HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #163: Shadowcaster

2021.09.19. 23:08 Stöki

cpmini_163.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Amennyire bejött Grath előző tippje (King of Dragon Pass), annyira befürdött a mostani javaslatával, a Shadowcasterrel. Szó mi szó, én is kíváncsi voltam a játékra, ami az id Software és a Raven első nagy közös munkája volt, de azért végül csak az lett a tanulság, hogy emiatt kár volt beindítani az időgépet. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A szereplőkről már sok korábbi cikkben és adásban volt szó. Az id Software korai éveiről ugye volt Wolfenstein 3D- és Doom-cikk, podcastben pedig a Quake-et és a Commander Keent is kiveséztük (nem is beszélve magáról az id Software-ről, a Ravenről pedig a Heretic-adásban bővebben is megemlékeztünk. A lényeg, hogy a földrajzi közelség (Wisconsin) miatt az id-esek összecimbiztek a Ravennel, aztán ez a kapcsolat megmaradt akkor is, amikor az id Software Dallasba költözött, és volt pár jó közös projektjük. A koncepció általában az volt, hogy az id Software adta a technológiát, a grafikusok által alapított Raven pedig a művészi koncepciót. Az első nagyobb siker a Doom motorjával készült, 1994-es Heretic volt, amiről ugye volt önálló adás - no de ezt még megelőzte 1993 szeptemberében a Shadowcaster, amiről most lesz szó.

A szeptembert azért hangsúlyozom ki, mert pár hónap múlva, decemberben jelent meg a Doom, a Shadowcaster alatt tehát még egy előző id-motor ketyegett, a Wolfenstein 3D jelentősen módosított verziója. A módosításokat maga John Carmack, az id programozózsenije végezte, és igazából ennél a játéknál próbált ki pár olyan trükköt, ami aztán a Doomba is bekerült (például textúrázott plafont és padlót). Ettől még, ahogy megjelent a Doom, a Shadowcaster rögtön elavultnak tűnt mellette technikailag. De nem ez volt igazán a gond a játékkal.

Hanem az, hogy nem tudott szerepjátékként működni fps nézetben, pedig valami ilyesmi lett volna a cél. Ugye, a nyolcvanas évek végétől a szintén fps (de kötött) nézetű, Dungeon Master-szerű dungeon crawlerek elég népszerűek voltak, és hát nem egy cégnek jutott eszébe, hogy ezt a sítlust vegyítse a Wolfenstein 3D/Doom által kijelölt techológiával, szabadabb mozgással valósítva meg egy valós idejű szerepjátékot. Az Ultima Underworldnek ez például egész jól sikerült. A Shadowcasternek nem.

A játék előzménye az volt, hogy a Raven első játéka, az amigás Black Crypt (ami, nahát, egy dungeon crawler) sikeres volt, és az EA berendelte belőle a folytatást. Viszont pécére is kérték a játékot, ahhoz meg a Raven nem értett, ezért keresett valamilyen pécés motort a piacon. Az id Software-nél ugyanekkor Carmackék azzal kísérleteztek, hogy a Wolfenstein 3D motorjával egy F-Zero-szerű autós játékot hegesszenek, de végül is a sokkal lassabb szerepjáték kedvéért is hajlandóak voltak kísérletezni az engine-nel. Lett is benne például fokozatos árnyékolás, amitől kellemesen baljósak lettek a Shadowcaster pályái.

A gond az volt, hogy a technológiai mojózás közben a játék valahogy eltűnt. A két dizájner, Brian Raffel és Steve Raffel egészen lecsupaszította a játékmenetet, túlságosan is. Így a Shadowcaster RPG-nek nem volt elég RPG (nemigen voltak benne például fejlődési lehetőségek), és a fő mutatványa - a főhős képes volt mindenféle alakot felvenni - nem volt jól kiegyensúlyozva. De akciójátéknak sem volt elég akciójáték, mert annak túl lassú volt, és inkább közelharcra koncentrált. És ha még nem lett volna ez elég, a játékot megátkozták egy igen nehézkes irányítással, amiben a manuális fel/le nézést még be lehet tudni az akkori korlátoknak, de azt már nem, hogy minden egyes akciót külön egérklikkeléssel kell kiválasztani (azaz az ugráshoz pl. az ugrásikonra nyomni, ahelyett, hogy lenne egy ugrásgomb). Szóval a Shadowcaster nem sok eséllyel indult a piacon, pláne a két Ultima Underworld után és pár hónappal a Doom előtt. Mi sem tudunk neki felmentést adni sajnos, jobb ezt a süllyesztőben hagyni.

 Legközelebb napokon belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20210621.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Kurucz Ádám, Kecskés János, Dvorszki Dániel, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Kaptás András, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast id software checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4616694010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2021.09.20. 06:33:16

ez az a játék, amit mindig is végig akartam játszani, de mindig volt jobb játék helyette.

Generic Jingle 2021.09.20. 15:11:14

Az ilyeneket látva kértem sírva bocsánatot a C64-esemtől és az Amiga 500-asomtól, hogy eladtam őket egy vacak PC kedvéért, hátha meghallják a távolból...

Szekrényszagú néni 2021.09.20. 19:28:23

"Odamész az ellenfélhez, és nyomogatod a gombot."
Kb. ennyiből áll a Diablo is, mégis világsiker lett, ki érti?

kemi242 2021.09.21. 22:15:04

Most tudtam meg, hogy a ZX Spectrum atyja, Sir Clive Sinclair nemrég elhunyt. Nem akartok egy adást csinálni a Spectrumról, esetleg magáról a Sinclair cégről?
süti beállítások módosítása