HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #270: Rampart

2025.09.29. 22:25 Stöki

cpmini_270.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Játéktermi klasszikus a kilencvenes évek elejéről, ami nálunk inkább Amigán és DOS-on volt ismert - van jó pár ilyen játék. De a Rampart kicsit kilóg a sorból, mert olyan játékmenetet találtak ki fejlesztői, ami egészen szokatlan volt egy arcade játéktól. És emiatt érdemes ma is kipróbálni, bár baromi nehéz, hiszen arra optimalizálták, hogy kétpercenként kirántson egy újabb érmét a játékos zsebéből. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Rampart alkotói egy veterán összeszokott páros volt, John Salwitz programozó és Dave Ralston grafikus, akik közel egy évtizedig fejlesztettek az Atarinak játéktermi programokat. Ők már 1982-ben a cégnek dolgoztak egy Akka Arrh című, meg nem jelent játékon, de ami igazán ismertté tette a nevüket, az az 1985-ös Paperboy volt. A kilencvenes évekre eljutottak oda, hogy nagy szabadságot élveztek a vállalaton belül, szinte azon dolgoztak, amin csak akartak. Az 1988-as Cyberballhoz például dupla kijelzős kabinetet tervezhettek, bár baromi drága volt ennek a legyártása. Azután egy olcsóbb projektbe kellett belevágniuk, mert mindent azért az Atari sem fizetett ki, és ez az olcsóbb projekt lett a Rampart.

Salwitzot a Cathedral nevű táblás játék ihlette meg, amiben várdarabokat kell letenni és minél nagyobb területet elfoglalni a pályából. A páros ezen elindulva jutott el a gondolatig, hogy a várdarabok lehetnének a Tetris tetronímóihoz hasonló elemek, amikből egy vár falát lehetne felépíteni. Ilyen logikai játék viszont nem passzolt a játéktermekbe, ezért az építkezős fázis mellé kellett egy támadó fázis is. Kicsit hasonló dinamikája volt tehát a Rampartnak, mint a The Horde-nak, csak évekkel azelőtt.

Szóval az építkezős fázisban a játékosnak körbe kellett vennie a várát a kapott elemekkel úgy, hogy ne legyen rés a várfalon. Ha ez nem sikerült, a játék véget ért. Ha sikerült, a várfalon belülre lehetett ágyúkat telepíteni, majd jött a támadó fázis. Ekkor két- vagy háromjátékos módban az ellenséges várak lőtték egymást, egyjátékos módban pedig egy hajókból álló ostromló sereg támadt a játékos várára (ami lássuk be, életszerűbb felállás). A játékosnak minden esetben minél több kárt kellett okoznia, aztán megint jött az építkezés. Nagyon jól kiegészíti egymást a két fázis, istenien lehet játszani ma is a játékkal - illetve lehetne, ha nem nehezedne be nagyon hamar.

Sajnos ugyanis a játéktermi eredet miatt a Rampart nem túl elnéző. A hajók már a negyedik pálya körül nagyon bedurvulnak, a random várelemekből pedig gyakran egyenesen lehetetlen falakat kipótolni, ami elég unfair húzás 2025-ben. A Rampart így tipikusan az a játék, amiből nagyon jó lenne egy modern remake új ötletekkel, sőt akár roguelike beütéssel. (A Famicomra készült átirat egyébként mert újítani, nehézségi szinteket és történetmesélést is vitt a játékba.) De különlegessége miatt az eredetire is érdemes rápróbálni emulátorban, és elcsodálkozni, hogy ez egy játéktermi játék volt.  

Legközelebb egy héten belül jövünk új adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizenegyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20250204.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

3 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5118961093

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.09.30. 06:28:17

az akka arrh ralstom-hally koprodukció volt, innen van a játék neve is: Also Known As Another Ralston Hally

Kit Fisto 2025.10.06. 05:11:05

A tenger hullámzása animáció szörnyű lett. Ronda, és zavaró. Nekem más bajom nincs vele, csak még az, hogy unalmas.
Van Amiga verzió, amiben nincs tenger animáció, és összességében is jobb valamivel a grafika. Viszont itt eltolták a kódot, lassú lett. Még valami, szerintem béna dolog, hogy Tetris elemekből kell építeni a várat. Jobb lett volna, ha az érdemeink alapján kapnánk adott egységnyi elemet, a következő körhöz. Akkor nem lennének hülye alaprajzú várak sem, és valamivel komolyabb is lenne az egész háborúsdi. De az is eszembe jutott, mi lenne, ha az egész real time-ban menne, azaz folyamatosan kéne háborúzni, építkezni, az ágyúkat kitenni, és célt megadni. Az ellenfél esetében pedig folyamatosan érkeznének új hajók. Persze akkor a harcok nem lennének ilyen intenzívek. És addig tartana, amíg valaki nem veszít ;)

Kit Fisto 2025.10.06. 10:46:20

Kijavítanám magam, az Amiga változat kódja mégsem olyan rossz! Ugyanis elsőre sikerült egy olyan videóba botlanom, amin valamiért valóban tetű lassú volt, és darabos. Csak nem hagyott nyugodni, mondom ilyen ócskaságot még a Domark sem adhatott ki, hogy áll ez a Lemon Amigán? És ott meglepően jó vélemények vannak róla! (Jelenleg 7.91 a pontszáma) Azért megemlítik az általam is mondott unalmasságot (egyjátékos módban hamar megunható). Van itt egy másik videó, amiben teljesen jó minden, pedig sima A500-on megy. Azoknak, akik tervezik a DOS verzió kipróbálását, ajánlom, hogy azért nézzék meg az Amigásat is, mert szerintem jobb! Legalábbis szebb! És nincs az az idétlen "hullámzás" a partnál.
www.lemonamiga.com/games/details.php?id=887
süti beállítások módosítása