HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #251: Mancopter (+ a 10 legjobb játékcím, amihez képest a játék csalódás volt)

2024.11.20. 22:05 Stöki

cpmini_251.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A most következő adást toplistával együtt egy hallgató javasolta, szóval minden felelősséget rá hárítunk. A múltkori Bruce Lee-adásban szó esett arról, hogy a Datasoftnak volt egy Mancopter című játéka, aminek a címe Grathnek nagyon megtetszett. Ezután többen is kértétek, hogy csináljunk egy Minit a játékról, de az egyik hallgató egy toplistával is megfejelte a kérést: a 10 legjobb játékcím, amihez képest a játék csalódás volt. Hát ez jön most, így merjetek nekünk ilyesmit javasolni. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Szóval a Mancopter a Datasoft játéka, erről a cégről volt már szó többször is: a nyolcvanas évek első felének egy fontos stúdiója volt, ami főleg franchise-okból készült játékokat és játéktermi átiratokat készített nyolcbites otthoni számítógépekre. Nem garázscég volt, hanem a kezdetektől fogva üzleti vállalkozásként működtek és japán partnereik is voltak. Például a japán arcade játékok másodvonalbeli beszállítója, a Nihon Bussan, illetve annak játékos brandje a Nichibutsu.

És hát itt a forrásokban van egy jó adag bizonytalanság, de állítólag ez a Mancopter is egy Nichibutsu-konverziónak indult. Ezt senki nem erősítette meg hivatalosan, szóval lehetséges, hogy a Mancopter mégis teljes mértékben a Datasoft ötlete volt. Ugyanakkor nagyon is hihető a meg nem erősített japán szál: eszerint a Nichibutsu csinált egy Mancopter nevű arcade gépet, a C64-es és egyéb konveziókat párhuzamosan fejlesztette a Datasoft, hanem aztán a japán cég lelőtte a projektet - de a Datasoft már annyira előrehaladt addigra a munkákkal, hogy befejezték a Mancoptert és kiadták.

Akárhogy is történt, a Mancopter 1984-ben mindenféle előzmény nélkül jött ki a piacra. A játékot főleg Scott Spansburg rakta össze (később fontos programozója lett a Microprose-nak és ma is aktív még a Firaxisnál), a grafika egy részét pedig Kelly Day, aki a Bruce Lee sprite-jait is megrajzolta. A műfaj alapvetően olyan ügyességi játék, ami a kor játktermi gépeinek nagy részén futott, ezért is hihetők az esetleges arcade gyökerek.

A játékban egy helikopterbiciklit kell hajtani, miközben hozzánk hasonló helibike-versenyzők indulnak el velünk együtt egy versenyen - forradalmi módon jobbról balra, vagyis nem a megszokott horizontálisscroll-itányba. A bicikli irányítását nehezíti, hogy a tekeréshez folyton nyomogatni kell egy gombot, ezt leszámítva elég jól összerakott játék az 1984-es színvonalhoz képest. A biciklivel rá lehet "parkolni" más versenyzők helibike-jainak rotorjaira, és akkor ők leesnek, de persze nekünk meg vigyázni kell a saját rotorunkra. Vannak egyéb ellenfelek is, például életet lopó pelikán és vízből kiugró halak, a későbbi, erdei hátterű pályaszegmensekben pedig fákat is kell kerülgetni. És nagyjából ennyi, mert hiába az ismerős korai nyolcvanas évekbeli arcade-élmény, a siker mértéke is hasonló, vagyis hamar meg lehet unni, és túl nehéz a játék egy idő után.

Arról nem is beszélve, hogy a Mancopter valami sokkal menőbb témát és játékot sejtet. És ehhez kötöttük az esedékes toplistatémát, tehát olyan játékokat kerestünk, amiknek valamiért nagyon jó, menő vagy tartalma miatt ígéretes volt a címe - aztán a játék ehhez képest csalódás volt. Eléggé máshogy álltunk a feladathoz, szóval csoda, hogy lett egy egyezésünk.

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Questprobe featuring The Hulk (1984)

2. MadWorld + Anarchy Reigns (2009, 2012)

3. Vampire Rain (2007)

4. Killed Until Dead (1986)

5. Gandalf the Sorcerer (1984)

6. You Are Empty (2006)

7. Ninja Baseball Bat Man (1993)

8. Wargasm (1998)

9. The Great Giana Sisters (1987)

10. Avengers in Galactic Storm (1995)

1. How to be a Complete Bastard (1987)

2. Big Mutha Truckers 2: Truck Me Harder (2005)

3. Enforcer: Fullmetal Megablaster (1992)

4. Krush, Kill ‘n Destroy Xtreme (1997)

5. Aliens: Colonial Marines (2013)

6. If It Moves, Shoot It! (1988)

7. Attack of the Mutant Camels (1983)

8. Getting Over It with Bennett Foddy (2017)

9. Wargasm (1998)

10. The Lord of the Rings: Gollum (2023)

Mivel ebben a kategóriában még akadhat találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb jövő héten jövünk, megint Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20240704.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

15 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2818735800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.11.21. 06:48:08

szerintem a kknd meg a madworld nem csalódás.
nekem a xenon2megablast volt csalódás a 14fps-ével.

desperado 2024.11.22. 11:50:40

Nekem meg a Super Mario a csalodas (lsd.Giana Sisters):
Super? Mario feletti vmi, akkor az vmi termeszetfeletti kepessegekkel rendelkezo Mario? Aztan meg egy vizvezetekszerelot kapok, de jatekban meg semmi furas, csovezes, nyomasproba vagy engedelyezes :)
Raadasul Mario Bros, tehat a vezetekneve ua.mint a keresztneve (kene egy magyar, Szomszedok kornyezetbe tett jatek, akkor GaborGabor lehetne a foszereplo...)

Ja. +1: A Krush az mi a KKnD-bol? Miert nem Crush??

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.11.22. 11:58:50

@desperado: a k betű az edgy volt abban az időben, lásd: mortal kombat. annyira edgy, hogy már a c is k lett. kilencvenes évek, érted.

Hidden fremen 2024.11.25. 12:31:31

Két ilyen csalódásra emlékszem:
Leather Godesses of Phobos. Akkor nagyon úgy volt beharangozva, hogy sok meztelenség lesz benne ledér csajokkal.
A másikat is postán rendeletem apróhirdetés útján: Exterminator. A neve alapján valami terminatorszerű akciót vártam, de legyeket kellet csapkodni két tenyérrel...

Kit Fisto 2024.11.26. 08:47:38

Nekem nem csalódás a Mancopter a címéhez képest. Találó cím. A játék még tetszene is, ha nem lenne ilyen egysíkú. Változnia kéne a tájnak legalább. A zenéje klassz, a grafika is szép, tényleg igényes az egész, kivéve a játékmenet. Inkább lett volna normál shoot'em up stílusú az irányítás, és kéne benne lövöldözni, bombázni, és változó pályák jönnének.

Jól belegondolva, nekem egyetlen játék címével volt olyanom, hogy a cím alapján sokkal jobbnak gondoltam: Ez a KKND.
Azt hittem, valami szuper akciójáték, mint az MDK - de sajnos attól nagyon távol áll.

Az én megfejtésem a "killed until dead"-re: Halálig ölve, esetleg Haláláig ölték. :)

Grath, a The Great Giana Sisters cím jó, hiszen a játék valóban a nagyszerű Giana nővérekről szól. Én éppen most fejtettem meg a cím jelentését, a te listára helyezésednek köszönhetően!
Gondoltam, talán az a bajod vele, hogy a cím szerint a játék a Giana nővérekről szól, de a játékban ez az egyikük keresztneve, a másiké pedig Maria. Azaz nem lehetnek Giana nővérek. Csak akkor lehetnének, ha a Giana a családnevük lenne. De akkor mi lenne Maria testvérének a keresztneve? Elárulom: Gianna! A rejtély megoldva, miért van a címben Giana, és miért írja ki a játék a lány nevét Giannanak, két "n"-nel. Mert a játékban szereplő két nővér Gianna Giana, és Maria Giana! :)
Így a Giana Sisters cím teljesen rendben van, a játék maga pedig egy igazi gyöngyszem a paltformerek között.

Kit Fisto 2024.11.26. 08:57:52

Bocsánat , majd' elfelejtettem, A Super Mario Bros címe viszont valóban nem azt mondja, ami a játékban van! Ugye a két figura neve Mario és Luigi. És mi is a családnevük?
A cím szerint ők a Mario testvérek, azaz a családnevük kéne legyen a Mario. De az egyikük keresztneve Mario. Akkor őt Mario Marionak hívják? (a másikat pedig Luigi Marionak) Hogy is van ez, Grath? ;D

AarPoe 2024.11.26. 12:46:49

@Kit Fisto: A Mario-nak egyetlen esélye lett volna legalább a nevével lekörözni a Giana-t ... de ez sem sikerült neki :D Zseniális poszt!

AarPoe 2024.11.26. 12:48:54

Egyébként a "Great" szerintem egy szándékos fricska és reflektálás is volt a készítők részéről a "Super" előtagra ... dehát mindenki előtt közismert, melyik platformnak nem volt soha szüksége a "Super", "Entertainment" és hasonló jelzőkre ... :)

Kit Fisto 2024.11.27. 00:45:39

@AarPoe: Kösz! ?

Nem kizárt, hiszen attól, hogy ötletet merítenek egy játékból, még nem kell feltétlenül a címének stílusát is átvenni, csak más szavakkal. Kiadhatták volna egy teljesen más címmel is, pl. Gianna's Quest for Diamonds. De ők hasonló címet adtak a játéknak, ami pimasz ötlet volt.
Nem akármi a játék dobozának angol borítója sem. Bár alapvetően nem tetszenek ezek a punk lányok, de az a felirat, hogy "The brothers are history" komoly odaszólás volt!

upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/d0/Giana-sisters-UK-cover.jpg

AarPoe 2024.11.27. 09:19:11

@Kit Fisto: Azért ez erős, még úgy is, hogy megszállottan Nintendo-ellenes vagyok :) de nem csodálom, hogy erre berágtak, valahol jogosnak érzem. Mondjuk nyílvánvalóan a jogi hiszti sem lett volna ekkora, ha nem döbbennek rá, hogy jobb lett, mint az "eredeti", super vagy great ide vagy oda.

Celtic 2024.11.27. 17:24:38

"How to be a Complete Bastard"

Ezzel ugyan sose játszottam, de kb. az egyetlen érdekes leírás volt az SPV-ben. Szóval az alapján szimpatikus játék volt.
Nem tudom, C64-re megjelent-e (és tudtommal egy könyv alapján készült, mintha a "Hogyan legyünk boldogtalanok" c. életmód-tanácsadóból valaki játékot írt volna.

Szekrényszagú néni 2024.11.27. 17:28:32

@Hidden fremen: Pedig a másikról még cikk is volt a CoV-ban!

Hidden fremen 2024.11.29. 09:16:36

@Szekrényszagú néni: Igaz, de az a szám nem volt meg nekem és akkor még nem volt Pettingmaster:)

Ironfist 2024.12.02. 15:18:51

Az én legnagyobb cím utáni csalódásom egyértelműen a Heroes of Might and Magic 4 volt - kizárólag a neve miatt vettem meg dobozosan kiegekkel együtt... és hát akkor tanultam meg, hogy név alapján többet nem veszek játékot.
Második meg a Might and Magic 9, bár ott voltak előzetes rossz érzéseim azért, mikor megláttam róla képeket, meg mikor megtudtam, hogy Lithtech motor fogja hajtani.
A harmadik helyezett szerintem mehet az Oblivionnak, iszonyú unalmas volt, pláne az után a hype után, ami a megjelenés bejelentése után a Gumininja fórumon volt miatta.
Futottak még:
Dungeon Keeper 2, ami önmagában egy nagyon is jó játék, de az első rész azért fényévekkel jobb szerintem :)
Blood Omen: Legacy of Kain 2, ez szerintem abszolút nem hozta az első rész hangulatát. Az olyan volt, hogy ugyan nem egy top kategóriás játék, de a demóját is szénné játszottam :D
Stellaris, ami csak egy kiterjesztett, de unalmasabb Imperium Galactica 2.
Dawn of Man: csak egy ősemberes banished, ugyanazzal a mechanikával
Elder Scrolls 2: Daggerfall. Mai szemmel játszhatatlanul nehéz (a túltelített, fölöslegesen nagy térképről ne is beszéljünk), pedig a Grimoire-t kifejezetten élveztem
Heroes Chronicles. No comment on this.
Heroes 5. Nem volna túl rossz, de meg se közelíti a mércét, a mapok meg túl kicsik, túl lineárisak, és túl 3d-s az egész game.
JazzjackRabbit 2. Elmegy, de nem hozza az első hangulatát.
Call of Duty 2. Szintén.
Baldur's Gate 2: kövezzetek meg, de nekem az első annyival jobban tetszik, hogy ez, bármilyen jó is, egyszerűen nem jön be annyira.
Serious Sam 2, fú, ezt miért nem említette eddig senki? :D
Shadow Warrior 2 (2016), ez egyszerűen egy unalmas, pocsék hent, amiben ugyanazt a 2-3 mapot kell újra és újra meglátogatni, csak esetenként mást kéne csinálni bennük.
Supreme Commander 2. Eh, fujj.
DoW:Soulstorm. Iszonyúan túlvállalták magukat, és túlzottan beleugatott a kiadó (vagy a GW?). Ráadásul egy befejezetlen bughalmazként jelent meg. Ami a Dark Crusade után egy bazi nagy csalódás volt.

Most így ennyi. :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.12.05. 15:57:50

@Ironfist: Képtelen vagyok felfogni a HoMM4 utálatot. Én a 4 után elindítottam a 3-at és üres, sivár és unalmas volt. Hiba a több kastély és egység, maga a rendszere fasorban sem volt a 4 alapjaihoz mérve.

Csak a legfontosabbakat:

1. A harctérnek végre értelmezhető mérete volt és SEMMI nem vágott át rajta 1 kör után.

2. Emiatt az okos varázslatoknak még több értelme volt, ami lassított/ akadályt képezett.

3. Agyfaszt kapott az ember a 3-ban. hogy a kastélyok között is hősökkel kellett vinni az egységeket. A karaván rendszer fasza volt.

4. Nekem a csatatéren levő hősök is tetszettek, így egyes egységek lényegében testőrösdit is kellett, hogy játsszanak. Hasznossá tette a feltámasztó potit és más is.

MESSZE érdekesebb csatárok voltak a 4-ben főleg, hogy az egységek mérete sem votl mindegy. Megérte szétszedni őket. a 4-ben meg főleg, a "basszál mindent egy stackbe oszt jóvan' taktika volt.
süti beállítások módosítása