HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #130: Scorched Earth

2020.05.13. 23:47 Stöki

cpmini_130.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Jövőre harmincéves lesz a Scorched Earth, ami számomra elég felfoghatatlan. Mintha csak tegnap lett volna, hogy tesómmal egymás ellen csapattuk a legelső pécémen (286-os AT). Ritka, hogy egy ennyire régi játékkal ma is szinte ugyanolyan szórakoztató játszani, mint amikor megjelent, de a Scorched Earth ilyen program. Legalábbis nagyjából erre jutottunk Grathtel, amikor megint kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Ez az adás talán az eddigi legrövidebb Checkpoint Mini, mert olyan nagyon sokat nem lehet beszélni erről a játékról, és hát írni sem. Létezik ez az egymást tankokkal lövöldöző, aránylag statikus és nem túl bonyolult körökre osztott műfaj, ami még a hetvenes években indult játéktermekből, aztán C64-en elég sokaknak megvolt az Artillery Duel, a zsáner legnépszerűbb mutációja pedig a mai napig csiszolgatott Worms sorozat. Na, egy ilyen játékot írt 1991-ben Borland C++-ban egy Caltechen tanuló amerikai informatikahallgató, bizonyos Wendell Hicken.

Hicken előtte sem, utána sem csinált nagyon játékokat, mert komolyabb informatikai alkalmazások érdekelték (a LinkedIn-profilján meg sem említi a Scorched Earthöt), de ezzel a DOS-os aprósággal csak sikerült beírnia magát a játéktörténelembe. Tegyük hozzá, hogy a Scorched Earth érezhetően egy ügyes, de nem játékipari profi programozó munkája, ezt már a címképernyőn megjelenő "the mother of all games" (azaz "minden játék anyja") felirat is jelzi. A játék ugye 1991-ben készült, amikor az öbölháború is zajlott, és akkoriban Szaddám Huszeinnek volt egy sokat idézett fenyegetése: azt mondta, hogy ha amerikai katonák iraki földre lépnek, "minden ütközet anyja" várja őket - Hicken valamiért jó ötletnek gondolta utalni a diktátornak erre a kijelentésére.

A Scorched Earth sikerének titka semmiképpen nem a grafika (a letisztult a legpozitívabb jelző, amit mondani lehet rá), és nem is a zene (pc speakeres prüttyögés), hanem a sokrétű, gördülékeny játékmenet. Egészen addig az artilleryműfajban jellemzően egyféle (vagy legalábbis kevés) fegyverrel lehetett irtani egymást, Hicken viszont telepakolta mindenféle ötletes fegyverrel a játékát. Kis rakéta, nagy rakéta, napalm, atombomba, még nagyobb atombomba, talajbontó fegyverek, talajjal eltemető fegyverek - ez mind volt a Scorched Earthben, és ezzel korántsem teljes a lista, ráadásul a fegyverek mellett akadtak a játékmenetet tovább bonyolító, egyéb taktikai cuccok (például tankvédő pajzs vagy az ejtőernyő, ami megóvta a tankot a magas zuhanásoktól). És persze ott volt még a talaj fizikája: minden lövés után leomlottak azok a pixelek, amik alatt űr tátongott, és ezt is ki lehetett használni a lövéseknél. Mindezt aztán Hicken még nyakon öntötte rengeteg beállítási lehetőséggel, átírható győzelmi üzenetekkel és persze egy bolttal, amiben a lelőtt tankokért kapott pénzen lehetett a körök között fegyvereket venni.

Hicken a Scorched Earthben főleg programozási kihívásokat látott, akár a talaj viselkedésére, akár az egyes fegyverek működésére vagy a szél szimulálására gondolunk - de ösztönösen vagy véletlenül ráérzett, mitől működik ez a műfaj, és ki sem lehetett robbantani a szobatársait a gép elől, amikor a játék tesztelhető formába ért. Aztán shareware-ként elkezdett terjedni, és évekig a Scorched Earth volt "A" Tankos Játék. Több verzióváltást megért később, de lényegét tekintve nem változott, igazából bármelyiket érdemes ma is kipróbálni. Mert ugyan 1995-ben jött a Worms a minden korábbinál viccesebb és profibb artilleryjáték, amiben a "tankok" már el is mozogtak, de ettől még a Scorched Earth szépen öregedett. Ma is önfeledt vigyorgásokat tud kiváltani, ha hot seatben sikerül egyszerre 2-3 haverunk (vagy akár a gépi ellenfelek) tankját lebombázni. Szóval nagyon ajánljuk, Hicken oldaláról is beszerezhető.

Mivel ez rövid Mini volt, kevesebb mint egy hét múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200407.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, csiko, Krumplifej, Nagy Gyula, Révész Péter, Lidérc, ZolTanGa, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor, Seci, NPanyo, AnnieC, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi és Tamás.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

37 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6515690650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dzsedaj 2020.05.14. 00:54:45

most csak eljöttem ide a fb-ról azért, hogy itt kommenteljek (mert nyilvános csoportokban nem szeretek) egyet a -tankos kapitánya- miatt, miszerint aztakurva... :DDDDD

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.14. 06:27:20

ha vettél fuel-t, és az elején nem a statikus üteget választottad, akkor a kurzornyilakkal tudtál mozogni. nem worms sajátosság.

molnibalage 2020.05.14. 10:54:21

@manson karcsi: Ezt nem tudtam, az elején azt hittem, hogy a választás csak a kinézet van. Mert nem került pénzbe a választás. Milyen előnyt adott, ha statikus volt az üteg?

Majdénmegmondom 2020.05.14. 11:09:13

Nekem pont az említett omlasztásos-zuhanásos mechanika miatt volt sokkal szimpatikusabb, mint a Worms. Megszámlálhatatlan Worms meccset veszítettem el amiatt, hogy az ellenfél kukaca egyetlen megmaradt, levegőben lógó pixelen ácsorogva úszta meg a halált.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.14. 14:06:11

@molnibalage: semmit. csak statikus volt, nem tudott mocorogni.

mbm 2020.05.14. 17:27:33

Mi a Tank Warsszal játszottunk, az kb hasonló volt, kicsit egyszerűbb (egyszínű) földdel és robbanásokkal. Az nagyon tetszett benne a wormsökhöz képest is, hogy a lövés erejét egy skálán kellett megadni célzásnál és nem valós időben.

Bellagio 2020.05.14. 18:41:12

A Scorched Earth elott meg ott volt a Qbasic-es Gorillas, alapbol az MS-DOS 5.0 resze.

mennyi?husz! 2020.05.14. 22:09:58

nem eskudnek meg ra de 99% elso PC-es jatekom volt. anno tettem porbat a 3d-es valtozattal de valahogy ugy voltam vele mint a worms, 3d valtozatava. nem jott be.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.05.14. 22:14:03

Bróhaha, de jó volt emlékezni.Én is a primkóbb változatot toltam sokat, amit mbm is ír.Kedvencem a földrohasztó volt, meg a 10 mega nuke, ami eltüntette a fél képernyőt, nagyon célozni se kellett, csak úgy kábé.
Ezért is lehetett ráunnia játékra hamar, mert könnyen összegyűlt a pénz rá és akkor már semmi más nem kellett, csak egyetlen lövés.
Régi szép idők, manapság szerintem egy tamagocsi vagy egy kapunyitó is komolyabb hardver, mint azok a perszonálkomputerek...
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.05.14. 22:16:02

Ilyen őskőkori játék volt még a terep.exe.
:D
Vajon futnának ezek pl win10-en?

mennyi?husz! 2020.05.14. 22:18:56

hmmm. nekem ugy remlkik lehetett venni uzemanyagot es igy mozogni a tankokkal.

AarPoe 2020.05.14. 22:55:55

Nálunk a számtech teremben Bomb2 néven terjedt a mappája (don't ask why). Imádtuk! A tankolós mozgásra mi hamar rájöttünk, de direkt nem alkalmaztuk, nehogy el lehessen bújni a gyilkos kis gömböcök elől.

A Gorilla.bas meg valóban simán a parancssorból indítható gém volt! :)

Ziu9 2020.05.15. 00:30:51

A MIRV volt a kedvenc fegyverünk, ami ötfelé szétpattant, és ha nem volt szerencséd, saját magadat találtad el vele. :)
A szövegeket mi is mindig átírtuk...

Generic Jingle 2020.05.15. 10:30:57

Mi a Pocket Tanks nevű játékkal toltuk éjszakákon át, igaz, ez egy picit későbbi eresztés, de ez is baromi hangulatos:

youtu.be/zguf7ZeBpA4

Generic Jingle 2020.05.15. 10:51:28

@geegee: Még CP adás is volt róla. ;-)

Generic Jingle 2020.05.15. 10:53:50

@dzsedaj: Sem az IDDQD, sem más oldalak esetében nem értem, hogy ha be van linkelve az adott oldal az FB-n, akkor miért az FB-s bejegyzést kommentelik szét a népek, miért nem a cikket tartalmazó oldalt. Lehet, hogy attól félnek, hogy ha itt kommentelnek, és nem ott, akkor elmarad a lájközön, ami nélkül már élni sem lehet?

dzsedaj 2020.05.15. 13:03:24

@Generic Jingle: igazából ahhoz az adott bejegyzéshez én is ott a FB-on kommenteltem volna (nem a lájkok miatt, hanem mert értékeltem a szóviccet) mert az ottani postra akartam reagálni és nem a CP adás témájára, de mivel nem szeretek nyilvánosan kommentelgetni ezért jöttem ide az itteni CP bejegyzéshez :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.15. 13:06:15

@Generic Jingle: mert egész nap azon a szaron lógnak, és/vagy onnan kapják az értesítéseket. az rss-t nem ismerik, nem értenek hozzá, nem populáris. ide regisztrálni kell, saját implementációjú a radar.
ez a tízmillió légy és a tehénszar esete.

molnibalage 2020.05.15. 15:02:35

@manson karcsi: Nos, az FB vs. blog.hu.
Gyakorlatilag mindig az FB-ről tudom meg, hogy új poszt van, mert évek óta nem kapok értesítést a harang mellett a blog.hu-n, ha új poszt van itt. Mindenhonnan kapok, csak innen nem...

thinkEdem 2020.05.15. 17:01:05

@molnibalage: en ezert hasznalok RSS readert. Na meg discordon is jon a bejelentes.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.05.16. 13:58:51

@molnibalage: van rss kliens telefonra, pc-re, rakhatsz saját instanciát egy dockerbe is akár, rss hírfolyamot gyárthatsz bármiből a feed43-mal. ezek mind megoldások a problémára, csak használni kell őket. a bloghu harangot sosem használtam, méltán hírhedt az egész rendszer a kommenteléssel, a https átállással, a belogin-képtelenséggel. tucatnyi hibajegyet kreáltam már nekik, a vége mindig az lett, hogy csináljuk, most már jó, vagy hogy ez ilyen, megszoksz, vagy megszöksz.

molnibalage 2020.05.16. 15:13:04

@manson karcsi: Ebből egy szót sem értek...

Kovalcsuk · http://bigbox.blog.hu 2020.05.16. 15:41:49

Dede, erről a játékról hosszabb, kifejtősebb adást is elviseltem volna. Pl bombák fajtái, nevei imádtam. Shop-ban időre ment, és nemmondták meg melyik mire való. Az első értetlenkedések a számtek órán a hármoszög alakú riot lövésekről az égbe. Ezmi, valami rádiós szúnyogriasztó? A roller-ek pöttyét is mire felfedeztük hogy az bizony gurul a domboldalon. Vagy hogy a tracer-el eltalált tankoknak nemvéletlen meg se nyikkant az olcsó patron (vaktöltény). Nincs szó a legszenyább betemetős bombáról, amire a póruljárt egyén legtöbbször csak saját magát tudta lábonlőni, likvidálni. Hol van szó a páncélról?
Hogy az egész játék sokkal "mérnökibb", kiszámolhatóbb volt mint a Worms? Számszerűleg ki volt írva a szél, az ágyúcső szöge, lövés ereje. Ha vki profi volt, akár első lövésre kilőhette az ellent.

és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy talán 386-oson (?) milyen ördögi gyorsan forgott az ágyú, meg tracer (jelzés, utánhúzás) nélkűl nem is láttad hogy hová lőttel. Ki kellett kapcsolni a Turbo-t.

Haveroknak átadás elött még egy "jaj véletlen ellőttem" csel.

Stbstb... de köszi a minit! Mert mini volt.

mbm 2020.05.17. 01:00:27

@molnibalage: Felrakhatsz egy rss kiegészítőt a böngésződre, vagy akár külön rss reader programot is telepíthetsz a gépedre, amiben fel tudod venni az iddqd-t a figyeltek közé (nem is kell hírfolyamot csinálni, a blog-hus blogoknak eleve van).
Vagy csak beköveted soundcloudon és értesítést kérsz.

Adani 2020.05.17. 16:24:02

@Ziu9: Funky bomb, ami össze-vissza robbant kiszámíthatatlanul.

Amúgy lehetett mozogni igaz extra skill volt, lehetett venni. Hatalmas volt mikor átváltottál nyomjelzőre és pont sikerült telibe kapni vele a havert, mikor tudtad, hogy nem tud mozogni és a következő körben megvan

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.05.19. 12:05:29

Időnként rá szoktam kattingatni az oldalra, és ha van új poszt, akkor látom. Hol tart már a tudomány!

joeperry · http://joeperry.blog.hu/ 2020.05.19. 22:45:00

OFF, de megszólalt a lelkiismeretem és végre megpróbáltalak támogatni titeket Patreonon, viszont a fizetésnél messze nem annyit kér az oldal, mint korábban a leírásnál, hanem úgy harmadával többet adóként, ez normális?

Reactor 2020.05.21. 04:40:53

Emlékszem erre, sokat játszottam én is vele. Érdekes, hogy a játék a "Mother of all games" alcímet kapta, pedig messze nem ez volt a legelső videójáték...ha jól tudom, a Pong meg az Odyssey jóval korábban készült. De az tény, hogy egyedülálló a maga nemében, és sokkal jobb a rendszere, mint a Worms-nak, főleg hogy itt lehetőség van finom célzásra.
A teljes verzió, amiben a háromlöveges tank választható, hol szerezhető be? Mindenütt csak az ingyenes verzió van, ahol csak a gépi ellenfél használhatja.
A Scorched3D fejlesztésébe anno én is beszálltam, hangeffektekkel. Érdekes adalék, hogy valami Michael Hardy-szintű pénzért kezdte el árulni a Scorched3D-t magyar boltokban, mint saját játékot. Meg is vettem belőle az egyik példányt, és mentem szólni Gavinnak, hogy itt gond van, lopják a játékodat. Rá pár hónapra aztán el is tűnt a boltokból. Undorító az ilyesmi.
A 3D-s változatot mái napig szívesen előveszem, tényleg nagyon jó, méltó utódja az eredetinek, de van pár eltérés: ha üzemanyagot veszel, vagy mozogsz, vagy lősz, nincsenek célkövető rendszerek, és a Plasma Blaster is hiányzik a fegyvertárból. Cserébe van benne teleport, és teleport-rakéta, MIRV-ből pedig kétféle van (egyenes vonalú és szóródó).
Volt még egy klónja a Scorched Earth-nak, "Charred Dirt" néven, de nem javaslom a kipróbálását, eléggé szegényes, rajzfilmszerű.

@molnibalage: Az pont hogy hátrány volt, ha statikus volt az üteg. A bunker formájú ütegnek volt egy olyan hibája, hogy nem tudtál alacsonyan célozni vele. Ha kvázi vízszintesbe hoztad a csövét, és úgy lőttél, mindig saját magát lőtte szét...

@mbm: Így van, a finom célzás iszonyú sokat jelentett, a Worms-ben mindig egy levegővel kellett céloznod és tüzelned, és persze az esetek 99%-ában mellément, pláne ha még a szél is változott. Természetesen a gépi ellenfeleknek sose volt ilyen problémája, ők mindig azonnal elsőre eltaláltak. A későbbi küldetések, amikor az ellenséges kukacoknak 300-400 életük van, kb. lehetetlenek.

@Kovalcsuk: Elvileg a játékhoz járt egy komplett DOC leírás a fegyverekről, eszközökről, mindenről. Még az ingyenes változathoz is.

advaita 2020.05.23. 17:16:48

Sziasztok!

A Sensible World Of Soccer-ról nem terveztek írni?
Szerintem nálunk is elég nagy kultusza van.

Flankerr 2020.05.25. 22:55:43

@joeperry: Igen, ez sajnos normális, 27% áfát tesz rá a magyar állam..

advaita 2020.05.29. 18:21:29

@Grath: Köszönöm, megnézem majd. Bár azért megérdemelne egy önálló írást is.