Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Többször mellényúltunk az utóbbi időben, ezért most biztosra mentünk, és megint elővettük a World of Goo-t. Aki esetleg azzal jönne, hogy az nem is retro, az vessen egy pillantást a 2008-as megjelenési dátumra. Igen, ez a kis indie csoda már 15 éves, de hát éreztük mi, hogy kora ellenére ez ma is üt, és hát tényleg. Mintha csak tegnap jelent volna meg, olyan élvezetes játszani vele. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Aki nem tudná, milyen játék a World of Goo, annak egy gyorstalpaló: a Pontifexhez hasonló régi hídépítős játékok továbbélése, csak sokkal változatosabb, és nem csak hidat kell benne építeni. A címében szereplő goo (azaz takony, getymó, zselé, massza, ragacs - válasszátok ki a nektek tetszőt) az építmények alapanyaga, egyben a játék hősei, amennyiben minden ragacsgolyó egy kis lény. Ezekből a lényekből kell építményt (néha tornyot, néha hidat, néha rámpát, de leginkább ezek kombinációit) felhúzni A pontból B-be. Ha ez sikerül, a célban kimenekülnek az építményen keresztül a goo-k, és nyilván minél kevesebb elemből építünk, annál több goo menekül meg.
Minden pályán van egy célszám, amit teljesíteni kell, ebben a fő akadály az, ha magunk túlbonyolítjuk az építményt, de azért vannak nehezítő pályaelemek is, a goo-kat felszelő nagy fűrésztárcsa és hasonlók. Egyszerű alaprecept, amivel könnyen unalomba fulladhat egy játék, de a World of Goo elkerüli ezt azzal, hogy elképesztően változatos. Mind a 48 pályán van valamilyen újdonság, húsznál több különböző goo található a játékban, mind más képességgel, de maguk a pályák felépítése és az építendő létesítmények jellege is nagyon változó. És még egy kis sztori is van, ami üzenőtáblákon bontakozik ki, de azért nem ez az erőssége a játéknak, hanem a parádés játékmenet meg a pofás rajzflimgrafika.
Essen szó a fejlesztésről is: az elkövető a 2D Boy nevű amerikai csapat, ami két főt takar: Ron Carmelt és Kyle Gablert. Előbbi programozó és producer volt, utóbbi a játékdizájnt, a grafikát és a zenét rakta össze. Gabler egyetem után egy posztgraduális képzésen találta ki a játék ötletét, akkor még csak egy toronyépítő pálya volt Tower of Goo néven. Ez olyan sikeres lett az egyetem hálózatán, hogy Gabler végül a korábban EA-nél dolgozó Carmelt is befűzve céget alapított és nekiálltak teljes játékot fejleszteni az ötlet köré. Csóró fiatalok voltak mindketten, így irodájuk sem volt, a játék főleg Starbucks kávézók wifijein lógva készült. Nagyjából tízezer dollár volt a fejlesztés költsége, két évig tartott a munka.
A játék 2008-ban jelent meg pécé mellett mindenféle mobilplatformra (még BlackBerryre is), továbbá Wii-re meg később Switchre. (Xboxra és PS-re nem, mert ehhez azért kell egy egér vagy érintőképenyő.) A nagy sikert a Wii-port hozta meg, a wiiware zászlóshajója lett a World of Goo, és maga a Nintendo volt a kiadója. Aztán Steamre is kijött, volt dobozos verzió is, és bár eleinte nagyon lassan fogyott, a suttogó propaganda megtette a hatását. A játék 2009 végére kultikus siker lett, rengeteg díjat kapott és az első Humble Bundle csomag ékköve is ez volt.
Aztán a 2D Boy a siker csúcsán feloszlott. Carmel megalapította az Indie Fundot és megnyert neki sikeres független fejlesztőket. Ez az alap azóta is remek indie játékok (pl. a Hollow Knight vagy a Tunic) finanszírozásához járult hozzá. Gabler pedig Tomorrow Corporation néven alapított egy pici stúdiót és azóta is fejleszt, de a World of Goo sikerét nem tudta eddig megismételni.
Legközelebb holnapután jövünk az esedékes Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Tzupi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek