HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #193: Battle Chess

2022.10.05. 15:18 Stöki

cpmini_193.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Megint Mini jön Minire, hogy haladjunk és frissüljünk - az történt, hogy egy vendéges adás felvételére nem jött el a vendég, így felvettünk pár Minit. Ezek kicsit összesűrűsödtek a publikálásban is, de októberben akkor majd több vendéges adás lesz egymás után, és átlagban jók leszünk. Addig is sakkpartira hívunk benneteket, mert a Battle Chesst veséztük ki mostani adásunkban. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Battle Chess az Interplay műve, ez a cég volt a fejlesztő és a kiadó is, de az eredeti ötletgazdát nem bírtuk felkutatni. Vélhetően maga Brian Fargo volt, abból kiindulva, hogy később ő osztott meg a Battle Chess 3-ról részleteket. A játék 1988-ban jött ki Amigára, egy évvel később pedig DOS-ra és C64-re is, meg még egy csomó más platformra, és egy rövid csatasakk-őrületet is hozott magával, ami a kilencvenes évek közepére aztán leült.

A Battle Chess játékmenetét roppant egyszerű leírni: egy sakkprogramról van szó, amiben a figurák középkori környezetet idéznek meg, és minden olyan helyzetben, amikor egy sakkbábu leüt egy másikat, egy animációval bemutatják a "csatát". Vagy ahogy Grath elmagyarázta a millenialoknak: olyan sakk, ami minden ütéskor lejátszik egy gifet.

Igen, ez tipikusan az a játék, ami akkor és ott jó volt, de hamar megvénült, ma pedig már nem igazán érdemes elővenni, mert csak megcsúnyulnak az emlékek. A Battle Chess fő vonzereje mindig a grafika volt, de ha a játékos már látta mind a 35 csataanimációt, sok újdonságot nem nyújtott - illetve utána már a grafika sem fedte el, hogy a gépi ellenfél valójában nem túl okos. De 1988-ban ez elég volt a sikerhez és több százezer eladott példányhoz, ami szép hasznot hozhatott, tekintve, hogy a fejlesztés nem lehetett nagyon drága.

Lett is második rész, 1991-ben, érdekes módon ez a kínai sakk nevű játékot dolgozta fel. Aztán 1992-ben jött a Battle Chess: 4000, ami cuki sci-fi látványvilágú figurákkal és jobb felbontással próbálta megnyerni a játékosokat. Addigra már világos volt, hogy a Battle Chess-képletből fogy a szufla, de mégis ekkor jelent meg több klón, amik annyiban hoztak újdonságot, hogy nemcsak más színű, de más küllemű figurákat állítottak a táblára a sötét és a világos oldalon. Így például az 1993-as Star Wars Chessben a birodalmiak és a lázadók küzdöttek a mattért, és ugyanabban az évben jött a Terminator 2: Judgement Day - Chess Wars is, ebben gépek és emberek álltak egymással szemben. Az Interplaynél még tervben volt egy Battle Chess 3 is, de korán lelőtték, egy remake viszont kikerül a Steamre 2015-ben Game of Kings alcímmel. Sokat elárul róla, hogy egy youtuber összeeresztette az amigás Battle Chess-szel, és nagyjából döntetlen lett az eredmény.

Legközelebb most már tényleg, istibizti vendéges adással jövünk. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20221005.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, zsovez, Dreska Szilárd, i love hitagi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, jaga, polipropilén, kalanneni.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6517946850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dukefazon 2022.10.05. 15:47:42

Szerintem ezzel a játékkal 2 ízben is találkoztam, egyik a keresztapámnál volt a munkahelyén, valami BKV irodaházban dolgozott ami egy szép magas épület volt a város közepén és elmentünk anyuval hozzá augusztus 20-án, mert onnan jól lehet majd látni a tüzijátékot. És amíg vártunk, addig bekapcsolt nekem pár játékot a céges gépén, az egyik a Qbert volt, a másik ez. Még a kódra is emlékszem amivel be lehetett menni a lépcsőházba, 1-2-5-8 (vagy 1-2-4-7), arra emlékszem, hogy mindig 2 ujjal egyszerre nyomta be az 1-2 és 5-8 részt, nem pedig sorban, a mai napig nem értem, hogy az miért és hogyan működhetett úgy.

Aztán a másik találkozásom kb általános 5-6 körül volt, felmentem az egyik osztálytársamhoz játszani akinél sose voltam korábban, mert karácsonyra egy Amiga 500as gépet kapott, és megnéztem, hogy milyen játékai vannak. A faterjának meg volt valami furcsa őskövület PC-je, ami egy kerekes állványom volt, az egész nagyon bizarrul nézett ki, nem hasonlított semmilyen PC-re, amit az előtt vagy akár azóta láttam, és ha jól tévedek, akkor ez volt az egyetlen játék, amit az apja játszott rajta. De unalmas volt az a gép, meg furcsa is volt, hogy ezen a gurulós cuccon áll a nappali közepén és inkább felmentünk Amigázni a srác szobájába.

De lehet, hogy volt egy harmadik alkalom is, de az már nem tudom, hogy kinél volt... A lényeg, hogy a játék kevésbé maradt meg, sokkal inkább azok a körülmények ahol és amikor láttam. A grafika lenyűgöző volt, arra emlékszem, nem csak unalmas sakk, ahol csúszkálnak a figurák vagy még animáció sincs. A bástya átalakulása maradt meg a legjobban :)

Ez tényleg ennyire lassú és darabos volt, mint a videóban, vagy csak ennek a gameplay videó készítő emberkének futkározik ilyen lassan?

Szekrényszagú néni 2022.10.06. 10:13:38

Az Archon már 1983-ban sokkal jobb volt, fogalmam sincs, ezen mit evett az igényes közönség. Az MI-hez meg talán a Mikro Magazin méltán népszerű sakkprogramozói rovatát kellett volna igénybe venni, amivel szemben már a CoV is meghatározta magát ("...nem lesz benne pl. sakkprogramozás.")

kemi242 2022.10.06. 22:18:44

Csak egy kis érdekesség: PC-n azon kevés játékok közé tartozott amik támogatták a CGA kompozit módot: ha a CGA kártya TV-re, vagy kompozit monitorra volt kötve, képes volt egyszerre 16 színt megjeleníteni 320x200-as felbontásban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.10.07. 06:21:59

sakkra deep fritz, látványra pedig batchess. a starwars-os háklis volt a memóriára, folyton kifagyott. viszont már nem 320*200-ban nyomta, hanem vga-ban, ami akkoriban szép és jó volt.
@dukefazon: direkt ilyen darabos az animáció, ennyire futotta.

Hidden fremen 2022.10.08. 20:27:46

Tulajdonképpen a podcast első 5 percében elhangzott minden, amit tudni érdemes róla. Én szerettem az animációkat és "a hangeffektjeit" is. Bár sakkozni ebben a nézetben nem tudtam ezért átváltottam 2D-re és életem egyetlen gép elleni sakkos sikeremet értem el, hogy Novice módban megvertem :-) A barátom fikázta, mert bezzeg a Chessmaster 2000. Ott nem volt sikerem, de az vigasztalt, hogy sakkozok mondták nincs kapcsolat a sakktudás és az intelligencia között.

Generic Jingle 2022.10.12. 09:48:20

@Hidden fremen: "de az vigasztalt, hogy sakkozok mondták nincs kapcsolat a sakktudás és az intelligencia között."

Ez kb. mindenre igaz. Nagyon jónak lenni egy dologban annyit jelent, hogy nagyon jó az illető abban a dologban, semmi többet.

Generic Jingle 2022.10.12. 09:53:17

Remek példa ez a játék arra, hogy miért is volt nehéz még 1989-90 környékén is a PC mint játékgép mellett érvelni.
süti beállítások módosítása