HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #97: Kingpin: Life of Crime

2019.03.10. 22:56 Stöki

cpmini_97.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Kingpin nemsokára húszéves lesz, ezért újra elővettük és kipróbáltuk. Azt nem mellékesen jegyzem meg, hogy nemsokára lesz a húszéves évfordulója az egyik leghíresebb iskolai lövöldözésnek, a columbine-i mészárlásnak is. Hogy az esemény milyen hatással volt a Kingpin megjelenésére, arról is szó esik az adásban. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Kingpin: Life of Crime fejlesztője az a Xatrix Entertainment volt, akinek a Redneck Rampage-et is köszönhetjük (kiadó az Interplay), és nagyjából annyira is öregedett szépen. 1999-ben jelent meg, a Quake II átalakított motorja döcögött alatta, szóval ez is azok közé a kevés poligonos fps-ek közé tartozik, amikhez ma már kell egy kis elnéző nyitottság. A fejlesztés kulcsfigurái a vezető fejlesztő Drew Markham és a programozó Rafael Paiz, a grafikusok közül pedig említsük meg a később a Half-Life 2 képi világát megálmodó Viktor Antonovot, a játék zenéjéből pedig a Cypress Hillt.

Sőt, ez utóbbinál kicsit időzzünk is el, ugyanis a Kingpin esetében az a furcsa dolog történ meg, hogy a zene szabott új irányt a fejlesztésnek. A Xatrix egy posztapokaliptikus, nyílt világú, sci-fi lövöldét fejlesztett, csak aztán Drew Markham egyszer találkozott a Cypress Hill tagjaival, dumálgattak, és arra jutottak, hogy a zenekar is beszáll a játékba. Mindez hat hónappal a megjelenés előtt volt, szóval fél év alatt áthangolták a környezetet scifiről bandaháborúsra, és a Cypress Hill pár száma is bekerült a játékba.

A Kingpin sztorija nem túl erős, de még csak pár hónappal járunk a Half-Life után, akkor még megbocsátható volt egy sokadik bosszútörténet - amiben egy Kingpin nevű maffiafőnök egyik, a játék elején félholtra vert volt alkalmazottja vesz revansot az őt ért sérelmekért. Mindez a gyári kézikönyv szerint egy alternatív múltban történik, amiben furán keverednek az art decós stílusjegyek és a gengszterszleng. Emberünk a Skidrow nevű bűnnegyedben veszi magához első fegyverét (egy vascsövet), és ahogy lenni szokott, pár tucat pályán keresztülverekedve magát eljut a Kingpin főhadiszállásáig, miközben rengeteg ismerős mondatot hall például a Ponyvaregényből vagy A nagy Lebowskiból (ezek eléggé inspirálták a sztoriírókat).

A játéknak két jelentős vonzereje volt; az egyik a szigorúan 18+-os, káromkodós-véres-gengszteres körítés (amihez véresre lőhető textúrák dukáltak), a másik a szokatlanul összetett játékmenet. Főhősünk tud lopakodni, NPC-kkel beszélgetni, szinte már fejtörőket megoldani, testőröket bérelni maga mellé - igaz, a testőrbérlés kivételével mindez főleg az első pályákon hangsúlyos, később a játék egyre inkább átmegy mészárszékbe. Azért 1999-ben így is egy kellemes fps volt, mára viszont nem öregedett szépen, részben a grafika miatt, részben azért, mert az említett összetettséget nem vitték végig következetesen a fejlesztők.

A columbine-i mészárlás elég rosszul jött a játéknak, mivel ez volt az első komolyabb fps, ami a tragédia után megjelent. Így elég nagy figyelmet kapott, amit a felnőtt témák csak fokoztak - még az amerikai Kongresszus is foglalkozott vele. Ennek eredményeként a Xatrix gyorsan lefejlesztett egy finomított, jelszóvédelemhez köthető biztonságos üzemmódot, de sok nagyker még így sem engedte ki a játékot a boltjaiba, például a Wal-Mart és a Best Buy is bojkottálta a programot. Ennek megfelelően a játékot Amerikában alig lehetett kapni, így számos bugján is inkább a világ többi országában bosszankodtak. A Xatrix egyébként a Kingpin megjelenése napján megszűnt, aztán rögtön újraalakult Grey Matter Interactive néven - hivatalosan soha nem erősítették meg, de szinte biztosan a Kingpin körül várható balhék miatt történt ez.

A Grey Mattert aztán felvásárolta az Activision és pár év múlva beolvasztotta a Treyarchba. A Kingpin név az Interplaynél maradt, és a kiadó 2004-ben be is jelentett egy pc-re és Xboxra készülő folytatást, de aztán lelőtte ezt a projektet. Nem valószínű, hogy lesz még valaha Kingpin 2.

Legközelebb jövő hét elején jövünk... éééés a 200. adással!!. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben, legutóbb pedig a Sztereotrip utazási podcastben).

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190302.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Huszti András, cue, Senye Dénes, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

15 komment

Címkék: retro podcast fps checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1014664353

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.03.11. 06:23:16

sosem volt nagy kedvenc. a grafika is inkább a quake 1 szintjén maradt, a nemmozgó szájú, bikanyakú mackó karaktereikkel.

a columbine-os kölkök is inkább doom-on gyakoroltak; az volt a kedvencük.

AarPoe 2019.03.11. 12:01:22

Nem szerettem sohasem, egy bárgyú agresszív barom játéknak tartottam akkortájt is. A környezetnek még csak-csak volt egy hangulata, de a szereplők és játékmenet.. áh. Az adás sztem nagyjából reális képet ad róla, megemlékezésnek jó volt.

natS 2019.03.11. 16:25:36

Csíptem anno, bár eredetileg sosem akartam kipróbálni, nem volt szimpatikus, de aztán a Guruhoz, vagy a Guru Gamerhez adták azt hiszem. Jó csúnyák voltak az emberek és egykaptafásak a pályák, de nekem a hangulata eladta. Nem tudom ma hogy tetszene, de nekem összességében jó emlékeim vannak róla. A Redneck Ramapage-t például már régen sem szerettem.

Bobby Newmark 2019.03.11. 18:25:28

Ja, csatlakozom az előttem szólókhoz. Ocsmányul randa volt már anno is, az első három fegyver is szar volt, a rappet meg úgy igazán szívből gyűlölöm a mai napig. Szóval skip, és azóta se.

sykth.com · http://sykth.com 2019.03.11. 20:56:07

Randa volt, de nem tudom, egy-két elemnek volt hanglata, pl. nekem a shotgun csövének a tükröződése mai napig megmaradt, és úgy összességében az ötlettelen pályatervezés ellenére valahogy az épületek, fények, textúrák és a hihetetlen barom karakter viselkedés nekem teremtettek egy sötét hangulatot. Nem volt jó, de voltak jó elemei, dark art deco + ostoba, magát komolyan vevő gangster-ek, karaktere az volt.

A bőrhullámzásról azt hittem valami technikai probléma okozta, minden gépen így futott, valamiért úgy emlékszem még itt is említve volt kommentben vagy adásban, hogy valami oka volt, nem tudatos design elem volt (egyébként rém ostobán nézett már ki akkor is).

Összességében ha nem kaptam volna egy GURU-hoz ingyen, akkor biztos nem próbálom ki, éééés még így se jutottam a végére. De a stílusa megmaradt, és ez a rettenetes, de mégis karakteres gitár hangzás, mert megérdemelte a nu metal korszak:

www.youtube.com/watch?v=3LbF5StXt9w

mbm 2019.03.12. 00:05:53

A negyedik évad linkjét ki tudnátok rakni az oldalsávba?

victor vacendak 2019.03.12. 06:00:28

A Redneck sokszor újrajátszós remek játék volt. A Kingpin már nem annyira. Ezt a posztot valahol már olvastam... ja, megvan, a Kingpin angol nyelvű wiki oldalán...

thief 2019.03.12. 06:14:22

Quake 2 enginel akkoriban készültek egy csomó animációs videó és azokban is volt ez a hullámzás. Úgyhogy ez akkor "ilyen" volt. Ez a játék akkroiban érdekes volt pont az első pályán szereplő megoldások miatt, ha untad már az agyatlan lövöldözést és így szép emlék maradt. Akkoriban a grafikáját meg ...elfogadtad....

Bobby Newmark 2019.03.12. 10:29:36

@thief: De maga a Quake 2 és a nem ZS kategóriás modok és az engine-t használó játékok meg nem hullámoztatják a modelleket. Akkor? Ez tuti valami amatőrség, bénázás.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.03.13. 06:10:42

a hullámzó textúrákról:
"Everyone has this problem, its due to the MD2 model format used in Quake2 and most of the engines based on it. It uses a single byte to store vertex coordinates fo the models which doesn't have enough resolution to represent the exact pose, and animation is done via interpolating multiple frames (instead of bones that are used in most modern games) which when combined with the missing resolution has this result. It wasn't much of a deal back in the Quake 2 days, but as the rendering resolutions increase it becomes more and more noticeable."

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.03.13. 19:12:26

A híres iskolai mészárlást talán szerencsésebb lett volna hírhedtnek hívni.

kemi242 2019.03.15. 21:27:40

Csak némi kutakodás után jöttem rá, hogy a Xatrixből alakult Gray Matter, és az LTI Gray Matter, akik többek közt a Jade Empire PC portján dolgoztak, nem ugyanaz a cég! Ugyanabban az érában léteztek, és mindkettőt az Activision vásárolta fel, ez egy kicsit megkavarja a dolgokat.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.03.19. 20:31:00

Stöki, az >illetve itt< részt nyugodtan kihagyhatod a szövegből, hónapok óta Fodbidden-re visz az összes link...
:(