HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Vége a Lionheadnek

2016.04.30. 21:41 Stöki

Most már hivatalos, amit másfél hónapja lehetett sejteni: bezárt a Lionhead Studios, sőt már a honlapja sem működik. Március elején a Microsoft a Fable Legends lelövését és a stúdió bezárását javasolta, de az akkori közleményből úgy tűnhetett, hogy van még remény a folytatásra. Mint kiderült, az egész csak formalitás volt, amit a brit jogrend követelt meg: tegnap a stúdió végleg lehúzta a rolót.

Aki esetleg nem tudná: a céget Peter Molyneux alapította 1996-ban, miután kilépett az EA által felvásárolt (és szétcseszett) Bullfrogtól. Aztán megcsinálta a sokat ígérő, de ahhoz képes keveset adó (de szerintem még így is baromi jó) Black & White-ot, meg még pár játékot. 2006-ban a Microsoft megvette a céget, és utána a Fable-sorozat lett a fősodor, Molyneux-t viszont ez nem elégítette már ki, 2012-ben lelépett (hogy azóta elég rosszul építgette a karrierjét, az már más kérdés).

pic_293.jpg

Szinte napra pontosan 11 éve jártam náluk (a fenti kép akkor készült), és nagyjából akkor voltak a csúcson. Javában készült akkor a Movies, egy méltalanul alulértékelt gazdasági szimulátor, amivel rengeteg időt eltöltöttem. Emellett gőzerővel fejlesztették a Black & White 2-t, ami az elődhöz képest elhúzott a hagyományosabb real-time stragéiák felé (de ez nem állt neki rosszul), sőt a Fable kibővített változata, a The Lost Chapters is akkor készült. Molyneux legendás ütemezési elcsúszásaiból kiindulva a PC Guru hasábjain tettem is egy meggondolatlan viszkis fogadást (mármint ha tényleg mindhárom játék megjelenik még 2005-ben, mindenki vendégem egy viszkire - persze, hogy megjelent mindegyik).

A London mellett található, guildfordi stúdió amúgy elég profi helynek tűnt, elképesztő szakértelem gyűlt ott össze. A Moviest például Mark Webley mutatta meg nekem, aki Molyneux régi harcostársa volt a bullfrogos időkben is, és már a Syndicate-en is vele dolgozott, a Black & White 2-t pedig az a Ron Millar, aki a Warcraft II vezető fejlesztője volt. De ne felejtsük el azt sem, hogy az a Demis Hassabis is a Lionheadnél kezdte, aki aztán a játék-AI-programozásból elment általános AI-szakinak, és csinált egy DeepMind nevű AI-céget, amit a Google két éve potom félmilliárd dollárért vett meg (itt írtam róla bővebben).

Kár, hogy ez lett a vége. És persze, lehet ilyenkor szidni Molyneux-t, a Microsoftot vagy a Jóistent is, de nem változtat semmin. Inkább emlékezzünk jó szívvel azokra a (szerintem többnyire elég pöpec) játékokra, amiket kaptunk a Lionheadtől.

21 komment

Címkék: vége lionhead peter molyneux

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr18676022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

krcsirke 2016.04.30. 22:18:50

Végül hányan jelentkeztek a whiskyre?
Movies valóban jó volt, elég kevés játék épül erre az érdekes genre, bár most már van elég ígéretes MAD TV remake, lehet ennek is lesz idővel.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.05.01. 06:30:04

én inkább bullfrog-párti vagyok.

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.05.01. 09:46:16

Itt látszik, hogy öregszem. Ez az egész nem mond nekem semmit. Sem a nevek, sem a cégek, sem a játékok...

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.05.01. 09:47:59

Bocs, a Warcraft II még megvan... úgy értem, a CD is... :)

Drout 2016.05.01. 10:27:05

@Hóhér az utolsó barátod: pont, hogy fiatal vagy, az öregek emlékszenek még rá. Nekem a Populous meghatározó játék volt

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.05.01. 10:43:42

@Dr.out: második gyerekkor? ;) Én még Spectrumon kezdtem. Előtte meg egy NCR Elliot(Elliott?) 4130-on... :))

Bullfrog 2016.05.01. 10:44:10

A nevem innen ered:)

Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2016.05.01. 11:36:33

Kezdem azt hinni, hogy Molyneux nem igazán nagy tehetség. A B&W-tal jókor volt jó helyen és ennyi. Ha valóban nagy kutya lenne, még most is tolná az ipart, de lássuk be, hogy a régi nagy nevek manapság már a fasorban sincsenek és hiába dobálóznak új projecteben a Carmack és egyéb nevekkel, lássuk be, hogy ezek az emberek 10 éve nem tettek le semmit az asztalra és a mostani mainstream játékok közelében sincsenek.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.05.01. 12:07:10

@Tomi from Space: Egyrészt ma is tolja az ipart, csak átment indie-be - elég sok régi nagy név csinálta ezt, pont azért, mert elege lett abból, amivé a mainstream lett (más kérdés, hogy Molyneux indie cuccai elég... hmm, megosztók). Másrészt a B&W előtt azért volt még pár apróság (Populous, Syndicate, Theme Park, Magic Carpet, Dunegon Keeper), bődületesen nagy butaság lenne a B&W-vel elintézni Molyneux-t.

Zarbon 2016.05.01. 15:32:58

@Hóhér az utolsó barátod: inkább túl fiatal vagy ha ezek a nevek semmit nem jelentenek

Zarbon 2016.05.01. 15:34:46

@Stöki: Molinyú nagyotmondásain az utóbbi időben már a szakma is csak nevetett, pojácát csinált magából szegény ember pedig pár 10 éve még nagy szava volt

Veder1 2016.05.01. 18:16:53

Nem lepődtem meg. Molyneux egy szélhámos, minden projekt erre a sorsra jut amihez köze van. Van egy sejtésem hogy a Poupulous 1-en kívül az összes többi siker sem rajta múlt.

Nem tudom ki emlékszik a Curiosity projektjére, amiben egy nagy kockát kellett bontani, amit több ezer ember több hónapig csinált, és azzal kecsegtetett, hogy az utolsó téglát lebontónak olyan ajándéka lesz ami megváltoztatja az életét. Ami végül annyi lett, hogy a nyertes srácot meghívta a céghez egy napra hogy nézze meg milyen új játékon dolgoznak (persze az sem lett kész), és majd abban ő valami istenféle lesz.

A legutolsó játéka a Godus volt érdemes belenézni a steamen a fórum témákba, mindenütt anyázzák, persze ez se lett kész. stb. stb. Egy kókler...

Savior 2016.05.02. 01:15:46

@Hóhér az utolsó barátod: a Warcraft II '95, a Populous '89, szóval itt nem takarózhatsz azzal, hogy túl öreg vagy. :)

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.05.02. 07:46:20

@Savior: mint picivel később említettem, a WarcraftII még ott van a szekrényemben, a Settlers mellett, sajnos csak a cd és a leírás, a dobozukat nem őriztem meg.
Egyébként meg arra céloztam azzal, hogy túl öreg vagyok, hogy már akkor sem izgattak különösebben a játékok, amikor ezek megjelentek.

Veder1 2016.05.02. 09:46:55

@Hóhér az utolsó barátod: akkor jó helyen jársz, ha az iddqd blogra kattintottál :)

Hóhér az utolsó barátod · http://internetszemete.blog.hu 2016.05.02. 10:14:48

@Vödör: asszem, a hwsw-ről tévedtem ide, a címből nem volt egyértelmű, hogy miről van szó. De egyébként is, az, hogy nem érdekelnek annyira a játékok, hogy megjegyezzem őket, még nem jelenti azt, hogy a róluk szóló írások untatnak.

Bobby Newmark 2016.05.02. 11:18:09

Nem kár érte. Az egyetlen értékelhető játék a Movies volt, de annak a játékmenete is teljesen darabokra hullik a játék vége felé.

B&W elképesztő ötleteket vonultatott fel elképesztően unalmas játékmenettel, Fable egy hihetetlenül túlhájpolt 12-egy-tucat fos volt (komolyan, mire föl volt az a nagy világmegváltó hájp?), más meg nem is volt.

Peter Molyneux a játékipar George Lucasa, amíg volt mellette tehetséges banda, világsikereket gyártott, onnantól hogy szabad kezet kapott, gyakorlatilag csak és kizárólag szart csinált, de közben úgy adta ezt elő, mintha ő lenne a Megváltó második eljövetele...

Bobby Newmark 2016.05.02. 11:20:26

@Stöki: Főleg hogy a B&W már Lionhead, és leszálló ág.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2016.05.03. 11:57:57

@Bobby Newmark: A Fable-t én sem értettem. 5-6 óra játék után kukáztam, halálra untam magam rajta.

Bobby Newmark 2016.05.03. 14:09:21

@molnibalage: Én amikor játszottam vele, még emlékeztem rá, hogy miket beszélt a levegőbe Molyneux. Hogy így a karakter gyerekkorától kezdődik a sztori, meg úgy fel kell nőni, meg hogy minden apró döntés majd hatással lesz a játékra.

Aztán ebből lett az, hogy a gyerekkor az az ötperces tutorial a játék elején, a döntések meg a morális csúszka, ami akkor már eléggé standard volt az RPGkben, de még a szokásosnál is durvábban fekete-fehér morális döntésekkel.

Ennek ellenére erőltettem egy darabig, egész sokáig eljutottam, de a végéig nem, mert nekem is sok lett belőle.

A Fable3-at is megnéztem, az egészen tetszett, hogy ilyen 18-19. század fílingű a világ, meg még a sztori is érdekesen indult, de ahhoz kevesebb türelmem volt, egy óra után uninstalldel.
süti beállítások módosítása