Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Van az úgy, hogy egy játék nem a csodás játékmechanika vagy a pöpec grafika miatt lesz híres, hanem a zenéje révén marad meg a köztudatban. Mostani választottunk is ilyen játék, amit egyik támogatónk, Lam kifejezetten kért: a Gordian Tomb. C64, demoscene közeli alkotók, egysíkú játékmenet, és egy csodás SID alkotás. Okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is a legjobb német fejlesztésű játékokról, merthogy ez is az volna. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Szóval a Gordian Tomb német játék, programozója bizonyos Markus Schneider, a grafikát Michael Detert rajzolta, a zenét a tesója, Thomas Detert szerezte, és mindhárman az X-ample Architectures nevű fejlesztőcsapatban dolgoztak. Ahogy az ilyen Commodore-garázscsapatoknál olykor előfordult, ők demókkal kezdték, majd szerencsét próbáltak a játékiparban is. Hogy a játékaikat hogyan terjesztették, arról nem találtunk infót, de az első próbálkozásaikat vélhetően komoly kiadói támogatás nélkül adták ki, magánterjesztésben vagy magazinok révén, esetleg bedobták a közösbe hadd sokszorozódjon warezként. Az biztos, hogy a legelső, 1989-es programjuk, a Blue Angel 69 című logikai játék már elég hamar eljutott Magyarországra (hozzám is), és talán nem kockáztatok nagyot, ha azt mondom, hogy az X-ample Architectures cuccai inkább Európában voltak ismertek. A csapat amúgy a kilencvenes évek közepéig elég sok ilyen aprólék játékot csinált (jó érzékkel 1991-ben egy Another World címűt is, éppen akkor, amikor a mindenki által ismert Another World megjelent).
A Gordian Tomb az első játékaik között volt, 1990-ben jött ki C64-re és Amigára. És hát maga a játék egy említésre se méltó kis semmiség, amiről sokat nem is lehet írni. Látszik, hogy a Montezuma's Revenge elég erős ihletője volt, legalábbis ugyanúgy egy sok képernyős labirintusban kell kincset keresni meg csapdákat és lényeket kerülgetni, mint az 1984-es klasszikusban. Csak hát ordít, hogy a Gordian Tombot lelkes amatőrök csinálták: a grafika C64-es mércével egész pofás (demoscene-es gyökerek, ugye), de a játékmenet kihívásokkal küszködik. Egyrészt kicsit egyhangú, másrészt tele van pixelpontos ugrásokkal, harmadrészt olyan logikátlan játékosszívatásokkal, mint a csak bizonyos sorrendben felvehető tárgyak. És persze nem könnyű - ha kipróbáljátok, örök életes verzió javasolt, úgy is kihívás lesz.
Ami miatt mégis jó érzés volt megint elővenni, az egyrészt az amatőrizmusból fakadó báj - aminek legjellemzőbb tünetei a felső üzenetsorban néha furcsán oda nem illő szövegek (mint a "szeretlek, Claudia", amivel valószínűleg egyik alkotó üzent a barátnőjének). Másrészt pedig a zene, amit nagyon odatett Thomas Detert. A játékban 32 perc áll a főhős Indiana Jones-pótlék rendelkezésére, és a játék zenéje éppen ilyen hosszú. Akkoriban egy 32 perces SID-mű egyedülállóan monumentálisnak számított, ráadásul ez a 32 perc még jó is. Engem kicsit egy szimfóniára emlékeztetett, van íve, tételek, amik később visszatérnek. Jó meghallgatni ma is. Persze ahhoz nem kell játszani vele a YouTube korában (a lenti videóban 2:25-től indul a 32 perces mű, előtte a főcímzene).
És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk, a legjobb német fejlesztésű játékokat. Nem volt könnyű, mert ugyan nagyon sok német játékot találtunk, de arra kellett rájönnünk, hogy igen sok köztük a középszerű vagy a tisztes iparosmunka, de igazán kiemelkedő kevés van. És hát lopásokat sem válogattunk be (igen, rád nézek, Katakis és Giana). Csak érdekességként pár cím, ami kimaradt: Sacred, Spellforce, Amberstar, ParaWorld, Anno sorozat, Mad TV, Desperados, Biiing, Book of Unwritten Tales. Végül a következőket hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. The Settlers II (1996) 2. Shadow Tactics: Blades of the Shogun (2016) 3. Ken Follett's The Pillars of the Earth (2017) 4. Crysis (2007) 5. Deponia sorozat (2012-2016) 6. Spec Ops: The Line (2012) 7. Turrican sorozat (1990-1995) 8. Ugh! (1992) 9. Might & Magic X: Legacy (2014) 10. Incubation: Time Is Running Out (1997) |
1. Crysis (2007) 2. Gothic (2001) 3. Spec Ops: The Line (2012) 4. Far Cry (2004) 5. Das Schwarze Auge: Die Schicksalsklinge (1992) 6. Atomix (1990) 7. AquaNox (2001) 8. Incubation: Time Is Running Out (1997) 9. Pizza Tycoon (1994) 10. Moorhuhn (2000) |
Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb hétvégén lesz Checkpoint, visszatérő vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, Balázs, Peredi Krisztián, Csók Zsolt.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek