HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Space Invaders

2010.06.09. 07:36 Stöki

A múlt heti retrocikk alatti szavazás győztesét, a Space Invaderst nem kell bemutatnom senkinek. A játéktermi gépek hőskorának lövöldözős játékát mindenki ismeri, aki picit is foglalkozott valaha játékokkal, a program pixelűrlényei legalább olyan ikonikus figurák, mint a Pac-Man. A Space Invaders a legnagyobb hatású játékok egyike a játékipar történetében, jelentőségét nem lehet túlbecsülni.

Nehéz ma már elképzelni, milyen újdonságot jelentett a játék, amikor 1978-ban megjelent. Nagyon összetettnek tűnt a korábbi játéktermi slágerekhez (Pong, Breakout) képest – a 8*6 űrlény egyre gyorsuló mozgása, az anyahajó meglepetésszerű megjelenése, a pajzsok, amik mögé be lehetett bújni, mind-mind szokatlan és újszerű játékelemnek számítottak.

Ezt a formabontó játékot három hónap alatt, teljesen egyedül alkotta meg egy japán géniusz, Nisikado Tomohiro. Az inspiráció több forrásból jött, például egy Japánban népszerű, 1972-ben megjelent mechanikus játékból, a Space Monstersből. De Nisikado egy későbbi interjúban azt is elmondta, hogy egy gyerekkori álma is többször eszébe jutott, amikor a játékot fejlesztette: az álomban japán gyerekek várták a Mikulást, de űrlények jöttek helyette. Ihletforrás volt még a Világok harca című Wells-klasszikus 1953-as filmes feldolgozása is, a végső lökést pedig az első Star Wars film 1977-es megjelenése adta meg az űrlényes környezet felé.

Nisikado pár éve a RetroGamernek a játék 25 éves születésnapja alkalmából adott interjút, és elmesélte, hogy először tankokat és repülőket tervezett ellenségnek. Ezt az ötletet elvetette, mert azt gondolta, túl nehéz technikailag megvalósítani. Ezután felmerült, hogy emberszerű ellenségek legyenek, de végül erről is letett, mert erkölcsileg kifogásolhatónak érezte, hogy a játékos humanoidokra lőjön (akkor már túlvoltunk az első nagy erőszakosjáték-botrányon: az 1976-os Death Race-ben gyalogosokat lehetett elütni, és ezen több civil szervezet nagyon kiakadt). Az emberszerű ellenségek azért artwork formájában fennmaradtak: ilyenek díszítették a játékgépek oldalát (lásd balra). Aztán egy szép napon 1977 végén Nisikado elkezdett rajzolgatni a jegyzetfüzetébe, és megszületett néhány medúza- és rákszerű monszta, majd ezek pixelesített változata is.

Játéktechnikailag a Breakout nevű téglabontó faltenisz volt a legnagyobb hatással a japán fejlesztőre (igen, az a játék, aminek a fejlesztésénél Steve Jobs csúnyán átverte országos haverját, Steve Wozniaket). Nisikado a falteniszt úgy gondolta tovább, hogy a labda nem pattant vissza, hanem lövedék lett belőle, a téglákból pedig űrlények, amik egyre közeledtek a játékos űrhajója felé. Aztán jött a többi ötlet: a pajzsok, az, hogy az űrlények néha visszalőttek, az alkalomszerűen megjelenő anyahajó, és megszületett a lövöldözős játékok egyik archetípusa.

Érdemes szót ejteni a fejlesztésről is. Ahogy akkoriban a játékfejlesztőknél nem volt ritka, Nisikado saját hardvert tervezett a játéktermi géphez, két fő áramkörrel. Az egyik nyákon maga a játék működéséhez és megjelenítéséhez szükséges hardver kapott helyet, a cpu egy 8-bites Intel 8080 proci volt evesebb mint 1 megahertz órajellel. A másik áramkör felelt a mono hangok előállításáért, vagyis a lövések hangjáért és a játékot végigkísérő, monoton zenéért (már ha zenének lehet nevezni azt a pár ismétlődő hangot). Nisikado több interjúban is elmondta, hogy a legnagyobb problémát az jelentette, hogy az akkori hardverek nem voltak elég erősek ahhoz, hogy mindent úgy valósíthasson meg, ahogy kitalált. Például a fejlesztő szeretettt volna egyszerre mozgatni minden űrlényt, de ezt nem tudta megoldani, ezért egyszerre csak egy űrlény mozdul minden 1/60 másodpercben (igaz, ez az emberi szemnek úgy tűnik, mintha a lények egyszerre mozognának). Nisikadonak aztán feltűnt, hogy az űrlények fogyásával a hardver egyre gyorsabban tudja mozgatni őket (vagyis egyre gyakrabban jut 1/60 másodperc a maradék űrlényekre). Ahelyett, hogy korrigálta volna ezt az anomáliát késleltetéssel, benne hagyta a játékmenetben, és ez nagyon jót tett a játéknak: a fogyatkozó, de gyorsuló űrlények és a hozzájuk igazítottan felgyorsított zene csak fokozta a játékosokban az adrenalintermelődést.

Nisikado 1978 februárjában fejezte be a játékot, és négy hónappal később a Taito – ami akkor már tapasztalt játékkiadónak számított, 1971-ben léptek a piacra – kiadta az első Space Invaders játékgépet (Nisikado nagy sajnálatára a kiadó átnevezte a játékot, az eredeti cím ugyanis Space Monsters lett volna). A játékgép nem a jól ismert álló szekrény volt, hanem inkább dohányzóasztal (lásd a fent embeddelt dokumentumfilm elején), a kijelző vízszintesen helyezkedett el (vagyis fölé kellett görnyedni), és a játék minden eleme fekete-fehér-volt. Ezeken változtatott 1980-ban az amerikai kiadás: ez már hagyományos játéktermi gép volt, és színes fóliákkal trükközött a kijelzőn – így, bár a gép továbbra is monokróm képet adott, a fóliák miatt többszínűnek tűnt, sőt még egy háttérképet is kapott a játék.

Döbbenetesen nagy siker lett a Space Invaders, azóta is elemezgetik az okosok, hogy miért (a Star Wars-hatás és az összetettség mellett gyakran emlegetett érv, hogy a játék az elsők között mentette el a highscore-okat és használt toplistát). Bár Japánnak volt némi előnye, nagyjából az amerikai verzióval egy időben, 1980 elején pörgött fel ott is az Invaders-őrület. Sokszor emlegetett sztori, hogy az Invaders miatt az egész országban hiány lett százjenesekből (ehhez azért a Pac-Man sikere is hozzájárult), és meg kellett négyszerezni az érmék számát. Rengeteg új játékterem nyílt csak az Invaders miatt, sőt állítólag a lopások száma is felszökött kicsit, mert a szegények is szerettek volna rengeteg pénzt elverni a játékgépeken. Hogy ez a rengeteg pénz mennyi, azt megtippelni sem nagyon lehet azon túl, hogy mind dollárban, mind jenben milliárdos nagyságrendről van szó. A Taitonak csak a játékgépek eladása félmilliárd dolláros bevételt hozott, 500 ezer Invaders-játékgépet adott el (ebből 350 ezret Japánban). Természetesen rengeteg folytatása és klónja született a Space Invadersnek (Galaxian Galaga, vagy a Videoton TV-s Űrhódító, hogy mást ne mondjak), nem is beszélve a későbbi portolásokról. Lehetetlen mindet felsorolni, ezért csak kiemelnék egyet, az Atari 2600-as konverziót. Ez volt ugyanis az első eset, hogy játéktermi játékot ültettek át otthoni játékplatformra (ha az otthoni Ponghoz hasonló célarchitektúrákat nem számítjuk). Így a Space Invaders lett az első „killer app”, ugyanis a konverzió után hirtelen megnégyszereződött az eladott Atarik száma, annyian vették meg a platformot a játékhoz. (Élőszereplős Invadersek fent és lent, a lenti a Scrubs - Dokik - című tévésorozatból.)

Még egy apróság a végére, egy bug/feature/trükk az eredeti játékban: a véletlenszám-generátor működése miatt az ellenséges anyahajó néha nem 100, hanem 300 pontot ér. Hogy mikor, arra Eric Furrer, az egyhuzamban Space Invaders-ezés világcsúcstartója jött rá (38 óra 37 perc, 111 újrakezdés, összesen 1 114 000 pont): minden szinten az első 22 lövés után a huszonharmadikkal lehet 300 pontos anyahajót lőni, ezután 14 lövést kell várni egy újabb 300 pontos lehetőségre, majd megint 14-et, és így tovább a szint végéig - a következő hullámban aztán megint 22-t kell várni először. De érdemes figyelni közben egy másik bugra: az ötödik hullámban a második anyahajó visszapattintja a játékos lövését.

Végül fent egy zseniális klip az űrlények szomorú életéről (Ken Ishii vs. FLR az elkövető, a szám az eredeti Invaders-hangokat is használja), lent a szokásos szavazás (ezúttal a korábbi szavazások második helyezettjeivel), a kettő között meg a linkcsokor: játszható flashverzió #1, #2 és #3, egy rajongói oldal, az Invader nevű street art művész projektjének oldala (űrlénymozaikokat helyez el a világban szanaszét), az eredeti játék vázlatai (a fenti képek is onnan), itt egy vicces Space Invaders képregény, itt pedig egy még viccesebb panoptikum az űrlényekről.

Mi legyen a következő játék?
Asteroids
Another World és Flashback
Secret of the Monkey Island
Myth-History in the Making
Laser Squad
  
pollcode.com free polls

35 komment

Címkék: retro japán space invaders heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr222068065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RTSnip 2010.06.09. 14:35:09

Jó írás! Zseniálisak az emberi szereplős invaders klipek :) és ha már zseniális, akkor ez se maradjon ki az életetekből:
www.youtube.com/watch?v=d0dE23jVLXw

Drout 2010.06.09. 15:08:54

Stöki szeretném, ha a szavazásban szereplő játékok előbb-utóbb mind sorra kerülnének!

RTSnip 2010.06.09. 15:14:10

Stöki: Na akkor az nekem maradt ki. :)

subversion 2010.06.09. 15:39:58

Laser Squadot a népnek!

bobbafet 2010.06.09. 15:40:47

Legszínvonalasabb index-címlapos blog ever.

elzee 2010.06.09. 15:46:30

szerintem a Phoenix meg a Vanguard volt a nyolcvanas évek elejének a csúcsa... :)

goyoq 2010.06.09. 16:02:51

Itt van legalabb 20 invaders játék :):
sztar.com/jatekok.html

bbandi 2010.06.09. 16:11:17

www.gamespot.com/users/Kev_242/video_player?id=JycykGb65b8JuTM
A space invader-es rész 3:00-nál kezdődik, de addig se rossz :)

Lacc78 2010.06.09. 16:12:22

Az előadótermes performansz nagyon király (pihent agy rulez!). Van ilyenből Pong, Pole Position meg Tetris is, szerintem az utóbbi a legjobb. Várjátok ki a videó végét, valamelyiket biztos be fogja adni a YouTube.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.06.09. 16:20:18

Stöki kartárs,
baromság a szavazás!!!
Legyen csak szépen Another World ÉS Flashback ÉS Monkey Island ÉS Laser Squad is, mindegyik kultikus gáme!!!

sugabubus 2010.06.09. 16:53:25

ilyen fossal hogy tudott bárki is jáccani?

algi 2010.06.09. 16:59:58

A Laser Squaddal együtt remélem az UFO-ról is lesz szó.

GentleSpecter 2010.06.09. 17:18:42

@sDavid: Le is töltöttem gyorsan! :D Elég jó gém...

Toalettduck 2010.06.09. 17:23:36

Imádom a sidescroll shootereket mióta kiskorombana nokia bunkofonokon játszottam egy űrhajós játékot. ^^

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2010.06.09. 17:29:58

Zseniális írás, a vázlatok meg nagyon megfogtak.

A következő remélem a laser squad lesz, merthogy azt minden nyáron eljátszuk az árok 8 bites partyn, vizipisztollyal, vízzel telt lufikkal :)

Celtic 2010.06.09. 17:54:30

@elzee: Uff...Azota megvan a Scramble, bar javas es nem tul gyors. De a Vanguard es a Phoenix nekem is nagy kedvencem volt, bar altalaban penz hijan azt neztem, mas hogyan jatszik.

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.06.09. 18:31:26

Anno ha jol emlekszem '83-ban vagy '84-ben lattam Ausztriaban egy Space Invaders-t.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2010.06.09. 18:40:01

nekem van space invaders-es bugyim ;)

Repülő Majom · http://www.kutyushop.hu 2010.06.09. 19:17:54

Space invader besztof! Annak idején én is rengeteget játszottam vele.
Egy kis csemege az igazi rajongóknak:
kutyushop.hu/jeg-invaders.html

(bocs, amúgy nem szoktam szpemmelni, de ez nagyon is ide tartozik :))

dan72 2010.06.09. 20:48:38

Jó cikk! Gratulálok. A Defenderről nem lesz szó? Anno az volt a kedvencem.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2010.06.09. 22:54:13

én vagyok béna, hogy az első hullámot sem tudom kinyírni a #1 flashes invadersben?

SteveJobs · http://16bit.blog.hu 2010.06.10. 00:14:40

Köszi a posztot. Tényleg az egyik legjobb blog az indexen!!:) Bár én még "fiatal" vagyok az invader generációhoz azért jópárszor toltam atarin :D zseniális játék!

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.06.10. 11:09:21

Az idevágó Futurama-részt csak a Megavideon találtam meg hirtelen.

www.megavideo.com/?d=8l4oear7
21:40-nél kezdődik a releváns szegmens...
"Invaders! possibly from Space!"

Amúgy egyszerűen zseniális húzás, ahogy a hardveres problémát (lassúság-fokozatos gyorsulás) a játék alapelemévé tették.

(Erről jutott eszembe az ismerős, aki annak idején a PC-jén úgy csinált óriási minesweeper rekordokat, hogy közben ment egy tömörítés a háttérben -- lett egy kis ideje gondolkozni :-)) )

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.06.10. 11:13:41

A Futurama idevágó részét csak a Megavideon találtam meg hirtelen
www.megavideo.com/?d=8l4oear7
8 percnél kezdődik a releváns szegmens
"Invaders! Possibly from Space!"

Amúgy zseniális, ahogy a hardver gyengeségét a játék alapelemévé tették!

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.06.10. 11:14:45

na, dupláztam :-(( pedig 3x is frissítettem, mielőtt újra beírtam...

Szóval a lényeg, hogy a szkeccs a 8. percnél jön.

Dukefazon 2010.06.10. 21:38:37

Láttam ilyen pólót, mint az első kép, szívesen vennék egyet, sztem állat. Jók ezek a leírások, nem csak a sablon tudnivalót írják le, hanem sok érdekességet is elárulnak. A szavazás meg szemétség, mert csak 1re lehet szavazni, én pedig imádom a Flashback-et és a Myth-et is (csak az egyiket az amiga, másikat a c64 időkből).

Dukefazon 2010.06.10. 21:45:50

Szomorú a videó a space invader-ek életéről, nagyon ügyesen játszik az elemekkel. A végén a gombnyomkodóssal kicsit oldotta a hangulatot, de amikor megpukkant a kis sárga, megsajnáltam :(

Andie 2010.06.24. 09:17:20

Sziasztok!
Igazi gamer és Space invaders fanoknak ajánlom:

www.teszvesz.hu/item1094468021_space_invaders_mintas_hu_polo_7_evesre.html

Bocsi a reklámért :)
süti beállítások módosítása