HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 6x16: Commodore Plus/4

2020.09.22. 23:22 Stöki

(Disclaimer: a felvétel még júliusban készült.)

Jöhet egy két és negyed órás adás? Ennyit beszélgettünk egy szuszra a Commodore Világban csak rút kiskacsaként... oppardon, fellegekben szárnyaló flamingóként emlegetett Plus/4-ről. A platform a Commodore egyik nem túl szerencsésen kezelt projektje volt, ami viszont Európában (és különösen a keleti blokkban) nagyon népszerű tudott lenni. De nem csak erről beszélgettünk, hanem a messze földön híres magyar plusis közösségről is, vendégünk ugyanis nem más volt, mint Sasvári Tamás alias TCFS.

podcast144.png

Tamás túlzás nélkül az egyik legtehetségesebb Plus/4-fejlesztő volt a kilencvenes évek elején, elég ha csak megnézzük, milyen verziót rittyentett a Commandóból. Szóba kerültek ezek a konverziók is, plusz a saját fejlesztések, és az, hogy miként karolta fel Tamást és társait egy nyugati "üzletember". Szóval a két és negyed óra gyorsan elröppent, és rengeteg infóval okosodtunk a végére. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, avagy az adásban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb egy héten belül jövünk Checkpoint Minivel. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200824.png

További támogatóink:

Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, V1gyen, Toto, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz és Obertmotz.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

43 komment

Címkék: retro podcast commodore checkpoint plus4 magyar játékfejlesztők

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7116210842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.09.23. 06:15:08

én először the mad rutinját láttam, amivel a keretre írt. hát dobtam egy hátast.

jakobinusok 2020.09.23. 12:58:23

Be nagyon klassz volt ez az interjú, kár, hogy nem évekkel korábban jött ez létre, mikor én is C16 / +4 es bővítéssel kezdtem :D
Még most is jó hallgatni, vissza-vissza jönnek az érzések, POKE-ok, végtelen energia :D
Azért a "Démonok Birodalma" marha nehéz, sosem tudtam végigvinni, de köszönöm ;)

scherier 2020.09.23. 17:07:14

Lehet hogy csak véletlen de ez tegnap került ki a youtube-ra:

www.youtube.com/watch?v=m22Z9r-VaeA

Lehet valaki hallgatta a podcastet, és meglovasította a lemezeket:)

Rémbódess 2020.09.23. 18:20:37

@scherier: Összeérnek a véletlenek :D

larry 2020.09.23. 20:46:28

A plus/4 legendásan karcsú eredeti játékkínálatát a c16 nyírta ki azzal, hogy kompatibilis volt vele (pontosabban gyakorlatilag ugyanaz a két hardware, csak a c16-nak 16k memóriája van), és aki erre a platformra fejlesztett, az emiatt 16k-ra fejlesztett 85-87 között. Aztán miután kiderült, hogy ez nem is piac, nem nagyon volt hivatalos, üzletszerű játékkiadás, vagy fejlesztés. Ha nem lenne TCFS (és a többiek az Olümposz csúcsáról a fellegek közül, ahol a flamingó száll), akkor nem születtek volna olyan portok sem, amik nem feltétlenül a technikai akadályok miatt nem jelentek meg plus/4-re, hanem mert nem csinálták meg rá, pedig a portok alapján teljesen élvezetes játékok. Egy csomó Dizzy(TGMS), Bard's Tale III, egy csomó Laser Squad, Tass Times in Tonetown(Pigmy), korabeli szinten, aktuálisan is jó nevű, tökjó játékok. Egy generáció jelentős nagyságú, de kisebbségben és szórványban lévő részének (=játszani akar, amivel a többiek, de "sajnos" c+4-ese van) segítettek a ezek a srácok megmenekülni a lúzerségtől, amikor átjöttek a haverok számítógépezni.

Flankerr 2020.09.23. 21:53:11

Én úgy tudom hogy még az olaszoknál terjedt el nagyon a Plus 4

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.09.24. 08:31:31

tcfs-nek: szerintem az az arcade játék az elevator action volt.

cse' 2020.09.24. 15:19:37

Hát ezt öröm volt hallgatni :) Olyan lelkesedéssel és ráadásul jól beszél TCFS, elhallgatnám estig.

Nekem a kiszólásokból úgy tűnik ez is személyesen lett felvéve, hát azért van különbség. Remélem Stöki gyakran hazajut, vagy sikerül hasonlóan közvetlenül levezényelni a skype-os adásokat...

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.09.24. 15:34:06

larry:

Nem hinném, C16-ra a legelején is alig fejlesztett valaki, pont mert nem fért bele szinte semmi, a nagyobb hely miatt ha nem is rengeteg, de pár +4 exkluzív cím azért született, pl. Mercenary (jó, ez volt 64-en, de 16-on tuti nem), meg a lenyűgöző hungarikumok.

Guardian Hero 2020.09.24. 18:36:00

Vééégreee, Commodore Plus4! És a témához méltó, szuper adás!

Nekem is ez volt az első saját gépem, úgyhogy köszönettel tartozom a sok minőségi konverzióért. Egy dolog viszont gyerekkorom óta izgatja a fantáziámat, talán TCFS tud magyarázattal szolgálni: hogy lett Plus4-en a Grand Prix Circuit intro zenéje a "Dörmögőék kalandjai" című bábmese főcímdalának fantasztikus feldolgozása?!? :D

Grand Prix Circuit: youtu.be/-cf9g4AJdNs?t=10
Dörmögőék: youtu.be/UsCjxcemenQ

CaptainClassic 2020.09.24. 20:31:30

Tom Thumb - C16 (1986).
Scrollozás, spriteok, hatalmas pálya. Respect!

www.youtube.com/watch?v=pEU2CXGiTBk&t=3275s

larry 2020.09.24. 21:48:38

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: volt egy pár "eredeti" 64k-s játék, de a hivatalos kiadások többség 16k-s volt. A plus4world lista alapján a 16-64 kb 80%-20%, és a 20%-ban is így ránézésre több a konverzió, mint a hivatalos cím. És egyébként volt egy csomó egész jó 16k-s is, Fire Ant, Tutti Frutti, Autozone, Kikstart, Exorcist, Robo Knight. De az olyanok, mint az Icicle Works, az A-07 vagy a Treasure Island, ahol nagyok a térképek, szól a zene végig, vagy igen, a Mercenary, ami kb egy open wolrd fps, ahhoz tényleg nem elég 16k.

megalo50 2020.09.24. 22:09:26

Utálom a podcastokat, csak a checkpoint minikért szoktam jönni, de ezt most végig hallgatom! Sőt csak ezért regisztráltam be! :)

A C16/Plus4 vonal régen is pária volt és most is össze kell tennünk a kezünk, ha szóba kerül. Nagy kincs ez beszélgetés, éppen ideje volt.

Milyen fura, hogy pont most vettem egy C16-ot (64k-ra bővítve), hogy a 30-35 évvel ezelőtti gyerekkori emlékeim újraéljem. Állítólag nincsenek véletlenek...

Remélem foglalkoztok még ezzel a platformmal, sokunknak volt régen! :)

jakobinusok 2020.09.24. 22:51:00

Jaj mennyi kazettát rendeltem annak idején, játék írásra. Mentek is a borítékok Mohácsra és az ország többi területére. És ahogy írták, nekik nagyon sokat köszönhet a +4 esek köre, nagyon sok játék szépen át lett örökítve 64 ről és remek új magyar játékok születtek. Köszi, hogy csináltátok.

Musashi69 2020.09.25. 09:18:45

Hatalmas riszpekt és még nagyobb THX Tamásnak! Én is játszottam jó pár játékoddal.

Amúgy - minden elfogultság nélkül :))) - ez volt az egyik legjobb Checkpoint.

Nekem is a Plus 4 volt a kapudrog... és az én szüleim is a 86-os akcióban vették a gépet a szomszéd kisváros műszaki boltjában. Akkor, egy szocialista kisvárosban, ez a gép maga volt a csoda :-) Játék nem nagyon volt rá elérhető, de annyira imádtam, hogy oda-vissza elolvastam a két angol nyelvű kézikönyvet, amit adtak hozzá, így még a mai szemmel tényleg kezdetleges szövegszerkesztést meg táblázatkezelést is megtanultam, és én is elkezdtem BASIC-ben programozni.

Később Tamásnak és társainak hála lett azért rá játék is, a Mercenary, Saboteur, ACE I-II - és a Commando - nagy élmény volt...

Generic Jingle 2020.09.25. 11:42:59

@larry: Hasonlóan "okos" dolgot műveltek a Commodore cég döntéshozói a C128 megjelenésekor azzal, hogy nem állították le ott azonnal a C64 gyártását. A fejlesztők az elterjedt C64-re fejlesztettek, mert hát abból ugye sok fogyott és azok a programok (szinte a 100%-uk) elmentek C128-an is, de fordítva már nem akartak fejleszteni, mert a C128-as progi csak azon futott, az meg ugye egy jóval kisebb piac volt.

Ha akkor leállítják a C64 gyártását, akkor a C64-re vágyók is kénytelenek lettek volna C128-at venni, és akkor a több C128 miatt többen kezdtek volna arra is feljeszteni.

Röviden és tömören: hasonló hibát sikerült rövid idő alatt két géppár esetében is elkövetni, nevezetesen a két gép közötti egyirányú kompatibilitást (C16 és C+4 valamint C64 és C128), illetve ehhez jött egy harmadik, nevezetesen a C+4 és C64 kérdés is, ahol meg pont a szinte teljes inkompatibilitás okozott gondot.

Generic Jingle 2020.09.25. 11:54:49

Anno elterjedt egy olyan legenda a sok "okos" arc között, hogy minden Commodore gép a nevében hordja, hogy hány kbyte-os, így a C+4 az bizony 4 kbyte-os, de ha összekötöd egy C16-tal, akkor C16+4=VIC20! :-)

Anno C64-esként majd Amiga tulajként nem nagyon foglalkoztam a C+4 világgal, annyi volt meg, hogy a CoV-ban helyet adnak neki, de amikor talán 1990-ben vagy 1991-ben az iskolai számtechteremből a leselejtezett Pluszikat átvitték a könyvtárba, ott láttam egy havert játszani a Saboteurrel, és nagyon leesett az állam, hogy ez pont olyan (vagy legalábbis nagyon hasonló), mint a C64-es változat. "Hogy is van ez?!", kérdeztem Vitray Tamás hangján.

Azóta persze tudom, hogy merre hány méter, és miért arra és miért annyi.

Generic Jingle 2020.09.25. 12:04:02

A képen a szöveget nem kellene átírni?

"Retro gaming podcast powered by TCFS.

Vendég: Stöki & Grath"

:-)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.09.25. 14:54:19

Generic Jingle:

Ha gyártó lennék, tuti leállnék a legsikeresebb termékemmel, csak mert kihoztam egy másikat...

Amúgy életem első gépét 1986 utolsó napján (igen, december 31-én) kaptam, talán hasonló akcióban, mint TCFS. És igen, +4-et. A flamingó community sztem sosem tudta levetkőzni kisebbrendűségi érzését a 64-erekkel szemben, mi hatványozva élhettük át a nem kicsit, hanem nagyon sárga és a miénk, de mért nem lehetett volna a másik-fílinget. Írtam rá szöveges kalandjátékokat, a Babó (akkor még az volt, nem Hobbit) nagy sikert aratott 3 haver körében.

Generic Jingle 2020.09.25. 15:32:51

@Keresztény szellemiségű luxuskurva:

De ha olyan sikeres, akkor gyártóként miért küldök rá min. kettő másikat (C+4 & C128)?

Generic Jingle 2020.09.25. 19:27:23

@Generic Jingle: Vagy fordítva: ha az új gépbe beépítem a korábbi sikeres gépet is, akkor miért lenne olyan nagy probléma a korábbi gép gyártását leállítani. Na mindegy, ez magas nekem, de szerintem másnak is, ahogy látom.

Kulturális narrátor 2020.09.26. 09:39:48

Az elmúlt két évben a legjobb adás.

cjosephine 2020.09.26. 14:53:09

Igen, erre nehéz bármit is mondani. Remek beszélgetés - monológ volt. 10/10

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2020.09.26. 21:48:59

A C-16 legjobb játékai: Fingers Malone, Locomotion, Fire Ant, Tower Of Evil, Timeslip, Manic Miner, Trailblazer, Bandits, Rescue To Zylon, Kikstart, Ghost Town, Video Meanies, Vegas Jackpot.

Arról miért nem esett szó, hogy a C16/+4 proci gyorsabb volt, mint a C64-é?

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2020.09.26. 22:56:41

Köszönöm, hogy elővettétek a témát, szuper volt! Magam is erősen hasonló körülmények között kezdtem, csak közel se fejlődtem ennyire fel. Nálam is általános iskolában szakkörön heti 1x gépidő + otthon a spirálfüzetes programírással kezdődött. Aztán anyu hozott haza a melóból egy C-16-ot (senki nem értett hozzá), az első saját gép viszont a plus/4-es volt. Én kimondottam azt akartam, mert már akkor tudtam, hogy inkább programozni akarok mint játszani, meg ugye a C-16 előélet is erre vitt tovább. Szomszédban volt C-64, később középsulis gazdag havernak amigája, de a programozás a pluszihoz kötött.
Szintén vidék, de nem város hanem egy 2500 fős falu, autónk se volt, szóval bezártság ezerrel, így aztán fejlődni is nehéz volt - halmozottan hátrányos helyzet :) A városi klubélet, pláne a Bp-i csak egy távoli, iszonyú rózsaszín ködbe tűnő csoda volt számomra. Viszont a postás előre köszönt, kb naponta jött levél és ment, persze sokszorosan újrahasznált bélyeggel ahogy illik :)
Pluszi fejlesztésen saját kútfőből a keretreírás, finomscroll-ig összejött, ami elég nagy szó volt akkor.

Nagyon sokkal tartozom a plus/4-nek, a mai napig IT-s vonalon mozgok kb minden voltam csak akasztott ember nem, de a fejlesztés vagy másodállás vagy főállásként mindig is az életem része volt és mai napig az. Van is egy pluszi a falon, oltárképként kezelve alatta a commodore magnóval. Elvileg működőképes - legalább is az volt, amikor felkerült.

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2020.09.26. 23:04:06

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Nekem soha nem volt kisebbrendűségi érzésem, szomszéd havernak volt mindkettő. A c64-en játszott a pluszin meg programozott. Átjártam hozzá, persze megsüvegelte az ember a -főleg az elején- látványosan jobb játékokat, de soha fel nem merült bennem, hogy hibás döntés volt a pluszi és átnyergelek 64-re. Az egy játékgép volt a szememben. A pluszi basic és az ott elérhető több memória, az említett monitor -ral behívható gépikód számomra sokkal-sokkal többet ért, mint a 64 jobb hangja, a sprite vagy a sokkal bőségesebb játékkínálat. És ugye idővel jött pygmy, TCFS a portolásokkal és már nem is hiányzott a játék sem annyira.
Szerintem az volt fóbiás, aki elsősorban játszani vette, annak valóban szívás volt a rút kiskacsa, de ők szerintem gyorsan kimorzsolódtak - vagy a számítógépes vonalról teljesen, vagy egyszerűen vettek egy c64-et.

GLiSKARD 2020.09.27. 09:29:48

WOW, ez is egy jó adás volt!

Jöhetne már egy Sinclair vagy akár egy dedikált ZX-Spectrum adás (Kiss Donát és Fehér Gábor/Masell jó vendég lenne).

Cliff Peregrynn 2020.09.27. 14:09:37

Fantasztikus adás volt!

A C64 és a Plus/4 adásokban nagyon jó volt hallani a vendégek ma is érezhető lelkesedését, gépszeretetét, nem akármilyen hozzáértéssel megspékelve.

Nem terveztek egyszer egy ilyet az Amigáról is? (Hallottam az elsőt, pont azért kérdezem.)

Generic Jingle 2020.09.27. 15:37:50

@Cliff Peregrynn: Nos, igen, az Amiga valóban megérne egy új adást vagy ráadást.

KeWiN_HUN 2020.09.28. 05:00:20

Köszönöm szépen ezt az adást. Nagyon sok szép, régi emléket hozott fel bennem. Én is C16-al kezdtem, utánna azt "bővítettem" fel 64kb ramra, hogy fussanak a +4-es játékok is (plusz memória chipeket lehetett rakni a c16-ba).

Mester1202 2020.09.28. 09:31:18

Nekünk ZX gépeink voltak, a C64-et barátomnál láttam, ott játszottunk néha ezzel-azzal. A +4 teljesen kimaradt. Viszont ez az adás lenyűgöző volt. Ott van a legjobb adások között. Köszönöm nektek azt a 2 órát amit ezzel az adással adtatok nekem!

megalo50 2020.09.29. 22:08:13

@KeWiN_HUN: Nekünk is menet közben felbővített C16-unk volt, ami ugye teljesen kompatibilis a +4-el! Még 1985-ben kaptuk. :) 91-ben már 286-ossal toltuk, így sajnos a TCFS átiratokkal már csak emulátorban találkoztam. Az adás nekem így is remek volt!

GLiSKARD 2020.10.01. 09:18:39

Rövid visszaemlékezés és videos "látogatás" a ma már elhagyatott MOS-nál, ahol a Commodore gépek chip-jeit tervezték.

hackaday.com/2020/09/30/video-exploring-the-abandoned-birthplace-of-the-6502-and-commodore-64/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.10.02. 22:12:52

A németes swapper történetnél seggreültem.

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2020.10.19. 11:45:21

@Attila: Nagyon komoly, de úgy látom lóg ott egy űrhajó a plusziból, kérdés, hogy mi az? Mert ugye azért van az amikor gyakorlatilag egy komplett új gép van rádugva és köze nincs az eredeti vashoz max a billenytűzet.

Attila 2020.10.20. 14:30:40

Hasonló a megoldás, mint ahogy a C64-en csinálják. DMA-val áttöltik a Plus/4 memóriájába a képet, ami gyakorlatilag a kép előállítását végzi.
Leírás a hardverről:
plus4world.powweb.com/software/Evo_Lution
süti beállítások módosítása