HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob

2022.02.06. 10:28 Stöki

cpmini_177.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Időről időre bemutatunk olyan klasszikusokat, amik vélhetően sokaknak kimaradtak, mert amikor megjelentek, a platformjuk nem volt elterjedve Magyarországon. Jellemzően ilyenek a korai konzolos játékok, például a NES-korpusz sok prominens tagja. Például az A Boy and His Blob, amit most elővettünk, kipróbáltunk, és örültünk - na nem neki, inkább a remake-jének. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Boy and His Blob (teljes címén: A Boy and His Blob: Trouble on Blobolonia) ötletgazdája és alkotója nem kisebb ember, mint David Crane, a korai Activision legendás programozója, aki már a hetvenes években is játékjfejlesztő volt, aztán a Ghostbusters és a Pitfall atyja lett. A másik név, akit meg kell jegyezni, Garry Kitchené, aki szintén activisionös volt, de aztán kilépett, és 1986-ban megalapította az Absolute Entertainmentet (úgy választva nevet, hogy előrébb legyen a telefonkönyvben, mint az Activision). Hamarosan átcsábította Crane-t is.

Az Absolute kimondottan konzolos játékok fejlesztésére jött létre (akkor már látszott, hogy a NES nagyot szól), szóval Crane eleve NES-re találta ki a játékot. A gond az volt, hogy kicsit későn találta ki. Akkoriban a Nintendónak - ami minden cartridge-et maga gyártott - a nyári CES-re le kellett adni a buildet, ha az ember jelen akart lenni a játékával a karácsonyi piacon. Crane valamikor 1989 tavaszán állt elő a játék ötletével, és miután Kitchentől zöld lámpát kapott a projekt, nagyjából hat hét volt arra, hogy nulláról megírja a játékot. Akkoriban egy átlagos NES-játék elkészítése több hónapig tartott.

Crane tehát felgyűrte az ingujját, és hat hétig kódolt, minta güzü, a finisben már napi 16-18 órában, hétvégén is, és bár voltak segítői (Kitchen mellett Rick Booth programozó és Jesse Kapili grafikus), így is épphogy kész lett a játék, sőt a tesztelésre igazából már nem is jutott idő. Ez meg is látszott aztán, mert a hajtásnak nem lett vége azzal, hogy elkészült a build: Crane és Kitchen mentek demózni a játékot a CES-re, és sorra jöttek elő programhibák, amiket ki kellett javítani. Nappal a tenyérnyi CES-standjukon általában egyikük demózott, másikuk a földön aludt, aztán a hotelszobában pofozták ki a a játék hibáit, és gyakorlatilag napról napra üzembiztosabb verziót tudtak mutatni az érdeklődőknek. A rohammunkának hála a játék 1989 végén megjelenhetett Amerikában (Japánban 1990-ben, Európában 1991-ben volt a premier), de mai szemmel azért ki lehet szúrni pár dolgot, ami miatt vélhetően a rendes tesztfázis hiánya okolható.

Az A Boy and His Blob egyébként egy fejtörőkkel pakolt kalandjáték, ami első blikkre platformjátéknak látszik. Crane akkoriban nem tartotta túl elegánsnak a játékokban megjelenő tárgylistákat, ezért azt találta ki, hogy a főhősnek lesz egy haverja, aki maga lesz a használati tárgy - ő lett a címbéli blob (polgári nevén Blobert), egy másik világ alakváltó lénye, aki attól függően, hogy milyen ízű cukorkát adnak a szájába, át tudott alakulni létrává, lyukká, esernyővé és így tovább. A játékosnak a blobot kísérő kisfiút kell irányítania, és a pálya megfelelő pontjain dobni neki egy cukorkát, aztán továbbjutni az átalakult blobbal (az említésre sem érdemes sztori szerint amúgy a blobnak kell segíteni hazája megmentésében). Más kérdés, hogy a tárgylistát így sem sikerült kikerülni, hiszen a cukorkák között lapozgatni kell, továbbra sem elegánsmódon, ugyanakkor Blobert beírta magát a játéktörténelembe, mint az első, AI által irányított sidekick.

A játék sokaknak tetszett (a CES-en elnyert mindenféle díjakat is), ugyanakkor már a szaksajtó egy része is azt írta annak idején, hogy az ötlet szuper, de a megvalósítás kicsit sorjás. Ez ma még inkább feltűnő, nehézkes játszani az eredeti verzióval, és valahogy a grafika sem olyan jó, mint a NES-klasszikusok többségében. Potenciált viszont mindenki látott a pacalényt kísérgető fiú sztorijában. Lett is egy folytatás Game Boyra 1990-ben The Rescue of Princess Blobette címen (sajnos elég gyatra lett), aztán a Majesco - akihez az Absolute bezárása után a jogok kerültek - majdnem csinált két újabb részt. Az egyik egy GBA-s verzió lett volna, a másik DS-re készült, de a Majesco csődje ezt is elvitte.

De volt egy harmadik újragondolás, ami még éppen meg tudott jelenni, mielőtt a Majesco bezárt. Ezt a WayForward Technologies nevű indie csapat csinálta, a neve egyszerűen csak A boy and His Blob, és 2009-ben jelent meg Wii-re - aztán évekkel később más platformokra is, szóval a mai PS-eken és Xboxokon, sőt Steamen is elérhető. És ez egy nagyon jól sikerült remake lett, ami tiszteletben tartja az elődött, de annál sokkal összeszedettebb, és kicsit elmozdult a platformjátékok felé, ami jót tett neki. Nagyon ajálnjuk ezt a verziót ma is, az eredetit - minden érdeme elismerése mellett - kevésbé.

Legközelebb jövő hét elején jövünk az esedékes Checkpoint Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra és Spotifyra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20220109.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Schmidt Zoltán, Fellick, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast nes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4517193654

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dukefazon 2022.02.06. 15:35:13

Nem egészen ugyanaz a szint, de nekem a Bubba N Stix volt hasonló, hogy van egy főszereplőm és mellette van egy társ, ami keveset tud ahhoz, hogy egy másik játékos irányítsa, de valahol meg elég sokat tud ahhoz, hogy egy sima tárgy legyen. És a legfontosabb, hogy van személyisége is Stix-nek :)

Csekkoltam a játék zenéjét és nem kicsit Indiana Jones-os. Szerintem ami utána jön rész, az az Indiana Jones felütés nélkül is teljesen jó lett volna. Nem beszélve arról, hogy a felirat a piros-sárga színátmenettel is Indi dizájn és számtalan játék "inspirálódott" általa.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.02.07. 06:27:25

voldi way, a tyrannical overlord kezei közül elég sok jó játék került ki.

.DnP. 2022.02.07. 19:11:28

Stöki: Említettél a végén egy indy vadhajtást is a KK-n kívül? Az mi lenne?

Generic Jingle 2022.02.08. 09:39:21

Nem teljesen ugyanaz, tudom, de nekem az 1993-as Amiga stuff Sleepwalker ugrott be róla.

bonsaicane 2022.02.09. 22:07:34

Magyarul lehetne Gabesz és Samesz. Samesze.
Vagy ez a Checkpoint helyett lenne a podcast neve:)
süti beállítások módosítása