HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Máris itt az első fizetősmod-botrány

2015.04.24. 21:20 Stöki

Vagy csak botrányka, mert végül is hamar megoldódott, de az eset jól példázza, hogy milyen gondok lehetnek a fizetős modokkal. De kezdjük az elején.

skyrim-fishing-mod.jpg

A modok (vagyis játékok mindenféle rajongói módosítgatásai, olykor egészen lenyűgöző, sok munkával készült hozzáadott értékek) jellemzően ingyenesek, ezeket játékosok csinálják játékosoknak. A Valve erősen támogatja a modokat (ugye a Counter-Strike is a Half-Life modjaként kezdte), de volt már rá példa, hogy egyes játékokban (például a Team Fortress 2-ben) bizonyos szabályok mentén lehetővé tette, hogy a modokat készítő modderek pénzt kapjanak. Tegnap viszont sokkal nagyobb volumenű dolog történt: a Valve a Steamen bevezette a fizetős mod lehetőségét, vagyis bárki pénzt kérhet ezentúl az általa készített modért.

Erre persze felrobbantak a megfelelő fórumok, három jellemző reakció volt:

  • Ez a modok (illetve a moddolás, a Steam, a videojátékok, a nyugati civilizáció) halála.
  • Úúú, tökjó, ezentúl még profibb modok készülhetnek, hiszen ha pénzt lehet velük keresni, még több időt, erőforrást és szakértelmet fognak rájuk fordítani a modderek.
  • Az alapötlet nem volna rossz, de rohadtszemétkiadók. (A modderek ugyanis a befolyó pénz csak 25 százalékát kapják meg.)

És a magam részéről mindegyikben látok némi igazságot. Azt önmagában nem találom ördögtől való gondolatnak, hogy nyíljon egy ilyen csatorna, amin keresztül lehet támogatni a moddereket, de okosan ki kell találni ezt. Hogy mi az "okosan kitalálni", azt nem én fogom megmondani (annyira nem is látok rá a modderközösségre), de az mindenesetre elég furcsa, hogy jelenleg több olyan mod is van, amit ingyen le lehet szedni a Nexusról (ami egy nagy modgyűjtőoldal), a Steamen viszont fizetős. És az említett botrányka sem utal arra, hogy mindent jól átgondoltak az illetékesek.

ewwgf.png

Történt ugyanis, hogy Skyrimhez fizetős lett egy mod, bizonyos Chesko műve, aminek révén horgászni lehet a játékban. Igen ám, de kiderült, hogy ez a mod használ bizonyos elemeket egy másik modból (ez nem ritka a modoknál), és annak Fores művésznevű készítője egyáltalán nem adott engedélyt az előbbinek a reciklálásra. Ami nem vérben oldódó sértés, amíg mindenki lelkesedésből modolgat, de pénzt keresni (részben) más melójával egész más tészta. A Kotaku összeszedte, mi történt ezután: Fores leanyázta Cheskót, többen csatlakoztak hozzá (egyeseket a Steam kibannolt állítólag), aztán Chesko mosdatta a szerecsent mondván, ő megkérdezte a Steamet, mi a helyzet, ha más modból is használt cuccokat, és azt a választ kapta, hogy ha a használt külön mod ingyenes, fel lehet használni (ami elég furcsa válasz, lássuk be). A dolog vége az lett, hogy Chesko meghajolt Fore véleménye előtt, és eltávolította a modot a Steamről.

1222664873726733485.jpg

Szóval van itt még min reszelni jogilag is, és azt is gondolom, hogy a Valve-nek szigorúan szűrnie kellene, mit enged be, különben nagyon felhígul a kínálat (már vannak erre utaló jelek). De persze, mint mindig, érdekelne a ti véleményetek is, akár a konkrét esetről, akár a fizetős modokról. (Egyébként a blog Facebook-csoportján is egész érdekes vita megy erről.)

29 komment

Címkék: mod botrány steam

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr717396350

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Wildhunt 2015.04.24. 21:59:13

Lehet ezen (vagy ilyesmin) végre robban majd az a katyvasz, ami a digitális jogok körül van.

bbandi 2015.04.24. 22:17:50

Kicsit túlzásnak tűnik ez a felháborodás. Ha jól értem nem volt "átemelve" semmi az ingyenes mod-ból a fizetősbe, csak a tökéletes működéséhez kellett egy ingyenes mod is.
Azon se háborog senki, hogy a Borderlands 2 fizetős steam OS-re, pedig az az ingyenes debiant használja.
Ha jól értem, az ingyenes mod készítője is azon a véleményen van, hogy "ez a mod community halála", hát lelke rajta, de van egy olyan klassz dolog, hogy software licence, amiben ilyeneket ki lehet kötni.

Komojtalan 2015.04.24. 22:26:57

Egy modert biztos nem fizetnék, pedig én is sokat használok. Ha már fizetős, akkor minimum a fele járna az írónak, ez is szemétség. Szerintem holt ötlet, úgyis van mindenből ingyenes, vagy legfeljebb ingyen felrakják valahova.

LiberAll 2015.04.24. 23:44:31

A kedves Steam/Valve inkább azt a rohadt Half Life3-t fejlessze, de kurva gyorsan, mert szerintem sok HL rajongó nevében mondom, hogy hamarosan meglesz ütve valaki a Valve háza táján, egy fa testápolóval...

TH 2015.04.25. 02:23:58

A fizetős mod önmagában nem a világ vége, vannak olyan modok, amik érnek annyit, mint egy-egy DLC néha, de inkább az önkéntes támogatás/fizetés az ésszerű modell az ilyenek esetében szerintem, mert mint @Komojtalan: írja, az ember inkább keres ingyenes alternatívát, ha kötelező fizetni (és csak 25% marad a mod fejlesztőjénél). Szóval ja, ez nem volt valami átgondolt ötlet.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.04.25. 07:35:08

jujj, jön majd a google market effekt a steam-en is.

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2015.04.25. 10:42:51

Az alapötlet nem rossz de sajnos ez lehet, hogy túl sok negatívumot hoz magával...

eatmoregold 2015.04.25. 12:47:07

Ki kell találni egy jobb modellt és gatyába kell rázni ennek a menetét, de alapvetően a második ponttal értek egyet. Hosszú távon minőséget eredményez, és olyan autodidakta/hobbista tehetségek szivároghatnak be a "játékgyárba", akik amúgy nem feltétlen kapnának lehetőséget.

(2. pont
Úúú, tökjó, ezentúl még profibb modok készülhetnek, hiszen ha pénzt lehet velük keresni, még több időt, erőforrást és szakértelmet fognak rájuk fordítani a modderek.)

eatmoregold 2015.04.25. 12:48:43

u.i.:
Nekem nagyon úgy tűnik, hogy a steam szerű rendszerek pofátlan sáppal működnek, és nem csak ebben, valahogy meg kellene borítani ezt a rendszert.

hillman. 2015.04.25. 13:56:18

az átkosban is készültek szorakozásbol, társadalmi munkábol dolgok. pl: játszoterek, parkolok, stb. ezen parkolok után ma többnyire fizetni kell. a játszoterek még ingyenesek.

szerintem ez nem a modderek aprojárol szol, hanem a steam nagy zséjéröl.
hiszen idáig egyik modbol sem volt pénze a steamnek.
a steam egy piacnak tekinthetö; ami ez esetben az áru 75%át kéri.
gazdaságilag jo ötlet a részükröl, de mint felhasználo a kinhalálukat kivánom irmagostul.

a diablo miatt már igy is bojkotálok egy céget. legfeljebb lesz még egy.

Kültag 2015.04.25. 14:39:06

Skyrimhez van egy-két mod, amire maguktól mondták a letöltők, hogy ú, vazeg, hajlandó lennék fizetni érte (pl. Sjel Blad Castle). Az rFactorhoz készült egészen profi pályaszerkesztőt 12000 Ft-ért lehetett megvenni. Más kérdés, hogy elég erős eltántorító hatása van, ha egy mod fizetős. Miért tennék fel egy fizetős tizenkettő-egytucat modot, amikor a Nexuson mindjárt elérik a 40000 modot csak Skyrimhez. De persze nem feltétlenül van olyan nagy elvi különbség a játék és modja között. Végül is a Skyrim is csak egy kiegészítő a Windowshoz. :-)

nemecsek ernő áruló 2015.04.25. 17:46:33

@LiberAll: Miért nem lehet megérteni, hogy nem lesz half life 3? A valve nem hülyéből van, a várakozások olyan magasan vannak, hogy ha jönne HL3, lehetne a világ legesleginnovatívabb, óriási újításokat hordozó játéka, akkor is csak a nyavajgás menne miatta, hogy ennyit kellett várni, mégis milyen szar lett... Gabe több fórumon is kimondta, hogy ezekhez az elvárásokhoz a Valve nem tud felnőni, ezért de facto régen törölte a HL3 lehetőségét is sajnos.

nemecsek ernő áruló 2015.04.25. 17:52:30

@bbandi: Nem teljesen van igazad, és pont nagyon rossz példát hoztál elő önmagad igazolására. Ha hivatalos Debian repositoryba akarsz kerülni, akkor a licenszednek meg kell felelnie bizonyos feltételeknek, különben nem is álmodozhatsz arról, hogy oda felvesznek.

Amikor digitális javakat gyártasz, akkor az általad felhasználni kívánt anyagok licenszelését el kell fogadnod, és nem sértheted meg. Például nem kérhetsz pénzt olyan cuccért, aminek a licenszelése kifejezetten tiltja ezt. Ehhez jön még az is, hogy minimum egy gentlemens' agreement szabályaiba tartozik, hogy az általad használt tartalmakról értesítsd az eredeti szerzőt, pláne ha pénzt kérsz érte.

Ha nekem van egy zenekarom, és eljátszom velük alkalmasint a Mennyország Tourisztot, azzal nincsen semmi gond. Ellenben ha pénzt kapok a fellépésért, akkor elég komoly bajba kerülhetek, ha nem értesítettem erről előtte Lukács Laciékat.

bbandi 2015.04.25. 18:41:01

@nemecsek ernő áruló: De a te példád is rossz. Csak olyanért kért pénzt, amit ő csinált. Csak hogy működjön, kellettek hozzá külön feltelepítendő ingyenes cuccok (ha nem így volt az persze gáz, és nem vagyok benne biztos, hogy így volt, de így tűnt a cikkekből).
Mondok jobb példát: A Minecraft pénzbe kerül, de nem fogod futtatni, amíg fel nem telepíted az ingyenes Java virtual machine-t.

nemecsek ernő áruló 2015.04.25. 18:53:32

@bbandi: Felhasznált egy animációs rendszert egy modból, aminek a licensze tiltja, hogy pénzt kérjen érte, valamint még az eredeti mod szerzőjét sem értesítette.

bbandi 2015.04.25. 19:12:09

@nemecsek ernő áruló: "Art of the Catch required the download of a separate animation package, which was available for free, and contained an FNIS behavior file. Art of the Catch will function without this download, but any layman can of course see that a major component of it's enjoyment required FNIS."
(forrás: www.reddit.com/r/skyrimmods/comments/33qcaj/the_experiment_has_failed_my_exit_from_the/ )
Fenn a legalsó képen is azt írja, "if the download is separate and free".
Nem használt fel semmit, függőséget állított be. Ugyanakkor ez még mindig csak az ominózus mod szerzőjének az oldala.

nemecsek ernő áruló 2015.04.25. 19:17:07

@bbandi: Ettől még szólhatott volna az animációs mod szerzőjének. Gentlemens' agreement. A szoftverfejlesztés íratlan kódexe előírja ezt. Nem tette meg, a többi lényegtelen. Ezzel önmagában lényegében licenszet sértett.

bbandi 2015.04.25. 19:19:49

@nemecsek ernő áruló: Azzal viszont NDA-t sértett volna, érdemes elolvasni a reddites leírását, amit linkeltem. Hülye helyzet kétségtelen, és van benne etikátlanság, de jogilag szerintem oké. Tahósággal nem lehet licenszet sérteni.

nemecsek ernő áruló 2015.04.25. 19:21:57

@bbandi: A helyzet feloldása: ne használja. Írjon sajátot. Ilyen egyszerű. Akkor senkinek nem lett volna egy szava sem. Ha ez nem megoldható, akkor ne kérjen érte pénzt. Abban a pillanatban, hogy valamiért pénzt kérsz, egy igen ingoványos talajra tévedsz, és minden licensznek rendben kell lennie. Sajnos ez van.

bbandi 2015.04.25. 19:40:39

@nemecsek ernő áruló: Valamennyire igazad van. De mégegyszer: Nekem nagyon úgy tűnik, hogy minden licence rendben volt. Igen, etikátlan volt, de jogilag oké.
Az a bajom ezzel az egésszel, hogy ilyen hozzáállással szinte lehetetlen fizetős szoftvert fejleszteni. Ha szoftvert raksz fel az internetre legyen annyi időd, hogy kiválasztod, hogy akarod licence-elni. Most ez van az FNIS licence-ében:
"Without my express permission you are NOT ALLOWED [...] to make money with files which are part of FNIS Behavior, or which are created with the help of FNIS Behavior"
Erős a gyanúm, hogy csak most került bele. Érdekes módón a changelogban nincs szó licence váltásról, ez is eléggé szép húzás, visszamenőlegesen licence-t változtatni...

K0vasz 2015.04.26. 13:10:45

@nemecsek ernő áruló: +1. Amúgy én nemrég vittem végig újra (először akkor toltam végig, amikor megjelent cirka 10 éve), és jó-jó, de ANNYIRA egyáltalán nem nagy szám (és persze most nem a grafikára gondolok, hanem olyan dolgokra pl. mint a "sztori"). Szóval szvsz még ma is egy 7/10-es a játék, de ezt az iszonyat hypeot egyáltalán nem értem...

Celtic 2015.04.26. 17:19:11

@K0vasz: +1
Az elso HL szamomra is valami csucs volt. A masodik nem rossz, de nem is az a mindent elsopro. Szamomra logikatlan (ha nem HL2 lenne a neve, akkor semmi gond, az elso utan logikatlan, minthogy meg elnek az elso szereploi, max. 50 evvel jatszodhat az elso utan, de annyira nem oregek, szoval max. 20 ev. Ennyi ido alatt ugyan ki tud alakulni egy ilyen szep diktatura, de akkor is erthetetlen, hoyg keurlnek a volt keleti blokk cuccai az USA-ba. )

kukatr 2015.04.26. 20:36:04

@Celtic: G-Man Gordon-t valami sztázisba pakolja az első rész végén, majd húsz év múlva City 17-ben ébred fel valahol Kelet-Európában.

bioLarzen 2015.04.26. 21:20:52

@LiberAll:

"A kedves Steam/Valve inkább azt a rohadt Half Life3-t fejlessze, de kurva gyorsan"

Szerintem inkább kicsit lassabban, de alaposabban fejlesszék - hamar munka ritkán jó ;)

bioLarzen 2015.04.26. 21:25:29

@eatmoregold:

"Hosszú távon minőséget eredményez, és olyan autodidakta/hobbista tehetségek szivároghatnak be a "játékgyárba", akik amúgy nem feltétlen kapnának lehetőséget."

... vagy épp a minőség romlását, mert a várt haszon miatt minél előbb ki akarják adni, ahelyett, hogy szép alaposan átgondolnák, megterveznék, megcsinálnák és főleg letesztelnék... Ha nem lesz belőle haszon, az ember nem érzi úgy, hogy sietni kéne vele. Ha viszont pénz is jön belőle, hajlamos a fejlesztő az alaposabb - és ezért "lassabb" munka miatt kieső keresetet látni...

thinkEdem 2015.04.26. 23:52:34

nekem annyi a gondom az egesszel, hogy demo verzio nelkul jatekot sem szivesen veszek, hat meg DLC-t... Szerintem jobban jart volna a community egy rendesen ellenorzott Donate rendszerrel...

Bobby Newmark 2015.04.28. 11:04:45

@Kültag: Egy dolog, hogy "letöltöd, kipróbálod, és aztán ha tetszik, fizetsz", ami nagyon más, mint a "fizetsz, letöltöd, kipróbálod, és le van szarva, hogy tetszik-e".

Nagyon, nagyon nem mindegy melyik rendszer van.

Bobby Newmark 2015.04.28. 11:19:30

@K0vasz: A HL2ben a fizika (és a gravity gun), a fizikai puzzle-k, és a pályaszerkesztés volt a csúcs, nem a sztori. Játéktechnikailag állított példát az egész játékiparnak, és ma már egészen alapvető dolgok ezek egy játékban, de a HL2 mutatta meg, hogyan kell ezt jól csinálni.

Sztori prezentálása ügyében a HL1 volt az újítás, a HL2 már csak folytatta ugyanazt.

Celtic 2015.04.28. 15:11:04

@kukatr: Aholis ott van az osszes ismerose az elozo, USA-ban levo laboratoriumbol (es mindenki tokeletesen beszel angolul)

Nem eletszeru.
süti beállítások módosítása