A múlt heti GDC-n Tommy Refenes beszólt az App Store-nak. Pár nap múlva Refenes játékát úgy kivágták az online boltból, mint a közmondásos macskát.
Aki nem tudná: Refenes viszonylag jó nevű független játékfejlesztő (például a flashes Meat Boy készítésében is részt vett), ezért is adtak neki a GDC-n felszólalási lehetőséget. Ahol szűk öt percben elég keményen oltotta azt a játékértékesítő szellemiséget, ami az iPhone-t, az iPod Touchot és az App Store-t átlengi.
A fenti videón megtekinthető a nagy sikerű előadás, az egyik legnagyobb highlight az, hogy Refenes a borzalmas Tiger kézikonzolokhoz hasonlítja az almás cég boltját. A másik egy csodás kísérlet részletezése, amit a fejlesztő a fent nevezett játékkal, a Zits & Giggles-szel végzett (amúgy a játék nem nagy vaszisztdasz, pattanásokat kell benne nyomkodni). Emberünk ugyanis kíváncsiságból elkezdte emelni a játék árát, és figyelte, hogy mi történik. 15 dollárra emelte az árat, aznap megvették hárman. 50 dollárra emelte az árat, megvették négyen. Valahányszor megvásárolta valaki, Refenes árat emelt. Amikor 299 dollárra emelte az árat, megvették tizennégyen. Amikor március 15-én az Apple kitiltotta a játékot az App Store-ból, már 400 dollárért vásárolták. Refenes szerint a kísérlete azt mutatja, hogy akik az App Store-ban játékot vásárolnak, nem igazi játékosok, akik a játékélményt keresik, hanem olyanok, akik csak azért vesznek meg valamit, mert drága vagy mert brand (van ezekre egy szép gyűjtőszó: sznobok) – az nem érdekli őket túlzottan, mit kapnak a pénzükért. A fejlesztő egyébként a brandekről beszélve külön kitért arra, hogy a Street Fighter IV mennyire játszhatatlan iPhone-on.
Refenes kifakadása március 10-én történt, március 15-én vágták ki a játékot az App Store-ból – Refenes szerint nem kapott sem előzetes értesítést, sem utólagos magyarázatot arról, hogy mi volt a probléma a játékkal. Az embernek rögtön az jut az eszébe, hogy az Apple-nél sértődékeny vezetők dolgoznak (mert ennyi oltást azért el kellene viselnie egy ekkora cégnek), és bosszúból kitették Refenes játékát. De azért van egy másik magyarázat is. 2008-ban megjárta a sajtót egy másik alkalmazás, az I Am Rich esete: ez az alkalmazás semmit nem tudott (azon kívül, hogy megjelenítette egy drágakő képét), viszont 1000 dollárba került – az Apple ezt az árképzést nem tartotta elfogadhatónak. Ugyanígy lehetséges, hogy most is ezért sokalltak be és töröltek a 400 dolláros Zits & Giggles láttán – ennek viszont kicsit ellentmond, hogy Refenes hónapokkal ezelőtt kezdte növelni az árat, és az elmúlt hetekben már bőven három számjegyű volt a játék ára, mégis csak a GDC-s kirohanás után tiltották ki. Az Apple egyelőre nem kommentálta az esetet.
(via Kotaku)
Utolsó kommentek