HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A játékosok kontrollálják az álmaikat

2010.05.27. 08:42 Stöki

Kivételesen nem hülyeség vagy retromerengés következik, hanem egy komoly tudományos kutatás, ami azért kellően wtf ahhoz, hogy helye legyen itt a blogban. Hősünk Jayne Gackenbach, aki még valamikor a kilencvenes években vett egy Nintendo konzolt a fiának. A gyerek hazafelé menet örömében többször megpuszilta a konzol dobozát, ami eléggé abnormális viselkedésnek tűnt ahhoz, hogy Gackenbach a következő években a videojátékosok viselkedését is kutassa. A nő ugyanis a kanadai Grant MacEwan Egyetem pszichológusa, kutatásairól most számolt be a LiveScience.

Gackenbach szakterülete egyébként a tudatos álmodás – azok az álmok, amikor az ember tudja, hogy álmodik, és kívülről látja saját magát (mint bármelyik third-person nézetes játékban). A pszichológusnak pár éve feltűntek bizonyos hasonlóságok a tudatos álmodásra képes emberek és a hardcore videojátékosok között. Mindkét embercsoport képviselőire jellemző például, hogy hogy jó a térérzékük, könnyen megküzdenek a tengeribetegséggel, erős koncentrációra képesek. Mivel az álom és a videojáték környezete is fantáziavilág, alternatív valóság, ez talán nem is meglepő, viszont a játékosok ahhoz szoktak, hogy ezt az alternatív valóságot megváltoztatják, kontrollálják. A tudatos álmodók egyébként is képesek valamennyire befolyásolni álmaikat, de Gackenbach tanulmányai szerint a játékosokra ez sokkal inkább jellemző.

A LiveScience két, 2006-os tanulmányt idéz a pszichológustól. Az egyikben egy csoport hardcore játékos álmodási szokásait hasonlította össze egy csoport nem játékoséval. Mint kiderült, a játékosoknak sokkal gyakrabban voltak tudatos álmaik, ráadásul a többségük befolyásolni is tudta ezeket. A második tanulmány arra világított rá, hogy bár a játékosok nagy része kontrollálja tudatos álmait, ez a kontroll többnyire az álombeli énre korlátozódik – mintha csak egy játékban irányítanák a főhőst. A kutatás szerint a játékos kísérleti alanyok nagy része képes volt arra is, hogy álmában váltson first person és third person nézet (vagyis belső és külső nézet) között. Gackenbach ezután a rémálmokat vizsgálta, és egy 2008-ban publikált tanulmányban leírta, hogy a játékosok kevesebb fenyegető, rossz álmot tapasztaltak, illetve hogy ezekkel könnyebben meg tudtak küzdeni álmukban, kontrollálva a főhőst és így az álmot.

A tudós most azt kutatja, hogyan lehetne az eddigi eredményeket felhasználni a poszttraumás stressz zavar (PTSD) kezelésében. Ez a tünetegyüttes többnyire valamilyen sokkszerű élmény, trauma (például egy súlyos baleset) után jelentkezik, háborús veteránoknál viszonylag gyakran előfordul. És a PTSD egyik tünete a visszatérő rémálmok. Gackenbach egy másik kutatást is végez, mégpedig az erőszakos játékok hatását az álmokra. Ugyanis a korábbi kutatásokban feltűnt neki, hogy a játékosok kevesebbszer agresszívak az álmaikban – viszont ha fenyegetve érzik magukat, sokkal agresszívebbek tudnak lenni az átlagnál: átmennek berzerkerbe, és keményen szembeszállnak az álombéli fenyegetéssel.

A kommentekbe jöhetnek vad, játékos témájú álmok. Úgy tűnik, én nem vagyok elég nagy gémer, mert nekem nem nagyon voltak ilyen tapasztalataim. Illetve egyszer azt álmodtam, hogy lezuhanó tetriselemek próbálnak betemetni, de inkább menekültem, minthogy megpróbáltam volna kontrollálni a körülményeket.

(A kép a Weird Dreams című amigás játékból van.)

77 komment

Címkék: álom wow játék és tudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr612034803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Orion 2010.05.27. 09:46:01

:) Jó cikk. Én inkább gyerekkoromban töltöttem sokat gép elött, napi ~10 órát, hétvégén természetesen többet. :) És akkor tényleg voltak olyan álmaim amiben át tudtam venni az irányítást. Ráeszméltem hogy ez egy álom és onnantól úgy alakítottam az egészet ahogy akartam, sőt, még a környezetet is. :) Az biztos hogy egy nagy élmény :)

ZsiNor · http://ursius.hu 2010.05.27. 09:46:08

Huh... Anno amikor egész napokat egyetlen egy játékkal töltött az ember, esetleg nem is egy napot, hanem pl suliszünetben egy hetet Diablo 2-ztem, akkor bizony álmomban is előferdűlt, hogy maga a játék megelevenedett, s küzdeni kellett továbbra is.
Azt hiszem pár éve a WoW-al volt egy hasonló álmom egy elhúzódott Iron Man futam- vagy egy kiadós farm után.

Orion 2010.05.27. 09:49:52

Megvan a következő játékkonzol. Este lefekvés elött a fejére rak az ember egy sapkát, ami egy szerverre továbbítja a jeleket, és álmában multizik a többi alvó emberrel :D Mekkora ötlet már! :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.05.27. 10:07:25

Sokat játszok, ritkán álmodok rémeket (mármint olyat, amivel nem tudnék megbírkózni), külsőnézetes álomra nem emlékszem (és nem is szeretem a "nézd a hátam/seggem/kocsim" játékokat/nézeteket), ha meg mégis nagyon szarba fordul az álom, akkor mindig rájövök, hogy álmodok és nyomok egy ALT+F4-et... izé, akarattal felébredek.

Irányított álomra azonban nem csak a számítógépes játék tesz képessé, sőt, általában inkább szerepjátékos álmaim vannak - pedig van vagy 5 éve, hogy utoljára játszottam. De a valóság megváltoztatása végül is közös vonás a PnP RPGk-ben, meg a videójátékokban.

Lenry 2010.05.27. 10:13:10

@ZsiNor: ez velem is előfordult, hogy többnapos maratoni LAN partin alvás közben is tovább CoD2-ztem
(sőt néha fordítva is. olyankor kevésbé voltam eredményes)

BoneSayeR 2010.05.27. 10:23:36

Nekem pár hónapja volt ilyen "ébren álmom". Hatalmas élmény! Általában az történt velem amire hirtelen gondoltam, pl.egyszer még az ált. sulis osztálytermemben voltam aminek a tábla része eltűnt és ott már egy híd vezetett tovább Amerikába, én meg kocsival mentem át a hídon.
Egy másik alkalommal pedig rémálom szerűen volt tudatos álmodásom. Annyi volt az egész,hogy az ágyon, fal felé fordulva, felkeltem álmomban,de nem bírtam felkelni, se megfordulni, semmi. Aztán végül egy hatalmas rántásra csak fel keltem reggel. :)
13-14 éves koromban ha jól emlékszem egyszer olyat álmodtam, hogy azeroth-ban vagyok a human kezdőhelyen és épp TPS-ben XP-zek.
Ahogy olvastam vannak módszerek is a tudatos álmodás elérésére,de én még egyiket se csináltam végig.
cyberwolf.fantom.hu/keret.cgi?/alomkontroll.htm
onmegvalositas.hu/cikk/tudatos_almodas_modszere

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.27. 10:33:18

Elég sokszor álmodom tudatosan, sőt, gyakorlatilag nagyon ritkán álmodom "csak úgy". Pedig abszolút kazuár vagyok, jó ha heti 4-5 órát nyomom.
Gémer álmom nem nagyon van, viszont a Doomos időkben maratoni démoncsapkodás után konkrétan álmodtam vele. Kontrolláltan, természetesen. :)

DrBala 2010.05.27. 10:54:36

Nekem volt minden. Tudatos álomirányítás(mindíg csak FPS-ben), direkt felébredés, és ébren álmodás.
Sosem felejtem el amikor egy hosszú SC LAN után másnap séta közben is nyomtam fejben. Akkor gondoltam úgy, hogy "Nah, lehet, hogy ez most egy kicsit sok volt!"

Kraivan 2010.05.27. 11:05:02

Logikus...
Egy gamer ugyebár a tv előtt testpedő személlyel ellentétben nem várja az eseményeket, hanem irányítja azokat.

4-5 éve már a tv nálam csak a virágtartóállvány funkcióját tölti be, pedig 2 is van, és mindkettő múködőképes.
Mondnjuk erősen szerepjátékosnak is tartom magam, és az álmaimnak tudatában is vagyok. De belegondolva az álombeli énemet alkotom. Az emlékálmokban tudom h az emlékeim kavarodnak, míg ha "más világban" vagyok, akkor cselekszem a körülményekhez képest.

Ám valamikor erős letargiát is képesek eredményezni az efféle álmok.
Amikor Ragnarok Online-ban a kis varázslómat grindeltem magas szintre, akkor volt h álmomban varázsló voltam.
Az ébredéssel járó manaéhség (oom, cannot cast it without mana) mai napig mély nyomot hagyott bennem. Q_Q
XD

Kaleb 2010.05.27. 11:28:55

Rám teljesen jellemző a cikkben vázolt képlet. Szinte alig fordul elő h ne irányított álmom legyen, pedig ma már alig játszom.

Évek óta irányítom az álmaimat és valóban tudok FPS és TPS között váltani. Rémálmom évente MAX egyszer van és akkor sem durva (kb ilyen felcsináltad a barátnőd, most mihez kezdesz típusú :D)

Grat a kanadai nőnek. Végre valami értelmesre is rájöttek a játékvilág vizsgálata közben ^^

transistor 2010.05.27. 11:33:18

Vannak időszakaim amikor rákattanok a wowra.
Ilyenkor minden szabadidőmben azt játszom, és a kezdettől fogva kb egy hétig álmomban is nyomom.

Egész éjjel, és tényleg tudatosan irányítom, habár nem láttam még magam kívülről.

JohnHenry 2010.05.27. 11:46:35

mit nekem álom?! :-) a télen történt, hogy 1 heti kemény WoW-ozás után sétáltam egy töküres parkban, a szemem sarkából megláttam a járda mellett a fűvön egy nagy kutyát és automatikusan emeltem a kezem, hogy ráküldök egy fireball-t :-D
(megmondom őszintén, ezután sürgősen letöröltem a játékot a gépről)

egyébként eddig azt hittem, mndenki tudja irányítani az álmait.
mondjuk azt is hittem, hogy mindenki ugyanúgy színesben álmodik, mint én.

petix 2010.05.27. 11:56:55

Igen, tanúsítom, én is tudom irányítani az álmaim nagy részét, és most már tudom, hogy ezt mi okozza :)

monduku 2010.05.27. 11:59:18

A tudatos álmodók nem inkább azt álmodják, hogy almukban irányítják az álmaikat? :)

Pong 2010.05.27. 12:03:41

Nem szoktam almodni, de ha igen, akkor mar nagyon regota megy az alomkontroll, pedig mar fel eve nem jatszottam.

dfactor 2010.05.27. 12:05:38

Álmodtam már AvP-t, tuti jó krimit(reggelre sajna elfelejtettem), de a legdurvább álmom az volt, hogy éjszaka közepén felkelek, felülök és az ágy végében áll vadidegen kis gyerek és engem néz.

manwithbeard 2010.05.27. 12:18:06

Tudatos irányításra nem emlékszek, olyan volt viszont többször is, hogy tudatában voltam, hogy álmodon, de nem sokkal rá már felébredtem (gyerekkoromban volt olyan többször is, hogy álmomban megkaptam valami játékot, amit nagyon vágytam, és akkor ráébredtem hogy ahh ez csak álom nem is az enyém).
Ha rémálmom van, akkor viszont bármikor tudok ALT+F4-ezni.
Ami szokott lenni időnként, és ezt máig nem tudom, hogy álom vagy ébren vagyok, hogy "felébredek", próbálom kinyitni a szemem, de nem tudom akármennyire is erőltetem, mert pillanatra résnyire ki tudom nyitni, de magától visszacsukódik (mintha az izom folyamatosan meg lenne feszítve), illetve mozogni se, vagy csak nagyon nehezen tudok. Általában ebből "visszaalszok" és mikor legközelebb felébredek, akkor már oks minden. Nagyon valószerű, szóval mindig érzem/látom, hogy tényleg a saját ágyamban, saját szobámban fekszek, semmi olyan elem nincs benne, ami álomra utalna.
Illetve ez néha rémálommal keveredik, hogy tudom valaki van az ágyam mellett, oda akarok fordulni és megnézni, hogy ki/mi az, de nem tudok az előbb leírt okokból. Érdekes mód ebből nem tudok ALT+F4-ezni, itt is csak "visszaalszok" egy idő után.

Valandil 2010.05.27. 12:24:50

X-Wing Alliance-t toltam egyszer napi 6-8 órában, akkor folytatódott a sztori álmomban. Pontosabban átéltem a Vasudra pusztulását, akárhogy igyekeztem, még ekkor sem tudtam megmenteni. (Hiába, az elsöprő túlerővel egy ászpilóta sem tud mit kezdeni. :D)

Fjobber 2010.05.27. 12:27:18

Nekem akkor vannak ilyenek hogyha valamire éppen rákattanok :D Pl amikor sokat wowoztam, mindig wow-os álmom volt, ha neverwinter nightsoztam akkor 1d6-okat, 2d10-eket láttam :D De tény hogy ugyan már nem vagyok hc gamer mint régen (4 éve már meló van), de az álmaimat továbbra is tudom irányítani, és nézetváltás is stimmel, bár nem tudatosan, hanem egyszer így látom egyszer úgy. Rémálmaim nemigen vannak.

Fjobber 2010.05.27. 12:29:33

@JohnHenry: Valamelyik nap 10 órán át henteltem a zombikat left 4 dead 2-őbe, utána minden kerítésen a szemem sarkába azt flasheltem hogy másznak fel rá a zombik, és reflexből nyomtam volna a sörétet :DD

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.27. 12:32:29

@DrBala: A GTA IV-en maradtam rajta annó olyan mértékben, hogy egy parkolóban álldogáló már nememlékszem milyen típusú ótót meglátva egy pillanatig komolyan fontolóra vettem, hogy meglovasítsam.

Teru 2010.05.27. 12:39:24

Egyszer 640x480-ban álmodtam, ennyi :(

Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2010.05.27. 12:41:22

Megfelelő regressziós technikával is el lehet távolítani az energiát a rémálmokból, nem kell hozzá játék. Én már évek óta "simán" alszok, semmi rémálom meg rohanés meg ilyesmi (az életem persze nem ilyen). Persze kell hozzá a megfelelő regressziós technika is...

tuby smith · http://tuba-honlap.blog.hu/ 2010.05.27. 12:46:42

@Orion:
> Megvan a következő játékkonzol. Este lefekvés
> elött a fejére rak az ember egy sapkát,...

Mátrix? :-)

Bérgyilkos Bohóc 2010.05.27. 12:48:39

Amiről páran írtak, hogy a tudatukkal felébrednek, de nem bírnak megmozdulni, az nem egyedi jelenség. Alvás(vagy álom) paralízisnek hívják. Neten utána lehet olvasni. Nekem átlagosan félévente van.

paráznabillegető 2010.05.27. 12:49:33

monopoliztunk karácsonykor családdal hajnali négyig. vettem és adtam, vettem és adtam.
aztán lefeküdtünk, és álmomban is csak vettem és adtam...

nem volt kellemes, hiába nyertem mindkét realityben.

Kanda 2010.05.27. 12:52:33

Wiki-time!

Sajnos csak angolul találtam.
@Cathfaern: en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
"Sleep paralysis occurs when the brain awakes from a REM state, but the body paralysis persists. This leaves the person fully conscious but unable to move. The paralysis can last from several seconds to several minutes "by which the individual may experience panic symptoms and the realization that the distorted perceptions were false"."

@ZsiNor: @Lenry: @Valandil: meg még, aki álmában is játszott:
en.wikipedia.org/wiki/Tetris_effect
"The Tetris effect occurs when an activity to which people devote sufficient time and attention begins to overshadow their thoughts, mental images, and dreams. It is named after the video game Tetris."

KevinMulder 2010.05.27. 12:56:50

Volt egy idoszak, amikor kb 3 hetig napi 10-14 orat nyomtuk az X-Winget. Akkor edesanyam lekuldott a boltba, hogy hozzak kiflit. Csodalatos modon vegig lattam a celkeresztet magam elott es a kilott lezerek hangjat is hallottam.

De hogy ne legyek offtopic, ha lehet, iranyitom az almaimat es az eletemet is :)

Rebca 2010.05.27. 12:59:53

Ez érdekes, mert emlékszem, hogy régen mennyire más álmaim voltak mint a Nagy Wowos Időszak után. :D Nemrég megint abbahagytam a wowot, kipróbáltam a No One Lives Forever-t (pedig mindig féltem a lövöldözős játékoktól de ezt imádom) és pár óra játék után néztünk egy filmet, és egy házhoz ment a főszereplő amiben vmi veszélyes emberke lakott, és arra gondoltam hogy most quick save kéne :D Szóval gázos ez is. Meg a boltban ha megláttam a kamerát röhögve mondtam barátomnak, hogy fussunk alá és akkor nem mér be. :D

megmondtam?megmondtam 2010.05.27. 13:04:36

én csak akkor álmodom, ha véletlen nem szívok :D

Lord_M_ 2010.05.27. 13:13:58

Hmmm, ez jó. Az álmaimat én is tudom irányítani, de én agresszíven csinálom. Ha valami nem úgy alakul akkor újrajátszás és újra próbálkozás... és addig amíg az elvárt eredmény nem sikerül... Az is szokott menni, hogy felébresztem magam, amikor "most abbahagyom" és indul az ébredés fázisa. Valóban olyan ez, hogy tudja az ember hogy álmodik... amúgy valaki írta hogy színesben álmodik... miért? mások nem ? (nekem szép színes szokott lenni)...

ezek a replay álmok odáig szoktak fajulni, hogy egy pillanatra kimerevedik a kép és újra indul (mint a mátrixban mikor Morpheus kéri hogy indítsák újra a küzdő programot)...
Illetve, hogy visszatér más éjszakákon is, és akkor már tudom hogy hogyan kell megoldani a problémákat... rémálom nem szokott egyáltalán megtalálni... Persze az igaz, hogy az irányított álmokkal teli éjjel után nem vagyok annyira kipihent mint a mély kb KO szintre zuhant alvás után... :) - Pedig nem is vagyok Gémer... (de szerintem a fejlesztés is ilyenné tesz, ott is addig módosítjuk a kódot amíg nem az elvárt végeredményt kapjuk :))))

Most visszamegyek egy órácskát mert eddig azt álmodtam hogy nem dolgoztam :-)

Lokki5 2010.05.27. 13:17:00

Nekem volt egyszer egy Silent Hill-es álmom, csupa torz dolgok jöttek felém, irányítani ugyan nem tudtam az álmot (szerintem legalábbis nem irányítottam az eseményeket), viszont a rémálommal meg tudtam küzdeni: hirtelen brutális ordítozó hangot hallottam mindenfelől, azt ordította hogy QUAD DAMAGE!, és megjelent a kezemben egy shotgun... Aztán sajnos felébredtem, pedig de jó lett volna rendet vágni a dülöngélő tömegben :D

Kabarészínész 2010.05.27. 13:28:09

Nyehehe, a sok kommentről nekem is beugrott ez-az.
Terminator salvation után álmodtam, h a legnagyobb harcok közepett vagyok és mese nincs, nyomni kell, érdekes módon nem para volt, hanem élvezetes.

Másik a valós világbeli cucc, hogy pár hetes GTA után, mikor rohantam a busz után és geci sofőr nem állt meg, pedig látott, automatikusan emeltem a kezem, mintha benne lenne az RPG... :D :D :D :D
NA ilyenkor örülök, h nincs fegyverem, mint amcsiba mindenkinek, mert egyszer véletlenül elsülne...

genghis 2010.05.27. 13:29:50

Erdekes es valoban logikusnak is hangzik. Mondjuk nekem elobb voltak "tudatos almaim" minthogy elkezdtem von jaccani.
gyerekkori visszatero remalmaimat viszont valoban a jatekok oldottak meg valszeg.
Ketto volt amire emlexem, az egyik (valami studio nyolcvan akarhanyban) lattam kiskoromban egy jelenetet a Nosferatu c osoreg filmbol es almomban kergetett a haz korul rendszeresen a vampir- a masik meg a nyocadik utas volt akit szinten gyerekfejjel a moziba beszokve neztem meg.
Kesobb, kamaszkent mindkettot shotgunnal lottem szarra-azota nem jelentkeznek ezek az almok pedig egy orgazmussal felert a meszarlas kepe.:D

Lámadmirális 2010.05.27. 13:31:30

Ez szerintem igaz =b
Én is szoktam irányítani az álmaim, hogy ha emlékszem rájuk. Például, elkezdtem Resident Evil 5-özni, és azt álmodtam hogy a várost ellepték a zombik. No de tudtam hogy álmodom, oda ugrott 1 zombi hozzám, megtámadott, elkezdett eszeveszett sebességgel kajálni, én meg unott fejjel "Haver, álmodom..." Erre szomorúan felállt és elment:D Majd felébredtem =( Néztem még volna 1 darabig hogy változik McDonaldsá a város:P Szal igen is van igazság a cikkben szerintem.

rootshaper 2010.05.27. 13:32:31

en amikor megvettem a Bad Company 2-t es tobb ejszakat vegigzuztam vele, utana kb. 2-3 heten keresztul haboruztam almomban, de nem csak katonak ellen, hanem mindenfele szornyetegek ellen is ( necromorphok, meg hasonlo fortelmek ) es igen, valoban kontrollalhatoak voltak szamomra az esemenyek. viszont! voltak olyan remalmaim, amiben a baratnomet nem tudtam megmenteni egy-egy cinkes helyzettol ( pl legutobb ugy keltem konnyes szemekkel, hogy kozben azt orditottam, hogy MIERT UGROTTAL BE BAZDMEG!?!? az volt az almom, hogy egy sotet metroalagutban kellett atsetalnunk mas vadidegen emberek tarsosagaban, es baratnom roviditeni akart az uton es beugrott a sinek koze, majd agyonbaszta a 3. sin... :S ez ellen semmit nem tudtam tenni, hiaba akartam. )

szoval nekem az a rovidke velemenyem, hogy vannak bizonyos helyzetek amiket egyszeruen nem tudunk manipulalni, legalabbis nekem nem megy. amikor valami olyan dolog tortenik almomban, ami lesokkol, amitol megrettenek, hogy az a valosagban is bekovetkezhet... meg mondjuk lehet azert is, mert a Zasszony makacs mint a kurvaisten XD

DArchAngel 2010.05.27. 13:32:37

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Igen, nekem is vannak ilyen "RPG"-s vagy "nyomozós" álmaim.
De amikor még nagyon ráértem játszani, akkor simán ment a Doom álmomban vagy a Panzer Generalban fűztem tovább a lefekvés előtt elkezdett taktikai gondolatmenetet.

genghis 2010.05.27. 13:32:41

Jah es mostanaban a settlers6-ot tolom vegig,eleg rohamtempoban-rendszeresen teruletetek foglalok valamifele apro manokkal almomban.
:D

borisz 2010.05.27. 13:33:12

én tényleg sosem játszom, mégis nagyon sokszor irányítom az álmaim.

Lord_M_ 2010.05.27. 13:33:37

OFF:
csak a "tűzgömb" miatt:

pár hete egy vastag dokumentációt(értsd: papíralapút) kellett átnyálazni, néhány sornyi adatért... azt tudtam hogy kb mit keresek benne...
és már nyúltam a laptop felé és nyomtam a CTRL-F-et... aztán leesett mit csinálok...

ON:

Szedrencs 2010.05.27. 13:38:14

Jó a cikk! Én szinte soha nem emlékszem arra, hogy mit álmodok.
Ajánlom a témában a Waking Life-ot, ami szerintem egy zseniális film.
A legjobb, hogy tényleg igazak, amiket a filmben mondtak, tehát pl. az álmodban soha nem látod a számjegyeket az órán/telefonon (agy valahogy nem bírja feldolgozni) meg nem tudod felkapcsolni a villanyt.

Egyszer sikerült rájönnöm álmomban, hogy álmodom, és iszonyat jó szabad érzés volt, hogy utána bármit megtehettem következmények nélkül. Mintha szemberöhögné az ember a valóságot. :)

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2010.05.27. 13:43:52

@Lokki5:

Ilyet minden nap átélhetsz a metróból kifelé jövet :)

mindphaser (törölt) 2010.05.27. 13:45:02

15 eve jatszottam utoljara de az almaimat mar azelott tudtam 'iranyitani', mielott pc-m lett volna. Hianyos almokat visszahoztam es kideritettem, remalmokat leallitottam, vagy jora forditottam. Ez egy fajta tudatallapot, olyan mint a dejavu erzes, sztem semmi kulonleges nincs bene.

SjoCi 2010.05.27. 13:57:15

Nos, ez a cikk eléggé figyelemre méltó és sok mindent meg magyaráz, pl. igazán durva rémálmaim amik mély nyomot hagytak bennem voltak, de csak kis koromba (azokra még ma is emlékszem), de később semmi, azaz... ez így nem igaz. Magam részéről a fél-tudatos álmodásnak nevezném a dolgot, mert általában nem vagyok tisztába azzal, hogy álmodok, van egy világ, abban vannak dolgok, vagyok én és meg van a magam dolga benne és csak később jövök rá, hogy "hé, bazz, ez egy álom", de általába ilyenkor fel is ébredek (kb 40%-ékban alszok tovább és tudatosan álmodok). De ezen kívül van az amikor csak a fejemben lévő káosz ment meg egy-egy rémálomtól, pl. volt egy álmom amikor egy haverommal föl-alá menekültünk az alien királynő elől a lakásunkba és végül sarokba szorított, elkapott, a válamnál fogva a falhoz szorított, fölém hajolt, a kissebbik álkapocs már kíjebb is helyezkedett és az agyam ekkor kezdte felfogni, hogy ez így nem oké, csináljunk valamit, erre megszólalt a kis száj: "Te vagy a fogó." és azzal a haverommal kuncogva kezdtek el futni előlem, nehogy elkapjam őket (reggel, mikor összeraktam mit álmodtam... hááát bazz, nagyon fájtam magamnak). De game-es álmok nálam is tömegével voltak, Resident Evil 1,2,3-ból ismert fix hátteres álmai voltak már egy páran (tudom, hogy ez nem a RE egyedi tulajdonsága, mármint a fix háttér, de a mozgásom is olyan volt mint a RE-ben, séta/futás, ilyen elcseszett animáciába mozgás), így a TPS álom megvolt, sőt volt példa arra, hogy egy tudatos álmomban látni akartam valamit erre a kamera oda ugrott majd visszament FPS nézetbe. A káoszba fulladó álmaimat amúgy imádom, teljes odüsszeiákat tudok olyankor összeálmodni. És az ébren álmodáshoz hasonló élményem is van, amikor érzékelem a külvilágot, de a sok szál küzöl az csak egy a többi közt és én mindegyiket álomnak élem meg, később meg rájövök, hogy "Ja, hogy ezek tényleg megtörténtek". Olyan mintha egy áruház kamera szobájába lennék, egyszerre látok több eseményt amik mind-mind külön világok és nem tudom, hogy melyik van kapcsolatba melyikkel és később kiderül, hogy az egyik közülük a valóság volt. Egy ilyen élmény volt, hogy még középsuliban elaludtam órán és az egyik ilyen álom világban éppen power metal-feléség szólt (asszem Rhapsody - Emerald Sword), de egy másik világban a tanár túl hangosan beszélt és nem tudtam élvezni miatta, ezért nagy levegőt vettem, hogy leordítsam "Kuss legyen már, nem hallom a zenét!". Szerencsére a nagy levegő megtette a hatását és mielőtt ordítani kezdtem volna felfogtam, hogy a többi esemény szál az álom és ez a valóság. Nem kicsit néztek volna hülyének.
Még annyit, hogy amikor rákattan az ember egy game-re akkor nagyon durván egybe tud forni a valósággal, mint az eddigi példák: parkban tűzgolyó, meg ilyenek. Nekem pl nagy Civ4-ezések után csupán a reggeli komoly dilemákat okoz (műzlit egyek, vagy tegnapról marad húst, a gabona jó az egészségre, de most nem kell népesség növelés, munka lesz, tehát marha kéne, mert az ad a termeléshez, de csak sertés szelet van, hmm, lehet meg kéne nézni a szomszéd hűtőjét, hátha van marha, vagy ló, vagy a vas is jól jönne, azt be"trade"lném a gabonát, meg a malacot, abból úgy is van sok, és ezt komolyan is gondolom, mert mikor kimegyek az újságért el is indulok a szomszéd kapucsengőjéhez és félúton elfelejtem, hogy mit is akartam és akkor esik le az egész).
Köhöm... még megjegyezném, hogy bármennyire sarkítottam a tudatos álmaimat a szekszuális tartalom úgy tűnik korlátozott, az előjáték után mindíg felébredek. Elnézést ha ez illetlen és témához nem tartozó, de szerintem más is aki tudatosan álmodik próbálkozott már hasonlóval.

toroB 2010.05.27. 14:07:30

én arra ébredtem nemrég, hogy becsuktam egy böngészőablakot. "neteztem" álmomban. nem tudom miket. de kicsit hátborzongató.

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.05.27. 14:10:18

"Borozgatott a három jó barát. Többnyire Pétert kérdezgették, hiszen ő sikeres és
ismert író volt, a másik kettő pedig igen nagyra tartotta az írásait.

- Péter! Te hogyan találod ki ezeket a dolgokat?

- Nem kitalálom ez mind igaz.

- Ugyan, ne viccelj! A te írásaid a „Fényről”, a „szeretetről”, meg ilyesmikről
szólnak. Ez egy mesevilág.

- Nem. Ez valóban létezik.

Rövid csönd következett.

- Nem szoktál te LSD–t használni? Olyankor nem lehet megkülönböztetni a
látszatot a valóságtól. Ha pedig a szabadban, a természetben használja az ember,
akkor az valami csodálatos.

- Nem, sohasem használtam semmilyen kábítószert. Amit leírok, az mind valóság.

Két barátja kezdte magát kellemetlenül érezni.

- Szereted a keleti bölcseletet, a meditációt, írtál is erről. A jógában el
lehet érni különleges állapotokat, akár egy másik világba is el lehet repülni,
de nem lehet, hogy mindez csak a képzelet játéka?

- Mindannyian ismerték a jóga–szutrákat, de (szkeptikus európaiak lévén) nem
nagyon hittek benne.

- Nézzétek! - felelte Péter. Én nem vagyok jógi. Csak azt tudom biztosan, hogy
az a világ amiről írni szoktam, valóságosan létezik.

A két barát kínosan feszengett. Péter komoran nézegette a poharát.

- Tudjátok - szólalt meg egy idő után - a dolog úgy kezdődött, hogy még nagyon
régen elkezdtem írni egy regényt egy elképzelt világról. Elképzeltem mindent
részletesen: a szerkezetét, növényeit, állatvilágát, szóval mindent. Ekkor
valami villant a fejemben és ott találtam magam abban a világban. Teljesen
reális kézzelfogható volt minden. Úgy, ahogy most itt ti. Azt hittem megőrültem,
de egy kis idő múlva újra a megszokott saját világomban voltam. Sétáltam egyet,
hogy kiszellőztessem a fejem. Másnap újból nekiláttam a munkának. Elképzeltem a
világom lakóit: természetesen ember alakúak voltak, de barbárok.

- Mint nálunk az ősember? - kérdezték a barátai. Péter elhúzta a száját.

- Nem tudom milyenek lehettek az ősemberek. A technikájuk nyílván fejlettebb
volt a miénkénél, de valószínűleg segítették egymást különben hogy maradhattak
volna életben? Az én világom lakóinál ez pont fordítva volt. Viszonylag fejlett
technikájuk volt, de kegyetlenek, önzők és babonások voltak. Tudjátok ez kellett
a cselekmény bonyolításához. Részletesen elképzeltem, hogy milyen a ruháink,
milyen eszközöket használnak, milyenek az épületeik, városaik. Milyenek a
szokásaik, miből élnek, mit tartanak fontosnak és mit nem. És egyszer csak
megint egy villanás és újból ott voltam. Nem kábítószer volt ez, nem is álom,
nem is jóga, hanem kézzelfogható valóság. Tudtam, hogy én találtam ki az egészet
és mégis valóság. Vissza akartam jönni a saját világomba, erősen koncentráltam,
de csak nagyon nehezen sikerült.

Hosszabb csönd következett, Péter lassan forgatta ujjai közt a borospoharat.

- Aztán pár nap múlva folytattam. Mivel én voltam a regény főszereplője,
kitaláltam magamnak egy múltat. Milyen családból származom, milyen volt a
gyermekkorom stb. És megint jött a villanás és megint ott voltam. Vissza akartam
megint jönni, de nem sikerült. Nagyon rosszul éreztem magam. Ami a regényben
olyan izgalmasnak tűnt, az erőszak és kegyetlenség, a valóságban egyáltalán nem
volt az. Túl barbárnak alkottam meg azt a világot. Ők nem tudták, hogy én ki
vagyok, hisz ugyanúgy néztem ki, mint ők. Állandóan vissza akartam jönni, de
bárhogy koncentráltam nem sikerült.

- És mit csináltál ott, miből éltél?

- Hát nézzétek! Én csak egy dologhoz értek: az íráshoz. Hát írtam. Mégpedig az
én világomról. Az ottaniaknak ez csak egy fantáziaszülemény volt, de tetszett
nekik.

- Na de hogy jutottál vissza abból a világból?

- Végül is nem jutottam vissza.

- Na ne hülyéskedj, valamikor visszakerültél!

- Nem, nem kerültem vissza. Azóta is itt vagyok.

Mindhárman komoran nézték a poharukat."

Lord_M_ 2010.05.27. 14:12:00

@toroB: mér' csuktad be? huzat volt? :D

Lord_M_ 2010.05.27. 14:16:11

@Musaic: Javaslom elolvasásra a "Nevetések földjén" című ponyvát... szintén érdekes...

A "Péter" az Müller Péter? :)

Musaic (törölt) · http://www.musaic.hu 2010.05.27. 14:30:28

Lord_M:
Az egyik galaktikában olvastam úgy 20 éve..

Lord_M_ 2010.05.27. 14:38:58

@Musaic: hmmm... azért grat. hogy szó szerint idézted 20 év távlatából :) - mondjuk én már a harmadára sem emléxem amit akkor olvastam... pedig Galaktika jó volt... sok - sok érdekes novellával...

a kis lebowski 2010.05.27. 15:04:43

Annak idején rengeteget játszottam LucasArts kalandjátékokkal és többször is előfordult pl., hogy a Monkey Island I.-ben elakadtam, álmomban meg rájöttem, mit kellett volna csinálnom.

Illetve az is megtörtént már, hogy miután egész nap az UFO I-el toltam, este megnéztem egy sorozatot. Egyik női szereplő beszaladt egy emeletes házba, felrohant a lépcsőn, be az egyik lakásba és bevágta maga után az ajtót. Én meg csak kamilláztam, hogy mennyi mozgáspontja lehet...

ZsiNor · http://ursius.hu 2010.05.27. 15:14:35

@Kanda: Köszönöm, ha melóból hazaértem, el fogom olvasni. :)
@Lenry: Amikor fordítva csináltad lehet, túl lassú volt maga a játék, s azért. ;)

Amúgy nem tudom, miért ilyen nagy felfedezés ez. A játékok igenis jó hatással IS tudnak lenni. Ha valaki pszichésen agresszív, akkor van olyan játék, ami felerősíti azt, de olyan is van, ami segít leküzdeni a "de k*rv*ra p*fánb*sznám egy szeneslapáttal" érzéseket az utcán.

@Orion: Igen, börtönökben tök jól működne... Az elítéltek fejére ráerőszakolnád, aztán reggelig farmolhatnának a Hello Kitty Online-ban! :)

Piréz Vitéz 2010.05.27. 16:13:58

Eléggé össze vannak mosva a dolgok a posztban. Az, hogy valaki kivülről látja magát nem jelent tudatos álmot. Sőt, a "jó" tudatos álom éppen az, amikor szinte semmi nem árulja el, hogy most éppen álmodsz, minden olyan, mint ébren.

Szintén az, hogy valaki képes-e irányítani az álmát nem ugyanaz mint a tudatos álom. Van olyan tudatos álom, amikor nincs az álmodónak kontrollja a környezet felett, és fordítva, van olyan irányított álom, ami nem tudatos. Én pl. nagyon sokszor irányítom az álmom, de tudatos sokkal ritkábban van.

De még a tudatos álomnak is vannak fokozatai, attól függően, hogy mennyire tiszta, "éber" a tudat, és mennyire pontos, valószerű a környezet. Érdekes, és sokat tanulmányozott témakör. Már csak azért is érdemes róla olvasni, mert az ezzel foglalkozás növeli a tudatos álmok valószínűségét :D

@Szedrencs: Volt amikor tudatos álmodás közben eszembe jutott és kipróbáltam ilyeneket. Villanykapcsolók működnek, órák szintén. Van még jópár, sokak szerint tuti technika, ("reality check") de ezek nagy része nekem pl. nem működik, vagy nem mindig és tiszta, erősen tudatos álomnál gyakran sokkal fifikásabb módszerek kellenek az "álom lebuktatásához".

Ja igen, és kisgyerekkorban gyakoribbak a tudatos álmok, nekem is korábban voltak először, mint ahogy számítógéphez közöm lehetett volna. Akkor persze még nem tudtam, hogy milyen érdekes dolog is ez :D

lokkoLori 2010.05.27. 16:18:54

rémálmaim vannak, de mindig én győzök ...
atombomba, tornádó, földrengés, idegenek, gépek ... túlélem mind!

de a legjobb az amikor repülő zuhan le álmomban, mert erre az eseményre sikerült kondicionálni magam, ugyanis ha lezuhanó repülőt látok, akkor mindig megkérdezem magamtól, hogy ez álom? és megpróbálok egyszerű koncentrálással elemelkedni a földről ... ez mindig bejön, innentől tudom hogy álmodok és azt csinálok amit akarok, gondolat útján lazán tudom mozgatni a tárgyakat, átalakítok bármit bármivé, és úgy röpködök oda ahova csak akarok
de még mindig van egy dolog amit nem tudok álomban: OLVASNI

moli 2010.05.27. 16:32:12

volt egy baratnom, aki ugy almodott, hogy egyszercsak kinyilt a szeme, es amit valojaban latott, azt beleszotte az alomba.
igy esett meg, hogy az agy mellett allo szekrenyrol azt hitte, rank fog dölni, azonnal felpattant, sikitozott, tartotta a levegot.
masszor oldalra fordulva aludt, meglatott engem (ellenfenyben, valoszinuleg hatulrol sutott a hold), fejem kore kepzelt egy csillogo sisakot, maris panceloslovag lettem, aki karddal meg akarja tamadni ot. megtamadott, arra keltem, hogy teljes erobol ut. ezutan elraktam minden ceruzat, ollot az agy 5 meteres korzetebol.

nem volt vicces, lassan 10 eve tortent, azota is nagyon nehezen alszom el.

moli 2010.05.27. 16:34:50

@moli: ja, de a legdurvabb az volt, mikor nem tamadott, csak felult az agyban es nezett. sokszor valahogy felkeltem erre is, felnezek, nez ram, uveges, megis mely tekintettel.

Jester 2010.05.27. 17:14:19

Pont tegnap volt ilyen.. egész hajnalban Europa Universalis II-vel játszottam, aztán alvás közben azt álmodtam, hogy van csomó kis terület a térképen, ami egyszerre lázad fel.. Kontrollálni annyira nem tudtam, hogy még az idegesítő zenét se tudtam levenni :(

Szedrencs 2010.05.27. 17:32:20

Stöki, az iraki/afganisztáni veteránok PTSD kezelése virtuális valóságok segítségével is megérne egy posztot, nem? Ahogy a 'komoly játékok' (pl. Peacemaker) is - bár erről lehet, hogy már volt egy indexes cikk.

Ianas 2010.05.27. 18:29:56

Ami érdekes, hogy velem már korábban is előfordult (mielőtt játszottam volna bármivel), hogy tudtam irányítani az álmomat, azóta pedig elég gyakran.

Nyilván ez normális dolog, csak azoknál, akik ilyen virtuális világokban "élnek", felerősödik ez a képesség.

De nem tudom, van-e bármi haszna. :)

Viszont szórakoztató, hogy az ember álmában is tud valami érdekeset művelni.

Dukefazon 2010.05.27. 20:31:33

Nekem a Weird Dream c64-ről ismerős, nagyon tetszett, elég beteg. Ennyire én se vagyok hardcore gémer, hogy fps-tps váltást végezzek álmomban, de talán ez a kategória miatt is van, általában nem szokás fps játékból tps nézetbe menni. Viszont én nagyon szeretem, ha para az álom. A kedvencem az, ha kórházasat vagy lerobban épületeset álmodok, egy kis szellemezéssel fűszerezve mondjuk. Amúgy imádom a Silent Hill sorozatot :) De volt, hogy STALKER időben stalker-osat álmodtam, meghatározó volt benne a látvány világ. Egy barátommal sokat mesélünk egymásnak az álmainkról és gyakran az a vége, hogy "Na, erre mit mondana a kanapés?..." (kanapés=pszichodokinál a kanapén kell feküdni) mert hogy elég meredek, nagyon játék központú az álom, még valós események is olyan játék szabályok szerint történik.

Orion 2010.05.27. 21:23:54

@moli: Én barátnőm detto ugyanez... Egyszer arra keltem hogy ráz engem és azt suttogja hogy "itt vannak, itt vannak..." és visszaájult. Hát, utánna nem aludtam el könnyen... Máskor meg én is ébredtem már arra hogy csak ül az ágy szélén és néz... Igen igen kényelmetlen érzés... Viszont most megy majd alvásvizsgálatra mert állítólag ez már nem a leg egészségesebb...

Limrasson 2010.05.27. 22:07:27

Nekem még kis csuri koromban voltak olyan álmaim, aho ltudtam ,hogy álmodom, és irányítani tudtma magamat...az egyik álomban pl megilyedtem és megcsíptem magam, és felébredtem, viszont a legemlékezetesebb talán mégis csak az volt amikor álmomban otthon voltam, és a játékok fel voltak pakolva a kisszobában a polcra...én meg azt akartam, hogy azok a játékok kijöjjenek az álmomból a vlaóságba ezért lepakoltam őket, és az ágyon ugráltam vleük, hogy hátha így melettem lesznek ha felébredek... nem jött be :(
Elég sokat játszom egyébként, de igen hosszú ideig csak nagoyn ritkán álmodtam ,vagy legalábbis ritkán emlékeztem rá, hogy álmodtam volna, de előfordult hogy valamilyen szintű öntudatomk lett volna.
Szóval lehet ne mis hülyeség amit mond!

BoneSayeR 2010.05.27. 22:56:58

@Ianas: És a legjobb,hogy ami csak eszedbe jut az egyből meg is történik. Elmondhatatlanul szabad érzés.:)

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2010.05.27. 23:02:51

hú, nekem kurva sok ilyenem volt már.:D csajom már lassan megszokja, hogy nincs semmi baj, ha éjjel arra kel, hogy zihálok és dobálom magam álmokban.
nem rémálmok, hanem elég részletgazdag akciódús álmok. mikor, mivel játszom, olyan.:D:D

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2010.05.27. 23:05:39

@Musaic: olvastam ezt a novellát, igen király volt..

BoneSayeR 2010.05.27. 23:08:51

@birorichard: same here, én is mindenféle akciómozdulatokat teszek álmomban, mivel már kicsit érettebb vagyok, így már nem teszek hozzá semmilyen audio kommentárt, mint régen. :D

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2010.05.27. 23:14:36

@BoneSayeR: :D:D egyszer volt olyan, egy batmanes álom után, valami kurva jó volt. gyönyörű élénk színek, meg száguldás motorral, repülés a batman csáklyával....:D arra ébredtem, hogy csajom ül az ágyon és bámul, erre elkezdem mesélni, hogy milyen jót álmodtam, ő meg be volt szarva, hogy valami bajom van, úgy kapkodtam a levegőt, meg majdnem lelöktem az ágyról. azóta már inkább nem szól, alszik tovább.:D

hangos élményről nem tudok, azon kívül hogy néha horkolok.:D

birorichard36 · http://cinemablog.blog.hu/ 2010.05.27. 23:17:44

valaki fentebb említett egy zuhanó repülős álmot, nekem többször volt olyan, főképp a nicolas cage-es világvége film után, nem jut eszembe a címe. nagyon élénk és részletgazdag volt.

BoneSayeR 2010.05.27. 23:54:45

@birorichard: nekem egy Pókemberes álomnál volt, hogy barátnőm keltett...mit keltett, inkább vert fel, hogy lehúztam róla a takarót és kis híján lelöktem az ágyról a hálólövéseim miatt. :D

moli 2010.05.28. 09:51:57

@Orion: mindenkepp menjetek el vizsgalatra, en sajnos nem tudtam elrangatni. heti rendszeresseggel csinalta, alvajart, megtortent, hogy allt kint a folyoson, es nezett maga ele. ilyenkor valoszinuleg a zihalasanak hangjara keltem fel. o me'g konkretan almodott, nekem kellett felkelteni, soha nem emlekezett semmire. ha megolt volna, meguszta volna.

helixpomatia 2010.05.28. 11:27:33

Hát, most megnyugodtam, mert nekem ugyan ezek a "tüneteim" (kontroll az álom felett, a tárgyak felett, a fenyegetés nagy agresszivitással történő legyakása stb). Örülök, hogy ezek szerint normális vagyok :))

kukatr 2010.05.29. 23:45:47

ha lefekvés előtt játszok egy pár órát, szinte biztos, hogy azzal fogok álmodni. a videojátékok elveszik az álmokat, én sose örülök egy ilyen álomnak.
egyszer volt olyan, hogy masszív soknapos GTA Vice City játszás után (játék, kaja, alvás trió) azt álmodtam, hogy én is Vice City-ben rohangászok és sikerült egy bug-ba beleesnem. ha szerencsétlenül estél, vagy ütött el egy autó, akkor beszorultál egy közeli épület textúrái közé, ahonnan nem tudtál kiszabadulni. na, ezután fogtam és letöröltem a picsába, azóta se játszok vele.

cooperügynök · http://vilagmegvaltogondolatok.hu 2010.06.04. 12:41:21

és én még azt hittem a jellemfejlődésem miatt lettem képes kontrollálni a rémálmaim, de nem, a quake miatt van ezis.
süti beállítások módosítása