HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream

2016.08.08. 16:49 Stöki

cpmini_24.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A nyári szünet utáni első, de valójában a 24. Checkpoint Miniben egy elég bizarr kalandjátékot vettünk elő, aminek már a címe is furcsa: tükörfordításban kb. "nincsen szám, és sikoltani akarok". Esetleg ordítani. Vagy üvölteni. Lényeg, hogy hangoskodni, ami száj nélkül elég nehéz. És hát olyan is elég ritkán van, hogy egy ünnepelt író 28 év elteltével részt vesz egy művéből készült videojáték fejlesztésében. Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi a bánat ez a játék és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Az I Have No Mouth, and I Must Scream eredetileg nem videojáték, hanem egy sci-fi novella, amit Harlan Ellison írt, és 1967-ben jelent meg először. Magyarul 1977 óta olvasható, az Ötvenedik című antológiában jelent meg (Kozmosz könyvek, szerk. Kuczka Péter), a fordító, Borbás Mária a Szája sincsen, úgy üvölt címet adta neki. Nekem eléggé bejött az írás, amikor először olvastam, de nem túl videojáték-konform cucc. Ez a novella ugyanis baromira nyomasztó, és még rövid is, sok cselekményt nem ad egy kalandjátékhoz (angolul itt olvasható, ha valakit érdekel).

harlan-ellison-009.jpgHogy akkor hogy lett belőle mégis kalandjáték? Úgy, hogy a kiadó, a Cyberdreams a kilencvenes évek közepén megkereste Ellisont, hogy nagyon szeretik a műveit, és nem volna-e kedve beszállni egy jó kis ellisonos kalandjátékba - mire az akkor már hatvan fölött járó író azt mondta, hogy dehogynem, de akkor legyen a játék alapja az a régi, komor novellám a szótlanul kajabáló csávóval a címében, tudjátok melyikre gondolok. És lőn. (Ellison egyébként még él, májusban volt 82 éves, és még mindig aktív.) Szóval a játék kiadója a Cyberdreams volt, dizájnkérdésekben leginkább ők döntőttek, de a játékot a Dreamers Guild programozta-fejlesztette le nekik. Mindkét cég kaliforniai, mindkettő a kilencvenes évek elején indult, mindekettő becsődölt 1997-ben, és mindkettő nevét elég furcsa fantasy és horror játékokról ismerhetjük (a Cyberdreamsét például a Dark Seedekből, a Dreamers Guildét pedig a Kyrandia-játékokból).

shot2.png

Ezen a ponton már muszáj szót ejteni a sztoriról, ami elég sötéten indít. A Földön elszabadult egy embergyűlölő mesterséges intelligencia, és minden embert elpusztított, kivéve ötöt, akiket már több mint egy évszázada kínoz. Ha betegek lennének, meggyógyítja őket, de csak azért, hogy tovább nyújthassa a szenvedéseiket. Tehát gyakorlatilag egy gonosz isten, egy szuperszámítógép formájában. Az öt túlélőt így már csak egyetlen dolog mozgatja: valahogy sikeres öngyilkosságot elkövetni. Vidám, mi? Ellison azért választotta ezt a novellát, mert olyan játékot akart, ahol a morális döntések számítanak, nem az, hogy megnyered-e a játékot, és ehhez a némán óbégatós című sztori passzolt. Sőt, Ellison olyan játékot akart, amit egyáltalán nem is lehet megnyerni. Az I Have No Mouth, and I Must Screamnek négy befejezése van, de egyik sem happy end - inkább azt lehet befolyásolni, hogy hogyan veszít a játékos, dicső vagy dicstelen halált hal (ha hal egyáltalán).

A szokatlan játék vezető dizájnere David Mullich volt (aki később a 3DO-nál a harmadik és negyedik Heroes of Might & Magic fejlesztését levezényelte), és ő dolgozott szorosan együtt Ellisonnal a játék sztoriján. Illetve besegített még egy David Sears nevű író, akit a projektre vettek fel, és bár nagy Ellison-rajongó volt, kicsit elsápadt, amikor megtudta, melyik novellából csinálnak játékot. Nyilvánvaló volt, hogy az eredeti sztoriból nem jön ki egy többórás kaland, ezért továbbgondolták a cselekményt, és feltették a kérdést: miért pont ezt az öt embert hagyja meg az - amerikai változatban AM-nak, a magyarban OK-nak nevezett - szuperszámítógép? Ennek mentén haladtak tovább, és elkezdték kidolgozni az öt ember háttértörténetét, amik aztán nagyrészt kiadták a játék cselekményét. Mindenféle kínokat átélő hőseinknek ugyanis tragikus és/vagy sötét dolgok vannak a múltjában (pl. nemi erőszak, gyilkosság, koncentrációs tábor), és egyenként fel kell doglozniuk ezeket, egy-egy személyre szabott pokoljárás formájában, amiket AM/OK rendez nekik. Aztán ha elég jól helytállnak, a végén adódik azért egy lehetőség, hogy visszacsapjanak a gonosz istengépnek, és akkor kijöhet egy olyan befejezés, ami nem annyira borzalmas, mint a többi, de azért elég komor így is.

shot1.png

A fejlesztésben Ellison annyira részt vett, hogy amikor a játék alfaállapotba ért, Mullich és az író együtt finomhangolták a cseleményt - érdemes megjegezni, hogy Ellison az egész fejlesztés során írógéppel dolgozott, vagyis ha valamin változtatni akart, lepötyögte, majd a mondatokat papíron odaadta valamelyik fejlesztőnek, aki begépelte a játékba. A legkedvencebb fejlesztői sztorim azonban az, hogy Ellison szólaltatta meg a szuperszámítógépet. Azt mondta, ő pontosan tudja, hogyan hangsúlyozna AM, ezért örömmel vállalta a szinkronszerepet. Szóval amikor AM a játék elején leadja nagymonológját arról, hogy mennyire gyűlöli az embereket (ami egyébként a novellában is szerepel), azt valójában Ellison mondja. A fejlesztők közül amúgy még John Ottmant érdemes kiemelni, aki a játék szürreális kis világaihoz zenét komponált - ő akkoriban kezdte filmzeneszerzői pályafutását a Közönséges bűnözőkkel, később Bryan Singer házi zeneszerzője lett, szóval több X-Men-filmhez is ő csinálta a zenét.

Bár az 1995-ös (igen, 1995-ös, ne higgyetek a podcastben félrebeszélő majomnak, aki 1996-ot mond) játék nem lett nagy siker - amit az is mutat, hogy lelőtték a Playstationre tervezett verziót, és nemsokára tönkrement a játék fejlesztője és a kiadója -, rendszeresen előkerül kalandjátékválogató cikkekben, mint elfeledett kincs. Tényleg különleges élmény vele ma is játszani, bár baromi nehéz (= van benne jó pár logikátlan fejtörő), és az irányítása elég nehézkes. Ha ezeken túlteszed magad, akkor viszont egy saját korához képest elég merész, beteg hangulatú, és persze szigorúan 18+-os játékkal játszhatsz. GOG-on is, Steamen is elérhető a szokásos 5-6 eurós/dolláros kategóriákban, de sűrűn kerül bele leárazásokba, Addig is olvasgassátok a játék kézikönyvét.

36019-i-have-no-mouth-and-i-must-scream-dos-other.jpg

Legközelebb vendéges adás, méghozzá egy visszatérő vendéggel, két hét múlva pedig új Checkpoint Mini, már a 25. jubileumi szám (GOLDENAXEEEEE). Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

28 komment

Címkék: retro közösség podcast kalandjáték checkpoint mini i have no mouth and i must scream

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr368929192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.08.08. 20:16:59

ellison bácsi igen beteg, de zseniális mizantróp elmével rendelkezik.

az a boy and his dog nevű filmet is tudom ajánlani megtekintésre, hasonló élmény.

Bambula 2016.08.08. 20:25:07

A novella nagyon jó, szeretem. A régi játékkal nem játszottam sajnos, viszont remake jellegűen kiadtak egy újat is mobilra, az viszont tetszett.

zyrobs 2016.08.08. 20:54:13

>David Mullich

oh, szóval innen jött Sir Mullich. Ma is tanultam valamit.

jürgen baromartz 2016.08.08. 22:25:39

szerintem egyébként "Mjüllih"-nek kell ejteni.

NagyH · http://katpol.blog.hu 2016.08.09. 00:30:38

Fun fact: figyelmes szemlélők a Terminátor stáblistájában is felfedezhetik Harlan Ellison nevét. Annak idején ugyanis megvádolta James Cameront azzal, hogy a film történetének főbb mozzanatait az ő néhány novellájából merítette, persze anélkül, hogy a felhasználásukra tőle engedélyt kért volna. Ellison szerzői jogi perrel fenyegetőzött, végül azonban peren kívüli megegyezés lett a dologból, Ellison kapott egy nagyobb összeget és egy sort a stáblistán ("Acknowledgment to the works of Harlan Ellison").

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.08.09. 06:25:06

@NagyH: az nem nemere volt? mintha ő írt volna egy gyanúsan hasonló novellát a terminátorhoz, jóval a film előtt.

andthensome 2016.08.09. 08:10:02

@Stöki A letolto link nem működik... 403 forbidden :/
Hallgatom böngészőben, de azert jelzem a problemat :)

NagyH · http://katpol.blog.hu 2016.08.09. 09:42:05

@manson karcsi: A Nemere-sztoriról még nem hallottam, ezt viszont több forrás megerősíti:

electricliterature.com/was-1984s-the-terminator-a-harlan-ellison-rip-off-27f52272af11#.mfu75jd4i

www.jamescamerononline.com/Ellison.htm

Plusz legutóbb pár hete láttam a T1-et, mikor újra vetítették a Corvinban és kétségtelenül ott van az a mondat a végén :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.08.09. 09:49:46

@andthensome: Bocs, esküszöm, működött, de a SoundCloud le-letiltogatja ezeket sajnos. Most betettem egy másik linkről, elvileg működik.

@manson karcsi: Nemerénél nekem a Hotak harca él erősen emlékeimben, amire gyanúsan hasonlított jóval később a Demolition Man sztorija.

Bobby Newmark 2016.08.09. 10:22:53

Ú, ez jó volt. Tényleg szemétparaszt egy játék, a logikátlanság viszont sajnos belefér, az egyes karakterek világának virtuális jellegét tekintve...

A "sikeres" befejezés szerintem nem annyira pesszimista, a kiindulási alapot tekintve még happy endnek is felfogható.

Is 2016.08.09. 13:10:54

@Stöki: Ó, igen, a Holtak harca és a Pusztító hasonlósága... Simán lehet, bár nyilván más is kitalálhat hasonlót, de azért mindenképpen érdekes.

Bobby Newmark 2016.08.09. 14:07:20

@Is: Igen, hasonló, de hiányzott azért a Pusztítóból a 0G, mágnescsizmás csúcsjelenet az űrállomás külső felületén. :P

Hjahj, amikor még Nemerének nem ment el a józan esze, és még tudott írni...

eßemfaßom még áll 2016.08.09. 14:38:57

@manson karcsi: Nemerének egy páros regénye jött ki anno: Holtak harca/játszma tizmilliárdért 1986-ban

Holtak harca: bünözö és üldözője hibárnálás jövöben felébrednek és az üldözés folytatódik

Játszma tízmilliárdért: hatalmas meteor fenyegeti a Földet, bátor csapat elrepül egy kisbolygóra amit felrobbantva el lehet téríteni a meteort a Föld irányából

Az csak a véletlenek egybeesése, hogy pár évvel később a mozikba került a

Pusztító: bünözö és üldözője hibárnálás jövöben felébrednek és az üldözés folytatódik

Armageddon: Hatalmas meteor fenyegeti a Földet, bátor csapat elrepül a meteorra, hogy azon robbantva a darabjai már ne jelentsenek a Földre veszélyt

Is 2016.08.09. 14:48:30

@eßemfaßom még áll: Valószínűleg akkora, mint hogy a Linda sorozat pár részét kivitték Amerikába, mert szóba került, hogy esetleg forgatnának az ötletből ott is egy sorozatot, vagy készülne belőle rajzfilm. Ez végül nem valósult meg, de pár évre rá az X-Men rajzfilmsorozatnak igen ismerős zenéje lett... :)

Is 2016.08.09. 14:49:42

@Bobby Newmark: Jó volt bizony. A Dorg családsorozata nagyon jó.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.08.09. 15:24:44

jujj tényleg, igazatok van. demolition man és armageddon volt, nem a sperminátor.

Bobby Newmark 2016.08.09. 16:23:55

@eßemfaßom még áll: Azért valljuk be, nem annyira egyedi és őrülten kreatív ötletek ezek, a részletek meg gyakorlatilag teljesen eltérnek.

Bobby Newmark 2016.08.09. 18:11:39

@eßemfaßom még áll: Ja, de az is lehet, hogy inkább Occham leborotválja a picsába a vasfüggönyön át nem túl eredeti sztoriötletet lopó James Bondot...

eßemfaßom még áll 2016.08.09. 19:16:12

@Bobby Newmark: Nemere erről ezt mondta "Többen is bejönnek a képbe, nem csupán az én esetemről lehet szó. A rendszerváltástól kezdve vagy tervszerűen vadásztak történetekre az amerikaiak közül többen, vagy pedig - és ez a valószínűbb - honfitársaink, remek üzleti érzékkel, az amerikaiak számára ismeretlen, egykori szocialista blokkból származó történeteket próbáltak kint saját ötletként értékesíteni. Akár csak ötletként, amiből aztán kinti forgatókönyvírók történetet és forgatókönyvet írtak. Ez az úr volt annyira hiú, hogy a videóváltozaton feltüntette a nevét, azt hiszem, ötletgazdaként. Nem ismertem személyesen, de utánanyomoztam, és kiderült, hogy a pártállami időkben volt kint hivatalos kiküldetésben, akkor kezdett el kint nyüzsögni. "

larry 2016.08.10. 15:43:41

Off, de ha már Nemere. A Dome City-ről tudunk valamit? Ahogy láttam, csúnyán elhasalt a Kickstarter kampány, és új hírek se nagyon vannak.

Bobby Newmark 2016.08.10. 18:53:07

@eßemfaßom még áll: Hát bocs, de felőlem az az ember fantáziálhat bármit, aki képes azon elmélkedni, hogy Romulust elrabolták az ufók, meg a tökéletes gömb alakú kisbolygóról való értekezésében elbassza, hogy hol is van a kisbolygóövezet.
Ezután azt sem hiszem el neki, amit kérdez, mert egy pöcs.

Bobby Newmark 2016.08.10. 18:56:55

@eßemfaßom még áll: Ja, az meg a másik, hogy aki bérírókkal íratja a saját neve alatt kiadott könyveket, az elveszti a jogát arra, hogy plágiummal vádaskodjon.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2016.08.15. 21:32:05

@eßemfaßom még áll: Ó igen, annyira észbontóan utolérhetetlen ötletek ezek, hogy csak a Kárpátok géniuszának, akarom mondani Nemere apónak juthattak eszébe... aki a maga részéről egyébként szintén plagizál, mint az állat.

Ennél érdekesebb, hogy Harlan Ellison tévésorozatot is írt Starlost címen egy többgenerációs űrhajó tudatlan utasainak kalandjairól, bár az eredmény láttán csak az álnevét hagyta feltüntetni a stáblistán, ebből lett a Metamorphosis Alpha to Omega ős tu-fa szerepjátéka, ebből a postapók Gamma World, amiből talán számítógépes játék is? De lehet, hogy rosszul emléxem, a Starlostot mindenesetre meg lehet csodálni itt:

www.youtube.com/watch?v=HqA0S_-b_Rs

2016.08.16. 21:20:23

@Stöki: No mi van, visszamentetek nyári szünetre? :)

Bobby Newmark 2016.08.23. 10:49:22

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Ez meg a Pandorum c. filmre hasonlít alapötletében. Ami viszont egészen fasza.

Ez a Starlost meg... jézusom. Még talán a külső spesöl effekt shotok néznek ki a legjobban. Díszlet nagyon gáz, néha érthetetlen módon homályos háttér van szarul bluescreenelve, a tükröm-tükröm jellegű kommunikációs képernyő nagyon bénán néz ki, a pornóbajusz meg aztán mindennek a teteje.
Ettől még akár lehet jó is sztori szinten, csak nagyon látszik rajta az idő.
Mindenesetre érdekes.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.10.12. 17:42:47

Hú ez az adás anno kimaradt, de menten bepótolom! :)