HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Újabb öngyilkos a lélekölő Foxconn gyárban

2010.05.28. 07:55 Stöki

Megint öngyilkos lett egy dolgozó a kínai Shenzen tartományban levő Foxconn gyárban, a 23 éves férfi hetedik emeleti szállásáról ugrott ki szerdán. A héten volt még két öngyilkossági kísérlet, egy fiatal nő is kiugrott az ablakon, egy másik munkás pedig megpróbálta felvágni az ereit, de ők túlélték a próbálkozást. Ezzel hivatalosan tízre nőtt a gyárban idén öngyilkosságot elkövetők száma, 13-ra pedig a zuhanásos öngyilkossági kísérleteké, de a Gizmodo korábbi híradása szerint az öngyilkossági kísérletek száma harminc volt mindössze három hét alatt. Állítólag volt olyan dolgozó is, akit a gyár biztonsági emberei vertek halálra.

A Foxconn a világ legnagyobb elektronikai gyártóvállalata, csak a shenzeni üzemében 420 ezren dolgoznak. A cég alkatrészeket gyárt többek között az Apple-nek, a HP-nek és a Sony Ericssonnak, de itt készülnek a PlayStationök, a Wii-k és az Xboxok egyes alkatrészei is. Az üzemben lélekölő robot folyik, a – szinte kizárólag fiatal – dolgozók egész nap állva melóznak a gyártósorok mellett, egymással nem beszélgetnek, a megfeszített műszakok között pedig munkásszállásokon próbálják kialudni magukat. Életkörülményeik rosszak, fizetésük kevés, jövőképük nincs.

Az öngyilkossághullám persze felkeltette a sajtó érdeklődését, a Foxconn népszerű téma volt az elmúlt két hétben, így a vállalatvezetésnek is reagálnia kellett valamit. Reagált is, a cég CEO-ja kitalálta, hogy hálókat kell kifeszíteni a szállások köré, hogy ne haljanak meg a kiugró emberek. Egy másik remek megoldás az új munkaszerződés, amiben a dolgozó megígéri, hogy nem próbál öngyilkos lenni (vagy ha mégis, a cég beperelheti őt). Azért értelmesebb megoldások is felsejlenek: állítólag sport- és kulturális létesítményeket fognak építeni a dolgozóknak, és száz munkahelyi pszichológust is bevetnek.

(via Reuters, kép: Gizmodo)

76 komment

Címkék: botrány öngyilkosság foxconn

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr162037185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

t0thl 2010.05.28. 08:34:02

Na ja. Legyártatják olcsón éhbérért rabszolgákkal, eladják drágán ahol tudják. Közben Green Powerről, környezetvédelemről, fejlődésről papolnak, magánűrhajókat készítenek meg átpakoltatják a beleiket egyik oldalról a másikra.
Ez a kapitalizmus drága barátaim.

Ká k k 2010.05.28. 08:46:45

Közel félmillió embernek adnak munkát, a nem kis Kínában... Ha munkáltató lennél, mit tennél, hogy jól érezzük magukat a dolgozók?? Gondolj bele, szinte annyi ember van ott, mint egy nagyobb magyar város (Debrecen, Miskolc...)lakossága kétszer-háromszor.

Nem egy 10-20 fős cég, ahol hetente összeülnek sörözni és mindenki ismer mindenkit :)

lobelt_ledfold 2010.05.28. 08:48:29

"Megint öngyilkos lett egy dolgozó a kínai Shenzen tartományban levő Foxconn gyárban... ...Ezzel hivatalosan tízre nőtt a gyárban idén öngyilkosságot elkövetők száma, 13-ra pedig a zuhanásos öngyilkossági kísérleteké... ...csak a shenzeni üzemében 420 ezren dolgoznak..."

Nem értek hozzá, de az alábbi link szerint a magyar 'öngyilkossági ráta 25fő/100.000' ember, bár ezt talán nem években mérik.
Forrás: hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96ngyilkoss%C3%A1g#Statisztik.C3.A1k

Ugyanakkor a híroldal adatai szerint 2007-ben 2300 ember lett öngyilkos hazánkban egy év alatt. Ez a 420.000 fős Foxconn gyár arányosításában évi kábé 92 öngyilkosságot feltételez.
Forrás: www.hirtv.hu/belfold/?article_hid=261132

Kapitalizmus vagy halálgyár; idehaza többszöröse az elhullás, mint a két miskolcnyi shenzeni Foxconn gyárban... Ez a szopás, nem a csinkik lélekölő melója, drága barátaim :-)

xfm 2010.05.28. 09:03:25

@Ká k k: és? Ennyi ember arányosan többet termel, mint a 10-20 fős kiscég. EMBERszámba kellene venni őket, ahogy sok itthoni munkáltatónak is és mondjuk nem éhbérért, munkásszállón tartani őket.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 09:08:45

Tehát átgondolva: a cikk teljes baromság. Finoman utal is rá az alábbi mondatban, hogy az ilyen típusú kínai gyárakba nem dolgozni járnak a melósok, hanem ott élnek:
"a 23 éves férfi hetedik emeleti szállásáról ugrott ki szerdán.". Ezek a szegény kínaiak évente egyszer járnak haza a kínai holdújév idején és zömüknek nincsen szabadsága, vagy ha van akkor 5 nap évente. Ők a gyárban élnek, alszanak, esznek, élik szociális életüket. Családjuk messze van, nem is nagyon tudnak velük érintkezni.

Ha május 28-ai dátummal már 10 befejezett öngyilkosság is volt, akkor év végére statisztikailag 20 körül lesz a szám, azaz kicsivel több, mint a negyede lesz a várható magyarországi öngyilkosságok számának az arányokat tekintve. Pedig 2007-ben még nem volt világválság, még ment a Győzike meg Mónika is, lehetett nyaralni menni, utazni, tévézni, olvasni, ingyenes volt az egészségügyi ellátás... Szóval alighanem jobb volt idehaza élni mint egy gyárban rohadni.

Minden elismerésem a Foxcon gyárnak és a kínai nép mentalitásának, hogy ennyivel rosszabb körülmények között is képesek a magyar valóság 25%-án tartani a befejezett megkattanások számát.

bunkó · http://bunko.blog.hu 2010.05.28. 09:08:47

@lobelt_ledfold: Ezer (tízezer) ilyen cég létezik, a többi valahogy mégsem lesz hír.
Az senkinek nem tűnik fel, hogy amikor az Apple betartott az Adobe-nek (a Flash kapcsán), csak akkor lett ez hirtelen botrányos világhír?
Ez az egész egy jól szervezett média hadjárat, jól megfizetett újságírókkal.

Drout 2010.05.28. 09:10:20

Lehet, hogy a kutya itt van elásva:
"Foxconn pays 110,000 Yuan ($16,100) to the family of each person who dies. That's ten years' salary, on average."

gizmodo.com/5549000/the-math-behind-the-foxconn-suicides

Drout 2010.05.28. 09:11:54

Lehet, hogy a kutya itt van elásva:
"Foxconn pays 110,000 Yuan ($16,100) to the family of each person who dies. That's ten years' salary, on average."

gizmodo.com/5549000/the-math-behind-the-foxconn-suicides

lobelt_ledfold 2010.05.28. 09:14:28

@bunkó: Ez így van, tucat olyan kínai gyárban voltam már, melyek komplett hazai megyék lakosságának megfelelő embert foglalkoztatnak. Ez csak csaholás, ahogy mondod; médiahadjárat. Ergó a cikk egy szeletecske mindebben és teljesen értelmetlen is, sőt, tudatosan és hatásvadász módon rágalmazó. Más tanulsága nincs a történetnek :-)

algi 2010.05.28. 09:16:48

Srácok, ez akkor lett hír, amikor egy _kínai_ újságíró beépült a munkások közé. Egy _kínai_ újságíró. Ez kínai viszonyok között számít botrányosnak. Itt most nem arról van szó, hogy "hát ilyen egy diktatúra", hanem itt arról van szó, hogy "ha ez kiderül, akkor a főnököt lehet, hogy halálra ítélik." (Nem tudom, emlékeztek-e, hogy simán küldtek a bitóra cégvezetőket felelőtlenségek miatt.)

A megoldásak egyébként valóban frappánsak, de az tutibb lenne, ha odaláncolnák őket a munkahelyükhöz, akkor nem tudnának az ablakig se eljutni.

KuJa 2010.05.28. 09:17:38

közeli rokonom járt Kínában, gyárlátogatáson.
Azt mesélte, hogy valóban aki munkát vállal egy ilyen cégnél az gyakorlatilag beköltözik a gyárba, kb. kollégiumi rendszerben, van ugy 4 négyzetméternyi szállása, meló alvás-meló alvás.
Ezt nyomják kb 3 évig, aki túléli annyit keres vele, hogy visszaköltözhet az istenhátamögötti kisfalujába, vehet egy földet amin meg tudja termelni magának az élelmiszert.
Viszont nagytömegben szellemi/testi roncsként végzik
És szépen rotálódik ez a réteg, mert hát amiből a legtöbb van - és emiatt a legértéktelenebb - az az emberi erőforrás...

HomeGnome 2010.05.28. 09:21:26

Van idehaza is Foxconn, a leírtak nagy része ismerős..

kisbandita 2010.05.28. 09:21:29

Mi meg megvesszük az Ipod-ot, a Wii-t, az Xbox-ot, a mobiltelefont, stb...
Ugyanolyan hibásak vagyunk, mint a munkáltató, aki rárepül az igényre, kihasználja az adott forrásokat (olcsó munkaerő)...
De @lobelt_ledfold észrevétele messze jogos!
Nálunk néha (5-10 évente) felkapják az öngyilkossági témát (világvezetők vagyunk ebben, meg az alkoholizmusban, meg az egy főre eső gyógyszerfogyasztásban), amúgy meg senkit sem érdekel.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 09:27:16

@KuJa: Nem lesznek roncsok... egyáltalán nem. A fejlett (Budapestnél mondjuk ötször fejlettebb) hipergazdag nagyvárosokban (Peking, Shanghai) többszázer embernek az a munkája, hogy áll az ajtóknál (plázák, irodaépületek, éttermek, bankok stb.) és egész áldott nap nyitogatja az ajtót mindenkinek aki az on át akar haladni. Én egy óráig sem bírnám. Ő boldog. Miért gondolja azt bárki is, hogy egy kínainak problémát jelent három éven át ugyanazt a csavart meghúzni?

lobelt_ledfold 2010.05.28. 09:33:19

@kisbandita: A Kína - Európa teheráruszállítási forgalom jelenleg éri el a balanszot, azaz tonnára ugyanannyit exportál az EU Kínába mint fordítva. Ez 5 éve olyan 30-70% lehetett. Kínában még mindig 10% körül van a GDP növekedés, idehaza azt most lényegében nincsen. Nem attól kellene aggódni, hogy milyen szemét módon kizsákmányoljuk szegény kínaiakat, hanem attól, hogy 20 év múlva a gyerekeinknek/unokáinknak lesz-e olyan szerencséje, hogy egy Kínát kiszolgáló gyárban tud dolgozni. És bár viccesen hangzik, nem túlzásnak szántam :-)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.28. 09:36:07

@kisbandita: ott a pont. A megrendelő multik csandben lapítanak, nem fogják a saját profitjukat beáldozni holmi haszontalan csr-intézkedések miatt.

Amúgy is ideje lenne elgondolkozni ezen a "nagyobb profit érdekében kivisszük Kínába a termelést" stratégián

a) mindenki sír, hogy Kína milyen gazdag, hogy a fejünkre nőtt. Hát mi etetjük, csókolom.

b) itt sírunk, hogy munkahelyek kellenének idehaza (általában minden nyugati országban, főleg mióta beütött a legújabb válság)

c) finoman szólva megkérdőjelezhető etikájú embertelen körülményekközött dolgoztatott emberek által összerakott termékeket olcsón felvásárolni, főleg, ha aztán rávágunk egy párszáz százalékos haszonkulcsot (a kereskedelmi árat a piac határozza meg, nem a termék gyártási ára)

Szóval a felelősséget simán rá lehetne hárítani a HP, Apple, Nintendo, stb. cégekre - nekik kellene megkövetelni, hogy a munkások emberi körülmények között dolgozhassanak. Ha a gyár erre azt mondja, hogy na jó, de ez ennyiből nem megy, akkor rá kell bólintani a magasabb árra, vagy venni a kalapot és nem dolgoztatni rabszolgákkal.

In a better world...

bunkó · http://bunko.blog.hu 2010.05.28. 09:38:09

@kisbandita: "Mi meg megvesszük az Ipod-ot, a Wii-t, az Xbox-ot, a mobiltelefont, stb...
Ugyanolyan hibásak vagyunk,"

Na, Te már beszoptad a burkolt üzenetet: "NE VEGYÉL APPLE TERMÉKET" Az ilyen balekok miatt lett elindítva ez a médiahadjárat. Ha elég sokan lesztek, akkor az Adobe elérheti, hogy Flash szoftvere mégiscsak benne lehessen legyen az Apple termékekben, és akkor ez a (újra és újra felbukkanó) hír hirtelen eltűnik a süllyesztőben.

Lámadmirális 2010.05.28. 09:52:34

Nem ám növelnék a fizetést, vagy normálisabb munka körülményeket csinálnának, áh...Persze tudom hogy az nehéz lenne, meg pénzbe kerülne a cégnek, és ugyebár pár ember élete nem ér meg semmilyen pénzt... Ez gusztustalan.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 09:54:05

@Yarner: Az miért lesz jobb a most kizsákmányolt, szegény kínaiak (a shenzeni Foxconn gyárban jelenleg havi 2500CNY, azaz nagyjáből 75.000HUF az átlagkereset), ha vissza kell menni a rizsföldre és tengődni tovább, mert most már nem zsákmányolja ki őt a szemét nyugati? Kinek lesz az better world? A nyomorultnak meg a családjának biztos nem :-(

theveryguest 2010.05.28. 10:17:41

Ez a ne vegyünk Kínában gyártott kütyüt pont olyanm mint a vegánok ne együnk húst stratégiája. Ha tényleg senki sem enne húst, akkor nem lenne szükség állatokra sem, a fasz se etetné őket, sőt kiirtanák őket egy szálig. Ha Kínában nem lenne ilyen rabszolgameló, akkor mi a répát csinálnának ezzel a sok emberrel. Visszamennének a vizibivallyal rizsföldre, vagy hadsereget verbuválnának belőlük, rosszabb esetben éhenvesznének. Lehet, hogy nem az önmegvalósítás csúcsa a Foxconn-nál szalag mellett dolgozni, de ha lenne ettől jobb lehetőség gondolom azt csinálnák ezek az emberek.

Arilian 2010.05.28. 10:24:21

Én is egyből azt számoltam ki, hogy Magyarországon sokkal többen lesznek öngyilkosok arányosan. De látom megelőztek vagy 5-en.

Tipikus újságírói túlzás.

Kurvára nem szeretnék ilyen helyen dolgozni, de ezek fiatalok, mint ahogy a kollégiumban elvannak az emberek valahogy, itt is elvannak.

és azt tudtátok, hogy a WORLD OF WARCRAFT PLAYEREK közül még többen öngyilkosok lettek? a WOW halálosabb mint a lélekölő gyár!
(kb ez a szint)

Mondjuk a hálós megoldások szakadtam a röhögéstől :)

Tassadar 2010.05.28. 10:30:20

@Arilian: pff milyen okosak vagytok...
Gondolom azt is megnéztétek, hogy milyen korcsoportokba tartoznak az öngyilkosok, mert a cikkben kizárólag fitalokról van szó, viszont Magyaroszágon szerintem rohadt kicsi a 20-25 aluliak közötti öngyilkosságok száma.
"Mondjuk a hálós megoldások szakadtam a röhögéstől"
Remélem egyszer még fogsz ilyen helyen dolgozni:)

mudszeparator 2010.05.28. 10:33:50

Fölösleges ezen siránkozni, amig miden egyes ilyen kinai munkahelyre 10 másik jeletkező vár nem fognak többet fizetni, és akkor még nem beszéltem a többi országról.
A megbízók nyilván ott gyártattnak, ahol az megfelelő minőségben a legolcsóbb, mert a az ő vásárlóik (mi drága barátaim) jobb szeretnek kevesebb pénzt adni a termékekért mint többet. Mégis mitől kerül reál értékben töredékébe ma az a sok biszbasz amit lekesen megveszünk, mint 10 éve? Mert szorgos kinai kezecskék ilyen iszonyatos mamutművekben bagóért kalapálják össze.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.28. 10:35:11

Gyakorlatilag itthon is ugyanez van, sőt, még ez sem: egy átlag magyar fiatalnak egyáltalán nincs munkája. És milyen jövőképe van ma egy magyarnak? Persze, persze, hogyne, tudom, pár évig rabszolgaként melózik havi 80-100ezerért, amelyből kifizet 70-et albérletre meg utazásra, és amiből nem teszkógazdaságos kaját vesz, szépen félreteszi, és egy-két év múlva kávézót nyit Bécsben. Ugye!

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.28. 10:37:42

@mudszeparator: arról nem mi, vásárlók tehetünk, hogy a multik a bevételüket mindenféle, valójában nem is létező, megfoghatatlan banszámlákon cirkuláltatják, mintsem a globális emberi társadalom javára fordítanák..

lobelt_ledfold 2010.05.28. 10:40:28

@Tassadar: Kedves Tassar, rossz hírem van.
www.hirszerzo.hu/cikk.megdobbento_ongyilkossagi_statisztika_magyar_fiataloknal.102613.html

www.168ora.hu/tudas/del-korea-es-magyarorszag-vezeti-az-ongyilkossagi-statisztikat-48021.html

Lehet, hogy a fiatalok köztt tényleg nincsen négyszer, csak kétszer annyi idehaza mint abban a gyárban... akkor így már megnyugodhatunk és szörnyülködhetünk kedvünkre.

Tassadar 2010.05.28. 10:44:36

@lobelt_ledfold: Ez mi? Miről beszélsz? A cikkben arról van szó, hogy gondolt rá, tele van a fiatalság dilis emosokkal naná, hogy ezt mondják...

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.28. 10:46:13

@lobelt_ledfold: egyáltalán nem lep meg. ha valakinek elege lehet az élet kilátástalanságából ebben az országban, azok nem a mutyizgatós középkorúak, hanem éppen, hogy a fiatalok.

mudszeparator 2010.05.28. 10:49:13

@Bukowszky: a vállalkozások azért vannak, hogy a tulajdonosaiknak profitot termeljenek. Amiröl te beszélsz az vagy utópia, vagy megvalósult formában kommunizmus. Tévedés azt hinni, hogy a gonosz multik átbasznak minket és sokszorosáért adják az üveggyöngyöt. 10-20 %-os nyereség az átlagos, nagy a verseny, aki drága az elbukik.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.28. 10:58:17

@mudszeparator: szóval szerinted nagyon fasza így ez a rendszer. remek.

észre kellene venni, hogy a "verseny", mint olyan egy ökörség. neoliberális szemét, amely tönkreteszi az emberi társdalmakat. együttműködésre lenne szükség és globális felelősségvállalsára.

az a röhej amúgy, hogy ezt hamarabb fogják végre belátni "nyugaton", mint az ilyen szánalmas provinciákon, mint kis hazánk.

soha nem fogom megérteni, hogy egy éhbérért, embertelen körülmények között, teljes nihilben, minden jövőkép és kilátás nélkül vegetáló átlagmagyar miért képes védeni ezt a mocskos rendszert. tényeg, még mindig azt képzelik, hogy egyszer nekik is bejöhet a tuti? hahh!

sorica123 (törölt) 2010.05.28. 11:05:49

@Ká k k: hát azért meg lehet oldani, hogy legalább ne akarjanak megpusztulni egy-egy műszak után. Értelmes műszakbeosztás, munka után nem egy lukba kell hazamenni, nem harapják le a fejed, ha a kollégádhoz szólsz szünetben (mert van szünet...). Ilyenek. Nem mondom, hogy maga a meló könnyebb lesz, vagy kevésbé zúg a gép, de nem annyira demoralizáló, ha embernek néznek a melóhelyen. A gyár az ugyanakkora marad, de nem tudom elképzelni, hogy megoldhatatlan feladat embernek való munkahelyet csinálni abból a hodályból. A dolgozókat bokszzsáknak használó biztiőrt meg ki kell rúgni, kissé pályát tévesztett...

sorica123 (törölt) 2010.05.28. 11:08:52

@Bukowszky: verseny. Tök igazad van. Ez mennyiségi 'fejlődés', sok, nagy, látványos, de illuzórikus. Ehhez igazából nem kell valami nagy buddhistának lenni, sokan gyanítják már, hogy ez így nem működik, vagyis dehogynem, viszi a lendület még egy darabig, aztán csá. Az más káposzta, hogy ki mennyire akar és mennyire tud más megoldást elővezetni.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 11:10:37

@Tassadar:
Igazad van, az első link nem tartalmaz statisztikákat, marad ez:
"a befejezett öngyilkosságok aránya, míg 14-19 éves kor között 10:100.000 az arány"
Azaz 400.000-es mintával számolva évi 40, fél év alatt 20... a gyárban volt 10. Akkor ez csak 100%-kal több. :-(

Forrás: hu.wikipedia.org/wiki/%C3%96ngyilkoss%C3%A1g#Statisztik.C3.A1k

algi 2010.05.28. 11:11:11

A hálós megoldásról másnak is eszébe jutott A Sárkánydárda krónikák?

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.28. 11:12:20

@lobelt_ledfold: ebben is van valami, de akkor sem tetszik, hogy a (sajna nem létező) wii-m árából végső soron a kínai rendszert pénzelem. Kína jelenleg stratégiai kockázatot jelent a nyugatra nézve, és nem tudom, mióta tartjuk jó ötletnek a vetélytársak / potenciális ellneségek feltáplálását - pénzzel tömését.
Uff

prostatikus vogon jeltz (törölt) 2010.05.28. 11:14:01

@lobelt_ledfold:
Szóval akkor azt mondod hogy nincs itt semmi gond, minden a legnagyobb rendben és minek is hisztiznek az emberek....

Hiába no empatikusnak kell lenni, én csak tudom mint vogon :-)

lobelt_ledfold 2010.05.28. 11:17:54

@Yarner: Ez igaz, bár nem tartozik a témához. És ezzel elkéstünk egy jó 5-6 évvel, az az érzésem, hogy a hógolyóként megindult lavina már dübörög és nincs aki megállítsa. Egzakt tény, hogy minden fillér amit oda költünk bennünket gyengít és őket erősíti. És az is, hogy még nem élnek olyan jól (ez sem teljesen igaz, a belső kínai rizsföldeken még nem, a nagyvárosokban már sokkal jobban) mint mi.

És a cikk még mindig kamu, hatásvadász médiaszemét.

Trackback 2010.05.28. 11:19:39

A statisztika-buzik figyelmébe csak annyit, hogy statisztikailag magyarország futószalagon gyártja a diplomásokat, tehát statisztikailag magyarország egy kurvaokosország, magasan képzett szakemberekkel, amiből statisztikusan-logikusan az következne, hogy itt kolbászból van a kerítés, és nincs munkanélküliség, mert tíz emberből négy diplomás lassan. Ennyit a statisztikákról.

És most a konkrétumokról: a hír arról szól, hogy van egy cég, tipikusan nyugati elektronikus élvezeti cikkek gyrtására specializálva, ahol idén már tizen öngyilkosak lettek.

Hány ilyen magyar céget ismerünk KONKRÉTAN, ahol havonta ketten, tehát KÉTHETENTE valaki kiugrik az abalakon és meghal, és mindezt pedig az embertelen körülmények miatt teszi?

Statisztikák, persze. Annyi köze van a valósághoz, mint amennyi egy hidrogén-atomnak az emberi érzésekhez.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 11:21:48

@prostatikus vogon jeltz: Ne érts félre. Én azt mondom csupán, hogy nagy vörös betűkkel a lélekölő halálgyárról beszélni butaság, legalábbis ilyen támadó formában. Csak érzékeltetni akartam, hogy amit itt felfújtak az obejktív mércével méreve (emberi élet tisztelete) semmivel sem súlyosabb, sőt, lényegesen jelentéktelenebb, mint ami a mindennapokban körbevesz minket, mint csóró magyarokat.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.28. 11:24:40

@lobelt_ledfold: Hát, a média így működik. Ahogy Fülig Jimmy is megmondta: "Nem lehet minden pofon mellé rendőrt állítani" - minden eseményről nem lesz tudósítás, de ha valami bedob egy sztorit a reflektorfénybe, máris bréking nyúz lesz belőle. Pozitív hordaléka (lehet!) ha emiatt a számtalan, akár évek óta rendszeresen történő hasonló eset is kap figyelmet, meg esetleg a médiafigyelem kiprovokál valami pozitív válaszlépést.
Kiváncsian várom, lesz-e ilyen.

Bár amúgy kétlem

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.05.28. 11:25:24

@lobelt_ledfold:
1. A nagy vörös betű címe a blog dizájnja, minden hír ezzel jelenik meg. Nem a téma kedvéért vettük elő a vörös pixeleket.
2. A "halálgyár" szó nem szerepel a cikkben.
3. Demagóg vagy.

Tassadar 2010.05.28. 11:25:37

A wikipediát nem szokás hiteles hírforrásnak tekintetni, de nem ebbe akarok belekötni:)
DE és ez egy jó nagy de, ami mellett elmentél, hogy kb. 2005-ös a statisztika, és láthatod a képen, hogy folyamatosan csökkent az öngyilkosságok száma.
A trendet figyelembe véve, kb. egál lehet a helyzet, de jó lenne egy 2009-es statisztika.
Viszont akárhogyis nézzük szomorú a helyzet...

moli 2010.05.28. 11:28:28

@Yarner: itt foleg a parszaz szazalekos haszonnal van a baj, amit kedves honfitarsaink raknak a termekre. mert hatekonyabban dolgozni nem tudnak, igy be kell hozni a rezsit valamin. amerikaban joval nagyobb keresett mellett joval olcsobbak az elekronikai termekek.

lobelt_ledfold 2010.05.28. 11:37:18

@Stöki:
"-Békét hoztak!
-Békét? Demagóg!"
Ettől függetlenül mindhárom megállapítást korrektnek tartom és elfogadom. Azt tartom, hogy a hír hamis, mert nagyon sarkítva mutat be egy jelenséget és emociókra játszva mocskol egy brandet. Amúgy nem szeretem a multikat.

prostatikus vogon jeltz (törölt) 2010.05.28. 11:45:22

@bunkó:
Ki beszél itt csak az Apple -ről??

Szövegértés?
"..gyárt többek között az Apple-nek, a HP-nek és a Sony Ericssonnak, de itt készülnek a PlayStationök, a Wii-k és az Xboxok egyes alkatrészei is.."

prostatikus vogon jeltz (törölt) 2010.05.28. 11:46:53

@lobelt_ledfold:
"emociókra játszva mocskol egy brandet"

Most konkrétan melyiket?

"
..gyárt többek között az Apple-nek, a HP-nek és a Sony Ericssonnak, de itt készülnek a PlayStationök, a Wii-k és az Xboxok egyes alkatrészei is."

mate6 2010.05.28. 11:48:10

@Bukowszky:
Nyugaton se látják be, szánalmas látsztmegoldások vannak és lesznek..De mondj olyat, ami mukodik. Evszázadok óta ez a modell megy, sot ez a kovetendo példa..Magyarázd meg a népi kína egy polgárának, hogy a verseny rossz elképzelés. Vagy magyarázd meg egy magyar kisvállalkozónak. Sorolhatjuk. Mégis, hogyan? Sci-fi az elképzelés, hogy a világ bolcsei osszeulnek, még a kibaszott klíma elméletet se fogadja el mindenki, nemhogy globális osszefogás..
Szoptuk, és hulyeség a multikra fogni, ok is mukodnek valami miatt.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.05.28. 11:48:45

@lobelt_ledfold: A statisztika nem minden, lásd A Galaxis Elnöke hozzászólását. De ha statisztika kell: egy bugot elkövettem, most javítottam a cikkben - szóval a 30 öngyilkossági kísérlet nem idén volt, hanem csupán három hét alatt.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.28. 11:49:56

Pro: Lehetne rendes körülmények között, tisztességes fizetésért foglalkoztatni a kínai munkásokat, mert az úgy szívünknek és lelkiismeretünknek kedves.
Kontra: A kétszázezer forintos Xbox, meg a háromszázezret kóstáló iPhone viszont szívünknek nem kedves.

E között a két lehetőség között lehet választani.

mate6 2010.05.28. 11:55:55

Az a baj, hogy tényleg mindent a távolkeletrol veszunk..
Gitárom, bringám távolkeleti, nem rosszak, de nincs már meg az a manufaktúra hangulat, ami volt. Hogy a promocios anyagon ott va a kép a gyárról, ilyesmik. (Tudom, marketing, értem!)
Most viszont nem nagyon mutogatják a gyárat :)
Van olyan termék, ami miatt érdemes lenne spórolni, és megvenni, megbecsulni. Ez -számomra legalábbis- nem az xbox :)

moli 2010.05.28. 11:59:39

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: a lofaszt kerulne annyiba, ugyanennyi lenne, ha a kereskedok es viszonteladok nem ilyen profittal dolgoznanak. usaban hogy lehet joval olcsobb egy dsi angliaban egy ps3?

deflorator 2010.05.28. 12:01:02

@lobelt_ledfold: Engem nem érdekel, hogy Kínának mi a jó, mivel vetélytárs számunkra. Adjanak rendes fizetést a szegény munkásoknak, hogy ne kényszerüljenek öngyilkosságra az embertelen körülmények között (és hogy mi magunk versenyképesebbek legyünk).

deflorator 2010.05.28. 12:02:47

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Sőt, 5 millió forintos Xbox...
Csak bizonyos összegért adható el, afelett már nem. Kevesebb haszonnal lennének kénytelenek beérni.

DArchAngel 2010.05.28. 12:10:39

@Yarner: Erre mit mondjak, tényleg nem kellene annyi felesleges szart gyártani és megvenni csak azért, mert azt mondják: neked erre nagyon szükséged van. De mondják, a sok panel-ember meg beszopja ezt a maszlagot, és minden családtagnak autót tart fenn, és a WC-re is azzal jár, mert látta a TV-ben, hogy menő arcok így csinálják.
Megveszi a legújabb "mobcsitelcsit" jó drágán, mert azzal lehet menőzni, meg "olyan cuki, a Beának is ilyen van, az enyém meg már vagy fél éves". Persze a telefon alapfunkcióin kívül mást nem használ, igénye sincs nagyon rá.
Foci vébénként új TV-t vesz, mert tényleg olyan snassz nem a legújabb, "vibrálóan élethű" színekben pompázó képernyőn nézni az MTV1 évtizedek óta változatlan minőségű adását.
Pörgetik a kapitalizmust, mert van egy rossz szokása: ha piac nem fogyaszt és herdál folyamatosan, sőt! egyre növekvő ütemben, akkor elkezdenek recsegni az építmény alapjai, és elapad az istenített profit. S akkor miből lesz a szegény "felső tízezernek" új jachtja?

farkamatvakarva 2010.05.28. 12:19:57

sajna sokan az öngyilkosságokkal foglalkoznak, pedig az csak a jéghegy csúcsa ebben a cikkben.
észre kéne venni, hogy az ilyen xar cégek miatt van nálunk ekkora munkanálküliség.
jó példa erre pár éve a philips monitorok gyártását elvitték tőlünk, fél évvel később ugyanezek a monitorok 10-15 ezerrel olcsóbban felbukkantak mindenhol, csak szarabb minőségben.made in china
épül a szép új világ, csak sajna egy szűk rétegnek

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.28. 12:21:53

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Nekem már most sincs se iphoneom, se xboxom. nincs rá pénzem ugyanis. Pontosabban lenne, de tudok neki jobb helyet :-).

@DArchAngel:
Így van. Ezt hívják fogyasztói társadalomnak, és követendő példa.
A jelenség csúcsát amúgy úgy hívják, hogy Hollywood, de ez már nagyon messzire visz...

mudszeparator 2010.05.28. 12:35:37

@Bukowszky: Nem a véleményemet írtam, hanem a tényeket, tök független, hogy tetszik-e nekem vagy sem. Nem tetszik nekem se, de ettől függetlenűl ez így működik. A másként működő rendszernek két legismertebb leírása Morus Tamáshoz és Marxhoz kötődik. Az egyik köznevesült (utópia)a másik megvalósítára történt sikertelen kisérlet (kommunizmus). Amig az emberek azonos áron a jobb terméket vagy az azonos minőségüből az olcsóbbat veszik, addig ez igy marad.
Ezek a folyamatok nem gonosz összeesküvés eredménye, hanem az emberi természet okán kialakuló dolgok.
Válljon mindenki tudatossá, csak azt vegye meg amire feltétlen szüksége van, és számolja bele az árba a morális felárat is. Nem hiszem, hogy sokan megtennék. A kinai munkások meg akkor hazamehetnek belső kínába éhenhalni. Az jobb lenne?

schdl (törölt) 2010.05.28. 12:40:15

420 ezer dolgozóból 10 öngyilkios statisztikailag rendben van :D

algi 2010.05.28. 12:41:28

@deflorator: Jézusom, Kína nem vetélytárs. Kína nagy játékos, mi max. paraziták lehetünk valamelyik nagy játékos testén. A kérdés az, hogy felszállunk-e a Kína nevű vonatra (legalább fél seggel) vagy nem. Jelenleg ez a leggyorsabb nagy teherbírású vonat, csak sajna embereket pakolnak a kazánba.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.28. 12:43:39

@moli: @deflorator: Az összegek természetesen túlzóak, csak arra próbáltam ezzel rámutatni, hogy a kínai rabszolgákat a nyugati fogyasztók termelik ki. Ha az ecceri ember lát a boltban X terméket 1000 pénzért német gyárból igényesen összerakva, és ott van mellette az azonos tudású Y termék 500 pénzért kínai gyárból odagányolva, akkor vajon melyiket választja?

bunkó · http://bunko.blog.hu 2010.05.28. 12:51:37

@prostatikus vogon jeltz: "Most konkrétan melyiket?"

Olvasd el az elsődleges hírforrásokat. Mindegyik kizárólag egyetlen márkát emleget a sokból és mind ugyanazt. Bizonyára véletlen :)

deflorator 2010.05.28. 12:55:10

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Azt amelyik nem kínai. De a forgalmazók már túl trükkösek, kínai alkatrészből máshol rakják össze, így hiába veszed meg drágábban, ugyanúgy tönkremegy 1 év alatt, mert ugyanazt a gyenge minőséget kapod.

@algi: Magyarországnak lehet hogy nem, de az EU-nak igen.

manwithbeard 2010.05.28. 12:56:08

@lobelt_ledfold:
Érdekes ám az a második cikk. Mert ha túllépünk azon, hogy Magyarország a második, akkor érdemes megnézni a többi toplistást:
Japán: japán mentilást, ottani követelményeket, morált nézve érthető
Finnország: hmm várjunk nem itt van az egyik legnagyobb jólét Eu-ban?
Svájc: hoppá, ez se egy szegénységéről és nyomorúságáról ismert ország
Ausztria: hasonló a helyzet, magyar ember az osztrákokra se úgy gondol, mint hogy szegény nyomorúságban élők, akiket halálra dolgoztatnak

És akkor nézzük az érem másik oldalát hol kicsit:
Görögország: nem itt volt valami államcsőd szerűség? Annyira nem lehetnek gazdagok az emberek, meg nem lehet fejlett a gazdagság
Mexikó: azt hiszem ide komment se kell

Összeségében amit ki akarok hozni az egészből, hogy könnyen lehet ám, hogy nincs egyenes arányosság a "jólét-kihasználtság-gazdagság" trió és az öngyilkosságok aránya között...

algi 2010.05.28. 13:02:35

@Bukowszky: "Neoliberalizmus"? Hol lehet ilyen szavakat tanulni? Ezek szerint szoktál a neoklasszikus közgazdaságtannal foglalkozni?

algi 2010.05.28. 13:04:02

@deflorator: Akkor meg pláne nem az a válasz, hogy nem érdekel, mi van Kínában, amikor jelenleg Kína jobban halad, mint USA, az EU-t meg körberöhögik.

Waldi! 2010.05.28. 13:08:28

"shenzeni üzemében 420 ezren dolgoznak"

Shenzenben van 420.000 alkalmazotja. Szep kis gyar lenne, ahova 420.000-en jarnak dolgozni :D

adamsky21 2010.05.28. 13:13:12

@farkamatvakarva: Nem értelek, mitől lenne szarabb minőségű a Kínában összeszerelt monitor?

A termelőüzemek évtizedek óta keletre vándorolnak, hozzánk spanyol, francia meg holland gyárakat pakoltak át pár évre (akkor ott nyilván minket utáltak érte), aztán továbbálltak pl. Románia felé, vagy az előrelátóbbak egyből Ázsiába. Vicces lesz, ha egyszer körbeér ez a hullám. :)

Szedrencs 2010.05.28. 13:13:17

@lobelt_ledfold: igen, de idehaza nem kínvallatnak, ha elhagysz egy iPhone prototípust, és a vallatás szünetében jobbnak látod a szabadesést

(lehet hogy már volt a kommentekben, de még nem olvastam őket végig.)

DArchAngel 2010.05.28. 13:14:51

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: A németet, mert a kínai vackokkal már befürödtem párszor.

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2010.05.28. 13:50:47

@DArchAngel: "S akkor miből lesz a szegény "felső tízezernek" új jachtja?"

Úristen, ezt a legalja demagógiát :O

DArchAngel 2010.05.28. 14:09:44

@Pitypalatty úrfi: Pontosan akkora demagógia, mint az "Amerika a szabadság földje", vagy az a sok szar, amit akkor kapsz az arcodba, amikor bekapcsolod a tévét. Miért, mit gondolsz, milyen ívben fosnak a hasznukon kívül minden másra? (A kivétel erősíti a szabályt.)

Pitypalatty úrfi · http://proletarokkozt.blog.hu 2010.05.28. 14:17:46

@DArchAngel: Természetesen nem mondom, hogy nincs alapja az állításaidnak, de nem kéne ennyire feketén-fehéren látni a világot. A kapitalizmus ösztönzően hat az emberekre, ezt kár lenne elvitatni. Igaz, a túlkapásai néha gyomorforgatóak, de ez az emberek butaságának is betudható. És nem marad következmények nélkül (lásd válság)

Ahogy ezt te is írtad:

"tényleg nem kellene annyi felesleges szart gyártani és megvenni csak azért, mert azt mondják: neked erre nagyon szükséged van. De mondják, a sok panel-ember meg beszopja ezt a maszlagot, és..."

Ezzel tökéletesen egyetértek, de hadd tekintsem az emberi ostobaság következményének. Mutass egy rendszert, ami jobban működik, mint egy (visszafogott) kapitalizmus.

"Amerika a szabadság földje"
Ebben nem látok kivetnivalót, habár sosem jártam még Amerikában. Minden hibája ellenére élhető helynek gondolom.

DArchAngel 2010.05.28. 14:37:06

@Pitypalatty úrfi: Amerika nyílván élhető. Sőt, sokan jól élnek ott, de a világ felé - főleg Hollywood által - mutatott idill az egyik legdemagógabb hazugság.
Nem látom feketén-fehéren a világot, de sarkítok, mert csendes érveléssel kevés ember figyelmét lehet felkelteni, meg rossz szokásom :)
Azért, mert eddig nem(?) alakult ki a kapitalizmusnál jobb rendszer, az nem azt jelenti, hogy nem lehetne még bőven fejlődni.
A jelenlegi formájában a kapitalizmus bizonyos területeken ráadásul elég kontraproduktív. Ha drága az olaj, akkor nagy a haszon rajta, talán ezért toporog szinte egy helyben az alternatív meghajtások kutatása. Az űrkutatás drága és nem is nagyon akar megtérülni, akkor függesszük fel, adjuk fel a nemzetközi űrállomást is, hiszen pár évtizeden belül se térül meg, az biztos.
Annál inkább dolgoztassunk ott, ahol a lehető legolcsóbb, és lehetőleg a környezetvédelmi normákra sem kell figyelni, így még kicsit olcsóbban is adjuk a terméket, miközben nekünk még nagyobb lesz a haszonkulcsunk. A jelenlegi kapitalizmus a legjobban ott megy, ahol az embereket már kellően "ostobává" tették. (Legtöbbünk hasonló képességekkel születik.) "A hülyéket könnyebb rávenni, hogy tapsoljanak" - mondogatja egy ismerősöm, is milyen igaza van.

Limrasson 2010.05.28. 15:29:34

Egyébként egy kis pszichológiai kutatatás, pár jól megfontolt döntés és eredeti ötlet, és nem is olyan drágán megoldódna ez a probléma. A kilátástalanság nagyon nagy gond például, mert akárhogy dolgozol ma ugyan azt fogod csinálni holnap és nem jutsz vele sehová, legalább valami jelképes fejlődést elérhetnének...

mpisti 2010.06.05. 12:42:03

Az eszükbe se jutott, hogy több fizetést adjanak, kevesebbet kelljen dolgozni, le lehessen ülni és beszélgetni lehessen? A vidám dolgozó jobb dolgozó. Gondolom a kaja is eszméletlenül szr vagy nincs. De hát mit is várnék, ez Kína, a világ szégyene.
süti beállítások módosítása