HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #15 (és Kétheti Retro): Pang

2016.03.06. 21:31 Stöki

cpmini_15.png Megint eltelt két hét, kopogtatok az újabb Checkpoint Minivel a blogon (plusz egy cikkecske is lesz a tárgyalt játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak).

15. alkalommal a Buster Brost veséztük ki. Nincs meg? És a Pomping World? Az sem? És a Pang? Na ugye! Szóval ezen a három néven ismert az a bizonyos buborékgyilkolós cucc, de nálunk főleg a Pang terjedt el. Múltkor említettem, hogy voltam Grathnél egy Street Fighter-partin - hát a nagy verekedés után levezetésnek végigtoltuk a Pangot. Kutya kötelességünknek éreztük ezután egy Minit is szentelni neki, és ezt persze részletesen ki is tárgyaljuk az adásban. Ha kíváncsi vagy erre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A Pang fejlesztéséről olyan nagyon sokat nem lehet írni, mert egység sugarú játéktermi arcade játék, amit egyik japán cég készített egy másiknak. Konkrétan a Mitchell a Capcomnak 1989-ben, és éppen az az Okamoto Josiki volt a Capcom részéről a főnök, akit az előző adásban olyan sokat emlegettünk a Street Fighter II kapcsán. A Mitchellnek ez volt az egyik első arcade játéka, Uda Tosihiko volt megbízva a fejlesztéssel (ez volt az első saját projektje), és érdemes még megemlíteni a Mitchell-főnök Ozaki Roy nevét is, aki hírhedten őrült fazon. Például amikor a Hardcore Gaming-es arcok arról faggatták, hogy a Pang és a Cannon Ball között miért olyan sok a hasonlóság, eléggé begurult, jakuzákat emlegetett, majd azt mondta, hogy erről nem nyilatkozik. És hogy mi az a Cannon Ball? A szintén japán Hudson Soft 1983-as játéka, ami Spectrumon Bubble Buster néven volt ismert, és gyakorlatilag minden játékelem megvan már benne, ami a Pangban volt - szóval egyáltalán nem lehet kizárni, hogy ez "ihlette" a Mitchell játékát.

Aki esetleg nem találkozott volna a Panggal vagy ihletőjével, az nyugodtan induljon ki az Asteroidsból, amiben ugye a játékos egy űrhajóval röpköd, aszteroidákat robbant szét kisebb sziklákká, azokat még kisebbekké, így - mivel egy nagy sziklából két kicsi lesz - egyre több aszteroida cirkál a képernyőn (persze ezek érintésre halált okoznak). A káosz addig tart, amíg a játékos a legkisebbeket le nem irtja (azok találatra már nem osztódnak, csak megszűnnek létezni). Na, a Pang valami ilyesmi, csak nem az űrben, hanem a földön, és nem aszteroidákkal, hanem pattogó buborékokkal. Egy (vagy két) emberke rohangál lent jobbra-balra, és függőlegesen felfelé lőtt csáklyákkal próbálja levadászni a bubikat. Ebben az eltalált buborékokból és pályaelemekből lepotyogó powerupok is segítségére vannak: dupla csáklya, védőpajzs, buboréklassító, buborékmegállító, tapadó csáklya (ami pár másodpercig kifeszítve marad) - és nagyjából ennyi. Meg persze valami kis pofás grafika, ami ma sem néz ki rosszul.

Nagyon egyszerű játékelemek ezek, mégis baromi szórakoztató és addiktív játék alakult ki belőlük - nem csoda, hogy az 1989 (vagy 1983) óta kész recepthez a későbbi folytatások sem tettek hozzá sokat érdemben. Az 1995-ös Pang 3-at kipróbálva csak pár választható karaktert találtam lényegi újításként, illetve azt, hogy az egyik nem egyenesen, hanem ferdén lőtte fel a csáklyáját (de még a DS-verzió sem nagyon tért el a gyökerektől). Grathtel nekiálltunk, és emulátoron egy ültő helyünkben végigtoltuk kooperatív módban az 1989-es első rész mind az 50 pályáját - külön mókás, hogy a kétszemélyes játék a nehezebb pályákon inkább teher, mert mindkét játékosnak életben kell maradnia az utolsó buborék kipukkadásáig.

Szóval ma is nagyon tudjuk ajánlani a Pangot, akár MAME emulátoron, akár valamelyik átiratot, itt nem nagyon lehet mellényúlni (a spectrumos egyébként különösen jól sikerült, illetve népszerű volt, de az amigás sem rossz). Aki ma kipróbálná a játékot, itt megtalálja például az Amiga-verziót egy fájdalommentes installexe formájában, de persze biztosan akad DosBoxban futtatható pc-verzió is. Bővebb élményeink meghallgatásáért kattintsatok a fenti lejátszóra, és persze minden visszajelzést örömmel fogadunk továbbra is - mondjátok el, mit gondoltok a Checkpoint Miniről és arról, hogy ilyen bővített formában jelentkezzen. És bár évekre elegendő listánk van már, várunk javaslatokat arra is, milyen régi játékokat vegyünk elő. Jövő héten rendes Checkpoint vendéggel, két hét múlva pedig újabb Checkpoint Mini.

(Ja. és fontos infó: még pár napig lehet jelentkezni a Street Fighter-nyereményjátékunkra! Részletek az előző adás végén, a nyeremény pedig ez a szép Street Fighter-album.)

197435-pang-zx-spectrum-front-cover.jpg

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

18 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr468433552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2016.03.06. 22:28:04

Ó, szóval azok csáklyák voltak! Anno C64-en ki nem néztem volna belőlük...

Pang 3 arcade is rendesen odatesz: "Yes, we're back with great income!" :)

sidek 2016.03.06. 22:30:16

Imádtam, nekem C64-en volt meg. Örülök, hogy rátaláltam erre a blogra, mert óriási nosztalgia olvasni a cikkeket! Egész gyerekkorom a C64-ezésről szólt, szóval igazi kincsesbánya ez a blog nekem. Gyakorlatilag napok óta az oldal rabja vagyok. :D Szóval respect Stöki! :)

B-Bird 2016.03.07. 00:08:31

Nekem Pang-ról mindig a Pango fog beugrani, bár sok közük nincs egymáshoz, csak a név hasonlóság. Valakinek még rémlik?

jürgen baromartz 2016.03.07. 02:26:00

@B-Bird: pangó margit?

úgy emlékszem, annak idején drága tesóim pont azt az msx-es verziót tolták enterprise-on 1993-94 környékén, vagy valami nagyon hasonlót. rohadtul irigy voltam rájuk, én akkor négy évesen hozzá sem érhettem a géphez, amit elnyelhetett valami féreglyuk, mert fogalmam sincs hogy azóta hova tűnt. :(

flamer 2016.03.07. 08:36:44

@jürgen baromartz: "pangó margit?"

Stöki ennyire fertőző?

Ivan Olsen · http://halottindian.wordpress.com 2016.03.07. 09:06:33

@B-Bird: Persze, nem te vagy itt az egyetlen öregember. :) Én annak idején a 4,77 MegaHertzes XT-men játszottam vele CGA grafikával. Borzasztó nehéz volt megszokni az irányítását, mert nem a numerikus billentyűkkel ment, hanem (ha jól emlékszem) a WASD kombóval.

Jobban belegondolva, fogalmam nincs, miért gondolok vissza nosztalgiával azokra az időkre. :)

Komojtalan 2016.03.07. 09:58:08

@Ivan Olsen: Próbáltad volna a Spectrumot :-). Természetesen először joystick nem volt hozzá, mert nem volt hova bedugni :-), az illesztőkkel együtt meg egy másik Spectrum ára lett volna. Első játékokat cursor joystickkel irányítottam: 56780 (bal, le, fel, jobb, tűz), aztán ahol nem volt ott interface 2: 67890 (bal, jobb, le, fel, tűz). A Splat! -tal tanultam meg igazán, nem is értem miért nem terjedt el rengeteg klón belőle. Nem csak az ember mozog, hanem a pálya is alatta és különböző akadályok vannak amik odaszoríthatnak a falnak. A Pangot szerettem, de szerintem a 20-30. pálya környékén meguntam, ha tudom hogy csak 50 pálya lehet végig játszom.

B-Bird 2016.03.07. 11:03:09

@Ivan Olsen: Én nem is mondtam, hogy öreg vagyok. Kölyök vagyok még csupán. Viszont én is XT -n toltam, csak nekem sárga-fekete herculesen, CGA emulátorral. :-) Az irányítás viszont szerintem szokható volt. Két játék ugrik be, aminek horror volt a vezérlése: Crossfire. Azt hiszem IJKL ment a figura, ESDF a lövés. A másik pedig a Bushido volt talán. Ha jól emlékszem kb. csomó billenytűre volt valami kötve. Mondjuk a mászkálós féle Barbarian is megért egy misét. Funkcióbillentyűkre kötve minden cselekedet.

Ivan Olsen · http://halottindian.wordpress.com 2016.03.07. 15:42:50

@Komojtalan: Nekem sajnos (szerencsére?) nem volt sem Spectrumom, sem C64-em, ezért az ilyen élményekből kimaradtam, bár a tiedhez hasonló mesék azért eljutottak hozzám. :)
Mondanom sem kell, az XT-nek is voltak hasonló mulatságos funkciói (kezdve pl. azzal, hogy a TURBO és RESET gombokhoz csak egy csúszka volt a házban, úgyhogy választani kellett, melyiket akarta használni az ember, stb.).

Ivan Olsen · http://halottindian.wordpress.com 2016.03.07. 15:49:31

@B-Bird: Bocs, Kölyök :)
A CGA emulátor említése könnyeket csalt a szemembe. :) El is felejtettem már, hogy volt ilyen is. A Bushido irányítása valóban meglehetősen érdekes volt, most valahogy kedvet kaptam rá, hogy megint játsszak vele egy kicsit. A mászkálós Barbarianből csak annyi maradt meg nekem, hogy amikor először láttam a játékot, és az intróban a hang elüvöltötte magát ("BAR-BARIANNN!"), hátraestem az ijedtségtől.

B-Bird 2016.03.07. 16:36:41

@Ivan Olsen: Ezért jó az, ha van a családban valaki, aki ért az olyan apróságokhoz, mint hangerőszabályzó a Turbo XT gépházra, amivel lehetett szabályozni a meseszépen szóló PC Speaker lágy muzsikáit. :-D

Bobby Newmark 2016.03.08. 11:55:40

@B-Bird: Én azt Pengo-nak ismertem C64en, ha ez egyáltalán ugyanaz. Úgy látom a CGA PC verzió ugyanaz Pango néven.

fubenalvo · http://hungame.blog 2016.03.10. 12:21:29

Egyébként szeretem azokat a részeket is mikor beszélnek a srácok, de összedobtam egy playlistet a checkpoint outro zenékből. Hátha nem csak én vagyok aki szívesen hallgatja ezeket :)
www.youtube.com/playlist?list=PLfFNZRpfKIg4stBE15_VPN6EUhxmFHvWL

Burpi Turpi 2016.03.25. 13:42:18

90-es évek eleje,Görög nyaralások, játéktermek....folytassam? :D :D

Sötétmancs 2016.12.19. 18:46:26

Először én is C64-en játszottam vele, majd jóval később mobilon a Java verzióval, ami nagyon jó lett. A C64 verziónak volt egy óriási gyengéje. Minden próbálkozás előtt újratöltötte a pályát, ami idegesítővé tett egy olyan ügyességi játékot, ahol rengetegszer kellett nekifutni egy szintnek, egy olyan platformon, ahol percekig tartott egy töltés. :(

p)ec 2018.01.28. 10:36:04

Kipróbáltam, a Bug Batcher előképét ismertem fel benne. Az egy elképesztően király cucc, ajánlom Pang rajongóknak.