HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A kosaras videojátékok (majdnem) 40 éve

2013.11.14. 16:27 Stöki

A Bleacher Report nevű, kosárlabdával foglalkozó portálon találtam egy remek gyűjtést, akár most tessék oda kattintatni. Az oldal szerkesztői összeszedték szerintem az összes valaha készült játékot, amiben kosárlabdázni kell. Semmi fakszni, csak játék neve, évszám, platform és screenshot. De pont így jön ki jól, hogy pár évtized alatt hogyan jutottunk el innen:

ScreenShot2013-10-03at5.25.39PM_original.png

ide:

ScreenShot2013-10-28at7.04.39PM_original.png

A kronológiai sorrend nem feltétlenül korrelál az evolúció ívével, mert például 1994-ben a sok SNES-es és Mega Drive-os cucc között egyszer csak megjelenik egy rémes grafikájú One on One Backyard Basketball C64-re. Én amúgy nem vagyok nagy sportjátékrajongó, ezért a felsoroltakból csak eggyel játszottam (TV Sports Basketball, 1991, pc-s verzió), de azt jó volt viszontlátni, és egyébként is jó volt végigpörgetni a galériát. És hogy valami hozzáadott érték is legyen, elárulom, hogy a legelső, 1974-es kosaras játék, a Taito/Midway játéktermi Basketballja kakukktojás, mert igazából egy Pong-változat, csak a kapu helyére be rajzoltak két kosarat a fejlesztők.

27 komment

Címkék: retro sport kosárlabda

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr725633737

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2013.11.14. 16:53:56

Egyébként én se vagyok nagy sportjátékos (na jó, egy időben a FIFA-sorozatra rá voltam kattanva), de a Street Sports Basketball-lal mekkora meccseket lehetett játszani C64-en!

eatmoregold 2013.11.14. 17:03:12

Én összesen két kosaras játékkal játszottam.

NBA JAM
www.youtube.com/watch?v=YQRVtXT7xxU

Michael Jordan Chaos in the Windy City
www.youtube.com/watch?v=lBocyL0Lh3c

Arilian 2013.11.14. 17:07:12

Én meg az international basketball (1984, c64)-al :)

Dester 2013.11.14. 17:27:17

Én meg valamilyen utcai kosárlabdával játszottam PC-n a 90-es évek közepén, és nagyon szerettem. Lehet, hogy vak vagyok, de mintha nem láttam volna a felsorolásban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.11.14. 18:02:24

a vicc az, hogy csak az utolsó két évben lett ilyen fasza a grafika. előtte béna 3d, még előtte béna digizés, ezelőtt pedig király rajzolt bitmapek. a hőskort meg inkább hagyjuk.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2013.11.14. 19:04:22

Nekem az 1984-es, c64-es International Basketball volt az első kosaras játékom. Valamiért egy kicsit bugos volt és nem mindig lehetett normálisan látni a gyűrűt, de azért jól el lehetett vele szórakozni.

Aztán jött az a játék, ami örök kedvenc lett, az 1990-es Celtics vs. Lakers and the NBA Playoffs. Rengeteg meccset, több rájátszást játszottam vele végig. Imádtam... még jó kis kétszínű, Hercules monitoron és egy 286-as gép előtt.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.11.14. 20:41:43

@manson karcsi: A hőskor az a fantázia és a képzelőerő kora volt innen nézve. Fantázia és képzelőerő kellett egy-egy programhoz, hogy eldöntsd mi akar lenni:D

@RaveAir: Nekem pedig az ataris, persze nem 1978-ban :D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2013.11.14. 21:04:45

Így legyen ötösöm a lottón, hogy tudtam, hogy az 1985-ös World Series Basketball kimarad! Pedig ugyanaz az Ian Morrison és David J. Anderson fémjelzi, mint a Beach Head-et, meg a Raid Over Moscow-t.

www.sinclair.hu/szoftver/heti_jatek/hetijatek_adatlap.php?jatekid=11353

2013.11.14. 22:42:36

@RaveAir: Az én életemben abszolút meghatározó volt a Lakers vs. Celtics, hosszú évekig játszottam vele, jegyzeteket készítettem, számoltam ki mennyi pontot dobott, stb. Ennek a játéknak köszönhetően lettem szerelmes a kosárlabdába, és lettem végül ifi válogatott, hogy aztán egy térdsérülés örökre véget vessen az NBA-s álmaimnak.
Nekem ez a játék sokáig maga volt az élet, nem volt nap, hogy nem játszottam volna végig egy teljes meccset. Lakers és Abdul-Jabbar rajongó is ekkor lettem és ez a mai napig tart.
Örülök, hogy van más is a világon akinek tetszett ez a játék, még ha nem is volt ilyen fanatikus mint én :)

B-Bird 2013.11.15. 11:53:33

De ez így máris combo breaker... nincs NBA2k14 banner a cikk alatt... ;-(

Nekem is a Lakers vs. Celtics volt meg, király volt:
www.youtube.com/watch?v=f4wDk_tOwGI

Újságból a Michael Jordan in Flight tetszett, bár mai szemmel brrrr:
www.youtube.com/watch?v=AsZzs_boWRA

De ha sport, akkor sokkal többet forgott a HDD a következők miatt: Face/Off, World Class Leader Board, The Games: Summer Edition

www.youtube.com/watch?v=Ds9h2ZEi8fs

www.youtube.com/watch?v=wTP4Tt1tOWU

www.youtube.com/watch?v=89tenWs7xxE

B-Bird 2013.11.15. 11:59:01

@Soulswap: Na igen, Abdul-Jabbar a főképernyőn is alig volt észrevehető, meg a játékban is jól elbújt a szemüvegével. ;-)

Tuvalu 2013.11.15. 14:04:20

@Soulswap: @RaveAir: +1.
Igazából dos emulátoron még pár évvel ezelött is elövettem párszor.
Persze az igazi az volt, mikor haverral játszottunk egymás ellen.

Az megvolt, hogy 1 másodpercnél idöt kérve nem volt esély általában eádobni a labdát, de ha mégis sikerült, akkor minden játékos megfagyott a levegőben a sipszónál, és csak a labda ment (ilyenkor asszem mindig bement a 3pontos)?

deto (törölt) 2013.11.15. 14:10:48

Akkor mégsem gyártották (a könnyű profitot leszámítzva) teljesen feleslegesen ezeket a retkeket, mert végül 2013-ban itt van ez a 10 másodpercig értékelhető késporozat. Sport games ftw.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2013.11.15. 14:23:56

@Tuvalu: @Soulswap:
Talán mindegyik csapattal megnyertem a rájátszást, de volt hogy haverokkal közösen vittünk végig egyet. Általában negyedenként cseréltünk.

Emlékszem, egyszer olyan 20 pontos hátrányban vettem át a meccset, és annyira belejöttem, hogy a haverom mögöttem ordítva biztattak, hogy folytassam és nyerjem meg. A végén olyan 10+ pontos győzelem lett. Óriási volt.

A játékban a Jabbar-féle horgok, a kikényszerített belemenéses hibák, és Sonicsos, furcsafejű McMillan maradt emlékezetes (és az, hogy az oldalvonallal párhuzamosan lehetett vele a hárompontosokat dobálni.)

Talán megint elő kellene keresni. :)

Karvaly 2013.11.15. 14:59:03

A képnézegetéshez beraktam a "get ready for this"-t, sokkal hangulatosabb lett tőle :)
A legtöbbet a Basket Masterrel játszottam, fura volt felfedezni a többi között.
Apropó: meg tudja valaki mondani, hogy mire jelent a kosárban a 'jam' kifejezés?

Thoras 2013.11.15. 19:26:27

@Karvaly: Nem értek hozzá, de durván 15 másodperces keresés után ezt találtam: Making a basket by stuffing the ball down through the rim and into the net.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2013.11.16. 03:05:37

@Karvaly: a jam a "zsákolás" sok angol szinonímája (dunk, slam, stuff stb.) közül az egyik.

Érdekes, mennyi valódi sportjáték-mérföldkő van a bemutatott játékok között: a One On One pl. az első sportjáték volt, ahol valódi játékosokról mintázták a karaktereket, a TV Sports Basketball abszolút megelőzte a korát a televíziós prezentációval és a statisztikákkal, az MJ In Flight az egyik első 3D-s pályamodellt mutatta be, stb. De az összes közül a legeredetibb talán tényleg a Street Sports Basketball volt, a maga kivétel nélkül nagyon szerethető és mókás utcai amatőr karaktereivel.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2013.11.16. 03:13:50

@manson karcsi: azért ezek a statikus képek (sok közülük kifejezette tré minőségű) nem adják vissza a játékélményt. A hőskorban is voltak iszonyú jó dinamikájú játékok (pl. One On One) vagy mondjuk az NBA Street már 10 évvel ezelőtt tökéletes 3D animációt produkált.

21 ezer Ft 2013.11.16. 13:15:23

Hú, micsoda emlékhalmaz tört fel.

Első élmény nekem is a Celtics vs. Lakers. Aztán az NBA '95.

Volt még valamelyik PC-s One-on-one, ahol a zsákolós kombókat próbálgattam mindig, nagyon mókás volt, amíg nem tudtam egy-két dolgot már én is élőben megcsinálni.

Aztán természetesen az NBA Jam! Plusz sárga kazettásban is volt egy NBA Jam, amit most beazonosítottam, mint Ultimate Basketball, azzal is sok órát eltöltöttem :)

A későbbi EA tucatokból a '00 és még egy újabb, amit párszor játszottam, de ekkor már nagyon ritkán, ugyanis élőben tényleg jobb a mozgás :)

idiesel 2013.11.22. 14:42:00

@eatmoregold: NBA JAM!!! Imádtam! Volt anno PC-re is, viszont a ráncfelvarrt változat már csak XBOX-ra jelent meg. Jól tudom?

Karvaly 2013.11.25. 12:44:11

@Thoras: @Holnap Kapitány: Köszönöm, én több próbálkozás után sem találtam meg, hiába néztem a google mellett az urbandictionaryn is. Nem vagyok egy profi kereső, ezt tudtam régóta :)

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2013.11.26. 11:31:31

@idiesel: 2010-ben rebootolták a játékot ps3-ra, xbox360-ra és wii-re. Érdekes módon eredetileg ez a game a soha ki nem adott NBA Elite 11 csatolt része lett volna, amit a leállt NBA Live sorozat folytatásának képzeltek el. Az NBA Elite végül nem készült el, az NBA Jam viszont önállóan megjelent, és elég jól sikerült. Az EA aztán pont most tért vissza az NBA Live sorozathoz a meglehetősen ócska 14-gyel.

bunyoka 2013.12.05. 20:46:30

@Dester: Igen, nekem is feltűnt, hogy a Jammit kimaradt. Te jóóó ééég, mennyire nagy játék volt: trash talk-kal, lökdösődéssel, Slam Cam-mel, a végén a magas fekete sráccal, aki mindent blokkolt és a Cutthroat játékkal, amikor mindenki mindenki ellen nyomta...

Amúgy valakinek van tapasztalata az újabb NBA 2KXX játékokkal? A 2K11 (Jordan-es) megvan és én annál jobb kosaras játékkal nem játszottam, de kíváncsi vagyok érdemes-e beleölni pénzt az újabbakba?

bunyoka 2013.12.05. 21:03:52

@Sam. Joe: Ez a játék nagyon jó volt az adott korszakhoz képest, sokat toltam én is spectrum-on.

A C-64-es Omni Play Basketball is kimaradt (ami btw bazi nehéz volt) ezen kívül egy felülnézetes kosaras játékot is hiányolok, de a címére sajna nem emlékszem.

@Holnap Kapitány: Street Sports Basketball-hoz csak annyit fűznék: elpattan a labda a vérbe a padkáról... :D

alligata 2013.12.09. 20:14:18

@bunyoka: Nem a Drazen Petrovic Basketball volt a felülnézetes? Azt én is hiányolom a listáról.

JonC 2013.12.14. 17:58:47

én toltam a lista második legrégebbi tagjával, az 1978-as Atari-féle Basketball-lal is, ami laza öt évvel a születésem előtt jelent meg :)
süti beállítások módosítása