HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #71: Crusader: No Remorse (+ a 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig)

2018.04.30. 18:47 Stöki

cpmini_71.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Vannak játékok, amikkel kevesebben játszottak, mint amit megérdemelt, és a Checkpoint Mini egyik célja ezeknek megadni a kellő népszerűséget. Ilyen a Crusader: No Remorse (illetve No Regret) is, a kilencvenes évek egyik legjobb taktikai lövöldözős játéka. Ha még nem ismered, most is kipróbálhatod, mert ma is egész fogyasztható. Okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is a legjobb izometrikus játékokról, amik a Crusader előtt készültek. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Az Origint nem kell senkinek sem bemutatni: Richard Garriotték 1983-ban alapított cége, amit főleg az Ultimák és a Wing Commanderek tettek naggyá. De a nagy sorozatok között kisebb gyöngyszemeket is kiadott a cég, például a Crusader: No Remorse-ot 1995-ben. Vezető fejlesztője és fő programozója pedig egy személyben Tony Zurovec volt, akit eredetileg Ultimák programozására vettek fel, de pár év alatt meggyőzte a vezetőséget, hogy érdemes neki saját projektet adni.

Zurovec pedig mérnöki precizitással készített egy szikár, de elég jó akciójátékot, ami első látásra agyatlan lövöldözésnek tűnt, de aztán nagyon hamar kiderült, hogy aki Rambóként megy benne előre, annak gyors temetése lesz. A játékmenet alapvető része volt a bujkálás, lopakodás, tereptárgyakban turkálás (főleg lőszerek után, mert abból kevés volt) vagy éppen azok lerombolása, esetleg a pályán levő eszközök megfelelő befolyásolása (pl. biztonsági kamerák kikapcsolása), és így tovább. A végeredmény egy elég sokoldalú izometrikus akciójáték lett, még ha kicsit nehéz is volt. Legnagyobb hibája nem is az alapokból fakadt, hanem egyszerűen Zurovec túltervezte a pályákat, már az első is óriási volt. Ezért egy idő után monotonná vált a móka, hiába variálódtak néha a küldetéscélok kisebb fejtörőkkel, csapdákkal.

A kerettörténet elég komor volt, bár eredetinek nem mondanám: valamikor a nem túl távoli jövőben megavállalatok nyomják el az emberiséget, és persze ez nem tetszik egy maroknyi ellenállónak. A játékos az ellenállás legjobb katonáit irányítja, de a küldetések igazából nem sokat törődnek a sztorival, inkább alibi az egész körítés. A grafikát az Ultima VIII módosított motorja szolgáltatta SVGA felbontásban, ami elég szépnek számított akkor, és ma is jól működik (leszámítva persze az élőszereplős átvezető videókat, mert hát a kilencvenes évek közepén minden második játékban voltak ilyenek, ma már vállalhatatlan minőségben). És a zene is egész jól kiállta az idő próbáját: Andrew Sega és Dan Grandpre lendületes elektronikus zenéje meglepően jól passzol a játékmenethez. (És egy zenei easter egg: ha december 25-én játszol a játékkal, karácsonyi dalokból összerakott technomix szól.)

Voltak a játékból konzolos verziók is (PSX és Saturn), de mivel a PC-s eredeti C++ és assembly nyelveken készült, a konzolosokat nulláról kellett újraírni. A No Remorse nem kelt el sokmillió példányban, de azért elég meggyőzően sikeres volt ahhoz, hogy az EA rögtön berendelje a folytatást, ami 1996-ban meg is jelent. A Crusader: No Regret csak apróságokban különbözött az elődjétől (Zurovec nem is volt hajlandó Crusader II néven kiadni), mert a készülő küldetéslemezt alakították át önálló játékká. Kicsit szebb, kicsit akciósabb, de ugyanaz a recept. Tervben volt egy harmadik rész is (Crusader: No Mercy) és egy nyolcfős multis spinoff (Crusader: No Survivors), de sosem készültek el, mert Zurovecnek elszámolási balhéja volt az EA-vel (mármint ő érezte úgy, hogy túl kevés pénzt kap a játékai után), és kilépett az Origintől. Chris Roberts akkor alapította a Digital Anvilt, hozzá csatlakozott, és ma is Roberts tettestársa, ugyanis a Star Citizenen dolgozik. A két elkészült Crusaderért hálásak lehetünk neki, mert a játékok nagy hatással voltak a Fallout több fejlesztőjére is (ezt nem is nehéz belátni), és igazából ma is jó érzés kipróbálni őket - a GOG-on 4-5 euró körül vesztegetik.

És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk. Mondom a kategóriát, amit persze Grath talált ki: a 10 legjobb izometrikus játék, ami a Crusader előtt jelent meg, de akkor legyen mondjuk 1996 előtt. Szóval ez. Igen, tudom. Persze értem Grathet: a kilencvenes évek végétől olyan izometrikus alapvetések születtek, amikkel elég unalmas lenne a lista (sok Infinity motoros RPG például). A következőket hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Shadowrun (1993, SNES)

2. UFO: Enemy Unknown / X-COM: Ufo Defense (1994)

3. Syndicate (1993)

4. Front Mission (1995)

5. Jungle Strike (1993)

6. Sim City 2000 (1993)

7. Wizard Fire / Dark Seal 2 (1992)

8. Kirby's Dream Course (1994)

9. Landstalker (1992)

10. D/Generation (1991)

1. UFO: Enemy Unknown / X-COM: Ufo Defense (1994)

2. Populous II (1991)

3. Head Over Heels (1987)

4. Sim City 2000 (1993)

5. Darklands (1992)

6. Last Ninja 2 (1988)

7. Syndicate (1993)

8. Ultima VIII: Pagan (1994)

9. The Horde (1994)

10. Cadaver (1990)

Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig pár nap múlva lesz Checkpoint, új vendégekkel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180315.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

23 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4113849552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oplenti 2018.04.30. 21:49:59

az én listám (basszus, Grath, ez talán eddig a legnehezebb....:)):

10. The Last ninja 2 (nem mehetek el mellette, egyszerűen nem tudom elfelejteni, hogy leesett az állam tőle, amikor először játszottam vele)
9. Syndicate (nagyon klassz logikai/akció játék volt. néhány évente egyszer újrajátszom)
8. Darkmere (Amigához képest gyönyörű, nagyon jól irányítható, nagyon hangulatos játék volt)
7. Hero Quest (számomra minden idők egyik legjobb logikai játéka, a táblás játék a legnagyobb kedvencem, a pc átírat pedig majdnem perfekt lett. pár évente ezzel is megyek pár kört)
6. Heimdall 2 (mai szemmel nézve talán kicsit üres, de egy nagyon hangulatos, és a Cadaver-t idéző gyönyörű grafikával készült logikai akció játék. imádom...)
5. Shadowrun (a SNES-es verzió, természetesen. anno pontosan olyannak képzeltem a SR világát, mint mailyennek ez a játék bemutatta)
4. Legacy of sorasil (tudom, ez folytatásnak lett szánva, de annyival több az első részhez képest, olyan sokat tesz hozzá, hogy kár lenne csak úgy elmenni mellette...)
3. X-COM Ufo defense (számomra minden idők egyik legjobb, leghangulatosabb taktikai/stratégiai játéka. emlékszem, az egyik első pc játék volt, aminek láttam az intro-ját. felejthetetlen...)
2. Sim city 2000 (hangulatos, összetett, szórakoztató, erőszakmentes, folyamatos kihívás, és még szép is)
1. Ultima VIII (ez a játék nálam minden idők top 10-én is elpkelp helyen van)

oplenti 2018.04.30. 22:07:13

ha jól belegondolok, mindig is ez volt a kedvenc grafikai módom. imádom irányítani a kis figurákat, a végletekig részletesen kidolgozott hátterek előtt. megyek is, játszom ezzel-azzal a listámról...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.05.01. 07:52:19

én mindig mama's boy-on játszottam, de aztán az egy dlh update-ben volt már ehhez is cheat, utána no regret-en volt a nehézség. ami igazából a sebzéssel operált, nem lettek bonyolultabbak az enviro puzzle-ök.
a zenéje fantasztikus, bár húsz perc pályán mászkálás után kissé monotonná válik.
a fegyverek fantáziadúsak, a húsrohasztó, savas és bogyószóró volt a kedvenc.

izometrikus játéknak:
relentless, powermonger, civ2, rc pro am, rock'n roll racing, hexplore, beasts&bumpkins, centurion (itt csak a csaták voltak iso-ban, de így is nagy kedvenc), diablo, gender wars, jagged alliance, transport tycoon, pac-mania, ultima 7, paperboy, q*bert, spindizzy/marble madness, serf city, theme hospital, gauntlet, utopia, ufo 2.

és egy újkeletű iso zen stratégia, a rymdkapsel, ajánlásommal.

alien május elseje.

zobor 2018.05.01. 10:09:15

Nem kicsit szentimentális okokból az örök kedvenc a műfajban:
Az Ocean féle 1986-os Batman, annak is Enterprise 128 változata, mert az egy kicsit színesebb tudott lenni a sima Spectrumos változatnál. Elképesztően jó játék a mai napig.

AarPoe 2018.05.02. 11:08:10

Jó lett, de hogyan maradhatott ki a Little Big Adventure? Hisz annak maga a játékmenete is maga az ordító izometria és anno igen nagy cím volt. Valamint Last Ninja 2 az 1. és Diablo 1. az abszolút 0. helyre.
A SimCity 2000-et én nem sorolnám az izometria kategóriába, ilyen erővel minden olyan 2D-s felülnézeti stratégia is jöhetne, ahol derékszögű keresztutcát lehet építeni.
Grath listája volt számomra első olvasatra a kevésbé szimpatikus, de a Jungle Strike-al nagyot egyenlített.

Garott 2018.05.02. 11:48:36

Nem gondoltam, hogy a Shadowrunnal más is játszott. Amikor a boltban áttam nagyon megtetszett a grafikája, és csak emiatt vettem SNES-re egy NTSC átalakítót. Egy szót sem tudtam angolul (akkor még a német volt az iskolákban a nagyon népszerű), emiatt a játék legelején elakadtam. Se internet nem volt, se angol tudás, de mindig amikor elővettem a snes-t megpróbálkoztam bejutni a The Cage Clubba. Aztán egyszer (több évre rá), amikor már kezdtem megbarátkozni a nyelvvel, akkor sikerült rájönnöm, hogy melyik kulcsszót kell használni az egyik kórboncnoknál a továbbjutáshoz. Itt látszódott igazán, hogy mit bele tudtak rakni egy cartridge-ba.

Bobby Newmark 2018.05.02. 13:05:50

@AarPoe: A Simcity 2000 ábrázolásmódjának a világon semmi köze nincsen a derékszögű keresztutcákhoz, és eleve nem is felülnézetes, hanem 45fok axonometrikus. Valószínűleg az alap Simcityvel kevered.

Miért mindenkinek a Last Ninja 2? Az 1 miért nem? Szerintem szebb is, hangulatosabb is... Nyilván ízlés kérdése...

B-Bird 2018.05.03. 10:39:10

Ja és Gender Wars. Nem volt olyan jó, mint Syndicate, de azért jó volt. Vagy nem?

killerbee 2018.05.03. 13:32:08

Par szemelyes kedvenc föleg Amigarol: Super Skidmarks (1995), Utopia (1991) ill. K240 (1994), Ceasar 2 (1995), Mega Lo Mania (1991), Settlers (1993) - ezt nem tudom mennyire izometrikus

a tatu 2018.05.03. 13:36:45

te jó ég, mennyire szerettem ezt a játékot

oplenti 2018.05.03. 14:30:29

@B-Bird: szerintem annyira nem volt jó, mint a syndicate, de mindenképp a "jó" kategória :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.05.03. 15:37:50

@killerbee: jujj, a k240. mekkora királyság is volt az annakidején. a remake-jével játszottál? fragile allegiance néven fut.

B-Bird 2018.05.03. 15:55:50

@oplenti: Igen, hasonló érzelmeim vannak iránta nekem is. Bár buktam a feladatot, mert 1996-os a cucc, így ide be sem írhatom.

hpeter 2018.05.04. 01:13:29

Transport tycoon, 1994 :)

killerbee 2018.05.04. 02:36:02

@manson karcsi: nem ismertem eddig, de ahogy nezem nem lett a kritikusok kedvence.

advaita 2018.05.05. 09:36:34

Klassz játék volt, máig fel tudom idézni a hangulatát. :)

Little Big Adventure szerintem sem maradhat ki egy ilyen felsorolásból.
Druid nem tudom izometrikus játéknak számít-e, de én azért beírom, klasszikus az is.

Friend of Wine 2018.05.05. 21:14:05

Escape from Colditz Amigára nagy király.

Pc-re remake: Colditz Escape

Head Over Heels

B3L4 2018.05.10. 00:14:30

Transport Tycoon minden idok egyik top-ja marad nalam. Emlekszem mikor sikerult haloba ossze kotni 2 gepet es egesz hetvegeket jatszottunk vegig. Szerintem listan a helye.

Bobby Newmark 2018.06.02. 05:30:03

@manson karcsi: Hé, a Jagged Alliance nem izometrikus! A függőleges tengely rövidebb, mint a két vízszintes, az azon mért távolságok nincsenek pariban a vízszintes tengelyen mért távolságokkal.

Princze 2018.07.22. 09:43:51

Szerintem volt olyan jó a Little Big Adventure, hogy ráférjen erre a listára :) Idén újrajátszva is azt kell mondjam, zseniális mindkét rész.
süti beállítások módosítása