Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Lövöldözni jó, ezt nagyjából a Space Invaders - sőt, a Spacewar! - óta tudjuk. A shoot 'em up műfaj erről szól - de hogy ennél néha többről is, arra példa mostani adásunk. Ebben egyrészt kitárgyaljuk a Tyrian című DOS-klasszikust, ami sztoriban is (haha) és játékmechanikában is (wow) feldobta a műfajt, másrészt egy-egy toplistát is hozzácsaptunk a legjobb shmupokról. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Tyrian 1995-ben jött ki DOS-ra (aztán pár évvel később egy Windowsra pimpelt, bővített változat is megjelent Tyrian 2000 címmel), fejlesztője pedig az amerikai Eclipse Software, aminek ez volt az egyetlen játéka. Ebből már talán látszik, hogy az Eclipse-et a Tyrian kedvéért hozták létre. A sztori 1991-ben kezdődik, ekkor történt, hogy a szinte még kamasz Jason Emery írt egy scrollozó rutint, és megmutatta haverjának, Alexander Brandonnak. A cimbinek tetszett a dolog, és elhatározták, hogy építenek a rutinra valami kis lövöldözős játékot.
Mivel akkoriban tört ki a sharewareláz, kitalálták, hogy ebben a modellben fogják terjeszteni a játékot, ezért amikor már működő demót tudtak prezentálni, elküldték a kor két sharewarekirályának, az Apogee-nak és az Epic MegaGamesnek is. Végül egy harmadik cég, a Safari Software lett a befutó, de közben az Epicnél Cliff Bleszinskinek annyira megtetszett a demo (ami valamiért a Zanac nevű játékra emlékeztette őt), hogy meggyőzte a cégvezetést, vásárolják meg a Safaritól a kiadás jogait. Így került a Tyrian az Epic MegaGameshez, ahol a programozó Emery és a főleg zenékkel foglalkozó Brandon mellé odatették a grafikus Daniel Cookot is, meg még pár embert, és a játék egyre nagyobb projektté nőtt (11 név van a stáblistában, többek közt egy magyar, Molnár András). Megjelenés előtt még többször teljesen átrajzolták a pályák közti piszmogás felületét, és pár kisebb csúszás még összejött, így a lassan, eleinte totál hobbiprojektként induló játék végül csak 1995-ben jelent meg az akkor már jónevű Epicnél. (Fun fact: a Tyrian logo fejjel lefelé olvasva is Tyrian.)
A játékot elvileg két dolog emeli ki a többi shoot 'em up közül: a történet és a fejlesztési lehetőségek. Azért írom, hogy elvileg, mert a történet igazából elég butácska, hiába van egy fokkal jobban kifejtve, mint más lövöldözős játékokban. 20031-ben járunk, az emberiség bolygókat terraformál, és az egyik ilyen terraformáló különítmény felderítője, Trent Hawkins a főhős. Hawkins a Tyrian bolygón egy hüllőszerű idegen fajba botlik, ráadásul a szeme előtt hal meg társa, akit a MicroSol nevű gonosz vállalat intéz el, hogy megszerezze a Tyrianon található ritka ásványt, a gravitiumot (talán nem meglepő, hogy hadászati célokra kell a MicroSoft... pardon, MicroSolnak). Szóval a sztori totál klisékből építkezik, és valójában elég rossz.
A fejlesztési rendszer viszont tényleg baba. Rengeteg lehetőség van már a legelején tápolni az űrhajónkat első, hátsó fegyverekkel, pajzsokkal, kísérő lövegekkel és generátorokkal, később pedig új űrhajókat is lehet venni. A pályákon pénzt lehet összeszedni, ezt lehet eltapsolni a pályák között, és mentési lehetőség is van, ami nagy öröm egy shoot 'em upban. A grafika és a zene teljesen okés (bár a nagy riválisban, az 1994-es Raptorban valahogy mindkettő jobban megvolt), a játékmenet változatos, a pályákat nem lehetetlen leküzdeni, és kétjátékos mód is van - szóval megérdemelten lett ez DOS-klasszikus, és még ma sem rossz játszani vele.
A Tyrian 2000-et már említettem (1999-ben jelent meg), ebben egy plusz epizód található az alapjáték négy fejezete mellett. Egy másik cég, a World Tree Games készített Game Boy Color és Advance verziókat, 2007-ben pedig egy csapat rajongó az OpenTyrian projektben elkezdte átírni C-re az eredetileg Pascalban és assemblyben írt játékot. Az Eclipse az ezredfordulóra végképp széthullott, Emery később EA-játékokon dolgozott (főleg Simseken), Brandon egyebek közt a Deus Exek egyik zenésze lett, Cook pedig átnyergelt mobiljátékfejlesztésre.
A Tyrianhoz hozzácsaptunk egy-egy toplistát, megpróbáltuk összehozni a 10 legjobb shoot 'em upot. Elég más utat követtünk Grathtel, de a Tyrian egyikünknél sem került a top10-be. Adásban indokolunk, szövegben itt a nyers lista:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Ketsui: Kizuna Jigoku Tachi (2003) 2. Mushihimesama Futari (2006) 3. DoDonPachi Resurrection (2008) 4. ESP Ra.De. (1998) 5. Espgaluda II (2005) 6. Ibara Kuro: Black Label (2005) 7. Ikaruga (2001) 8. Armed Police Batrider (1998) 9. Battle Garegga (1996) 10. Kingdom Grand Prix (1994) |
1. Ikaruga (2001) 2. Sine Mora (2012) 3. Raptor: Call of the Shadows (1994) 4. Space Invaders (1978) 5. Banshee (1994) 6. R-Type (1987) 7. 1943: The Battle of Midway (1987) 8. Armalyte (1988) 9. Gradius V (2004) 10. Shoot-'Em-Up Construction Kit (1987) |
Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok is. Legközelebb a héten jövünk újabb Minivel, aztán két vendége adás lesz terveink szerint. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek