HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Now 2025/04 - Drágul a minden

2025.05.10. 10:32 Stöki

Megint kicsit későn fut be a Now, mert akartunk időt hagyni a 10. szülinapi adásra. De ami késik, az már itt is van, a hónap témája pedig ezúttal a drágulás volt. Valahogy eleve sok olyan hír volt, ami valakinek a pénztárcájában turkált, de két fő bejelentés a Sony és a Microsoft által bejelentett áremelés volt - egy hónappal azután, hogy kiderült, hogy a Switch 2 játékai is drágák lesznek. Szóval ez lett a hónap témája. (Aki nem tudná még: a Checkpoint Now az a podcast-spinoffunk, amiben mindig összefoglaljuk az előző hónap híreit.)

cpnow2504.png

De emellett akadtak egyéb hírek is, jók is, rosszak is, meg persze a szokásos rovataink, filmes hírek, hónapizéi. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, avagy a műsorban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb egy héten belül jövünk toplistás Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Now adások a tizenegyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20250204.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

32 komment

Címkék: retro podcast checkpoint now

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9418856372

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.10. 21:42:51

elég szar hónap volt. a bof4 egy epsxe + hd textúrákkal szebb, mint a gog-os "releaze".
néhány url végén megint ott az ű az enter helyett. az ubi chroma-s híre már nem elérhető a linken.
az öböl miklósos outrun adaptációnak nagyon örülök, mert még erősebben szoríthatom filléres emlékeimmel együtt az arcade játékkal és az outrun coast2coast-tal töltött időket.

Lóval ne 2025.05.11. 03:22:40

Steam GPU statisztika röviden:
1) Az RTX 4060 az előző generációban nagyon "sweet spot" GPU volt ami jól rezonálhatott az ár/érték arányra törekvő Steam játékosbázissal.
2) Laptop GPU-knál nincs annyi chipset, így nem aprózódik el annyira a piaci részesedés különféle típusnevek között. Ha az asztali RTX 4060 és 4060Ti arányait összeadod, akkor mindjárt veri a laptopos RTX 4060-t.
3) Sok mini-PC-t laptop chipsetes alaplapokkal és laptop GPU-kkal szerelnek (pl. ASUS ROG NUC).

Új megjelenés:
Fragpunkot 20 perc után töröltem. A játékmechanikákkal meg gunplayel semmi bajom nem volt, de a UI harsány neonszínű grafikái meg effektjei undorítóak. Rossz értelemben véve nagyon Made in China.

SnakeHipsBoy 2025.05.13. 10:46:51

Nekem a digitális korszakban már nehezen érthető, hogy mi indokolja a játékok árának iylen mértékű emelését.
Régen ott volt a cartridge gyártása, bolti logisztika, tévés kampány – ma már letöltés, online vásárlás és TikTok-spotok. És közben a játékpiac húszszorosára nőtt, miközben nem 10 évesek (vagyis azok szülei) veszik a játékokat jellemzően, hanem azok a harmincas-negyvenesek, akik gyerekként is gémeltek.

A podcastben (ha jól értettem) elhangzik, hogy a Street Fighter II 150 dollár volt – szerintem ez inkább az inflációval számolt érték. Akkoriban 70–80 dollár körül lehetett, ami ugyan kiugró volt, de ma is ezen a szinten mozoghat néhány kiadás. (Ha roszzul emlékszem, vagy félreértettem, akkor bocsánat!)

De ha már SFII: A SNES-ből eladtak kb. 50 milliót, míg a Swtichből eddig 150-et. A SNES-re kb. 1800 hivatalos játék jelent meg keresekdelmi forgalomban, a Switch esetében több, mint 12.000. Darabra pedig, több mint háromszor annyi fogyott a játékokból (400milló VS 1,39 milliárd db).

Ha a piac ennyit nőtt, és a fizikai terjesztés költségei eltűntek – akkor tényleg indokolt a 80-100 dollár vagy a 40-60 ezer forintos címkék? Vagy csak megszoktuk, hogy a „drágulás” az egy iparági reflex lett?

Emellett érdemes megnézni, hogy a mai játékfejlesztés költségstruktúrája mennyire más. A fizikai disztribúció gyakorlatilag eltűnt, a digitális terjesztésnél pedig közgazdaságilag más szabályok érvényesülnek.

Közgazdászként nehéz nem észrevenni, hogy egy digitálisan másolható, gyakorlatilag korlátlanul elérhető szoftver (amit nem kell gyártani, szállítani, tárolni) nem klasszikus szűkös jószág.

Ha a kínálat gyakorlatilag végtelen, akkor az árképzés már nem a klasszikus Marshall-kereszt szerint történik, csak a fejlesztők/kiadók bábozzák el a laikus közönségnek, mintha mégis.
Még ti is poénkodtok azon, hogy a Star Citizen digitális csomagjainál „in stock”-ot ("készleten") írnak – miközben nyilván nem tud kifogyni egy digitális termék.

Viszont, ha ilyen értelemben nincs szűkösség, akkor valójában a játékok árát csakis a keresleti oldalon lehet meghatározni, vagyis hogy mennyit hajlandók fizetni érte a vásárlók, adott áron és időtartam alatt mennyi fog fogyni belőle; hol van ennek az optimuma/maximuma (azaz mennyire kapzsi a kiadó/fejlesztő...)

A fejlesztési költségek emelkedése elvitathatatlan tény, de szerintem csak az érem egyik oldala. Ott vannak pl. a régióspecifikus árazások: a békebeli Oroszországban vagy Dél-Amerikában sokkal olcsóbban adják a játékokat, azaz alacsonyabb áron is profittal értékesítenek, ami szerintem gyengíti az arcunkba tolt jajongó narratívát.

Ha ehhez hozzátesszük, hogy az iparági nyereségesség az utóbbi 30 évben többszörösére nőtt – még inflációval együtt is – akkor joggal merül fel a kérdés, hogy valóban a költségek növekedése indokolja az árak felstrófolását, vagy inkább a befektetői profitelvárások (legyen évről évre nagyobb a ROI vagy a PBT)?
Ezt nem biztos, hogy a játékosoknak kellene megfizetniük...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.13. 14:43:19

@SnakeHipsBoy: continuous improvement! a világ megrontója.

SnakeHipsBoy 2025.05.13. 16:34:46

@manson karcsi: az még elvárható, és létező dolog is, hogy feljődik a világ. (Pl. a 90-es évek végén státuszszimbólum volt a mobil, ma meg már alaptartozék).

A gond a folyamatos növekedés koncepciójával van, mert a befektetők (akik a közhiedelemmel ellentétben nagyon is egyszerűen gondolkodnak) azt várják el, hogy a profit (vagy bármilyen produktivitási/nyereségességi mutató) növekedjen a bázisévhez képest (YoY). Ez pedig egy illúzió, ezért jön kb. 20 évente egy kisebb-nagyobb krach (iparági és/vagy világgazdasági szinten).

Mindegy is, csak számomra furcsa, hogy nagyon sokan abszolút empátiával viseltetnek a kiadók/fejlesztők iránt, sőt anyatigrisként védelmezik őket ebben a témában, holott szvsz inkább vagyunk mi fogyasztók/játékosok több fronton is ...khmm... megvezetve. (szerzői jogi törvények, licensz-szabályok, árazás, értékeítési modellek, stb.)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.14. 06:45:56

@SnakeHipsBoy: én inkább szavazok egy öregebb, javítható autóra, mint egy modern, öt év után eldobhatóra. számomra a folyamatos fejlődés a gazdaság gyorsítását és a szociális olló szétnyílását jelenti. termelünk, hogy fogyaszthassunk, mindent a profit érdekébe állítunk. itt egy kis megtakarítás, ott egy kis százalékkal magasabb kpi, és máris boldogok a részvényesek.

Lóval ne 2025.05.14. 08:27:25

@SnakeHipsBoy: A fizikai terjesztés eltűnése semmilyen mértékben nem befolyásolta a költségeket. Az online szoftver áruházak ma is ugyanazt a 30% jutalékot kérik el, mint régen az offlineak. A Steam is, az Apple is, Google is, Microsoft is, Sony is. Mindenki.
Az Epic Games részéről volt pár éve próbálkozás, hogy vonzóbb jutalékért magukhoz édesgessenek fejlesztőket, de válaszként rögtön ki is bannolta őket az Apple iOS-ről (nyilván teljesen jogtalanul).

Hiába nem kell már cartridget gyártani, lehet érvelni amellett, hogy az online terjesztés sem sokkal olcsóbb, mint a fizikai. Pláne mióta divatba jöttek a 100-200 GB-os AAA játékok. Biztosítani kell a szerverek 24/7 elérhetőségét kibertámadások ellen. A terjesztő felülete nyújtja a verziómenedzsmentet, achievementek kezelését is. Biztosítanak neked digitális fizetési rendszert. S adnak egy csomó statisztikát arról, hogy kik a vásárlók kor, nem, geolokáció, érdeklődési kör szerint - még hirdetik is a játékodat a profilozás alapján a célközönségnek.

Bár én is azon az állásponton voltam pár hónappal korábban, hogy a játékok drágulása indokolatlan - hiszen pl. a mozijegyek ára dollárban ma is ugyanannyi, mint 20 évvel ezelőtt - de sem a filmiparban, sem a videojáték iparban nyilván nem költség oldalról áraznak.
Ha már közgazdasági fogalmakkal dobálózunk akkor az lehet a megoldás, hogy a kereslet nagyon rugalmatlan az ár változására. Kicsit még talán Veblen-jószág is, hiszen az egyszeri noob ha azt látja, hogy a GTA 6 kétszer annyiba kerül, mint az előző rész, akkor biztos kétszer ugyanolyan jó is lesz.

SnakeHipsBoy 2025.05.14. 12:37:59

@Lóval ne:

Nyilván játékoknként nagyon eltérnek az összegek, de olyan statisztikákát találtam, miszerint a 90-es években 20-50% százalék között mozgott a disztrubútor és a kiadó/fejlesztő profitja.
Manapság nyilván eladott darabszámtól és az ártól függ a bevétel (meg hogy milyen monetizáció van még benne), de inkább 40-60%.

OK, szélsőséges példa, de ha a GTA5-öt tizedáron adták volna, akkor is kb. 300% profit lenne rajta (GTA Online bevételek nélkül!). Tehát igen, rugalmatlan a kereslet, és ezt ki is használják árképzéskor. Én nem annyira a Veblen-hatást látom érvényesülni (bár biztos jelen van az is), hanem inkább a trendkövető FOMO hatást. Ha mindenki GTA-zik meg FIFA-zik (hoppábocsi... EAFC-zik) a haverok közül, akkor sokan beszerzik (mint ahogy COVID alatt mindenki Among Us-ozott, mert felkapott lett). Hiába drága Madden vagy az NHL, nem Európában fog nagyot menni.

Ezek mellett azt gondolom, hogy a jövő a Netflix/Spotify szerű modellben, ami felé a MS elindult a GamePass-szal. Ahogy a film/zene fogyasztás is többségében ide tevődött át, a darabonkénti beszerzés pedig egy niche dolog lett, ez el fog jönni a játékok esetében is szerintem.

És igen, ahogy írod, a fizikai terjesztés eltűnése nem befolyásolta a fogyasztók javára az árakat, hiszen ezt látjuk megvalósulni, ugyanúgy nem fogok könnycseppeket morzsolgatni a szemem sarkában, amikor sajnálkozó/panaszos kommunikáció keretében 100€-ra tolják fel az alapárat, hiszen a piaci trendek a játékipar folyamatos és töretlen bővülését és profitabilitását mutatják, a belengetett félelmeket pedig sohasem igazolják vissza a számok.

A bezárások és elbocsátások pedig inkább csak a "covidhullám" elülését mutatják, szeritnem. 2020-tól dotkomlufi módjára szaporodtak a befektetők és a fejlesztők meg a projektek, de a karantén végével ez már okafogyott lett, ahogy az 1900-as évek elején is majdnem 2000 autómárka létezett csak Amerikában, ma ennek pedig csak a töredéke.

SnakeHipsBoy 2025.05.14. 13:27:17

@manson karcsi:
Egyetértek. Én igazából arra gondoltam, hogy az új technológiák, felfedezések, tudományos-társadalmi evolúció egy folyamatos fejlődés. Ez szerintem jó, viszont a folyamatos profitnövekedési elvárás az.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.14. 19:43:57

@SnakeHipsBoy: aki az internet előtt született, nehéz elmagyarázni a "mai fiataloknak", hogy milyen volt bunkofon és net nélkül. természetesen van rengeteg hasznos oldala is a sok újdonságnak, de úgy érzem néha, hogy itt egy mondvacsinált ok, és itt van rá a megoldás: a csúcstermék, vedd meg, mert ma csak ennyi.
társadalmi evolúcióról annyira nem beszélnék, ugyanolyan barbárok vagyunk, mint a római korban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.16. 11:33:21

@SnakeHipsBoy: Jó sok hiba van a kommentben.

1. Attól, hogy valami digitális, emberek fejlesztenik. Az ő béreik is meglódultak.

2. Attól, hogy valami végtelenül másolható félremegy a példád, ami csak a klasszikus gyártási darabszámra fókuszál. Tegyük fel, hogy kvázi szinte minden ingyen lenne vagy olcsó. Már most is ez van. A streaming és gaming piaci a szabadidődért verseng, ami korlátos. Én ki tudnám fizetni a 3 db streaming + gamepass-t is. Whatever. De nem teszem. Mert minek? Egy streaming szolgáltató kínlálata is elég.

Ergo a fogyasztó vagy tetszés alapján dönt (ez esetben IJ, mert ami nem zsánere, azt ingyen sem adod el neki), vagy ár/érték arányban.

Tehát igen is él a "kereszt" csak több dimenziós. Mert pl. a BG3-at azért vettem már már "csak" -20%-sale-n mert előre tudtam, hogy kb. fél év alatt sem viszem végig. Jó az ár érték arány + minőség + zsáner. Emiatt viszont minden más játék ár/érték arány metszete máshol van.

De ettől még valami -75%-on megvettem a Phoenix Point-ot, mert pusztán érdekel a mechnaikája. De ez csak ennyit ér meg pénzben, többet nem. Ha nem viszem végig, akkor nem fáj.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.16. 11:35:39

@manson karcsi: Jó, és fizetsz 15 milliót egy ilyen kocsiért? Mert, ha valamit könnyen javíhatóra akarsz csinálni, annak az az ára, hogy eszement sok szereléssel és speciális kialakítással jár.

Mindig fel szoktam tenni a kérdést, hogy akarsz 40 évig működő porszívót? És fizetnél érte 200k HUF-ot? Ja nem.

(Amúgy 10 éves porszívóm van, ami anno nem volt talán 20k sem. Működik, ahogy kell.)

A legtöbb ember baszik a kocsijára költeni, csak amikor már baj van. Én akkor is elviszem éves megnézésre, ha mentem vele 1 év alatt 3000 km-et. Nem is áll meg alattam és nem esik szét.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.16. 11:36:22

@Lóval ne: Meg nyugaton az áram ára is piaci ám. Főleg, ha ipari mértékben használod fel.

SnakeHipsBoy 2025.05.16. 12:57:41

@molnibalage: Szerintem nem értetted, amit írtam.
1. Ezt nem vitattam, hogy a fejlesztők pénzből élnek, és hogy egy játék előállítása sokrétű folyamat – a fejlesztéstől a marketingig. A kérdés azonban nem az, hogy önamgában mekkora a költsége egy játéknak, hanem hogy a jelenlegi árazás, különösen a digitális platformokon, arányos-e ezekkel a költségekkel. Erre mondom, hogy nem feltétlenül, mert a profitmarzs az évek során nőtt.

2. A leárazasokkal szándékosan nem foglalkoztam, mivel az nem érv a magas árak védelmében, hogy majd egyszer úgyis le lesz árazva. Amúgy a 80-90%-os leárazások pont engem igazolnak, hogy még így is megéri. Mivel nincsen klasszikus értelemben vett darabköltség (vagyis van, csak az minden egyes eladott pédánnyal csökken), így amikor már visszahozta a játék a befektetett pénzt, akkor onnan minden dollár gyakorlatilag profit.

A szabadidő persze korlátos, ez nem új felismerés – de attól még egy digitális termék árazása nem válik önigazolóvá pusztán azért, mert a fogyasztónak választania kell, mire szán időt. Ez maximum azt jelenti, hogy melyik játékot veszem meg, de nem magyarázza meg, hogy miért kerül annyiba.

Ráadásul az „egyéni ár/érték metszet” is kissé önkényes érv: ha valamit 75%-os leárazással veszel meg, mert csak annyit „ér meg neked”, akkor ezzel nem indoklod, hanem alátámasztod, hogy az eredeti ár irreális volt számodra. A piac pedig pont attól piac, hogy ha elég sokan így döntenek, akkor az árakhoz is igazodni kellene – nem pedig az értelmezéshez.

Ne érts félre: nem baj az, hogy valaki a saját szűrőjén keresztül dönt. Hanem hogy ezt próbálják egyesek általános érvényű magyarázattá emelni az árak védelmében (pedig maguk is fogyasztók), miközben azok mögött nem mindig áll arányos fejlesztési tartalom vagy érték.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.16. 16:52:07

@molnibalage: kocsi: igen, simán. a porszívót meg már alapból a drágábbat veszem, de sajnos csak 10 évig bírja az is, mint a "por recycler 2000 by tesco value".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.17. 10:28:14

@SnakeHipsBoy: Mivel a piac telített ezért a marketing költség nagyon hangsúlyos lehet. Ahogy mondtam az emberek szabadideje korlátos, és arra pályázik mindenki. Tehát az, hogy csak a fejlesztésre fókuszálsz, an nem biztos, hogy célravezető.

Az utolsó bekezdésed azért érdekes, mert akkor ezen a gondolaton keresztül a te árazási modelled semmivel sem valósabb, mert semmi alapja nincs annak, hogy általánosnak tekintsük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.20. 15:50:16

És immáron retro a Witcher 3. Anyám.

Kit Fisto 2025.05.24. 20:38:52

@molnibalage: Számomra a retró 20 évtől kezdődik. A Witcher 3 csupán egy régebbi játék, nem retró. Máig nagy a népszerűsége a GTA 5-nek is, ami csak két évvel korábbi. Akkor az a sok játékos, aki ma játszik vele, retrózik ;)

Dizzy: Nagyon jól néz ki Sectrumhoz képest! Sosem játszottam egyel sem, mert túl sok a szövegelés bennük. Pedig mint platformer tetszene. Láttam már hülyébben kinéző főhősöket is, engem nem zavar hogy tojás. Ő is csak ember. ;) Kéne rá olyan trainer, hogy nem jelennek meg a szövegek..

Amigára Tomb Raider váó! Csak egy bajom van vele: Ha csak olyan vason megy, hogy pl. Icedrake V4, meg PiStorm, PowerPC, akkor az már hol Amiga..? Nekem az Amiga a klasszikus A500-A4000 termékvonal gyárilag, ahogy van. A500-nál azért plusz fél megabyteos memóriabővítéssel értendő, mert az olyan alapvető volt mindenkinél, mint az, hogy be kell dugni a konnektorba is.

Lóval ne 2025.05.25. 02:54:00

@molnibalage: Az AAA/AA marketing költség óriási, de egyre inkább hatástalan. Legalábbis az utóbbi években pont az látszik, hogy a stúdiók a marketinggel egy csomó mindent el tudnak adni a játékújságíróknak. (AC:Shadows, Dragon Age, Astro Bot)
Aztán jönnek a játékosok és ők meg mennek a saját fejük után vagy esetleg még meg is torolják trollkodással, ha a marketing célzottan a játék hypeolására ment.

Ezzel most nyivlán sokakat meg fogok sérteni, de a gamer sajtó egyre kevésbé látja el a szerepét és fokozatosan megy át az "istencsászárából" először a "hasznos hülyék", s végül a "szánalmas hülyék" kategóriába.
S úgy már azért erősen megkérdőjelezendő, hogy érdemes-e dollármilliókat marketingre költeni, ha az indie pont azért virágzik, mert ha valamiről nincs tudomása a mainstream gamer sajtónak, az csak jó lehet.

@Kit Fisto: Szerintem az éveket inkább az utolsó DLC-től vagy nagyobb patchtől kéne számítani. Egy live service játék nyilván nem lehet retro, hiszen a megjelenéskori változat már nem létezik.
De a Witcher 3 abban az értelemben biztos retro, hogy egy mai nyílt világú RPG mellé odarakva csúnyán avíttnak tűnik a harcrendszere. Content rengeteg volt benne, de a játékmechanika nagyon nem öregedett jól.

HUNspike 2025.05.25. 08:49:42

Szerintem is adjunk pár évet még a Witcher 3nak, hogy retro legyen, főleg, hogy minden benne space agenek érződik az 1hez és 2höz képest. Én imádtam a 2t is, de még talán azzal is várnék, hogy retronak nevezzem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.25. 11:11:05

@Kit Fisto: Én a CP definícióját vettem alapul, ami 10 év. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.25. 13:49:37

@molnibalage: az most már 29 lett, többek között kaletának köszönhetően.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.26. 20:53:26

@molnibalage: cp. vagy nem a gyerekpornóról van szó?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.27. 09:03:36

@manson karcsi: CP = checkpoint
A CP stábja szerint, amit 10 éves, az retro. Tehát a stáb nézőpontja szerint a Wicher 3 retro, ahogy már a Dying Light első része, a Life is Strange meg egy csomó olyan játék, ami nem is annyira rég számomra meghatározó élmény volt.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.27. 19:01:08

@molnibalage: ah. a cp letöltendője 7 és 10 év közé esett, általában kiszabták a 10 évet, de most megemelték max 29 évre.

Szekrényszagú néni 2025.05.29. 18:53:01

@manson karcsi: Tanulságos, hogy kinek miről mi jut eszébe, nekem pl. a cyberpunk.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2025.05.30. 06:38:40

@Szekrényszagú néni: szellemi óriásként mindannyiunk fölé magasodsz, mester.

K3cs1 2025.05.30. 10:53:04

@SnakeHipsBoy:
Sok igazság van abban, amit írtál, hogy már nem kell fizikai adattároló a játékokhoz, mégis minden játék kib...ott drága.
De vegyük figyelembe azt is, hogy sokkal komplexebbek lettek a videó játékok az évek alatt, ezáltal sokkal több ember kell a fejlesztésükhöz (programozók, grafikusok, designerek ... stb.), így nagyobb kiadásokkal számolnak a fejlesztő stúdiók is. Itt elsősorban a tripla A -ról van szó.
Ez nem feltétlenül jó írány szerintem, mert a mai game -k túl vannak bonyolítva. Bloatware, grind kupac a legtöbb. Erről egy jó összefoglaló:
www.youtube.com/watch?v=GamNK-wuaE4
Aztán ott van a mindenható Steam, ami szintén leveszi a maga részét egy-egy forgalmazott játék árából.
Az talán normális, hogy egy ~25 éves játék ~15 ojró alapból?
store.steampowered.com/app/2200/Quake_III_Arena/
Ja, hogy lehet várni az időszakos akciókat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.05.30. 11:13:43

@K3cs1: A 15 éves RDR könnyed 50 EUR. Ehhez képest a BG3 60. (Steam)

De, hogy a jövőre 20 éves Gothic 3 is még a 30, az is elég mókás. Mondjuk a GoG-on meg csak 20 USD.

Lényegében semmilyen retro játékot nem éri meg teljes áron megvenni kevés kivételtől eltekintve és ott is megéri körülnézni.

GépBalta 2025.05.31. 09:44:44

Most volt 20 éves a Guild Wars első része. Azon kívül, hogy elég jó és a korabeli online rpg-ktől merőben eltérő játék volt (rendes ingame elmesélt sztori, 0 kötelezö farm/grind) leginkább azért érdekes, mert már jóval a 2. rész megjelenése, és az 1. rész fejlesztésének leállítása

GépBalta 2025.05.31. 09:53:13

@GépBalta: után, az egyetlen még a játékon néha-néha dolgozó fejlesztő egy interjúban kijelentette, hogy igazából sokba nekik nem kerül fenntartani egy töredékére zsugorodott játékosbázisú játék szervereit, a karbantartások lemennek automatizáltan, a hardverrel nincs gond, mert az egész a felhőben van már virtualizálva, ledokumentáltak mindent, hogy bárki átvehesse az üzemeltetést, úgyhogy szerinte amíg a cég létezik, a szerver is futni fog. Ennek már jó pár éve, és eddig tartják magukat ehhez. Néha még egy-egy kisebbb meglepetés update-re is futja. Ehhez képest sokkal nagyobb cégek (pl: a Microsoft mint a világ egyik legnagyobb felhőszolgáltatója) úgy lövöldözik le a szervereiket, mintha muszáj volna.
süti beállítások módosítása