"Kalandjátékok: a stílus, ami mára csak az emlékekben, az álmokban és Németországban létezik" - Tim Schafer márpedig tudja, miről beszél, hiszen tettestársaival ő követte el a kilencvenes évek elején minden idők legjobb kalandjátékait. Nevéhez fűződik a LucasArts vaskalapos vezetőségén csak nagy nehézségek árán átnyomott Full Throttle, ahol biciklilánccal vagy vascsővel is péppé lehetett verni a riválisokat, illetve a túlvilágon játszódó Grim Fandango, ami a lehetetlennek hitt feladatot, a stílus háromdésítését vitte sikerre (legalábbis szakmai sikerre), és amiből mellesleg minden idők talán leghosszabb, legjobb kalandjátéka is lett.
A Schafer-brigád a világ nagyobbik feléhez hasonlóan sajnos kalandjátékot már nemigen gyárt, a stílus szubkultúrává vált. Ugyan minden évre jut legalább egy kifejezetten jó, általában független fejlesztőtől származó darab, a németek pedig ontják magukból a sótlanságot, a humortalanságot és a sablonosságot megcáfolni képtelen torzszülötteket, de nagy hátszéllel, nagy reklámmal, nagy nevekkel másfél évtizede nem került semmi a piacra.
Eddig? Schafer a Grim Fandango befejezése után ugyan próbálta folytatni a Full Throttle-t, valamint a stílus áttolását a 21. századba, de a LucasArtsnál elfojtották, ezért 2000-ben lelépett, létrehozva a Double Fine Productionst, amelyhez ötletes, kreatív, de üzletileg rendre bukó játékok köthetőek. A kultklasszikus Psychonautsot a kiadói feladatok mögül kihátráló Microsoft, aztán a reklámkampányt létrehozni képtelen Majesco állította a földbe.
A második nekifutás se volt sikeres, a Jack Blacket főszereplőnek választó, vegytiszta, odaadó és feltétel nélküli metálrajongás fűtötte Brütal Legend 2009-ben hasalt el, de a Double Fine Studios 180 fokos fordulatot vett, átálltak az olcsó, gyorsan elkészíthető letölthető játékokra, így ahelyett, hogy le kellett volna húzniuk a rolót, inkább megcsinálták az elmúlt pár év legötletesebb, legegyedibb játékait. Most pedig kalandjátékot készítenek - a rajongók pénzéből.
A Double Fine kickstartos kezdeményezése a twitterről indult, onnét, ahol a hét elején még a Psychonauts 2-vel viccelődött Schafer, amit az indie játékok örökké jókedvű, mindig nagylelkű pápája, Markus "Notch" Persson szeretne finanszírozni, a hét végére pedig egy új, PC-t megcélzó kalandjáték ötlete lett belőle. A stúdió egyhónapos adományozási időszakkal és 400 ezer dolláros céllal számolt - ezzel szemben a pénz egyetlen éjszaka leforgása, úgy 11 óra alatt összejött, a számláló folyamatosan pörög, jelenleg már több mint 600 ezer egymillió dollárnál jár.
A pénz tehát megvan, a játék elvileg ősszel meg is jelenik, a keretből legalább 300 ezer magára a fejlesztésre megy el (mivel több pénz érkezett, lokalizáció, akár más platformra való átportolás is várható), 100 ezerből pedig dokumentumfilm készül, amely a kezdetektől a lemez leadásáig végigköveti, hogy miként készít kalandjátékot 2012-ben a videojáték-ipar egyik őrülten humoros, korlátokat nem ismerő brigádja.
Utolsó kommentek