Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Az előző adásban a legjobb harmadik részekből csináltunk egy toplistát, amiről jól lefelejtettem a Populous: The Beginninget. Pedig ez is jó példa arra, amikor egy brandet valaki átvesz az eredeti alkotóktól, és a saját ötleteivel, de azért az eredeti szellemiségét megőrizve alkot valami nagyon jót. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Peter Molyneux-nak nem volt jó éve 1995. Akkor vette meg az Electronic Arts a Bullfrogot, és hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a brit fejlesztőzseni és a mamutvállalat munkastílusa nehezen összeegyeztethető. Az EA gyorsan elkészülő, jól jövedelmező játékokat akart, Molyneux pedig a kreativitását akarta kiélni, nemigen törődve a határidőkkel. Hamar el is hagyta a céget, a Dungeon Keepert pedig legendásan nomád körülmények között, a saját lakásán és költségén fejezte be (itt van erről egy remek Retroland-cikk). Pedig akkor már bőven szó volt arról, hogy valamikor készítenek egy harmadik részt a Populoushoz.
A sajátos real-time stratégia - vagy ahogy a sajtó nevezte, "istenjáték" - Molyneux első nagy sikere volt 1989-ben, és rögtön meg is mutatta a molyneux-i ars poetica kettősségét: a játékos mindenható, hegyeket mozgat meg, de az embereket mégsem tudja közvetlenül irányítani, csak a környezet által befolyásolhatja viselkedésüket. A sikeres játékhoz 1991-ben készült egy második rész a görög mitológiára alapozva, új varázslatokkal (gyorsan dobták össze, nem is szerették csinálni, ennek ellenére elég jól sikerült ez is), szóval a levegőben volt, hogy lesz harmadik rész. Az pedig, hogy Molyneux lelépett, és vitte magával a Dungeon Keeper-csapat egy részét Lionheadet alapítani, nem akadályozta meg az EA-t: a maradókból verbuvált fejlesztőcsapatot.
Főleg Alan Wright nevét érdemes megjegyezni, ő volt ugyanis a vezető fejlesztő (korábban a Syndicate és a Theme Park átiratain dolgozott), de producerként Stuart Whyte érdeme is, hogy a végül 1998-ban kiadott harmadik rész olyan remek lett, amilyen. Az eredetileg Third Coming alcímű játék Populous: The Beginning néven került boltokba, és jól elrúgta a pöttyöst azoknál, akik olyan játékot vártak, amilyen az első kettő volt. A készítők ugyanis több ponton szakítottak a molyneux-i hagyományokkal, de nem öncélúan. Akkoriban volt a nagy rts-boom, amikor a Warcraftek és a C&C-k rivalizálásához egyszer csak jött egy Total Annihilation, aztán meg egy Starcraft - Wrighték pedig ezekhez az akciósabb rts-ekhez igazították a Populous alapjait.
Ráadásul a játékban nem is istent kellett alakítani, hanem egy sámánt, aki a törzsével más törzseket igáz le, hogy aztán a játék végére istenné váljon. Az egységeket már lehetett direktben irányítani, a mana mellé bejött a fa is automatikusan termelt erőforrásnak, és mindez sokaknak nem tetszett - pedig a külsőségekben, illetve a játékmechanikát tekintve a varázslatokban nagyon is Populous volt a játék, a kezelőfelülete pedig egyenesen a Dungeon Keepert idézte. Igaz, a játékosnak már nem a terep laposra döngölésével kellett hosszú perceket eltöltenie, hanem épületeket felhúzni és csatára készülve szaporítani és toborozni a népet. Utólag visszatekintve amúgy sokkal érthetőbb a fejlesztők irányváltása, mint akkor volt.
Most is elég szórakoztató játszani a programmal (a GOG-on 5 euró, de éppen, most 0,79-re le van árazva), mert a varázslatok jól kitaláltak, a küldetések szintén, és a grafika egész kellemes a maga retrós módján (főleg ez a 3D bolygó remek, amire a Black & White motorjának előfutáraként is tekinthetünk). Két nagy gondom volt vele, egyrészt az, hogy a játékban szereplő négy törzs tök ugyanolyan egységekkel és varázslatokkal rendelkezik (pedig már 1998-ban is elvárás volt, hogy kicsit karakteresebbek legyenek az egymással küzdő fajok, frakciók), másrészt az, hogy alig bírtam elindítani a programot a gépemen. És ahogy olvastam, sokan voltak még ezzel így: a GOG olyan terméket árul, amit gyakorlatilag lehetetlen futtatni házi barkácsolás nélkül. Grath fel is adta, és szoftverrender üzemmódban indította a játékot (úgy elindul, gyönyörű nagy pixelekkel), nekem a dgVoodoo2 nevű videokártya-emulátor segített.
De ezzel együtt is ajánlom a harmadik Populoust, főleg a mostani leárazással (amiben az 1999-ben megjelent kiegészítő, az Undiscovered Worlds is benne foglaltatik), egy kis szenvedést megér. És azért is, mert jó eséllyel ez az utolsó Populous. Negyedik rész soha nem készült, mert ugye jöttek a rohadt mobák az ezredforduló után a stratégiai játékok egyre kevesebb játékost érdekeltek már, az EA meg nem az a cég, ami rétegműfajokat csinál. Zárásul kedvcsinálónak egy kis vulkánpornó:
Legközelebb napokon belül jövünk E3-értékeléssel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek