HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #79: Carmageddon

2018.07.28. 08:07 Stöki

cpmini_79.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Az autós játékok műfajának egyik legerősebb pillanata a Carmageddon verdájával elcsapott járókeretes néni. Ízlés dolga, hogy ez kinek mennyire jön be, de az biztos, hogy milliók gondolták azt, hogy ez jó poén, mert a játék kellően komolytalanul adta elő a véres gázolásokat. A franchise-nak voltak jó és rossz pillanatai is, de az első két játék eléggé klasszikusnak számít. Hát most megint kipróbáltuk őket. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

A Carmageddon a Stainless Games nevű brit stúdió műhelyében készült. A céget 1993-ban (más források szerint 1994-ben) alapította Patrick Buckland - aki akkor már több mint tíz éve foglalkozott játékfejlesztéssel itt-ott - és országos cimborája, Neil Barnden. A sok szerződéses meló után szerettek volna saját játékokat készíteni, ezért gründoltak vállalatot - ennek ellenére az első munkájuk megbízásra készült. Az Argonaut Games nevű, mára már elfelejtett cégnek kellett egy 3D játékmotort fejleszteniük, ami aztán a BRender nevet kapta.

Az áttörés 1994 végén történt meg, amikor egy ötletükkel felkeltették Sales Curve Interactive kiadó figyelmét. Ez az ötlet egy 3D-s derbijáték volt, amiben törtek volna az autók - el lehet képzelni, mennyire anyáztak Bucklandék, amikor egy másik csapattól megjelent aztán a Destruction Derby. Közben a Sales Curve is akcióba lendült: megpróbálta megszerezni a Mad Max jogokat a készülő játékhoz. Ez nem sikerült, viszont akkortájt szó volt arról, hogy folytatás készül a Death Race 2000 című 1975-ös filmhez. Ennek jogait sikerült megkaparintania a kiadónak, így a játék filmadaptációvá kezdett formálódni, és a Death Race 2020 nevet kapta. Aztán pár hónap múlva kiderült, hogy a filmből nem lesz semmi, így végül a Sales Curve úgy döntött, hogy filmes sallangok nélkül dobja piacra. Ekkor született meg a Carmageddon név is, ami előtt így több mint húsz év múlva is megemelem a kalapom.

A fejlesztőknek kapóra jött, hogy 3D játékmotort készítettek az Argonaut Gamesnek. Nagyrészt az ő művük volt, ismerték a működését - adta magát az ötlet, hogy licenceljék az Argonauttól. Ez meg is történt, így a Carmageddon alatt a BRender dohogott. Ezek után nem meglepő, hogy az első két játék vezető programozója maga Buckland volt, a vezető grafikus pedig Barnden. A két cégalapító megvalósíthatta álmát: egy saját ötletből készült videojátékot.

Ugyanakkor nem véletlen, hogy a Mad Max és a Death Race 2000 környékén sertepertélt a kiadó, avagy nem esik messze a dísztárcsa a szalagkorláttól. Mindkét filmben elég meghatározó az autós erőszak, és hát a Carmageddon sem úrvezető-szimulátornak készült. Bucklandékat untatták a hagyományos autóversenyjátékok, és leginkább azt élvezték, ha a többi autót zúzták bennük vagy szembementek a forgalommal (már csak azért is, mert Buckland derbiversenyző volt). Így szülték meg az említett derbijáték ötletét. Aztán amikor a Destruction Derby kijött, valahogy meg akarták különböztetni tőle a saját készülő játékukat, és ekkor kerültek képbe (és szélvédőre) a gyalogosok. Akkor már volt egy-két játék (Quarantine, Die Hard Trilogy), amiben el lehetett ütni járókelőket, de olyan még nem, ami ezt tette volna meg központi játékelemként. A két britnek viszont pontosan ez volt a szándéka.

A Carmageddon végül 1997 nyarán jelent meg, és a játékosokat lenyűgözte a gyors és aránylag jó fizikát mutató játékmotor - meg persze a brutális tartalom. A Carmageddont meg lehetett próbálni ugyan hagyományos versenyként értelmezni, és végigmenni a pályákon, de sokkal könnyebb volt a játékmenet, ha a játékos nem a legrövidebb utat választotta, hanem letért róla ártatlan gyalogosokat elcsapni vagy titkos helyeket keresgélni (a bónuszok ugyanis nemcsak pontszámban, de a rendelkezésre álló időben is megmutatkoztak). A versenyt a rivális autók lezúzásával vagy a összes gyalogos megölésével is meg lehetett nyerni. Mindez atomjó zenére történt, például a Fear Factory több számára.

A Carmageddon rögtön felkavarta a véres port az autós játékok piacán. Egyrészt elég nagy siker lett (nagyjából kétmillió példányban ment el az első két játékból összesen), másrészt a cenzorok és a bulvárlapok is felkapták a fejüket. Egy rövid ideig a briteknél vértelen verzió jelenhetett csak meg, a német változatban emberek helyett robotok vagy zombik voltak a gyalogosok. Brazíliában cakkpakk betiltották a játékot, érdekes módon az erőszakra elég háklis Ausztráliában viszont gond nélkül megjelenhetett.

Később portok és folytatások is készültek (a Nintendo 64-es port hírhedten gyenge lett). Még 1997-ben megjelent egy már 3Dfx-et is támogató kiegészítő (Splat Pack), aztán 1998-ban jött a Carmageddon II: Carpocalypse Now, szebb grafikával és még több elüthető élőlénnyel. Aztán 2000-ben megjelent az újabb rész, a Carmageddon TDR 2000, viszont már nem Bucklandéktól, hanem a Torus Games nevű ausztrál csapattól - az SCI valószínűleg megbánta aztán, hogy őket bízták meg ezzel a folytatással, mert semmi újítást nem hozott a szériába, és harmatgyengén szerepelt mind a kritikusoknál, mind a kasszáknál. Nem is készült negyedik rész 15 hosszú évig; közben a Stainless Games megszerezte a franchise jogait, és 2015-re megint az eredeti csapat készíthette el és adhatta ki a Carmageddon: Reincarnationt. Sajnos ez is egy csúnya karambol lett, leginkább technikai okok miatt: iszonyat bugosan és irányítási problémákkal jelent meg. A jó hír az, hogy Bucklandék kiköszörülték a csorbát: 2016-ban megjelent a Reincarnation kijavított változata, a Carmageddon: Max Damage. Ez már olyan volt, mint egy igazi folytatás, Carmageddon-szakértő olvasónk, Sanyi szerint egyenesen hibátlan lett - és a Stainless volt annyira nagyvonalú, hogy ingyen adja azoknak, akik megvették a Reincarnationt.

A Stainless Games tehát még ma is létezik, a Carmageddon széria csiszolgatása mellett a Magic kártyajátékhoz fejlesztenek videojátékokat. Nem lepődnénk meg, ha még Carmageddon-játékot is kapnánk tőlük. Ti pedig egy vendéges Checkpointot kaptok tőlünk napokon belül. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180712.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, SnakeHB, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, Pusztai Zsolt, KeWin_HUN, ZoBug, Haris Ádám, Háklár Tamás, Boleradszki Milán.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

19 komment

Címkék: retro podcast carmageddon checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr514116425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Princze 2018.07.28. 17:55:23

Az elsőt csak láttam - sosem sikerült ahhoz a PC-hez jutni a suliban, amelyiken rajt volt -, aztán lett saját gépem, és a másodikkal rengeteget játszottam tizenévesen, anno végig is toltam (meg kell hagyni, nem ment könnyen, a spéci küldetés pályák szívattak rendesen), és az egyik kedvencem volt. Én nem érzem azt, hogy ízléstelen lenne, szerintem az egész tök poén. Ami miatt nekem még nagyon fontos játék volt a Carpocalypse Now, azok a zenék. Itt ismerkedtem meg az Iron Maidennel, ami egy csodálatos barátság kezdete lett a metállal. Tavaly beruháztam a Max Damage-re, igazából nem rossz, bár csak 4 órát kocsikáztam vele eddig, de ha rám jön az 5 perc, most is kikapcsol. Nem hatott a tényleges vezetési stílusomra sem :)

traz75t 2018.07.28. 21:37:25

Az egyet nem toltam, a második azonban zseniális volt... Mondom ezt annak ellenére hogy nagyon távolt állt az én műfajomtól (szimulátor/stratégia). Az egyetlen hibája a gyalogosok folyamatos, ismétlődő és baromi hangos - emiatt rettenetesen idegesítő sikoltozása volt... Ennek ellenére jó pár órát elnyomtam vele. Szemben az értelmi fogyatékos (szó szerint értendő)öcsémmel akinek a kedvenc játékává vált, gyakorlatilag a win7 megjelenéséig tolta (azon már nem indult). Na ő aztán tényleg überprofi lett belőle, olyan dolgokat csinált hogy csak néztem...
Úgy gondolom hogy rengeteget segített neki mind a logikai, mind az érzékszervi fejlődésben, reakcióidőben - sokkal többet mint bármilyen más játék vagy sport. Még jó hogy egy rakás helyen betiltották mert "olyan véres meg agresszív". :D
Aces high! :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.07.29. 07:27:46

én a carma1-ből tanultam meg az y forduló rejtelmeit.
a járókeretes banyákat külön élvezet volt az autó alá gyűrni, miközben "i was at the war!" kiáltásokkal próbáltak menekülni. persze mindig győzött a lóerő, és szépen rájuk hajtogatta az autó a járókeret.

a carma 2 a hold gravitáció miatt nem lett annyira klasszik, a 3-mal sokat játszottam, de nem értettem akkor, hogy miért nem működik a jól bevált recept; volt egy küldetés aminek a környékén mindig feladtam az egészet.

a reincarnation kickstarteres volt, ezért lett olyan kakás.

Palánta 2018.07.29. 09:40:55

Carma 1 demoját rongyosra játszottam. Anno mikor kijött a demo, csak egy város volt benne és 4 perc játékidő után kiléptetett, mindegy hol voltál, mit csináltál. Mutatós karóra asztalra lerakva, és azon néztem mennyi időm is van még hátra az adott 4 percből. Utána kb 1 perc volt míg kilépett és újraindítva betöltötte a pályát és megint mehet a menet.

A teljes verzió introja nagyon sokat dobott az alaphangulaton, és a különféle pályák is. A végefelé nagyon monoton lett már sajnos, plusz bejöttek a keményebb rendőrök és versenytársak is, így kb az utolsó 10-15 pálya körökkel lett meg.

Carma 2 ugye teljesen 3D-s volt már, és igen a zenei albuma mai napig kedvencek között van, ahogy a reptéri pálya is. A gravitáció túl kicsi volt, így igyekezte a jupiter gravitációt adó "bónusz" felvenni ahol lehetett és akkor már tényleg játszható volt.

A többi felejtősre sikerült nálam, noha nemrégen bezsákoltam a TDR-t, de nem játszottam vele, inkább az Androidos Carma 1 felé kacsintgatok. Lassan az android felnő a régi pc-k szintjére, már ami a régi játékokat illeti: imperium galactica 2, revolt, carma 1...

Foxhound 2018.07.29. 10:40:25

A Carma 1 demojával én is rengeteget játszottam. Engem nagyon zavart a 4 perces limit, így 3 napi kemény munkával feltörtem, és kiszedtem ezt a korlátozást. Az önbizalmam sokáig ebből épült... :-)

Blindmouse 2018.07.29. 11:03:15

a Carmageddon 2-ben az volt amit imádtam hogy akkor szabadult el az internet, és a dinoszaurusznak kinéző kocsik helyett rengeteg utcai járművet lehetett letölteni és belepakolni. kezdve az átlag kocsiktól a buszon át a repülőgépig és azokkal lehetett zúzni. :)

Kaksi Atomerőmű 2018.07.29. 12:11:35

'97-'99 környékén nem nagyon létezett más számomra, csak Destruction Derby 2, Carmageddon 2, meg a Driver.
ezek jelentősen formálták a zenei ízlésem, és a vezetési stílusomat is... see you on the roads!

The man without a nickname · http://www.imdb.com/title/tt0107501/ 2018.07.29. 12:20:34

Az eredeti Carmageddon kijött Androidra is. Az irányítást kicsit nehéz megszokni a pc után, de utána ugyanolyan fasza. play.google.com/store/apps/details?id=com.stainlessgames.carmageddon&hl=hu

Hilux94 2018.07.29. 12:34:12

ÖRÖRK KLASSZIKUS!

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.07.29. 13:07:17

Kimaradt az ipad verzió, az sem lett rossz.

armitage 2018.07.29. 18:23:39

nagyon toltuk annak idején. Teljesen eszement öldöklés, most is megvan, ahogy ezt tessék-lássék kaserolták: talán a Carma 2-ben, az egyik pálya elején volt olyan instrukció, hogy "A bohócok náci provokátorok. Öld meg mindet!", és kész, ezzel le volt tudva minden

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.07.29. 21:03:30

némi addemdum:
ami még szimpi volt benne, hogy bizonyos versenyzők járművei eszkalálódtak: heinz faust először egy lánctalpas bálnamercivel jelent meg, aztán egy stukával. vlad a papírvékony dragsterével. de screwie louie gépén nem lehetett már überelni, az első játékban már kimaxolták a vakondgép/sugárhajtóműves/bigfoot-ot.
az egyben ha sikerült zsákolni egy hatkerekű sündőrmobilt, azzal nagyon lehetett tarolni. a kettőben először pitbull dömpere volt az aduász, de bizonyos pályákon a mérete miatt folyton elakadt a pályában. így itt a semi mk2 lett a nyerő. a háromban nem volt dedikált gyilkológép, ott maradtam az eagle-nél.

Palánta 2018.07.30. 04:11:05

@manson karcsi: Stella villámos járgánya sem volt rossz az egyben, csak ha megszerezted, neked nem villámlott, amiért feketepont a készítőknek.

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2018.07.30. 06:50:19

Tény, hogy a Reincarnation egy katasztrófa volt, de a a Max Damage c. újrakiadásáról érdemes lett volna említeni néhány szót. Szebb az sem volt, de legalább optimalizálták a játékot és végre játszható állapotba rázták. Igaz nem is váltotta meg a világot, de pár óra ökörködésre el lehetett vele lenni. Carma 2-t nem veri.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.07.30. 06:57:55

@Palánta: nekem az electric blue simán szórta a villámokat. akkor hagyta rendszerint abba, ha felvettem powerupban az electro bastard ray-t, és lejárt a használati ideje.

Palánta 2018.07.30. 10:40:06

@manson karcsi: Hm...máshogy emlékszem, igaz virágbolti verzió volt.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.07.30. 14:55:23

@Palánta: itt az ideje az újratelepítésnek. ;)

Beni Janzsó 2018.08.01. 14:32:35

Sziasztok! Nem terveztek csinálni Phelan-nal (nem tudom ismeritek- e az OtherSide-ban szokott lenni.) Vele lehetne szerintem beszélni a mai Magyarországon zajló játékfejlesztésről .

Garott 2018.08.06. 09:53:49

Hogy sikerült Stökit lebeszélni a szóviccet tartalmazó videójáték címek top 10-es listájáról?