HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A tíz legjobb pc-s játék, amivel senki nem játszott

2011.08.01. 10:00 Stöki

Van ez a toplista-sorozatunk, amiben ugyan eddig csak egy cikk ment le, de éppen attól lesz sorozat, hogy itt a második (és remélhetőleg ezentúl legalább havi rendszerességgel tudunk írni tíz akármiről a játékiparban). A mostani cikknek már csak azért is lesz folytatása, mert azt találtuk ki, hogy olyan játékokról írunk, amik jó kritikákat kaptak, mégis buktak a kasszáknál. Amikor elkezdtünk ilyeneket keresni, annyit találtunk, hogy külön kellett vennünk a pc-s/multiplatform cuccokat és azokat a játékokat, amelyek csak konzolra jelentek meg. Az eladásoknál csak a megjelenés utáni évet néztük (tehát a Psychonauts későbbi sikerét nem vettük figyelembe), és csak tényleg olyan játékokat, amelyeknél nem nagyon lehet vita tárgya a színvonala (a Daikatana és az All Points Bulletin például ezért maradhatott ki). Most jöjjön a pc-s adag, a tízesen belül különösebb sorrend nélkül.

Psychonauts (2005)

Ha már a Psychonautsot említettem, kezdjük ezzel. 2005-ös platformjáték, amit a nagyszerű Tim Schafer alkotott (róla már volt szó a blogban például itt és itt), szerény véleményem szerint az egyik legeredetibb játék, ami valaha készült. Főhőse egy pszichés képességekkel megáldott kisfiú, aki egy nyári táborban szörnyű összeesküvés nyomába ered. Ezt úgy teszi, hogy képességét használva bekukkant a játék több szereplőjének fejébe, és a szereplők rémálmai és félelmei között rendet téve próbálja kibogozni a sztoriszálakat. A szépen megcsinált nyári tábor mellett így rengeteg zakkant pályára nyílt lehetőség, mindegyik a szereplők félelmeihez passzolt (a paranoiás tejesember gondolatvilágában például mindenki titkosügynök volt), szép grafikával, remek szinkronhangokkal, a Schaferre jellemző humorral és zseniális ötletekkel – és kevesebb mint százezer eladott példánnyal az első nyolc hónapban Amerikában.

A bukásért utólag főleg a gyér marketinget hibáztatták. A játéknak nagy szerepe volt abban, hogy bedöntse a Majesco stúdiót (a CEO a premier után nem sokkal felmondott), de később Steamen, a fejlesztő Double Fine webshopjában és más digitális csatornákon azért a játék összeszedett több mint félmilliós eladást. Ma is elérhető pár dollárért – akinek kimaradt, pótolja, nem fogja megbánni.

Anachronox (2001)

Életem leghosszabb cikke az Anachronox végigjátszása volt a Guruban, 70 ezer karaktert adtam le tíz oldalra (az arcidegzsábát hozva Sasára). Pedig csak tőmondatokban írtam le, mit lehet csinálni ebben a tragikus sorsú, a keleti és a nyugati stílusjegyeket elegyítő szerepjátékban, amit a játékvilág egyik legpechesebb embere, az ex-id-s Tom Hall készített. Az igen tartalmas játéknak talán túlságosan kutyulék világa volt, amiben a fantasy és sci-fi toposzok vegyültek a képregényekkel és a film noirral, az egyik játszható karakter egy egész bolygó volt, az egérkurzor pedig bekerülhetett a játékcsajrovatunkba. A szokatlan mixtúra ráadásul bugosan és kicsit csúnyán jelent meg, 2001-ben még a Quake II motorja dohogott alatta. És ahogy Tom Hall fogalmazott utólag a programot kiadó Eidosról: „Milliókat költöttek a játékra, de csak tízezreket a marketingre.” Az Anachronox tehát szinte észrevétlenül süllyedt el a játékpiacon, és nem hozta könnyebb helyzetbe John Romero fejlesztőcégét, az Ion Stormot. A premier után nem sokkal Hall és Romero útjai el is váltak, a játék rajongói pedig azóta filmmé vágták össze az átvezető animációkat. Több mint két órás, aki kíváncsi rá, ide klikkoljon.

Battlezone (1998)

A Battlezone heti retrójában már írtam, hogy 1998-ban megjelent egy hasonló című tisztelgés az Activisiontól, ami ügyesen ötvözte a real-time stratégiákat a harci szimulátorokkal. Ez a műfajházasság azonban násznép nélkül maradt: a harctérről irányított RTS túl hardcore-nak bizonyult, a játékosokat a hagyományos stratégiák jobban lázba hozták (pedig ha az ember kiismerte a játékot, olyan élményben lehetett része, amiben más programokkal nem nagyon). Rossz időpontban is jelent meg: nem sokkal karácsony után, alig egy hónappal a Starcraft előtt, és nem nagyon kapott hírverést. Megjelenése évében pár tízezer fogyott belőle Amerikában, Európában sem sokkal több (én büszkén őrzök egy gyári példányt).

Toonstruck (1996)

Várható volt, hogy pár kalandjáték is kerül a tízesbe, a kilencvenes évek közepén elég sok nagy bukás volt a műfajban. Például a Toonstruck, ami több mint tízmillió dollárból készült el, de amikor 1996 végén megjelent, kutya nem vette, mert a kalandjátékoknak éppen leáldozott, mindenki holmi Tomb Raiderrel meg Diablóval volt elfoglalva, nem is beszélve a Red Alertről és a Warcraft II-ről (micsoda év volt).

A bukta – pár tízezres eladás a karácsonyi szezonban – eléggé megrengette a Virgin pozícióját a játékpiacon, pedig a Toonstruck nem volt rossz program. Amolyan fordított Roger nyúl-sztorit nyújtott, amelyben egy rajzoló (Christopher Lloyd játszotta) a rajzfilmek világába kerül. Szép helyszínek és frenetikus poénok (köztük szójátékok dögivel) emelték ki a Toonstruckot a műfajból, de nagyjából két évet késett – 1996-ban már a legutolsó Larry is csak bukni tudott. A játéknak egyébként csak a fele jelent meg, ugyanis premier előtt nem sokkal kettévágták, azt remélve, hogy a második felét gyors folytatásként rá tudják majd dobni az elsőre (ami így is csak két cédére fért rá). Ez sajnos nem jött be, de az egyik fejlesztő, Keith Arem idén olyan nyilatkozatokat ejtett el, hogy minden vágya egy Toonstruck-remake (ami a második felet is tartalmazná), aztán egy Toonstruck 2-t is szívesen készítene. Legutóbb arra kérte az egykori rajongókat, hogy írják alá ezt a petíciót, de egyelőre nem tolonganak százezrével az emberek.

Beyond Good & Evil (2003)

A raymanes Michel Ancel szerelemprojektje, keleti stíluselemekből bátran merítő akció-kaland-ügyességi játék kellemes női főhőssel, 2003 egyik legjobb játéka mind pc-n, mind Xboxon. Mégis leszerepelt a pénztáraknál, egy volt Ubisoft-alkalmazott, Owen Hughes szerint azért, mert a cég egy időben adta ki más játékaival (Splinter Cell, PoP: The Sand of Time, XIII), és inkább azokat támogatta marketinggel. Én még hozzátenném a nietzschei komolyságot sugalló szerencsétlen címet is, nem igazán vevőcsalogató név a Túl Jón és Rosszon.

A játék azért lassacskán kialakított egy jó kis rajongótábort, később szépen vették budgetben, úgyhogy a Ubisoft végül nem tett le a brandről (amit Ancel eredetileg trilógiának tervezett). Idén kijött XBLA-ra a játék hd verziója (élmény volt újra végigtolni), 2008-ban pedig az Ubidaysen leadtak egy teasert a Beyond Good & Evil 2-ről. Azóta sajnos nem nagyon hallani a folytatásról.

Bioforge (1995)

Hangulatos sci-fi szerep/kalandjáték szép grafikával és jó szinkronnal – ez nagy szám volt 1995-ben, szűkebb környezetemben akkoriban mindenki nagyon rákattant a Bioforge-ra (ami egy komor interaktív filmre is emlékeztetett). Hogy miért voltak rosszak mégis az eladásai, fogalmam sincs – lehet, hogy a kicsit kezdetleges 3D riasztotta el a játékosokat. Mindenesetre annyira rosszul fogyott a program, hogy az Origin leállította a játékhoz készülő kiegészítő fejlesztését. Pedig a Bioforge több folytatást is érdemelt volna. Akinek tetszett a System Shock, az próbálja meg levadászni a neten, jó eséllyel ez is be fog jönni.

Planescape: Torment (1999)

Egy másik nagy rejtély. Hogy a túróba fogyhatott fél év alatt gyenge 73 ezer példány Amerikában minden idők egyik legjobb szerepjátékából? Pláne, hogy amikor 1999 végén megjelent, éppen dúlt az RPG-reneszánsz, a Baldur's Gate és a Fallout szépen visszaterelte a helyes útra a korábban Diablóra kattant játékosokat. Talán a Planescape franchise nem volt elég erős, a túlvilági környezet volt riasztó? A kiadó Interplay nem tolta eléggé a marketingszekeret? Gonosz manók minden boltban a legalsó sorba tették a játékot? Megfoghatatlan. Csekély vigasz volt a fejlesztő Black Isle-nek, hogy a játék sorra nyerte a legjobb szerepjátéknak járó díjakat.

Grim Fandango (1998)

Megint Tim Schafer elborult ötletei és megint egy kalandjáték a kilencvenes évek második feléből – ez csak hatalmas bukást jelenthet. A kedvezőtlen piaci klíma mellett a kalandjátékokban akkor még szokatlan 3D és a furcsa, mexikói folklórból merítő túlvilági környezet is hozzájárulhatott ahhoz, hogy öt(!) év alatt Amerikában csak 95 ezer példány fogyott a játékból (legalábbis az NPD becslése szerint), és világszerte is csak néhány százezer. A Grim Fandango sikertelensége hozzájárult ahhoz, hogy Schafer és néhány kollégája elhagyja a Lucasartsot és megalapítsa a Double Fine-t, illetve ahhoz, hogy a Lucasarts leállítsa egy készülő Sam & Max- és egy Full Throttle-játék fejlesztését. A programnak ma is erős rajongói bázisa van, de a Lucasarts azóta sem tért vissza a kalandjátékokhoz (legfeljebb egy-egy remake erejéig).

The Last Express (1997)

Alig valamivel több, százezer példány fogyott a The Last Expressből, ami szintén kalandjáték, a Prince of Persiát alkotó Jordan Mechnertől. A játék fejlesztése hatmillió dollárt emésztett fel (1997-ben az baromira soknak számított az iparban), elsősorban az art nouveau jegyében fogant, Mucha- és Toulouse-Lautrec-festményeket idéző látványa miatt. A szereplőket valós színészek játszották el, majd a felvételeket a grafikusok átrajzolták a játékba. A történet egy izgalmas krimit rejtett (nem véletlenül az Orient Expressz volt a helyszín), a játék pedig valós időben számolta az idő múlását. A különleges kísérletre nem volt vevő a közönség, aki amúgy sem tudott sokat a programról, mert a kiadó Brøderbund nem nagyon reklámozta. A bukás után Mechner akkori fejlesztőcége, a Smoking Car Productions csendben megszűnt, a Brøderbundot pedig bekebelezte egy oktatószoftverekre szakosodott cég. A The Last Express viszont ma is élvezetes játék, a GOG-on hat dollárért már hozzávágják az emberhez.

The Neverhood (1996)

Erről a csodáról már írtam egy egész heti retrót, szóval most csak röviden: 1996-os kalandjáték, aminek egyediségét gyurmavilága jelentette, és bizonyos Doug TenNapel teremtő képzeletét dicsérte. Amerikában összvissz 42 ezer példány ment el belőle, ennek ellenére Skullmonkeys címmel készült hozzá egy folytatás 1998-ban, ami csak PlayStationre jött ki (már nem kalandjáték volt, hanem sima platformjáték, de ennek ellenére sem fogyott jól). A kudarcok jól elvették TenNapel kedvét a játékoktól, a képregények felé fordult, ahol szép sikereket ért el. Mostanában állítólag egy Neverhood-filmet forgat.

És persze biztosan vannak még olyan játékok, amiknek helyük lehetne a listában (az Omikron, a Dreamfall és a Herzog Zwei például éppen hogy csak kimaradt a tízesünkből), ha eszetekbe jut egy, megírhatjátok a kommentekben. És javaslatok is jöhetnek, hogy tíz miről írjunk majd. No nem legközelebb, mert akkor a legjobb konzoljátékok jönnek, amikkel senki sem játszott.

183 komment

Címkék: toplista top10 elfelejtett sikerek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr503115709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bobby Newmark 2011.08.01. 15:31:13

@mennyi?husz!: Volt második rész, de nagyon sokat veszített a hangulatából. Az első rész hidegháborús háttere, meg az egységek határozott szovjet/amcsi stílusa nélkül eléggé semmilyen lett a dolog.

gizdacsavo 2011.08.01. 15:33:05

@Alikam: én imádtam a BG 1-2-t, de ennek ellenére a planescape szerintem is jobb volt sokkal. Viszont ezért a véleményemért annak idején rendszerint hülyének néztek. :)

Mad Mind 2011.08.01. 15:41:15

@gizdacsavo:
Igen ki lehetett dumálni a végső harcot, ha isteni vagy a közeli(25) intelligenciád és wisdomod volt.
A játékban csak a thug fightokat nem lehetett kidumálni.
Mondjuk az szerintem az igazi befejezés, amikor kidumálod magad, mert akkor mindenre rá jössz.

gizdacsavo 2011.08.01. 15:51:53

@Mad Mind: úgy rémlik, hogy legalább 3-4 különböző befejezést sikerült elérnem, arra már nem emlékszem, hogy hány kaszttal. Ha jól emlékszem a végső fight előtt volt egy lehetőség, hogy megtudd a nameless one nevét és emlékeit, amire adott valami gigantikus XP-t, így az utolsó harc is szórakoztatóbb volt, pár szinttel magasabban. :)

Ja meg még annyit, hogy a karakteredet utólag láthattad filmvásznon is, az Underworld félvámpír-félvérfarkas szereplőjeként. :D

Bobby Newmark 2011.08.01. 15:54:24

El ne spoilerezzétek a Torment végét, mert feltetoválok valamit a hátatokra! :D

Negrogo 2011.08.01. 15:54:33

@Bobby Newmark: most neztem igen, mit tobb ezt is vegig vittem csak nem jutot eszembe elso resz jobban megmaradt de ez is jo volt igy utolag visszagondolva.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 15:55:30

@pizzaboy: Abból is őrzök egy gyári eredetit. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 15:59:42

@Komáromi Teréz Atya: Egy játékon sem féltem annyira, mint a Dark Corners of Earthön, zseniális. De ez is bukott? Nekem úgy rémlik, a szaklapokban egy E3 után "show meglepetése" plecsniket vitt, aztán amikor kijött, tisztességesen vitték (legalábbis a boxos verziót).

hallari 2011.08.01. 16:01:51

@quiller: Prince of Persia, Elite, Mercenary... :)

hallari 2011.08.01. 16:06:54

@quiller: Pirates!, Civilization, Sim City (hátha olvassa a bloggazda is :)

xcomman 2011.08.01. 16:21:46

Battlezone hmmm, valahogy be kellene uzemelni :) Nagyon szerettem.

killercsiga 2011.08.01. 16:28:50

@Bobby Newmark:
nem is lenne olyan könnyű elspoilerezni

én az outro után elsőre kicsit meglepődtem, hogy vége, és az utolsó részeket többször újrajátszottam, meg a párbeszédekből készült könyv fontos részeit is újraolvastam, mire az utolsó darabkák is a helyükre kerültek

amúgy piszok jó játék, tényleg él a karakter, nem csak a hentelés a lényeg, sőt az nem is fontos.
elméletileg talán 2 vagy 3 kötelező harc van, persze néha nem árt elrendezni a monsztereket

ja, és aki játszaná/újrajátszaná az dobjon fel widescreen patch-et még az elején, mert nem kompatibilis a mentésekkel

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2011.08.01. 16:33:21

Az Eschalon egyik részét se látom pedig az első kettő jó értékelét kapot (gondolom a grafika miatt húzták le mindenhol) és szinte biztos hogy az év végén megjelenő 3. rész se fog 85 pont alatt teljesíteni.

És hogy mennyire ismeretlen? Tegye fel a kezét aki már játszott vele.

PathosVerdesIII · http://www.rongo.hu 2011.08.01. 16:33:25

Neverhoodot végigjátszottam annó, jó volt.

Delebriel 2011.08.01. 16:39:44

Ezekből csak a Battlezone és a Neverhood volt meg. De - ahogy a cikkben is le van írva - szegény Battlezone nagyon rosszul időzített, főleg mert a Starcraft a kedvenc játékom. Pedig a Battlezone-nak is meg volt a maga varázsa...

Bobby Newmark 2011.08.01. 16:44:24

@Delebriel: Szerintem a BattleZone kenterbe veri a Starcraftot minden létező szempont alapján... Ja, nem, bocs, a SC átvezető animációi szebbek, azt aláírom.

PPéter 2011.08.01. 16:48:18

Jut eszembe, a Grim Fandango volt az első, kicsit össztettebb CD-s másolásvédelemmel megáldott játékprogram. :)

Bobby Newmark 2011.08.01. 16:53:05

@PPéter: Plusz pont abban az időszakban létezett, amikor a CDrip-ek fénykorukat élték, és egy kalandjátékot beszéd és átvezetők nélkül igencsak hülyeség volt játszani, máshogy meg nem jutottunk hozzá. Nálam spec ezért marad ki.

Zsola777 2011.08.01. 16:55:52

A Psychonauts és a Battlezone (meg a 2) volt meg. Pótolnom kell.

Borsesz · http://borsesz.blog.hu/ 2011.08.01. 16:57:49

Én még megemlítettem volna a Legacy of Kain sorozatot. Sokan lemaradtam róla, pedig szerintem egy nagyon eredeti franchise...

PPéter 2011.08.01. 16:59:30

@Bobby Newmark:
Én meg szakmai kihívásnak tekintettem olyan másolatot létrehozni belőle, amit nem kellett megtörni, hanem az írott lemezt is eredetinek hitte :D Nem mintha annyira kellett volna, pont a forgalmazónál dolgoztam akkoriban :D, de nagyon érdekelt, hogy miképp működik a védelem rajta. A gyári eredeti még mindig itt figyel valamelyik szekrény tetején :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 16:59:56

@Borsesz: Az elég sikeres brand volt pedig, több folytatás is készült hozzá.

Komáromi Teréz Atya 2011.08.01. 17:03:32

@Stöki:
A stúdió bezárt, a folytatást meg elkaszálták. Innen gondoltam.

yeahbaby 2011.08.01. 17:17:00

Lehetne majd egy post a Simcopter-ről. Nem volt egy felkapott játék, pedig valamilyen szinten a GTA sorozat egyfajta korai megvalósításának is tekinthető a 3D világ amit elénk tárt.

Tressy 2011.08.01. 17:21:23

Planescape: Tormentet (és a többi ilyen engines játékot) lehet tolni androidos telefonon van hozzá keret program, Galaxy S en tökéletesen fut

Marketen: gemrb a progi neve, a 4 db cd-t (2cd-sel nem megy) pedig fel kell másolni telefonra

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 17:33:28

@Komáromi Teréz Atya: Akkor könnyen lehet, hogy igazad van.

@Sam. Joe: @PPéter: Nekem a Sim Copterről a legélénkebb emlékem, hogy Hancuval egymásnak dobáljuk a PC Ultra szerkesztőségében, mint egy bombát, ami bármikor felrobbanhat, mert annyira nem akarta senki sem tesztelni. :)

PPéter 2011.08.01. 17:46:23

@Stöki: Amikor megjött a SimCopter a szép(?) emlékű Ecobit raktárába, én se nagyon tudtam, hogy mit várjak tőle, de aztán kipróbáltam és legalább egy évig le se vettem a gépről, mindig játszogattam vele.

Dr. No 2011.08.01. 17:54:01

A legjobb játék, amivel senki sem játszott: Undying.
Csak annyit mondok, hogy a sztori írója Clive Barker. Mégsem ismeri senki :-(

Borsesz · http://borsesz.blog.hu/ 2011.08.01. 18:01:37

@Stöki: De azt hallottam, mégse volt akkor sikere. Lehet itt a marketing volt a gond,, de elég kevesen ismerik. Viszont állítólag egy cég megvette a jogokat és már készítik a folytatást.

taleskenis 2011.08.01. 18:36:01

Stöki és a többiek: Most jól figyeljetek, mert a szemetekre fogok hányni! FreeSpace2! Ejnye, na! Hogy maradhatott ki? Ezek szerint a FS2 tényleg minden idők legjobb ismeretlen játéka.

en.wikipedia.org/wiki/FreeSpace_2

"It was completed ahead of schedule in less than a year, and released to great critical acclaim."

"FreeSpace 2 has gone on to receive numerous "Game of the Year" awards for 1999."

"Despite all the glowing reviews, FreeSpace 2 sold poorly. The April 2000 issue of PC Gamer stated only 26,983 copies had been sold in the first six months of its release."

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 18:40:20

@taleskenis: Óbasszus, milyen igazad van! De hát erre valók a kommentek. :)

taleskenis 2011.08.01. 18:44:31

@Stöki: No Problem. :) Nálam ez a game bizonyította be, hogy a játék sikere nem a fejlesztőkön múlik.

WinG 2011.08.01. 19:21:59

Conquest of the New World.

Hatalmas játék volt, ha jól emlékszem, valamelyik '96-os PC GURU-ban volt róla cikk, és 95% körül kapott. Nagyon eltalált kis játék, de a Civ-sorozattal ellentétben ezzel senki sem játszott. GOG-on fent van, de asszem az abandonware-es verzió is jól máködik.

FlybyWire 2011.08.01. 19:26:34

Hostile Waters hiányzik.

Bor Gergely · https://www.facebook.com/magyar.startup.kozosseg 2011.08.01. 19:27:38

Whiplash! Talán a valaha volt legjobb játékélményt nyújtja az autós arcade kategóriában.

themikka87 2011.08.01. 20:24:09

Ha már ki lehet egészíteni, nekem a Little Big Adventure 2 az az abszolút kedvenc, amit eddig akárkinek mondtam, soha nem ismerte senki. Pedig szerintem korát megelőző volt a nagy, nyitott és egyébként teljesen egyedi világával, történetével. Első dobozos játékom, első végigvitt játékom, örökbecsű.

A fentiek közül egyébként a Neverhoodot éltem csak meg a maga korában teljes egészében, a többit csak demóban láttam, vagy később vágtam neki, mint a Psychonautsnak, vagy a Tormentnek. Bioforge-ot látva meg csak bámultam anno 95-ben egy demó CD-hez mellékelt képet látva, nekem akkor állati jónak nézett ki. (Hasonlóan mint a szintén azon a CD-n megbúvó Dark Forces demó képe.)

Mindenesetre szép lista a fenti.

Amúgy a SimCopterhez nekem is kellemes emlékek kötődnek:) Simcity2000ből és simcopterből is szintén csak demót próbáltam, de így is át lehetett rakni a sc2000 városomat scopterbe 3D-ben röpködni. Akkoriban, mikor pont 3D-s gta-ról ábrándoztam, az a játék egy megvalósult álom volt :)

Egyébként javasolnék egy "10 legnehezebb játék" listát, az bizonyára sok "szép" emléket idézne :)

WinG 2011.08.01. 20:27:47

@themikka87: az LBA2 azért a maga idejében elég népszerű és ismert volt... persze a mai Modern Warfare-ek korában már senki sem emlékszik rá :)

Amúgy még egy javaslat:

Ecstetica 1-2 :)

themikka87 2011.08.01. 20:49:20

@WinG: Ó, nem tudtam, hogy népszerű volt, mondom, akkoriban se hallott róla egyik ismerősöm sem, szóval gondoltam ez biztos egyéni hepp. Nade akkor inkább örülök, hogy legalább akkor megbecsült volt :)

Ecstatica 2 meg mindig is az a játék volt, amit ki akartam próbálni, de sosem került rá sor. Lehet teszek vele egy próbát.

Tomma 2011.08.01. 21:41:29

Tudnék címeket sorolni, de jó volt ezeket is látni.
Pl.: Slave Zero, Shogo: M.A.D., Amulets and Armor, Blade and Sword, Wheel of Time

glezmen 2011.08.01. 22:10:59

otletkent:

10 jatek, amiknek a folytatasa jobb lett mint az elso resz

altalaban forditva szokott tortenni :D

CzB · http://faszkivan.blog.hu/ 2011.08.01. 23:12:14

Az Alice, a Bad Day L.A., Clive Barker's Undying és még sorolhatnánk...

Bobby Newmark 2011.08.01. 23:12:44

@themikka87: Mi bajod az első részekkel? LBA_2_ Ecstatica_2_... mind a két játék első része is kiemelkedően jó.

Bobby Newmark 2011.08.01. 23:18:11

@glezmen: Újabban szokás ez csak, én most hirtelen vagy tucatnyit tudnék sorolni, ami ilyen.

Serathis 2011.08.01. 23:24:17

@Katamori: A Strife az gyakorlatilag a Deus Ex volt Doom motorral. Kb minden megvolt benne ami lehetett: kezdetleges lopakodás, párbeszédek, vásárlás, karakter fejlődés, és story központúság, akkoriban, amikor kb az összes FPS abból állt hogy keresd meg az EXIT feliratot. Nem is beszélve a többféle befejezésről.

És néhány átvezetőtől kirázott a hideg. Rendesen jobbak voltak a kézzel rajzolt képek mint ami akkorban ment átvezetőként (lásd: Blood 2).

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.01. 23:24:44

@CzB: Undying tényleg pont, Alice tudtommal nem fogyott olyan rosszul.
A Bad Day LA viszont... khm, erősem megosztó játék. :)

bit.0x8000 2011.08.01. 23:34:25

Erről a cikkről két cím jutott az eszembe: az egyik a Netstorm, a másik (bár ez nem pc-s) az Ehrgeiz...

themikka87 2011.08.01. 23:43:30

@Bobby Newmark: Egyszerű: mindkettőből azt ismerem inkább. Ecstatica 2-nek képekről tetszett a grafikája, 1-ből meg nem is tudom láttam-e képet, szóval ez ennyi, LBA-ból meg a 2-t ismertem meg először, az 1-et meg azóta se játszottam végig nem tudom igazából, milyen okból. Egyébként Tomb Raiderből, Heroes of MM-ből, Settlersből és Quake-ből is a 2-t láttam először, így azok lettek kedvencek :) Nekem ez valahogy így jött ki :)

Bobby Newmark 2011.08.02. 00:08:13

@Felsmukk: Ah, tényleg, az is, meg az első része is.

Pádár Ádám · http://5panels.kepregeny.net 2011.08.02. 01:11:44

"Mostanában állítólag egy Neverhood-filmet forgat."
Mondjuk inkább azt hogy szívesen forgatná.

Pádár Ádám · http://5panels.kepregeny.net 2011.08.02. 01:19:38

@Pádi: Na pontosítom egy kicsit, szóval film nem valószínű hogy lesz, forgatókönyv meg karaktertervek van de pénz a cég mögött akivel csinálták volna az nincs. Ugyanott készült volna a Samurai Jack egészestés is.
Viszont érdemes lecsekkolni a zenéjét szerző Terry Scott Taylor facebook oldalát: www.facebook.com/photo.php?fbid=10150239300701666&set=a.463163636665.253901.21714916665&type=1&ref=nf

anarchoid · http://www.stormriders.hu 2011.08.02. 05:23:34

neverhoodot nem mostanaban portoljak at android es ipadra ?

Mad Mind 2011.08.02. 08:04:34

@gizdacsavo:
Ja valami 2,5 millió xp-t. A Nameless One nevét csak akkor tudhattad meg, ha a játékban, amikor NPCk nevet kérdeztek, azt adtad meg névként.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 09:19:35

@taleskenis: Én csak az első részével játszottam, valamelyik újság mellékletéven volt, a cimibm adta oda. Jó volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 09:23:45

@WinG: Beszarás. Errő is évekig álmodztam és ezt is úgy szereztem meg, mint a Freespace-t. Viszont a CD tökrement, így soha nem tudtam túl messzire jutni vele. A gazdasági része elég sajátos volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 09:25:39

@WinG: Igazság szerint újra tolnám, ha meglenne.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 09:26:49

@themikka87: A maga korában az LBA gyönyörű SVGA játék volt, de akkor 0 angoltudással nem értettem a gammát.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.08.02. 09:30:01

A Grim Fandango szerény véleményem szerint konkrétan minden idők legjobb játéka.
Egyszerűen minden 10/10 benne. A sztori, a hangulat, a játékmenet, a szinkronhangok, a humor, a grafika, minden.

IndaMuncher 2011.08.02. 09:56:13

Anachronox, életem első, és majdnem utolsó RPG-je is, mással nem nagyon próbálkoztam. Nagyon tetszett, de néhol a sok járkálás és az utazások hiánya idegesítő volt. Nekem katartikus élményt adott. :)
Ráadásul 3x végig lehetett játszani, mert volt egy pont ahol két karaktert kötelező volt magaddal vinni és a harmadiknak választhattad Pal18-at Stiletto-t vagy Dr Bowmant. Mindegyikkel egy teljesen más sztorirészt játszhattál végig azon a szakaszon. :)

Amúgy aktuális "senki sem játssza" játékokból a BLUR-t említeném meg. Nem értem miért nem lett népszerűbb. Tegnap kenték el a számat multiban megint. Amióta kevesebben versenyeznek online, szinte csak a keménymag van fenn.

Serathis 2011.08.02. 11:06:24

Amúgy Sacrifice. RTS RPG kombó. Nem szakított nagyot.

themikka87 2011.08.02. 11:53:44

@molnibalage: Ezért játszottam én németül :) Egyébként durva, hogy a 2-nek a lemezén nem csak a szövegek de a szinkronok 100%-a is mindenhol 5 nyelvre le van fordítva. (Ezért néztem én ferde szemmel a baldurs gate-re, bár az nyilván lényegesen nagyobb mennyiségű szöveggel bír:)

themikka87 2011.08.02. 12:09:21

Egyébként hogy csak ne csak fél-offoljak, még egy cím, ami nekem megmaradt, hogy nagyon dicsérték mindenütt, és tényleg nagyon király is volt, aztán nem nagyon lett belőle kasszasiker: Giants Citizen Kabuto.

Dester 2011.08.02. 13:15:34

Terep2. :) Végülis nem játék volt, csak techdemó, ebből lett később az 1nsane, de a Terep2 rengeteg kellemes percet okozott multiplayerben is. :)

A Duke Nukem Forevert ér már felhozni példaként? :)))

Ja, eszembe jutott még1. F117, ami a tökéletesített verziója volt az F19-nek, már VGA grafikával. Istenem, életemben csak akkor (és azóta se) játszottam repülős játékkal, de ezekkel irgalmatlanul sokat.

Dester 2011.08.02. 13:17:12

@F.house: én nagyon szeretem az autós játékokat, de a Blur (és a Split/Second) nagyon nem jött be, ellentétben a Burnout Paradise-szal. Igazából nem tudom megmondani, miért.

Dester 2011.08.02. 13:24:00

Bocs a floodért, még két cím jutott eszembe így az autós vonalról! Az MBTR és a SCAR rövidítések mondanak valakinek valamit?

Bobby Newmark 2011.08.02. 13:44:43

Autósokról jut eszembe a listába 100% illő, magyar fejlesztésű Screamer 4x4.

Máig az egyik (ha nem A) legrealisztikusabb offroad autóversenynek tartják sokan, mégsem kellett anno senkinek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 15:37:24

@themikka87: Nem semmi. Auidó szitnen többnyelvű gammáról egy kiadásban nem sokról tudok. Konkrétan ezt az egyet. Minden gamma saját lokalizált változattal bír.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 15:37:56

Igazság szerint ma jövök rá, hogy annyi régi játékkal játszanék, hogy mi szükség az újakra? Még a régiekre sem jut idő soha...

Dester 2011.08.02. 15:41:13

@Bobby Newmark: nekem speciel nem tetszett, de a környékemen sokan játszottak vele. Ellenben a Cabela's 4x4 Off Road Adventure 3-mal, ami szintén nagyon realisztikus volt, kapcsolható felezővel és egyebekkel, realisztikus sérülésmodellel (simán oda lehetett csapni a váltót, motort akár alulról is), és a többi. Nagyon jók voltak a küldetések is, az autóra nagyon vigyázni kellett, hogy ne legyen túl drága a javítás. A grafikája is nagyon szép volt a maga idejében, de szerintem még most sem csúnya. Sok pálya is volt hozzá, köztük iszonyat nehezek is. Rengeteget játszottam vele, és ezt sem ismeri senki. Aki teheti, próbálja ki, de a gyors arcade autóversenyek kedvelői ne tolongjanak.

Dester 2011.08.02. 15:42:20

@molnibalage: ismerős, megvan például az Oblivion és a Fallout3 GOTY is, de a kiegészítőket még fel sem tettem. Igaz, az Obliviont már majdnem végig tudtam játszani az elmúlt 5 évben. :)

Bobby Newmark 2011.08.02. 15:45:32

@molnibalage: Bard's Tale New Adventures-nek is volt angol és német szinkronja. Biztos több ilyen játék is volt, de ez megmaradt, mert az egyik első cucc volt, amit nem tudtam kiírni, mert 7 gigás DVD kellett volna hozzá, pont a szinkron miatt.

moli 2011.08.02. 16:53:37

@Dester: enis szeretem a terepjaro-szimulatorokat, jo, hogy nem surget se az ido, se ellenfelek.
flame on: a blur-t azert jatszak kevesen, mert ott a mariokart.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.08.02. 19:34:07

@Stöki: "Nekem a Sim Copterről a legélénkebb emlékem, hogy Hancuval egymásnak dobáljuk a PC Ultra szerkesztőségében, mint egy bombát, ami bármikor felrobbanhat, mert annyira nem akarta senki sem tesztelni. :)"

Hmmmm...

"Méghogy sós? Barbárok! <csett> Hozzátok be a virslihéjlekvárt!"
8-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.08.02. 19:51:48

@Dester: Megnéztem anno, de olyan szinten volt repetatív, hogy nem fogott meg. Inkább az UAZ 4x4 Racing-el idétlenkedtem, pedig az sem a változatosság csimborasszója.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.08.02. 21:02:32

@Dester: Nekem a teljes BG sorozat, NWN 2 két kiegje vár sorára. Emelett állandóan ajánlagtja mindenki a Falloutot.

antipalandin 2011.08.02. 22:14:02

Na most már legalább tudom, hogy mikről maradtam le, és hogy miket kell majd bepótolnom. A Neverhoodról sok jót hallottam, már várom, hogy a gog.com-on megjelenjen, egy pár dollárt biztosan megér. Ugyanez vár majd a Grim Fandango-ra. A Beyond Good & Evil valahogy nekem nem jött be. Nem is tudom miért. Talán majd egyszer kap egy második esélyt. A Planescape Tormentet egy pár éve végignyomtam, élveztem szinte minden pillanatát. Még most is itt visszhangzik a fejemben: "What can change behaviour of a man?". Ám ezt még nem is hallottam róla, hogy csak ilyen kevés példányszámban fogyott. Kár érte, látszik, hogy az igazán értékes játékokhoz senki nem nyúl. A Psychonautsot is elkezdtem valamikor, de a VGA kártya besülése után abbahagytam, majd valamikor nekikezdek újra. Az Anachronox-ot pedig elég nehéz beszerezni, így az "letöltve" van meg. A sorozatos kilépegetések miatt hagytam fel a játékkal. Talán az is egyszer megjelenik majd a gog-on, és akkor nekiállok ennek is.

Skulo2 2011.08.03. 04:06:29

Psychonauts rendben, jó játék, jók a pályák, gondolkodni is kell azért benne, de mégis megmarad lövöldözős, ugrálósnak és a vége piszok nehéz.

Grim Fandango. Szerintem simán benne van a világ 100 legjobb játékában -eddig- evör. Sőt, egészen előkelő helyen -nálam simán Top10-. Évente egyszer muszáj végigjátszani. Vannak benne egy-két napig elakadós puzzlék is simán. Érdemes megvenni, főleg, mivel hogy manapság PC-re kb. 5-600 forintos ára van, dobozban, igaziban. Igaz Xp-n és fölötte kissé trükkös elindítani, mintha a videók hiányolnák a Vesa drivert, de megoldható és simán megéri.

Na, de a Planescape? Az tényleg egy Torment, de inkább torturement. Egy kínzás. Lassú és nem csak azt értem ez alatt, hogy az akkori vas megszakadt alatta, de annyira pörgős a története, mint egy féltégla. Még csak nem is egy jóvágású Hekkenszless, hanem igazi Errand Boy szimulátor. Ez is kéne, hogy a neve legyen: Planescape: The Errand Boy. Planescape? Na, neeem, akkor már inkább Underdark és a Drow-k a Menzoberranzan-ból.
Még a Secret of The Silver Blades-nek is jobb a sztorija. :P

anarch 2011.08.03. 12:27:38

Grim Fandango bukásában benne van, hogy túl nagyot akartak "újítani". Áttértek a kamera-centrikus irányításra a point-n-click rendszerről, ami az addigi kalandjátékaikat jellemezte. Plusz áttértek a 3D-s grafikára az addigi rajzoltról, amikor akkoriban azért elég kockafejeket eredményezett. Ha összevetsz egy monkey 3 és egy grim fandango / monkey 4 screenshot-ot akkor látványos a minőségbeli különbség és nem feltétlenül az újabb felé.

IndaMuncher 2011.08.03. 12:32:41

@moli: A mai napig nem értem miben jobb az, én nem bírnám azt a cukormázas képi világot. Nem érdekel az sem, hogy a Blurt erről koppintották. :( Én mindig így járok, a legnagyobb kedvenceim buknak a legnagyobbat.

Tomma 2011.08.04. 21:24:03

Jut eszembe: Darklight Conflict, Terra Nova, az utóbbiban az az érdekes, hogy kb ilyen doom szintű grafika, mégis az utolsó fáig lerombolhattad az erdőt, a vízben tükröződött az ég, és voltak gép által irányított csapattársak akik egész okosan viselkedtek :)

BZ the original since 1974 · http://bzmusic.hu 2011.08.05. 11:06:47

Úgy tudom, hogy az egyik all-time-kedvencem, az Appeal/Infogrames-féle OUTCAST is gyengén teljesített a végelszámolásnál, abba is hagyták a második rész fejlesztését, hogy nyöffedjenek meg. Pontosabban, egy időben akciódúsabb, kevésbé kalandjátékszerű folytatás felé akartak kanyarodni, aztán lőtték le az egész projektet. Zort!

Hob Gadling 2011.08.05. 23:34:03

Szerintem lehetne 10 legjobb Star Wars játék, mégpedig azért, mert egy csomó stílusban hatalmasat tudtak újítani (vagy akár műfajt teremtettek), és a mai napig megállják a helyüket pl. Rebellion (ismeri rajtam kívül valaki? én évente végigtolom :), X-Wing és társai, Republic Commando, KOTOR, csak h néhányat említsek.

Amit én ebből a mostani listából hiányoltam az pl. a Shadow Watch, ami egy nagyon kellemesen leegyszerűsített, perspektívikus, kommandózós taktikai játék volt, csak sajnos akkor jött ki, amikor már minden 3D-ben futott...

bioLarzen 2011.08.07. 12:39:33

Bcso, nem olvastam végig a kommenteket, úgyhogy lehet, hogy csak visszhang leszek, de sztem a Neverhood és a Grim Fandango a maguk idején elég népszerű játékok voltak, a "senki sem játszott" kitétel sztem náluk nem igazán állja meg a helyét.

Viszont beajánlottam volna a Sanitarium nevű csodát, egyszerűen zseniális mászkálós-puzzle-megoldós-történetfeltárós játék volt és nem sokan ismerték anno - legalábbis itthon :)

bio

[corristo] 2011.08.07. 17:48:10

severance: blade of darkness
fantasztikus hangulatú, kidolgozottságú és grafójú kaszabolós cucc volt, elég nehéz is, meg instabil is. az is akkorát bukott, hogy ihaj. pedig tényleg agyon adta. azon kevés játék közé tartozik, amit még ma is előveszek, és nem csökken az újrajátszási értéke.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.07. 18:28:39

@[sy]: Tényleg, az mekkora játék volt! Bitang jó fény-árnyék rendszer, jó kis komor fantasy világ...

WArPeR 2011.08.07. 21:47:59

Életem legjobb kalandjátéka volt a Grim Fandango. Sosem felejtem el a magyar tetoválómestert és stand-up open-mic esteket, ahol szavalni lehetett a verseket :) Sosem értetem, miért nem lett belőle folytatás... Most már tudom.

peterszky 2011.08.07. 23:10:34

3/10

Psychonauts óriási kedvenc, itthon a megjelenésekor talán nem is lehetett kapni, később is 10e Ft volt (1 DVD-s, sima tokos, csúnya lilás kiadás) és nem is ment lejjebb az ára, így előbb biztonsági másolattal nyomtam végig, majd a honlapjukról sikerült megrendelni, talán 2000 Ft volt, remek mini kartondoboz, szép zöld, igaz, hogy 4-5 CD-n, de ez mindegy is. Mai napig nem térek magamhoz tőle, olyan fantasztikusan elborult játék! Kedvencem a tejes ember :)))

Grim Fandango és Neverhood meg a hozzám hasonló kalandb*ziknak kötelező darab :)

dm996 (törölt) 2011.08.11. 00:35:38

@anarch: a Grim Fandangohoz hozzátartoznak a kockafejek. Az a játék úgy tökéletes, ahogy van, és jól mondta a kettővel előttem szóló is, halva született ötlet lenne folytatni, csak elrontanák.

A szó szoros értelmében igazi műremek, illetve olyan játékipari termék, aminek a szintjét manapság nagyságrendileg sem tudják megközelíteni.

A többi cím is jó, nekem a PS: Torment itt pihen eredetiben évek óta, sosem szántam még rá magam, hogy végigtoljam, pedig a komplett BG Saga + Icewind Dalek + NWN első része megvolt. Talán itt az ideje... :)

Jó a cikk!

Sheepy433 2011.08.12. 15:01:20

ezek kozul 6ot kitoltam. amugy a neverhood filmet mar regota csinaljak, szerintem nem lesz belole semmi.

legjobb konzoljatekok, amivel nem jatszottak? hm. ILLBLEED!

Szálka 2012.04.03. 16:14:50

Beyond Good and Evil nagyon jó volt, meg is vettem nemrég Live Arcade-n, hogy támogassam az eladásokat, hátha lesz valami folytatás. Bayonetta nekem még ilyen leg-leg játék, amivel senki sem játszott, bár nem volt PC-n. Talán nincs olyan szinten, mint az itt említett klasszikusok, de az őrültsége, a képi világa és az elképesztő harcrendszer nagyobb eladást érdemelt volna (a kritikai pontszámok megvoltak.) Nem beszélve arról, hogy a női főszereplő ellenére hatalmas tökei voltak a játéknak: egy gyakorlatilag meztelen stripper/boszorkánnyal darálod az Úr angyalait és a végén megölöd Istent... szóval igen, lehet meg is van a gyér eladások oka :D

bej Kutyej · http://uzsidoboz.freeblog.hu 2012.06.08. 22:12:29

Neverhood és Toonstruck, mindkettő nagy kedvencem a mai napig. Anno bárkinek is említettem ezeket, senki sem tudta, miről van szó. Talán a Neverhood kicsit ismertebb volt, de a Toonstruck tényleg nem rémlett senkinek. Ráadásul nekem a német verzió van meg, így számomra az az "igazi". Kár, hogy nem készült el a folytatás...
A Grim Fandangónak meg csak a demójával játszottam, viszont az tetszett. Majd egyszer talán végig is.

2013.01.08. 02:50:30

@Felsmukk: Na így másfél év távlatából elmondhatom, hogy teljesen igazad volt :D akkoriban még nem ismertem a Deus Ex-et, de azóta kipróbáltam és a szerelmese vagyok =) valóban nagyon sok az átfedés.

Serathis 2013.01.09. 16:03:32

@Katamori: És a Strife true abandonware. A kiadó és a fejlesztő is kaputt.

Time for a HD remake.

Serathis 2013.01.09. 16:36:13

@Stöki: Most hogy így belegondolok, 2 évvel a kommented után. Severanceben láttam először dinamikus árnyakat.

2013.01.09. 22:51:11

@Felsmukk: Strife-ra és DX1-re egyaránt ráférne, de egyikre se látok olyan b@szottsok esélyt: Strife túl ismeretlen, DX szériában meg a Human Revolution köré vertek nagyobb csinnadrattát. Film is abból lesz...

MrMultiFrodo 2013.03.09. 11:46:09

Szerintem erre a listára simán felfért volna az XIII c. játék.A sztori,a grafika,a hangulat,minden ötös.És ha jól tudom,az sem fogyott valami nagyon.
süti beállítások módosítása