HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #91: Supaplex

2018.12.27. 22:11 Stöki

cpmini_91.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Egy mindenki által ismert klasszikus következik, aminél én speciel nem értem, hogy miért lett mindenki által ismert klasszikus, de ez nem tartott vissza attól, hogy rengeteg hallgatói kérdésnek engedve csináljunk egy Minit a Supaplexről. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Supaplexet elég könnyű elintézni, mert jó értelemben véve amatőr projekt volt: a svájci Philip Jespersen és Michael Stopp egyetlen játéka, akik csak tettek egy próbát a játékiparban. Az 1991-ben Amigára, majd DOS-ra megjelent program egyetlen céllal született: lemásolni kicsit jobban és szebben a 8-bites klasszikus Boulder Dasht (lásd róla korábbi cikkünket itt) úgy, hogy ráférjen egyetlen lemezre. Ez hellyel-közzel sikerült is, és a Digital Integration kiadóként ráharapott a végeredményre, így az ujjgyakorlatnak indult, majd egyre komolyabbá váló játék hivatalos forgalomba került. (Érdekesség, hogy eredetileg Think volt a címe, de mivel volt már egy ilyen nevű játék, a fejlesztők megváltoztatták a nevét - csapatuk neve, a Think!Ware Development viszont megőrizte az eredeti címet.)

Ha valaki nem ismerné a Boulder Dasht, egy gyorstalpaló: 2D oldalnézetes játék, amiben a főhős egy sziklákat, kincseket, talajt és ellenfeleket tartalmazó labirintusban mászkál. Cél az összes kincs összegyűjtése, miközben elkerüljük az ellenfeleket és a leomló sziklákat. A talajt ki lehet ásni, sok kincshez csak így lehet hozzájutni, viszont figyelni kell arra, nehogy agyoncsapjanak a sziklák, amik alól kiássuk a talajt, illetve arra is, hogy a sziklákkal ne zárjuk el az utat kincsek elől. Ez az alap, amiket aztán még mindenféle egyéb trükkök (például szikla által okozott haláltól kinccsé változó lények) tovább bonyolítanak. A Supaplex pontosan ezt a receptet követte, csak más környezettel (nyomtatott áramkörös tematika, amiben valamiért Pac-Man mászkál), más pályákkal és pár új ötlettel (például megváltozó gravitációval).

A játékot a két svájci fiatal 111 pályával beszuszakolta az Amiga 500 gép 880 kilobájtos lemezére, és a DOS-verzió is egylemezes lett. Valószínűleg ezért is tudott olyan népszerű lenni: kompakt kis játék volt, ami könnyen terjedt, ráadásul elég hosszú ideig szórakozást nyújtott. Már azoknak, akik nem adták fel az ötödik-hatodik pálya környékén. A Supaplex pályatervezésének köszönhetően ugyanis a játékban egyetlen nehézségi fokozat van, az extrém hard - látszik, hogy nem rendes game designer, hanem egy szemét programozó tervezte a pályákat. Az első pálya még oké, azt megoldja az ember. Aztán jön egy teljesen értelmetlen, időrabló útvesztő, amiből előbb-utóbb mindenképpen kikeveredik a játékos. Aztán a harmadik pályán már könnyű elrontani a továbbjutást, a negyediken vért izzadsz, az ötödiken meg elsápadsz, hogy ebből még 106 pálya van, ugyanolyan grafikai dizájnnal. (Vagy akár még több, ha a nem hivatalos kiegészítőcsomagokat is számoljuk.)

Szóval a Supaplexhez kell elszántság és türelem, és 27 év után ez bennem már nem volt meg (inkább bosszantott a játék, mint élveztem). De az kétségtelen, hogy elég szép kultusza van máig, nem hivatalos portok és pályák készültek hozzá az elmúlt években is, és a Steamre is kikerült pár éve. Aki kipróbálja ma, az egyrészt ne lepődjön meg, ha esetleg a játék nem ér már fel a szép emlékekhez, másrészt kösse fel a gatyát.

Legközelebb hétvégén lesz egy újabb, ezúttal toplistás Checkpoint Mini (azért két Mini egymás után, mert előtte meg két vendéges volt). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20181227.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

14 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2514504226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.28. 10:47:28

déja vu-m van valamiért. vagy a retroland-en volt erről szó, vagy kommentben itt emlegettük.

Dzsini 2018.12.28. 13:28:02

Másik ajánlott freeware alternativa: Rocks'n'Diamonds
www.artsoft.org/
(Windows, Linux, Android,

teljes Supaplex, Boulder Dash, Emerald Mine és minden hasonló "szimuláció", gyárilag néhány ezer pályával, és hozzá letölthető sok tízezer pálya az internet minden zugából összegyűjtve egy helyen (pl. egy 2567 pályás Supaplex pályakollekció)

Grath 2018.12.28. 14:27:04

@manson karcsi: ha jól emlékszem, Facebookon hozta fel valaki.

KariKa 2018.12.28. 23:42:27

Atyaég, mennyit játszottam vele.
Nagyon szerettem, nagyon-nagyon-nagyon genya pályák voltak benne.

Pár éve elővettem, fel is adtam az elején. :)

Közepes 2018.12.29. 00:44:44

Imádtam a 37. Pályáig jutottam el benne.

Közepes 2018.12.29. 00:50:21

Vagy 47 már nem is tudom.. :-)

kis*csillag 2018.12.29. 07:56:34

A COLORISról valami hír? Hogyan lehet a mai gépeken futtatni? Kedvenc játékom volt.

taffer 2018.12.30. 17:44:42

A zenéje máris szól a fejemben. :)

A nyolcvanvalahanyadik pályáig jutottam, de elég könnyű volt meghekkelni a megfelelő file-t, hogy az összes pályát elérd.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.30. 20:57:31

@Grath: na ott nem voltam, nem vagyok, és nem is leszek. valószínűbb, hogy ce volt a dolog mögött. collective effervescence.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.12.31. 07:41:12

Cikkekért síró régeindenjobbvoltozók! Ilyenkor, amikor cikk is van a podcast mellé, hol vagytok?
:D

kemi242 2019.01.02. 23:10:43

Hát most az adás hatására előszedtem. A nosztalgia elkapott, a zene nagyon beleégett az agyamba (egyébként David Whittaker szerezte, aki akkoriban az egyik legnagyobb játékzenész rocksztár volt), a 8. pályáig jutottam, mert már az elején nagyon rohadék.

Reactor 2019.01.06. 01:04:40

A Supaplex mái napig nagy favorit és örök kedvenc, főleg, mert ennél a játéknál volt már kiforrott a rocks'n'diamonds játékstílus kezelőfelülete. A Supaplexnél már sima mozgással egyik mezőből a másikba mentek át a dolgok, real-time mozgással, nem ugráltak meg teleportáltak. Ebből párszor bug is lett játék közben, de szerencsére nem olyan gyakran, hogy kiakassza a játékot, vagy hogy rendszeresen profitálni lehessen belőle. A hasznos bugok között volt az ellenségek kitérítése, ha hirtelen ellenkező irányba mentünk velük, vagy a robbanó lemezekből kincsek kreálása.
A játék fő célja, amennyire tudom, adat-egységek gyűjtögetése volt a kis piros Murphy nevű golyszival.

A kedvenc pályám az egész játékban a 104. volt. Vicces, de nem volt állandó nehézség a Supaplex-ben, a 94. pálya például sokkal egyszerűbb volt, mint a 63., a 62. pályát pedig kemény 10 másodperc alatt végig lehetett csinálni. A 85. pálya is sokkal egyszerűbb volt, mint mondjuk a 79.

Elkészítettem időközben a Supaplax 2. részét "The Master Computer" alcímmel, abban is 111 pálya van, viszont tartalmaz minimális újítást, mint kövek megfagyasztása, ellenségek megfagyasztása, és grafikailag is csiszoltam rajta, amennyire a lehetőségeim engedték. Van benne pályaugrás is, 3 pályát lehet max. átugrani. SZVSZ méltó utódja lett az első résznek, legalábbis nagyon igyekeztem.

Bobby Newmark 2019.01.06. 23:01:23

@-Szűcs Gyula-: Elolvastuk. Nekem a Supaplex nem egy örök klasszikus, csak egy szar Boulder Dash klón, a gyengébb(értsd: annyira prő, hogy képtelen felfogni a "difficulty curve" fogalmát) fajtából.

mindbender2 2019.03.10. 16:40:22

Géptermi órákon mikor a többi béna osztálytársa kellett volna várni ezzel elment az idő. Mivel nem volt jobb dolgunk, ezért rávett minket arra, hogy ne legyünk puhák.
Ennyi.