HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Fogyasztóvédelmi balhé a Mass Effect 3 vége miatt

2012.03.19. 17:54 Stöki

(Disclaimer: Bár a poszt nem spoileres, a hivatkozott linkek azok lehetnek.)

Bár az elmúlt napok kommentjeiben már előjött a Mass Effect 3-ügy, azért foglaljuk csak össze a balhét, mert vannak új fejlemények is. Tehát megjelent két remek sci-fi szerepjáték után egy harmadik, a trilógia befejezése – nagyjából az utolsó 15 perc – azonban igencsak megosztotta a rajongókat. Ha figyelembe vesszük a több játékportál által is készített, de nyilván nem reprezentatív felméréseket, akkor körülbelül 85-15% arányban osztotta meg: a túlnyomó többségnek nem tetszettek az utolsó képsorok. (Egy ilyen szavazást mi is csinálunk a poszt aljánál.)

A Bioware négy napja nyitott egy topicot a fórumán, ami szinte rögtön felrobbant: eddig több mint 6800 hozzászólás érkezett bele, egy részük a játék legjobb jeleneteiről szól, de többségük mégiscsak a befejezést ekézi. A dühös rajongók a fórumon külön topicban is jelezték, hogy a cég nem egészen azt ígérte a játék marketingkampányában, amit adott végül.

Ez eddig nem érne igazán hírt, viszont innentől szürreálisabb fordulatok következtek, mint... nos, mint a Mass Effect 3 végén. Először a Bioware közölte, hogy ugyan sajnálja, ha valakinek nem tetszik a befejezés, de ragaszkodnak hozzá, viszont a cég finoman utalt arra is, hogy jön majd egy dlc valamikor, amiben igazi lezárást kapnak a legszenvedélyesebb fanok. Közben rajongói petíció indult azért, hogy a játéknak ugyan legyen már más a vége – a teljesen értelmetlen akciónak annyi haszna azért volt, hogy mivel adománygyűjtéssel volt összekötve, több mint hatvanezer dollárt hozott egy gyerekvédő alapítványnak. És ha már az értelmetlen akcióknál tartunk: a Bioware fórumába El_Spiko néven kommentelő júzer felnyomta a céget az FTC-nél (nem a focicsapat, hanem az Egyesült Államok kereskedelmi, illetve fogyasztóvédő felügyelete) és a BBB-nél (egy másik fogyasztóvédő szervezet), mert szerinte a Bioware játékot megelőző hirdetései és interjúi megtévesztették a vásárlókat. El_Spiko azt kérte, minél több júzer csatlakozzon hozzá.

És a legújabb, mai fejlemény: a Bioware elkezdett visszakozni. Egész pontosan ezt írták a Facebookra: „Szeretnénk tisztázni, hogy komolyan veszünk és megfontolunk minden játékosi visszajelzést, és semmit nem zártunk ki. Jelenleg még mindig gyűjtjük a visszajelzéseket, és nem döntöttünk még arról, hogy megváltoztatjuk-e a befejezést.” Ha ezek után a Bioware esetleg enged a nyomásnak, és egy patch-csel új véget ad a Mass Effect 3-nak, az a világ vicce lesz azt hiszem, egyedülálló lesz a játéktörténelemben. Mindenesetre – bár nekem se jött be a játék vége – ezt a balhét kicsit túllihegettnek tartom, illetve kezdek örülni, hogy még nem volt web, amikor a Monkey Island 2 megjelent.

(Ha a játék végéről akarsz kommentelni, az előző bejegyzésnél megteheted. Ide csak spoilermentes kommenteket kérnék, és inkább az ügyben érintettek reakcióiról.)

138 komment

Címkék: balhé mass effect

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr334326279

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igenember 2012.03.19. 23:11:54

Nekem a Monkey Island sorozat eléggé kimaradt. Akkoriban erőteljesen EOB-oztam meg Wolfeinstein 3D-ztem. De véleményem szerint amúgy is elég szar game sorozat volt. Nem csípem a kalózokat.

Viszont nem értem az ME3 vége miatt sírókat. Elejétől a végéig egy szuper kis játék volt. Remélem, hogy az EA nem nyúl hozzá semmilyen formában. Úgy jó ahogy van.

zero · http://vastagbor.blog.hu/ 2012.03.19. 23:12:24

A kurva életbe, de utáltam a Gyűrűk ura végét is, remélem azt is átírják!

Amúgy ez csak egy kurva játék, nem?

moli 2012.03.19. 23:35:19

@Stoki: """gyerekvédő alapítványnak"""
http://en.wikipedia.org/wiki/Child's_Play_(charity)
"to improve the lives of sick children by donating toys and games to hospitals"

Harusz 2012.03.20. 00:29:49

Muszáj belepofáznom, pedig nem szokásom semmilyen blogba belepofáznom.
Szerettétek a Terminátort?
Szeretitek a Mátrixot?
Űrodisszea?
Huxley Szép új világa?
Dűne? (Butleri Dzsihadra gondolok itt, meg az Istencsászára-Káptalanház párosra)
Új Star Trek film, ahol gyakorlatilag egy párhuzamos dimenzióba helyezi Kirk kapitány történetét, mint ami a sorozat alapján volt?
Vagy játék oldalon maradva, amit korábban is említettek: Monkey Island 2, Deus Ex 3, vagy akár (ezt nem említették korábban) Half-life?
Mindet szerettük, mind mondhatni érdekes nem konvencionális befejezéssel rendelkező mű. És nem volt ekkora mértékű sírás.
Végigjátszottam, van egy pici problémám vele, de nem fogok bőgni a párnába, mert szerintem wtf, és emiatt jó vég.

KJ4prez 2012.03.20. 00:59:09

perelni magyar szemmel faszság, de odakint a fogyasztóvédelmi kérdéseket elég komolyan veszik, szóval megszívhatja a bioware. azt viszont nem érdemlik meg.

@Harusz: az előző poszt kommentszekciójában azért elég vastagon ki lett fejtve, miért szar a vége.

egészen röviden, azért szar a vége, mert utána nincs kedved újrajátszani. ugyanis semmi értelme.

Darkosia 2012.03.20. 01:24:27

@Harusz:
Csakhogy a fogyasztóvédelmi per nem azért indult, mert tetszik/nem tetszik a vége valakinek.
Hanem félrevezető reklámozás/hamis tájékoztatás miatt.
Pl.:
“There are many different endings. We wouldn’t do it any other way. How could you go through all three campaigns playing as your Shepard and then be forced into a bespoke ending that everyone gets?”

“Mass Effect 3 is all about answering all the biggest questions in the lore, learning about the mysteries and the Protheans and the Reapers, being able to decide for yourself how all of these things come to an end.”

“Every decision you've made will impact how things go. The player's also the architect of what happens."

“You'll get answers to everything. That was one of the key things. Regardless of how we did everything, we had to say, yes, we're going to provide some answers to these people.”

No meg:
i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/267/998/a72.png

CodeKiller 2012.03.20. 01:32:54

@Harusz:
- terminátor: volt 2 nagyszerű film, katartikus befejezésekkel --- majd 2 xar cash-in
- mátrix: remek film, jó befejezés --- 2 bozrasztó folytatás/cash-in
- űrodüsszeia --- az egész elég WTF volt, akinek volt rá ingerenciája, elgondolkodott az értelmén
- huxley.. - /ezt nem ism/
- dűne - /szintén nem vágom mire gondolsz/ ami filmet láttam, annak lett valamiféle értelmes vége
- új star trek --- háát azért ez is eléggé cash-in szerű - én személy szerint elhatárolódok tőle...
(ide fér még az indy4 -- szintén cash-in, és borzalmas a vége)
- MI2 --- noneee.. azért annyira ez nem vészes, meg azért azt a játékot nem szabad olyan komolyan venni... ennyi poén után simán benne volt, hogy valami baromság legyen a végén
- HL -- ott azért volt 2 eltérő opció....
- DE3 /szintén nem tudok nyilatkozni/

De nem érted mi a probléma: ígérték, hogy milyen szép-és-jó lesz, most meg betartanak --- (ismerős szitu, nem? :P)

Amúgy még az is lehet, hogy ki-Dallas-ozzák magukat a helyzetből :)
Ha már ennyire össze-Schmid-Pali-zták a végét (hohóó, mennyi nyúlás van benne!) még ez is beleférhet.

Amúgy az Amazon visszaveszi teljes áron a játékot:
social.bioware.com/forum/Mass-Effect-3/Mass-Effect-3-General-Discussion-No-ME3-Spoilers-allowed/Amazon-giving-refunds-10085608-1.html

filmcomm 2012.03.20. 01:37:55

"Boka János komolyan nézett maga elé a padra, és most először kezdett derengeni egyszerű gyereklelkében a sejtés arról, hogy tulajdonképpen mi is az élet, amelynek mindnyájan küzdő, hol bánatos, hol vidám szolgái vagyunk."

Hál' Istennek, ehhez már nem lesz új patch ...

CodeKiller 2012.03.20. 01:47:16

Egyébként az egésztől a Wargame c. film jutott az eszembe: "The only winning move is not to play."
www.youtube.com/watch?v=NHWjlCaIrQo

elChY 2012.03.20. 06:36:01

Egy mozijegy vagy könyv 2-3ezer HUF, ha nem tetszik a vége, ide se jövök többet kategória. A Mass Effect 3 ennek a többszöröse. Fel mer háborodni az istenadta nép, hogy nem azt kapta a pénzéért, amit. Bizony, fogyasztói társadalomban azért a nép az úr :]

Vajon hány vásárlót vagy rajongót kell még elbukni és feláldozni a büszkeség oltárán?

algi 2012.03.20. 06:37:55

@Harusz: Én egyébként a Deus Ex-nél és az új Star Treknél sem értem, miért nem lett belőle nagyobb botrány.

Úgy értem, a Human Revolutionnel a legnagyobb bajuk az volt, hogy a boss fightok szarok lettek. Mondjuk a legtöbb játékban elszúrják a boss fightokat, úgyhogy az nem volna annyira kirívó, de az utolsó néhány pálya, meg a végefilm az egyszerűen kritikán aluli a véleményem szerint. (Komolyan: kit érdekel egy tanmese a háború borzalmairól? Engem az érdele, hogy mi történt a főszereplővel a játék után. Vagy a játék világában mi történt. Semmi kedvem valódi éhezők archív felvételeit nézni.)

A Star Trekről meg órákon át tudnék regélni, hogy miért felháborító, amit műveltek a világgal, de az értelmesnek tűnő kritikusok nagyja tapsol neki, hogy milyen menő lett. (Azért raktak bele időutazást, hogy átírhassák a Star Trek világát. Mire írták át? Egy olyan világra, ahol gyakorlatilag nincsenek vulkániak és a Balance of Terror sose történt meg. Ráadásul a film 90%-ában Spock a kapitány és Kirk az elsőtiszt, és marakodnak. Ehhez képest én azt hittem, a Star Trek attól Star Trek, hogy Kirk a kapitány, Spock az elsőtiszt és barátok.)

A Mátrix már az első film első harmadánál közölte, hogy csal. Én hülye érdeklődve figyeltem Neo életét, hogy milyen helyen dolgozik, milyen embereket ismer… aztán húsz(?) perc után közli velem a film, hogy "Bocs, ezek az emberek nem léteznek. Helyettük ők lesznek a film főbb szereplői." Aztán fél perc alatt ledarálta Morpheus a neveket, én meg próbáltam nem lemaradni, hogy melyik archoz melyik nevet kell párosítani. Innentől kezdve nem tudom, miért bánt bárkit is, hogy a végén egy fehér szobában oldanak meg mindent beszélgetéssel.

A többi esetében nem tudok arról, hogy "csalás" jellegű befejezés lett volna. (Mondjuk nem ismerem az általad utalt húszmilliomodik Dűne-folytatásokat/prequeleket/interqueleket, dehát azok kb. annyira relevánsak, mint Darth Maul visszatérése a Clone Wars animációs sorozatban: semennyire.)

@CodeKiller: Ez most abszolút off, de szerintem a Terminátor 3 és 4 is inkább "honest mistake" volt. Én szeretem a 3. részt, a 4. részt utálom, de mindkettőben látom azt, hogy próbáltak valamit kihozni a dologból - az más kérdés, miképp sikerült.

Ellenben a T2: miután kidobnak mindent, ami az első részben kiderült, az egész filmben kb. 5 ember hal meg (az első részben tucatjával gyilkolnak), Schwartzi egy embert se öl meg még azelőtt se, hogy John betanítaná, arról nem is beszélve, hogy egy terminátor apaszerepbe kerül. Olyan lelkizős családi film lett belőle, hogy könnyem-taknyom-nyálam összefolyik az érzelmektől. Szóval szerintem a Terminator franchise-ban a T2 volt a legnagyobb, leggusztustalanabb cash-in, igazi Disney-verzió, amire a szülők bevihetik a gyerekeiket.

Dester 2012.03.20. 06:55:32

@Pretoryan: SU = ?

Arra emlékszem, hogy a második részét feltettem "kipróbálásra", játszottam vele 15 percet, majd letöröltem. Nem tudom miért, de nem jött be. Azt mondod, tegyek megint egy próbát vele és kezdjem az első résszel? Valami oka csak van a játék körüli hisztériának, aláírom.

@Attila...: hosszú nap volt, ráadásul hétfő, ilyenkor sziporkázok.

HatEnVagyok 2012.03.20. 07:01:16

A húsz perces sántítás után a végén megérdemelnénk egy normális befejezést. Mit szólnátok mondjuk ugyanehhez, csak lila fényeffekttel? :)

QTPie · http://erettnok.blog.hu 2012.03.20. 07:55:01

@Stöki: Every game that ends with "it was only a dream" automatically sucks azóta...

Merras · http://miyazakijun.hu 2012.03.20. 08:28:36

Lehet, extrémnek hat a fogyasztóvédelmis bejelentés, de morálisan jogos: a cég olyan kitételekkel reklámozta a játékot, amik nem teljesültek. Ha egy termék nem teljesíti a reklámokban foglaltakat, akkor azt a világ civilizáltabb országaiban a megfelelő hatóságok szankcionálják. Kíváncsi vagyok, mi lesz az eredménye, szerintem egyébként nem sok, de egy próbát megér.

Homeoffice 2012.03.20. 09:05:46

@Merras:

Nah most döntöttem el, hogy megveszem:)

powerage 2012.03.20. 09:36:05

"Lehet, extrémnek hat a fogyasztóvédelmis bejelentés, de morálisan jogos: a cég olyan kitételekkel reklámozta a játékot, amik nem teljesültek. Ha egy termék nem teljesíti a reklámokban foglaltakat, akkor azt a világ civilizáltabb országaiban a megfelelő hatóságok szankcionálják."

Ezen az alapon a hazai sf szerzők 99%-ára rá lehetne engedni a fogyasztóvédelmet, csimota.

victor vacendak 2012.03.20. 09:45:12

@algi: a T3-nek és a T4-nek az a mentsége, hogy dilettánsok csináltak, akiknek semmi köze az első kettőhöz.
Az ME3 viszont 80%-ban az ME2 stábja.
Én személy szerint csak azért vagyok kiakadva, mert a döntéseim semmit nem nyomtak a latba a végénél. Én is happy endet vártam, eszerint játszottom az első játék óta.

Tájfájter 2012.03.20. 10:22:48

A filmeket és befejezésüket kritizálni szerintem hülyeség, az egy filmes blogba való.

De ha párhuzamot akarunk mégis vonni a filmekkel, akkor szerintem úgy kellene elképzelni az ME3 végét, mintha azt hirdetné a Terminátor film, hogy a moziban a te döntéseid befolyásolják a film kimenetelét.
Egész végig azon agyalsz és küzdesz, hogy a Terminátor elkapja Sarah Connort, de a végén mégis megmenekül és szart se értek a döntéseid, a játékod.

Balu087 2012.03.20. 10:34:46

Látom jó kis vita van kialakulóban, kicsit mellékszálon de én is hozzátennék valamit.

Amikor kijött a 2 egyből megvettem ( PS-en játszottam vele, az asztali gépem az 1-hez elég volt, de a 2-höz már kevés), és tetszett. Tetszett, hogy lehetnek döntéseim még a legvégén is mintha lényeges döntéseket hozhattam volna.

Ezért amikor kijött a 3, szinte egyből megvettem, limited edition kiadást, nagy dobozban, mindenestül (nem ocsón, de nem a pénz zavar :), félre ne értsetek). Gondoltam végre egy játék ahol hozhatsz döntéseket, aminek lesz hatása a végkifejletre is ( ez volt a reklámszövegük is, meg hogy több ezer változó, de szuper lesz, mindenkinek egyedi blablabla...).

Ehhez képest ami zavar hogy a végén teljesen mindegy mit is csináltál, ugyanazt a véget kapod, attól függetlenül hogy az a 3000 változó fekete volt-e vagy fehér...

Félreértés elkerülése végett, nem azt akarom hogy legyen egy "nyálas ending", meg egy "sith lovagos" (hogyúgymondjam :) ), csupán azt hogy a döntéseim számítsanak, ahogy azt beígérték nekem.

Ja, és nem, nem akarok még megvenni 1001 DLC-t a gyűjtői kiadásom mellé, azért hogy megtudjam hogyan is ért véget a játék. Ha kiadják tessék kiadni az egészet. Ha nincs még kész, akkor tessék várni vele. A DLC olyan tartalom legyen ami nélkül is teljes értékű a játékom, ne pedig olyan amit ha nem veszek meg, akkor dobhatom az egészet kukába... Ez a stílus nagyon nem nyerő nálam.

Kedveltem a Bioware-t, jó játékokat készített(BG 1-2; NWN; KOTOR; Dragon Age első része). De ezzel az átveréssel nálam nagyon elvetették a sulykot, azért ne nézzenek már h----nek.

Remélem senkit nem sértettem meg emberi méltóságában, és talán 1-2 ember aki ezt elolvassam még egyet is ért velem, vagy esetleg rámutat miért is vagyok ostoba :).

SnakeHB 2012.03.20. 10:39:51

@powerage:

Nem sűrűn találkozom hazai SF szerzők marketingkampányival, de állításod szerint, lényeges elemekben hazudnak a könyveikről? Pl. "Izgalmas, fordulatos regény egy idegen invázióról", de közben egy büdös alien sincs benne és valójában az időutazásról szól?

mizrolist 2012.03.20. 10:48:00

No, még egy utolsó képregény, kicsit erősebb megfogalmazásban: www.vgcats.com/comics/?strip_id=315

SnakeHB 2012.03.20. 10:51:08

@Balu087:

Egyetértek.

"A DLC olyan tartalom legyen ami nélkül is teljes értékű a játékom, ne pedig olyan amit ha nem veszek meg, akkor dobhatom az egészet kukába..."

Pedig mostanában errefelé halad a világ. Nem ez volt a ME2-vel és az Arrival DLC-vel is?

Mostanság olvasom, hogy ez a mostani ME3 befejezés állítólag valami sebtiben összecsapott hülyeség (vagy nem is a vége), és majd DLC-vel jön a tuti ("The Truth") ingyé'.

Ámen.

victor vacendak 2012.03.20. 10:53:28

@SnakeHB: az Arrival nélkül is teljesen érthető, követhető az ME2...

SnakeHB 2012.03.20. 10:53:59

@SnakeHB:
* merthogy kijutott a netre a valódi forgatókönyv, ami emiatt mehetett a kukába (á la T4).

SnakeHB 2012.03.20. 10:56:39

@victor vacendak:

Ja, csak arra alapoz a ME3, nem? Vagyis nem csak egy szimpla side-quest, hanem "integral story part".
És pénzért adták utólag.

victor vacendak 2012.03.20. 11:01:33

@SnakeHB: Hááát...végül is. Igen. :-)

peterszky 2012.03.20. 11:11:30

Szavazáshoz nem volt olyan pont: "Nem játszottam vele." :D

Amúgy mókás a sztori még így is.

"illetve kezdek örülni, hogy még nem volt web, amikor a Monkey Island 2 megjelent."

Nem nyomjuk fel így utólag a LucasArtsot?! :D

Reg5 2012.03.20. 11:25:02

@Darkosia: Miért kell minden marketing bullshitet bekanalazni? Amellett én is azt mondom, hogy ez csak egy játék nem több, befejezése miatt hőzöngjenek azok akiknek nincs jobb dolguk.

Pretoryan 2012.03.20. 11:51:35

No ritkán van ilyen jó elemzése a problémának magyar oldalon, le a sapkát a szerző előtt. Aki nem érti hogy mi lehet a következménye ennek az egésznek az olvassa végig:

www.sfportal.hu/pr-harcban-all-a-bioware-ea-12273.scifi

Squid 2012.03.20. 12:02:34

Most hogy itt is beindul a Szarmageddon a ME3 vége miatt, esetleg van tipp arról mi volt a kiszivárgott befejezés amit a BW átírt a mostanira?

kerecsen2010 2012.03.20. 12:20:37

ME3 eleve jelentős késéssel jött ki az eredeti időponthoz képest, de a fanok türelmesen vártak, úgy voltak vele, inkább jöjjön később, de legyen jó. Ezért még nagyobb a felháborodás.
A könyv egyébként sokkal felháborítóbb szerintem, több tízezren jó előre megrendelték, aztán leshettek. A t. írónő nemcsak arra nem vette a fáradságot, hogy tisztába kerüljön a ME univerzummal, vagy legalább in character maradjon, és ne irkáljon konkrét hülyeségeket, de az egésznek az írói színvonala is egy dislexiás 3 éves szintjén van. Végig lehetne röhögni az egész béna, tőmondatos megfogalmazást, ha nem kellene inkább sírni rajta. És ezen nem segít, ha a Bioware kijavítja a konkrét hibákat, az egészet újra kellene írni.
Amúgy valaki írta, hogy a 3 vége azért nem jó, mert nincs kedved újra játszani. Akkor most már értem, hogy a lányom, miután végigjátszotta, nem kezdte elölről. De így most hálás vagyok a Bioware-nek, mert legalább az egyetemre koncentrál:)

bucbuc 2012.03.20. 12:22:37

@Pretoryan: Én azt hittem mindet le lehet torrentezni. :)

bucbuc 2012.03.20. 12:33:12

@Tájfájter: Na, akkor ez az életre nevel. Fasza játék.

wowerman 2012.03.20. 13:10:26

az a baj hogy ez a netes generáció túl könnyen lázad bármilyen okból is, legyen az ME3, Kony, Sopa, stb. végülis ha a támogatásod annyiból áll hogy kettőt kattintasz a székedből, akkor az ember hajlamos lesz több dolgot támogatni. De nem csak erről van szó.. szinte ki vannak éhezve az ilyen dolgokra, mert így érzik azt hogy érnek valamit egyáltalán. Hogy a South Parkból idézzek: "Lázad! Lázad!"

kukatr 2012.03.20. 13:17:57

Azért a szórakoztatóipar reklámszövegeit mindig is fenntartásokkal kell kezelni, ez a poszt is ezt bizonyítja.
Amúgy az nem baj, ha a fogyasztók beleszólhatnak a tartalomba, de ne határozzák meg azt. Mert a nagy számok törvénye alapján a sok hülye vásárló gagyit akar...
Első körben annak is örülnék, ha a fogyasztóvédelem nem engedne bughalmazokat (Gothic 3, Disciples 3) pénzért eladni.

IndaMuncher 2012.03.20. 13:23:34

@algi: A DEus Ex-szel kapcsolatban egyetértek, de végig úgy voltam vele, hogy leszarom a végét amíg a játék jó. Mégiscsak azzal töltök el 40-50 órát. Mostanában egyre kevésbé érdekelnek a sztoris játékok. Az Alan Wake azért tetszett.

victor vacendak 2012.03.20. 13:34:52

@kerecsen2010: kire gondolsz, mikor azt írod, hogy "t. írónő"? Deitz-re vagy Karpyshyn-re? Mert egyik sem nő LoL...

Tájfájter 2012.03.20. 14:06:47

@victor vacendak: esetleg aki magyarra fordította? :)
Amúgy fogalmam sincs, nem olvasok ME könyvet, főleg nem magyarul :)

victor vacendak 2012.03.20. 14:45:31

@Tájfájter: a fordító, nem író. És mivel a hozzászóló elsősorban az univerzummal kapcsolatos tévedéseket emeli ki, ez nyilvánvalóan nem a fordító hibája. EGyébként elég béna a magyarítás, sok minden egyszerűen nem hangzik jól. Mint az Illusive Man, Titokzatos Ember. Bántja a szememet. Félreértés ne essék, nem azt mondom, hogy én jobban lefordítanám, hanem, hogy lehetetlen úgy magyarítani, hogy megmaradjon a szellemisége.
A kiadó oldalán egyébként még nincs fent az USAában januárban megjelent "béna" regény.

Darkosia 2012.03.20. 14:46:42

@Reg5: és @kukatr:
Az, hogy valaki a szart úgy reklámozza, hogy jó az elmegy, hiszen az szubjektív (amúgy azt nem is gondolom, hogy az me3 szar lenne, így se az).
De az almát nem lehet körteként eladni, a tesco-s "tejet" nem lehet tejként eladni csak reggeli italként (mert nem tej a kinézete ellenére), nem lehet 500g kávéport 1 kilóként eladni, nem lehet egy horrorfilmet gyerekfilmként reklámozni, röviden a tényeket nem lehet megváltoztatni, még a marketing oltárán sem.
Márpedig a petíció által hivatkozott helyen:
social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10056886
elég sok hazugságot összeszedtek. Tudom, az ilyesmit minálunk nem veszik komolyan, meg én se járkálnék bíróságra 10e forint miatt, de attól még nem ítélem el aki megteszi, mert elsősorban a Bioware volt a f.sz és ezt rohadtul megérdemli.

victor vacendak 2012.03.20. 15:10:12

Engem sem zavarna a fos befejezés, ha ez csak egy lenne az opciók közül, és volna reális esélyem egy jobb, számomra elfogadhatóbb végkifejlet előcsalogatására pusztán azzal, hogy a legpozitívabb 3OOO döntést hoztam a három játékban. De ez sajna nincs így. És ezért szimpatizálok a felháborodott tömeggel.

Ex0dus 2012.03.20. 16:58:55

Nem vágom igazán, hogy mi ebben a probléma. A fogyasztó úgy érzi, hogy megtévesztették, ezért fogyasztóvédelemhez fordul. Jogállamban ezt így szokás.

Aki ez ellen anyázik, annál valami nagyon nincs rendben.

Másrészt azért hozzátenném, hogy már éppen ideje volt, hogy a fogyasztók kicsit csináljanak is valamit. Az elmúlt pár évben nagyon rossz irányba mozdult el az egész iparág, és nem árt, hogyha a nagy kiadókat egy kis nyomás alá helyezik. (tudniillik meglepő módon, azzal hogy mindent lenyelsz, semmi sem lesz jobb, csak max a "jaj de szarok mostanában a gamek" posztok fognak szaporodni)

Limrasson 2012.03.20. 16:59:15

Nekem se tetszett a vége, és sajnálom hogy olyan lett amilyen, esetleg lehet javítani DLc-vel patchel stb (pl ha sikerül 9000 fölé vinni a EMS-t akkor kapsz 4, 5, 6, opciót epilógust meg mindenképp kapsz a végén) de amúgy bénának tartom.

Viszont ez a bereljük be akció már kcisit erős. Ilyen lett a vége, ilyenre írták meg, jó szar lett, de ez van.

Ex0dus 2012.03.20. 17:29:09

@Limrasson: Jó azért ne keverjük a dolgokat. Nem azért jelentették fel őket, mert nem tetszett X-nek vagy Y-nak az ending, hanem mert úgy gondolják, hogy a kiadó megtévesztő marketinget használt.

Kis hasonlattal éljek, ha a boltban veszel egy doboz tejet és a tejre az van ráírva, hogy még nem járt le. Hazamész, megiszod, majd kórházba kerülsz, mert már valójában lejárt, szar volt, csak visszacímkézték.

Ezek után a rossz ízű tej miatt jelented fel őket, vagy azért mert megtévesztettek?

2012.03.20. 18:40:01

@algi: Nekem határozottan az a véleményem hogy az első rész fényében a HR nem méltó a Deus Ex névre.

Marvinian 2012.03.20. 18:42:22

@Squid: Drew által írt befejezés nagy vonalakban:

-a reaperek a sötét energia ellen külzdnek,hoy megállítsák a terjedésért mert elpusztítana(pl Haelstorm napja me2ben) mindent a galaxisban.

-folyamtaosan veszteségeket szenvednek és "csaptok" kellenek a harchoz, és ezért gyűjtik be a fejlettebb civilizációkat, de a kicsik legalább megmaradnak.

De egy emberi reaper megtudná állítani az emberiség sokszínűsége miatt.
Ez lett volna az "eredeti" koncepció.

Pretoryan 2012.03.20. 19:58:21

@Marvinian: ha ez tényleg így van, akkor sokkal faszább lett volna :-)

Harusz 2012.03.20. 20:11:06

@Ex0dus: Azért ne keverjük a dolgokat, hogy téged idézzelek. Nem azért kezdődött az egész headfuck, mert megtévesztő volt a marketing, hanem mert tömegeknek nem tetszett a vége, és pár értelmesebb emberi fajhoz tartozó egyed rájött, hogy azzal nem ér el semmit, ha azt mondja, hogy ez így nemtetszik vége. Viszont ha azt mondják, hogy nemeztígérték vége van, akkor ad1: olyan igazuk van, amit tényekkel tudnak igazolni, ad2: birkább nagy tömeg be tud sorolni ez alá, és így sikerült pl több ezer dollárt leakasztani egy az ügyhöz teljes mértékben nem tartozó dologra.
Mindig vannak önzőbb érdekek, ne felejtsük ezt el.
(félreértések elkerülése végett, az itt kommentelők közül senkit nem tudok mondani, aki a második kategóriába tartozna, mert azt elismerem, hogy értelmes, érv gazdag vita zajlik)

Darkosia 2012.03.20. 20:33:17

@Harusz:
Az mondjuk igaz, hogy egy minimálisan normális (ellentmondásokban gyérebb, egy szirposo lehetőséggel felöntve) befejezés esetén nem lenne pereskedés, akármit is ígértek.
Csak hát ez nem változtat azon, hogy a Bioware sorozatosan hamisan tájékoztatott, szóval megérdemli ami az me3 vége körül zajlik (szerintem).
Az, hogy akkor nem perelték volna be, nem jelenti, hogy akkor nem lett volna bűnös.
Bár simán el tudom képzelni, hogy most is felmentik. A full laikus bíróság(vagy ftc vagy mittomén ki dönti el) megnézi az ending videókat, megállapítja, hogy mások, sőt, hogy teljesítménytől függően egy mellkas lélegzik is, azaz hellyel-közzel megvalósultak a vállalások. Persze ez bullshit, de a jog már csak ilyen.

Depheusz 2012.03.20. 20:38:02

Még nem játszottam ki, nincs túl sok időm rá sajnos, de már nagyon kíváncsi vagyok a végére... komolyan nem merek sehova se felmenni nehogy valami spoilert lássak... nem hiszek senkinek, majd ha a saját két szememmel látom...
Ezt mindenkinek küldöm:
www.youtube.com/watch?v=RzniBoBcboE

Ex0dus 2012.03.20. 21:04:38

@Harusz: Hát persze, ha betartották volna, amit igértek az endingekkel kapcsolatban, akkor az emberek nagy rése meg lenne elégedve. Akkor is lennének biztos elégedetlenkedők, de korántsem annyi, mint most (me2 végén is voltak, mégsem volt ekkora visszhangja)

Darenbez 2012.03.20. 21:43:25

Kijárt már a biowarenek ez a seggberúgás most amit kap.
Amit az utóbbi időkben megcsináltak..., gondolok itt a Dragon age 2 re (ennél jobban összescsapni 1 játékot nem is tudtak volna) , Mass effect:Deception (itt 1 rage comic is róla ami összefoglalja a regényt imgur.com/a/lAVji#0 .Ezen pl nem tudom sírjak-e vagy nevessek.És most a Mass effect 3 on a sor.. kaptunk 3 "különböző" befejezést ami teljesen ugyanaz
+ megmagyarázhatatlan dolgok a a befejezés közben( nem akarok spoilerezni), a csapattársainkkal azt se tudjuk mi lett kb. Az egész befejezés olyan mintha 1 ebédszünet alatt összedobták volna... A mass effect 2 mentését meg ki is törölhetjük kb. mivel teljesen ugyanúgy alakul minden 1-2 kisebb dolgot leszámítva..
A játék maga nem volt rossz de a befejezés nálam kiverte a biztosítékot annyira sz*r volt és összecsapott.
És még nem is beszéltem arról hogy a bioware ezzel most maga alatt vágta a fát mert szinte kinyírta ezzel a franchiset.
Nagyon Remélem h lesz valami eredménye a dolognak..

Joey Lawrence 2012.03.20. 22:14:23

@Darenbez: Szerintem a Dragon Age 2 annyira nem volt szar, amekkora sírás-rívás-rinyálás volt körülötte.
Tény: a Dragon Age: Origins-hez képest LÉNYEGESEN rosszabb játékélmény. És jó sok mindent fel lehet sorolni, mint negatívumot: ismétlődő mapok, idegesítő filler részek a történetben, irreális hullámai az ellenségnek, kifejezetten irreális helyekről (a mező közepén a semmiről leereszkedő 5 pókhullám? :) ) és természetesen a rettenetesen rondára maszkírozott elfek. Vagy ha nem rondák, akkor anime-manga szerűek, ami szintén buznyákság. Egyedül a Tallis és a Merrill jött be designban úgy ahogy.

Viszont a másik oldalon van jónéhány pozitívum is: a történet, még ha nem is volt annyira jó, mint a DA:O, JÓ volt mindenképp. A Companionok közt voltak észvesztően jól kitaláltak, gondolok itt Varric-ra például. És a loyalty questjeik is nagyon jók voltak. főleg Varricé. :) A grafika is sokat javult az egyhez képest, annak ellenére, hogy nem igen változott a gépigény. Ez mindenképp pozitívum szerintem, örültem, hogy nem kellett erőművet vennem miatta.

Mindent egybevetve látszik a DA2-n, hogy siettették a csapatot. Észrevették, hogy egy jó franchise-t indítottak el ezzel, ahogy a Mass Effect esetében is volt, és megpróbálták szélesebb körben elterjeszteni, addig ütve a vasat, míg meleg. A végeredménye egy Dragon Effect lett. Vagy Mass Age. Rosszabb, mitn a DA:O, de még mindig egy nagyon jó RPG elemekkel tarkított akciójáték. Ja, és pozitívum a látványa is szerintem. :)

Ha valamiért érdemes seggberúgást a Bioware, az az, hogy nekikezdtek a futószalagos játékgyártásnak, és manapság mindenbe belekezdenek. Itt a Dragon Age franchise, a Mass Effect franchise, a Star Wars The Old Republic, és jövőre jön a Command and Conquer Generals 2 is, ami meg nagyon fajtaidegen náluk. Ahelyett, hogy adnának időt kiforrani a következő játéknak/résznek. Illetve jókorát rúgnék beléjük a DLC rendszer miatt is (bár emiatt a Bethesda is érdemelne egyet!). Inkább gyűjtsék össze a jobb ötleteket és addonokat, és adjanak ki egy rendes expansion-t, de felejtsék már el ezt az "új hajszín a hősödnek! most megkapod akciós 30$-ért!!!" tematikájú marhaságot.
Ez a Mass Effect 3 balhé nálam viszont mindkét félnek seggberúgás gyanús eset. Egyrészt a Bioware megérdemli a fogyasztóvédelmi pert. Ha ígértek valamit és beharangozták, tartsák be. Szar vége másik játéknak is volt már, csak tíz éve senki nem tudott sírni miatta. Illetve a PR rendszerük csődje miatt is seggbe kellene rúgni őket.
A másik oldalon viszont a fogyasztói társadalomnak is hihetetlenül nagy lett a pofája az utóbbi pár évben. És nem jó értelemben. Sok a troll, majdnem mindenki idióta, és egyre inkább terjed mindenfele ez az amerikai stílus. Nem szeretnének gondolkodni, happy end kell nekik, ha már két gombot kell megnyomni, az már bonyolult, és az olvasással is gondok vannak. A probléma ott van, hogy a Bioware enged ennek, és kijönnek az olyan játékok, mint a Dragon Age 2.

Ex0dus 2012.03.20. 22:27:41

@Joey Lawrence: Utóbbi inkább a kiadók hibája. Leszarják a meglévő fanokat és folyamatosan csak a konzol adhd generációnak akarnak mindent eladni.
De ha megnézed, hogy kik tiltakoznak bioware fórumon, akkor nem ezeket az embereket találod meg.

Érzésem szerint maguk a játékosok azok, akik totálisan ki vannak rakva a játékalkotásból, a feedbackjüket leszarják, minden mással egyetemben.

DominoFX 2012.03.20. 22:31:05

Még nagyon az elején vagyok az ME3-nak, nem tudom mi a vége - nem is akarom még tudni - de már elment tőle a kedvem :(

Chessterfield 2012.03.20. 22:38:08

Azért a szavazásba beférhetett volna egy "nem játszottam vele" opció is, így mire szavazzak? :-)

Pretoryan 2012.03.20. 23:22:28

@Joey Lawrence: Hát nem tom, én napi rendszerességgel olvasom a fenti "lisenes" BW fórumot ilyen kultúrált vitát ritkán látni pedig az emberek nagyon fel vannak hergelve. Úgyhogy szerintem a ME3 felhasználók elött le a sapkát.

meglivorn 2012.03.21. 00:26:56

Ahogy telnek a napok, és olvasom a fejleményeket (meg persze nekem is jár rajta az agyam), egyre inkább úgy érzem, hogy némi aszinkronitás van a bioware és a fanok között.
Ugye a "fans need more closure". A játékban csomó szál, történet és eseménysor igenis lezárásra kerül. Csak spoilermentesen pl. az első részben a rachni döntésnek van szerepe, és el is dől a sorsuk. Vagy a quarian/geth ellentét. Ami ha úgy vesszük, már felszorozza az endingek számát, hiszen az hogy van rachni vagy sem máris dupláz. Tudom, ez most magyarázás és szőrszálhasogatás, de valahol igaz.
A másik, hogy minden régi csapattárs visszatér, szinte minden NPC, ha más nem egy mail vagy hír formájában (és ez utóbbiból tényleg kevés van, a legtübben szerepelnek).
Ugyanakkor a fanoknak is igaza van mert a tényleges ending ezeket olyan szinten befolyásolja (spoilermentesség miatt fogalmazok így) ami már gyakorlatilag semmissé teszi.
Szóval igen, a történetszálat lezártuk, a szereplőktől "elbúcsúzhattam" de aztán mégse...

Ugyanakkor Casey Hudson azt írta, hogy ők egy "hopeful and uplifting" ugyanakkor emlékezetes befejezést akartak, nem valami sablont. Nos, ezen lehet vitatkozni, de erősen úgy tűnik, a többség számára ez sem "uplifting" sem "hopeful". Emlékezetes az biztos, de nem pozitívan :)

Magam részéről tegnap este esett le: szombat hajnalban fejeztem be a játékot, és azóta nem futottam újra a végét. Az elsőnek rögtön többször, variálgatva lehetőségeket, csapattagokat, és jó érzés volt ahogy az utolsó mondatok után Shepard "jobbra el, az ME2 felé".
A másodikat szintén már másnap tucatszor, fraps belőve, összevágva, azóta is állandó lakó a gépemen/telómon, megnézem időről időre... mert epik és nagyon üt.
Ezt nem. És simán úgy érzem, az ujrajátszásoknál annál a bizonyos pontnál simán ESC - Exit Game. Egyszerűen anti-klimatikus az egész.

Limrasson 2012.03.21. 01:20:24

@zero: Melyik végét? Arra gondolsz mikor elhajóznak a gyűrű-hordozók és Samut 5-ször választják polgármesternek? Egész szomorú olt, mert vége votl a történetnek, illetve fogalmad nem volt róla hogy pontosan hová is mennek a gyűrűsök...Ja és az, hogy Aragorn megöregszik és meghal, ez is benne van az epilógusban by the way.

De még ennyit sem kapunk ME3 végén az a baj. Semmi epilógus, semmi magyarázat. Persze, túlzás a pereskedés, mi a fene értelme van amúgy is, de az igaz hogy elcseszték a végét...

Reactor 2012.03.21. 02:16:03

@Limrasson: Gondolom azt képzelték...(bocsánat, kéBzelték!!!)...hogy amit a PLayDead-nek szabad volt a Limbóban, azt nekik is.

Rákúrtak. Úgy kell nekik.

Sance · http://freakcinema.blog.hu/ 2012.03.21. 03:48:39

Pedig van olyan is, hogy alkotói szabadság, egy játéknak az a vége, amit a fejlesztők kigondolnak, ebbe belekötni hülyeség. Én nagyon szeretek olyan befejezéseket látni, amik elgondolkodtatnak, meglepnek, és rühellem a kiszámíthatóságot.

Amibe valóban bele lehet kötni, az a marketing, de igazából belátható, hogy félrevezetés itt nem nagyon volt, legalábbis jogilag, de hogy az USÁban ezt hogyan gondolják, az már megint teljesen más tészta. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.03.21. 07:13:03

@Chessterfield: Nagyon trükkös a dolog: ha nem játszottál vele, nem szavazz, hiszen nem is lehet még véleményed a végéről.

Valandil 2012.03.21. 08:04:51

@Sance: 16 féle befejezésről volt szó.
Most kaptunk egyet.
"A döntéseidnek van súlya."
Igazából tökmindegy, hogy mit döntöttél az előző két részben, a "jó" befejezéshez elég multizni, és meg is vannak a pontok. Persze azt is mondták, hogy a "jó" befejezéshez nem kell a multi. Mint kiderült, anélkül nem tudsz elég pontot szerezni - tehát kényszerítve vagy rá.

@Joey Lawrence: A DA2 nekem nem akció-rpg volt, hanem egy hack&slash konzolport. Brutális visszalépés az első részhez képest.

moli 2012.03.21. 09:54:39

@Stöki: ez ertheto, csak az a baj, hogy az ember nem igy mukodik. szereti kifejezni/megmutatni a velemenyet, es ha nincs neki megfelelo valasztasi lehetoseg, akkor a legkozelebbi megfelelot fogja valasztani. es mivel ha nem jatszott vele, attol meg tud velemenyt formalni az esetrol, ezert szavazni fog. igy viszont torzitja az eredmenyt. tehat erdemesebb ezt megelozni, es az ilyenre elore felkeszulni, foleg ha kis energiat igenyel.

Chessterfield 2012.03.21. 10:55:50

@moli: köszi, én is ilyesmire gondoltam.

Egyébként nem tragédia, ha nem tudok szavazni, csak szeretek :-)

Wertzui 2012.03.21. 10:58:16

@Reactor: Tényleg Reactor, játszottál már valamelyik Mass Effecttel?

SnakeHB 2012.03.21. 10:58:40

@Ex0dus:
"Leszarják a meglévő fanokat és folyamatosan csak a konzol adhd generációnak akarnak mindent eladni."
@Valandil:
"A DA2 nekem nem akció-rpg volt, hanem egy hack&slash konzolport"

Nem értem, minek a konzolokat hibáztatni. A konzol pont ugyanannyira alkalmas összetett játékok futtatására, mint a PC.

A Mass Effect eredetileg X360 exkluzívnak indult, és anno a Bioware KotOR-ja is egy éven át csak boxosoknak volt elérhető; verték is rá a nyálukat a PC-sek, mint a Halo-ra, majd a seggüket a földhöz verték, mikor végre kijött Windows-ra.

Ellenben a modern, agyatlan, ínhüvelygyulladás-okozó hekkenszless műfaj megalapítója/zenitje/alapköve/istene (valamelyik jó, osszátok be magatoknak) akkor és azóta is PC exkluzív...

Én konzoljúzer vagyok, de ugyanúgy nem tetszik a DA - DA2 devolúció, és szerintem az emberek nagy részének nem is erre van igénye. Ez abszolút a fejlesztők hibája/hülyesége. Olyan, mintha a pl. Flight Simulator-ból csinálnának egy shoot-em-up-ot. A sorozat rajongóit taszítja, mást meg nem vonz, legalábbis nem lesz pozitív a mérleg.

Wertzui 2012.03.21. 11:08:27

Ha már vacak játékbefejezés, az Impossible Mission II is eléggé az élen jár ebben. Sokáig azt hittem, hogy valamit elrontottam és vesztettem.

De jobb hogy legalább vacak vége van, minthogy loopoljon a végtelenségig. A hiányosságokat meg töltsétek ki a képzelőerőtök segítségével, na. Vagy esetleg csináljátok meg flashben.

Wertzui 2012.03.21. 11:18:31

@algi: Azt hogy, mikor Dran Daggore erőpajzsot vont a templom köré?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.03.21. 13:52:53

Nem játszottam a ME sorozattal, szóval kívülálló vagyok, érzelmileg nem befolyásolt állásponttal. Én így látom a helyzetet az elmondottakból kisilabizálva.

A játék 5 éve és 3 része alatt felépült egy nagyívű történet aprólékosan kidolgozott részletekkel, visszatérő karakterekkel. A játékos a játék során hozott döntései markánsan befolyásolták a történetszálakat, és a kiadó ezt igen erősen hangsúlyozta a médiakampányban.

A befejezés viszont mindenkinek ugyanaz (vagy majdnem ugyanaz), ha jól értem akkor akárhogy játszottál az 5 év során, akármilyen döntéseket is hoztál, minden erőfeszítésed feleslegesnek bizonyult, mert jöttek a gonoszok és sokan voltak és mint jó júzer az összekócolódott rendszerét, visszaghostolták az univerzumot az install utáni állapotba - protoplazmikus szintig eltörölve minden élőt a világon.

Ha jól értem, akkor mindenkiben összeomlik a világ, amit saját magának épített a saját játékával. Mindenkinek a játékélménye személyessé vált, amit viszont nagyjából azonos módon eltöröltek.

Ha a játék sztoriját erről a kvázi mindenható erőről elfogadjuk (hisz különben nem játszanánk a játékkal), akkor beláthatjuk, hogy ez a mindenbe belexaró befejezés adja vissza legjobban, hogy mennyire egy előre eltervezett ritmus szerint változik a világegyetem, és mennyire kis porszem is a játékos ezzel a viharral szemben.

Ha valamit félreértettem, akkor shit happens, de nekem a Pál utcai fiúk vége sem tetszett, mert ott is jött a mindent elsöprő erő és a sztori végén beépítették a grundot, hiába volt Nemecsek Ernő minden szenvedése, halála bár tragikus, posztumusz elismerése talán egyfajta kozmikus igazságtétel lenne, de a perszonális szinten felülemelkedve jelentéktelenné válnak ezek a sorsoks és a világ menetén semmilyen formában nem változtatnak. Úgyis jön az építési vállalkozó és bérházat csinál a favárak helyére.

Namost, szerintetek ez normális, érvényes érvelés a Pál utcai fiúk végével kapcsolatban?

Tájfájter 2012.03.21. 15:35:56

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Nem. Mert ha te "játszhattad" volna Nemecsek Ernőt, és lett volna választásod, hogy nem mész bele a hideg tóba, és ez alapján nem kapsz tüdőgyuszit, akkor joggal várhatnád, hogy nem fogsz meghalni a könyv végén. Aztán mégis.

És mindezt az író garantálta volna neked a könyv megvétele előtt, aztán mégis úgy dönt, hogy inkább ő egy másfajta "realisztikus" befejezést ír csak meg.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.03.21. 16:31:28

@Tájfájter: Itt nem Nemecsek Ernőről van szó. A grund helyett mindenképp házat építenek. Játszhatod Nemecseket, akár Ács Ferit is bevághatod a vízbe magad helyett ("nemecsek ernő hekker") - tökmindegy. A Pál utcai fiúk tragédiája nem Nemecsek halála, hanem az összes erőfeszítés értelmetlenné válása.

Az EA/Bio is, mint a játék alkotói voltak abban a helyzetben, hogy az előre eldöntött mederben vigyék végig a sztorit. Igazából egy nagy veszteségérzést keltettek a játékosokban, hiszen az éveken át épített személyes univerzumot döntik porba. Ezáltal hozzák a játékosokat olyan helyzetbe, hogy átérezzék azt a reménytelen veszteséget, amit az univerzum resetelése jelent.

Ezt persze sokan nehezen tudják feldolgozni, nem azért játszanak, hogy nekik rossz legyen. De miért van az, hogy a számítógépes játékokban mindig győzni kell?

Ex0dus 2012.03.21. 16:43:22

Mondjuk nemtom, hogy miért jön még mindig mindenki ezzel a "dehát a könyv ....." védekezéssel.
Úgy gondolnám, hogy azért van különbség egy interaktív médium és teljesen passzív között.

CodeKiller 2012.03.21. 16:56:51

@Ex0dus: ... gondoljunk csak a "lapozós-könyvekre"! ... Óhhh, várjunk--- :P

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: ha már -spoiler-
pont az a gond, hogy megszakad a DC-zés (universum reboot), cserébe még mindig lesz egy "tisztítótűz". De ha már úgyis reboot, miért nem állítanak mindent vissza a nagy bumm előttre, aztán több milliárd évig nyugi lenne :)

SnakeHB 2012.03.21. 17:02:37

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Mint már többen említették, a gond azzal van leginkább, hogy be lett ígérve többször, több helyen, hogy a játéksorozat fő erőssége a döntés-rendszer: Minden döntésnek súlya van, hatással van a következő rész(ek)re és a befejezésre - többezer változó, többtucat lehetséges végkimenetel. De végül odabiggyesztette az EA/BW, hogy: NOT! MUHAHA!

Mondjuk képzeld el, hogy játszol egy játékkal (bármelyik kedvenceddel). Jön a vége, számítasz valamire, izgalom, minden. Majd egyszercsak bebasz a meteor, mindenki megdöglend, Te is, kész, vége, ugyedejóvolt?

A másik, hogy nem azért játszik az ember egy akció-RPG-vel, pláne 3 részen és 5 éven keresztül, hogy az életről kapjon tanmesét, hanem, hogy a hétköznapok szívásából kikapcsolva übermenschmacsószuperhíróvá avanzsálva megmentse az ismert világot. Ezért fizet, nem azért, hogy a végén egy huszárvágással összecsapják az egészet.

Teszem hozzá, akkor is szarnak tartanám a végét, ha hálivúdosan egy csapásra kiiranák az összes reapert egyszerre, 5 perc alatt, mert kiderülne, hogy pl. a spenótkonzerv nekik halálos méreg, vagy mittomén...

Reactor 2012.03.21. 18:41:39

@Wertzui: Bevallom,még egyszer sem. Nem próbáltam ki egyik részét sem, ezek után viszont már kétszer is meggondolom. Egy ekkora volumenű játékhoz viszonyítva ILYEN befejezés az gyalázat.

Az Impossible Mission 2-t viszont végigjátszottam többször is, és annak is eléggé ratyi a befejezése. A játékelemző videóban is külön ki fogom emelni, hogy kemény 5 másodpercért játszottam több hosszú évet...?

A szar befejezéseknek leginkább nem az alkotói szabadság az oka, hanem a fantáziátlanság, illetve a natív lustaság, nem akarás. Nem akarásnak pedig nyögés lesz a vége.

DS90 2012.03.21. 19:21:28

Hát, ahhoz képest amit mondtak előtte, a játékbeli döntéseid semmit sem számítottak bele a végébe. Ugyanazt a 3 véget kapod más színnel, összehasonlítva a második részhez képest, ahol minden egyes hibádért / tettedért azonnal meglettél jutalmazva, büntetve.

A végéig 9,5/10 nem kérdés, de a végével együtt is ajánlom mindenkinek, a három játék együtt valami zseniális univerzumot alkottak.

Balu087 2012.03.21. 20:16:19

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: "Ezt persze sokan nehezen tudják feldolgozni, nem azért játszanak, hogy nekik rossz legyen. De miért van az, hogy a számítógépes játékokban mindig győzni kell?"

Ne haragudj hogy csak ezt idézem be a válaszomba, de ez az amiben nagyon nagyot tévedsz. Én személy szerint pl. ( és a legtöbb ember akinek gondja van a befejezéssel) nem a nyálas happy ending zászlólengetős véget kérem számon a készítőn. Sőt egyik kedvenc játékom a Mafia (remek zene, szép kocsik :), és talán az egyik kedvenc történetem számítógépes játékok terén), és annak a végén közel sem mondhatod hogy győztél...

A kutya ott van elásva, hogy amit ígértek, és ami megvalósult az egymással szöges ellentétben van ( t. i. : i.imgur.com/xUq9t.png ; biztos be volt már vágva vagy ezerszer, bocsánat a repostért, de nagyon találóan össze lett szedve a képen a lényeg (vagy egy része)), illetve az hogy hiába csináltál mindent x-féleképpen, vagy y módon, a végeredmény ugyanaz. Akkor meg miért etetik a népet azzal hogy a választás szabadsága hihetetlen, annyi döntést visz magával tovább a program hogy csak na, meg ilyenek :). Ha az a szöveg hogy minden amit teszel befolyásolja a véget, akkor legyen is befolyása rá, és ha lehet akkor ne annyi hogy a végén zöld-kék-vagy piros a nagy bumm...

Lehet h---ének nézni az embereket, csakhogy míg ezelőtt 10-15 évvel nehezebben szerveződtek a csoportok, ma már a közösségi oldalak (többek között ahol a legnagyobb a felfordulás az magának a Bioware-nek a hivatalos fóruma - ergo ők maguk adják a gyújtópontját a csoportosulásnak saját maguk ellen) segítségével megszerveződnek, és nem mint birkák viselkednek, hanem kifejtik ha valami gagyi. És habár maga a játék remek, a vége mondjuk ki kerek perec : gagyi. Elbénázták. Reméljük lesz rajtuk elég nyomás ahhoz hogy helyrepofozzák.

Darkosia 2012.03.21. 21:22:28

@Pretoryan: Semmi újat nem mond, csak terel és húzza az időt továbbra is.
Egyrészt hogyne, lelkiismeretes emberkék dolgoznak náluk. Csakúgy, mint bármely más cégnél. Ettől még egy többmillió dolláros projektről van szó, szóval ez a garázsfeelinget erőltető magatartás bullshit.
Aztán jön egy nagy halom hamubansült fasság a művészetről. Erre legszívesebben megkérdezném van -e kutyája. Mert etesse inkább azt.
Meg jön az igen magas kritikusi pontszámokkal. Igaz, hogy a játékosok szavazatai alapján 10/4 alatt van, de hát az ugye kit érdekel...
(a te korábbi linkedben www.sfportal.hu/pr-harcban-all-a-bioware-ea-12273.scifi jól le van írva ez is, meg hogy mennyire függetlenek a kritikusok)
Meg ott van a végén, hogy vegyük, játszuk, terjesszük.
Hát az annyukat. Egyre jobban felhúzom magam rajtuk. Legalább írnák meg, hogy bocs, nem ezt ígértük/így sikerült/elkúrtuk/mittomén. Olyan patchet vagy bármi mást nem tudok elképzelni, ami hirtelen 10+ változót behoz a végébe. Max olyat, ami a szirupra vágyókat kielégíti. Innentől meg bocsánatkérést várnék, nem további szarrágást.

Királyvíz 2012.03.21. 21:24:50

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: "De miért van az, hogy a számítógépes játékokban mindig győzni kell?"

Bocs, én is csak erre reagálok.:)

Nem kell nyerni. Veszteni is lehet. Lásd: Game Over, és társai. De azért furcsa azért játszani órákon keresztül, hogy az legyen a "jutalmad", hogy a karaktered meghalt, és mindenki elpusztult. Ez lehetett volna egy befejezés a sok közül, de mellett lehetett volna olyan is, hogy nyertél, mindenki megmenekült, és a főszereplők kézenfogva elsétálnak a naplementébe. Illetve a kettő közti pár átmenet. Akkor nincs hiányérzet, senki nem reklamál, a szirupot szeretők, meg a mazoisták is megtalálják a számításukat. Csak ehhez egy kicsivel több energiát kellett volna belefektetni. Elég gáz, hogy egy ilyen sorozatnál, mint a Mass Effect, nem jöttek rá.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.03.21. 21:31:33

@Balu087: Ne felejtsd el, hogy mindenkinek a saját ME-univerzuma semmisül meg. Ez azért többmillió befejezés.

Lehet, hogy bennem van a hiba, a C64 mellett még volt időm olvasni, megszoktam, hogy a könyv bennem fejeződik be. Lehet, hogy ezért nem értem ezt a nagy felháborodást.

Kívülről nézve azért elég komoly hisztinek tűnik ez az egész, érzelmileg éretlen, csalódott tinik dühödt rinyálásának. (Bocsánat, senkit nem akarok személyesen megbántani, degradálni a véleményemmel.) Régen még volt olyan vicc, hogy az ürge visszaviszi a könyvet, mondván hogy hibás... Rossz a kötése? Nem. Hiányoznak lapok? Nem. Nyomdahibás? Nem. Akkor? Nem tetszik a vége.

És ez akkor egy vicc volt. Most meg a közösségi média összehozza ezt a sok érzelmileg éretlen embert és sértett dühüket racionalizálva (?) - mármint hogy a Bio több befejezést ígért - azon rugóznak, hogy nem tetszik a vége, és írjanak másikat, ingyen.

Nekem ez furcsa. Pedig magam is gamer vagyok.

Darkosia 2012.03.21. 21:42:07

"Ne felejtsd el, hogy mindenkinek a saját ME-univerzuma semmisül meg. Ez azért többmillió befejezés."
:-D :-D

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.03.21. 21:42:45

@Királyvíz: Fenntartom, hogy a reaperek mindenféleképpen bekövetkező megsemmisítő erejű győzelme a világ logikája szerinti egyetlen helyes befejezés. (Már ha jól értettem meg azt, amit a kommentekből kisilabizáltam.)

Ez egy játék, a sorozat egy dráma. Nem víg(űr)opera. Miután a játékipar felnő, felnőtt a többi szórakoztatóipari ág mellé (elsősorban a mozival hasonlítgatják előszeretettel), a kazuárok áttörésével kikerült a "furcsa geek looserek" kategóriából, ideje volt már valami újnak jönnie.

A mozi sem csak kardozós-baszós filmekből, meg vígjátékokból áll - és itt nem csak a művészfilmekre gondolok. Hirtelen az Összeomlás jut eszembe Michael Douglas-szel. Tragikus hős ő is, végig igaza van, bukása viszont törvényszerű. Mégsem egy művészfilm 8245 nézővel világszerte. Milliókhoz jutott el, és senkinek nem jutott eszébe, hogy "Hé, ennek a fickónak meg kellene menekülnie és boldogan élnie míg meg nem hal!" Igaz, addigra a mozi mint műfaj már 100 éves is elmúlt, nem is ez volt az első filmdráma.

Volt felnőtt közössége, de a gamerekre - árbevétel, popkulturális hatás és egyebek ide vagy oda - úgy tűnik nem lehet felnőtt közösségként tekinteni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2012.03.21. 21:44:42

* Ez a játék, a sorozat egy dráma... (kicsit összeszavakat a kevertem).

Királyvíz 2012.03.21. 22:02:21

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Először is. Ez nem könyv, hanem játék. Teljesen más műfaj, más szabályokkal. Léteznek interaktív mozik a játék világán belül, azokat lehet filmekhez, végső esetben könyvekhez hasonlítani, de a Mass Effectet nem. Ne is próbálkozz ilyen hasonlatokkal, mert nem működik. Az egyiknek úgy állsz neki, hogy az egy történet, amit valaki más mesél. A másikat viszont te alakítod, te vagy a főszereplő, és ki az a hülye, aki elbukik a végén, és még örül is neki.

Másodszor. Ezerszer el lett mondva, elmondom én is. Az ígéret az volt, hogy a döntéseid befolyásolják a játékot. Ez igaz volt végig, leszámítva a befejezést. Csakhogy ezzel pont feleslegessé válik az addigi erőfeszítésed. És a súlyos többség ezt nem szereti.

Harmadszor. Gratulálok az Összeomlással való összehasonlításhoz. Mégis ki akarta, hogy De-fens a végén életben maradjon, miközben az volt a célja (és erre Prendergast mutat rá), hogy hazaérve kinyírja a volt feleségét meg a lányát? A két főhős nem is állhatna messzebb egymástól.

Negyedszer. Arra akarsz utalni, hogy a Mass Effect egy "művészjáték", csak a sok hülye még nem jött rá? Ha filmekhez hasonlítjuk: A Mass Effect blocbuster, aminek muszáj valami értelmes befejezést adni, mert a tömeg azt szereti. A művészi szenvelgés meg a low budget művészfilmek sajátja. Ahogy a filmek világában, úgy a játékosok világában is van ilyenre kereslet, csak alacsony. Egy ilyen sorozatnak ezt figyelembe kell venni.

Ne feledd: a vásárlónak mindig igaza van. És ha egy termékkel (mindegy mi az) a többség elégedetlen, akkor valami gáz van vele.

Pretoryan 2012.03.21. 22:05:21

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: "(Már ha jól értettem meg azt, amit a kommentekből kisilabizáltam.)"

Ha nem játszottál a játékkal, akkor tudnod kell hogy a főhős mindig a logikai esély ellenére visz véghez dolgokat.

Ex0dus 2012.03.21. 22:13:52

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Mellékesen megjegyzem, hogy nem tudsz veszteni. Mert olyan endinget se csináltak.

Limrasson 2012.03.21. 23:33:05

@Ex0dus: Azért mert kórházba kerültem tőle. Ha csa krossz ízű a tej akkor nem veszek többet olyan tejet. Nem jó a hasonlat.

Nándo 2012.03.22. 02:36:14

Én nem ismerem a sorozatot, s talán lényegtelen is, de nem az a jó befejezés, ami érzelmeket vált ki a rajongókból?

Pretoryan 2012.03.22. 06:28:28

@Nándo: De az, csak tudod ha az első két rész is tudott kiváltani érzelmeket, akkor nem biztos hogy az emberekkel van baj!

Valandil 2012.03.22. 08:17:33

@SnakeHB: A stílus h&s, a vezérlés konzol. Ezen kár besértődni, érezhetően nem pc-s játék volt.

Valandil 2012.03.22. 08:52:54

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: "az előre eldöntött mederben vigyék végig a sztorit" - novemberig nem tudták, mi lesz a vége.

elChY 2012.03.22. 11:54:03

A filmes és könyves analógiával egyetlen problémám van. Mégpedig az ára.

Kíváncsi lennék egy jogász véleményére a témában. Mert ugye higéniai eszközöket nincs visszavásárlás ahogyan mozijegy esetében sem, de tartós fogyasztási cikknél már elgondolkodik az ember. Vagy visszavásárlás vagy levásárlás a bevett gyakorlat mert a kereskedő tudja, hogy az elégedett ügyfél a jó ügyfél.

Kérdés számomra az is, hogy az Amazon saját hatáskörben vásárolja vissza a játékot vagy ezt továbbérvényesíti a kiadó felé?

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2012.03.22. 14:29:04

@SnakeHB: ez majdnem jó volt, csakhogy Diablo 1 volt PSX-re (és játszható, én PSP-n kifejezetten élvezem a beépített emulátorral), más meg nyilvánvalóan nem lehet a hack and slash alapköve :)
süti beállítások módosítása