HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Iskolai mészárlás egy videojáték miatt?

2010.08.30. 10:12 Stöki

1999. április 20-án a coloradói Littleton város Columbine középiskolájának két tanulója, Eric Harris és Dylan Klebold néhány perc alatt agyonlőtt 13 embert, 24-et megsebesített, aztán végeztek magukkal. A dátum a videojátékok történetében is fekete nap: a mészárlás utáni években tetőzött ugyanis az erőszakos játékok (többek között a Harris és Klebold egyik nagy kedvence, a Doom) démonizálása a médiában. Ez szerencsére azóta alábbhagyott (például kiderült, hogy kriminalisztikai adatok sem igazolják, hogy az erőszakos játékok fogyasztói közül több bűnöző kerül ki, meg aztán a littletonihoz hasonló szomorú tragédiák már a videojátékok elterjedése előtt is voltak), de a Columbine-ban történtek azért évről évre visszaköszönnek a hírekben.

Most éppen azért, mert Floridában sikerült megakadályozni egy újabb iskolai mészárlást, legalábbis a tampai rendőrség szerint. A helyi rendőrök kaptak egy névtelen tippet, és ezt követve fogták el a Leto High School egyik diákját, a 17 éves Austin James Cookot, akit rögtön előzetesbe is helyeztek, óvadék nélkül. A srác állítólag meg akarta dönteni a Columbine-tragédia és egy másik, még súlyosabb lövöldözés, a 33 halottat követelő, 2007-es Virginia Tech-i mészárlás „rekordját”. 2011. november 11-re tervezte az akciót, robbantással akart megölni több tucat embert, ezt szerencsére elmondta több ismerősének is. Cook most azzal védekezik, hogy csak viccelődött, de a rendőrök nem hisznek neki, és nem gondolták viccesnek a srác szobájában talált .22 kaliberes puskát, íjat és nyilat, több könyvet a lőfegyverekről... és a Super Columbine Massacre RPG nevű játékot.

Ezt az ingyenesen letölthető szerepjátékot a filmiparban dolgozó Danny Ledonne készítette 2005-ben egy játékszerkesztő programmal, állítása szerint azért, hogy tiltakozzon a littletoni mészárlás ellen és elgondolkoztassa a fiatalokat. A játékban az 1999-es lövöldözés két elkövetőjét, Harrist és Kleboldot lehet irányítani és lejátszani velük a nap eseményeit, egészen az öngyilkosságukig.

A tampai esettel kapcsolatban a rendőrfőnök szóvivője úgy fogalmazott, hogy megvizsgálták a játékot, és szerintük semmilyen szórakoztató értékkel nem bír, viszont rossz hatással lehet a gyerekekre azzal, hogy az elkövetők szemszögéből részletezi a lövöldözést. A Kotaku megszólaltatta Ledonne-t, aki nagyjából annyit mondott, hogy nem ellentmondásos játékok betiltásával, hanem odafigyeléssel lehet megelőzni a lövöldözéseket. Ledonne-t egyébként már korábban is kikezdték a játékért, mert egy 2006-os lövöldözés (1 halott, 19 sebesült) elkövetőjének egyik kedvence volt.

Egy személyes megjegyzés a végére. Amikor ehhez a cikkhez gyűjtöttem anyagot, játszottam a Super Columbine Massacre RPG-vel, és bár nem gondolom, hogy a játék miatt bárki lövöldözni kezdene, abban egyetértek a tampai seriffel, hogy semmi szórakoztató nincs a játékban. Ritka demagóg alkotás (a főhősök például haláluk után a pokolra kerülnek, ahol a Doom szörnyeit kell irtaniuk az örökkévalóságig), és az biztos, hogy nem túl szerencsés módja a figyelemfelkeltésnek. Ledonne-t egyébként a szakma is kiveti magából, a Slamdance nevű függetlenjáték-fesztiválon például levették a programról.

48 komment

Címkék: columbine iskolai lövöldözés játék és kultúra

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr222258102

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2010.08.30. 10:46:02

Szerintem aki komolyan képes kijelenteni, hogy egy bűncselekményért videojátéko(ka)t terhel a felelősség, az egyszerűen nem normális.

Ha esetleg előfordul, hogy valaki egy gyilkolászásról szóló játékkal játszik (van ilyen bőven), és ettől azt az ötletet kapja, hogy neki is gyilkolásznia kell, ott már rég nagyon-nagyon nem stimmel valami. Ezzel az erővel tiltsák be a híreket, a filmeket, sőt a könyveket is, mert ott is lehet látni/olvasni ilyeneket.

És akkor itt kell hozzátenni - bár sajnos volt már elég iskolai lövöldözés Európában is - hogy nevetségesnek érzem holmi videojátékok meg Marilyn Manson felelősségét emlegetni, miközben az ember legálisan, az utcáról besétálva vásárolhat magának nem kicsi fegyverarzenált.

Lámadmirális 2010.08.30. 10:52:07

Nade ha robbantással akart végezni társaival, akkor a puska meg a többi ilyen dolgok hogy jönnek bizonyíték szerepbe?
Oké, nem azt mondom hogy ártatlan, rohadjon börtönbe, megtanulja viccelődni ezzel nem illik.
By the way, én azt vettem észre az emberek többségén (főleg magamon) hogy a normális ember az elfojtott belső kénysztetését az erőszakra a játékokban vezeti le.
Szóval akinál ez fordítva sül el mint ahogy a fentebb írt kollega írta ott tényleg problémák vannak.

Dester 2010.08.30. 10:58:33

@Lámadmirális: vagy a közlekedés során.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.08.30. 11:30:31

@m e o w: de hülye vagyok, de - kihúzom

moli 2010.08.30. 11:32:52

@Stöki: de jol irtad, jovore tervezte.

Laciii 2010.08.30. 11:46:06

@Stöki:
Összezavarodtam, vagy mégse? :D

Afrikában pedig tuti nem a GTA-ból veszik az ötletet, hogy a csoportos nemi erőszak milyen "jó buli" mégis rendszeres. Az erőszak nem a játékból jön, az emberben van.

Circus 2010.08.30. 12:23:55

Annyiban tényleg egyetértek, hogy az erőszak az emberekben van, de azért abban lehet valami, hogy a lemészárolt ellen nem ember a játékban, hanem valami elvonatkoztatott 'fogalom'. A probléma ott kezdődik, hogy ha valami elmeroggyant hasonlóképpen vélekedik a RL emberekről, és kb a kiírtandó ágyútöltelék szintjén gondol rájuk.

Lásd még állatkínzás (nézzen magába mindenki, mennyit szívatott kutyát, macskát, csirkét, mókust miegyebet), kisebb/gyengébb alázása (főleg az MMORPGkben üssük a zöldfülűt), illetve a RL nincs újrakezdés/reload. Namost, ha valakiben valami elkattan a fentiekből, akkor kész is van a dolog.

Szóval nem CSAK a játékokon múlik, de azt ne felejtsük el, hogy azért segítenek a frusztráció kiépülésében, tehát nem biztos, hogy az fut ámokot, aki vérprofi, hanem a lúzer, akit szívatnak.

Amúgy meg ezért kellene sportolni - RL... persze, ezt jó helyen reklámozom :)))))

tattu 2010.08.30. 12:26:49

"Átlagos amerikai reggel volt: a farmer kiment a földjére, a tejesember kiszállította a tejet, az elnök pedig lebombázott egy újabb országot, melynek a nevét ki sem tudta ejteni."

Tassadar 2010.08.30. 12:30:28

@Circus: Hmm érdekes módon a vérőprofi játékosok akik télleg ezzel foglalkoznak, azok nem kattannak be és aprítják halomra az ismerőseiket, pedig ők sokkal többet "játszanak" és komolyabban is veszik a dolgot.
Persze lehet valami szerepe ezekben a videó játékoknak, de nem mérvadó. Sokkal inkább elővenném a szülőket, az iskolát, a médiát stb...

Tassadar 2010.08.30. 12:33:25

Amúgy nálunk a suliban rengetegszer volt bombariadó. Ott is valaki felhívta a sulit, hogy bomba van az épületben, kb hasonló esett. Amúgy a kis srác csak figyelemre vágyott, amit ügyesen meg is adtak neki. Ha komolyan gondolta volna nem jelenti be előre, hogy biztos ne sikerüljön.

Nem vagyok fideszes 2010.08.30. 12:49:25

Néhány elmebajos mészárlásaiért akár a játékokat, akár Mansont vagy a filmeket felelőssé tenni idiótaság (látom, más is látta a Bowling for Columbine c. alapvetést).

Az viszont egy érdekes dolog, hogy Harrist és Kleboldot a virgina Tech-en vitézkedő elmebeteg, a finn mészáros is istenítette és mártírnak tekintette, de az a két angol hülyegyerek is, akiket lekaptak mielőtt akcióba léptek volna. Márpedig Columbine nem Manson számaiból, a játékokból, vagy a filmekből ismeretes, hanem a híradóból. Most akkor a híradó a felelős..?

P.s.: Amúgy ezt a játékot én is kipróbáltam, amellett, hogy iszonyat ízléstelen még rettenet szar is.

anarch 2010.08.30. 12:56:48

@Tassadar: Hát a fene tudja. A legutóbbi finn lövöldöző facebook-ja meg youtube-ja is tele volt megjegyzésekkel, versekkel, fotókkal, videókkal, stb. S mégis bement egy iskolába lövöldözni, majd persze öngyilkos lett a végén. Nem elégedett meg a "figyelemmel" amit a web2 hozott neki.

De az tény, hogy ez a figura nem rendelkezett robbanóanyaggal, "csak" lőfegyverrel. US-ben hány évesnek is kell lenni, hogy tarthasson puskát otthon? 18, 21? 17 éves volt, nem sok hiányzott neki a legalitáshoz.

MÁV tulaj 2010.08.30. 12:57:26

Az emberekben igenis benne van a hajlam az erőszakra, de nálam az a választóvonal az ember és az ember formájú lény között, hogy uralja-e ezt a hajlamát, vagy szabad utat enged neki.
Csak azt tedd másokkal, amit te is szeretnél, hogy tegyenek veled.

Megjegyzem, nem vagyok kiváncsi azoknak a lelki világára, akik élvezettel játszanak a fent említett játékokhoz hasonló játékokkal. Vagy tervezik ezeket.

Logan Grimnar 2010.08.30. 13:41:37

A számítógépes játékokat tenni felelőssé az egyes emberek oktondisága miatt az ősi román szokás....

Metal_Storm 2010.08.30. 13:53:28

@MÁV tulaj: a megjegyzésed rendkívül rosszindulatú.
Miért kell alapból feltételezni, hogy beteg annak az embernek a lelkivilága, aki FPS játékokkal játszik?

Az emberek különbözőek. Mindenkinek más és más a stresszoldó tevékenysége.

Személy szerint nekem CoD4 MW2 a kedvencem, mint stresszoldó, a szomszédnak WoW. Megint másnak a Mónika show. A játékban minden további nélkül legéppuskázok bárkit. De mikor leteszem az egeret, akkor az infantilis katonából visszaváltozom normális férjé. Feleségem szokott röhögni rajtam játék közben, ahogy mondom a többieknek az utasítást.

De közben fel tudok állni teregetni, vacsorázni, élni. Ha a munkahelyemen valaki az idegeimre megy nem az az első gondolatom, hogy el kell pusztítani.

Akik elmennek mészárolni így, azok komoly betegségben szenvednek. Ahol a játék max inhibitor lehet csak. De aki ilyeneken gondolkozik, annak játék nélkül is meglenne a kattanása.

Attól bármelyikünket degeneráltnak kell lenni, mert ilyenekkel játszunk? Lehet általánosítani a nick névből is ám sokat :)

taecleau 2010.08.30. 14:05:58

A lövöldözésekről leginkább a fegyverek tehetnek. Csak hát, a játéklobbi és a fegyverlobbi ereje nem összemérhető.

MÁV tulaj 2010.08.30. 14:06:08

@Metal_Storm: O.K., maradjunk abba, hogy bizonyára vannak kivételek, mint minden emberre vonatkozó esetben, példában. Szerencsétlan volt tőlem az általánosítás, elnézést.

Metal_Storm 2010.08.30. 14:16:31

@MÁV tulaj: semmi baj, csak olyan érzésem támadt, hogy nem lehetek normális, mert ilyenekkel játszom.

Sajnos egy társadalom fejlettségét a börtönökben lehet lemérni.
A legtöbb tragédia szocializáltsági hiányosság. A szülőkben, a rendszerben keresendő a hiba.
Fiatalabb koromban vonzódtam a lőfegyverek irányába. Anyám elvitt lőtérre, hogy gyakoroljak.
Aztán szembesültem a hazai lövész sporttársak széles skálájával. Aztán már nem vonzódom. (bár vannak szépen összerakott példányok)

lord_soth 2010.08.30. 14:24:29

"A lövöldözésekről leginkább a fegyverek tehetnek." Lófaszt.
www.youtube.com/watch?v=aCnbs67syao

algi 2010.08.30. 14:28:52

Volt egy Elefánt című film, ami erről a lövöldözésről szólt. Egyrészt csúnyán nyúlta Tarr Béle stílusát a hosszú vágásokkal, márészt gusztustalanul didaktívan demagóg volt, az egyik jelenetben egy fiktív FPS-t játszottak, benne a tanárok fotóival, mint szprájtokkal.

@MÁV tulaj: Meg biztos a négerek közt is van rendes ember.

Komolyan úgy gondolod, hogy aki FPS-sel játszik, az csak kivételes esetben nem beteg lelkivilágú? Akkor gondolom ugyanez igaz azokra, akik akciófilmeket néznek. (Ugye nem gondolod, hogy elvi különbség van a Rambo 2 és egy FPS között tematikában?) Kíváncsi vagyok, hogy Magyarországon hány ember néz élvezettel Rambókat, meg Die Hardokat. Ezek között is kivételes az épelméjű?

Megjegyzem, elég nehéz erőszak nélkül felépíteni és megvédeni egy társadalmat. Már az őskorban is meg kellett vívni a többi emberrel a szaporodás lehetőségéért és a túlélésért. Erre lettünk optimalizálva. Éppen az a természetellenes, ha az emberből már teljesen kiveszett a hajlam az erőszakra. És lehet azt mondani, hogy az erőszak civilizálatlan, undorító barbár dolog, dehát a kakálás is az, mégis csináljuk.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.30. 14:39:24

@taecleau:

Az ilyen mészárlások jó részét nem legális fegyverrel követik el tudtommal. Persze, tiltsuk be a fegyvereket! :) Hidd el, nem lehet. Csak a józan ész tud győzni. De rohadtul demagóg voltam! :)

Elcseszett nick 2010.08.30. 14:39:26

Ajaj. Az ilyen esetekben nem az agresszió a lényeg, hanem az irányítás. Ezek az emberek valószínűleg úgy gondolják (akár tudat alatt), hogy nem irányítanak a való életben semmit. Okolják a rendszert, a társaikat, stb. Fogják a puskájukat, és legalább egy kis időre ők irányítanak (hiszen mások életéről döntenek). Ezek kiábrándult, beteg emberek. A játékokban is az irányítás a lényeg nekik, nem az agresszió. Aki az agresszió miatt játszik, az csak levezeti a gőzt.
Ezen emberek hasonló, békésebb csoportja az erősen MMO függők, hiszen ott lehetnek valakik, úgy érezhetik, hogy döntenek, stb, addig sem kell a valós problémákkal szembenézni.

Vagyis nem azért kattan meg valaki mert játszik, hanem az ilyen embereket ezek a játékok vonzzák, mint bogarat a fény. Ez azért nagy különbség.

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.30. 14:42:33

@Elcseszett nick:

I blame the society!

Amúgy a civilizáció a hibás ebben.

Circus 2010.08.30. 14:50:23

@Elcseszett nick:
"Vagyis nem azért kattan meg valaki mert játszik, hanem az ilyen embereket ezek a játékok vonzzák, mint bogarat a fény. Ez azért nagy különbség."

Igen, pontosan, de ha túlzásba viszed...

Amúgy azért szintén tegyük már szívünkre a kezünket, de télleg normális olyan játékot - még, ha csak játék is - tolni éjjel-nappal, ahol az a cél, hogy halomra gyilkoljunk embereket/lányeket?

Persze, nem kell mindenkinek Farmville-lel kavarni, de azért nemhiába küldik háborúba a késő tizen- illetve kora huszonéveseket, akiket meg lehet ilyesmivel fertőzni. Kb ez a célközönsége a FPS játékoknak is.

Circus 2010.08.30. 14:53:09

... és akkor döntsük el azt is hogy egyik-másik, tudományos csatornán zajló kísérletezős műsor (felrobbantunk, szétlövünk valamit stb) közben végén bemondják/kiírják - "do not try this at home", azaz "otthon nehogy kipróbáld!", ez mennyire képmutatás vajon?

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.08.30. 15:06:24

@Circus:

Háborúba engem speciel kiskoromban(fiatal koromban) sem lehetett volna küldeni, hiszen rendkívül fejlett öntudatom volt. A háborúban meghalhatok,belőlem nincs több, másokból viszont több van, értük nem kár! Nincs load game, vagy megcsinálom jobban load után achievementért, vagy épp hardmodeban :)

esoutankoponyeg 2010.08.30. 15:25:39

@Leadfoot: mindig kell keresni valami bűnbakot. a doommal én is játszottam (és rajtam kívül még elég sokan) de nem öltem meg senkit. nem való mindenkinek ezek a játékok. aki ideggyenge az ideggyenge, akiben benne van a hajlam az ölésre az ölni is fog, ha alkalma lesz rá a videojátéktól függetlenül. a közösségi oldalakat is veszélyesnek tartják, mintha gyilkosság korábban nem létezett volna.

Khayness 2010.08.30. 15:26:46

Én anno egész fiatalon végigvittem mind a három Revenge on-t, mégse lettem rasszista rendőrgyilkos ámokfutó.

Emlékszik még valaki azokra a játékokra? :D

Elcseszett nick 2010.08.30. 15:30:58

@Circus: Igen, de aki éjjel-nappal tolja azzal már gond van, nem pedig lesz. Fordított az ok-okozat. Persze azért ronthat a dolgon, és lehet, hogy végül tényleg a játék viszi el arra a pontra, hogy teljesen bekattanjon. Ezért kellene a környezetnek odafigyelnie az ilyen emberekre.

esoutankoponyeg 2010.08.30. 15:41:19

@Kedves Nard: igazi hazafi lehetsz. más pedig haljon meg, mert védi a te sz*ros segged?

oké, minden rossz forrása az fps játék. kiáltsuk ki bűnbaknak és tiltsuk be! akkor nem lesz több gyilkosság. ugye? a pécsi diák az egyetemen vajon melyik játékkal játszott?

Laciii 2010.08.30. 15:46:21

@Khayness:
Persze, és én se lettem rendőrgyilkos ámokfutó :)

mediocris 2010.08.30. 17:02:03

Ha valakinek "problémái vannak" és gyilkolni akar akkor vonzani fogják az öldöklős játékok (ez egyébként meglep valakit?). Nem pedig fordítva. A játékokon kiélheti magát a frusztrált ember, és lehet hogy letesz a szándékáról. Az erőszakos játékok a tudomány jelenlegi állása szerint nagyon hasznosak és a kereslet és igény hozta őket létre. Pl. a japánoknál a nagyon szigorú viselkedési normák okoztak rengeteg feszültséget. Ott egyre több helyen tesznek egy bábut a vállalat egyik helyiségébe amire a főnök képét lehet akasztani és jól elverni. Állítólag nagyon hatékony stresszkezelés, ahogyan az öldöklős játékok is.

Az Egyesült Államokban virágzik a fasizmus és vele együtt a titkosrendőrség és a besúgóhálózatok. Ha fényképezel egy hidat, hálózsák van a kocsidban, vagy netán alkotmány másolata, vagy Rage CD, akkor a rendőrnek kötelessége téged jelenteni mint terroristagyanús személyt. A fenti letartóztatást pedig köznyelv úgy hívja hogy "pre-crime". Az Obama kormány egyik újítása. A lényeg hogy határozatlan ideig lehet fogvatartani valakit ha azzal gyanúsítják hogy bűncselekményt akart elkövetni. Mellékesen a házát is átkutathatják mindenféle előzetes figyelmeztetés és indoklás nélkül a tudtán kívül. Sőt, akár kínvallathatják is amíg be nem ismeri hogy terrorista. Az úgy látszik ott senkit nem zavar hogy alkotmányellenes. Guatanamot is azért zárták be mert már nem volt rá szükség. Már törvényesen lehet az egész országban csinálni. Na ennyit erről a hírről.

A játékok kártékony hatását egyáltalán nem támasztja alá semmilyen tudományos kutatás sem.

Kraivan 2010.08.30. 17:22:10

A játék nem ok, max ihlet lehet.
Akiben ott az a kattantság h lemészárolja azokat akikkel együtt él, az számítógépes fps játék híján megtenné ugyanúgy, max nem pisztolyban és bombában gondolkozik, hanem gereblyében a kiskertből, vagy a kombájnnal hajt be ha farmercsaládban él.

Tény h a játékoknak van lassan oktató célja is, mert manapság egy fps játéknál elvárás h reális legyen a fegyver. Így aki sokat nyomul korunkbeli idősíkban játszódó fps-el, annak ha kezébe adnál egy valódi lőfegyvert nem állna annyira értetlenül előtte.

Ettől független csak egy eszköz, nem katalizátor.
Ha nem pisztoly meg fps, akkor szögesbaseball ütő és helyi alkoholista huligán lesz az ihlető.

Tíccsákbe! Nem tudom mit, de tíccsákbeaddig míg van mit!

KRONAUTA (törölt) · http://mezsgye.blog.hu/ 2010.08.30. 17:32:25

E@Laciii: Az afrikás hasonlat tökéletes, már csak azért is, mert ott szinte nap mint nap történnek olyasmik, amitől egy edzett horror-író is bevonulna az elmegyógyintézetbe.

Mi lesz a következő? Az amerikai seregben betiltják a Flower-t, mert a játszásától virágkötő leszel, és nem akarsz többet tálibokat ölni? lol

Tassadar 2010.08.30. 17:44:11

@anarch: Áh a finnek azok más tészták, te is bekattannál, ha csak naponta 4-6 órát lenne világos az év jelentős részében.

2010.08.30. 22:08:46

Stöki, amikor a Super Columbine Massacre RPG-ről beszélsz, mit értesz az alatt, hogy demagóg?

amúgy pedig mindörökké Doom

2010.08.30. 22:10:34

egyébként azzal én is egyetértek, hogy az ilyet nem lehet a játékokra fogni, amennyiben az illetőnél rendben van a dolgok többsége

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.08.30. 22:19:51

@Katamori: Azt, hogy érzelmekre, előítéletekre hat igen ostoba módon.

Az, hogy a két srác a játékban haláluk után a Doomba kerül, egy ilyen húzás. De van más is, pl. a játékban lehet Marilyn Manson cédét találni, amitől a főhősnek rögtön megjön a kedve az erőszakhoz.

algi 2010.08.31. 05:48:51

@mediocris: Az Obama kormány vezette be? Gondolom azért, mert W. Bush túl puhány volt ilyen téren. Szerintem kicsit el vagy tájolva.

moli 2010.08.31. 10:51:23

@esoutankoponyeg: azert eleg kemeny hazafiassagrol pofazni a fizetett katonasag, az EU es a NATO koraban.

2010.08.31. 13:16:15

@Stöki: köszi, így már értem :)

mediocris 2010.08.31. 17:02:49

@algi:

Így van. Amiről a cikkben szó van, azt személyesen Obama kérvényezte és prolonged detentionnek hívják. Amire te gondolsz az a Bush-féle Patriot Act 1, 2 volt. Van még egy kedves dolog ami Obama nevéhez fűződik. A félrevezető reklámokért is lehet büntetni (nem a fogyasztóvédelemről és a GVH-ról van szó). Obama pontosan ott folytatja ahol Bush abbahagyta.

miguel_ 2010.08.31. 17:48:07

@Kraivan: hohohó, dehogynem - személyes tapasztalat: FPS-bubusok a pajta szélesebbik oldalát sem tudták eltalálni egy hótegyszerű pisztollyal.
süti beállítások módosítása