Szokták mondani jó nőkre, hogy elérhetetlenek, de eheti játékcsajunkra, Cortanára ez szó szerint is igaz. A hölgynek ugyanis nincs teste, csak egy kékes színben játszó hologram, akit a Bungie dizájnerei történetesen feminin jelenségnek mintáztak meg, nyilván azért, hogy kedvesekedjenek az fps-ek - zömében hímekből álló - rajongótáborának.
Cortana a Halo-játékokban látható, ő az a mesterséges intelligencia, aki Master Chiefet segíti, hekkel, ajtókat nyit meg előtte, megfejti az ellenség üzenetváltásait, és így tovább.
Cortanát az teszi különlegessé, hogy AI létére emberként érez és gondolkodik, ami annak köszönhető, hogy egy hús-vér nő (dr. Elizabeth Halsey, a Spartan projekt és így Master Chief létrehozója) agyának neuronhálózata alapján készült. Az első két Halóban Cortanának többnyire még csak a küldetések elmagyarázása jutott feladatként (esetleg néhány poént elsütött, néha kicsit ugratta Master Chiefet), de ez a digitálispomponlány-szerep nagyjából a második rész végétől megváltozott. Az AI ugyanis a játékban Gravemindként hivatkozott rondaság foglya lett, és egészen a Halo 3 közepéig kellett várni arra, hogy Master Chief kiszabadítsa őt. Cortana haja is megváltozott a trilógia végére, felvetve azt a kérdést, hogy hova járnak a hologramok fodrászhoz. A Halo 3-ban az is megfigyelhető, hogy Cortana és Master Chief gyengédebben, több érzelemmel szólnak egymáshoz, egy érdekes, beteljesületlen love storyt adva a játék cselekményéhez. És persze Cortana a Halo Reachben is feltűnik, még ha csak a végén is, de egy elég fontos jelenetben.
Kis érdekesség, hogy Cortanát eredetileg Nofertiti egyiptomi királynő inspirálta, bár ennek már nincs sok nyoma a végleges változaton. Az AI szinkronhangját pedig Jen Taylor színésznő adta, aki azt nyilatkozta egy werkfilmben, hogy nagy kihívás volt egy testetlen hologramot szinkronizálni.
Zárásul jöjjön még két fanart, egy regényborító és egy jó kis cosplay sorozat Cortanáról.
Utolsó kommentek