HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #111: Dark Reign

2019.10.10. 22:46 Stöki

cpmini_111.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A kilencvenes évek derekán és második felében a real-time stratégia volt az egyik legsikeresebb műfaj, elképesztő mennyiségű C&C- és Warcraft-klón született akkoriban. A Dark Reign az előbbiek közé tartozott, viszont tisztességes követőként vonult be a játéktörténelembe. A mostani rts-szegény időkben ráfanyalodtunk, előástuk, kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A játékot az Auran fejlesztette, ami ausztrál stúdió, 1995-ben alapította Greg Lane és Graham Edelsten. A Dark Reign mellett a Trainz sorozat tartozik nagyobb sikereik közé, de ezzel együtt is csődbe mentek a 2000-es évek közepére. Furcsa módon menekült meg a cég: egy gazdag Trainz-rajongó, bizonyos Tony Hilliam vásárolta meg a vállalatot 2007-ben. Hilliamnak is volt akkor egy játékfejlesztő stúdiója, a N3VrF41L Games, azzal összevonta az Aurant, és azóta N3V Games néven viszi a boltot. A Dark Reign - teljes címe Dark Reign: The Future of War - viszont még Auron-játék, hiszen a cég első projektje volt 1997-ben.

Az rts nagyjából két évig készült, az említett Greg Lane volt a vezető fejlesztője, és Trey Watkins dizájner nevét kell még megemlíteni. A piac sikerműfajaira mindig érzékeny Activisiont sikerült megnyerni a kiadónak, aki látott fantáziát az ausztrál csapat Red Alert-klónjában, ami persze kicsit több volt annál. Technikásabb volt, amennyiben nagyon összetett rendszerben lehetett kalibrálni egységeink viselkedését, hogy mikor támadjanak, mikor futamodjanak meg, különböző feltételek szerint hogyan mozogjanak más-más módokon - szédítően sok lehetőség volt egységpátyolgatásra a többi valós idejű stratégiához képest.

Más kérdés, hogy ilyen részletes rendszerre hány játékosnak volt szüksége - mert a legtöbben jellemzően rácsodálkoztak, hogy azta, mennyi mindent lehet csinálni ebben, de aztán nem használták ki a dolgot, hiszen az rts-ek egyik alapvonása, az egységek fogyóeszköz mivolta a Dark Reignben is megvolt (ugyanakkor multiban valószínűleg néhány pro sűrűn állítgatta az egységviselkedést). Most kipróbálva mi is eléggé hanyagoltuk az egységbizgerálást, és konstatáltuk, hogy az elmúlt 22 év azért meglátszik a látványon, főleg az egységek karakter nélküli grafikáján. Ha ezzel megbarátkozunk, akkor viszont akár ma is korrekt rts-élmény várható a Dark Reigntől. Szépen felmondja a műfaj leckéjét, még 3D terepet is szimulál, és a látómező-kezelése kellemesen egyedi. Az egyik leggyengébb pontja érdekes módon a sztorija, mert ekkora baromságot ritkán hallani játékban: gyakorlatilag az egész játék egy sci-fi háború szimulációja, amiben bizonyítanunk kell, hogy méltók leszünk az elkövetkező csatákra, aztán amikor kezdődne az igazi háború, jön a stáblista.

A játékot szerették a kritikusok (Edge 8 pont, Gamespot 9,2) és a játékosok is (félmillió eladott példány két év alatt, 685 ezer 2004-ig), és valószínűleg még nagyobbat szólt volna, ha nem nagyjából a Total Annihilationnel egy időben jön ki, pár hónappal a premierje után nem jelenik meg az Age of Empires, aztán meg a Starcraft. A Dark Reign így is kiemelkedett a klóndömpingből, és persze volt hozzá kiegészítő is (1998, Rise of the Shadowhand), sőt 2013-ban egy külsős csapat remekül irányítható Xbox 360-as verziót is készített belőle, de jogi okok miatt aztán ezt visszavonták. Folytatás viszont lett, de nem az Aurantól: 2000-ben az Activison a Pandemickel készíttette el a Dark Reign 2-t, ami darabos, sivár 3D-jével és ötlettelen játékmenetével inkább visszalépés volt az elődhöz képest (és óriásit bukott a kasszáknál).

Legközelebb pár napon belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20191012.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

4 komment

Címkék: retro podcast rts checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8115215128

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Grgabácsi 2019.10.11. 11:02:58

Ó, a Dark Reign. Azokban az években tényleg elég durva RTS-boom volt, lásd még az említetteken kívül Dune 2000, KKnD, és még ki tudja micsoda.
Volt viszont benne pár fícsőr, amik nekem kiemelték a mezőnyből, pl. az egységkezelés. Nekem nagyon bejött, hogy lehetett századokat csinálni, és eltérő stratégiával támadni/védekezni velük. A nyerő stratégia sem mindig az volt, hogy legyártottunk x egységet, majd roham. A zenéje pedig eszement jó volt.

petrow84 2019.10.15. 11:03:09

Csak a 2. részhez volt "szerencsém", amekkora trágya volt az irányítása, annyira király volt a hozzá adott soundtrack.

natS 2019.10.15. 21:33:39

Nemrég próbáltam ki először, nekem túl nehéznek tűnt, de ezt a kijelentést árnyalnom kell, mert alapesetben nagyon szeretem a kihívást jelentő stratégiai játékokat (Commandost, C&C-ket,Starcraftokat pl. végigvittem). Egészen pontosan úgy fogalmaznám meg, hogy túl nehéznek éreztem ahhoz képest, hogy mennyire fogott meg. Egy hangulatosabb játékba belefektettem volna annyi energiát, hogy tovább eljussak, de itt viszonylag gyorsan meguntam a gründolást, meg az 1200 tank legyártására fordított időt.

Ennek ellenére tervezek még adni neki egy második esélyt, lehet, csak rossz passzban voltam.

FeroxX 2019.10.17. 10:01:00

Azta! Ezt nem hiszmem el! Kisgyerekkoromból az egyik haveromnál nyomtuk ezzel a játékkal, és azóta ott van a fejemben, hogy mi a fene lehetett ez a fura kis RTS :D

20+ évet vártam rá, hogy megtudjam mi volt ez a játék...

De ami a mégjobb, hogy anno megmaradt, hogy ebben a gameben volt egy hihetetlenül imba erős egység, ami szinte már misztikus-legendává képződött a halvány emlékeimben :D

Sikerült találnom youtoben gameplayt, és sikerült megtalálnom újra ezt a legendás egységet is! :)))

Shockwave!!!!

www.youtube.com/watch?v=EID9Uk7OBD0

Hát szerintem ez mai szemmel is viszi a "most OP RTS unit of all time" díjat :D

Köszönöm!