HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpont 4x02: Videojáték-addikció

2018.01.31. 21:33 Stöki

Rögtön úgy indult az év, hogy a videojátékok negatív kontextusban járták meg a mainstream sajtót. Történt ugyanis, hogy a WHO betegségosztályozási rendszerének új bétaverziójába bekerült a videojáték-függőség viselkedési zavar. Erre az elhivatott gémerben rögtön beindulhatnak a védekezési és tagadási mechanizmusok, miközben jókat röhögünk azon, ha a South Park cikizi ki a videojáték-függőket. Szóval úgy gondoltuk, hogy erről a témáról beszélnünk kell.

podcast69.png

Az idei első vendéges adásunk tehát rögtön egy Checkpoint Zeitgeist Kurrens, vagyis sok retro most nem lesz. Vendégnek pedig egy szakértőt hívtunk, Patriciát, aki pszichiáter és pszichoterapeuta is, és hát onnan ismerem, hogy... szóval... 33 éve az elsőáldozáson egymás mellett álltunk, aztán később történt, ami történt. A beszélgetés során sok érdekes tévhit és info előjött a játékfüggőségről, reméljük, hasznosnak gondoljátok majd. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, illetve itt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott dolgok:

Legközelebb még a héten jövünk Checkpoint Minivel, jövő héten pedig utolsó tavaly felvett vendéges adásunkkal. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20171221.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Bob, Dances With Chickens, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Hédi, Tommyst, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gabe, Gytb, Simon Olivér

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

24 komment

Címkék: retro közösség podcast addikció checkpoint checkpoint kurrens

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9913621750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hpeter 2018.01.31. 23:04:36

Napi 30 óránál többet soha életemben nem játszottam.

jürgen baromartz 2018.02.01. 00:36:14

Az a "műsor végi easter egg"... :D

Nyiri 2018.02.01. 18:58:40

Pszichiáter és pszichoterapeuta feleség. Stöki, gondolom sok vitát nyerhetsz otthon :) Csukóból tudhatja mindenre mit reagálsz így előre felkészülhet minden lépésedre. Megtaláltad az igazi BOSS-t :) Mentettél előtte? :P

polgarpatricia 2018.02.01. 19:49:56

@Nyiri: sajnos Stöki IQ-ban ver, úgyhogy még mindig sajnálatosan sok vitánk végződik döntetlenre, de folyamatosan fejlesztem magam!

TFire328 (törölt) 2018.02.02. 10:30:48

Ha nem lenne annyi szó a műsorban Hancu VR poreszes szokásairól, akkor bátrabban merném ajánlani ezt az adást kifelé is, mert egyébként bájos nejed nagyon jól adta elő ezt a fontos témát, de így inkább nem.

inframazsola 2018.02.02. 12:24:51

@TF328: Sajnálom, hogy a fiúk a kolostorban lemaradnak erről, de valószínűleg próbálták már.

inframazsola 2018.02.02. 17:20:59

Nagyon fontos, hogy teret adtatok ennek a témának. Tőletek valószínűleg sokan meghalgatják, akik egyébként kizárnák a tudatukból.

Az is tökre lejött, hogy az önkontroll nem feltétlenül teljes lemondás.

gregaba 2018.02.03. 09:20:19

Én pl 9 éves korom óta vagyok gamer, de kizárólag a single-player dolgokra voltam rákattanva mindig is. A baráti köröm és nőim mindig "külsősökből" álltak, akiknek kínai ez az egész játékvilág. Az tény, hogy jópáran lemorzsolódtak közülük, mert pl. egy esős 7végén (mint a mostani) hajlamos vagyok bekuckózni és pl. Skyrim Remastered-del nyomulni, mintsem velük lógni a belvárosi szürkeségben...
Ha mindezzel bekerülök a WHO játékfüggő lajstromába, akkor le van szarva a WHO. :D

Komojtalan 2018.02.03. 10:22:27

@gregaba: Az adást természetesen most sem hallgattam meg, de szerintem ha ésszel csinálsz valamit, akár sok ideig, vagy sokat költve rá az még nem függőség. Az a lényeg, hogy a fontos és a kevésbé fontos dolgok ne szoruljanak háttérbe, mert nekem "még egy kört kell menni". Ez az együtt lógás határ eset, mert ha nincs kedved menni ok, de ha épp Skyrimezni van inkább kedved már nem. Én is rengeteg időt töltök a gép előtt, de semmi problémát nem okoz ha 2-3 napig nem jutok közelébe, nem nyomkodom a mobilom, stb ...

Geril 2018.02.03. 14:08:26

Kicsit közel esett a téma régi személyes problémáimhoz.
Középiskolás koromban nagyon sok probléma volt a családomban. Mármint olyan szintű, hogy próbáltam eltávolodni a közeli családtagjaimtól mivel gyerek fejjel tehetetlen voltam és frusztrált a valóság amiben élnem kellett. Szerencsére akkoriban aktívan World of Warcraft -oztam -illetve volt néhány kisebb online moddolós és gépjavítós munkám, tehát tudtam is fizetni a játék előfizetését- több ismerősömmel aminek hála ki tudtam zárni a családomat amennyire csak lehetséges volt.
Ennek természetesen eléggé egészségtelen mellékhatásai voltak, volt hogy nem aludtam és persze megromlott a kapcsolatom a közeli családtagjaimmal.
Persze a WoW mellett más játékokkal is játszottam, mindig érdekeltek a legújabb játékok és képeztem magam 3D modellezésre és animálásra is, mivel annyira megszerettem a virtuális világot, hogy nem csak felhasználó akartam lenni, hanem része lenni, fejleszteni azt.
Ahogy telt az idő, az iskolai eredményeim romlottak. Nem érdekelt az iskola, nem akartam tanulni - legalábbis nem azt amit oktatni akartak nekem.
Viszont ahogy a családi állapotok kisimultak, lassan észrevettem, hogy nem vezet sehova az ahogy akkor éltem.
Mivel nem találtam kompetens oktatási lehetőséget virtuális grafikához (amit találtam az nem nagyon mutatott új dolgokat) ezért csak be akartam fejezni a középiskolát és közben annyit tanulni a játéktechnológiákról és készítésről amennyit csak lehet.

És végül amég az iskolai eredményeim csak elégségesek voltak, addig alkottam egy olyan portfóliót amivel felvettek animátori munkára, és később fejlesztői munkára is. Tehát tulajdonképpen karriert csináltam az addikciómból, abból a dologból amit a valóság elnyomására alkalmaztam.
És most így sok évvel később elmondhatom, hogy rendben vagyok, ha nem játszom napokig, azt sem veszem észre - persze az ritka, mivel a munkám része is.

Ebből az egész WallOfText -ből csak azt akarom lehozni, hogy van az az addikció ami szükséges. Ha én nem játszottam volna, minden bizonnyal sokkal önpusztítóbb dolgokat csináltam volna, és most fogalmam sem lenne arról, hogy mit akarok csinálni az életemmel.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.04. 19:29:09

Tudományos kérdés: ha nincs semmi, amit a videójátékozás fenyegetne, akkor az addikció?

impTimi · http://imptimi.hu 2018.02.06. 12:33:34

Most kedvem támadt hímezni. Sokat.

inframazsola 2018.02.07. 04:36:47

@impTimi: a legegyszerűbb el sem kezdeni. hidd el, én már megjártam a poklot.

zevilaga 2018.02.08. 04:06:05

Pattinéni, Pattinéni! Stöki otthonmaradhat játszaniiiii?

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.02.08. 11:12:45

Tetszett az adás - a vegános poénkodásig.
:(
Nem szép dolog általanosítani, főleg akkor nem, ha közben kikéritek magatoknak, ha a Blikk meg a társai általánosítanak a videójátékosokkal kapcsolatban..

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.02.08. 22:37:08

@-Szűcs Gyula-: De hát nem általában a vegánokat cikiztük, hanem azokat a vegánokat, akik a többi ember arcába tolják a vegánságukat. Akinek nem inge, ne vegye.

wmiki01 2018.02.11. 08:37:30

@-Szűcs Gyula-: muszáj volt betenni egy kis vegan fikázást a propagandistáknak. :(
Fura, hogy ha egy kis Orbánozás nem volt benne.
Persze ha a védtelen állatok lemészárolását egy szenvedélybetegség kedvéért (húsfogyasztás) állatkínzásnak nevezünk, máris kiakadnak ezek az írnokok.
Csak vigyázz, Gyula barátom, nehogy téged is kitiltsanak a véleményed miatt, a szólásszabaccság nagy harcosai :(

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.02.11. 08:52:32

@wmiki01: Téged sosem a véleményed miatt tiltottalak ki, kedves sokadik nickes ember, hanem azért, mert sértegetted a blog olvasóit.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.02.11. 09:35:52

@wmiki01: Mikikém, te inkább ne védd meg a vegákat, köszi!
:D

wmiki02 2018.02.11. 09:44:12

@Stöki: tehát ha én sértegetek az rossz, ha te sértegetsz, az jó ... :x
egyébként nem emlékszem, hogy sértegettem volna, de mind1.
Majd kitiltasz, mert ezt gondolom :(

@-Szűcs Gyula-: :( Szép egy barát vagy, mondhatom...

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.11. 10:11:49

Szia miki, most ettem meg egy marhát véresen, tök jó volt! (Ráadásul a Testről és lélekről után, ahol pedig szépen szájba rágják, milyen szemét dolog leölni a bocikat, szóval igazi érzéketlen vérengző köcsög vagyok.)

Etniez 2018.03.09. 17:44:50

@Stöki: Igen, a vegánok jelentős része úgy gondolja, hogy ők a világ utolsó mentsége és téríteniük kell.

Egyébként a feleséged nagyon jól kezeli ezt a podcastos dolgot, szokott rádióban szerepelni? Profin a mikrofonba beszélt, jól érthetően magyarázta el a fogalmakat, kifejezéseket.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.03.09. 22:19:43

@Etniez: Többször szerepelt már rádióban, de inkább előadói rutin ez szerintem (sokat kell emberek előtt beszélnie).
süti beállítások módosítása