HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #73: Quake

2018.06.03. 17:32 Stöki

cpmini_73.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Hát ez is eljött. A blogban volt hosszú poszt már a Wolfenstein 3D-ről és a Doomról, külön podcastadást szenteltünk az id Software-nek, de az eddig valahogy kimaradt, hogy a Quake-et rendesen kitárgyaljuk. Hát most megtettük, bő fél órában, miután újra kipróbáltuk a játékot. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

lu6rwbu.pngA Quake-ről elég sok mindent meg lehet tudni David Kushner Masters of Doom című könyvéből (ami bő tíz éve magyarul is megjelent a PC Guru mellékleteként), és persze ezernyi cikk foglalkozott vele, szóval most csak a lényegre szorítkoznék. 1996 nyarán jelent meg a GT Interactive kiadásában, és ez volt az utolsó játék, aminek fejlesztésénél az id Software indulócsapata még nagyjából együtt volt - ugyan Tom Hall már sajnos nem ténykedett a cégnél, de a két John, Carmack és Romero még együtt dolgozott. Az viszont nem véletlen, hogy a Quake után elváltak útjaik - és nemcsak azért, mert Romero legendás munkamorálja (= játszott munka helyett) visszaütött, hanem azért is, mert a projekt keserű szájízt hagyott sokakban - főleg Romeróban - a cégnél.

A Quake ugyanis nagyon nem az a játék lett, mint aminek eleinte elképzelték. A program ötlete még a Wolfenstein 3D előtt merült fel a közös asztali szerepjátékpartik során. Az id-esek ugyanis nagy szerepjátékosok voltak, Carmack volt a mesélő, a környezet egy általa kitalált világ, és ebben a világban volt az egyik karakter neve Quake, aki egy olyasféle mennydörgő-villámló kalapáccsal osztotta az áldást, mint amilyen Thornak van. (Fun fact: a több évig húzódó sztori végül egy apokalipszissel ért csúfos véget, Romero karakterének kapzsisága miatt.) Mivel mind nagyon kedvelték ezt a Quake nevű szereplőt, azt találták ki, hogy felhúznak rá egy szerepjátékot. Csak aztán be kellett látniuk, hogy az elképzeléseikhez még nem eléggé fejlett a kor technológiája, és félretették az ötletet, amíg összetákoltak olyan jelentéktelen sikereket, mint a Wolfi 3D vagy a két Doom. Ezután viszont elérkezettnek látták az időt, hogy tető alá hozzák a Quake-RPG-t.

Technikailag teljesen 3D környezetet képzeltek el (Romero szerint az egyik ihletforrás e tekintetben a Virtua Fighter volt), és Carmack ennek szellemében kezdte programozni a játékmotort. Aztán ahogy az idő telt, úgy kellett rádöbbenniük a készítőknek, hogy tervük túl grandiózus, illetve hogy a fejlesztés az új motorral több időt visz el, mint a korábbi projektjeik. Így szép sorban alábbadtak az igényeikből, a szerepjátékos koncepció egyre inkább kezdett hagyományos fps-re emlékeztetni. (Volt például egy tervezett külsőnézetes közelharc, de ezt is elkaszálta Carmack, ami elég heves ellenkezést váltott ki Romeróból.) Carmack eközben lassan haladt, mert a motor mellett egy új hálózati megoldást is fejlesztett az online játékokhoz. Végül, amikor az összefüggő sztorit felváltották a pályák, egy korszerűbb Doom-klón lett az egészből. Hogy tartalmi szempontból nem volt nagy egyetértés, azt a játék környezete mutatja. Az eredeti terv egy sötét fantasy világ volt, ebből lett egy kevésbé karakteres katyvasz a lovagokkal (ezek állnak legközelebb az eredeti koncepcióhoz), zombikatonákkal és lovecrafti szörnyekkel (az egyik főellenfél ugyebár Shub-Nigurrath).

Viszont a pályatervezésben két tehetséges új arc is részt vett, és ők sokat tanultak a Quake készítésekor (néhány projektmenedzselési elrettentő példát is, valószínűleg): Tim Willits és bizonyos American McGee. Zenei oldalról pedig Trent Reznort, a Nine Inch Nails frontemberét kell kiemelni. Az id-es srácok nagy NIN-rajongók voltak, Reznor meg nagy Doom-rajongó, és egy közös ügynökségi kapcsolat révén egymásra találtak. Reznort eleinte effektszerzésre szerződtették, aztán zene is lett belőle, sőt a játékban a szögbelövő lőszeres ládáira a zenekar előtti tisztelgésként felkerült a NIN felirat.

Amikor a játék végül megjelent, kisebb csalódást keltett tartalmi oldalról (mert az előzetes interjúkban a két John nagyon tolta a hype-ot, szuper RPG-elemeket és villámló kalapácsot emlegetve), technikai oldalról viszont hozsannákat kapott, megérdemelten. A Quake legnagyobb erénye a játék motorja volt, csúcstechnológia a saját kategóriájában, amit a jóisten is arra teremtett, hogy modderekből, speedrunnerekből és egyéb hardcore arcokból álló közösség szerveződjön köréje (gyorsan fel is találták a rocket jumpot), és az sem véletlen, hogy a Quake lett az első komoly esportjáték. A magyar neten pedig egy Quakes-es oldal volt az első komoly videojátékos portál, és hát könnyes szemmel lehetne még olyanokat emlegetni, mint a Quakefény vagy Cornelia Romero-alázása.

A játékhoz megjelent 1997-ben két kiegészítőlemez is, de szóra sem érdemesek, sokkal érdekesebbek voltak a CTF-et és más finomságokat tartalmazó modok (például a kasztrendszert bevezető Team Fortress). A játék eladásai elmaradtak a Doomok sikerétől (1,1 millió eladás 1999 végéig), ennek ellenére portolták szinten minden platformra (ha nem az id, akkor a rajongók, nekem még iPaq palmtopon is volt egy verzió). Aztán 1997 végén megjelent a Quake II, ami tartalmi oldalról kiköszörülte az első rész csorbáját, amennyiben ez lett az id Software legsztorisabb játéka, az első részénél sokkal koherensebb környezettel. De ez már egy másik történet, aminek elmesélésére egy másik Checkpoint Miniben kerül sor.

Legközelebb HOLNAP lesz Checkpoint, egy új vendéggel, akit viszont bizonyára sokan ismertek az internetről. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180315.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

88 komment

Címkék: retro podcast fps quake id software checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7314017404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.06.03. 17:45:11

Mar a quake is retro? Megöregedtem

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2018.06.03. 18:12:33

Emlékszem amikor a főiskolán tolták, már akkor sem értettem mi a jó benne :-D

bld 2018.06.03. 19:50:26

Rocket jumppal kapcsolatban szerintem egy közkeletű "urban legend", hogy nem gondoltak rá (akinek van ezzel ellentétes infója pls ossza meg velem).

Szóval van a játékban egy (talán secret) hely (korai pálya, úgy emlékszem még nincs rakétavető), amit csak teleporton keresztül tudsz elérni, viszont a teleport magasan van, nem lehet felugrani. Van azonban egy kis gödör, amibe ha pont belepattintasz egy gránátot, akkor annak a robbanására ráugorva el tudod érni a teleportot.

Grath 2018.06.03. 20:51:39

A rocket jump egyszerűen annak a következménye, hogy a fejlesztők megpróbáltak fizikai hatást programozni a játékaiknak, esetünkben azt, hogy a robbanások (nem csak a rakéta) eltolják a középpontjuktól a mozgatható tárgyakat. A korai játékokban a "mozgatható tárgy" csak a karaktermodelleket jelentette, és persze elsősorban a szörnyekre vonatkozott. Mivel a játékok legtöbbjében a játékos karaktere is létező sprite/poligonmodell volt, tulajdonképpen mellékhatás, hogy arra is hat.

Már a Doomban is elnyomott a faltól a robbanás, de mivel ott nem - nagyon - volt függőleges mozgás, az ugrás rész nem stimmelt. Mint a Rise of the Triad, mind a Marathon rendelkezett már rocket jumppal, de mivel azok nem lettek olyan népszerűek, mint a Quake és főleg nem építettek annyira a multira, mint a Quake, azokban inkább utólag derült ki.

A fejlesztők a Doomban már használták a rocket "jumpot" egyes titkosajtóknál, szóval ez nem valami rejtett, csak a rajongók által ismert dolog volt. Romero saját elmondása szerint a Quake-ben már megjelenés előtt használták, de nyilván ők sem számítottak a Quake Done Quick videókra meg a millió taktikára, amimultiban épült rá.

Ennek most néztem utána, nem tudom, hogy mit beszéltünk az adásban :)

Fröccs Úr 2018.06.03. 21:45:33

Nekem is elég üresnek tűnt a Quake, annak idején jobban tetszettek a build engines játékok, viszont az Alien Quake tc-vel elég jól elszórakoztunk öcsémmel coopban. Nekünk jobban hozta a hangulatot, mint az Alien Trilogy, ami nem jött be. Főleg, hogy ketten (többen) lehetett játszani.

jófejsrác 2018.06.03. 22:22:24

Talán az első epizódot vittem végig, viszont miután összejöttek a LAN partik évekig nem tudtunk leállni vele (DM6 mikor belelősz a falba kinyílik egy csapó ajtó és felveszed a villanypuskát meg a láthatlanságot az ellenfeleid pedig csak annyi látnak jön két nagy szem - epic ^^) - egészen a Q3-ig... :)

Houruck · http://houruck.hu 2018.06.03. 22:41:27

McGee nem "mekdzsí", hanem "mekgí". A pálya fix fényei még előre kalkuláltak. Dinamikus fény (dynamic lighting) az effekt neve amikor a rakéta fénye bevilágítja a környezetet.

Helyszíni zsemle 2018.06.04. 00:58:39

Szerintem igazabol a harmadik resze volt igazan faszan jatszhato.

Bobby Newmark 2018.06.04. 01:15:33

@Helyszíni zsemle: Azt nem értem miért, mert az egy visszatérés az első részhez a Q2 lassabb, kevésbé dinamikus játékmenete után. Fegyverek, játékoskarakter-fizika, pályaszerkezet terén szinte Q1 az egész, grafikai tuninggal.

stev3ns 2018.06.04. 01:25:23

hi

en kb. 15evig kisebb nagyobb kihagyasokkal qwztem (quakeworld) ami a quake multis resze (netquake volt az elso aztan qw). ebbol a nagyresz az modemes nettel 150pingel volt crt+golyos eger :D manapsag mindig kerdezgetik egymastol az emberek hogy hany orad van csbe? dotaba? pubgbe? stb. hat en quakenel sosem neztem ilyeneket (kit erdekelt? :F) de regi logok scores kepekbol lehet kovetkeztetni es boven 25k felett van :D

nalam egyertelmuen a multiplayer jatekok csucsa. singleben is szerettem, foleg a doktorbacsit (shambler) de kesobb coopban jatszottam. ez a jatek annak ellenere hogy az egyik elso, eleg jol kivolt sulyozva. nagyon jo volt a bunny meg az rj (rocketjump) nagyon hasznos kis trukkoket lehetett vele csinalni. kb. aki nem tudott jol mozogni a palyan az halott volt.
dm2, dm3, e1m2 volt a tdm alap palyai talan kevesnek tunik de megunhatatlanok voltak. lehet hogy az rl (rocketlauncher) lg (shaft vagy lightning gun) volt magasan a legerosebb fegyver de pont ettol volt izgalmas hogy harcolni kellett erte. a quad, pent volt a hab a tortan. a duel kicsit vad volt benne lattam mar 200-0 as vegeredmenyt is 10perc alatt dm4en :D

kellett teamplay! fegyvert szerezni, pajzsot, fontos pontokat levedeni, quadra menni stb. ma mar ez nem letezik mer csak rohangalni kell a palyakon es ott a fegyver, pajzs meg minden a sarokban.
a 4v4tdmet azota se kozelitette meg egy jatek se elmenyben se kihivasban.

achievement? rank? skin? penzdijazas? semmi nem volt megis mindenki gyurt skillre mert minel jobb volt az ember annal elvezetesebb lett a jatek.
volt jopar verseny amin lehetett indulni es ott voltak a nagyok is es jo elmeny volt nezni ahogy jatszottak.

nagy nevek szulettek ebben a jatekban mint dueles vagy teameskent.
az hogy ma mar senki nem ismeri oket csak azert van mert meg az internet is nagyon uj volt akkoriban (foleg nekem freestartal :D). en sosem mondanek valakit a legjobbnak mivel oreg a jatek tehat kb. korszakokra lehet bontani ki mikor volt a csucson. erre ott a wikipedia aki qw tortenelemre kivancsi de youtubeon erdemes par milton qw videot megnezni ha valaki a magas szintre kivancsi :)

sry a hibakert vagy ha hosszu volt.

Bobby Newmark 2018.06.04. 01:29:46

Hjaj, a jó kis Quake modok és botok... AI játékos még úgy nem alázott meg soha semmilyen játékban, mint a Q1 Frogbotja. Igaz, hand coded volt az egész, minden egyes pályára külön programozva, de olyat se előtte, se utána nem csinált velem bot, hogy "meghallotta", hogy felvettem egy fegyvert egy adott helyen, úgyhogy a megfelelő időzítéssel végiglőtt egy hosszú folyosón egy rakétát, hogy aztán én hosszú másodpercekkel később a sarkon befordulva pont pofán kapjam azt. Vagy éppen sebészi precizitással több szint távolságból, látókörön kívülről a pofámba pattintson egy gránátot. Közben optimálisan körözött a pályán felkapkodva az összes fegyvert, lőszert, páncélt, powerupot kb abban a pillanatban ahogy az újraspawnolt, 100% pontossággal lőtt, és tökéletes "reflexei" voltak. Nekem kb örömünnep volt, ha egyszer le tudtam lőni egy 30as fraglimites meccsen.
De volt az Omega Bot, ami meg tanulta a pályákat, és egyre jobb lett. Az elején még azt sem "tudta", hol vannak a fegyverek, aztán néhány meccs alatt felszívta magát, és egészen korrekt ellenfél lett. Ezt lényegesen jobban szerettük, mert lőhető volt, meg custom mapokra is be lehetett pakolni őket.

Fasza időszak volt ez, a LANos/netes multiplayer hőskora...

Helyszíni zsemle 2018.06.04. 02:43:26

@Bobby Newmark: Szerintem oriasi kulonbseg van a Q1 es Q3 kozott. A 3-ban sokkal jobb a grafika, a fegyverek, dinamikusabb jatekmenet. Az elsovel nem igen jatszottam, mert egyhangu unalmas volt, a Q3-al meg rengeteget. Nekem egyaltalan nem jott be az elso resz kozepkori kornyezte.

alalala 2018.06.04. 07:39:23

@stev3ns: 25k felett van a játszott óráid száma? 25000 óra felett?? Az a 15 évig kisebb nagyobb kihagyásokkal quakeztél akkor konkrétan azt jelenti, hogy az alatt az idő alatt főállásban játszottál vele :D

igazi hős 2018.06.04. 08:40:16

@alalala: Ha az ember nem pazarolja az idejét barátokra meg családra, akkor munka mellett is belefér heti 50-60 óra játék. Suli mellett akár 100 is.

DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2018.06.04. 09:06:40

@alalala: Nekem nincs ennyi, viszont kb. 10 éve rengeteget LAN-oztunk. minden hétvégén, péntek estétől vasárnap estig :D
Szóval gyűltek az órák, meg a rutin rendesen.
pl: Q2 CTF-ben az összes pályát tudtuk hátrafele mozogva is, hogy végig fedezhessük a zászlóvivőt, míg beér a bázisra. És egyforma player modellek esetén is, simán megismertük a "járásáról" a csapattársakat :D (nem volt kiírva a feje fölé a neve mint most)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.06.04. 09:20:28

100%-ban Grath-tel értek egyet. Technikailag lehet, hogy úttörő volt a Quake, de a félgőzzel összerakott játékmenet miatt nagyon eklektikus, feelingben meg sehol sem volt a Doomhoz. Havernál játszottam vele max 10 percet, de egyáltalán nem égtem a vágytól, hogy fejlesszek a gépemen csak azért hogy elinduljon rajta a Quake. A középsuli alatt vígan elvoltam a Doommal, a TIE Fighterrel meg a többi 90-es évek közepéig kijött cuccal. Azaz én már az ezredfordulón is retrórajongó voltam!
:D

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.04. 09:33:07

Kevesen tudják, de a rocket jump feltalálója Mézga Aladár (a főcímben 2:40-től látható).

natS 2018.06.04. 10:01:07

Csak hogy a másik oldal is képviseltesse magát, Stökivel értek egyet. A grafikától nem voltam hanyatt esve, értettem, hogy előrelépés, mai fejjel pláne látom, de akkor csak azt érzékeltem, hogy nem járhatok be vele kanyonokat meg focistadionokat, mint a build engine-es Duke Nukemben...

Viszont a kampányt mindig is élvezetesnek találtam, nem annyira, mint a Duke-ot, az akkoriban mindent vitt, de kellően más volt, nagyon para, félelmetes, főleg nehezebb fokozaton. A világa pedig sokkal eredetibb és érdekesebb volt számomra, mint később a Q2-ben a Stroggok. Sztorit sose hiányoltam belőle, teljesen természetesnek veszem, hogy bizonyos korú, típusú játékoknál ilyen nincs, nem is keresem. Nem tudom, a Quakehez mennyit adna hozzá, ha tudnám, hogy Johnny Big vagyok Arkansasból, akit gyerekkora óta azért képeztek ki, hogy ezeket a szörnyeket egyszer visszaverje, és közben lenne annyi narratíva, hogy a csinos segítőnőm rádión adja a tippeket, hogy merre menjek.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.04. 10:28:17

Mert a Doomban aztán olyan intellektuálisan lehetett hentelni, hogy ihaj, a bossok meg főleg hihetetlen kifinomult taktikával rohangáltak (fut - lő - elugrik - goto 10 ötvenszer módszerrel lenyomható mind).

A Quake morbid, pszichedelikus légköre messze verte a már 1997 felé is kicsit darabos elődöt, nekem már az elég az elaléléshez, hogy tényleg NIN logós dobozokban volt a szög, marha jól hörögtek az ogrék és csörgött a gránát (ja náluk VOLT láncfűrész, baltával vagy egyáltalán közelről ki szokott csapkodni fps-ben?), a homály és a gyönyörű barnászöld takonyfalak kiválóan hozták az érzést, hogy tényleg egyre messzebb és messzebb merülünk valami pokolbéli idegen síkon.

manor 2018.06.04. 11:12:08

Én csak ennyit tennék hozzá:

Érezni akarom a vérszagot,
Nézni, hogy szakadnak a végtagok,
Gyors vagyok, kegyetlen, bátor,
Elkapom őket, lehetnek bárhol.
Úrrá lett rajtam az őrület,
Hiába mentik a bőrüket,
Célzok és indul a rakéta,
A nevemet nyögi az Arena.
Mert engem haver csak az mozgat
Ha Quakeezhetek naphosszat,
Mert engem haver csak az mozgat
Ha Quakeezhetek naphosszat.
(frl)

Bobby Newmark 2018.06.04. 12:21:35

@Helyszíni zsemle: A jelek szerint csak szinglizted a Q1et, nem multiztad. Multiban pont ugyanannyira pörög és kurvagyors az egész, mint a Q3ban, ha nem jobban. Mondom, hogy ahhoz tért _vissza_ a sorozat a Q2 utáni rajongói nyígás miatt...
A környezet meg pont le van szarva egy ultrapörgős DM-TDM-CTF meccsen, de persze ízlések és pofonok.

Bobby Newmark 2018.06.04. 12:26:27

@-Szűcs Gyula-: Érdekes, hogy mennyien akarjátok singleplayer játékként értelmezni és értékelni a Quake-et. Pedig úgy kb tényleg értelmezhetetlen és értékelhetetlen.

Terézágyú 2018.06.04. 12:44:16

@Bobby Newmark:
Én is mindig egyjátékos módban használtam a Quake-et, de én nagyon szerettem, még egy-két éve is játszottam/foglalkoztam vele...

Úgyhogy neked nincs igazad, hogy úgy "értelmezhetetlen és értékelhetetlen" lenne ez a játék...

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.04. 12:46:40

Egész jól elvoltam vele egyszemélyesben, sőt valószínűleg értelmeztem meg értékeltem is, valamit biztos rosszul csináltam.

AarPoe 2018.06.04. 12:55:48

@Bobby Newmark: Single player összevetésben lett összehasonlítva más játékokkal, ezért nyilván abból az aspektusból is vizsgálták a srácok. Sajnos nekem is a "lapos" tábort kell erősítenem single terén. Itt ami engem megfogott, az egyedül az ötletes 4+1 fejezetre tagolás és nehézségi szint-választás volt, de onnantól kezdve végig szörnyen repetitívnek és unalmasnak hatott (bár a Q2-ben szerintem ezt még fokozták). Én a Duke Nukem-el egyidőben találkoztam vele, így történet és játékvezetés terén nem volt kérdés ...

sdani 2018.06.04. 14:08:03

A Quake gyerekkorom vitathatatlanul egyik legmeghatározóbb élménye. A többi 2D FPS-t is imádtam, de a Duke Nukem 3D, Doom I-II és a blood után egészen elementáris hatást gyakorolt rám: volt hogy percekig csak azon csodáztam, hogy a felrobbantott monszter leszakadt fejét körbe lehetett sétálni... be.sza.rás.

Nekem a sok lehúzó véleménnyel ellentétben nagyon tetszettek a küldetések, a textúrák és az egész véres-mocsaras-rothadó atmoszféra. Egyedül csak azokat a páncélos-kardozós lovagszerű cuccokat rühelltem. Az külön tetszett, hogy egyes monszter típusok egymással is harcoltak, és simán kinyírták egymást, ha én a háttérbe húzódtam.

Annyira, de annyira vártam a Quake II-t, de annak az űrben játszódó sztorija már egyátalán nem fogott meg, sőt, szerintem visszalépés volt az első rész misztikus dimenziókapus szörnyeivel szemben. Persze történetileg sokkal jobb volt, de az engen nem nagyon kárpótolt.

A lényeg, hogy a Quake I után már semmilyen számítógépes játék nem gyakorolt rám akkora hatást. Talán a HL1 megközelítette.

sdani 2018.06.04. 14:10:00

@manor: Jajj, ne nyomassz még ezzel is! :D Egy nosztalgia fröccs elég egy napra.

Bobby Newmark 2018.06.04. 14:25:36

@AarPoe: Én nem hiszem, hogy végigjátszottam valaha az egészet. Q2-t biztos, hogy nem. Ennek ellenére több száz órám van mindkettőben.

sdani 2018.06.04. 14:47:48

Ha, még egy élmény: szó esett a moddolásról. Nálunk a gimiben a rendszergazdák folyamatosan irtották le a hálózatról, de végül akkor vesztették el a háborút, amikor az egyik gyereknek sikerült egy olyan lecsupaszított verziót beszerezni, ami ráfért egy kis floppyra!!! A pak file csak egy map-et tartalmazott, és folyamatosan okádta a warningokat, mert az összes hangfile hiányzott. :D De multiban teljesen játszható volt.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.06.04. 14:48:29

a kvékből a blahbalicious machinima maradt meg igazán. no meg a rohadt botok.

Dr. Tom 2018.06.04. 15:29:02

Tisztázzunk valami.
A Quake az nem a Quake a szörnyek ellen, hanem a Quakeworld.
Mai napig a csúcs, ha azt nézzük, hogy mennyire gyors, pörgős, akciódús, élvezetes multi játékmenetet kínál(t).
A fizika pedig csak ráerősített erre (brutális air control, bunny hop, strafe jump, rocket jump, gl jump, rocket + gl jump, discharge, stb ....).

Ja és Satan's power deflects XY's telefrag :D

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.04. 15:57:57

Én hülye meg aszittem, hogy a Quake az Quake. Hazugságban éltem már megint. :(

Bobby Newmark 2018.06.04. 16:28:58

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Jó, érted, biciklivel is lehet füvet nyírni, csak kurvára nem jó, meg nem arra lett kitalálva.

Bobby Newmark 2018.06.04. 16:31:44

@sdani: Mi nyolc megára nyestük vissza, abban benne volt a hat alap DM pálya és a hangok.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.04. 16:34:03

Nahát, aszittem egy lövöldözős játékban, amibe direkt a szerzői teszik bele a szörnyeket, lehet a szörnyeket is lőni, de ezexerint még ők is hülyén csinálták.

Bobby Newmark 2018.06.04. 17:25:04

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Eredményt tekintve igen, hülyén csinálták. Nem kéne úgy csinálni, mintha egy játékfejlesztő az Abszolút Igazság szent és sérthetetlen letéteményese lenne. Kár volt pénzt és energiát ölniük a Q1 szinglijébe, mert egyrészt meg sem tudták csinálni azt, amit akartak, aztán az emberek döntő többsége meg figyelmen kívül hagyta azt is, ami elkészült.

Doomból már tanulhattak volna, az is a multijával tarolt usában főleg. Nem tanultak, csak Q3A-ra, '99-re. Még akkor is nagyot néztek az emberek, hogy hogyan lehet kiadni játékot szingli nélkül. Azt' mégis ki lehetett, mégis sikeres lett.
Lehet, hogy ezt '96ban még nem lehetett volna megcsinálni, az igaz.

Geth 2018.06.04. 18:39:49

(még nem hallgattam)

A QW jóval, de még a NetQuake is pörgősebb a vanillaQ3-nál.
Ezen változtatott egy kicsit a Promode (CPMA/CPM/stb): aircontrol, RG dominancia csökkentése, instant wswitch. Igen, ezek egy része Q1-ből ismerős fogalom :)

Számomra az is pozitív volt, mennyit tudott utólag fejlődni a játék: qizmo, multi-view-demo, qtv, statok, race mode, stb.

Az a néhány lan, compo amin voltam (Bp.) nagyon hangulatosak voltak :)
És persze volt 1-2 nem annyira vidám történet külföldön és itthon is...

Illetve ami eszembe jutott: legalább egy középsulit lemodelleztek map-ként, de le merem fogadni, hogy van még pár :)

idiesel 2018.06.05. 07:01:35

@Dr. Tom: Vegre valaki, aki behind the scene nezi a tortenetet! A Quake nem single playerben alkotott maradandot, hanem multiban. A kollega minden fogalmat leirt, ami nagyszeruen mutatja, miert zsenialis a Q1 a maga nemeben. Egy dm6 nem er fel semmivel! Multin belul csak egy palyara tudok kapasbol 3-4 taktikat mondani, amivel lehetett sikereket elerni... Moddolhatosaga, az a rengeteg beallitas ( sensitivity, pixelsk merete stb.) orokeletuve teszi a cuccot! Sracok kezeljetek multi game-nek es ne single-nek :)

2018.06.05. 08:25:27

@Bobby Newmark:
Abban az időben egy szűk kisebbségnek volt lehetősége bámilyen formában multizni, ezért a többségnek a single playert jelenti a Quake. Nekem is,nés szerintem is elég gyenge egy játék volt, egyedül a grafikája volt előremutató, ugyanakkor a sötét, színtelen világa miatt az sem volt szépnek mondható.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.05. 09:00:43

Bobby, szerintem írd meg Romeróéknak is, mit és hogyan kúrtak el, biztos nagyon szomjúhozzák már a szegény hülye milliomos fejükkel, hogy egy nyugat-balkáni vátesz végre megmondja nekik a frankót.

A többséget honnan veszed? Errefelé a klasszikus korban (1996-98) szinte mindenki single playerben játszott, mert internet még nem nagyon volt és a sok prosztó paraszt igen jól szórakozott vele így is. Voltam egyszer-kétszer hálózatban is, de a céltalan fel-alá rohangálás meg az ovis ipiapacs nem nyűgözött le.

alalala 2018.06.05. 11:34:32

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: A szinte mindenkit honnan veszed? Errefelé (vidéki kisváros) a klasszikus korban (1996-98) elég sok helyen volt már internet. Vagy otthon, vagy máshol (pl. a majd minden sarokra jutó netkávézók valamelyikében). A "klasszikus kor" elején a többség még csak lanpartyzott, de 98-99-ben azért már a suliban is azzal nyomultak, hogy ki melyik quake klánban van benne.

Bobby Newmark 2018.06.05. 12:57:23

@diszkriminans: Akkoriban is csak akarni kellett. Mi ilyen 15 évesen hordtuk majdnem minden hétvégén a helyi kisvárosi művházba a gépeinket, hogy LANozzunk. Aztán egy idő után átfordult a dolog hétvégi házibulis LANpartykba.

Oké, nem Q1 megjelenésekor, de még Q2 előtt. Arra emlékszem, hogy a Q2-t azt egy ilyen LANon láttam először.f

Dr. Tom 2018.06.05. 14:24:42

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: nem kúrtak el semmit, a Quakeworld mestermű lett, végig nyélgázon adagolja az adrenalint.
Persze nem merült ki itt a dolog, jött hozzá egy rakat komoly mod, pl. a CTF rúnákkal és a grappling hook-al, Rocket Arena (flawless victory! :) ), Team Fortress, Mid Air mod, vagy a végletekig konfigurálható kteam pro szerver, stb ... meg volt pár komolytalanabb mod is, pl. repülős illetve autós is ...
A bugok is a pörgős játékmenetet segítették (DM6, pici shaft az eye feletti ajtóba, ami ennek hatására egy pillanatra felemelkedett, majd innen rj a galériára), persze eszük ágában nem volt kijavítani egyet sem. A falnak dörgölőzve futás, a zigzag run, strafejump illetve a bunnyhop is alapvetően bugok.
A grafika sem állt meg a d_mipcap és d_mipscale 1000000 szintjén, a fuhquake és az ezquake is jóval a játék megjelenése után születtek.
Oké, a Q3 is pörgős, de a QW-hez képest a Q3 is csak Q2 ;)

Komojtalan 2018.06.05. 14:51:13

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Talán 1994 -ben vettem az első 9.6k -s modemem, ami természetesen semmire nem volt használható, email és pár alap oldal nézegetésén kívül. A játékokat is klubokban szereztem be, esetleg BBS -ről szedtem le modemmel. Aztán mikor megismertem az "Internet világát" lett 48k -s modem, majd a 150 forintnál megáll a számláló keretében (1996?) 18-07 között folyamatosan ment a net, éjszaka letöltés üzemmódban :-). Lakótelepen lakom, egyik elsőként volt kábelnetem, talán a 2000 -es évek elején.

Dester 2018.06.05. 15:44:30

@enpera: ez olyan, mint amikor a Prodigy - Firestarter klip lement pár éve a VH1 Classic (!) zenetévén.

2018.06.05. 16:16:12

@Bobby Newmark:
Az akarat kevés volt, ha az embernek még Ethernet kártyája sem volt (és másnak sem akkoriban). A közös élmény max. osztott képernyős játékokban volt meg. Mikor először kötöttünk össze két gépet, az már jóval később volt, és egy 486-os, meg egy Pentium 4-es volt, soros kábelen Duke Nukemeztünk meg Doomoztunk, internet kapcsolat nálunk még akkor sem volt.

2018.06.05. 16:20:34

@alalala:
Viszonylag gazdag, nyugat-dunántúli városban nőttem fel, 98-ban kötötték be első haveromnál a netet, igaz az már ADSL volt, betárcsázós méregdrága volt előtte, így nem volt szinte senkinek, aki távoli ismetősnek volt, az sem nagyon használta, csak ha nagyon kellett, a drágasága miatt. Én hozzáfértem a nethez heti 1-2 órára, mikor hétvégén apám bevitt a munkahelyére, de játszani onnan necces lett volna, le volt korlátozva.

Az azt megelőző korszakban meg kb. 10%-nak volt valamilyen gépe, és annak töredékének lehetősége eljutni LAN partykra.

Bobby Newmark 2018.06.05. 18:13:22

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Szerintem tökéletesen igazat adna nekem, mert ő is pontosan ezt csinálta, a munkája helyett is. Ami egyébként benne van a cikkben is.

Csak te kötöd itt az ebet a karóhoz, hogy az akkori itteni vadkeleti állapotokat akarod kiterjeszteni a világra. Éppen te akarod itt megmondani a frankót úgy, hogy a kertvégi pöcegödörig terjed a látóköröd, azt' abból akarsz kiindulni, hogy ITT mi a fasz volt internet néven '96 környékén. Ami ráadásul hülyeség, mert a netes kvékezés kb a QuakeWorld-del indult be egy-két évvel alapQuake után, VISZONT kibaszott népszerű volt az USAban az egyetemi és céges LANokon.

Azt meg erősen kétlem, hogy bárki ebből az országból hozzájárult Romero rocksztárságához, meg Carmack Ferrari gyűjteményéhez...

vacsad · http://indafoto.hu/vacsad/collections 2018.06.05. 22:35:38

@alalala: '96-ban internetkávézók minden sarkon, vidéken..? Te melyik országról beszélsz ember :D

alalala 2018.06.06. 09:05:47

@vacsad: Budapestet kivéve minden magyar város vidék ;)
A minden sarkon nyílván költői túlzás, eleve lehetetlen is lenne. Azt akartam vele kifejezni, hogy sok volt belőlük.
96-ban gondolom nem sok volt, nem emlékszem ennyire, ezért nem is akartam dátumot írni, csak egy korábbi hozzászólást idézve klasszikus kort/96-98-at írtam, mert a környékünkön akkor kezdett el elterjedni a dolog. De lehet, hogy csak '99-ben volt a nagy "robbanás", tényleg nem emlékszem :P
Viszont onnantól már tuti egyre több netkávézó volt, mert akkor jött ki a counter strike (wikipedia szerint legalábbis), de az érettségim éve is adott, amihez azért tudok viszonyítani.
De az is igaz, hogy akinek nem volt otthon nete (esetleg számítógépe sem), ill. nem ilyen baráti köre volt, az valószínűleg sokáig azt sem tudta milyen kávét adnak egy netkávézóban, ezért nem is tudatosult benne, hogy létezik olyan a környéken.

alalala 2018.06.06. 09:16:08

@diszkriminans: Ha 98-ban kötöttétek be az adsl-t, akkor főleg nem lőttem mellé a korszakkal. Mi még modemen kezdtünk el netezni és mikor rájöttem, hogy én dupla vonalon (isdn??) is tudok dupla sebességgel csatlakozni, addigra már egy ideje volt otthon internet több barátomnál is.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.06. 10:17:07

Bobby: "...a netes kvékezés kb a QuakeWorld-del indult be egy-két évvel alapQuake után, VISZONT kibaszott népszerű volt az USAban az egyetemi és céges LANokon."

Nagyszerű hír, de ha jól tudom itt most hazánkról meg a pöcegödrömről társalgunk.

videki gyerek 2018.06.06. 10:32:33

Szerintem abban az idoben, az emberek 95 %-a nem is tudta, hogy van ilyen halozati uzemmodja ezeknek a jatekoknak. A tobbsegnek nem volt internete, se olyan gepparkja, amivel jatszhattak volna.

moRtiZ 2018.06.06. 13:31:58

QuakeWorld volt életem eddigi legjobb MultiFPS élménye, pedig elég sok mindent játszottam, elég sokáig.
Hihetetlen jó hangulata volt minden egyes meccsnek, pedig több ezer meccset játszottam, és szinte az összes magyar QW versenyen ott voltam a QuakeFénytől kezdve (szervező is voltam páron :)).
Tartom magam hozzá, hogy mai napig az egyik leg skilligényesebb játék.
Ez volt az egyetlen olyan játék amit nem azért hagytam abba mert meguntam, hanem mert már túl kevesen játszottak. (Quake 3, COD-ok, BF, CS szép lassan elszipkázták a legtöbb játékost).

Szerintem erősen hozzátartozik az élmény maradandóságához (és nem csak nekem, hanem az akkori aktív játékosoknak), hogy hihetetlen jó közösség alakult ki. Akkor még nem minden bokorból nőtt az internet, szóval rengeteg volt a LAN, a versenyek is fizikai megjelenenést igényeltek, így rengeteg jó haverság köttetett.

Bobby Newmark 2018.06.06. 13:51:00

@diszkriminans: Hálókártya is akaratból van. Mi meg tudtuk oldani, és igazán nem kellett beleszakadni már '96-7-8-ban sem, hogy párezer forintot tizenévesként valahogy összeharácsoljon az ember (alkalmi meló, kajára való zsebpénz kuporgatás, anyutól kisírás, stb.).

Bobby Newmark 2018.06.06. 14:12:29

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Ja, persze, most már hirtelen Magyarországról beszélünk, nem a játékról. Akkor lópénisz az ánuszodba.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.06.06. 14:38:37

@Bobby Newmark: Az nem gond, ha markánsan képviselsz egy véleményt, de a lófaszozással fogj vissza, mert nagyon gyorsan kihajítalak innen.

És nem először szóltam neked.

Bobby Newmark 2018.06.06. 15:02:15

@Stöki: Pedig szándékosan biológiailag szabatos szavakat használtam. Afene, hogy már ez is baj.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.06.06. 15:05:15

@Bobby Newmark: Attól még, hogy hím paripa genitáliáját ajánlgatod rektális tájékra, a tartalma ugyanolyan agresszív, mint a lófasz és a segg vonatkozásában.

Bobby Newmark 2018.06.06. 15:17:36

@Stöki: Akkor mi az elfogadható, politikailag korrekt reakció szerinted arra, mikor az ember pofájába hazudnak, aljadék sunyi módon? Azt figyelembe véve, hogy pofont sajnos nem tudok mellé küldeni online?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.06.06. 15:34:39

@Bobby Newmark: Bocs, de nem én fogok neked illemtanórákat adni, én csak azt jelzem, meddig mehetsz el.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.06.06. 20:03:21

dai pace, szoktam volt mondani.

diszkriminans (törölt) 2018.06.07. 09:51:14

@alalala:
Akkor kötötték be első haveromnál. Szüleimnél példaul már csak 2006-ban, de akkor már én nem laktam otthon. 98-ban még nagyon kevesen fértek hozza itthon az internethez. Ebben persze szerepe volt a Matáv monopóliummal való visszaélésének is a modemes korszakban, pedig voltak tanulmanyok róla, hogy ha olcsóbban adja a netet, akkor még ebben a monopol helyzetben is többet kaszált volna, mint úgy, hogy méregdrága volt.

diszkriminans (törölt) 2018.06.07. 09:52:40

@Bobby Newmark:
Már ha volt lehetőséged pénzt gyűjteni, mert nem mindenki kapott zsebpénzt, melózni meg 16 év alatt nem legális.

diszkriminans (törölt) 2018.06.07. 09:53:49

@alalala:
Volt nálunk is netkavézó, de az is pénzbe került.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.06.07. 11:08:38

Bobby, mivel kinyilatkoztatásaid óta közismert, hogy single playerben csak a játékot "értelmezni" is képtelen nyomottak játszanak (inkluzíve a tulajdon szerzői), talán releváns lehet hazánk meg az internet-penetráció kontextbe helyezése, mert anélkül ugye elég nehéz deathmeccselni.

Netet elsőre 1997-ben láttam középiskolában (első dolgom volt elmenni a White Wolf honlapjára, szép forgó ankh-gifek voltak a menüpontok), tárcsázós otthoni net kb. '98-99 felé lett elég hézagosan, attól függően, éppen melyik kiwinet meg koffeinnet volt akciós. Addig max. 2-3 összekötött gépen lehetett, párszor előadtuk, de annyira azért nem volt nagy kaland, hogy csak ezért rendszeresen áthurcolja az ember a szekrény méretű gépét a haverokhoz. Rendes hálózati játékhoz úgy 2000 felé volt szerencsém, de az össze-vissza rohangálás meg a random lövöldözés valamiért nem nyűgözött le, maradtam single player paraszt.

taffer 2018.06.08. 19:00:12

Én is Grath-tel értek egyet, elmékszem, hogy amikor először láttam haver 486-osán, az első reakcióm az volt, hogy ez egyhangúan zöldesbarna.

Egyszer azért végigvittem én is, de a vége felé már kifejezetten untam (pedig voltak kék pályák is). :P

Emlékszem, hogy nagy flame-elés ment akkoriban Duke Nukem 3D vs Quake között, az előbbiek a hangulatot és a játékmenetet, az utóbbiak a technológiát dicsérték. Hiába láttam, hogy technológiailag jobb, mint a Duke Nukem, képtelen voltam igazán megkedvelni.

taffer 2018.06.08. 19:24:37

@Bobby Newmark: Értem én, hogy a multira rá lehetett kapni, én is számtech szakközépbe jártam, ahol még hálózat is volt hozzá, de az azért konkrétan nem igaz, hogy közönséges halandó ezt bármikor tolhatta volna multiban. Pedig akkor Budapesten éltem, és a suliban net is lett volna. Csakhogy mi ott is inkább Duke3D-vel toltuk vagy Doomoztunk, még ha ki is próbáltuk a Quake-et. Ha hónod alá kapva a gépet átmentél haverhoz (cipeltél valaha CRT monitort metrón?), soros kábellel összeköthetted őket, vagy pedig modemmel egymásra tárcsázva lehetett játszani hálózatban max ketten, de úgy meg nem volt az igazi. Akkor már inkább Doom cooperative.

Amúgy jellemző, hogy annyira a Doomon és a Duke 3D-n szocializálódtam, hogy azóta sem álltam át a WASD-re, az oldalazás azóta is a , és . gombok. :D Ja, és az egér előre-hátra a fejemet dönti előre-hátra (mint a Duke3D-ben), és nem fordítva, mint a Quake óta mindenben. Még jó, hogy a legtöbb helyen van "inverted mouse" lehetőség (ki érti, mikor az a normális). :D

Ja, és Quake 3: soha nem játszottam, pont azért, mert az csak multi volt. Nem is értettem, miért adtak ki egy félkész játékot. ;) A több személyes multira csak később kaptam rá, de akkor már az Unreal Tournament volt a menő.

GépBalta 2018.06.08. 23:21:58

Én úgy 2006-2007 tájékán hallottam a legendás id Software nevű cégről, meg annak legendás programozójáról Carmackról, de őszintén tippem sem volt, hogy kik ők. Aztán végignéztem, hogy milyen játékaik voltak és rájöttem, hogy játszottam az összessel, a Wolf3D-től a Doomon át a Quake-ig, csak sosem tűnt fel, hogy épp legendákkal játszok. A singleplayer nekem már akkor unalmas volt, multizni pedig internet hiján nem tudtam, mert korlátlan ADSL-ünk csak 2003 körül lett, előtte meg a matávnetet nem használhattam ilyenekre, mert drága volt a percdíj, és telefonálni sem lehetett közben. Később a Q3 Arénával játszogattunk egy kicsit, de mire az hozzám eljutott addigra már multiplayerben is sokkal összetettebb játékmenetű játékok voltak, mint egy sima DM. Valahogy így maradt ki nálam majdnem a teljes Carmack életmű. Egyedül a Commander Keenről vannak jó emlékeim, azt még mostanában is előveszem néha. Mindig megnevettet az ellenfelek eszement kinézete.

Ragi 2018.06.09. 18:29:38

@taffer: számtech szakközéphez képest valamit nagyon benéztél. Haverral 1 szobában játszani soros kábellel vagy modemmel betárcsázva már akkor bukó volt, egy sima bnc hálózatot simán össze lehetett dobni. Nem is értem; kábel, T-elosztó (2db), meg lezáró terminál (2db) kellett hozzá, jó esetben már a sulidban is így voltak összekötve a gépek. Én azt hittem, ez bárkinek, akinek számtech sulihoz akár csak minimális köze is volt, alap.
Egyébként a doom után a csak billentyűzetes megoldást el kellett felejteni. Lehettél bármekkora nagykártya, quakeben versenyen már esélyed se volt. Csak hogy szemléltessem, mindenki tátott szájjal nézte, hogy az első helyett 80 fraget vert a negyedikre. Minimális rálátással tisztán látszott, hogy a 4. még billentyűzettel tolta (a selejtezőket így is túl kellett élni), az első 3 viszont egérrel.

taffer 2018.06.13. 08:18:56

@Ragi: Jaj, olyan jó nekünk, hogy ilyen okos vagy, és szerencsénkre nem is rejted véka alá. Külön köszönöm a BNC 50 ohmos koax hálózat technikai specifikációját, de kár, hogy nem voltál ott nekem akkoriban, hogy ezt megtudjam tőled... Mit is néztem be? Nem a kor technikai fejlettségéről beszéltem, hanem leginkább az átlag magyar iskolás anyagi helyzetéről.

Most komolyan, ki az, aki '93-94-ben, mikor a Doom kijött, összedobhatott iskolásként otthon egy lokális hálózatot? Örültem, hogy vehettem egy soros "null modem" kábelt, ha átmegyek haverhoz, nem hogy két számítógép legyen egy háztartásban... Igen, '99 körül már volt otthon is több gép BNC hálózattal, pont a volt középiskolából szereztem a leselejtezett alkatrészeket, mikor kezdtek UTP-re átállni. Mellesleg az iskolai gépteremben eleinte HDD nélküli 386-osok bootoltak Novell hálózatról, de örültünk, hogy négyen játszhatjuk a Doomot úgy-ahogy. Pár év alatt persze volt fejlődés, és mire kiöregedtem, rendszeresen maradtak játszani az órák után a géptermekben, talán pont azért, mert otthon még nem volt ilyen technika.

Fun fact: Hangkártyám is csak '96-ban lett, megvettem egy jómódúbb osztálytárs Gravis Ultrasound kártyáját, addig nem is szembesültem vele, milyen állat hangjai és zenéi vannak a Doomnak.

A Quake pont a hangokban is csalódás volt, minden szörnynek ugyanolyan tompa hangú hörgés-morgása volt, mintha a szinkronszínész előző este suttogósra bulizta volna magát. :D

Ragi 2018.06.14. 16:35:59

@taffer: Bocsi, ha megsértettelek. Nem vártam ilyen hosszu választ, az pedig meg sem fordult a fejemben, hogy válaszként előadod a szakmát. Semmi féle specifikációról nem beszéltem, de ha már itt tartunk, a kábel, a 2 elosztó, meg a 2 lezáró úgy összesen nem volt több 2000 forintnál. De komolyan. Ha ketten vagytok lanon, az ugy fejenként 1000. Ha 4-en, akkor meg 500. Hidd el, tudom miről beszélek, nekem a settlers 1 qrvasokáig nem indult el, mert a szupi kis moncsimhoz (amivel a monot váltottam) csak 512-es kártyát kaptam. Az SB-m is kölcsön volt, szerintem azzal még mindig tartozom, a red alertet meg egy duplázott 40es vinyora tettem fel, úgy, hogy hogy törültem pár filet, és lemezről bootoltam. De ezt most hagyjuk. Meg se fordult a fejemben, hogy számtech suliban nem volt alap a hálózat. Részemről mindent lehet, csak akarni kell, de akkor én tévedtem.

Ragi 2018.06.14. 16:37:57

@Ragi: Basszus, azért azt megjegyzem, hogy egy LAN parti manapság is úgy néz ki, hogy mindenki hozza a gépét, nem úgy, hogy nekem van 4, a többiek meg csak a chipset hozzák. :) Na mindegy.

taffer 2018.06.15. 07:43:51

@Ragi: Ez már korrekt válasz, én is elnézést kérek, ha indulatosan reagáltam.

Ha így visszagondolok, addig fel sem merült, hogy otthonra hálózati kártyákat szerezzek be (ami azért még rájön a kábelek költségére), míg nem lett otthon is több gép, illetve a modemes betárcsázást le nem váltotta az ADSL. Ha hardcore LAN-party arc lettem volna, lehet, hogy másképp lett volna, de ilyen haverhoz átcipelős bulit is talán ha kétszer csináltunk összesen.

És akkor már nem is a játék miatt kellett, hanem hogy megoszthassam a netet apám gépével is. Ennek a legolcsóbb módja akkoriban az volt, ha az én gépem szolgált routerként, amibe tettem egy leselejtezett BNC-s hálókártyát is, és a szobák között kihúztam a koax kábelt.

Reactor 2018.06.20. 00:32:05

Bevallom, nekem az első Quake mindenestül kimaradt, majd valamikor pótolnom kell, csak mert elég sokan kérik tőlem ezt a sorozatot is, és ugye a legelejéről kell ilyenkor kezdeni.
Az első nekem a "kvék kettő" volt, persze a körülmetélt verzió, videóátvezetők és zeneCD nélkül, de nagyon bejött.
Készült azóta egy HD-sített változat is, KMQuake néven, kijavítottak benne hibákat is, és használható a kiegészítőkhöz. Aki szerette anno a "kvéket", annak érdemes kipróbálni, full ingyért van, egyedül a képernyőbeállítás nehézkes az elején, de minden más sokkal szebb és jobb, mint az eredetiben.

@bld: A rocket jump már a Doom első részében is használatos volt. A 3. epizódban az "Mt. Erebus" pályán csak úgy érhetted el a titkos pályára vezető kijáratot, ha egy rakétát lőttél a falba mögéd, és berepített a lövés ereje abba a kék ketrecbe, ahol a gomb volt, tehát onnantól fogva teljesen szándékosan használták az ID játékai. És biztos ami biztos alapon még sebezhetetlenség gömböt is adtak azon a helyen :)

@stev3ns: Anno iszonyú előkelő helyet elértem Quake 3-ban a ranglistán, a játékosok csak úgy ismertek engem mint a "Halál"-t, viszont ez csak Railgun-os pályákon volt igaz rám. Legyen szó bármilyen pályáról, 3 fegyvert használtam csak: ököl, machinegun és Railgun. Aztán megjelentek a csalók, wallhackesek, aimbotosok, meg a többi sutyerák, akik amúgy hót bénák a játékhoz, és ahelyett, hogy kitanulták volna, a kerülőutat használták. Ennek köszönhetően 2005-re minden szerver tele volt röpködő meg falon átlövő játékosokkal. Ekkor untam meg. Köszönöm szépen, én ilyenekkel nem harcolok.

@Geth: A Quake 3 kimondottan olyan játék, ahol a rajongói tartalom fényévekkel jobb a gyáriaknál. Jó, voltak jó pályák az eredetiek közt is, de mivel a játék elején a progresszivitást meg kellett őrizni, az első pályák kicsik és gagyik lettek.
Rengeteg oldal volt, ahonnét ingyen lehúzhattál több száz Quake 3 pályát - Quaked4Life, Quake3Fucking!, PlanetQuake, és még jópár egyéb. Ki is szelektáltam a legjobb pályákat, és vigyázok rájuk mint a pitbull a gumicsontra :)
A botok mellesleg szerintem sokkal durvább ellenfelek voltak az embereknél, pláne a rajongók által készített letölthető plusz-botok. Elég csak arra gondolni, hogy egy gépi ellenfél kapásból tudja, hol vagy, mennyi az életerőd és a lőszered, mikor húzza meg a ravaszt hogy biztos eltaláljon, és sok más egyéb. A legszadistább bot "Compton_killa" volt, na azt esélytelen volt legyőzni még egy profi Quake-játékosnak is.

@GépBalta: Próbáld ki az "Universe is Toast" trilógiát is, csak hogy tudd, hogy végződik a befejezetlen történet! :D

csikocska 2018.06.20. 21:23:32

Én kb. 10 éves lehettem, amikor kipróbálhattam ezt az egyedi hangulattal rendelkező FPS játékot. Az Orosházán élő (volt) legjobb haverom bátyja által másolt CD lemezről feltelepítettük a belső nézetes lövöldét és már akkor ámultam, milyen újszerű élmény volt részletesen kidolgozott poligon ellenfelekre támadni lőfegyverekkel a pixeles/sprite grafikával készült játékok után.
Néhány évvel utána már a Quake 2-t is ki tudtam próbálni, az is megtetszett nekem. Habár nem volt külön zene, a videóátvezetők által a bátyámmal tudtuk követni a cselekményét a Quake 2-nek.
Számomra mind a 2 Quake játék olyan meghatározó videojátékok maradnak, mint a klasszikus Doom 1-2 és a Wolfenstein 3D játékok.

@Reactor: De rossz lehetett neked, hogy kimaradt évekig a Quake című grafikai szinten továbbfejlődött FPS. Bár ha gondolod, a Steam/Good old Games szoftveráruházakból könnyebben lehet beszerezni, nem kell külön mókolni, hogy normálisan induljon el.
Az üzeneteket, amiket a ZDoom fórumoldalon és a Google +-on keresztül küldtem, mikor érsz rá elolvasni? Ha tudnád, hogy már kezdem unni az ígérgetéseidet, miszerint folytatni fogod HD felbontású videóiddal a Game Over bemutató sorozatod, nem is törődnél igazán.
Már az előző héten szerettem volna tudatni veled, hogy ingyen elérhető a Steam rendszerén belül a Quake Champions, amely a Quake 3 Arena-ra hasonlít játékmenetben.
Mit szólnál, ha megpróbálnék kihívni téged egy Deathmatch menetre?

Reactor 2018.06.20. 23:26:44

@csikocska: Nagyon sokat felejtettem, szóval előtte 1 hónapnyi felkészülési időt mindenképp kérnék. Ja, és be kell szereznem egy "palacsintasütős" egeret is hozzá. Anno az A4Tech szériának volt a 10 évvel ezelőtti gyártmánya ilyen, imádtam nagyon, és azzal eszméletlen jól mentek a játékok. Persze a kvék meg a tájfájter nem kímélte, 4-5 év után tönkre is ment. Na azóta rúdaranyért se kapok itthon sehol.
Állítólag most a Logitech piacra dob ilyen egereket, de azt is írták, hogy brutális összegekbe kerül, de nem érdekel, beruházok rá, és kész. A mindenféle "gamer" egerek lószart se értek az indukciós egerekhez képest.
Előtte pedig nem árt tesztelni a hálózatot se, sajnos netes játszmáknál gyakori még most is, hogy állandóan késve lövök, és ez egy Railgunnál, ahol minden lövés számít, halálos.
Jó is, hogy említed az üzeneteket, elolvasom őket!

Savior 2018.06.21. 11:52:50

Teljesen egyetértek Grath-tel, a Quake single player iszonyú unalmas és lapos volt. A Doomhoz képest is. Én nagyon Carmack antitézise vagyok abban a tekintetben, hogy nekem kell a történet a játékokba, de a Doom II-t még így is végig tudtam vinni, mert színes és élvezetes volt. Emlékszem, hogy a Quake-et is megcsináltam, de a második epizódtól már utáltam minden percét.

Emlékszem, mekkora hüledezés volt, hogy a Quake II-ben (III-ban?) már eleve nem volt single player, de a Quake alapján ez inkább megváltás volt...

Egyébként persze, multiban istenkirály, első online játékélmény, stbstb., bár én a "bénák között a legjobb" kategóriából nem tudtam kitörni, de még így is élmény volt.

Savior 2018.06.22. 10:02:31

@Bobby Newmark: Hát pedig én megvettem a Quake-et, sőt, még az is lehet, hogy az első legális játékom volt a Popolous II / Powermonger párossal együtt. Leszámítva azt a cartridge-t, ami a 64-el jött, ofkóz.

Reactor 2018.06.23. 02:30:16

@Savior: Quake 2-ben volt egyjátékos mód. A történet elég nyögvenyelős, de a Quake 4-ben szépen kibővítették. A legjobb az volt, hogy az egyjátékos módban már konkrét feladatokat kellett megoldani, nem csak arról szólt az egész, hogy találd meg a kijáratot, és ölj le minden ellenséget.

Bobby Newmark 2018.07.20. 22:19:27

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: De ott a válasz abban amit írtál. Nem akartátok eléggé. Mi simán megoldottuk a változóan 3-20 fős LANpartikat kb '97-01 közt, időnként heti rendszerességgel, mert nekünk meg bejött egymás lemészárlása annyira, hogy tegyünk érte, hogy csinálhassuk.

Bobby Newmark 2018.07.20. 22:33:00

@taffer: De megint nem értelek. Mi vagyok én, félisten? (Nem, igazi isten, de ez most nem tartozik a tárgyhoz)
Komolyan, én is kibaszott zsebpénzből spóroltam össze hálókártyára, kábelre, T-dugóra meg lezáróra, meg úgy hazudtuk be magunkat a művházba, hogy legyen hely LANozni, de meg lehetett oldani.

Invert mouse témában egyetértek, én is úgy használom. Mi is a Duke3D-t szerettük jobban... egészen az első 16+ fős Quake1 LANpartiig. Az borított mindent.

A WASD jellegű irányítást egyébként azt hittük, hogy mi találtuk fel... egészen eddig a LANig, amin kiderült, hogy mindenki úgy játszik :D
Annyi különbséggel, hogy mi mindig is ESDF-et használtunk, ami több gombot hagy bal oldalon, meg ott az F-en a bütyök, és töksötétben is biztosan meg lehet találni elsőre a billentyűzeten.
(erről jut eszembe, egyik legfílingesebb CS élményem az volt, mikor ültünk kb 12en külön kis asztalkáknál raszterben három sorban töksötétben, és a monitorról arcra vetülő torkolattüzekből lehetett látni hogy ki harcol kivel :P )

Q3at mi értettük, hogy miért van, de nem lett kedvenc. Addigra elmozdultunk "realisztikusabb" játékok irányába, meg amúgy is kezdett elhalni ez a LANozás.

Bobby Newmark 2018.07.20. 22:39:58

@taffer: De ezaz, hogy nem otthonra. Vett szépen mindenki magának hálókártyát, egy T-dugót, meg egy kb másfél-két méteres kábelt. Plusz a társaságban volt kettő lezáró (amik kb 5-6 alkalmanként valami csoda folytán _elromlottak_, hogy basszák meg, folyton lezáróért kellett rohangálni). Ez volt a beugró LANra. Nem a világ. Mindenki, akit érdekelt a dolog és már volt egy PCje (a családban), az ki tudta köhögni.

Bobby Newmark 2018.07.20. 22:48:54

@Savior: Nekem a Half-Life volt az első, az is a CS1.0-val dupla kiadásban akciósan, haverral felesben, magáért a CDkulcsért. És az is csak azért, mert addigra a Valve bekeményített, és a _magyar_ CDkulcsgenerátor/kereső program hatására megszigorította a hitelesítési rendszerét, és a kigyűjtött többtucat CDkulcs sem működött már.

Máig úgy vagyok vele, hogy amivel lehetséges ingyen játszani, az így járt. Gyakorlatilag minden játék amit vettem, az rákényszerített, hogy megvegyem, általában azzal, hogy a multija igényli a hitelesítést.