HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #30: Toonstruck

2016.11.28. 22:45 Stöki

cpmini_30.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A harmincadik adás áldozata egy kalandjáték, amit nem ismernek annyian, mint például a Monkey Islandeket, de legalább annyit lehet röhögni rajta. A Toonstruck a maga idejében nem volt túl sikeres, sőt óriási bukásnak számított, pedig dicséretesen nagy ökörség volt. Tessék csak a baloldalt látható képre nézni: dominának öltözött birka és kikötözött, piercinges tehén - hát melyik játékban látni ilyet? Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi a Toonstruck és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Kerek húsz évet kell visszautazni az időben, a Toonstruck ugyanis 1996 végén jelent meg, a karácsonyi szezonban. És mint említettem, óriásit bukott, akárcsak a szezon másik nagy kalandjáték-áldozata, a csodálatos Neverhood. A Toonstruckot az amerikai Burst Studios készítette, ami a Virgin belső fejlesztőcsapata volt, és a Toonstruck volt a harmadik játékuk. De az annyira sikertelen lett, hogy a Burst meg is szűnt, aztán nemsokára a Virgin is kiszállt a játékbizniszből.

A bukás egyik oka, hogy a Toonstruck baromi drága játék volt, mármint a maga korában. Nagyjából 8 millió dollárba került a fejlesztése, ami igen soknak számított 1996-ban, főleg egy kalandjátéktól (a kor egyik legköltségesebb játéka, a Wing Commander IV 12 millióba fájt, de az filmbetétekkel turbózott űrszimulátor volt). A pénzből valószínűleg elég jelentős tételt akasztott a főszereplő, Christopher Lloyd, illetve a szinkronhangok, akik között Tim Curryt is megtaláljuk. És a Burst külső stúdiókat is bevont, hogy a rengeteg színvonalas átvezető animáció is elkészüljön - bizonyára ez sem volt két fillér. De a költségeken túl a sikertelenséghez a rossz eladások is hozzájárultak, amire magyarázat lehet egyrészt az, hogy a játékosok éppen elfordulóban voltak a zsánertől, illetve hogy 1996 karácsonya baromi erős szezon volt Tomb Raiderrel, Red Alerttel, Diablóval (sőt, ugye ebben az évben jelent meg a Quake, a Phantasmagoria és a Duke Nukem 3D is).

hgrhxve.jpg

A sztori egyfajta fordított Roger nyúl a pácban-történet volt: Lloyd egy rajzfilmrajzolót játszott, aki bekerül a rajzfilmek világába, ahol a jó rajzfilmhősök országa (Cutopia) és a gonosz rajzfilmhősök vidéke (Malevoland) háborúzik egymással, a harmadik ország (Zanydu) pszichopata lakói pedig igyekeznek kimaradni a balhéból. Elég eredeti felállás volt ez, és a fejlesztők (Richard Hare és Jennifer McWilliams a két kulcsfigura) szépen benépesítették agyamentnél agyamentebb figurákkal a játékot, elképesztő töménységben adagolva a szóvicceket és szójátékokat. A Toonstruck olyan játék ma is, amiben vétek átugrani a dialógusokat - pláne, ha kicsit tudunk angolul.

A játékmenetét viszont nem nevezném tökéletesnek, az agyamentség ugyanis itt is jelentkezett, és sokszor logikátlan fejtörőkkel lehetett továbbhaladni, nem egyszer kitekert nyelvi leleményeket megfejtve. Engem ehhez a játékhoz amúgy kedves emlékek fűznek (erről írtam életem első, nyomtatásban megjelent játéktesztjét, ami gyakorlatilag újságírói karrierem kezdetét jelentette), de életem egyik nagyon emlékezetes elakadása is a Toonstruckban volt. Mert ki gondolná, hogy amikor egy rajzfilmfigura fejbekólint egy másikat, és annak pár másodpercre csillagok jelennek meg a feje fölött, akkor a csillagokat FEL LEHET VENNI?

Szóval a Toonstruck egy ötletes, de nehéz kalandjáték volt, ami csodálatos szinkronhangokat kapott, és baromi jól nézett ki. Pazar animációk és hátterek gyönyörködtették a játékost, ráadásul egy-két helyszín játék közben meg is változott, ahogy a gonosz rajzfilmbirodalom egy kütyüvel "meggonoszította" Cutopia egyes részeit. Például a játéknak még eléggé az elején egy pajtában találkozhatunk egy kedves báránnyal, egy hasonlóan kedves tehénkével és egy szótlan lóval. Amikor aztán jön a kütyü, a birka és a tehén eléggé megváltozik (lásd a poszt elején a képet), a ló helyett pedig egy ragasztókészítő gépet találunk... elég morbid volt néha a humora, na.

A játékot eredetileg hosszabbnak szánták, csak ahogy közelgett a határidő, és látták a fejlesztők, hogy nem készülnek el időben, kettészedték a programot. A Toonstrucknak tehát lett volna egy folytatása (leforgatták a jeleneteket Llloyddal, a szinkronhangok is felmondták a mókát), de az első rész buktája után lelőtték a projektet, és a játékosok hoppon maradtak a cliffhangeres befejezéssel. A szerzői jogokat azóta széthordta a szél, bár az egyik volt fejlesztő, Keith Arem megpróbálta összeszedni, és kiadni a Toonstruck kibővített, teljes verzióját. Nagyjából 2011 óta szenved ezzel, de copyrightbajok miatt nem jut előbbre. Sajnos én már nem is tudok hinni abban, hogy a Toonstruck 2 valaha megjelenik, pedig ha indulna rá egy Kickstarter-projekt, fénysebességgel vágnám hozzá a pénzem. Az első résszel lehet vigasztalódni, ami tavaly óta elérhető a GOG-on (mondjuk a tízdolláros árcédula elég meredek, de ugye bármikor jöhet egy akció). Érdemes kipróbálni a kalandjáték-rajongóknak, egy elfeledett gyöngyszem.

Legközelebb két hét múlva lesz Mini, jövő héten vendéges Checkpoint. Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z
Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream
Checkpoint Mini #25: Septerra Core
Checkpoint Mini #26: Broken Sword
Checkpoint Mini #27: Paradroid
Checkpoint Mini #28: Pandora's Box
Checkpoint Mini #29: Magic: The Gathering

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

7 komment

Címkék: retro közösség podcast kalandjáték checkpoint mini toonstruck

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3612006488

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nyiri 2016.11.29. 00:13:57

Mire megjelent a podcast, megjelent a steamen is :)

store.steampowered.com/app/369830/

krcsirke 2016.11.29. 09:36:29

GOG-os link nekem rossz csak? Nekem ezzel jó: www.gog.com/game/toonstruck

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2016.11.29. 12:55:11

A világért sem szeretnék köcsögösködni, de Stöki írt cikket 1996 előtt is...

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2016.12.05. 12:27:52

Halljam az ajánlatot mindkettőtöktől...

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.12.15. 20:38:09

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Én is olvastam azokat! Szóvicc is volt benne, meg elrontott pótzéháról magyarázkodás! :D