HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #204: Supremacy

2023.02.06. 23:01 Stöki

cpmini_204.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Most olyan játékról beszéltünk, amiről 13 éve (jó isten, olyan régen) már volt szó az IDDQD-n, de akkor még nem volt Checkpoint, és Grath most csomó érdekességet előásott róla. Ez a Supremacy című űrstratégia, amit megint kipróbáltuk, és nem bántuk meg, bár azért 2023-ban már rózsaszín szemüvegen keresztül érdemes nézni ezt a játékot. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Megmondom őszintén, a Supremacyt (teljes címe: Supremacy: Your Will Be Done, de Amerikában Overlord néven ment) én mindig a zenéje miatt vettem elő. A főcímzenét a SID Mozartja, a holland Jeroen Tel alkotta, aki 17 éves volt, amikor ezt a csodás dallamot szerezte. Akkor ő már keresett C64-zeneszerző volt, ez a munkája is úgy lett, hogy a fejlesztő Probe Software-től egyszerűen felkérték, hogy komponáljon nekik, mert a probe-osoknak tetszettek Tel korábbi munkái. A Supremacy főcímzenéjének szomorú-felemelő dallama azóta is népszerű remixalapanyag.

A Probe-nál a játék David Perry és állandó tettestársa, Nick Bruty fejéből pattant ki (akiket később főleg az Eathworm Jim sorozat és a Smash TV tette őket híressé). Mint azt Perry a RetroGamernek elmesélte, a Supremacy volt az első stratégiai játékuk, egyben az első olyan játék, amit eleve Amigára terveztek meg (bár nagyjából az amigás verzióval egy időben egy csodálatos C64-es meg egy pofás pc-s konverzió is megjelent). A játékból először a csillagtérkép készült el, sőt az adta az ötletet a programhoz. „Csak köröket rajzolgattam, már nem is tudom, miért. Aztán rájöttem, hogy ha a köröket megfelelő ütemben mozgatjuk, keringő bolygórendszer illúzióját lehet megteremteni. Jött a gondolat, hogy mi lenne, ha az első és az utolsó bolygóra két ellenfelet helyzenénk? És ha át lehetne mozogni egyik bolygóról a másikra? Az ilyen ’mi lenne, ha’ beszélgetésekből alakult ki a játék” – mesélte a lapnak.

Az 1990 elején megjelent Supremacy nem volt egy eget rengetően eredeti játék. Perryék jó érzékkel nyúltak le mindenféle játékelemet a korábbi űrstratégiáktól, mindenekelőtt a Millennium: Return to Earthtől (más nevén Millennium 2.2). A teendők – nyersanyagok előállítása, más bolygók terraformálása és védelme, a populációszaporulat és az adózás ügyes egyensúlyban tartása, támadó sereg toborzása, invázió – nem is okoztak nagy meglepetést, viszont Perryék szépen felmondták a leckét. Négy nehézségi szinten lehetett játszani a programot, ami a bolygók számán és a különféle nyersanyagkorlátozásokon túl különböző taktikákat is jelentett. A legostobább ellenfél például egyenként foglalgatta el a bolygókat, az okosabbak már egyenesen a bázisunkra hajtottak (a játéknak akkor volt vége, ha valamelyik bázis – tehát a két fő bolygó közül az egyik – elesett).

Két évvel az első verziók megjelenése után készült egy NES-átirat is, ami minden szempontból bátor vállalkozás volt: a már kifutó platform egyik utolsó játéka volt, ráadásul hardcore stratégiát próbált konzolon meghonosítani. A készítők kicsit átvariálták a képernyőket és kezdetleges RTS-elemekkel (egy-egy direkt irányítható harci egységgel) akarták feldobni a játékmenetet, de nem igazán sikerült a bravúr. Pc-n, C64-en és Amigán viszont a Supremacy egy kiforrott űrstratégia volt, és hozzájárult a műfaj fejlődéséhez – ami ugye olyan magyar sikereket termelt ki később, mint a Reunion és az Imperium Galactica. Mára már viszont kicsit megkopott a Supremacy fénye: 2023-ban feltűnő, hogy mennyire rossz helyen vannak benne a hangsúlyok (például a harc elnagyolt, cserébe piszlicsáré mikromenedzselés van a szállítmányozásnál). Sebaj, a zenével bármikor lehet vigasztalódni.

Legközelebb holnapután jövünk Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230129.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, Csicó, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

9 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4818042980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scarabaeus 2023.02.07. 19:28:42

Valahogy úgy voltam vele, hogy az intrója megigézett Amigán, azzal a zenével, mutogattam a népeknek, meg-meghallgattam magam is. Úgy két évtizeddel később láttam retrós fórumon, hogy a C64-es verzió zenéjét emelték ki, még fölé is helyezték az amigás változatnak. Hiszem, ha hallom (annak idején én csak az amigás változattal találkoztam), gondoltam, azért mégiscsak digitalizált sample-ökből állítja össze az Amiga a hangszereket... Meghallgattam, és szépen el is raktam a SID-et, és azóta is mindig elő-előkerül, az az éteri hang a két hangcsatorna lebegésével, valami hatalmasat ad hozzá. Elraktam az egyik Checkpoint levezető zenéjének választott remixet is. :-)
A C64-es változatot ezzel az oszcilloszkópos youtube videóval is érdekes végighallgatni:
www.youtube.com/watch?v=Bdz5X814bNQ
Amúgy magával a játékkal ugyan próbálkoztam játszani, ha már ilyen jó az intró, de hamar kiderült, hogy nem lesz kedvenc.

Generic Jingle 2023.02.07. 20:40:53

Ha van játékborító, ami még a warezos időkben is beleégett az ember retinájába, akkor ez az. :-)

AgaricGameSquared 2023.02.07. 23:15:28

Szeretném megerősíteni, hogy a "Your will be done" az angol Miatyánk harmadik kérése, a "Legyen meg a Te akaratod".

AntiRiad 2023.02.08. 10:47:31

Ennek a mininek nagyon örültem. Ez nagy kedvencem volt anno C64-en. A zenéje azóta is meg van a fejemben (meg egy szuper újradolgozása a gépen :). A játékmenetet én is az említett újságból tanultam meg. Ami az akkori képességeimmel annyira volt elég, hogy max a két alsó fokozaton tudtam elverni a gépet. A többi az lehetetlen küldetés volt mindig. Gondolom a sok szöszmötölés, amit Grath említett, az elvitte az időt, ami alatt a gép gyorsan fejlődött. Az idegesítő kapcsolgatások (üzemanyag betölt, személyzet berak stb) mellett nagy szívás volt még a csillagközi vihar (vagy mi volt a neve :). Az kikapcsolta az összes gépet. És ha nem vettem észre, akkor hosszú ideig semmi nem termelt semmit. De a grafikája, és a faék egyszerűségű menedzsment teljesen elég volt ahhoz, hogy rengeteget nyúzzam gyerek fejjel. Nemrégiben újra elővettem, de tíz perc után feladtam :)

Kit Fisto 2023.02.08. 22:21:22

Belenéztem itt az Amiga verzióba, hát ennél unalmasabb játékot még nem láttam. Szó szerint csak adatokat cicergélnek benne, katintgatnak az egérrel, mint az őrült. Nem történik semmi látványos, vagy izgalmas, sem érdekes. Ennél még a sakk is jobb. Sőt, a Malom is. Az Aknakereső is.

Szekrényszagú néni 2023.02.09. 13:06:12

Éljen a moba csak úgy simán?!??? Stöki beteg?

kemi242 2023.02.09. 14:24:55

@Szekrényszagú néni: és ezt büszkén olvassa be. :)

Szekrényszagú néni 2023.02.09. 15:16:40

@Kit Fisto: Akkoriban bizsergető érzés volt a legtápabb osztagokat berakni a hajóba, jól kirakni őket a célponton és nézni, amint az atomvetővel vagy mivel jól lenyomják az ellen zöld csíkját. Elsőre legalábbis, kissé monoton lett a játékmenet még kamaszfejjel is valóban a vége felé, de akkor nem voltunk ilyen finnyásak.
süti beállítások módosítása