HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

BRÉKING: Időrégész böngészőben!!!

2015.06.05. 14:55 Stöki

Érdi Gergő a nap hőse. A Szingapúrban élő, 35 éves banki programozó sok vesződséggel járó, de annál szebb átmeneti hobbit választott magának: elhatározta, hogy visszafejti az Időrégész kódját, és ha már ott jár, meg is csinálja a pécés átlagjóska számára fogyasztható formában. (Aki esetleg nem tudná, hogy mi fán terem az Időrégész, illetve Rátkai István többi C64-es szöveges kalandjátéka, az sürgősen olvassa el korábbi posztunkat).

Gergő elképesztő munkával, Vice emulátorból dumpolgatva göngyölítette fel a játék kódját, aztán Inform 6 programnyelven újra létrehozta a klasszikust. Közben pár kisebb bugot (vagy inkább szövegértelmezési finomságot) is javított, de amúgy nem nyúlt sem a szöveghez, sem a grafikához.

Május 23-án készült el egy kezdetleges verzióval, akkor óriási büszkeségünkre az IDDQD Facebook-csoportjában osztotta meg ezt, majd június elsején itt történt a zárt bétateszt is. Mostanra csiszolta készre a játékot, a projektről hosszú posztot írt a blogjában, és a játék linkjeit is itt találjátok. Glulx alatt (letöltöd, felteszed, elindítod benne a játékot - nem bonyolultabb egy emulátornál) megy zene is, grafika is, a webes verzióban zene nincs, de elég jól el lehet vele így is szórakozni (különben is, annak idején a kazettás törésben még grafika sem volt). Lásd lent (a grafika nem pont ott van, kicsit összébb rántottam a screenshotot).

idoregesz.png

Gergőnek óriási riszpekt, a facebookos olvasóknak köszönet a projektben nyújtott segítségért, Gergőnek pedig óriási riszpekt (kettő is jár neki, legalább). Kíváncsi vagyok amúgy, Rátkai mester mit szól ehhez, szóval aki ismeri őt, esetleg hívja fel a figyelmét a posztra (amúgy is meg akarjúk hívni Checkpoint-vendégnek).

És akkor DOB PÉNTEKI MUNKA, JÁTSZIK IDŐRÉGÉSZ REMAKE. (Ha valakinek végigjátszás kell, itt találja.)

48 komment

Címkék: retro közösség remake időrégész rátkai istván

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr867520440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brail Kast 2015.06.05. 15:37:12

Hogyan kell a kést felvenni?

flamer 2015.06.05. 15:43:33

@Brail Kast: "felvesz", vagy röviden csak "f"

Brail Kast 2015.06.05. 15:45:16

Egy használati utasítás is kellene.

Flashy7 2015.06.05. 15:58:25

régen nem volt használati utasítás, csak kölcsönbe a kazetta, rajta egy csomó játék, jobb esetben mellé egy fecni hogy hányadik pozíciótól kezdődik, meg a játék igazi címe helyett valami ("ugrálós", "kiszabadulós", "autóverseny 2").

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2015.06.05. 16:01:44

Leírás az 1001/3 játék 72. oldalától, scannelve itt: pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/E1p3/e1p3.html De egyébként 1987-től (Időrégész megjelenése) 1989-ig (fenti könyv megjelenése) Te hogyan éltél?? :)

Brail Kast 2015.06.05. 16:03:37

Ezt én is tudom, enterprise 128-am volt, azon joystiqkall irányítható játékaim voltak.

Brail Kast 2015.06.05. 16:20:46

Illetve volt egy szövegalapú kalandjátékom is, Diktátor címmel, de abban ha jól emlékszem, választási lehetőségek voltak.

sompetike 2015.06.05. 16:21:33

Ja-Ja.
Meg az uj vadnyugat1.-2az hol van?

Saar Jacques 2015.06.05. 16:31:53

Volt egy 'Bosszú' című is...

Flashy7 2015.06.05. 16:32:11

@Piszok Alfréd és a Matrózfröccsöntő Bt.: bizony, nekem olyan kis lila füzetben voltak, amit általánosban üzenő füzetnek használtunk.

grin 2015.06.05. 16:40:49

Akkor én király voltam a nagyalakú spirálkockással! :-]

Gerilgfx 2015.06.05. 16:42:49

Bús düledékeiden, Husztnak romvára, megállék;
Csend vala, felleg alól szállt fel az éjjeli hold.
Szél kele most, mint sír szele kél; s a csarnok elontott
Oszlopi közt lebegő rémalak inte felém.
S mond: Honfi! mit ér epedő kebel e romok ormán?
Régi kor árnya felé visszamerengni mit ér?
Messze jövendővel komolyan vess öszve jelenkort;
Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derűl!

thinkEdem 2015.06.05. 18:29:53

Nem volt az eredetiben egy i azaz ismét parancs?

Komojtalan 2015.06.05. 19:23:38

Már fénykorában sem játszottam még a magyarokkal sem, de most már főleg gáz. Persze nosztalgia meg ilyesmi, de valahogy nem jöttem izgalomba a hírtől.

Zsíros Bödön 2015.06.05. 19:31:25

Akinek ez nem tetszik, annak a kurva anyját.

zoktolk 2015.06.05. 22:44:44

@Piszok Alfréd és a Matrózfröccsöntő Bt.: Pirates!ben ugyan mit már?
A Magic Candle, az igen. Fél Európányi bebarangolható terulet 1MBban :)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2015.06.06. 06:30:14

Jaja, riszpekt Gergőnek, ez tök jó lett. Esetleg pár apró javaslat. Miután az eredeti játék elég egyszerű, és nem tartalmaz túl sok szöveget, így relatíve könnyen le lehetne fordítani angolra (a parancsokkal együtt). Majd tenni egy kapcsolót vagy választási lehetőséget a webes felületre, melyik nyelven akarsz játszani. Ez még adna egy kis izgi pluszt a remake-nek (a munka nagy részén már úgyis túl vagy, ami ehhez kell). A másik meg a képek. Talán ezeket is (mint ahogy a hangot) jobb lenne az importálás helyett inkább bekapcsolt CRT emulációval újra "lefényképezni" (a Print Screen-nel) a VICE-ból, hogy ne legyenek olyan kockás-pixelesek. Úgy egy kicsit hűebb lenne, nem annyira emulátoros. (A pixelezés hamisít, az eredeti élménynek a képernyő is része! ;-) )

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2015.06.06. 12:38:28

@thinkEdem: Az "ismét"-et nem implementáltam, mert minden modern ZMachine meg Glulx lejátszóban (beleértve a webeset is) működik a felfelé gomb az előző sor újrahívásához.

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2015.06.06. 13:00:48

@Isten Nyila: Szerintem lelkületben a projekthez illő lenne továbbvinned a stafétát, és csinálnod egy mashup verziót, amiben kicseréled a Blorb-ban lévő képfileokat ilyen CRT-sre.

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2015.06.06. 13:04:57

Egyébként arról mit tudunk, hogy a modern interactive fiction hogyhogy nem jelent meg Magyarországon? Nemcsak hogy magyar tartalom nincs, az is tökre látszik a felmerült hozzászólásokban, hogy az angol corpusszal sem játszik senki, senki nem ismeri mi fán terem a ZMachine, s.i.t.

Ez azért furcsa nekem, mert anno a 8 bites időkben pl a CoV Adventour rovatát 50+%-ban magyar garázs-IF töltötte ki. Az összes Plus/4 játék hány százaléka magyar nyelvű szöveges kalandjáték?!

rosettif · http://istennyila.hu/ 2015.06.06. 16:47:35

@_Cactus_: Köszönöm, de van már mivel elütnöm az időmet a következő pár évre. ;-) (Meg ezek csak ötletek, és olyanokkal úgyis mindig tele van a padlás mindenhol.)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2015.06.06. 16:49:49

@_Cactus_: Amennyire én tudom, itt sosem álltunk túl fényesen az idegennyelv-tudással. (Legalábbis még a "hőskorszakban" egész biztos nem.) A magyar nyelvű játékok is ezért voltak sikeresek, egyszerűen mivel nem angolul szóltak (meg ugye az iskolaszámítógép-program miatt is). Amit viszont nem értettem én sem soha, hogy az a számos ember, akiket ez úgy megfogott annak idején, a későbbiek során miért nem folytatta.

Celtic 2015.06.06. 22:39:32

+1 Riszpekt. Az elso es utolso kalandjatek, amit anno leiras nelkul vittem vegbe (es nem ismertem az I parancsot, szoval eleg sokszor begepletem, hogy ESZIK :)

Vicces, par eve, hogy elobanyasztam egy VICE-ban. Most mar nem kell :)

flamer 2015.06.07. 12:14:14

@_Cactus_: A "senki" mindenképpen túlzás, én pl. játszok IF-et meg tudom, hogy mi az a ZMachine (meg minimum Isten Nyila meg te is így van ezzel, ez már három ember :) ). Az mondjuk biztos, hogy jóval többen ismerik a SCUMM-ot (ha már kalandjátékos virtuális gép), de szerintem az IF, mint olyan, az egész világon alapvetően underground műfaj, sehol nem lett mainstream.

flamer 2015.06.08. 10:32:53

Csak én akadtam el a végigjátszással?
A szakadék melletti fát nem tudom kidönteni (amíg nincs nálam balta, addig a "kivág fa" eredménye az, hogy "nincs szerszámod" (vagy valami hasonló), amikor meg, akkor meg simán "nem teheted meg"), a sárkány barlangjához vezető úton meg mindenképpen elsodor a kőomlás.

Cifu73 2015.06.08. 14:10:50

Mondjuk azért azon röhögök, hogy egy újságíró buzdít arra, hogyan lopd meg a munkáltatódat, de bezzeg azon meg megy az általános felháborodás, ha valaki le mer torrentezni egy bármilyen bitet a netről.... paradoxont érzek.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2015.06.08. 14:13:21

@Cifu73: Most már hazudsz is. Viszlát.

Savior 2015.06.08. 14:58:24

@Celtic: az volt az egyetlen hiányzó infó ahhoz, hogy leírás nélkül végigvigyem. :) Mindig csak egyszer ettem, az meg ugye kevés volt (mondjuk István is gonosz volt, egy evés szerintem nem is növelte az erőt egy pixellel, szóval nem nagyon volt támpont). Aztán a leírást olvasva vertem a fejem a falba. :)

@_Cactus_: szerintem inkább csinálja meg a Gályát. Ha már :)

Savior 2015.06.08. 15:07:28

@Piszok Alfréd és a Matrózfröccsöntő Bt.: Az első térkép a leírásnál volt (CoV 9 v. 10), és az tényleg nem volt túl sok mindenre jó.

@zoktolk: Na ja, nálam talán EoB-ra meg Wizardry VII-re ment el sok-sok oldal. Attól függetlenül, hogy az utóbbiban volt térképészet skill, az elején hasznos volt. +lore, miegymás.

larry 2015.06.08. 19:44:39

@Stöki: Fú, de nem írigyellek mostanában... :) De ne vegye el a kedved az egésztől, lécci!!!

A_G_A 2015.06.08. 22:42:44

Végigolvasva az eredeti cikket, perszehogy kipróbáltam a „meghúz lady”-t :)

De a billenytűzetkoptatós szöveget nem tudtam előhozni. Vagy az a Revenge volt?

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2015.06.09. 15:27:52

@A_G_A: Azt hiszem ha lesz valamiért szükség második verzióra, abba belerakom hogy a HÚZ ÉLŐLÉNY ilyen kamu syntax error + crash üzenetet adjon.

Celtic 2015.06.09. 21:20:31

@Savior: :)
Igazabol en csak azt tudom, hogy leiras nelkul sikerult, de az idok tavlatabol mar nem remlik, hogy miben segitettek esetleg baratok/rokonok/uzlettarsak es mit talaltam ki magamtol.

Egyebkent valoban, sztem nekem szerencsem volt, hogy pont ugy allt az eronlet-szamlalo, hogy egy "EVES" parancstol nott, igy tudtam, mit kell csinalni. (elotte emlekszem, joparszor ehenhaltam)

Meg a Bosszut probaltam, ugye ott az elejen rogton meghaltam, tizenvesen (vagy a huszasok elejen) ismeretlen ige volt szamomra a "VÁR"

Savior 2015.06.09. 23:20:57

@Celtic: Szerintem a Bosszúnál nekem már előbb volt meg a leírás, mint a játék, úgyhogy azt már azzal játszottam. Végigvinni persze nem tudtam, ugye "gépeld be a harmadik példamondatot". :)

Bobby Newmark 2015.06.10. 17:07:17

@Flashy7: Fú, azt de utáltam. Szerencsére nálunk nem volt szokás, de időnként láttam, és hülyét is kaptam tőle. Mintha fognál egy könyvtárat és elkezdenéd felcímkézni a könyvek gerinceit, hogy "Biblia - istenes pszichedelikus; Monte Christo grófja - kardozós bosszúállós; A fajok eredete - pintyes elmélkedős; Általános relativitás elmélete - fényes-idős megnemértős"... Barbárság, szánalmas, röhejes, és full semmire nem használható, mindezt így egyszerre.

Bobby Newmark 2015.06.10. 17:11:12

@Piszok Alfréd és a Matrózfröccsöntő Bt.: Nekem a mai napig van játékos füzetem. Időnként nem árt a mai játékokhoz sem (főleg stratégiáknál, tervezgetéshez, optimalizáláshoz, haverral tanakodáshoz, pl Prison Architect; vagy éppen a programozható Nostromo-m egy-egy elvontabb, szkriptesebb kiosztását felírni emlékeztetőnek, amíg készséggé nem válik), meg folyamatosan játszom régi játékokkal is, azokhoz meg kell.

Bobby Newmark 2015.06.10. 17:13:45

@Savior: Argh, az evés. :D Szerintem akkor hagytam a francba az egész Időrégészt (sosem játszottam teljesen végig), amikor már egészen sokáig tudtam mit kell csinálni, elkezdtem, haladtam vele öles léptekkel, aztán egyszer csak éhen haltam, mert elfelejtettem enni.

Bobby Newmark 2015.06.10. 17:44:09

@Bobby Newmark: Battlefield Vietnamos időkben olyat is csináltunk sűrűn, hogy lerajzoltuk a térképet, aztán elkezdtük lemérni az időket, hogy adott útvonalon gyalog, dzsippel, tankkal, helikopterrel, repülővel mennyi idő odaérni. Aztán ezeket felírtuk a térképre. Megfelelő mennyiségű adat begyűjtése után mindig kicsit finomodott a kép a pályáról. Volt ami szimmetrikusnak látszott, a mérések alapján meg kiderült, hogy durván az egyik oldalnak kedvez.
Aztán ezeket felhasználva leosztottunk taktikát 10 emberre személy szerint, feltételekkel. Először papírra, aztán paint/photoshop, hogy a csapat többi részének is leosszuk a feladatokat meccs előtt.

Na, ha akkoriban is játékos füzetem lett volna, nem külön A4 lapokra dolgozunk, akkor ezek még ma is meglennének.

CEIA 2016.06.12. 12:26:48

@_Cactus_: Ha valaki nem tudná: a DownThemAll Firefox kiegészítővel könnyen le lehet tölteni a képeket. Másoljátok be ezt a vágólapra: http://pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/E1p3/e1p3-[1:164:1].jpg
Indítsátok el a DTA Manager részét, és már csak helyeselni kell és start :)

KiraCeles 2016.09.10. 16:05:04

Valaki legyen már olyan kedves, és írja meg nekem, hogy az Időrégészben hol és hogyan lehet megtalálni a lóherét. A leírásban az van, hogy menj a napfényes mezőre, ott vizsgál mező, aztán újra vizsgál mező, és akkor hopp, egy négylevelű lóhere! De nekem ez már régen a Commodore-on, és most az új WinVice-os meg böngészős változatban sem hoz eredményt. Mit rontok el? Nagyon szerettük régen ezt a játékot, de sose sikerült végigjátszani emiatt...

flamer 2016.09.11. 21:13:42

@AlphaTauri: A játék kezdőhelyszínétől:
é
k
vizsgál fű
f

KiraCeles 2016.09.13. 22:19:53

@flamer: Nagyon köszi! Közben már én is rájöttem, hogy nem azt kell beírni, hogy vizsgál mező, hanem hogy vizsgál fű...
Nem tudod véletlenül, hogy a fát hogyan kell kivágni a szakadéknál. Azt mondja, hogy nem tehetem meg, pedig van baltám. Mit rontok el?
süti beállítások módosítása