HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #28 (és Kétheti Retro): Pandora's Box

2016.10.23. 22:38 Stöki

cpmini_28.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Most egy elfeledett pc-s gyöngyszem esett ki időgépünk csomagtartójából, ha élhetek ezzel a képpel. A világ egyik leghíresebb játékfejlesztője készítette a világ egyik leghíresebb cégének, mégsem zavart sok vizet a játékipacon. Talán a műfajának köszönhetően: a Pandora's Box logikai játék volt, de 1999-ben jelent meg, amikor ez már kicsit komolytalan zsánernek számított a hardcore gamerek körében (a kazuárok meg még csak a kanyarban voltak). Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi ez a játék és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Szóval a Pandora's Box idén már 17 éves, fejlesztője pedig nem más, mint Alekszej Leonyidovics Pazsitnov. Őt ugye a Tetris atyjaként ismeri a világ, 1984-ben, még a Szovjetunióban alkotta meg minden idők egyik legsikeresebb videojátékát. Egy kopejkát nem látott belőle, mert a szerzői jogi kiskapuk akkorák voltak az elvtársaknál, hogy egy nyerges vontató simán átfért rajtuk, és pár gátlástalan bizniszmen kijátszotta szegény Pazsitnovot. 1991-ben elege is lett hazájából, és az Egyesült Államokba költözött, de itt is csak 1996-tól kezdett Tetris-jogdíjakat adni, miután alapított erre egy céget. Ugyanebben az évben kezdett el dolgozni a Microsoftnál, ahol tíz évet húzott le, és ennek legfinomabb gyümölcse volt a Pandora's Box.

pajitnov.jpgA Microsoft a kilencvenes évek végén találta ki, hogy komolyabban elkezd foglalkozni a játékiparral (Age of Empires, hogy mást ne mondjak), Pazsitnovnak pedig főleg olcsó kis logikai játékocskákat kellett készítenie, amiket hol gyűjteményként adtak ki, hol pár dollárért - vagy akár ingyen - letölthető programként árulták (egyik utolsó munkája például az Xbox 360-os Hexic volt). A Pandora's Box viszont kivétel volt: egész estés, teljes árú játéknak szánták, noha tulajdonképpen ez is csak egy játékgyűjtemény volt.

De micsoda játékgyűjtemény! A Pandora's Boxban tíz különböző feladattípus kapott helyet, általában egy képet vagy szobrot kellett darabjaiból összerakni. A kirakósok elég változatosak voltak, hol valamilyen műtárgyra kellett felrakni a textúrákat, hol pedig különböző méretű téglalapokat cserélgetve kellett a helyükre tenni egy kép részleteit, miközben a részletek mindig az adott téglalap arányaihoz torzultak. A tíz fejtörőből minden játékos meg tudta találni magának a 3-4(-5-6) kedvencet, amik pedig nem jöttek be annyira, azokat át lehetett ugrani segítségekkel, amiket bőkezűen osztogatott a játék.

A Pandora's Boxot kivitelezése is kiemelte a párperces logikai cuccok közül. Szépen rajzolt grafikával, kellemes zenével tálalta a több száz fejtörőt, és még valami kis alibitörténet is jutott melléjük (hét bajkeverő entitást kellett üldöznünk és elkapnunk a világban). A fejtörőket tízes adagokban a Föld egy-egy nagyvárosában lehetett megoldani, a kirakósok pedig az adott városhoz igazodtak, a kirakandó képek annak nevezetességeit ábrázolták. Szóval nagyon kellemes kis relaxáció volt ez az adrenalinosabb játékműfajok között, mégsem aratott nagy sikert. 1999-ben a logikai játék műfaja már nem volt annyira népszerű, mint a Tetris megjelenésekor, illetve nem ebben a formában volt az. De akár azt is mondhatjuk, hogy túl korán jelent meg: ha tíz évvel később, prémium flashjátékként (vagy urambocsá' free to play mobiljátékként) jön ki ugyanez a játék, biztos vagyok benne, hogy nagyobbat kaszált volna.

Mivel a játék egy elfeledett gyöngyszem, a jogai meg a Microsoftnál vannak, sajnos nem érhető el a bevált retrojáték-lelőhelyeken. Szóval aki ma akar játszani vele, annak irány a torrent az keresse meg a gyári verzióját, csak készüljön fel arra, hogy esetleg még egy patchet is elő kell guglizni, mert az eredeti játék nem bírja az újabb Windowsokat. Pazsitnov egyébként idén volt hatvanéves, de az elmúlt tíz évben nemigen hallatott magáról. Reméljük, azért még fog valamikor játékot készíteni - mi egy Pandora's Box 2-re vevők lennénk, az tuti (bár erre nyilván olyan kevés az esély, mint Tetrisben egymás után tíz hosszú elemnek).

Legközelebb két hét múlva lesz Mini, jövő héten vendéges Checkpoint. Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z
Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream
Checkpoint Mini #25: Septerra Core
Checkpoint Mini #26: Broken Sword
Checkpoint Mini #27: Paradroid

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

17 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini alekszej pazsitnov

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8911829331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.10.24. 02:30:43

Volt a Tetrisnek egy orosz koppintàsa is, ami a kitalálóját tekintve elég nagy szemétség màr magàban is: beszippantja a Tetris játék a játékosàt, így amikor mi játszunk a gammàval, arra is vigyázni kell, hogy a takaros sorokba rakott elemek agyon ne nyomják a legalsó sorban kolbászoló kis nyomoronc kölyköt (3 élete volt aztán game over)! Ez a játék mi volt? Én TETRILL néven kaptam meg másolva, még videófelvétel is van róla, ahogy 1993-ban az osztálytársaimmal játszunk vele, de pont a lényeget, a monitort nem vette a kameramann (apukám) :( :( :( De ilyen néven ma már nem találom :(

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.10.24. 06:14:46

nekem megvolt ez anno, jól végig is játszottam, azóta ott rohadnak a bitjei egy 80as ide-s vinyón valahol.

B-Bird 2016.10.24. 08:38:08

@-Szűcs Gyula-: Most miért mondod, hogy nem találod? Első találat a google-n. archive.org/details/msdos_TETRILL_shareware

Petrow 2016.10.24. 16:29:30

Megvan otthon dobozos verzióban. Anno nagy kedvenc volt, de a vége felé átvált értelmetlen szívatásba. Az még hagyja ám, hogy kombinálja a feladatokat, de a legutolsó rotascope-ban pl. eleve egy eleve életlen képet kell kiraknod, hogy aztán azt rendezhesd össze a puzzle másik részében. Ezt leszámítva tényleg nagyon jó kis időtöltés.

A siker(telenség)ét én inkább a Microsoft számlájára írnám; anno jelent meg a méltán klasszis AOE2, és amellett egyszerűen nem kapott elég reflektorfényt.

DeMarco 2016.10.24. 16:34:44

Nekem megvan, 5-6 évente lazításból végigtolom, nem is olyan régen zúztam végig utoljára. Akkor is bejött, most is bejön. Igaz eleve puzzle rajongó is vagyok...

Csb 2016.10.24. 17:10:59

A tetris is eszetlen szivatosra volt tervezve, 9-es fokozatra gyorsulva ugy szamoltak vele, hogy ugyis jatszhatatlan, tuti a game over. Onnan lehet ezt tudni, hogy 32767 volt a maximalis pontszam, utana -32768 kovetkezett. Fel sem merul bennuk, hogy valaki eler idaig, mert akkor legalabb 0-65535 kozotti pontszamokra irtak volna meg.

A high score-t rangsorolni ugyananyi munka lett volna ugy is, mint igy, kiiratni meg meg egyszerubb is lett volna a sosem-negativ szamot. Lehet, hogy volt egy kesz rutinjuk ("third party library" manapsag), ami elojeles szamokat kezelt, de ugy voltak vele, hogy ugyis mindegy, mert 10000 korul mar "jatszhatatlan". Hat, nem volt az...:)

Apa főz 2016.10.25. 07:28:55

@DeMarco: nem tudnád valahogy elküldeni/megosztani? Évek óta keresem az eredetit, de nem találom.
Kösz!

fáZoltán 2016.10.25. 08:14:45

@manson karcsi: Te jó világ, mik vannak itt fent..!!!!! +110%-on indul emiatt a reggelem :D
(nem, soha nem hallottam erről az oldalról pedig régóta keresgélek régi játékokat a a Blade runnertől, iwar-ig, daytona race.....)

Figyel Castro 2016.10.25. 08:15:16

@Petrow: az tenyleg oltari kibaltazas volt... De amugy szerettem.

opati666 2016.10.25. 09:40:17

Most is fent van a gépemen. Szerencsére Win7 kompatibilis... Néha még én is játszok vele, a gyermekeim gyakrabban. Szerintem nagyon jó játék.

Karvaly 2016.10.26. 09:59:22

Köszönöm a checkpointokat, hosszú idő után rákaptam én is, egyelőre a restanciát dolgozom le (most tartok az Amerika kapitányosnál), ezért nem tudom, még mindig vártok-e ötleteket, vagy már tele vagytok vele, mindenesetre nem akarnátok valamelyik részben a Klaxot és a Nolfot elővenni? Előbbit én játékteremben láttam hamarabb, de volt pc verzió is, tipikus kora kilencvenes logaikai-ügyességi.
Rucz Lajost nem akarjátok vendégnek meghívni? Neki köszönhető a Spectrum Világ és a Commodore Világ, nélküle senki nem tudott volna előbújni CoVboy köpönyegéből :)

Savior 2016.10.26. 10:49:41

@Karvaly: Rucz Lajos meghívását abszolút támogatom! Volt ugyan itt is linkelve már egy nagy CoV-interjú valamelyik partiról, sok cikkíróval, de hogy őszinte legyek, az "aranykor" utáni időszak (talán miután CovBoy elment?) engem mérsékelten érdekel. Sokkal szívesebben hallanék az LSI-SpV-CoV első fele időkről.

-Adam- 2016.10.28. 11:29:36

@Csb: Tetrisben lehetett egy elem lerakásáért negatív pontot is kapni (ha valaki bekacsolta a "Next"-et, akkor levont valamennyit a lerakott elem pontszámából, ha rátenyereltél a gombra, akkor negatív pontot kaptál). Így, hogy voltak negatív pontszámok, legalább macerásabb volt bárkinek ilyen módszerrel elérni a maxot. Bár gyanítom, ők ezt nem gondolták át, csak így sikerült :)

Kopter Géza · http://koptergeza.blog.hu/ 2016.10.31. 07:15:19

Gyerekek,
Bud jo lenne egy hir arrol, hogy kickstarter kampany folyik egy retro jatekra. Ez eddig nem erdekes, de ha azt hozzateszem, hogy a cim Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans? Na?
www.kickstarter.com/projects/1684041218/bud-spencer-and-terence-hill-slaps-and-beans

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2017.02.26. 18:16:25

nekem is meg volt dobozban, csak nem tudom kinek adtam kölcsön :D

emlékszem amikor anno a munkahelyen elkezdtem játszani vele és elmentem a gép elől, mire vissza mentem mindig ott volt egy munkatársam és nem lehetett előle kirobbantani se, baromi jó játék volt (anno a PC Guru egyik demólemezén figyeltem fel rá, és amikor az Ubisoft Budgetben megjelent akkor rögvest lecsaptam rá) - szerintem sanszosabb összetákolni egy gépet amin Xp fut és akkor tuti elindul :D

amúgy azért nincs steamen meg GoG-on se mert PuhaPici a kiadó, és az ő játékaik, pl. Freelancer nincs ilyen helyeken mert miért is lenne