HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Darklands

2011.08.04. 16:30 Stöki

Tudom, régen volt Heti retro, sajnálom is nagyon, de a hosszú ideje működő blogoknál már csak úgy van, hogy a bloggazdáknak néha más dolguk akad (nekem például életem egyik nagy kalandja), és nincs idejük előre betárazni posztokat. Ilyen rovatszüneteket (mert biztosan lesz még, például idén még szabira is megyek valamikor) kéretik megértéssel viselni, a kommentekben követelőzés ilyenkor nem segít, a türelem annál inkább. Hiszen lám, most is visszataláltam a régi kerékvágásba, dübörög tovább a nosztalgiavonat, rakománya ezúttal a Darklands.

Arnold Hendrick – ezt a nevet jegyezzük most meg. Hendrick úr tisztességben megőszült designer, aki a stratégiai és szerepjátékok terén otthonosan mozgó amerikai fejlesztők tipikusnak mondható karrierjét futotta be. Ami azt jelenti, hogy tinédzserként szerette a történelmet, és sokat játszott táblás harci társasjátékokkal, aztán készített is ilyeneket az Avalon Hillnél (akárcsak Bruce Shelley, a Civilization egyik fejlesztője). Később belekóstolt a videojátékokba, és kikötött a kor egyik legígéretesebb cégénél, a MicroProse-nál. Többek között Sid Meierrel is dolgozott együtt a Pirates!-en és az F-19 Stealth Fighteren, dizájnerkedett az M1 Tank Platoonban, de első – és egyetlen – igazi önálló A-kategóriás projektje a Darklands volt.

Amire Hendrick mai napig igen büszke, de ha kérdezik róla, elmondja, hogy soha többé nem vágna ilyen nagy munkába. A Darklands ugyanis grandiózus játék volt, talán túlságosan is. Legalábbis a kilencvenes évek elejének játékipai adottságaihoz képest, ahhoz képest, hogy egy MicroProse kaliberű kiadó mit bírt finanszírozni. Maga Hendrick is úgy fogalmaz egy interjújában, hogy túl ambiciózus játék volt, nem mérték fel igazán, milyen nagy fába vágják a fejszéjüket, a MicroProse rossz projektmenedzsmentje pedig már csak rontott a helyzeten.

A Darklandsszal kapcsolatban nyugodt szívvel el lehet sütni a közhelyt, hogy megelőzte saját korát. 1992-ben jelent meg pc-re, amikor a számítógépes szerepjáték még eléggé a Dungeon Master – Eye of the Beholder által kitaposott ösvényen járt, a Darklands viszont új utakat keresett, mind technikailag, mind tartalmilag. Az első stop real time játékok egyike volt, vagyis a harc valós időben zajlott, de a játékos bármikor megállíthatta az akciót, és új parancsokat adhatott a karaktereknek (mint edzőbá’ a kosármeccsen, amikor időt kér). Ezen kívül a Darklands az első sandbox játékok egyike is volt, azaz a játékos teljesen szabad kezet kapott, arra indult el kalandozni a világban, amerre akart, küldetéseket vállalhatott, fejlődhetett. Volt egy fő sztoriszál is jó nehéz missziókkal (és a végén egy démonnal, Baphomettel), de a játékosra volt bízva, hogy ezeket hogyan és mikor teljesíti. A grafika a játéktérben és az izometrikus harcnézetben nem volt a legszebb, de cserébe rengeteg pofás állóképet – talán a Pirates öröksége? – kapott a játékos.

A játék környezetében is elszakadt a megszokottól: nem a bevett ponyvafantasy és sci-fi klisékkel zsonglőrködött, hanem valós történelmi helyszínekkel – és persze egy kis misztikummal, hogy ne legyen tankönyvszaga a cselekménynek. A játékosnak a 15. század középkori Európájában kellett helytállnia rablóbárók, gonosz templomosok és boszorkányok között (az asztali szerepjátékok közül talán leginkább az Ars Magicához állt közel). D&D varázslatok helyett keresztény imák és megfelelő alkímiai képzettséggel kotyvasztható főzetek segítették a játékost. A karaktergeneráláshoz a Traveller szerepjátékból merített Hendrick, a fejlődési rendszerre pedig nem a bevett szintlépegetős megoldást alkalmazta, hanem egy sokkal fokozatosabb szisztémát, ami arra épült, hogy a karaktereknek mindig az a képessége fejlődött gyorsan, amit használt. A Darklands nem volt tápolásbarát, a legerősebb karaktert is könnyen lezúzta egy ellenséges lovag, ha nem volt észnél. A karakterek ezen felül öregedtek, és minél több cuccot cipeltek, annál gyorsabban elfáradtak (szóval aki az EoB nyolc páncélinggel rohangáló karakterein szocializálódott, csúnya meglepetésben részesült).

Bár mai napig tisztességes rajongói keménymagja van a Darklandsnak, a játék nem lett igazán sikeres (sőt). Szokatlansága mellett talán azért sem, mert elég nagy volt a gépigénye (töredelmesen bevallom, hogy nekem ki is maradt anno, mert a 286-osomon nem mozdult meg). Ráadásul elég bugosan jött ki, még hónapokkal a premier után is durva programhibák derültek ki – például egy olyan bug, ami a mentett állást is elrontotta, egy másik pedig a karakterek hajszínét hekkelte át rikító zöldre vagy rózsaszínre. A sok bug oka az volt, hogy a nehéz anyagi helyzetben levő MicroProse igencsak sürgette a játék megjelenését, annyira, hogy egy erősen béta állapotú verziót adott ki. Hendrick emlékei szerint a Darklands az első hónapban a program tisztességesen fogyott, de aztán nagyot estek az eladások – így végül a program nem tudta visszahozni azt a hárommillió dollárt, amibe került. Így a Darklands akár a hétfői toplistánkba is bekerülhetett volna – ez volt akkoriban a MicroProse legdrágább játéka, mégis kevesen játszottak vele (legalábbis legális példánnyal). A cég soha többé nem próbálkozott RPG-vel, a tervezett amigás verzió fejlesztését pedig leállította. A játék jelentőségét viszont elég jól mutatja, hogy az Elder Scrolls sorozat atyaúristene, Todd Howard állítása szerint a Darklands volt rá a legnagyobb hatással.

Aki kíváncsi a játékra, innen szedheti le, ez pedig a vaskos kézikönyv, ami hozzá járt. Rajongói oldal itt, videointerjú Hendrickkel három részben itt, itt és itt. A játékról egyébként nemrég írt az Endless is egy remek cikket, érdemes elolvasni. Jövő héten egy olyan klasszikus jön, ami más lassan egy éve szerepel a szavazásokban, de sosem nyer. Ez rögtön három játékra is igaz, szóval válasszatok:

 

48 komment

Címkék: retro heti retro jatek darklands

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr703108774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bit.0x8000 2011.08.04. 17:08:18

Szerintem a követelőzés csak azt jelzi, hogy sokan szeretik ezt a rovatot, szóval ne vegyétek túlságosan szigorúan... :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.04. 17:10:21

@bit.0x8000: Isten őrizz, hogy emiatt szigorú legyek. :) Csak mondom, hogy nem segít semmit, ha más cikkeknél offtopic kéri a nép, ami jár neki.

m e o w · http://eletfalun.blog.hu/ 2011.08.04. 17:23:20

Jetpac-et a népnek! Gyermekkorom meghatározó játéka volt, rettentő sok órát bírtam előtte ülni.

The Drunken Master (a.k.a. Eltiron) 2011.08.04. 17:47:10

Ez nekem csúnyán kimaradt az életemből, akkor az AD&D volt nálam a reggeli-ebéd-vacsora, tehát a Pool of Darkness volt a meghatározó crpg. Ami szintén már félig-meddig sandbox játéknak volt mondható.

action12 2011.08.04. 18:01:20

Nagyon király játék a Darklands, nem lennék szomorú, ha ezt is remakelné a Firaxis :)

a Bloom 2011.08.04. 18:14:29

Nekem is kimaradt, de most kedvet kaptam hozza.

anarchoid · http://www.stormriders.hu 2011.08.04. 18:18:45

Imadtam ezt a jatekot.. bar akkoriban meg osszejartunk AD&D -zni ;)

OFF

De megis egy masik jatekhoz , a Krynn sorozathoz kotodik egy nagyon kedves emlekem , illetve 2 momentum :
Akkoriban szotarral ment csak az angol es REST -el gyogyitottam a csapatomat, emlexem beraktam REST -be a csapatot .. aztan atmentem a haverhoz marhulni, es mire visszaertem meggyogyult a csapat.

A masik momentum ehez kapcsolodik .. valahogy a jatek folyaman mindeig meghaltak a karijaim e nemtudtam rajonni miert .. aztan egyszer valahogy kisutottuk hogy a sok REST meg valosideju gyogyulastol mindig eloregedtek a karik ;) es ilyen 90 evesek voltak a jatek vegere es csak botorkalni volt erejuk a sok minusz stat miatt ;)

ON

retroba johetne meg az a regi amigas rpg parodia aminek nemtom a nevet de hulye karakterosztalyok voltak es kicsavarodott sztori az egeszhez ;() hudereg volt

DrBala 2011.08.04. 18:26:15

Nagyon tetszett ez a játék, pláne a karakter alkotás része. Viszont baromira nem vágtam, hogy mit is kell csinálni 0 angol tudással. Viszont az állóképek az nagyon csodásak voltak. Tudtam én, hogy ez jó játék, de azért sem tudtam vele mit kezdeni.....
És milyen régóta vártam ezt a cikket.

DrBala 2011.08.04. 18:29:45

Apropó....Wizardry 7?

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2011.08.04. 18:49:03

Mi a halált lehet írni az olyan hülyeségekről, mint a Jetpac? Hekkelje mán meg valaki az eredményeket a LOM felé!

lokkoLori 2011.08.04. 19:46:43

Stöki komolyan mondom, hogy a videojátékos újságírásnak ez az egyetlen releváns műfaja, amit te csinálsz itt a heti retroban!

glezmen 2011.08.04. 20:10:27

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: teljesen egyetertek, en mindig arra szavazok miota van :) dobbenetes technikai bravur az a jatek!

glezmen 2011.08.04. 20:11:25

egyebkent nekem elvileg van egy gyari Darklands-em otthon, de meg sosem sikerult elinditani :D

Savior 2011.08.04. 21:09:23

Azóta érdekelt (na jó, annyira nem, hogy utána is menjek :)), amióta a CoVban láttam a borítóját. Nemrég le is szedtem, de csak a karaktergenerálásig jutottam, aztán lefagyott. Az viszont ötletes volt, ki kellett választani egy mesterséget a karakternek. Többet is lehetett, ekkor mindegyikből kapott skilleket, viszont pár évet is. Hm, lehet, hogy megpróbálom ezzel a verzióval is.

Savior 2011.08.04. 21:12:44

@The Drunken Master (a.k.a. Eltiron): Pool of Radiance és Pools of Darkness. Nem volt rossz, a világok és a cutscene-ek nagyon szépek voltak (pl. a város pusztulása az elején, Moander), de nekem a játék nem volt egy nagy élmény, a sztori-hentelés mérleg elégge az utóbbi felé billent.

És persze milyen jó volt vörös sárkányokra Delayed Blast Fireballal vadászni...

röntgenszeműlány 2011.08.04. 21:28:01

Hábakker, ez a Head over Heels most sem fog nyerni, kénytelen leszek magam átnézni a Retro Gamereket utána.

A Darklands teljesen kimaradt eddig, pedig úgy látom beleilleszkedik a Dark Sunnal és Baldur's Gate-tel kezdődő toplistámba. Maga az izometrikus grafika viszont inkább Fallout-szerűnek tűnik, az állóképeket meg valóban a Pirates! ihlette.

Jackni Konzol 2011.08.04. 21:37:13

@m e o w: nekem is, bár én vic-20-on toltam, kb. 14 évesen..

protoplanetáris korong 2011.08.04. 22:36:08

@anarchoid:
Knightmare

Emlékszem, trollal meg orgéval is lehetett menni, meg a szörnyeket (akik emberek voltak) fúvócsővel köpködtem, amiben borsószemek voltak
nagy királyság volt, kár, hogy bugos volt a crack verzió és nem tudtam végigtolni

ommm 2011.08.04. 23:18:34

Megvolt, imádtam. dx 4O-en simán futott

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.05. 07:44:28

@Komavary: Drága barátom, nézd meg a cikk uccsó bekezdését. :)

Mad Mind 2011.08.05. 09:10:06

Nagyon szokatlan volt. A z EoB után szereztem meg, és bár nagyon tetszett, nem vergődtem vele zöld ágra. Nem tetszettek a limitálások, öregedés stb.
Fura mód pár évvel később a Das Schwarze Auge mégis bejött, pedig ott is ilyen megkötések voltak.

Kissmark76 2011.08.05. 10:11:07

@anarchoid: A Knightmare-re gondolsz, ugye? :)

budai zöld 2011.08.05. 10:19:53

Végre! A Darklands minden idők legjobb számítógépes RPG-je.

Nagyon jó a világ, a játékrendszer (alkímia, szentek, fokozatos és részben automatikus fejlődés, öregedés, ahogy a cikk írja - azért lehetett tápolni, de nem annyira), de a legnagyobb dobás, hogy egyáltalán nem lineáris a sztorivezetés (ellentétben a klasszikus SSI/EoB/Forgotten Realms, stb. RPG-kel).
Jók voltak a részletek is:
- helyi érdekű szentek (pl. Szent István Pozsonyban jobban segít - hogy miben arra más nem emlékszem)
- becsatlakozik a csapatba ötödiknek a falu kovácsa/bírája, és eljön lenyomni a rablólovagot
- sok német kifejezést használt hangulati elemként, amibe olyasmik is becsúsztak, hogy The city of Bamberg is ruled by the Rat.

Sajnos tényleg fagyott, mint az állat, pl. a bányákban, ahol játékállást sem lehetett menteni, és párezer játékóra után kicsit önmagát ismételte. ;-P

vzsiros 2011.08.05. 10:23:02

LOM!!!

utoljára 1.5 éve toltam végig. Mondjuk az igaz, hogy pl. a Doomdarks Revenge-t meg sohasem, egyszerűen nem voltam elég jo hozzá...?!

budai zöld 2011.08.05. 10:30:29

Ja, Győr vára is van a Darklandsben.
Rablólovag lakik benne.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.08.05. 10:59:23

Érdekes, ez nekem is totál kimaradt.

Fél off: Nostromo t-shirt uralkodix! 8-)

Dr. Cica75 2011.08.05. 11:10:07

@budai zöld: Mi más???? Nem is értem...

Celtic 2011.08.06. 13:13:22

Navegre :) ELo is szedem meg ebben a honapban :)

Blobov 2011.08.07. 19:57:20

Off:
@Savior: A Pools of Darknessben a kedvenc csatám volt a fősárkány síkján vívott csata, ahol mindössze 1 db tűzálló gyűrűm volt, a sárkányisten (?) meg valami 100+ HP-kat sebzett a leheletével. Emlékszem, a papomat a tűzgyűrűs lovagommal saját kezűleg ütöttem le, hogy csak elájuljon, nehogy meghaljon, mert akkor senki nem éleszti újra a bandát...

Blobov 2011.08.07. 19:59:13

@budai zöld: Engem most spec. az bosszant, hogy hiába istenkirályság a csapatom, gyógyító főzet receptjét sehol sem kapok/cserélnek/adnak el nekem. Pedig már az alkimistám is hentel, mint állat, túl vagyunk a boszorkányszombaton is, de a bányákba gyógykütyü nélkül életveszély bemenni.

Off: Elder Scrolls sorozat lesz?

lerchenfelder 2011.08.09. 11:58:48

stöcki még végig sem olvastam, de KÖSZI KÖSZI KÖSZI, soha többet nem kérek semmit!! (mivel a DotC már volt :D )

lerchenfelder 2011.08.09. 12:06:41

*stöki, bocs a nagy izgalomban már gépelni sem tudok.

lerchenfelder 2011.08.09. 12:11:19

@budai zöld: ha Pressburg-ra gondolsz, az Pozsony, nem Győr.

budai zöld 2011.08.11. 16:02:38

@lerchenfelder:
Csak nem azt akarod ezzel mondani, hogy neked nincs fejben a Darklands-térkép?
Pozsony és Győr is van a Darklandsben - éppen úgy, mint a párizsi diadalíven...
A játékban Pozsony (Pressburg) egy város, Győr (Raab) viszont egy lovagvár kicsit lejjebb.

@Blobov: Hát van ez így, velem az történt, hogy bármilyen szép, okos, erős, jófej, népszerű volt a parti, pont a prágai egyetemen nem álltak szóba velük, pedig ott figyelt valami nagyon erős szent, aki éppen nagyon hiányzott.

Blobov 2011.08.11. 16:06:12

@budai zöld: Nekem a szentekkel kapcsolatban sosem volt problémám, minden kolostor v. püspökség v. egyetem szívesen oktatott... a városi alkimisták, meg az egyetemiek viszont a világ végibe zavartak mindig.

budai zöld 2011.08.11. 19:11:44

@Blobov: Ez király. Valószínűleg az 50 db százas skálán futó skill mellett még egy csomó vicces változó bele van drótozva a játékba, ami az ilyenek mozgatja. Kicsit összetettebb, mint egy EoB.
Lehet, hogy valamelyik karaktered múltja, polgári foglalkozása nem tetszik, lehet, hogy egyszer megkergettem pár (eretnek) huszitát, csak nem emlékszem, stb.

Asszem a bánya amúgy zsákutca/mellékvágány, nem csak azért mert fagyogat, hanem azért is, mert anélkül is meg lehet menteni a világot, lásd a linkelt cikket.

Blobov 2011.08.11. 20:41:56

@budai zöld: Persze, hogy meglehet. A boszorkányszombatos szál vezet Baphomethez, de attól kemény a bányában nyomulni...

Bedeko 2011.08.12. 16:45:31

Nem követelőzés, hanem WTF-ozás. Stöki véres esküt tesz, hogy így meg úgy, aztán k.rva nagy csend és semmi info, de tényleg semmi, a BKV utastájkoztatója ehhez képest Cicerói magaslatokban. Ráadásul nem csak 1 ember ért a cikkíráshoz, legalábbis régen még a többiek is tudtak két értelmes szót leírni, amiben nem szerepelt, hogy Portal.

Igazából az olavsók leszarása volt a gond. Ha el kell menni szabira, tessék közölni, ha menni ráverni a zűrsiklóra, akor meg azt. Mindenki megértő, a blogolás nem kötelesség, hanem hobbi.

Aztán a végén még nekik nem tetszik, ha egy nyílt blogban valakinek más a véleménye. WTF.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.12. 16:51:15

@Bedeko: Vége van a hétnek? Nincs vége a hétnek. Ne add fel.
(Egyébként meg Sziget van.)

Celtic 2012.04.13. 12:20:30

@Celtic: Aztan persze csak mostanaban szedtem elo, de egy egesz hetvegen nyuztam, nem is rossz eredmennyel :) Nagyon kis kulturalt jatek, ket dolog nagyon gane benne:
- normalis iranyitas harcban. A karakteremet oda kell kuldenem a kepernyo szelehez, hogy lassam, merre megy tovabb a ter...(Vagy csak en nem tudok kepernyot valtani). Ugyanigy, a lepcson nem tud a csoport lemenni, csak egyesevel...idegolo.
- nincs log/journal/naplo/etc. Papirfecnikre irogatom, hogy xy a zx varosbol elkuldott xz helyre, ahol yx feladatot kell elvegeznem. Namost, 20 feladat korul mar eleg nehezkes a cetlin nezni, melyiket is kellene megcsinalnom...(meg a c64 piratesben is volt naplo....)

Par tapasztalat:
- akar 15 evesen is neki lehet allni kalandozni, semmi ertelme a fejlodesnek. STR es AG (vagy END?) legyen magas mindenkinel, sajnos ezek nem fejlodnek. Viszont ha lever 2-3 rablocsoportot a varosban, maris ugrik 4-5 szazalekot a fegyverhasznalat (ami ugye leginkabb 1-2*5 ev fejlodes lenne). Nagyon gyorsan lehet harcban fejlodni
- kezdetkor erdemes ejjelente a side streeten jarni es a dokkhoz vagy a cehek utajaba benezni, 99%, hoyg csata lesz. Egy ejjel 3 csata vallalhato kb. , ebbol lesz sok fegyver/pancel, ami eladhato. En inn-ben pihentem, de lehet erdoben is, csak ott ugye veszelyes...Ja, a Dangerous slumban nem erdemes pihenni, mert van ugyan harc, de a reputacio esik!
- ha mar local hero az ember, erdemes kuldetesekert kilincselni. Kedvencem az egyik varos volt, ahol negy (!) helyen is ugyanazt a rablovolagot kertek kinyirni, aki raadasul a varos mellett lakott, igy felora alatt kb. 30 Florinnal lettem gazdagabb.
- A kezikonyv szerint a falvak 5%-a satanista. Namost, en az elejen 90%-ban satanaista falvakba botlottam. 10-bol egy nem volt az :) (a pap furcsa dolgokat beszel gyonasnal: "olj meg lassan egy kis allatot, aztan reszegedj le". Ilyenkor vagy megvadoljuk a vezetot vagy ejszakara pihenunk, tamadas jon, aztan le lehet verni egy kisebb demont is. Global rep. meg emelkedik.
- Eleg sok varat is megtamadtam, ha a parasztsag zavarodott volt. Ilyenkor a var helyen falu keletkezik. Extra vicc volt, mikor a szipolyozo urasag elkergetese utan alakult falu rogton satanista lett :)
- amikor mar eleg konnyen, sebesules nelkul vertem le a varosi banditakat, vettem mindenkinek nyilat es elso korben nyilaztak -> a 3%-s bow tudomanybol par het (jatekban) alatt 90+ %-os lett mindenkinel :)
- alkimiat (harom eve kalandozok) meg nem hasznaltam, csak tanultam mestereknel (kocsmai pihenes) es gyujtottem a hozzavalokat.
- betorni (ejszaka, varosban) nem tudok
- picklock hasznos lehet, ha az ember a varakat felderiti, csak harc utan lehet ladat nyitni, de akkor van penz es fegyver is
- vettem kotelet es kampot, az egyik user Art es Stlth kepessege magas, igy alt. ejszaka maszok fel a varfalra.
- meg egy idegesito: alt. a leadert hasznalja mindenre. Szoval, hiaba nagy az egyik useremnek pl. a Speak Common, ha a leadernek nem, akkor is O beszel. Minthogy mindenki mashoz ert, ezert kellene valtogatnom a leadert az akt. helyzet szerint - de ki lat a jovobe?

Na, hirtelen ennyi, jo kis jatek ez :)

Blobov 2013.04.03. 16:52:46

@Celtic: - "nincs log/journal/naplo/etc. Papirfecnikre irogatom, hogy xy a zx varosbol elkuldott xz helyre, ahol yx feladatot kell elvegeznem. Namost, 20 feladat korul mar eleg nehezkes a cetlin nezni, melyiket is kellene megcsinalnom...(meg a c64 piratesben is volt naplo....)"
Én egy word táblázatot nyitottam erre a célra...

Celtic 2013.04.04. 14:07:35

@Blobov: Asse rossz. Most mar lehet, az eredeti DOS-ban nemigen :)

Amugy az iranyitas is oke (asszem, ALT vagy SHIFT kell a nyilak melle). Azert ezeket a dosos jatekokat meg ellatak billentyuzetes iranyitassal rendesen.

mouratius 2021.06.19. 10:47:01

ha véletlenül valaki erre jár, megjelent a szellemi örököse a Wartales

mouratius 2022.06.28. 03:47:40

van már magyaritás illetve grafikai javitás a szöveg olvashatosága miatt

www.facebook.com/groups/544411176877557
süti beállítások módosítása