteget nyomtuk annak idején...)

A Tirnanog nekem virtuális alapmű, és azt hiszem sokan vannak még így vele.
A játékkla magával nemis tudom, játszottem-e, viszont az SpV-ben megjelent leírás annyira élvezetes olvasmány volt, hogy ennek ellenére a legendás játékok között tartom számon máig a cuccot :-)

radirpok123 2010.12.16. 14:23:08

Star Control 2 for the masses!
Az egyik legismeretlenebb, ugyanakkor legjobb játék a maga idejéből (1992). Ráadásul van róla sok információ, sztori, remake project, stb.
Star Control 2 for the masses!

Kham 2010.12.16. 14:28:43

De rég láttam ezt az igazi rokkerjárást:) Kár hogy leugrott a hosszúhaj, pedig remekül tudtam utánozni. Sokat próbálgattam annak idején, nehezen állt össze fejben a 3D:) Nem is tudtam eddig hogy a Heavy on the Magick-et is ugyanaz a gárda követte el.

Archenemy 2010.12.16. 14:40:21

SC2-t akarok én is, mi értelme olyan játékokról írni, amiket mindenki ismer?

:p

zsírvezér 2010.12.16. 14:41:38

Hehe már sok játékom volt mikor erre a Tir Na Nogra rátaláltam.
Egyszer ezért a játékért majdnem szét ütöttem a jó öreg c64-t, sok lószart összeszedtem, mikor a bakancsos majommal találkoztam, és bebuktam mindent.
sose felejtem el annyira felbaszott, hogy majd 2 órás ughlympics tudott csak lenyugtatni :D

drazsé 2010.12.16. 14:44:42

EoBra szavaztam végül, de a fene egye meg, ott van a Darklands, ami - legalábbis ahogy tudom - egy méltánytalanul rétegjáték volt anno, pedig... áhhhh

iszonyat nagy lehetőségek lettek volna ám abban

AlexWolf 2010.12.16. 14:46:53

Sem 64-em sem Spectrumom nem volt, szóval ez a gém kimaradt.

powerage 2010.12.16. 14:55:43

Én annak idején csak a leírásból tudtam meg, hogy egyszerre két fegyvernek kell nálad lenni, ha el akarod kergetni a sidhét, szóval az elején volt szopás, rendesen. (Tényleg, miért kellett két fegyver?)

És tényleg inkább a Star Control 2-ről kéne írni. Aki esetleg nem ismeri az húzzon el ide: sc2.sourceforge.net/

Chomy 2010.12.16. 15:06:48

Fakk.

SC2-t akarok én is. Aktuális volna ezekben a Mass Effecttel agyonhypeolt időkben...

rbatty 2010.12.16. 15:07:00

@Yarner: Én ugyanígy voltam a Total Eclipse leírással a CoV 1-ből. Vagy tízszer olvastam, a játékkal meg játszottam vagy öt percet.:)

@Archenemy: "mi értelme olyan játékokról írni, amiket mindenki ismer?"

Ezért szavaztam a Darklandsre:)

Savior 2010.12.16. 15:36:36

64-en folyton lefagyott a virágnál, így végül spektrum emulátoron fejeztem be.

@siz: Több SpV-ben volt szétszórva, asszem a 8-asban volt "A" leírás, de aztán jöttek hozzá később a kiegészítések (asszem pl. 14. utolsó oldala?).

Borzasztóan hangulatos volt, bár gyerekkoromban néha szívbajt kaptam, ha megjelent a képernyőn a Sidhe! felirat.

És amit sokkal később fedeztem fel, hogy az ír táj TÉNYLEG így néz ki! :)

Savior 2010.12.16. 15:37:12

@szzsömi: Egyetértek! Halál az EOB-ra és a Wormsra, éljen az SC2! :)

Savior 2010.12.16. 15:38:06

@Chomy: Hát, éppen ezért szerintem legkésőbb a Mass Effect 3 megjelenésekor be kell, hogy kerüljön. :)

Bicikliző medve 2010.12.16. 15:41:59

Vazz, darklands... Eloszor nem ismertem ra ,es a wormsre savaztam. Pedig sok boldog pillanatot okozot a darklands is, igaz, evekkel kesobb, emulatorral.

@Kham: rokkerjaras :D En is erre gondoltam egybol.

TetraB 2010.12.16. 15:50:10

@Yarner: Eljön még a mi időnk :)

Inner Circle 2010.12.16. 15:53:45

@powerage: phű, tényleg, ez a Star Control 2, amiben Fwiffo, vagy kicsoda, az idétlen kis patkánylény volt :-) ha elment az ember a bolygójukra ("We are pkunk, pkunk we are!"), akkor semmi másból nem értettek, csak ha az ember ordított velük és semmibe vette őket. Pl. ha szövetséget vagy demokráciát ajánlottál, akkor csak néztek, de ha azt, hogy "Majd szépen azt csináljátok, amit mi mondunk!", akkor bólogattak, hogy ők is így gondolták :D

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2010.12.16. 16:02:43

Hát... másfél perc után beletekertem a videóba, hogy lássam, történik-e valami, de nem :D

Savior 2010.12.16. 16:09:15

@Inner Circle: Nah, Fwiffo puhatestű! Gerince főleg nincs. Viszont ő a spathi faj díszpéldánya volt, a pkunkok a newager madarak voltak. :)

Chomy 2010.12.16. 16:09:44

@Inner Circle: dehogyis! Fwiffo egy spathi vagy mi volt. Zselészemű küklopsz tengericsillag-tintahal hibrid, és a Plútón kuksolt.

Savior 2010.12.16. 16:15:19

@Krajcs: Mi az, hogy nem?!
1:16-nál megtámadja egy Sidhe,
1:35-kor Józsi bácsi,
4:04-kor továbbengedi a virág (úgy tűnik, nem ismerte a képernyőforgatós trükköt),
7:10-kor pedig megnyeri a játékot. Vannak itt események, kérem :)

Amúgy szerintem tipikusan nem az a játék, amit nézni is elég, viszont hatalmas atmoszférája van, ha ismered a hátteret (pl. SpV-ből) különösen.

phaszfej2 2010.12.16. 16:36:22

Unalmas, hosszú, érdektelen írás.

Bobby Newmark 2010.12.16. 16:40:55

És a böngészős emulátor: zxspectrum.net/

Játékra nem lehet direktlinkelni, de van Tir Na Nog (1984), meg Dun Darach (1985).

+SC2

blacklord 2010.12.16. 16:46:53

@moli: ugyanígy vagyok ezzel én is. Nekem a kezem közé került valamikor C64-re, aztán egyszerűen abbahagytam, mert se nem élveztem, se a sztori nem vitt magával picit sem.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.12.16. 17:03:19

Jaj, olvasom az SpV-s leírást:
már el is felejtettem, hogy ebben szerepelt a tárgyak leírásában a "Halbert: haldokló bertalan nevŰ balta, röviden" c. örökzöld. :-)))

Szép idők voltak, szabadon lehetett ilyen hülyeségekkel lövöldözni, nem jelent meg a sok okostojás a magazin honlapján, hogy kiigazítsa az írót, meg úgy általában lehülyézze a hozzá nem értése miatt...

Bobby Newmark 2010.12.16. 17:22:18

@Yarner: Nem értem a problémát... Aki hülyéz, az ha jól sejtem, olvassa az újságot, tehát megvette. Na, most nyilvánvaló, hogy számítógépes újságot 2010-ben már csak a totál idióták vesznek, az ő véleményükre meg nem kell sokat adni. Akkor mi is a baj? :D

Celtic 2010.12.16. 17:48:33

Ehh, sose lesz Darklands :( Nem lehetne egyszer, csak ugy, mondjuk karacsonyi bonuszkent? EOB se rossz, tobbit kihagytam, viszont a Darklands-ot egyszer vegigjatszottam! (Ugyanis van foszal is a tortenetben :)

Celtic 2010.12.16. 17:51:05

@Yarner: Hasonloan. Kiprobaltam a jatekot, de tul nehez volt (terkepezni vilageletemben utaltam), raadasul Spectrum csak az iskolaban volt (otthoni C128 is csak 1-2 evvel az iskola befejezese utan), de az 1001 (C64) sorozatban volt leirasa.

szbszig 2010.12.16. 18:03:02

Hát, ez az a játék, amiről én is olvastam, viszont egyszer sem próbáltam ki. A korabeli leírás alapján tényleg alapműnek tűnt, meg én is nagyon kíváncsi lettem volna rá, de a fenti végigjátszást látva, hát... :D

Archenemy 2010.12.16. 18:04:57

@phaszfej2: én igazából nagyra becsülöm a munkásságodat :p

Zobio & Zobiko (törölt) 2010.12.16. 18:33:16

Olyan ismerős ez a játék, de se C64-em, se ZX-em nem volt. Megvan! Commodore Plus/4-en játszottam vele sokat!

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2010.12.16. 18:33:34

Z80 assembly visszafordítás... Nem semmi. Még odafelé se nagyon megy, főleg ha tele van megszakításokkal.

Hari R. Seldon (törölt) · http://pirateradio.blog.hu/ 2010.12.16. 18:41:31

@Hari R. Seldon: 20k kód... Nem semmi. Az emberi Mitokondriális genom 16 569 bázispárt (kb 4k kód) tartalmaz.

2010.12.16. 18:44:22

Iszonyatosnak tűnik. :]

budai zöld 2010.12.16. 19:14:34

@Yarner:
Tényleg más világ volt. Nekem pl. _fénymásolva_ volt (sőt, van) meg az a SpV-os leírás.

Amúgy csodálatos, hogy ennyire játszhatatlanul mekkora kultuszjáték lett.

Ja, és király az animgif.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.12.16. 19:30:28

Ciki vagy sem, nekem ez a játék mindig magas volt, mint tehénnek az ólajtó. Döbbent értetlenséggel néztem, hogy ezzel a cuccal hogy lehet játszani...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.16. 19:34:11

@phaszfej2: Sok ilyen lesz még itt, úgyhogy javaslom, hogy olvass más blogokat. Egyébként sem értem, miért jársz még ide, egy nicked már moderálva lett (és ahogy láttam, ezzel is jó úton haladsz a banhammer felé).

Acsabi44 2010.12.16. 20:26:56

Éljen, Eye of the Beholder vezet!
Van még valaki rajtam kívül, aki tolja?
(Van belőle NVN mod is, jó)

balcso 2010.12.16. 20:36:49

@Stöki: typo második bekezdés utolsó mondata: "Megalapították a Gargoyle Gamest és jó britek módjára ZX Spectrumra kezdtek _j_átékokat gyártani." ;)

Amúgy jó lett a cikk, ne foglalkozz ilyen phaszfejekkel én is csak elolvastam aztán mentem tovább. :)

balcso 2010.12.16. 20:39:59

@balcso: Szóval elolvastam a hozzászólását, de nem vettem róla tudomást.

Zarbon 2010.12.16. 21:30:44

lehetnének még microprose játékok :P

Karvaly 2010.12.16. 21:37:41

Nem lehetne egyszer a páratlan számú heti retró különkiadás az SC2? A kommentek szerint fanatikus tábora van (engem is beleértve:), viszont úgy tűnik, sosem fog a lista élére kerülni.
(eh, Fwiffo: vicces a Spathik igazi opportunista hozzáállása, baromi jó volt az űrhajójuk, ami előre csak alibiből tüzelt, viszont hátrafele komoly tűzereje volt, igazi menekülőhajó. Egy időben Fred Ford és Paul Reiche III is kommentelt 'Fwiffo' néven)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2010.12.16. 21:45:40

Éhenkórász +4-esként én a legtöbb játéknak csak a leírását olvastam nyálcsorgatva a SpV/CoV-okban, de itt írásban is átjött az elemi őserő, sőt inkább ott.

Savior 2010.12.16. 22:38:18

@Yarner: Hát azért CoVBoyéknak is elkelt pedig néha. Pl. "Medusa: mérgező gázfelhőt fúj, amitől a karakter kővé változik." a Curse of the Azure Bonds leírásában. Kár, hogy akkor még nem volt leiterjakab. :D

szbszig 2010.12.17. 00:59:34

@Zarbon: A Microprose Soccer egy zseniálisan jó focis játék volt a kora lehetőségeit tekintve. :)

szbszig 2010.12.17. 01:19:15

De most komolyan. Én nem vagyok elfogult, mert nem játszottam vele fiatalon, mint ahogy fentebb írtam. Úgyhogy merem kritizálni.

A borítón a következők állnak:

- most stunning visual experience
A főszereplő mozgásának animációján kívül gyakorlatilag semmi értékelhetőt nem látok még a kor viszonylatában sem. Néhány monokróm állókép a háttérben, ennyi. Ez olyan szenzációs? Ja, hang meg egyáltalán nincs, ugye.

- vast and complex adventure
Történik egyáltalán valami? Jó, a videó egy speedrun (ez is milyen marha viccesen hangzik, amikor a hét percből másfél percig áll egy virág mellett mozdulatlanul), úgyhogy nem ezt kell alapul venni, de mégis? Még csak az se látszik, hogy felvenne tárgyakat, vagy kiírná valami inventoryba. Az akció meg tényleg annyi benne, hogy ha szembejön a sídhe, akkor vissza kell lépni kettőt-hármat. Egyáltalán jelent valamennyi veszélyt, kihívást a játék közben? Mert a videó alapján kizártnak tűnik, hogy valaki belerohanjon, olyan lassú.

Chessterfield 2010.12.17. 01:44:13

Nem értem miért akar mindenki a StarCraft 2-ről olvasni, az nem is retro játék....

(tudom h gyenge poén volt, köszönöm, leülök magamtól is :-)

Savior 2010.12.17. 08:34:34

@szbszig:
1. Játszottál te más spektrum játékokkal? Ha igen, értenéd. Lásd pl. a madarakat a háttérben, vagy a parallax scrollingot (nem tudom, magyarul hogy van). Aztán a különböző helyszínekhez más színek dukáltak, van, ahol inverz volt (figura fehér lett, a háttér sötét). Nem úgy stunning, mint a Crysis, inkább "artsy". Vedd hozzá a bokrok, házak, stb. valósághű kinézetét + az atmoszférát, hidd el, ez akkoriban tényleg stunning volt.
2. Aztán valahol olvastam, hogy mintha ebben a játékban oldottak volna meg először valami technikai bugját a spektrum megjelenítőjének. :)
3. Ez nem speedrun, hanem a játék legvége, amikor az utolsó megszerzendő tárggyal visszacaplat az oltárhoz. Nem egészen értem, miért ez került be. A játékban van vagy 40-50 tárgy, amik közül elég sokat fel kell használni. A térkép pedig tényleg "vast".
4. Azért a Sidhe is jelent kihívást, mert mi van, ha egy hosszú úton épp szembejön, és nincs nálad két fegyver? Vagy visszamész, amíg ki tudod cselezni, vagy ha éppen elállja ott egy virág az utat (vagy egy egyirányú ajtón jöttél), hát... Az is jó, amikor kereszteződésben állsz, és nem tudni, merről jön.
5. Most lehetne folytatni, de a lényeg, hogy ez egy kalandjáték. Lehetne a Monkey Islandot is ekézni, hogy milyen béna, meg sem lehet halni benne, de valamiért mégsem tesszük. Ebben ráadásul pedig simán (lásd feljebb).

Dukefazon 2010.12.17. 09:48:59

Mikor lesz Flashback? Már nagyon várom, imádtam azt a játékot!

Karvaly 2010.12.17. 12:01:43

@Savior: Sőt, abban is az első volt, hogy a tettek a háttérre is kihatottak (utána sem volt ilyen sokáig). Pl. az egyik tárgy használata után (toll talán?) eltűntek a madarak a kastély mellől. Ennek persze megvolt a maga sztorija is (valami óriást öltek meg mellette, és arra gyűltek a hollók, vagy valami ilyesmi, már nem emlékszem pontosan)

Acsabi44 2010.12.17. 12:04:06

@moli: Neverwinter Nights.
RPG, mint az EoB. Picit újabb, meg szebb, viszont kevésbé jó. Ezen segít (némileg) az EoB mod.

moli 2010.12.17. 12:06:59

@Acsabi44: furcsa, hogy en is arra gondoltam egybol, viszont az nwn.

röntgenszeműlány 2010.12.17. 18:51:34

Érthetetlen, hogy miért pont erről írtatok, ez már annak idején is játszhatatlan volt, visszatekintve még kevésbé tűnik értékesnek. Ennél bármelyik korábbi szavazás bármelyik helyezettje érdekesebb lett volna.

kisfaszú 2010.12.17. 19:51:05

A kezdőképen az az arc a fák között nem Mózes a South Parkból?

Inner Circle 2010.12.17. 20:41:37

Na akkor Fwiffóval befürödtem... de arra legalább jól emlékszem, hogy az ő bolygójukat özönlötték el borzalmas szörnyetegek, amik ellen a segítségedet kérték, aztán ha lementél a bolygóra, akkor bénán ücsörgő óriásmajmokat lehetett begyűjteni, akik meg se mozdultak? (Aztán lehetett velük zsarolni a tárgyalópartnert, amikor végképp eleged lett a hülyeségükből :-) )

Wertzui 2010.12.17. 21:28:34

Ja hogy ez az EHETI retro!!!?!!! Akkor nem késő Stökinek Jobbulást kívánni.

Eye of the Beholdert a népnek (a többit nem ismerem)! És mikor lesz végre az Oddworld játékokról (ismeri vki rajtam kívül?) szó a retróban?

(-Mi lenne a címe az Oddworld Abe's Exoddus C64-es átiratának, ha lenne?
-???
-The Way of the Exploding FART :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 21:42:02

@röntgenszeműlány: Nem értem, mi érthetetlen. Ez nyert a szavazáson, ezért erről írtam. Így volt mindig, és így is lesz.

tükörfúró 2010.12.17. 21:58:10

Tényleg elég ízetlen rétestészta lett ez a post, sorry!

Ez a játék egy programozástechnikai legenda, a sajátos kvázi 3D, és a hatalmas figurák+háttér valósidejű mozgatása miatt, méghozzá ilyen kevés memóriábol, ilyen lassú gépeken..

Mikor készült, még a C64-re sem sok hasonló volt, pedig ott a hatalmas sprite-okkal elég könnyű, a spectrumra már született géniusznak kellet lenni ehhez, aki meg a még sokkal gyengébb C+4-esre portolta....

Le a kalappal a srácok előtt!
Néhány igazi "tátva marad a szám" élményem volt a 90es években, a nagyrésze a korai gyenge PCk-re írt demo volt..

Na ez a játék, ez olyan volt, betöltöttem és nem hittem el, hogy fut és létezik..
sőt még jól játszani is lehet vele..;)

Wertzui 2010.12.17. 22:04:44

Nem volt érthetetlen, csak azt hittem hogy ez a cikk is már vagy fél éves, aztán fogtam hogy ez az Eheti... Úgy látszik fél lábbal még mindíg nem járok a Földön...

Karvaly 2010.12.17. 22:08:48

@szbszig: pedig valamiért mégiscsak szenzációként kezelték anno. A dobozon felsorolt ajánlólista nekem is kicsit furcsa volt, de 1984-ben még itt se tartottak - ez olyan dolog, hogy a Tir Na Nog egy szükséges fázis a mainframe-es Adventure és a mai játékok között.

@Inner Circle: Jaja. Én úgy emlékeztem, hogy lihegő óriáskutya volt, de tévedtem. :)

Wertzui 2010.12.17. 22:13:03

oh bocs ezt meg nem nekm irták

röntgenszeműlány 2010.12.17. 22:17:05

@Stöki: Azért más is szokott lenni a retróban, errõl a szavazásról meg lemaradtam. Bocs, a felelõsség a szavazókat terheli. Vagy a komolytalan listát? ;)

röntgenszeműlány 2010.12.17. 22:21:22

Gyász, Head over Heelsszel szemben ez nyert? Nem értem az embereket...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 22:23:44

@röntgenszeműlány: Vagy csak nehezen tudod elfogadni, hogy most a többség ízlése ennyire eltért a tiédtől, hm? Több toleranciát, pls.

röntgenszeműlány 2010.12.17. 22:31:46

@Stöki: Szerintem kevés viccesebb dolog van, mint 20-30 éves játékokon veszekedni. Na nem baj, EoB kicsit csitítani fogja haragom. Teljesen kibékíteni csak a Master of Magic fog.

Karvaly 2010.12.17. 22:40:51

@röntgenszeműlány: Akkor miért is veszekszel? :)
Amúgy a Head over heels '87-as, a Tir na nog '84-es, akkor alakult ki az egész háziszámítógép-játékipar, pár év is hatalmas minőségi ugrást jelentett ugyanazon az architektúrán.

Stöki, nem akarjátok felvenni a PC-s listára a Carrier Command-et? Talán kevésbé ismert, de szerintem zseniális. Esetleg a 2010.12.16. 21:37:41-et megfontolnátok? :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 22:43:03

@röntgenszeműlány: Nem a játékokon veszekszem, csak kurvára elegem van már azokból a kommentekből, amelyekből süt, hogy a té kommentelő elvárja, hogy ingyen, magas színvonalon és csakis a személyes kedvenceiről írjunk cikkeket. Ez a blog nem valami, ami nektek jár, hanem valami, amit adunk - érzed a különbséget? Nem kell elfogadni persze, ha nem tetszik, de olyan opció nincs, hogy mindenkinek olyat adunk, amit szeret.

Ebben a posztban például kb. 5 óra melóm van, és ezt akkor áldozom erre a rovatra szívesen és hétről hétre, ha nem azt kapom utána, hogy haragos a tisztelt kommentelő, és ki kell majd békítenem. Oké, tudom, hogy nem kell szó szerint vennem, amit írtál, de szerintem érted, mire gondolok. Hogyismondjam, nem túl motiválók az ilyen kommentek.

(Bocs, nem konkrétan a te kommented kúrt fel ennyire, csak nálad borult ki a bili.)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 22:44:50

@Karvaly: Kb. százas listám van arról, hogy mi kéne ebbe a rovatba. A jó hír, hogy a Carrier Command is rajta van. A rossz, hogy ezen kívül még 99. :)

Karvaly 2010.12.17. 22:49:08

@Stöki: ez jó hír, mert azt jelenti, hogy bőséges volt anno a 16 bites játéktermés :)

röntgenszeműlány 2010.12.17. 22:52:06

@Karvaly: Mondom, mert vicces.
@Stöki: Megsérteni másokat viszont nem vicces, és nem is akartalak. Szerintem kiderült, hogy én ezeket a vitákat nem gondolom komolyan. A retró rovatot pedig nagyrabecsülöm.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 22:53:45

@Karvaly: Hajaj. Én amikor a RetroGamert olvasom, mindig jegyzetelgetek belőle, van egy csomó obskúrus játék, amiket a magyarok nagy része nem is ismer (pl. a SNES-es Axelay). Szóval ha minden ismert faszajátékot kivégzünk a rovatban, akkor is lesz még termés bőven. Évi 52 heti retróval számolva több évre elegendő anyag van.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.12.17. 22:55:51

@röntgenszeműlány: Hátizé, ugye személyesen nem ismerjük egymás, írásban meg nincsenek metakommunikatív elemek, szóval nem esett le, hogy mennyire gondolod komolyan.

De oké, ha csak vicceltél, akkor no biggie.

Karvaly 2010.12.17. 23:00:59

@Stöki: az elmúlt pár hetet hagyománynak felfogva csak 26, mert páros heteken 'egyéb' retró van, így meg pláne sokáig elég lesz - mire kezdene fogyni a lista, akkor már elő lehet venni a Mass Effect 2 és társait is :)

Savior 2010.12.17. 23:38:20

@Inner Circle: Ja. De próbáltál egyszer is rámenni azokra a "bénán ücsörgő óriásmajmokra" (amúgy szerintem koalák voltak :))? Én kipróbáltam. Úgy felrobbant a lander seperc alatt, hogy öröm volt nézni.

Savior 2010.12.17. 23:43:13

@Stöki: Nyugi, bár csak a magam nevében beszélhetek, de szerintem itt mindenki nagyon hálás ezekért a cikkekért. Ha sírunk is, mert már megint nem a SC II van, az nyilván nem Nektek szól, hanem az izlésficamos többségnek :D

Savior 2010.12.17. 23:43:52

Hmm, amúgy a Dun Darachot be kéne fejeznem, talán megvan még a mentésem...

DocBulywood 2010.12.18. 09:08:01

Marha nehéz a játék, bárki bármit mond. Térkép nélkül nekiesni meg felesleges, nagyon meg lehet kavarodni.

Igaz, nincs benne DirectX, meg OpenGL támogatás, meg mittomén' még mi, hanem JÁTSZANI lehet vele, leköt.

Mondj manapság legalább 10 olyan játékot, ami a játékkal köt le...

Az írás érdekes volt, sohasem tudtam, kik írták a játékot. Annyi ilyen nehéz gém' van, még, Stöki, még!

Karvaly 2010.12.18. 14:39:59

@Savior: de voltak olyan bolygók is, ahol a szörnyek rohangáltak, közben folyamatosan villámlott és rengett a föld, ez ahhoz képest ideális volt.
Látom már, az lesz, hogy amikor végre lesz SC2 retróleírás, a szerzők várják a kommentrohamot, erre nem szól hozzá senki, mert már rég kibeszéltek mindent korábban a többi retróleílás kommentjei között :)

Szedrencs 2010.12.18. 20:19:04

Ezen a héten is rányomtam az SC2-re, bár a Comanche felett kicsit elidőztem az egérrel. :) Voxelek, 4 mega RAM, autoexec.bat és config.sys hekkelés, hogy meglegyen az a pár extra kByte EMS (XMS?) :)

De ha elindult akkor retteghetett a Hawaii Felszabadítási Hadsereg a Hellfire-jeimtől. :D

Stöki, kösz a rovatot megint, hiánypótló! Nem adjátok ki könyvben valamikor?

K0vasz 2010.12.19. 16:00:08

Basszus, ez volt az a játék, amiben ABSZOLÚT nem tudtam, h mit kell csinálni!:) Mászkáltam mindenfelé, de igazából fogalmam se volt róla h mi a lényeg:)

nyuwec · http://blog.koles.hu 2010.12.24. 02:22:19

Köszi a cikket, nekem a Tir Na Nog mindig bolygatta a fantáziámat, próbáltam vele játszani többször is, de mindig elakadtam, vagy eltévedtem...

Kicsit keresgéltem én is googleban, itt egy aranyos cikk, megtudható belőle pl miért nevezték magukat Gargoyle-nak a készítők :)
www.nvg.ntnu.no/sinclair/industry/publishers/gargoyle_ys0786.htm

DominoFX 2010.12.30. 11:49:08

Sokat játszottam annak idején ezzel. Térképet is próbáltam hozzá csinálni. A főszereplő 1 lépése volt az egység, azt számolgattam. De valahogy sose akart jól kijönni a térkép, nem illett össze 1-2 helyen. Aztán pár éve láttam valahol a térképet hozzá, és ott is írták, hogy pár helyen csak úgy átabotában kell összekötni az utakat, mert nem logikusan lett megcsinálva. Soha nem jutottam el a játék végére.

Dester 2011.06.23. 07:46:54

Most sikerült megszereznem az 1001/3 kötetet antikváriumból. Ebben benne van a Tir Na Nog leírása is, és azt elolvasva már kezdem érteni, hogy miért tetszett annyira ez a játék annak idején az embereknek. Jó hangulata van, jó fejtörőkkel. De én továbbra sem tudnék jóízűen rácuppanni órákra, úgy érzem...

riviera (törölt) 2011.09.05. 17:48:54

Én plus/4-en játszottam rajta (a SpV/CoV térkép hibás volt, úgyhogy sajátot rajzoltam, meg amúgy is viszonylag ráfeküdtem a témára :)), ha "speedrunban" nyomja az ember (vagyis, ha tökre képben vagy, hol a 4 tárgy ami kell), kb. 20 perc alatt végig lehet vinni.

Valamiért csipáztam kurvára, de lehet hogy csak a CoV-osok dumálták belém :)
süti beállítások módosítása