Legalábbis az angol játékfejlesztők semmiképp, ha annak a közvéleménykutatásnak az eredményeit nézzük, amit a Tiga elnevezésű, leginkább valamiféle játékipari kamarához hasonlítható brit szervezet tett közzé a héten. A kérdések jobbára két dolgot feszegettek: a válaszadó veszélyesnek tartja-e a kalózkodást (azon belül a peer-to-peer megoldást, magyarul a torrentezést*), és ha igen, mit készül tenni ellene. Az érdekesség az volt, hogy bár sokan, a válaszadók nagyjából fele tervez valamilyen ellenlépést, csak mintegy 10 százalékuk tartja nagyon veszélyesnek a jelenséget.
Kicsit jobban beletúrva az adatokba a következők derülnek ki: 60% mondja azt, hogy a warez problémát jelent rá, illetve az üzletmenetre nézve, de 80% azt állította, hogy az elmúlt pár évhez képest se nem javult, se nem rosszabbodott a helyzet - ettől függetlenül amikor a pillanatnyi állapot veszélyességét kellett értékelni, a válaszadók 60%-a 2-es és 3-as értéket adott meg (a 10-es jelentette a nagyon durvát). Arra a kérdésre, hogy milyen megoldás jelenthet kiutat a helyzetből, a túlnyomó többség szerint a digitális terjesztés előtérbe helyezését tartotta a jó válasznak (bár 10% szerint csak az erősebb kontroll, a különböző állami hivatalok durvább beavatkozása segíthet).
A fenti számok leegyszerűsítve a következő, igencsak kedvezőnek mondható jövőképet festik elénk: a fejlesztők nem látják akkora vésznek a termékeik lemásolását, de belátják, hogy mindenképpen szükség van valamiféle reformra - többségük a hagyományos üzletmenet megújításában, a digitális terjesztés fejlesztésében hisz. Persze korántsem beszélhetünk nagy egyetértésről, két kérdésben például elég nagy szórás. Az egyik a másolásvédelmi rendszerek szerepe volt: az eredmények szerint a DRM-et 50% tartja irrelevánsnak, 30% a megoldást, 20 pedig a problémát látja benne. (Ha annak az arányát nézzük, hogy mekkora befektetéssel hány napi feltörhetetlenséget biztosítanak a különböző másolásvédelmi eljárások a játékoknak, akkor könnyen beláthatjuk, miért vannak durva többségben a megoldást figyelmen kívül hagyók és ellenzők). A másik, minket, magyar netezőket is jobban foglalkoztató kérdésben is furcsa eredmény jött ki: a "vajon le kell-e lassítani (vagy végső esetben le kell-e tiltani) azok internetkapcsolatát, akik illegális tartalmat töltenek le (vagy épp fel) a világhálón keresztül" megfogalmazásban előkerülő gondolattal csak a résztvevők fele értett egyet.
És hogy ne érhessen minket az a vád, hogy nem a megfelelő üzenetet közvetítjük: játékot ellopni szerintünk sem szép dolog, a lenti kalózellenes videóban látottakkal az utolsó szóig egyetértünk.
*A bittorrent protokoll használatát játékok illegális megosztására (remélem így már nem köt bele senki)
Utolsó kommentek