HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #89: Super Pipeline II (+ a 10 legjobb Super játék)

2018.12.13. 16:32 Stöki

cpmini_89.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Super Pipeline (ejtsd: super pipeline) a C64 egyik legjobbja volt a cuki ügyességi játék kategóriájában. Illetve főleg a második része, amihez engem különösen gyengéd szálak kötnek, mert ez volt az egyik első gyári játékom. Szóval rátukmáltam Grathet, hogy próbáljuk ki, és csináljunk róla egy Minit - és ha már mikrofon előtt voltunk, egy toplistát is felvettünk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A játék kapcsán a Taskset nevű kis angol céget kell megjegyezni, ami a nyolcvanas évek első felében volt aktív. Ez a cég - illetve kulcsfigurája, Andy Walker - készítette 1983-ban a Super Pipeline-t és 1984-ben a Super Pipeline II-t. A kiadó a kor egyik nagy brit kiadója, a Mastertronic volt, a gyümölcsöző együttműködés mégis rövidnek bizonyult, mindjárt mondom, miért. De előbb essen szó a "Super" előtag nélküli a Pipeline-ról.

A Pipeline-t is Walkerék csinálták, de az sose jelent meg. Walker a Rare elődjének, az Ultimate-nek dolgozott be abban a korai időszakban, amikor még lehetett otthon arcade gépeket fejleszteni. Walker egy ilyen munkája közben átélt egy komoly csőtöréses beázást, és ez adta neki az ötletet a játékhoz. A Pipeline-ban így már megvolt a csővezetékes-szerelős környezet, csak nem volt még olyan kiforrott, mint a későbbi folytatások - ezért nem is volt eladható. De az ötlet megmaradt Walker fejében, és amikor már nem arcade gépeket hegesztett, hanem 8-bites gépekre fejlesztett, elkészítette kollégáival a Super Pipeline-t (a zeneszerző Paul Hodgsont említsük még meg itt).

A játékban tehát egy kacskaringós csővezetéken kell mászkálni egy szerelővel, a csővezetékben folyik a víz, és meg kell tölteni vele hordókat. A nehézséget az okozza, hogy mindenféle ellenfelek kilyukasztják a csövet, szerelőnk feladata a megelőzés (az ellenfelek ritkítása), az őt mindenhova követő inasa pedig a lyukakat foltozza be a vezetéken. Ha pedig az ellenfelek hőseinkhez érnek, az nem túl egészséges. Tényleg olyan az egész, mint egy arcade játék, de C64-en is remekül működött, főleg a második rész, amiben kivették az első néhány zavaró elemét (például egy szörnyeket védő falat), és színesítették még pár pályák közti geggel (á la Pac-Man).

A Super Pipeline II amúgy a Taskset végét is okozta és éppen azért, mert az lett a cég legsikeresebb játéka kb. 50 ezer eladott darabbal. Az egyik nagy áruházlánc beszerzési igazgatója ugyanis kitalált egy "polcon tartási díjat", és ezzel egyszerűen kivéreztette a Tasksetet.

A C64-játékok nagy többsége ma már kevésbé élvezhető, de a Super Pipeline a kivételek közé tartozik: arcade-szerű játékmenetével 2018-ban is remekül szórakoztunk vele, szóval bátran ajánljuk mindenkinek most is. És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk, fantasztikus kreativitással a kategória: a 10 legjobb játék, aminek a nevében szerepel a "Super" szó. Elég vegyes lett a felhozatal, csak egy egyezésünk lett:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Super Mario Galaxy 2 (2010)

2. Superhero League of Hoboken (1994)

3. Super Robot Wars sorozat (1991-)

4. Mario & Luigi: Superstar Saga (2003)

5. Super Street Fighter II Turbo HD Remix (2008)

6. Super Paper Mario (2007)

7. Superbrothers: Sword & Sorcery (2011)

8. Half-Minute Hero: Super Mega Neo Climax (2011)

9. Super Fantasy Zone (1992)

10. Supercharged Robot VULKAISER (2015)

1. Super Mario Odyssey (2017)

2. Superhot VR (2016)

3. Superhero League of Hoboken (1994)

4. Metal Slug: Super Vehicle - 001 (1996)

5. Super Metroid (1994)

6. Ivan “Iron Man” Stewart’s Super Off Road (1989)

7. Super Star Wars sorozat (1992-1994)

8. Super Tetris (1991)

9. Superfrog (1993)

10. Super Pipeline II (1983)

 

Kommentekben várjuk a ti Super játékaitokatell, totál szubjektív ez a kategória. Legközelebb jövő héten lesz Checkpoint. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20181208.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

25 komment

Címkék: retro podcast toplista c64 checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7014413852

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr.OG 2018.12.14. 05:50:41

Sziasztok!

Örülök, hogy gyerekkori kedvenc játékaimat vettétek elő, néhány tartalmi pontosítás:

1. 7:30 körül az hangzik el, hogy az SP1-ben a 'fúrók elfúrják a csövet', 'leeresztik a lyukasztót', na, ez nem igaz! Az első részben dugókat vagy blokkolókat dobnak le, és ezeket kell a segéddel eltávolíttatni (tehát a víz nem folyik el menet közben, mint a második résznél, ez is nehezítés az SP2-ben).

2. 8:20 körül szó esik az átvezető animációkról, ami 'csak a második részben van'. Ezek az SP1-ben is megtalálhatók, a 2.-3. pálya között már van, az 1.-2. között még nincs. Ezek nem a játéktér alján mennek végig, mint az SP2-ben, hanem fekete háttérrel a pályák között.

Különben kiváló ez az adás is, mint a többi, csak miközben hallgattam, felmerült bennem, hogy én máshogy emlékszem, ezért megint elővettem pár perc erejéig ezen játékokat. Már az is felmerült bennem, hogy a Mandela effektus áldozatává váltam...

Zardas81 (törölt) 2018.12.14. 09:44:14

Hát attól tartok, hogy a Hobokenen kívül egyetlen "super" játékkal sem játszottam. Pedig a japánok szeretik ezt a jelzőt (pl. Super Danganronpa), de valamiért az amerikai kiadásból ez gyakran kimarad.

Bobby Newmark 2018.12.14. 15:08:14

Superhotból a VR? Hm. Nekem a desktop verzió jobban bejött, a VR helyhez kötöttsége és a pályák 10 másodperces jelenetekre darabolása, sőt a sztori kigyilkolása már sok volt. Túltolták a butítást, sajnos.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.12.14. 16:23:16

"Super Pipeline (ejtsd: super pipeline)"

:-D

Talán az első játék volt, amit C64-esen láttam. Nagyon jókat mulattunk vele. Viszont volt egy fonák oldala: rájöttem, hogy több pontot hoz, ha nem ütöm ki az összes dugót, egyet mindig meghagyok. Így nem folyik a víz, nem kerülök nehezebb pályára, de a bogarak és dugók irtásával jól keresek. Lenyűgöző high score-okat hoztam így össze.

A II valamiért már nem nyert meg magának. Az ugyanekkor tolt Mission: Impossible is tarolt, de a második része, bármilyen jó is lett, mégsem fogott meg.

Bobby Newmark 2018.12.14. 16:55:00

@Androsz: Ez azért lehet, mert az IM második része NEM jó.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.14. 18:45:06

ó, a faszorrú vízvezetékszerelő, első orrcsány és kis haverja, monti a vakond.

DocBulywood 2018.12.14. 20:26:19

@Bobby Newmark:

Hát elég béna a robotok hangja az első részhez képest, az biztos.

A másik, ami szerintem zavaró lehet, hogy ha elhalálozik az ember az adott szobában, az a képernyő effekt teljesen felesleges, legalábbis engem zavar.

Mindenesetre modernebbnek hat az első rész, mintha hires grafikája lenne és nem multicolor.

lajafix1 2018.12.14. 22:20:39

vajon a II gyári kartondoboza milyen ízű volt? :)

nekem az első volt meg, baromi sokat szórakoztam vele.
Superből már csak a supersizeme játék megy az életben. :)

Bobby Newmark 2018.12.14. 22:51:28

@DocBulywood: Nem csak ezek, hanem kb minden részlet.
A grafika okádék. A letisztult első részhez képest az ál-izometria szar. A spriteok szarul néznek ki. A paletta is ronda. A robotok is bénán néznek ki, főleg az alap, de a többi is.
A plusz játékelemek nem sültek el jól, a bombákkal szétcseszett pályák megoldhatatlanná tudnak válni, ha rossz helyen robbantod fel a padlót. Vannak megoldhatatlanná randomizált szobák.
A hangokat gyűjtögetős puzzle sokkal nyomibb, mint a képet összerakós volt.
És az egész egy bughalmaz. Örökélet ide vagy oda, valami game-breaking bug mindig megakadályozott benne, hogy végigjátsszam. Mit végigjátsszam? Hogy eljussak a harmadik liftig. Vagy a kapu nem nyílt ki, vagy az egyszer használatos felrobbantott széf nem adott hangmintát, vagy csak simán keményre fagyott random. De voltak képernyőn keresztül lebegő robotok, átesés a padlón, stb.

Őszintén szólva olyan, mint egy szar, nemhivatalos folytatás. Nyomába sem ér az első résznek.

Zolexx (törölt) 2018.12.15. 11:50:11

Nagyon szép emlékek kötnek az első részhez, amely az első (és egy ideig az egyetlen) játék volt, amellyel végre odahaza játszhattunk tesómmal C64-en.

A srác, akitől kaptuk, egyszerűen csak "Csőember" névvel illette. :D

A második részen viszont annak idején nagyon gyorsan túltettem magam, mikor találkoztam vele már a 90'-es évek elején, mert egyrészt nem nagyon láttam benne bármilyen érdemi újítást, másrészt annyi minden újabb cucc volt már akkoriban, ami számomra is viszonylag könnyen "beszerezhető" volt.

lefty 2018.12.16. 15:07:38

Erről a csövezésről a pipe mania / pipe dream jutott eszembe. Volt sok klónja, de lehet, már az is klón volt, nem tudom.

Grath 2018.12.16. 15:52:43

@lefty: Pipe Mania volt az eredeti 1989-ben, a Pipe Dream ugyanaz a játék volt, csak egy másik kiadó által portolva ezer gépre 1990-ben. Aztán jött a millió klón.

AarPoe 2018.12.17. 15:41:00

Kicsit valóban olyan a Super Mario, mint a finomfőzelék... jó bornak ugye nem kell cégér.
Mostmár adja magát a 10 legjobb "Great"-játék!

Aston Kanál 2018.12.17. 19:28:46

A Superfrog az egyik legkiralyabb jatek volt az Amigara. Es sokkal jobb volt az Amigas verzio, mint a PC-s (csekkoljatok a kis gumigolyo animaciojat). A zeneje remek. Team17 forever :).

DocBulywood 2018.12.17. 20:33:59

@Bobby Newmark:

Gyári verzióval játszottál? Mert abban 100%, h a képernyőn alul a leesés hangja megegyezik az első részével.

Igen, az igaz, h nem túl jó ötlet a kazettázás. 8 toronyban 2 zene megegyezik - és borzasztó bénán szólnak a zenék, könyörgöm, a Last Ninja zenéje szimfónia hozzá képest!

Az első rész teljesen jól áttekinthető, ezzel is egyetértek. Nekem viszont tetszett az ál 3D-s megvalósítás, bár a lila-kék és még ki tudja milyen agyament színkombinációk engem is zavartak.

Viszont a liftes robot nagyon jó ötlet volt, ellenben kár volt kicserélni az elektromos kisüléses robotlövést arra a bénára. Mellesleg a lövés hangja is egy kalap... szamóca lett.

Nekem sem sikerült végig vinnem, valamilyen törésem lehetett. Órákig tartott, menteni nem tudtam benne, plusz mintha egy-két toronyban nem lett volna meg a megfelelő szám a kipörgetéshez.

Mindegy, azóta emulátoron végig vittem. Nem okozott akkora élményt, mint anno az eredeti vason. Az első része viszont még mindig fényévekkel jobb nála - áttekinthetőbb, nincsenek zavaró színösszeállítások.

Bobby Newmark 2019.01.06. 23:09:22

@DocBulywood: Egészen biztos, hogy nem gyári verzióval játszottam, de egyetlen szót sem szóltam a képernyőn alul leesés hangjáról. Őszintén szólva se pozitív, se negatív irányba nem befolyásol ez az információ, nekem a játékkal van bajom, nem a hangjaival.

Alapvetően a hangminta gyűjtögetéssel se lenne bajom, ha nem lenne játszhatatlanul bugos. Vagy a hangmintával van baj, vagy az amúgy értelmezhetetlen dinoszauruszbéka őrökkel, de számtalanszor nem nyílt ki a kapu nekem a tornyok közt. Vagy mert nem felelt meg valamiért a hangminta, vagy mert eleve nem is kaptam meg, mikor megszereztem.

Menteni benne? Azt így az első részben sem lehetett, meg nagyon kevés kivételtől eltekintve C64en nagyjából seholse...

Na mindegy, egyetlen Impossible Mission van, kár, hogy soha nem lett folytatása.

Savior 2019.01.09. 07:59:10

Na ezek közül egyedül a Sword&Sworcery-vel játszottam. Nekem nagyon bejött a hangulata: gyönyörű nagy pixelek, melankolikus történet és Jim Guthrie zseniális zenéje. Szerintem a pixelek okán abszolút Heti Retro material lesz 2021-ben... (Vagy nem akartok egy Indie spinoffot? Akkor legalább Stöki is képbe kerülne velük :)) Ja, egyébként nem lovag, hanem Scythian! És nő!

@Bobby Newmark: azok a game breaking bugok nem lehet, hogy a törések miatt voltak? Lehet, hogy az eredetivel nem lett volna ilyen gond...

Bobby Newmark 2019.03.17. 00:18:19

@Savior: Passzolom, én összesen négy eredeti C64 játékot láttam, amit egy pakkban kaptam az egyik születésnapomra. Az biztos, hogy Afternburner és Last Ninja 2 volt benne, de a másik kettőre nem emlékszem. Meg hogy az LN2 már akkor ezer éve megvolt tört verzióban, és hogy örökélet nélkül az eredeti határozottan rosszabb volt.
Ja, meg egy havernak megvolt a Trolls eredetiben.

Az IM2 eredetijének szerintem több száz kilométeres közelében sem voltam soha.

De tényleg, fogalmam sincs miket okozhattak a törések, annyira nincs összehasonlítási alapom.

Savior 2019.03.17. 00:29:26

@Bobby Newmark: Hát nekem egy eredeti játékom se volt, honnan is lett volna. Viszont arra határozottan emlékszem, hogy a Dizzy 2-t megszereztem valahonnan, és a tengerben kifagyott. Megrendeltem a Kazettaküldő Szolgálattól, dettó. Amikor aztán emulátorra töltöttem le egy eredetit, nem volt semmi gond.

Egyébként a CoV-ban is többször írták, hogy ez és ez a törés itt és itt kifagy -- ezért gondolom, hogy lehetett ez is a probléma.

Bobby Newmark 2019.03.21. 14:40:18

@Savior: Hehe, ja. Azokon mennyit röhögtem mikor így nemrég beleolvastam néhány régi CoVba.
Meg hogy egy rakás cikk annyi, hogy lefordítja a főmenüt, meg néhány egyéb dolgot a játék elejéről. Wtf.

Régen hogy szerettük, ma meg mennyire extrém módon amatőr és sufni...

Savior 2019.03.22. 22:24:56

@Bobby Newmark: Ebben mondjuk nem értek egyet, én ilyen főmenüs dologra nem emlékszem, a leírásokban azért általában végigvitték a játékot. Oké, hogy nem csillog-villog és nincsenek benne mittomén, grafikus kártya tesztek (vagy mi kell egy "profi" újságba), de nekem ez a "szerethető amatőrizmus" abszolút az profi se íze-se bűze újságok fölé helyezi. Szvsz.

(Valószínűleg nem csak nekem: nemhiába olyan népszerű a retro... lásd pl. a szerepjátékoknál az OSR vonalat.)

Bobby Newmark 2019.03.23. 23:50:43

@Savior: Persze, voltak rendes, végigjátszós leírások, de egy rakás rövid, ahogy nézem olvasóktól kapott ismertető, minimál információval.
Jó, oké, értem, user content. Meg CoVboy posta volt kommentdoboz helyett.
Nem azt mondtam, hogy baj, csak hogy mosolyogtam rajta.

Eh, az meg hogy mi kellhet egy gémer újságba, nagyon messzire vezet. Soktényezős. Célközönség, piac állapota, konkurencia, staff mihez ért jobban...

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.03.24. 20:16:21

Félműveltek kedvéért: az (az olvasói rovat) volt a Tökösmákos.

Bobby Newmark 2019.03.27. 11:14:25

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Adventour-ra gondoltam.
Mindenesetre az is tény, hogy volt olyan cikk is, hogy "és a törés itt rendre fagy, úgyhogy a leírásnak itt vége".

Bobby Newmark 2019.03.27. 11:37:44

576kbyteról nincs olyan fasza netes archívum, mint a CoVokról, ugye?
süti beállítások módosítása