HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Az Angry Birds minden idők legnyereségesebb játéka?

2011.03.10. 14:00 hancu

A kérdés persze nem abszolút értékben, a játék által termelt profitra vonatkozóan merült fel, hanem a fejlesztés költsége, és a termelt bevétel arányával kapcsolatban. A minap a fejlesztők elejtették ugyanis, hogy a játékuk 140 ezer dollárból készült, és már 70 milliót hozott a konyhára. Ami akárhogy is nézzük 50 ezer százalékos nyereséget jelent.

Az Industry Gamers meg is kérdezett pár szakértőt, hogy ez most simán csak iszonyúan sok, vagy talán világrekord-e. Az okosok némi hümmögés után azt hozták ki, hogy láttak már ennél nagyobb durranást is: konkrétan a Tetrist, amiből százmilliós nagyságrendet adtak el kismillió platformon. Legtöbbjük fejlesztési költsége a nullához tendált, lévén grafikailag meg programozásilag nem nagy kunszt a játék, az ötletért meg soha senki egy fillért se fizetett Alekszej Pajitnovnak, aki anno a nyolcvanas években megírta az első verziót a moszkvai tudományos akadémia Elektronyika 60-as gépére.

35 komment

Címkék: pénz angrybirds

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr762727863

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2011.03.10. 14:37:28

"az ötletért meg soha senki egy fillért se fizetett Alekszej Pajintovnak, aki anno a nyolcvanas években megírta az első verziót a moszkvai tudományos akadémia Elektronyika 60-as gépére."

Ergo mások szellemi termékét lenyúlni a legjövedelmezőbb.

hancu 2011.03.10. 14:40:32

@a Bloom: De, csak elgépeltem. De már elmúlt.

moli 2011.03.10. 14:50:06

@algi: senki nem nyult le semmit: """Because he was employed by the Soviet government, Pajitnov did not receive royalties.""" """Despite being the developer of Tetris, Pajitnov did not profit from his creation, as rights were owned by his employer, the Soviet government, which distributed it freely throughout the USSR and Eastern Europe."""
"""In 1996 the rights to the game reverted from the Russian state to Pajitnov himself, who previously had made very little money from the game."""
en.wikipedia.org/wiki/The_Tetris_Company

fentiek alapjan meglehetosen undorito ember Alex.

algi 2011.03.10. 14:58:41

@moli: A nyúlásnak épp az a lényege, hogy valaki jogszerűen kölcsönöz valaki mástól arányos ellentételezés nélkül, meglovagolva a szellemi termékének a kreativitását, és ezáltal haszonra tesz szert.

moli 2011.03.10. 15:01:55

@algi: az orosz allam eladta a jogokat. annyit kert erte, amennyit akart, az o tulajdona volt. ebben nemhogy visszaeles nem volt, de meg etikai gond sem.

Adani 2011.03.10. 15:24:38

@algi:

De ha ingyen vagy olcsón adja, akkor az már az ő hülyesége.

Ugyebár a Coca-Cola receptjét is 1 dollárért vette meg a cég a feltalálótól (Pemberton?), mert úgy gondolta, h úgyse ér semmit abban semmi üzlet nem lesz, h otthon isszák. Az Orosz Cár is eladta 7 millió dollárért Alaszkát az USA-nak mondván úgy sincs ott semmi csak hó és jég, nekünk nem kell, had vigyék. aztán persze később találtak ott olajat, aranyat meg még sok mást is. Pl. alig 50 év alatt csak hal és prémeladásból majdnem a vételár 100x-osa folyt be az államhoz tiszta haszonként.

Manhattan szigetét is anno kb. 25 dollárért vették meg az indiánoktól.

Fleaflu 2011.03.10. 15:25:28

Azért azt megnézném mi került 140 ezer dollárba az Angry Birds fejlesztésében.

Burwor · http://loot.blog.hu 2011.03.10. 15:47:12

Valszeg a reklám és a fejlesztési költségek, de inkább a reklám.

a Bloom 2011.03.10. 15:47:29

@Fleaflu: Ezer dollar pizza, ezer dollar kola, 138 ezer marketing.

Dester 2011.03.10. 15:52:14

@Fleaflu: számból vetted ki a szót. A röfögés, vagy a madarak rajza? :) Esetleg pályatervezés? Tesztelők? :)

algi 2011.03.10. 16:07:35

@Adani: Az igaz, hogy pl. vannak buta húzások, viszont a jövőbe nem lát az ember. Másrészt meg az indiánok esetében arra tippelek, hogy azért volt a fehérek kezében egy kis meggyőzőerő is. Mert mi van, ha nem adják el a földet? Ma már így is, úgy is a fehéreké lenne.

@Dester: ? Most nézem a Youtube-on egy Angry Birds gameplayt. Szép grafika, hangulatos hangeffektek, maga a játék pedig nem lesz véletlenül jó, ha nem teszteled, bármilyen egyszerű.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.10. 18:41:11

A részletes számlára én is kíváncsi lennék.

flyordie · http://www.flyordie.hu 2011.03.10. 18:49:22

szerintem a bejeweled hasonló lehet. annak a fejlesztése (az elsőnek) epszilon és en.wikipedia.org/wiki/Bejeweled
alapján 25 millió példányt adtak el. ráadásul a biznisz indulásakor (2001) még $20-ért ment 1 példány(!)
plusz reklámbevétel az online változatok mellett

Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.03.11. 14:08:07

@Savior: szifonra valami két dollár körül vettem meg, szóval nem minden platformra annyi. Egyébként meg jó kis játék.
Az AB pedig még jobb. Azért bármennyire úgy tűnik, hogy két egyetemista egyhétvégés munkája, van benne meló bőven...

Lescol 2011.03.11. 14:10:00

@moli: Te korlátolt barom...

Alekszej Pajitnov a Szovjet Tudományos Akadémia Számítástechnikai Központjának munkatársa volt, mint informatikai (számítástechnikai) mérnök. Az akadémiát -mint MINDEN- országban a kormányzat alapítja, az ott dolgozók kormányzati (állami) alkalmazottak. Ahogy a tanárok, postások, tűzoltók... stb, így ő is. Az általa fejlesztett programok szellemi jogai ezáltal a szovjet kormányzatot illetik meg. Ez így van mindenhol, ha egy cég alkalmazottjaként fejlesztesz. (legyen az akár a NOKIA például)Ezért nem járt neki jogdíj. Később ezt valamilyen formában korrigálták.

Miért is undorító egy ilyen ember?

moli 2011.03.11. 14:14:13

@Lescol: akkor neked meg a kurva anyad.

mas olvasoknak pedig: en.wikipedia.org/wiki/The_Tetris_Company (egyebkent ez benne volt az eredeti hozzaszolasomban is, sot, amit ezt a fasz irt, az is.)

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.03.11. 14:38:02

@Adani: Na azért az indiánok kaptak még színes gyöngyöket meg egy kis tüzes vizet is.

Pók · http://poooOOoook.blog.hu 2011.03.11. 15:00:04

@Fleaflu: Annyira tipikus ez az értetlenség. Én eleve kb. ennyire tippeltem. Mondjuk 10 ember (programozó, grafikus, projektmenedzser, fizikus, minőségellenőr, marketinges stb.) 50 napig dolgozott rajta, átlag 200 eurós napidíjjal. Egyáltalán nem durva összeg ez, ahhoz képest hogy mennyire ki van dolgozva az egész.

qwertzu 2011.03.11. 15:00:55

Azért a tetris történet jól rávilágít arra, hogy a kommunizmus miért maradt alul a kapitalizmussal szemben.

szcsongor 2011.03.11. 15:08:52

@moli: Az mondjuk engem is érdekelne hogy miért is undorító ember a Tetris kitalálója... Nincs kedvem a linkelt wikipedia oldalakat végigolvasni, szóval komolyan kérdezem :)

flyordie · http://www.flyordie.hu 2011.03.11. 15:14:24

@Pók: fizikus az biztosan nem, merthogy kész enginge-t használt.
www.box2d.org/

ami miatt én pl. értetlenül állok a jelenség előtt (nem csak konkrétan AB), hogy ha van másik ilyen játék, teljesen ingyen, nem is feltétlenül rosszabb minőségben, akkor miért pont ezért fizetnek tömegek. a bejeweled is ilyen, vagy collpase, plants&zombies, moorhuhn jagd, yeti sports stb.

moli 2011.03.11. 15:15:12

@szcsongor: roviden: """TTC drew attention in the late 90s when it attempted to remove freeware and shareware versions of Tetris from the market by sending out cease-and-desist letters claiming both trademark and copyright infringement. Creators of Tetris clones determined that the company has no valid legal basis to claim rights to any tetromino game that does not infringe on the Tetris name trademark, since copyright "look-and-feel" suits have not stood up in court in the past (Lotus v. Borland), and because the letters made no patent claims. [...] The developer, Mario Karagiannis, rejected the claims of copyright infringement on the grounds that copyright does not cover gameplay design, but still removed the game, citing lack of resources to fight what he called "bullying"."""

Tim Langdell-kategoria.

szcsongor 2011.03.11. 15:20:56

@moli: hát jóvan, szeretett volna egy kis lét látni végre abból, amit tulképp ő talált ki... ettől én még nem ítélném el

flyordie · http://www.flyordie.hu 2011.03.11. 15:25:40

@moli: valójában a copyright kiterjedhet a "gameplay design"-ra. egészen konkrétan pl. elemek adott elhelyezésére a képernyőn tudtommal USÁ-ban vonatkozik. vmi olyasmi megfogalmazást láttam eddig, hogy van az alapötlet, ez nem copyright-os (ötleteket szabadalom véd, de játékötletet nem lehet szabadlmaztatni). az ötlet konkrét megvalósítása copyrightos úgy, hogy ha mindent leválasztunk, amíg meg nem kapjuk az alapötletet, a leválasztott dolgok a "művészi kifejezés eszközei", ezt védi a copyright. és akkor vagyunk ott, hogy mondjuk a szóköz megnyomására leesik az elem, az a művészi kifejezés eszköze-e és lehet menni bíróságra

moli 2011.03.11. 15:28:42

@szcsongor: a munkahelyen biztositott eszkozokkel, fizetesert keszitette. csinalhatta volna otthon, sajat eszkozokkel is.

kettos merce.

szcsongor 2011.03.11. 15:40:49

@moli: Nehéz ügy megítélni szoftverek esetén hogy ki mennyire részesülhet szabadalmi jogokból, egyáltalán mit lehet levédetni...
Én azért azt mondom, hogy nélküle viszont jó eséllyel nem lenne Tetris, és azokból a százmilliókból egy keveset megérdemelne.
Az AB fejlesztői meg közben már milliomosok...

moli 2011.03.11. 15:49:22

@szcsongor: de ettol meg nem szabad trollkodni, meg kell beszelni a munkaltatoval. ha kell, birosagon. de ehhez a kivulallo cegenek semmi koze.

szcsongor 2011.03.11. 15:52:06

@moli: valószínű a munkáltatója (illetve annak jogutódja) elhajtotta a búsba, az orosz igazságszolgáltatásban meg lehet, hogy én sem bíznék, pláne ha egy állami céget kéne perelni :)

Apafarkas 2011.03.11. 16:08:01

@moli: mert a 80-as években a szovjet állami szervek olyan marha jó fej munkaadók voltak, akikkel csak úgy lehetett beszélni...ostoba ez a hozzáállás.

norbi2k 2011.03.11. 16:48:04

@Adani: Mondjuk elképzelni is durva mi lett volna ha mondjuk a hidegháboru alatt az oroszoké lett volna alaszka :)

Adani 2011.03.11. 17:10:36

@norbi2k:

Valszeg épp azért adták el akkoriban, mert messze volt és megvédeni úgyse tudták volna. Azért kicsit jobban szétnézhettek volna pl. egy mérnökökből álló csapatot azért kiküldhetett volna a cár, h megnézze mégis mit ad el. Ehelyett csak legyintett,h kérjünk érte 7 millió dollárt úgysincs ott semmi.

Spanish VVax 2011.03.11. 18:19:23

Nem igaz hogy Pajitnov "soha egy fillért sem kapott" a tetrisért. Amióta hozzá tartozik, kábé netto halálra kereste magát, az EA a mai napig fizet neki. Igen, egy darabig valóban nem keresett vele, de később busásan megtérült neki a kezdeti befketetés. Pár éve szinte egyedül a Tetris jogok miatt vásárolta fel az EA a Jamdat nevü mobil fejlesztőt 640 millió dollárért (!), ahol kalandos vargabetük után a tetris jogai landoltak. Mai napig komolyan védik a tetrist, minden hasonló játék levelet kap, hogy le kell szedni, mert különben jön a jogászhad, meg a gigaper.

Az Angry birds NEM box2d-vel készült, hanem saját fizikát irtak hozzá. Aki sokallja a fejlesztési költséget, menjen el 2 hétre nyaralni finnországba (a Rovio finn), iszonyú drága ott minden, nameg a fejlesztők sem 1000 dollárt keresnek havonta.
süti beállítások módosítása