Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Vannak játékok, amikkel kevesebben játszottak, mint amit megérdemelt, és a Checkpoint Mini egyik célja ezeknek megadni a kellő népszerűséget. Ilyen a Crusader: No Remorse (illetve No Regret) is, a kilencvenes évek egyik legjobb taktikai lövöldözős játéka. Ha még nem ismered, most is kipróbálhatod, mert ma is egész fogyasztható. Okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is a legjobb izometrikus játékokról, amik a Crusader előtt készültek. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Az Origint nem kell senkinek sem bemutatni: Richard Garriotték 1983-ban alapított cége, amit főleg az Ultimák és a Wing Commanderek tettek naggyá. De a nagy sorozatok között kisebb gyöngyszemeket is kiadott a cég, például a Crusader: No Remorse-ot 1995-ben. Vezető fejlesztője és fő programozója pedig egy személyben Tony Zurovec volt, akit eredetileg Ultimák programozására vettek fel, de pár év alatt meggyőzte a vezetőséget, hogy érdemes neki saját projektet adni.
Zurovec pedig mérnöki precizitással készített egy szikár, de elég jó akciójátékot, ami első látásra agyatlan lövöldözésnek tűnt, de aztán nagyon hamar kiderült, hogy aki Rambóként megy benne előre, annak gyors temetése lesz. A játékmenet alapvető része volt a bujkálás, lopakodás, tereptárgyakban turkálás (főleg lőszerek után, mert abból kevés volt) vagy éppen azok lerombolása, esetleg a pályán levő eszközök megfelelő befolyásolása (pl. biztonsági kamerák kikapcsolása), és így tovább. A végeredmény egy elég sokoldalú izometrikus akciójáték lett, még ha kicsit nehéz is volt. Legnagyobb hibája nem is az alapokból fakadt, hanem egyszerűen Zurovec túltervezte a pályákat, már az első is óriási volt. Ezért egy idő után monotonná vált a móka, hiába variálódtak néha a küldetéscélok kisebb fejtörőkkel, csapdákkal.
A kerettörténet elég komor volt, bár eredetinek nem mondanám: valamikor a nem túl távoli jövőben megavállalatok nyomják el az emberiséget, és persze ez nem tetszik egy maroknyi ellenállónak. A játékos az ellenállás legjobb katonáit irányítja, de a küldetések igazából nem sokat törődnek a sztorival, inkább alibi az egész körítés. A grafikát az Ultima VIII módosított motorja szolgáltatta SVGA felbontásban, ami elég szépnek számított akkor, és ma is jól működik (leszámítva persze az élőszereplős átvezető videókat, mert hát a kilencvenes évek közepén minden második játékban voltak ilyenek, ma már vállalhatatlan minőségben). És a zene is egész jól kiállta az idő próbáját: Andrew Sega és Dan Grandpre lendületes elektronikus zenéje meglepően jól passzol a játékmenethez. (És egy zenei easter egg: ha december 25-én játszol a játékkal, karácsonyi dalokból összerakott technomix szól.)
Voltak a játékból konzolos verziók is (PSX és Saturn), de mivel a PC-s eredeti C++ és assembly nyelveken készült, a konzolosokat nulláról kellett újraírni. A No Remorse nem kelt el sokmillió példányban, de azért elég meggyőzően sikeres volt ahhoz, hogy az EA rögtön berendelje a folytatást, ami 1996-ban meg is jelent. A Crusader: No Regret csak apróságokban különbözött az elődjétől (Zurovec nem is volt hajlandó Crusader II néven kiadni), mert a készülő küldetéslemezt alakították át önálló játékká. Kicsit szebb, kicsit akciósabb, de ugyanaz a recept. Tervben volt egy harmadik rész is (Crusader: No Mercy) és egy nyolcfős multis spinoff (Crusader: No Survivors), de sosem készültek el, mert Zurovecnek elszámolási balhéja volt az EA-vel (mármint ő érezte úgy, hogy túl kevés pénzt kap a játékai után), és kilépett az Origintől. Chris Roberts akkor alapította a Digital Anvilt, hozzá csatlakozott, és ma is Roberts tettestársa, ugyanis a Star Citizenen dolgozik. A két elkészült Crusaderért hálásak lehetünk neki, mert a játékok nagy hatással voltak a Fallout több fejlesztőjére is (ezt nem is nehéz belátni), és igazából ma is jó érzés kipróbálni őket - a GOG-on 4-5 euró körül vesztegetik.
És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk. Mondom a kategóriát, amit persze Grath talált ki: a 10 legjobb izometrikus játék, ami a Crusader előtt jelent meg, de akkor legyen mondjuk 1996 előtt. Szóval ez. Igen, tudom. Persze értem Grathet: a kilencvenes évek végétől olyan izometrikus alapvetések születtek, amikkel elég unalmas lenne a lista (sok Infinity motoros RPG például). A következőket hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Shadowrun (1993, SNES) 2. UFO: Enemy Unknown / X-COM: Ufo Defense (1994) 3. Syndicate (1993) 4. Front Mission (1995) 5. Jungle Strike (1993) 6. Sim City 2000 (1993) 7. Wizard Fire / Dark Seal 2 (1992) 8. Kirby's Dream Course (1994) 9. Landstalker (1992) 10. D/Generation (1991) |
1. UFO: Enemy Unknown / X-COM: Ufo Defense (1994) 2. Populous II (1991) 3. Head Over Heels (1987) 4. Sim City 2000 (1993) 5. Darklands (1992) 6. Last Ninja 2 (1988) 7. Syndicate (1993) 8. Ultima VIII: Pagan (1994) 9. The Horde (1994) 10. Cadaver (1990) |
Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig pár nap múlva lesz Checkpoint, új vendégekkel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek