Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Igen, megint kimaradt egy vendéges adás (tavaszi szünetes hazautazás miatt), de már tudjátok, hogy úgyis bepótoljuk később, addig is jöjjön még egy Checkpoint Mini. Benne pedig egy spectrumos játék - riktán kerülnek ilyenek a podcastbe, pedig vannak köztük nagy klasszikusok (amik általában nem öregednek jól, de attól még fontos játékok). Például a Skool Daze, ami előtt ma is nyugodtan kalapot lehet emelni, emeltünk is. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Skool Daze - spectrumos játék lévén - nem meglepő módon a brit játékfejlesztés csodája. De még azon belül is egy furcsa darab, olyan megoldásokkal, amikkel évekkel, de inkább évtizedekkel megelőzte a korát. Ez pedig talán annak köszönhető, hogy a készítője nem mozgott otthonosan a játékiparban, nem tudta, hogy nem szokás ennyire komplex dolgokat művelni. Lehet, hogy erőltetett a párhuzam, de nekem eszembe jutott, amit egy korábbi novotrade-es vendégünk mondott a C64-es fejlesztéseikről: "Nem tudtuk, hogy lehetetlen, ezért megcsináltuk".
Az alkotó David Reidy (itt van vele egy régi interjú/cikk), aki először a hetvenes években találkozott számítógéppel, mainframe computerekkel. Aztán egy mérnökcégnél lett elemző, ahol egyre több informatikai tudást magába szívott. Amikor megjelent a ZX81, Reidy írni kezdett rá saját programokat, amiket árulni kezdett, de azok üzleti szoftverek voltak, például egy nyomtató- meg egy táblázatkezelő program. A ZX Spectrum színre lépésekor jutott eszébe játékokat készíteni, hátha jól lehet velük keresni, és csorgott is némi apró az első próbálkozásaiból. 1982-ben saját céget is alapított, a Microsphere-t, ami 1987-ben már meg is szűnt. De ezalatt az öt év alatt Reidy több, sokak által kedvelt játékot készített, köztük az 1984-es Skool Daze-t.
Reidy a játék fejlesztésekoer egyrészt képregényekhez, másréshzt az iskolai emlékeihez nyúlt vissza. Utóbbiakkal kapcsolatban arra jutott, hogy az óráknál jobban emlékszik arra, hogy miket ökörködtek a szünetben az osztálytársaival, így a Skool Daze lényege is ez lett: lófrálni a suliban, interakcióba lépni a többi gyerekkel, jól viselkedni a tanárok előtt és hasonlók. Volt persze egy feladat is, a bizonyítványunkat kellett elcsórni a tanáriban levő széfből, de ahhoz meg kellett tudni a kódot, amit csak az iskola falait díszítő pajzsok meglövésével lehetett felfedni, mert a tanárok ekkor árulták el a kód egy-egy részletét. (Iszonyú hülye magyarázat: a pajzsok pendülése meghipnotizálja a tanárokat és elkotyogják a kódot, kivéve a töritanárt, akinél még egy valódi csata évszámát is fel kellett írni a táblára).
De a Skool Daze-ben nem is a fő feladat volt a nagy szám, hanem maga az iskola. A Skool Daze tulajdonképpen egy sandbox játék, a legelsők egyike, és a Spectrum képességeihez képest lenyűgöző darab. A főhős gyerek, Eric nincs lineáris pályához kötve, hanem kedvére mászkálhat a suliban, lövöldözhet a csúzlijával, írkálhat a táblára. Eközben a többi gyerek is így tesz, köztük három, névvel ellátott iskolai archetípus (bully, okostojás, rosszaság), miközben négy tanár is járkál a folyosókon. (A karakterek nevét a játék elején át lehet írni saját tanárainkra/iskolástársainkra akár.)
És ami a legjobb, a karakterek reagálnak is egymásra. Ha egy tanár meglátja, hogy rossz fát teszünk a tűzre - például csúzlizunk vagy a földön ücsörgünk -, büntetésként kiszab pár száz sornyi házi feladatot. A játéknak akkor van vége, ha összejön tízezer sor (egyébként könnyen összejön), de az is számít, hogy mikor melyik irányba néz a tanár. Például ha éppen azután fordul meg, hogy egy diák ránk lőtt a csúzlival, és ettől leülünk a földre, azt fogja csak látni, hogy ücsörgünk és minket büntet meg. Néha vannak tanórák is, olyankor beülhetünk egy iskolapadba vagy lófrálhatunk a folyosókon is, de akkor kerülni kell a tanárokat, különben megbüntetnek lógásért. Nem állítom, hogy elsőre érthető minden, a Skool Daze-ben kicsit el kell mélyülni. De ha az ember már átlátja a dolgokat, egyértelmű lesz, hogy Reidy milyen bravúrt művelt.
Reidy mellett egyébként felesége, Helen is részt vett a Microsphere-játékok készítésében - ő volt a kódok bepötyögője (mert Reidy PAPAÍRON programozott) és az üzleti dolgokat is intézte. És meg kell még említeni a grafikust, Keith Warringtont is, aki szintén nem a játékiparból jött. Ő rajzolta a Skool Daze karaktereit, de előtte Reidy elmagyarázta neki, hogyan működik egy sprite és hány képpontban, illetve animációs fázisban gondolkodhat.
A Skool Daze nagy siker volt nagyjából 50 ezer eladott példánnyal, de Reidy szerint minden eladásra hét kalózpéldány jutott és őt ez nagyon zavarta. A Skool Daze "motorjával" még két játék készült, 1985-ben a Back to Skool és egy évvel később a Contact Sam Cruise, aztán a Microsphere lehúzta a rolót. Reidyéknek ennyi elég volt a játékiparból, kiszámíthatóbb munkák után néztek (Reidynek később lett egy saját elektronikai cége). Az említettek közül a Back to Skool egyenes folytatása volt a Skool Daze-nek, nagyobb játéktérrel, amiben már iskolaudvar is volt és a szünetekben egy szomszédos lányiskola tanulóival is lehetett kokettálni, Ericnek még több cselekvési lehetősége volt és már kisebb küldetések is kerültek a játékmenetbe. Mindenben hozta a Skool Daze zsenialitását, de mégis az elődje lett az örök klasszikus, annyira meglepő volt, amikor 1984-ben(!) megérkezett. Ma már persze nehézkes játszani vele, de 40 év után ez érthető és elnézhető.
És úgy jött ki, hogy ez toplistás adás lett, megpróbáltuk összeszedni a 10 kedvenc játékunkat, amiben központi szerepet játszik egy iskola. Olyan játékokat választottunk, amiben az iskola azért betölt valamiyen funkciót, szóval például az Elden Ring nem került be a Raya Lucaria Academy miatt. A lenti toplistákat szültük.
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Life is Strange Season 01 (2015) 2. Persona sorozat (1996-) 3. Bully / Canis Canem Edit (2006) 4. Final Fantasy VIII (1999) 5. Fire Emblem: Three Houses (2019) 6. Doki Doki Literature Club! (2017) 7. Valkyria Chronicles II (2010) 8. Kowloon High-School Chronicle ( 2004) 9. Blue Reflection (2017) 10. GrimGrimoire (2007) |
1. Life is Strange Season 01 (2015) 2. Bully / Canis Canem Edit (2006) 3. Hogwarts Legacy (2023) 4. Gladius (2003) 5. Final Fantasy VIII (1999) 6. Detention (2017) 7. Lollipop Chainsaw (2012) 8. Monster Prom (2018) 9. The Adventures of Willy Beamish (1991) 10. South Park: Stick of Truth (2008) |
Mivel ebben a kategóriában még akadhat találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek