HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: C.R.E.A.T.U.R.E.S.

2010.10.28. 09:00 Stöki

Ha valaki megkérne, hogy adjak neki pár játékot, ami leginkább megmutatja, mire képes a Commodore 64, a C.R.E.A.T.U.R.E.S-t egészen biztosan a kezébe nyomnám. A platform egyik legszebb, legjobban összerakott játéka volt ez, egyben a legviccesebb. A C.R.E.A.T.U.R.E.S. volt a nyolcvanas években az, ami ma a Happy Tree Friends, már a teljes címe is sokatmondó volt: Clyde Radcliffe Exterminates All The Unfriendly Repulsive Earth-ridden Slime, azaz „Clyde Radcliffe kiirtja az összes barátságtalan, visszataszító, földön csúszó taknyot” (nagyjából, aki tud jobb fordítást az earth-ridden slime-nak, sikítson a kommentekben).

Őszintén szólva nagyon örültem, amikor az Alone in the Darkról írt cikk alatt megszavaztátok ezt a játékot, mert ritka jól dokumentált a története. A játék készítői ugyanis annak idején szinte napra lebontott fejlesztői naplót vezettek mindkét részről a Zzap magazinban, és ez ma teljes terjedelmében elérhető a neten (innen loptam a posztban indokolatlanul elburjánzó animgifeket). (Update: sajnos már nem elérhető, csak Web Archive-ban.) Ismerkedjünk is meg e napló szerzőivel: ők a Rowlands tesók, balra Steve, jobbra John.

Amíg más fiútestvérek a grundon fociztak, addig ők C64-en bűvészkedtek. John programozó lett (a középiskolában már demókat írogatott), Steve a 8-bites grafika és a háromcsatornás zene mestere. A nagy-britanniai Chelmsfordban élő testvérpár már fiatalon az egyik elég menő – szintén angol – kiadónak, a Thalamusnak adta el játékait, például a Retrograde című, 1988-as lövöldözős sci-fit. Az Apex Computer Production néven alkotó Rowlands-fiúknak azonban a Retrograde fejlesztése alatt elegük lett a sci-fiből, és következő projektjükben shoot-em up helyett inkább egy cute-em upba kezdtek: olyan lövöldözős játékba, ami cuki.

Viszont a tesók elég kattantak voltak ahhoz, hogy ne akarjanak egy olyan száz százalékosan cuki programot hegeszteni, mint amilyen például a Bubble Bobble vagy a New Zealand Story. És mivel lehet kontrasztot adni egy édi, rajzfilmszerű játéknak? Hát kínzással és vérfröcsögéssel. Rowlandsék összeférceltek hát egy ehhez passzoló kerettörténetet – a fuzzy-wuzzy nevű szőrmókok új bolygót keresnek maguknak, de űrhajójuk egy szörnyek és démonok által megszállt szigeten landol –, és kitalálták, hogy a játékmenet sűrűn változzon. Illetve, először azt találták ki, hogy minden harmadik pálya egy furmányos kínzókamra legyen, ahol a játékosnak egy fuzzy wuzzyt kell megmentenie valamilyen rút és véres haláltól. Rowlandsék konkrétan egy ilyen kínkamrával kezdték a fejlesztést, így hamar meg tudták mutatni a Thalamusnak, hogy mire gondolnak – szerencsére a kiadó vevő volt a szokatlan ötletre annak ellenére, hogy olyan véres jelenetek zajlottak a kínzókamrákban, amilyenek a lenti videón láthatók.

A kínzókamrákban a logikai érzékre is szüksége volt a játékosnak, így a kezdeti lövöldözős koncepció megbomlott, és mivel a testvérek úgy gondolták, hogy a játékmenetet minél változatosabbá kell tenni, hogy a játékos ne unatkozzon, tovább variálták a műfajokat. Így lett az alap egy lövöldözős platformjáték, amit tisztán ügyességi részek tarkítottak (a víz alatt ugyanis nem lehetett lőni, csak kerülgetni a monsztákat), néha pedig primitív járműhasználat – bizonyos helyeken lehetett tavirózsán utazni vagy seprűn repülni. És persze ott voltak még a pálya végi boltok, ahol egy szépséges boszorkánytól új fegyvereket vehetett a játékos. De a fegyverek nem elsősorban tűzerőben jelentettek pluszt, hanem a lövés irányában – és ezeket okosan kellett használni, ha valaki tovább akart jutni akár már a második pályán. A főhős, Clyde Radcliffe két alapfegyverét, a közelre pottyanó lövést és a lángfújást egyébként a Wardner, illetve az R-Type című játéktermi gépekről lopták a Rowlands-fiúk (akik nagy játékteremfüggők voltak akkoriban), de a többi fegyvert már maguk találták ki.

A kínzókamrákról még beszélnék kicsit. Pontosabban idéznék egyet John Rowlandstől, aki a következőt mondta pár éve a RetroGamernek: „Az ötleteket papírról képernyőre vinni mindig nagy kihívás volt. Ha mégsem, akkor tudtuk, hogy az ötlet nem elég jó.” Ezt a szemléletet nagyon érezni a három kínzókamra képernyőjén, érthetetlen, hogy az a sok finomság hogyan fért bele a C64-be – az első kínzókamra például 32 sprite-ot és összesen 122 animációs fázist kezelt. A fejlesztői naplóban pedig ilyen bejegyzéseket lehet olvasni Johntól: „Ma egész nap azon dolgoztam, hogy a kínzókamra oldalán levő szörny elaludjon, majd felébredjen.” Igen aprólékos munka van tehát abban a három képernyőben. Egyébként a fejlesztők egy időben fontolgattak egy negyedik kínzókamrát is – ez akkor történt, amikor a kishúguk nagyon rákattant a Bros nevű nyálzenekarra. (Cat Among The Pigeons megvan még valakinek?) Ebben a kínzókamrában Clyde kishaverját egy bazi nagy hangszóróval kínozták volna a gonosz szörnyek, és természetesen Bros szólt volna a hangszóróból – csak sajnálhatjuk, hogy ez végül nem valósult meg (egyébként a Retrograde cheat kódja I HATE BROS).

Szóval a C.R.E.A.T.U.R.E.S. ritka változatos játék volt, főleg egy 8-bites platformhoz képest. Hogy ez a játék hogyan készült el 1990 januárjától decemberéig, azt a fent linkelt napló részletesen taglalja – az egészet már csak terjedelmi okokból sem fogom befordítani (meg őszintén szólva vannak benne elég unalmas részek is). Néhány érdekes tényt azért kimazsoláztam, például azt, hogy John hét-nyolc editort írt a Retrogradhoz, és legalább ennyi Clyde Radcliffe nagy kalandjához is készült (a lenti kép a szörnyeditort ábrázolja). A napló részletesen megemlékezik arról is, hogyan ment tönkre munka közben a C128, amin Steve dolgozott, illetve hogy egy péntek 13-i napon hogyan kaptak be egy vírust, ami ezen a napon aktiválta magát (idősebbek emlékezhetnek arra, hogy milyen hírhedt vírus volt ez akkoriban). A fejlesztés utolsó napjaiban pedig olyan sűrűn jelentkeztek midnenféle bugok, hogy Rowlandsék alig tudták tartani a karácsony előtti határidőt. John saját bevallása szerint a finisben 22 órát aludt 268 óra alatt – ez napi átlag 2 órát jelent 11 napon keresztül.

Végül még éppen az ünnepi szezonban meg tudott jelenni a játék, és azonnal a legjobb C64-fejlesztők közé emelte a Rowlands-tesókat. Hogy a szakmai siker mennyire járt üzletivel, azt nem tudom, mert eladási adatokat nem találtam, de jól fogyhatott, mert voltak portolások is (Amigára és Atari ST-re, egyikhez sem volt közük Rowlandséknek és egyik sem emlékezetes) és persze egy folytatás. Viszont a C.R.E.A.T.U.R.E.S. nemcsak a C64 egyik legjobb játéka volt, hanem az egyik legnehezebb is. A platformjátékos pályákon nagyon precízen kellett irtani a szörnyeket vagy átugrani rajtuk, és olyan szemétségek is megnehezítették a játékos életét, mint a halála után új szörnnyé mutálódó szörny. A három kínzókamrában pedig nagyon ki volt számítva Clyde ideje: a játékosnak pontos ütemre, igen precízen kellett ügyködnie, ha azt akarta, hogy a főhős is életben maradjon és a fűrészgép, láncfűrész vagy gépfegyver általi halálra szánt haver is megmeneküljön.

De aki szerint a játék nehéz volt, csak levegő után kapkodott, amikor meglátta az 1992 elején érkező folytatást, a Creatures 2: Torture Trouble-t. Mivel az első rész legnépszerűbb pályái egyértelműen a kínzókamrák voltak, Rowlandsék a folytatásban hat ilyen pályát is felvonultattak. A platformjátékos alapokat ugyanakkor elhagyták és több visszatérő minijátékkal töltötték ki a kínzókamrák közti hézagokat. De ezek a minijátékok igen ötletesek voltak, és már a Terminátor 2-t idéző főcímen is érezni lehetett a kreatív energia kisüléseit – a Torture Trouble méltó volt elődjéhez, egyben az akkor már leszállóágban levő C64 egyik utolsó jelentős játéka lett (már ha a platform ma is aktív rajongói keménymagjának műveit nem számítjuk). A C64 másik emlékezetes hattyúdala pedig a Mayhem in Monsterland, a Rowlands-tesók 1993-as, utolsó C64-es játéka – akinek anno kimaradt, érdemes kipróbálnia, félelmetesen jó és sok ponton emlékeztet a C.R.E.A.T.U.R.E.S-re.

A kivitelezést nem dicsértem még, de hát csak nézzetek bele a videókba – amit a C64 bírt, azt kihozták ezekben a játékokban. Érdekes, hogy a Rowlands-fiúk utólag elég kritikusak a művükkel. Steve szerint például a nagyobb méretűre nyújtott sprite-ok bénán néznek ki (önmagukban igen, de a játékmenet dinamikájába nagyon is belefér egy-egy ilyen), John szerint pedig a C.R.E.A.T.U.R.E.S. nem aknázta ki annyira a C64-et, mint a Mayhem in Monsterland. Gondolom, itt maradék bitekben lehet csak mérni a különbséget. Az önkritika egyébként már fejlesztéskor is áthatotta a munkát, egy teljes pályát kihagytak a játékból, pedig Clyde egy sportautóval furikázott volna benne – a Rowlands-fivérek szerint jól nézett ki, de nem lett volna igazán funkciója a játékmenetben.

Steve és John Rowlands a C64-korszak után főleg GBA-ra dolgoztak, és ma is játékfejlesztéssel foglalkoznak, mobilra készítenek játékokat – én kicsit sajnálom, hogy nem a nagypályás fejlesztésnél maradtak, koruk Tim Schaferei voltak ők.

Most pedig néhány finomság következik, először is a két játék zenéje, amit Steve Rowlands készített, SID formátumban innen letölthetők, a Remix64-en pedig van pár jó remix is - inkább az eredetiket javaslom, mert a dallamoknál talán még érdekesebb az, hogy Steve mit kihozott a három hangcsatornából. Az első rész walkthrough-val is felérő térképei innen kattinthatók, itt és itt egy kétrészes interjút találtok Johnnal, lejjebb a szavazás után pedig két képregényt, amik a Torture Trouble fejlesztése közben készültek. Legközelebb megint amigás/dosos klasszikus következik (a lenti öt közül valamelyik, válasszatok), de csak két hét múlva, mert jövő hétre egy meglepetéssel készülök.

Mi legyen a következő játék?
Dungeon Master
Populous
Lemmings
Worms
Star Control II
  
pollcode.com free polls

67 komment

Címkék: retro c64 heti retro jatek rowlands brothers c r e a t u r e s

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr352403771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karvaly 2010.10.28. 09:19:15

Ha jól sejtem, ez az első játék a retró rovatban, amivel nem játszottam.
Vagy tíz éve kerestem rá, hogy mi lett a nagy Spectrumos játékfejlesztőkkel, teljesen meglepett, hogy a legtöbbjük 8 bites konzolra váltott, ahelyett, hogy Amiga/PC irányba mentek volna tovább.

algi 2010.10.28. 09:24:59

A Worms már retrónak számít? Atya-gatya.

sockpuppet (törölt) 2010.10.28. 09:36:09

A Mayhemért kár, ha nem egy haldokló platformon jelenik meg, nagy durranás lehetett volna. Megvettem Wii-re, ha már akkor nem volt rá lehetőségem, de felháborító lett a port minősége:

www.youtube.com/watch?v=_J4saQEatbQ

Typ3 2010.10.28. 09:46:59

"A C64 másik emlékezetes hattyúdala pedig a Mayhem in Monsterland", a harmadik pedig a Lemmings, 1994-ből (találjátok ki, hogy most mire szavaztam...).

A Mayhem kb. ezerszer jobb volt, mint az akkor agyonsztárolt Super Mario Brothers. Emlékszik még valaki Dévényi Tibi bácsira és az elektorkalandorokra? Meg a tekikatonákra?

Zz_ 2010.10.28. 09:58:18

ACME machines :-)

rubberbandman 2010.10.28. 09:59:26

én is csak bambán lestem - először a retró rovat történetében. valszeg ekkor már PC-re mozdultam rá én hűtlen eb.
különben nagyon szép a játék kivitelezése.

kíméletes ólmosbot 2010.10.28. 10:00:26

@algi:
Bizony, régen volt már '94.
Emlékszem, még valami P75-ön nyomtuk hot seat-ben. És akkor a Worms már 1-2 éves volt.

Netszamuráj 2010.10.28. 10:01:10

Bakker, a képet megnézve úgy elkapott a nosztalgia. De visszamennék abba a korba. Kellene a francnak az internet. Minden szombaton lebattyognék a Csokiba, és begyűjteném a legújabb stuffokat... :)

sockpuppet (törölt) 2010.10.28. 10:02:58

@Typ3:

"...a harmadik pedig a Lemmings, 1994-ből"

Azért emlékeim szerint az sem volt az átiratok csimborasszója. Hány lemezen volt? 7?* Plusz csúnyább és butább is volt. A Street Fighternek volt még olyan "szegény ember verziója" hangulata. Meg a Boomnak :)

*megnéztem, csak 5. Erre a számra meg nem lehet haragudni, mert egy jobban sikerült sokadik hattyúdal, a Newcomer is ennyin jelent meg ;)

Typ3 2010.10.28. 10:17:18

@sockpuppet: Az az 5 nem lemezoldal akar lenni? Az csak 2 és fél (gyak. 3) lemez. Nem volt ugyan 99 lemming a képernyőn, csak 33, de azért abban a játékban is kihozták a C64-ből, amit lehetett. A zenéje (Jeroen Tel) fenomenális volt. A Street Fighter 2 C64-es változatával való összehasonlítást meg felháborodva utasítom vissza...

Leadfoot 2010.10.28. 10:18:31

@Typ3: Meg a "buburágó ótókra". Bár tudnám feledni. :-)

Ööö 2010.10.28. 10:22:58

Megnézvén a videókat, van a cuccban pár grafikai elem a Deltából (Stavros mit szólt hozzá?) és a Wizball-ból (is).

Savior 2010.10.28. 10:23:32

Hát igen, ezt már én is csak utólag játszottam végig...

1hurka 2010.10.28. 10:24:59

Ez a progi volt a legnagyobb király! A tesók a proci hibáit is kihasználva tényleg a maximumot hozták ki a proci teljesítményéből. Azok voltak a szép idők amikor a programok tökéletesedtek a proci teljesytményéhez és nem fordítva. Abban az időben kisstílű demó programozóként mikor megláttam leesett az állam és csak néztem bambán hogy hogy a faxba csinálták ezt.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.10.28. 10:44:34

Hát, ez már nekem is kimaradt, de a c64-ese haver rengeteget lelkelndezett róla, úgyhogy legalább tudom, hogy alapmű.

Látva a cikekt maximálisan le a kalappal a fiúk előtt. fantasztikus volt annak idején látni, hogyan bírják a programozók egyre újabb kunsztokra rábírni a gépeket, hogy mit lehet még kicsikarni egy prociból...

(Amúgy ez a konzolokon valamennyire még mindig nyomon követhető volt az elmúlt évekig, érdemes összevetni mondjuk a final Fantasy 7-et a 9-cel, ugyanazon a vason ment, de összehasonlítani nem lehet a két játék részletgazdagságát.)

@Netszamuráj: milyen igaz... Most is előttem van, ahogy gubbasztunk a buszon, hónom alatt a junoszty, havernél a bedobozolt Amiga, hátamon meg a rengeteg lemez...
Csoki cikk lesz valamikor?

nemvicces név 2010.10.28. 10:48:45

Végre, mióta várom ezt a cikket!
Az egyetlen játék volt, ami az 576 kByte magazinban 100%-ot kapott.

Zene 100%
Gfx 100%
nemtommi 100%

Ez magáért beszél, a zenék nagyonnagyok voltak, fülbemászóak és technikásak (a 3 csatit értem ez alatt)

A 2 végén Clyde és barátai láncfűrészekkel végeznek a főgecóval egy trópusi szigeten.

:))

glezmen 2010.10.28. 10:49:46

Creatures 2, mekkora kiralysag! irtozatosan nehez volt, de nem lehet nem rajongani erte :)

budaid 2010.10.28. 10:52:26

minda három játék kurva jó volt, a Mayhem in Monsterland meg simán lenyomta grafikában meg mindenben a Super Mariót, meg a Prince of Persia-t is.
Aki nem ismeri az lemaradt arról a hatalmas élményről amit akkoriban ez a játék adott. a mostani csilli villi cuccok meg sem közelítik azt a hangulatot.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.10.28. 11:02:01

@Stöki: "Ebben a kínzókamrában Clyde kishaverját egy bazi nagy hangszóróval kínozták volna a gonosz szörnyek, és természetesen Bros szólt volna a hangszóróból – csak sajnálhatjuk, hogy ez végül nem valósult meg (egyébként a Retrograde cheat kódja I HATE BROS)."

Ezek után képes voltál nem beszúrni a "When Will I Be Famous"-t?! Büntetésből tessék megrikrollozni magad!!! 8-))))

cz64 2010.10.28. 11:10:38

pont nemrég foglalkoztam a játékkal...
www.conceptart.org/forums/attachment.php?attachmentid=1063086&stc=1&d=1284491533

nekünk mindig eltört a joystickunk ezért 4kézzel kezeltük, egy ugrik és lő a másik mozog.
meg aztán át kellett hívni Alexet mert ő tudta a leggyorsabban nyomogatni a gombot a városban.

gazsi72 2010.10.28. 11:12:22

Ezzel én sem játszottam, mert a megjelenésekor, már régen Amigás voltam, de így utólag értékelve, tényleg látványos C64-es játék, biztos nagy kedvenc lett volna.

Dzsini 2010.10.28. 11:21:35

a C2 hihetetlenül nehéz volt - ezernyi dolgot csinálni, megfelelő sorrendben - most megnézegettem pár videót, és látom, hogy ma már nem lenne türelmem hozzá... anno pedig mindent sikerült megcsinálni, bár arra is emlékszem, hogy rengeteg "mostvanebbőlelegem-sohanemjátszomtöbbet" kifakadás és gépkikapcsolás körítette :)
hihetetlen tudás van ebben a pici gépben, mind az egész 1 MHz-ével...

amitől mostanában elájultam, az az egyik híres Amigás demo, az 1993-as Desert Dream 2007-ben partigyőztes C64 átirata:
www.youtubedoubler.com/?video1=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dp8mC95RBNBw&start1=32&video2=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D2k_vux2FnK8&start2=60
part2:
www.youtubedoubler.com/?video1=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DtazqUCil7cU&start1=0&video2=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dudgys5dYgkM&start2=13

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.10.28. 11:27:52

Lehetne egy Cov+576 retró CoVboy-al, Martinnal, T.J.-vel, Ancy-val, meg a többi régi arccal:D

@nemvicces név: a FIFA '96 is 100%-ot kapott...sőt szerintem az 576-os srácok is elfelejtették, hogy többre is adtak, mert mindig, amikor felmerült a 100% kérdése, mindig csak a Fifát említették. Jó tudni, hogy volt más is:)

Dzsini 2010.10.28. 11:32:45

@zéka: valamint ha jól rémlik a Last Ninja III 105%-os lett

demed 2010.10.28. 11:51:05

Megjelent Plus/4-en is, de sajnos már nagyon későn /93 körül írta át Pigmy vagy Crown /vagy a Muffbasters csapat?/.

glezmen 2010.10.28. 12:04:28

volt egy osztalytarsam, aki gimiben ugy jatszotta vegig a C2-t hogy az egyetlen cheat amit hasznalt, a Scuba2 palya atugrasa volt, ez igy is emberfeletti teljesitmeny...

algi 2010.10.28. 12:04:59

@Dzsini: Ez komoly? Kipróbáltam, de nem fogott meg. Meg a grafikája is olyan fura.

moli 2010.10.28. 12:09:29

bar a neve ismeros volt, de en nem jatszottam ezzel a jatekkal.
mondjuk a videok alapjan nem is baj, eleg kozonsegesnek tunik.

moli 2010.10.28. 12:22:52

@Typ3: a mayhem 1993-ban keszult, a super mario bros 1985-ben. ez olyan, mintha a god of war 3-at hasonlitanad a burnout 2-hoz.

ö...mikó? 2010.10.28. 12:25:04

AAAHHH.. a kedvencem, főleg a 2. rész. Imádtam, többször végigtoltam még C64-en, majd később PC-n (emulátoron) is. Egyszerűen tényleg brutális, mit hoztak ki az öregből. És a kínzókamrák ötletei is mindig megleptek, a mai napig gondolkodnom kell egy pálya megoldásán (bár az első az egyből beugrik). Ez volt talán a legnagyobb sikere, hogy a logikai és ügyességi játékot keverték össze zseniális módon. És a zenék! A 2. pálya, a havas, az valami fantasztikus volt, csodálatos muzsika.
Így az emlékek megszépítik, csak 6 kínzókamra volt? A köztes pályákat (főleg a víz alatt úszkálósokat a vége felé) nem szerettem, akkor úgy néztünk rá, mint kényszerű akadály, hogy láthassuk az újabb fejtörőket. Csodálatos volt, na.

ö...mikó? 2010.10.28. 12:26:33

@moli: Közönséges? Maga idejében nem volt jobb, ötletesebb.

Dzsini 2010.10.28. 12:33:11

@moli: legközelebb hozzá a Sonic 2 volt, az 1992-es - de már bőven 16 bitre :), meg a Super Mario World 2 (1995)... de ezek más pályán játszottak már, viszont hazánkba nem nagyon jutottak el korábban, így egyszerre kaptuk a sima "nintendót" és a c64 korszak végét (meg az Amiga korszakot és a SNES/MegaDrive játékokat).

balcso 2010.10.28. 12:40:30

@Dzsini: Last Ninja 3 1991/5 grafika 101% (c64)

A FIFA '96 az tényleg 100%, most néztem az archív DVD-n. Az aktuális játékot meg nem találom (C.R.E.A.T.U.R.E.S.) na mindegy, majd egyszer biztos ráakadok.

A kettőben amúgy én mindig elakadtam valahol, de majd most megint előveszem, úgyis készülök az igazi c64 újbóli bevetésére:). A mayhemet még ma ki fogom próbálni!

Dzsini 2010.10.28. 12:42:23

@ö...mikó?: 6 kínzás volt csak:
3 sziget volt, szigetenként:
torture - pattogtatós - torture - pattogtatós - boss - úszás felépítéssel

Dzsini 2010.10.28. 12:43:31

@balcso: köszi a javítást, az emlékeimben csak az élt, hogy 100 felett volt :)

lokkoLori 2010.10.28. 13:01:38

a FIFA 96' 100% -nál én besírtam ... Jogos volt, vagy megvette az EA a pontszámot kilóra?

Spanish VVax 2010.10.28. 13:02:39

@sockpuppet: na a wii konverzión én is kibuktam. Hogy sz*rabb legyen mint az original c64 stuff az enyhén szólva botrány !!

Spanish VVax 2010.10.28. 13:03:28

@demed: 93-ban a Muffbusters már réges rég Amigázott...

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.10.28. 13:13:25

@lokkoLori: Bugos volt a program mint állat, de a Fifa 95-höz képest egy teljesen új program volt...bár százat szerintem nem ért meg, de akkoriban, amikor láttam, én is fotorealizmusnak tekintettem:D:D:D

KRONAUTA (törölt) · http://mezsgye.blog.hu/ 2010.10.28. 13:22:47

kicsi voltam, nem tudtam angolul, nem tudtam vásárolni a boltban, ergo nem tudtam sosem végigvinni :(
legnagyobb játékok egyike.

Typ3 2010.10.28. 14:21:14

@Dzsini: akkor ez is tetszeni fog... Minden idők egyik leghíresebb PC-s demója, a Second Reality 1993-ból. Kellett hozzá egy 40 MHz-s 386-os, VGA-val és Soundblasterrel:

www.youtube.com/watch?v=8G_aUxbbqWU

Itt meg a C64-es változat 1997-ből :):

www.youtube.com/watch?v=8G_aUxbbqWU

Penya64 2010.10.28. 14:22:36

@Typ3: En a minap futtattam 33MHz-es SX 386on, ami sokkal butabb mint egy DX40, es gyonyoruen ment :)

Typ3 2010.10.28. 14:25:18

Hülye YouTube. Szóval a C64-es változat ITT van:

www.youtube.com/watch?v=zVPW40ygds4

@Penya64: De VGA azért volt benne, hm?

Typ3 2010.10.28. 14:32:11

@moli: Ettől csak még szánalmasabb az a hype, amit a Nintendo körül csaptak anno, de hát valakinek el kellett adni a nyugat-európai raktárakban porosodó 8 bites konzolokat...

Penya64 2010.10.28. 14:34:16

@Typ3: Igen persze. Trident TVGA 9000i 512kb. Csak most a procierot emeltem ki hogy kevesebb is eleg volt boven

Dzsini 2010.10.28. 14:37:41

@Typ3: hát, azért ez jóval gyengécskébb konverzió (mondjuk az eredeti sem olyan nagy durranás) - ezt jóval később láttam csak, 1993-ban még bőven Amigás voltam :D

Garbai Sándor 2010.10.28. 14:55:33

@Dzsini: Szerintem "csak" 101%,-os, de csak grafikában, a többi kategóriában "csak" 100%-os, ha jól rémlik!

Khayness 2010.10.28. 14:59:17

Jézus, ez anno megvolt nekünk, a láncfűrészes csonkolásokra emlékszem :D

sikitomi 2010.10.28. 15:26:47

best ever c64 játék trilógia! sajnos a mayhem-el csak nagyon sokára tudtam a c1-2 után játszani, mert nem volt már forrásom és pc-re is váltottam, de ezt a 2 gyöngyszemet sosem feledem! szerintem még a gyerekeimnek is végig kell majd vinnie :D a mai napig könnyet csal a szemembe, amikor a c2-ben láttam az outtro-t, mert végig vittem a cuccot (hálistennek nem krekkelt volt a drágám :D), de a c1-et sosem vittem végig, mert hibás volt a progger. a level 3-1 vagy 3-2 tájékán fogta magát és lefagyott :/

sosem bocsájtom meg neki -.-'

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.28. 16:07:00

@nemvicces név: Nem igaz. A FIFA 96 is annyit kapott emlékeim szerint.

Zenador 2010.10.28. 16:48:02

@nemvicces név: A francba! Megelőztél, az abszolút 576 KByte 100 százalékot én volna elsütni...

Azért hadd egészítselek ki, az értékelés tehát így néz ki:

Grafika: 100%
Zene: 100%
Játszhatóság: 100%
Összesen: 100%

Jól írod, SOHA EGYETLEN progi sem kapott MINDENRE 100 százalékot az 576 KByte-ban. Ez is mutatja, hogy milyen kiváló program volt a Creatures 2 és egyáltalán nem volt eltúlzott ez az értékelés. Aki valaha játszott vele C-64. az tanúsíthatja, hogy eszméletlenül jól meg volt csinálva. Mintha Amiga 500-os játszanánk, a C-64 képességeit a VÉGLETEKIG kihasználta. Örök darab, MŰVÉSZET!

Még most is megvannak a régi 576 KByte-ok, és néhány havonta átlapozom őket, persze ezt az értékelőt tudom fejből, örökre bevésődött az emlékezetebe!

Egyébként a Creatures 2 apropójából újra átlapoztam az 576 Kbyte 1992 7-8. számát! Az újság egyik fénypontja volt az 1992-es nyári, összevont szám! A címlapon egy király Elvira II grafika; a hírekben az Amiga 600 (!) megjelenését jelentették be; a 13. oldalon kezdődik a LEGENDÁS végigjátszás a Creatures 2-ről; 16. oldalon a TÖRTÉNELMI full 100 %-os értékelő:); 25. oldaltól Monkey Island 2 cikk; az újság közebén egy király Street Fighter 2 poszter; 32. oldalon Elvira II leírás; 42. oldaltól Dune; 49. oldaltól Brubaker -- másik kedvenc C-64 progim; 55. oldal Gameboy bemutatója (!) és az utolsó oldalon együtt a nagy csapat, a várva várt STÁBFOTÓ!. Mi, lelkes olvasók hónapokig nyúztuk a szerkesztőséget, hogy legyen már stábfotó. A képen: Temesvári Tibor (a szimulátorok királya), Balogh Zsolt (a tulaj), Zolee (egyik gyerekkori példaképem), Martin (másik gyerekkori példaképem). A háttérben pedig Terminátor 2 poszter figyel, a poén kedvéért:)

A Creatures 2-vel hónapokig játszottam, iszonyat nehéz volt, de végignyomtam:)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.10.28. 18:16:26

@Zenador: SZJVC volt a szimes. TT az tudtommal stratégiás és gazdasági szimulációk / városépítős stb. királya volt. Nem ugyanaz a műfaj. :)

Dukefazon 2010.10.28. 19:40:49

YAY! Éljen a Creatures2! Imádtam, imádtam, imádtam!

Nem is tudtam, hogy ennyire "komplex" története van, hogy ezek itt utazgattak, meg minden...

Hát nagy szerencse, hogy a Thalamus nem zárkózott el, mert nagyon jó játék lett. Az 1 nagyon nehéz volt, de a másodikkal iszonyat jó játékot alkottak.

Az interjú az jó, megnéztem még régebben valamikor (valszeg nem sokkal megjelenése után).

Az artwork-öket nem szeretem, csúnyák rajta a fuzzy-wuzzy-k, jobban szeretem a 3 színű 8bites sprite-okat.

A mix zenék nem rosszak, de tényleg az eredeti SID az, ami üt! Én ezt a játékot ma már csak azért nem játszom, mert már rongyosra játszottam. Terveztem készíteni egy flash remake-et is (a Torture Trouble első tortúra pályája készült csak el és veszettül nehéz lett, akit érdekel, van egy linkem is).
www.newgrounds.com/portal/view/325791

Typ3 2010.10.28. 20:27:35

@Penya64: Én pont '93-ban váltottam a C64-ről rögtön a PC-re, szóval nekem az Amiga kimaradt, nem is ismertem az amigás demókat. Ez a Second Reality viszont szenzáció volt a maga idejében. Ez volt az első PC-s demó, amit tényleg demónak lehetett nevezni. A C64-esek után egy döbbenet volt. Ezért is kellett felmosni a padlóról, amikor először megláttam ezt az átiratot...

A Mayhemmel és a C64-es Lemmingsszel már csak egy haver gépén játszottam, a Creatures 2 viszont nekem is megvolt. Tudja valaki, hogy mit jelentett a kínzóeszközökön lévő ACME felirat?

Hoild 2010.10.28. 20:51:49

Az alapján, amennyire "belelátok" a vasba meg a játéktervezésbe, a Creatures2-t helyeztem a C64 játékrangsor legelső helyére mind a műszaki kivitelezést, mind a játék- és pályatervezést tekintve.

slyspy · http://scene.hu 2010.10.28. 22:10:30

@Dzsini:

Ha már szóba került a Desert Dream C64-es átirata, akkor itt egy interjú a készítőkkel, akik ugye nagyrészt magyarok:
scene.hu/news.php?extend.280

slyspy · http://scene.hu 2010.10.28. 22:18:54

Ja és a playlistben a második zenéhez tartozik egy gyaníthatóan nem 100%-ig komolyan gondolt demo is:
www.youtube.com/watch?v=WWRKs-gwwxg

hartyi 2010.10.28. 22:22:50

Már jó ideje szavazok a Creatures-re. Végre, végre!!

És ez mekkora már?!! Hogy ezt én hányszor megnéztem:

www.youtube.com/watch?v=P3PePln5juY

Penya64 2010.10.28. 23:45:24

@Typ3:
ACME tudtommal a regi prerifarkasoks mesekbol lett szedve.
en.wikipedia.org/wiki/Acme_Corporation
Szerintem itt a valasz

Meggymag81 2010.10.29. 16:50:32

@Dukefazon: B.szd meg a remake-edet!:) Nagyon nehéz.

RTSnip 2010.10.29. 19:05:20

Nagyon nagy játék! Egyik meghatározó élmény volt nekem is C64-en. Egy időben mindenre Clyde Radcliffe-t rajzoltam suliban, az összes füzet, pad vele volt tele. :) A morbid részek nagyon odab@sztak és tényleg egyedi ízt kölcsönöztek a játéknak! Jó volt olvasni róla, zseniális játék, zseniális grafika, zseniális zene. Le a kalappal a fiúk előtt tényleg. A Mayhem nekem nem volt ismerős eddig, de itt látva csúcs lehet az is. Sajnos eddig egyik verziója se bír futni nekem a Vice emulátorban, de rajta vagyok mert nagyon kipróbálnám.

lokkoLori 2010.10.31. 13:30:18

nah végre sikerült végigvinnem mindkét részt csít nélkül ... be kell valljam, sokat segítettek a gyerekkori emlékek, és az a jópár év gémer rutin :D

lordvico 2010.11.01. 21:06:14

respect Creatures! szerencsére volt kazettás verziója mindkét résznek. A 2-ben, amikor dobálják le a creature-öket és tovább kell pattintani, ez az ötlet benne van az Earthworm Jimben is. Más játékban is megjelent ilyen ügyességi átvezető?

superdod 2010.12.06. 14:03:09

Hadd pontosítsam a cíkkben írottakat:
Steve fiú nem a háromcsatornás zenék mestere (bár azoké is), ugyanis a C.R.E.A.T.U.R.E.S. pályák alatti zenéi egycsatornásak (1!). Kizárólag a harmadik oszcilátort használta az arc, az első kettőt meghagyta hangeffeteknek.

GregMaui 2011.03.20. 16:00:42

Pont Sidplay-en hallgattam a kedvenc c64-es zenéimet
mikor Stewe Rowlands után kutatva találtam meg ezt
a cikket. Hmm.. de rég is volt amikor c64-en toltam
igaz a creatures II pont crack-elt verzióban volt meg,és a kamrák mentek kivétel nélkül viszont az a
rész például amikor a tóban úszva a hátadon kellett
átvinni a többi kis lényt,bugos volt,ezért azokat
nem is tudtam megcsinálni. Viszont az 1 normál verzió volt azt meg nem tudtam végigvinni :) De egy
longplayen végignéztem :) A zenék viszont a mai napig ütnek,ha nem is napi rendszerességel de hallgatom őket.
süti beállítások módosítása