HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 8x02: Traffic és Scarabaeus, a Novotrade két korai sikere

2022.03.03. 21:34 Stöki

Ha jól számolom, Nagy Csaba már a tizedik volt novotrade-es vendégünk, de nem lepődtünk meg, hogy ő is sok újdonságot tudott mondani nekünk arról, hogyan ment a videojáték-fejlesztés a szocializmusban. Még 2021 végén vettük fel vele az adást, de a többi felvétel ütemezése meg egyéb szörnyűségek (covid, váratlan melók, leginkább) miatt csak most került sor a vágására. De ez igazából mellékes, a lényeg Csaba nagyszerű anekdotái, meg persze a Traffic és a Scarabaeus.

podcast174.png

A Traffic a Novotrade egyik első nagy sikere volt, és még japán piacon is meg tudott jelenni, Csaba persze erről is mesélt. A Scarabaeus pedig olyan 3D élményt adott C64-en (ráadásul karaktergrafikásan), hogy az ember letette a haját. Mindkét játékot Csaba programozta, és azt is elmondta, miért nem készült el a fejlesztés alatt álló Scarabaeus 2. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotest most hadd oldjam meg röviden:

Legközelebb napokon belül jövünk vagy Checkpoint Minivel vagy már az esedékes Now-val. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220109.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Schmidt Zoltán, Fellick, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangsos-képes főhajtás.)

7 komment

Címkék: retro podcast checkpoint novotrade

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6117771422

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2022.03.03. 21:41:50

Megacool az adás, pedig még meg sem hallgattam. Na de majd most!

scarabaeus 2022.03.04. 10:15:13

Gondoltam, hogy tetszeni fog az adás. A nickem nem véletlen, 22 évvel ezelőtt épp ennek a '80-as évek második felében látott C64 játéknak hatására választottam az indexen. A Scarabaeusszal való találkozás indított el a 3D-s programok írása felé, előbb Plus/4-en, aztán Amigán. Míg a többi, akkori labirintusos programban 90°-os fordulások voltak, addig a C64-en a Scarabaeus fordult, ez nagyon megtetszett nekem. (Még a másik nagy kedvenc, a nyílt világos Mercenary volt rám nagy hatással.)
Az Amigáról, és a 68000-esről elmondottak közben mintha magamat hallottam volna, egy az egyben ugyanazt éreztem annak assembly programozásakor, akkora flow volt, a 8 db 32 bites adatregiszter, 7 db 32 bites címregiszter, a regiszterek minden kötöttségektől mentes használata, nem voltam kötve, melyikkel mit lehet, a 64KB-os lapozások helyett egyben címezve a memóriát, mindenféle összetett címzéseket konstruálva az utasítások mindkét operandusára, teljesen áttekinthető kódot írva, mintha csak valami magasabb szintű nyelven változókat használtam volna. Jó, a 386 környékétől PC-n sem volt annyira fájdalmas az assembly, de sosem éreztem azt, mint a Motorolánál. Aztán hozzájött még az Amigán a chipset, ahogy a 68000-essel kiosztottam a feladatokat a Blitternek, Coppernek, Paulának, a Coppernél kész "programokat" a számára...

payskin 2022.03.04. 23:08:39

Valamelyik uMagazinban (Mikromagazinban) mesélte el talán Kis Donát, hogy a japánok több emberrel szénné teszteltették a készülő MSX verziót, de valami embertelen mennyiségű időt beletoltak. Ezután az a visszajelzés érkezett, hogy nagyon klassz a játék, csak egy baj van: TÚL KÖNNYŰ. Itthon meg mindenki nézett, hogy mi van?! Ezután került bele a mentő, meg talán még valami. :)

scarabaeus 2022.03.04. 23:27:02

@payskin: olvasva a sztorit beugrott, pedig hát 36 éve volt a Mikroszámítógép Magazin 1986. áprilisi számában, a "Programozók mesélik" rovatban, Révbíró Tamástól, megkerestem:

A Novotrade számítógépes játékterméséből a Traffic című az, amelyet a legtöbb országban játszanak. Itthon is sokan ismerik, de talán érdemes leírni a lényegét: egy londoni térképrészleten közlekedési lámpákat irányít a játékos, és az a feladata, hogy elkerülje a forgalmi dugók kialakulását.
Tetszetős alapötlet, szépen megcsinált játék. Egy gond mégis volt vele: szinte senki sem tudta végigjátszani. Az első, viszonylag egyszerű térképrészlet után ugyanis mind nehezebbek következnek, egyre több kereszteződéssel és autóval. Még maguk a programozók is egy könnyített változaton tesztelték a programot, hogy egyáltalán eljussanak az utolsó szintig. Egy-két, már-már hivatásos játékosnak nevezhető srácon kívül, akik hosszú heteket töltöttek vele, senki sem járt a végleges változat ötödik térképén.
A Commodore 64-re írt játék angol megrendelésre elkészült Amstrad gépre is, majd felfigyeltek rá a japánok, és meg is rendelték az MSX-re való átírást.
Ilyenkor a vevőnek mindig akad néhány külön kívánsága, megjegyzése, hogy szerinte hogyan lehetne az ő vevői igényei szerint még jobbá tenni a játékot. A japánok esetében számítani lehetett rá, hogy változtatást kérnek például a grafikában, a címképen, ebben-abban, de arra, ami történt, senki sem számított.
Telex érkezett a japán partnertől, amelyben a szokásos udvariaskodás után („igazán nagyszerű a játék, kevés ehhez foghatóval találkoztunk stb.”) rátértek a lényegre: a játék túlságosan könnyű! Lehetne-e nehezíteni rajta? Például egy-egy karambollal, a hozzá tartozó mentő- és rendőrautóval, amelyek egy időre minden forgalom elől elzárnak egy kereszteződést?
A játék ebben a már-már játszhatatlanul bonyolult verzióban készült el az MSX-en, de a játékstúdió munkatársait nem hagyta nyugodni a kérdés: mitől könnyű a nehéz játék a japánoknak? Japánba utazva utána is néztek a dolognak.
A történet nélkülözi a csattanót. Kiderült, hogy amikor a Traffic eredeti Commodore-változata megérkezett, két munkatársat ráállítottak, és azok ketten vagy két hétig semmi egyébbel nem foglalkoztak, mint azzal, hogy a Trafficet játszották újra meg újra. A végén már minden motorkerékpárt személyesen ismertek, minden térképet úgy át tudtak tekinteni, mintha azon a környéken nőttek volna fel. Röviden: szakértőivé váltak a témának. Ezután mondtak véleményt, amit telexen elküldték Magyarországra.
Az előbb azt írtuk: a történetnek nincs csattanója. A programozók és a játékstúdió számára azonban annál több a tanulsága.

R. T.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.03.05. 06:59:33

hülye japók, a traffic így is kurva nehéz volt.

payskin 2022.03.05. 07:13:44

@scarabaeus: nagyon köszi! Mára terveztem, hogy előbányászom a mikromagazin archívumot az ágyneműtartóból, és megpróbálom megkeresni, de megspóroltad nekem. :)
süti beállítások módosítása