HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 4x26: Az EA Magyarországon

2018.11.28. 21:39 Stöki

Mindig örülünk, ha sikerül olyan vendéget szerveznünk, aki a játékipar üzleti kulisszái mögül érkezik, és sales/marketing oldalról mesél titkokat, mondjuk a magyar piacról. Galó István András ilyen ember: értékesítési vezetőként ott volt a tűzvonalban az Electronic Arts magyarországi indulásánál, és a válság után a kivonulásánál is. Érthető, hogy régóta próbáltuk elhívni a Checkpointba.

podcast93.png

A beszélgetés azért jött össze nehezen, mert András már külföldön él, de nyáron mikrofonvégre kaptuk őt, és most elhasználjuk ezt az aranytartalékot. Hogy mit csinál külföldön, azt elmondja az adásban, amiben sok meglepő szám is elhangzik, illetve általánosságban nagyon sok érdekesség az EA magyar képviseletének működéséről. Andrásnak nagyon köszönjük a részvételt, reméljük, nektek is tetszeni fog a felvétel. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott linkek és egyebek:

Legközelebb a hét második felében jövünk egy gyors Checkpoint Minivel, aztán jövő hét elején egy Checkpointtal. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20181117.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

 

43 komment

Címkék: retro magyar podcast ea checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2014378581

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

AarPoe 2018.11.29. 12:39:48

Hát... ezért most picit kár volt, srácok. Egyébként is a legkizsákmányolóbb üzleti játékos szereplő szvsz. az EA (a Nintendo után), de volt erről is szó az EA-s adásban korábban. Kicsit ez az öltönyös manager-stílus nálam távol van a koncepciótoktól, így automatikusan szomorúan a levezető zenéhez tekertem.
Nem baj, majd legközelebb! ;)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.11.29. 14:35:12

@AarPoe: Nyilván a 2004-2009 közötti magyar képviselet zsákmányolta ki a legjobban a játékosokat, például a sok magyarítással.

Ripburger 2018.11.29. 15:55:51

Az első órát volt még csak időm meghallgatni, de nekem meg pont ez sokkal jobban tetszik, mint pl. az előző C64 zenés adás. Ízlések és pofonok. Szerintem jó belátni kicsit a kulisszák mögé, jók az ilyen bennfentes interjúk. A Fifa magyarításáért meg még tudom is szeretni az (akkori) EA-t, ez egy olyan dolog ami valószínűleg soha többet nem lesz, de ha mégis, szinte biztos nem Hajdú B-ékkel.

azt mondták irjak blogot 2018.11.29. 17:18:16

@AarPoe: Hát, most erre mit lehet mondani? EA (meg az összes többi cég) egy profitorientált cég. Az a céljuk, hogy profitot termeljen. Az, hogy egy-egy ilyen cég előállít olyat, ami neked kell, az igazából csak mellékes az ő szempontjukból.

azt mondták irjak blogot 2018.11.29. 17:19:34

Őszintén szólva én kifejezetten sajnáltam, hogy befejezte a helyi lokalizálást az EA. Dragon Age: Origins-nél pl. kifejezetten sokat dobott nekem az, hogy megvegyem, hogy magyarul volt. Játszani leginkább este, fáradtan munka után volt régen időm, fene se akart akkor szótározgatással foglalkozni. ME1-2 ugyanez.

Grath 2018.11.29. 18:32:27

@AarPoe: én sosem értettem, hogy miért mondják ezt az EA-re. (Az meg főleg sci-fi, hogy a Nintendo mit keres itt, amikor nincs még ma sem mikrotranzakciós konzoljátékuk és a legtöbb DLC-jük ingyenes.) Mindig úgy éreztem, hogy ez a szokásos és az általános emberi természetből fakadó "Valami népszerű? Hát akkor utálni fogom!" hozzáállás, ami ellen célszerű küzdeni.

(És én is ilyen voltam fiatalon, tudod, hogy meddig nem hallgattam Prodigyt és Nirvanát, mert mindenki szerette?)

Távolról sem állítom, hogy az EA-nek csak jó döntései lennének, vagy épp azt, hogy mindent tökéletesen menedzselnének, de még azt sem, hogy pont annak a közegnek szólnak, akinek 20 éve, de nem igazán értem, hogy ezek a vélemények, mert az év legrosszabb cégének szavazás pontosan miből fakad. Pontosan milyen tekintetben, melyik játékkal "kizsákmányolós" az EA?

Az EA ráadásul létrehozta a magyarországi professzionális játékpiacot, magyarításokkal, marketinggel, akciókkal, előrendelésekkel, nyugati hozzáállással. A FIFA 4v4 fantasztikus rendezvénysorozat volt. Az adás erről az időszakról szól, nem arról, hogy jelenleg milyen MTX van a Battlefieldben (ha van egyáltalán, gőzöm sincs róla).

Grath 2018.11.29. 18:39:03

Filóztam rajta, és mobilon volt egy tényleg szemét kizsákmányolós korszakuk (Simpsons, Dungeon Keeper, Theme Park), de valahogy kétlem, hogy ez alapján terjedt volna ez el róluk.

Zarbon 2018.11.29. 19:49:07

voltak az eanak húzásai de semmivel se voltam férgebbek, lehúzósabbak mint bármelyik másik multi kiadó ;) ráadásul most pár rossz döntésükért próbálnak nyalizni a játékosoknál, most nálam a bethesda a főellenség :D
egyébként jó rész volt

Majdénmegmondom 2018.11.29. 21:23:37

Ez az "EA maga a Sátán" marhaság épp úgy kirobbanthatatlan a magyar fejekből, mint hogy a Call of Duty csak sz** lehet, vagy hogy a sportjátékok évről évre ugyanolyanok. A supportjuk egyenesen kiemelkedő (volt), mikor egy Szása feltörte az Origin accountomat (akkoriban még nem volt kettős szintű autentikáció), a telefonos srác két perc alatt visszaszerezte nekem. Mikor hibás volt az egy hete vásárolt játékom lemeze, és a boltban nem vették vissza, a support kért egy fényképet róla, meg a számláról, és fél óra múlva ott figyelt az Origin fiókomban a játék.
Szóval ott volt a support, az alacsony PC-s játékárak, a honosítások, de a magyar ember továbbra is torrentről szerezte be a játékokat, úgyhogy én abszolút megértem, hogy kivonultak kis hazánkból. Furcsa mód a kb. velünk egy szinten álló Csehországban a mai napig van EA honosítás-csak nem azért, mert ott meg is veszik?

natS 2018.11.29. 22:10:39

Egyáltalán nem a magyar fejekből kirobbanthatatlan a borzalmas EA, hanem úgy általában a gamerek fejéből mindenhol a világon. Olvassatok több 9gag-et. :D

9gag.com/tag/ea

Szerintem jelenleg az EA pont ugyanolyan, mint a többi kiadó, csak nekik sokkal régebb óta lehet sorolni a stiklijeiket.

Ezt most találtam, mikor a fenti linket kerestem, szerintem találó:

9gag.com/gag/aLgM78V

A magyar EA-ről viszont nem tudok nyilatkozni.

Grath 2018.11.29. 22:29:02

@natS: én nem értem ezt a képet. Ezek mind kiemelkedően sikeres cégek, végtelenül messze a haláltól. És mikor halt már meg majdnem az EA?

Grath 2018.11.29. 22:30:37

@Grath: plusz a Valve meg a Blizzard nem is kiadók, legalábbis nem olyan értelemben, mint a Bethesda meg az EA.

Grath 2018.11.29. 22:36:07

@Majdénmegmondom: nem tudom, meghallgattad-e az adást, de nem emiatt vonultak ki Magyarországról. Az EA Hungary sikeres cég volt, nagyszerű eladásokkal - a magyar piachoz képest. Valahol nagyon felül eldöntötték, hogy régiósan oldják meg a dolgokat, és ennyi.

Grath 2018.11.29. 22:37:47

@Grath: Sőt, ez Bethesda Game Studios a képen, ami egy fejlesztőcsapat szintén. És bocs a spamért :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.11.29. 22:58:52

a konzumeritáknak divat fikázni a mammutvállalatokat. mint ahogy divat volt a papokat is, a politikusokat, az ikeát, meg egy csomó olyan dolgot, ami nélkül kurvára megállna az életük. de mivel jó fogyasztók, csak fröcsögnek, de ugyanúgy fogyasztanak, és tolják a kapitalizmus szekerét tovább, mert nem tudnak jobbat, csak amit beléjük programozott a média és a mémek.

natS 2018.11.29. 23:30:12

@Grath: Semmi köze a cégek halálához, arról szól a kép, hogy most mindezeket a cégeket - most m1, hogy kiadó, vagy fejlesztő - szidják a neten rettentően (Diablo mobil, Fallout76, meg mittudomén mik miatt) és ehhez nincsenek hozzászokva, az EA-t megszemélyesítő James Franco meg jót mosolyog rajtuk épp mint a filmelőzetesben, amiből lopták a képet, mert neki már rutinja van benne, hogy a nép meg akarja lincselni.

Egy kicsit most úgy éreztem magam, mintha apukámnak kellene magyaráznom egy mém hátterét. "Aha,értem. És ez a Bethesda meg Blizzard, meg Valve is ugyanilyen kiadó akkor, ugye?" "Nem, ők fejlesztők." "De akkor sántít a hasonlat, nem?" "Jaj, apa, nem az a lényeg, iparági szereplők, ennyit kell tudni és hogy momentán szopatja őket a fél internet!" "Jaj, értem, értem, nem lényeges, világos, folytasd! *komoly arcot vág* Szóval mit keres ott az a kötél?"

Rozsgyi 2018.11.30. 00:35:46

@natS: ugyanezt akartam írni :) nem tudom mi van veled Grath, hogy nem jött le elsőre, valszeg ez a széleskörű tudás hátránya, annyi infód van hogy már nem tudsz az egyszeri user agyaval gondolkodni ;)

AarPoe 2018.11.30. 09:15:29

@Stöki: nyilván nem a vélhetően jóindulatú magyar vendégnek szólt, hanem az EA általános mentalitásának. Nem kimondottan az EA-vel van a gond, igaz ez más cégre is, nem kell ezt szívre venni :)
Egyébként hidd el, hogy ha kérhettek volna pénzt a magyarításokért, nem haboztak volna sem anno, sem ma.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.11.30. 09:31:53

@AarPoe: Teljesen értelmetlen ez az utolsó mondatod. Hiszen kértek pénzt a magyarításért, beleépítették a játék árába, ahogy a reklámokért kiadott pénzt is beleépítik - illetve felmérték, hogy a magyarítással mennyivel több példányt fognak eladni, és arra jutottak, megéri, mert a plusz költséggel együtt is jobban járnak, mint ha nincs magyarítás. Bocs, de semmi fogalmad nincs a piac működéséről. (És amúgy ha plusz pénzt kérnének egy plusz melóval és költséggel járó dologért, az miért is volna baj? Szerintem jobban indokolható lenne, mint a lootboxozás.)

Az EA általános mentalitását - bármi legyen is az - meg egy olyan adáson leverni, amit még csak meg sem hallgattál... hát minimum röhejes. Félre ne érts, azzal semmi gond, hogy nem tetszik az adás, és nem akarod meghallgatni - csak az indoklás nagyon lol.

AarPoe 2018.11.30. 09:34:40

@Stöki: Rendben, akkor elnézést, hogy kifejtettem a véleményemet (úgy tudtam, ez itt még szokás és nem vagyunk már Origo, de akkor majd nem teszek így ezentúl).

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.11.30. 09:37:57

@AarPoe: De hát nyugodtan kifejthetted a véleményedet, nem? Vagy moderáltam bármit?
Nem kell előadni a nagyhalált, ha valaki nem ért veled egyet.

Grath 2018.11.30. 13:10:34

@natS: ez a kép a The Ballad of Buster Scruggs filmből van, ahol kinyírják Franco karakterét, aki korábban megúszott már egy akasztást. Nem hiszem, hogy irreális elvárni, hogy egy akasztófán játszódó mémnél ne a halálra (=cégnél csődre) asszociáljon az ember, és ne arra, hogy szidják őket. Ennek legfőképp az az oka, hogy nem az van a képen. Értékelem én a szürreális mémeket, de ez egyszerűen egy szar.

Ráadásul, mivel korábban a vélt vagy valós kiadói szemétségekről és kizsákmányolásról volt szó (te is ennek kapcsán írtad, hogy találó), ebben a környezetben egyáltalán nem működik ez a kép.

De amúgy biztos az is benne van, hogy nagy korlátoltságnak tartom a Blizzard hirtelen közellenséggé való jelölését, annak meg tudatában sem voltam, hogy a Valve-ot most utálni kellene.

natS 2018.11.30. 16:54:30

@Grath: Nézd, rajtad kívül elég sokan levették a poént, ha feljebb olvasol, itt, ebben a beszélgetésben is volt ilyen, meg ahol találtam, ott is. Én értettem, Rozsgyi értette, sokan értették, te nem. Most erre mit mondjak?

A másik meg, ettől az egy szem, szerintem egyébként szellemes vicctől elvonatkoztatva, kicsit úgy érzem, hogy túl érzékenyre vettétek ezt a figurát, nem hiszem, hogy bárki titeket akarna bántani, mégis az jön át, hogy kifejezetten személyes rettentő szívügyetek (pedig nyilván nem), hogy az EA-t ne utálják már az emberek szerte a világon. Biztos van, aki szívből rühelli őket, és van aki csak szeret azon röhögni, hogy ők a "mekkora geci" cég, mint ahogy azon is szeretnek röhögni az emberek, hogy Chuck Norris mekkora arc. Ezen túl kell lépni.

Blizzardot annyival tudom kommentálni, hogy nagyon profi játékokat adnak ki mostanában, amely játékok számomra fontos szempontokban alulmaradnak régebbi játékaikkal szemben, de ettől függetlenül én is fanboy sírásnak tartom a mobil Diablo miatti felhördülést. Ugyanakkor problémának nem érzem, nem baj, ha egy cég néha szembesül azzal, hogy a vásárlóik mit nem szeretnek. Meg úgy általában nem gondolom, hogy rosszat tesz egy piacnak, ha a vásárlók aktívan visszajelzéseket küldenek a gondolataikról, akár a tárcájukkal, akár internetes mémekkel.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.11.30. 17:26:03

@natS: Nekem egyáltalán nem személyes szívügyem általában az EA, mert magam sem szeretem a _mostani_ korszakát. Csak voltak jó időszakai is, a magyar játékkultúrának meg nagyon jót tett, amit a magyar EA-képviselet itthon csinált (azóta sem igen volt olyan nívós magyarítás, mint akkor a FIFA-k). Nekem csupán az összemosás nem tetszik, amikor visszamenőleg is minden szar lesz a fejekben, amihez az EA valaha hozzáért.

natS 2018.11.30. 20:09:24

@Stöki: Ez fair enough. A FIFA magyar változatát pl. én is imádom.

Judge Brad 2018.11.30. 20:45:04

Igazi szociálpszichológiai gyöngyszemeket hoztatok össze :)

sporovits 2018.11.30. 20:59:41

Hogy valami témába vágó hozzászólás is legyen: Pusztai Zsolt avatárja melyik játékból való? :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.11.30. 21:09:36

@sporovits: Ő egy nagy pixelt kért. :) Elég sok játékban megtalálhatod, végülis.

James Blond 2018.11.30. 21:15:18

Szia Stöki!
Ez megvan? www.bestbuy.com/site/retro-games-thec64-mini-console/6315934.p?skuId=6315934
Szólj ha segítsek a hazajuttatásában! :)
Üdv:
Z.

sporovits 2018.11.30. 21:36:34

@Stöki: Akkor ez egy óriáskivetítő pixele lehet. :) Végül is így ki-ki a tetszése szerinti játékot gondolhatja mellé. Hacsaknem valaki nem kezdte, majd hagyta is abba a játékokkal való foglalkozást Herkules monitoros számítógépen. :)
Eddig azt gondoltam, saját elgondolásod szerint választasz avatárt a támogatóknak.

inframazsola · http://gyakorivalaszok.blog.hu 2018.12.02. 09:49:16

A valasz az EA viselkedésére természetesen az, hogy rosszat akarunk a játekosoknak. Igen, en is az EA egyik bugfejlesztője vagyok, minket azért fizetnek, hogy az igazi fejlesztők eredetileg jó munkáját elrontsuk. Az a vágyam, hogy előléptessenek játekmechanika felborítóvá.

Úgy gondoljuk, hogy a játékosnak joga van mindig pont azt kapni, amit aznap megkívánt, olyan műfajban, hosszban, stílusban, sztorival amilyet ő személy szerint elvár.
Természetesen ehhez minden eszközünk és tudásunk megvan. Sőt az elrontás extra erőfeszítést igényel.

Csak hát gonoszak vagyunk.
Egyébként nemsokára indul az új PR akciónk, szomáliai kalózokat béreltünk fel, hogy minden egyes mikrotranzakció utan azonos összeget elraboljanak éhező afrikai gyerekektől, hogy a játékosaink és részesei lehessenek a világ rosszabbá tételének. Szívesen beszámolok róla adásban is, ha hívtok!

Palánta 2018.12.02. 18:55:53

EA a rossz hírét csak magának köszönheti. Felvásárolt több tucat fejlesztő stúdiót az IP-kkel és játékok jogaival egyetembe, majd elkezdte dömping szerűen kiadni őket, sikeresen kinyírva ezzel az adott IP-be és stúdióba vetett bizalmat. Ehhez persze kellett a stúdió hülyesége is.
c&c 4, red alert3 uprising multi nélkül, c&c folytatások kinyírása, és úgy az egész c&c IP parkolópályára kényszerítése, de azért a böngészős c&c-re volt kapacitás (hello mikrotranzakció) vagy a mobilos rivals elkészítésére; vagy mass effect 3 és adromeda fiaskó, sim city 4 malőr, majd a sim city eltemetése, sims sorozat teljes újrázása minden egyes alapjáték esetében, ami kb megáll az összes Battlefield esetében is)

Ha egy rossz játék kerül ki akkor azt közösen készítette a kiadó és a fejlesztő stúdió is.

Lehet itt oldalt választani:
- szegény fejlesztő munkájába beleszólt a csúnya kiadó és azért lett olyan a játék amilyen
- mocskos fejlesztő a fejlesztési pénzen lasvegasozott majd pár hónap alatt összedobta ezt a hulladékot

Az igazságot sosem fogjuk megtudni.

Lokalizálás az érdekes kérdés, de ott is vannak rémesre sikerült megoldások, pl Mass Effect 1 lokalizálás amivel az ingyenes DLC nem ment. De miután pár évvel később megvettem újra angolul máris rendben üzemelt.
Mass Effect 2 fordítása egy két bakitól eltekintve jól sikerült, de senki sem vette a fáradtságot hogy legalább az első részbe 15 percet beletegyen vagy hogy egységesen mindkettőben felbukkanó fogalmak ugyanúgy legyenek fordítva.

EA DLC politikája az egyik legrosszabb szerintem. Amit a Sims sorozattal műveltek az ékes példája a hogyan fizessen a játékos négyszer ugyanazért.
És ez nem csak a Sims esetében érvényes.

SW: The Old Republic is hemzseg a mikrotranzakciótól a f2p átállás után, és az az egyik legrosszabb f2p átállás lett amit átéltem eddig. Kellett pár év mire rendbe szedték és most már úgy ahogy normális (heti űrcsata limit még bent van) legalábbis a f2p átálláskori állapotához képest. (sisakot ne mutassa a karakteren: fizess érte)

Petrow 2018.12.03. 10:27:39

@Palánta: Minimális dolgom volt az EA játékaival az elmúlt 10 évben, de a C&C4 közte volt. Sok más c&c projektet is lelőttek, a Generals2-n át a Red Alert FPS-ig bezárólag vagy fél tucat címet.

"Ha egy rossz játék kerül ki akkor azt közösen készítette a kiadó és a fejlesztő stúdió is."

Ezzel a C&C4 esetében egyet tudok érteni; a Tiberian Twilight a szememben a játékfejlesztés állatorvosi lova. Minden van benne, az elcseszett alapkoncepciótól kezdve a telibe sz**t történeten át a designhibákon keresztül a hülyének nézős marketingig és az idióta másolásvédelemig bezárólag.

GaryBird 2018.12.03. 13:56:24

Farming minden megjelenéskor lenyomja az aktuális FIFA-t itthon is, nem csak német nyelvterületen. Gondoltam érdekes info.

Bluemotion 2018.12.04. 16:13:50

Személy szerint egyik legjobb adás volt. Tényleg olyan infókat hallhatott az ember, amelyekről maximum csak tippje volt. :)
Szerintem az ilyen vendégeknek van értelme, akik tényleg belülről ismerik a szakmát, dolgoztak benne, és van csomó érdekes infóval tudnak szolgálni.

4lln4m3zw3r374k3n 2018.12.04. 22:37:05

Ha már szóba került az adásban, kíváncsi lennék rá miért szüntették meg a régiós árazást. A 60$ az amerikai ár/bérszínvonalra van szabva, amitől nemcsak nagyon messze vagyunk de még csak nem is 60$-t fizettet(né)nek hanem 60€-t (vagy ugyanennyit forintban ha dobozos).
Ez persze nem csak az EA-re vonatkozik.

Van egy valag régió ahol továbbra is régiós árakat alkalmaznak, szerintem itt kelet/közép-Európában a 60€-s ár egyáltalán nem reális.

mbm 2018.12.05. 01:39:08

@4lln4m3zw3r374k3n: Valamelyik korábbi adásban előkerült ez a téma (Vigh Attila volt a vendég, szerintem a 4x04-esben), ha jól emlékszem a fő ok az volt, hogy a gazdagabb országokban élő vásárlók megrendelhetnék akár Magyarországról is a játékot, ami régiós árazás mellett shippinggel együtt is olcsóbb lenne mint helyben megvenni ugyanazt drágábban. De Oroszországban maradt az olcsóbb ár, viszont sok játékot csak orosz ip-címmel lehet futtatni, pont ezt elkerülendő (a másik ok erre a megoldásra a brutális arányú warez). Az persze jó kérdés hogy Közép-Európában miért nem alkalmazzák ezt az orosz modellt.

4lln4m3zw3r374k3n 2018.12.05. 20:20:16

Igen rémlik az az adás, de mindjárt meg is cáfoltad ezt az érvelést. Ugyanúgy ahogy innen rendelhetnének, úgy most is rendelhetnek akárhonnan. A régiózár is egy megoldás ahogy említetted. Nekem is van steamen olyan játékom ami pár környékbeli országra van korlátozva.

Balfars 2018.12.06. 00:25:44

@mbm: @4lln4m3zw3r374k3n: A régiózáras megoldással az a gond érzésem szerint, hogy páros lábbal száll bele az EU áruk szabad mozgás elvébe.

mbm 2018.12.06. 02:50:10

@Balfars: Nem tudom, de az EU-n belül sokféle áron adják el ugyanazt a terméket, a játékok ilyen szempontból inkább kivételek.

DeFranco 2018.12.06. 10:07:36

@4lln4m3zw3r374k3n: A steam ellen vizsgálatot is indított az EU emiatt, van rá szabályozás (most nem keresem ki de szerintem le van hivatkozva) hogy az EU digitális piaca is egységes kell hogy legyen, magyarul az EU-n belül nem lehet(ne) régiózár.

europa.eu/rapid/press-release_IP-17-201_en.htm

Palánta 2018.12.07. 15:31:09

Árazáshoz: azt azért tegyük hozzá, hogy nálunk évekig, évtizedekig 12k volt a PC-n top aaa játékok ára.
Digitálisan még 2-6 évvel ezelőtt is drágább volt az adott játék, mint dobozosan.
Pl.:
Red Alert 1, megjelenéskor 12k volt, 1997 körül, fizikai formában
The Division 1 megjelenéskor 12k volt, fizikai formában, 2016-ban. Digitálisan 60€, vagyis ~19k.

Közel 20 évig nem volt gond a stagnáló 12k, de amint elszabadult és felszaladt 18-19k-ra már itt a világvége.

Régiózár: van kiadó ami az USA-t és EU-t fejőstehénnek nézi és máshol töredékéért árusítja ugyanazt. Egységes ár kell és megoldva a régiózár gond. Ahol gond a 60€ kifizetése ott jobb ha másra költi a zsetont, és nem PC játékra.
Vagy legyen régiós árazás, de akkor a fejlesztés és szerverek is legyenek külön, legyenek elválasztva pénzügyileg is a különböző régiók. Én nem akarok többet fizetni azért, hogy a délamerikai vagy ázsiai piacon játszókat olcsóbban jussanak hozzá ugyanahhoz a szolgáltatáshoz. Ez lehet hogy negatív diszkrimináció, de a pozitív diszkrimináció is megkülönböztetés.